Amerikaanse politiek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:24

Ik denk de documentaire van Robert Reich, 'Inequality for all'? Staat ook op Youtube met Nederlandse ondertiteling. Een ontzettend interessante documentaire, ook heel makkelijk te volgen.

Selka

Re: Amerikaanse politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:13

Bedankt voor de tip xMercury zal dit weekend eens kijken.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:41

Nog drie weken := Ik ben heel benieuwd, de Trump-train lijkt inmiddels hard op weg naar de afgrond maar je weet het natuurlijk maar nooit...

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:05

Dat lijkt wel zo. Het blijft kiezen tussen 2 kwaden. Mijn man zal stemmen voor een onafhankelijke kandidaat.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:08

Wat zijn nou eigenlijk de opties? Kun je nog iets anders stemmen dan HC of DT?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:14

Ja dat is mogelijk. Hier weet ik echter het fijna niet van. Ik zal eens navragen hoe het werkt.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:42

Ja je kunt third party stemmen, maar in principe is dat een weggegooide stem. Iedere stem voor een Third party candidate (Jill stein bijvoorbeeld) is een stem voor Trump..
Ja het is kiezen tussen 2 kwaden, maar ze zijn beter af met Clinton dan met Trump.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:47

_Nadia_ schreef:
Ja je kunt third party stemmen, maar in principe is dat een weggegooide stem. Iedere stem voor een Third party candidate (Jill stein bijvoorbeeld) is een stem voor Trump..

Hoe zit dat precies? Dat heb ik eerder gehoord maar ik snap het niet. :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:50

Je verdeelt dan als het ware de stemmen die normaal allemaal naar de Democraten waren gegaan, tussen de Democraten en de derde partij. Dus in plaats van 50% van de stemmen voor de Democraten, wordt het dan (bijvoorbeeld) 42% voor de Democraten en 8% voor de derde partij (percentages zijn even uit de lucht geplukt). Als Trump vervolgens 45% van de stemmen haalt, heeft hij gewonnen, terwijl anders Clinton ruim gewonnen had. Vandaar dat heel veel mensen nu waarschuwen om toch alsjeblieft NIET third party te stemmen, omdat Trump dan meer kans maakt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:09

Tenzij men echt massaal (van beide kanten) Third Party zou stemmen is het idd eigenlijk gewoon een weggegooide stem.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:34

Maar die stemmen worden toch verdeeld? Dus dan heeft Clinton er net zoveel profijt van als Trump...

Heb van de week de speech van Michelle Obama gezien. Die vrouw is echt geweldig... Zij zou president moeten worden :o

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:40

Hillary Clinton is voor mij zeker de beste kandidaat, nadat Bernie Sanders is afgevallen [waarschijnlijk omdat hij te intelligent is]. De onafhankelijke kandidaten tonen of te weinig kennis of zijn gewoon niet realistisch. Trump? Over hem kan ik niets zeggen zonder beledigend te worden. dat deze man zo ver komt, zoo veel aandacht krijgt, zegt iets over de Amerikaanse democratie.
En dan Ben Carson; Homo zijn, zou een keuze zijn??? Nou wie het spel niet beoefend, moet zich niet met de spelregels bemoeien! Buiten dat hij daar de 'wetenschap'' volledig negeert, kan ik uit puur eigen ervaring zeggen dat hij onzin kletst!!! Zijn opvatting over abortus geeft weer dat hij waarschijnlijk nog nooit voor moeilijke keuzen heeft gestaan. Ziekmakend.
Maar nadat ik al deze gal gespugd heb of de kandidaten, behalve over Clinton, moet mij toch nog één ding van het hart. Als iemand die dit vakgebied lang en grondig [hopelijk] heeft bestudeerd; met Clinton als presidente zullen de internationale spanningen zeker niet afnemen! Zij vaart een zeer zelfgerechte Amerikaanse politiek die nogal confronterend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:48

Ik zag laatst een stuk op internet over als er een x aantal nu nog voor Bernie stemmen, dat hij nog kan winnen. Ik had geen tijd om het te lezen en heb dus alleen de titel van het artikel kunnen lezen. Weet iemand hier meer over of is dat gewoon niet meer mogelijk omdat hij eruit ligt?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:55

Nee, Bernie heeft zichzelf niet kandidaat gesteld. Hij is geen onafhankelijke partij, hij staat dus ook niet op het stembriefje. Er zijn een paar staten waar een zogenaamde 'write in vote' mogelijk is, dan schrijf je dus zelf de naam van de kandidaat op het stembriefje. Bernie heeft echter zelf gezegd dat hij dit absoluut niet wil en dat zijn supporters op Hillary moeten stemmen en vooral niet van dit soort fratsen moeten uithalen. Wederom omdat anders de stemmen verdeeld worden, en Trump dus een eenvoudige voorsprong kan behalen.

De kans dat een onafhankelijke kandidaat genoeg stemmen haalt om een serieuze kans te maken is al ongelooflijk klein, laat staan die van een kandidaat die niet eens op het stembriefje staat. Vandaar ook dat het Democratische kamp zo sterk benadrukt dat elke stem die niet voor Hillary is, in feite een stem voor Trump is. En daar hebben ze gelijk in :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:02

8nnemiek schreef:
veerledec schreef:

Hoe dacht je dat dit in Nederland zat dan?

Zijn het in NL geen percentages van je loon? Dan betaalt een miljonair gewoon een stuk meer, wat ook eerlijker is vind ik :)

Voor loonbelasting wel: boven de 66.422,00 betaal je 52%. Als je een miljoen verdient betaal je dus 52% over 932.578,00. Bij 10 miljoen 52% over 9.325.780,00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:04

Foaly schreef:
Nee, Bernie heeft zichzelf niet kandidaat gesteld. Hij is geen onafhankelijke partij, hij staat dus ook niet op het stembriefje. Er zijn een paar staten waar een zogenaamde 'write in vote' mogelijk is, dan schrijf je dus zelf de naam van de kandidaat op het stembriefje. Bernie heeft echter zelf gezegd dat hij dit absoluut niet wil en dat zijn supporters op Hillary moeten stemmen en vooral niet van dit soort fratsen moeten uithalen. Wederom omdat anders de stemmen verdeeld worden, en Trump dus een eenvoudige voorsprong kan behalen.

De kans dat een onafhankelijke kandidaat genoeg stemmen haalt om een serieuze kans te maken is al ongelooflijk klein, laat staan die van een kandidaat die niet eens op het stembriefje staat. Vandaar ook dat het Democratische kamp zo sterk benadrukt dat elke stem die niet voor Hillary is, in feite een stem voor Trump is. En daar hebben ze gelijk in :j

Bedankt voor je uitleg! Dan snap ik inderdaad dat hij zegt dat ze allemaal voor Hillary moeten stemmen :j

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:47

DarkoFoitzik schreef:
Dat lijkt wel zo. Het blijft kiezen tussen 2 kwaden. Mijn man zal stemmen voor een onafhankelijke kandidaat.

Dat wou ik nog zeggen: het zijn dan misschien twee kwaden, maar het zijn absoluut geen kwaden van gelijke orde. Hillary is misschien als mens niet perfect, maar heeft wel bakken met politieke ervaring in zowel binnen- als buitenland. Trump heeft nul politieke ervaring, is inmiddels al vier keer failliet verklaard geweest (als het niet meer is) en heeft totaal geen realistisch beeld van wat een president wel en niet kan doen.

Voorbeeld: normaal gesproken wordt het vermogen van een president (als hij dat heeft) in een 'blind trust' geplaatst voor de duur van het presidentsschap, zodat er geen belangenverstrengeling optreedt. Een onafhankelijke waarnemer regelt dan alles omtrent de persoonlijke bezittingen van een president. Toen aan Trump werd gevraagd of hij dat ook ging doen, zei hij vrolijk 'Ja hoor, blind trust, ga ik doen. En mijn kinderen worden dan de waarnemers'. Dan is het dus geen blind trust meer (want je kinderen zijn nou niet bepaald onpartijdig of onafhankelijk), maar dat leek maar niet tot the Donald door te dringen :n

John Oliver heeft dit trouwens heel mooi uitgelegd:

Dus, ook al is het kiezen tussen twee kwaden: de ene optie is in mijn optiek toch wel duidelijk beter dan de andere :=

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:18

A concurring opinion: Hillary vind ik als mens niet bijzonder slecht, alleen het politieke handwerk heeft krassen op de lak achtergelaten. "The Donald" is niet te beschrijven. Hij bezorgt mij plaatsvervangende gêne. Hij kan niet dom zijn, want hij levert een pracht prestatie zijn intelligente te verbergen ~~}> .
Voor ons in Europa zal Hillary niet veel goed betekenen omdat zij een sterke imperialistische neiging heeft in haar buitenlands beleid. En ook zij laat zich leiden door haar antipathieën. Natuurlijk Trump is erger; hij is een ongeleid projectiel.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:23

Ach en dan stemmen de kiesmannen niet voor Clinton of Trump en dan zit er toch zomaar een vreemde in het witte huis. Vooruit het komt zo goed als nooit voor maar bij deze verkiezingen zou het mij niet verbazen. :D

Ik ga in 2017 pas geloven dat 1 van de twee president is geworden. Na de inauguratie dus.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:25

A concurring opinion: Hillary vind ik als mens niet bijzonder slecht, alleen het politieke handwerk heeft krassen op de lak achtergelaten. "The Donald" is niet te beschrijven. Hij bezorgt mij plaatsvervangende gêne. Hij kan niet dom zijn, want hij levert een pracht prestatie zijn intelligente te verbergen ~~}> .
Voor ons in Europa zal Hillary niet veel goed betekenen omdat zij een sterke imperialistische neiging heeft in haar buitenlands beleid. En ook zij laat zich leiden door haar antipathieën. Natuurlijk Trump is erger; hij is een ongeleid projectiel.

De video die u meestuurde is brillant

sorry weer eens geklungel
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 17-10-16 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:25

Trump is een hork en Clinton een leugenares, tja, ik verbaas me steeds meer hoe een grootmacht in de wereld op die manier aan een president komt. Obama is gedurende zijn hele ambtsperiode tegengewerkt en waarom, omdat hij zwart is. Ik vind het een stelletje kleinzielige figuren die Amerika besturen, ze werken zichzelf gewoon de afgrond in.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:26

Ik vond wat op internet wat ik Donald best wel vindt beschrijven..
Citaat:
I really like listening to Donald. He's a showman. Full of surprises, definitely much more fun to watch than Hillary Clinton.
Then again, I like also to watch my dog bark and jump around. That doesn't mean my dog can run America.

Verder moet ik zeggen, ik vind het heel erg interessant dat deze beide kandiddaten het zó ver hebben weten te schoppen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:27

Ik ga voor Michelle Obama als president! Dat is pas een topvrouw!

Dit is ook wel een leuk filmpje :

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:33

bigone schreef:
Trump is een hork en Clinton een leugenares,

Ik zou het hierboven geplaatste filmpje van John Olivier even kijken.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:10