Poll: Doodstraf weer invoeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doodstraf moet weer worden ingevoerd

ja, bij zware misdrijven vind ik het een gepaste straf.
200 (38%)
nee, bij geen enkel misdrijf is de doodstraf geschikt.
323 (61%)

Totaal aantal stemmen: 523

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:33

:\ Dit is de moeite niet waard. Jullie willen het anders lezen en dan ben IK de gek...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:35

Als een aantal mensen nu aangeven het op manier x te lezen, is het misschien het overwegen waard ipv te blijven roepen 'jullie lezen verkeerd' het proberen het anders uit te leggen met hoe je het dan wel bedoeld. :) Het blijft geschreven tekst, dus af en toe extra toelichten kan geen kwaad.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:43

Klopt Sammie, maar om die reden zei ik ook het volgende:

Citaat:
Als ik me niet vergis had ik het over psychopaten (en later over moordenaars, 1+1=2), dat je dan doet alsof ik het over 'iedereen' heb is niet mijn schuld.

Ik had het over psychopaten en over het feit dat sommige bokkers zeggen "De moordenaar lijdt meer bij een levenslange straf dan bij de doodstraf". Ik vind het niet relevant wat de moordenaar aan zijn straf lijdt, maar wat wij eraan hebben als we de moordenaar in leven houden.

Ik zeg niet dat iedereen maar afgemaakt moet worden als ie geen toegevoegde waarde heeft, hallo. Dat is toch een zieke gedachte 8)7 IK heb het over moordenaars/psychopaten, dus mijn uitspraken gaan dáár dan ook over. Anders plaatste ik die opmerking wel in een "Gehandicapten topic"

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:51

xSlvna schreef:
Ik vind het niet relevant wat de moordenaar aan zijn straf lijdt, maar wat wij eraan hebben als we de moordenaar in leven houden.

Als dat de reden is: we hebben eraan dat we menselijk en beschaafd zijn en blijven. Zodra we mensen gaan doden zijn wij ook moordenaars. En als wij doden wel ok vinden als er maar een goede reden voor is, hoe zouden we het dan uberhaupt bij moordenaars kunnen veroordelen?

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:51

zekerweten tegen!

Een moordenaar of iets in die richting, komt er te snel van af. laat hem lekker 40 jaar wegrotten in zn celletje met het schuldgevoel. is misschien hard maar zo denk ik erover.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:53

Chakkie17 schreef:
Ik lees heel veel van dit soort reacties. Dit soort reacties zijn vergelijkbaar met de meningen van de mensen die roepen dat er in Nederland te licht gestraft wordt. Vergeleken met de omringende landen straffen we hier heel zwaar. Daarnaast is levenslang, levenslang. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die van mening zijn dat er te licht wordt gestraft, hun mening herzien nadat zij de informatie onder ogen hebben gekregen die de rechters en officieren van justitie ook ter beschikking hadden voor het proces.

Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat de mensen nu roepen dat de doodstraf alleen toelaatbaar zou moeten zijn in geval van 100% zekerheid van daderschap, ook niet op de hoogte zijn van het gegeven dat in het grootste gedeelte van de rechtszaken wordt veroordeeld op grond van een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Er blijven bar weinig zaken over waarin wel sprake is van ('100%') zekerheid. Het gegeven blijft echter dat wanneer men niet zelf betrokken is geweest bij het misdrijf, je voor je oordeel nog steeds moet afgaan op externe indicatoren en niet op je eigen waarneming. 100% zekerheid bestaat niet. Nooit, nergens.

Omdat er zo weinig zaken overblijven waar je kunt spreken van zekerheid van daderschap, valt de effectiviteit van de doodstraf voor de maatschappij zeer te betwijfelen. Er blijven zo veel misdadigers en misdrijven over, dat er nauwelijks sprake is van het 'behoeden' of 'schoonmaken' van de maatschappij.

Los van het gegeven dat ik van mening blijf dat niemand de bevoegdheid heeft om te beschikken over het leven van een ander, ook de overheid niet. Onze democratie is immers gebaseerd op de instemming van de ingezetenen van het territorium. Dat betekent dat de staat niet over bevoegdheden zou mogen beschikken die verder strekken dan onze eigen bevoegdheid - gevangenneming daargelaten.

Applaus. De beste post in dit topic.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:55

xSlvna schreef:
Nogmaals: Dat is wat jullie er zelf van maken.

Als ik me niet vergis had ik het over psychopaten (en later over moordenaars, 1+1=2), dat je dan doet alsof ik het over 'iedereen' heb is niet mijn schuld.

Maar hey, als je zo verkeerd leest dan begrijp ik helemaal waarom ik verkeerd overkom in jouw ogen +:)+

Wist je dat psychopaten geestesziek zijn? Eigenlijk dus geestelijk gehandicapt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:55

Je gebruikt helaas nogal wat verschillende woorden door elkaar en dat maakt het er niet altijd duidelijker op. Je hebt het nl. ook over

Citaat:
De gruwelijke paardenbeulen, een 'massamoordenaar', een serieverkrachter...
Dat zijn niet perse psychopaten en 1 en 2 zijn geen moordenaars. En een seriemoordenaar (ik neem aan dat je dat bedoelt met massamoordenaar?. Massamoordenaar bestaat trouwens ook, maar heeft een andere betekenis. Niet zelden worden zulke lui echt opgepakt en berecht. Wat vaak te maken heeft met een bepaalde positie ze bekleden) hoeft niet perse een psychopaat te zijn. En een moordenaar kan dat ook doen per ongeluk of in een waas van verstandsverbijstering en kan daar bij besef ook later heel erg veel spijt van hebben. Iemand kan fouten maken, iedereen maakt fouten, maar om dat in alle gevallen altijd met je leven te moeten bekopen.. En ik blijf het raar vinden dat je een moordenaar of samenleving duidelijk maakt dat doden niet mag door die persoon te doden.

Los van de vraag wanneer ben je een psychopaat.. Er zijn zat mensen die iets crimineels of 'slechts' doen zonder een psychopaat te zijn. :D Dat is dus niet zo simpel te stellen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:00

Wow, ik schrik echt van de poll! Veel mensen die voor zijn. :\
Ik ben in geen enkel geval voor de doodstraf, zware misdaden of niet. Ik vind ten eerste al niet dat je iemand anders van het leven mag beroven, om welke reden dan ook. Ik vind het echt heel erg dat je iemand die bijvoorbeeld iemand vermoord heeft dan nog de doodstraf zou geven. Wat is dat hypocriet.
Daarnaast, dat gevangenissen duur zijn vind ik echt geen argument. Het wordt even allemaal te duur, hop, we voeren de doodstraf in en we zijn er vanaf. Dat is cru gezegd, maar dat is waar het uiteindelijk op neerkomt denk ik. Brrr, krijg er de rillingen van :( Het gaat trouwens allemaal zo snel niet. Kijk maar eens naar de VS (en misschien ook andere landen). Daar kan je jaren in death row zitten. Vreselijk vind ik dat. Lekker zitten wachten tot je geëxecuteerd wordt.
Dus resoluut nee, geen doodstraf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Poll: Doodstraf weer invoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:03

Er was ooit eens een online 'test' waar je casussen voor kreeg gelegd (dus met meer informatie dan je in het gemiddelde nieuwsbericht voorgeschoteld krijgt) en je dan kon kiezen welke straf volgens jou passend was. Daaruit kwam dan of je milder, hetzelfde of zwaarder strafte dan de Nederlandse rechter.

Uit deze tests bleek dat iets van 80% van de Nederlanders milder straft dan de Nederlandse rechters. Dat wil toch wel wat zeggen, dunkt me :).

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:07

Tegen. Je moet wet erg zeker zijn dat de verdachte de misdaad ook eigen begaan heeft. In VS zijn genoeg gevallen bekend van mensen die verkeerd veroordeeld zijn en die achteraf onschuldig bleken.
Daarbij echt levenslang, en elke dag wakker worden in de gevangenis. Steeds geconfronteerd worden met je daden waarvoor je vast zit. Wetend dat jij je leven nooit in vrijheid zal leven lijkt mij een veel zwaardere straf.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:23

Sammie schreef:
Je gebruikt helaas nogal wat verschillende woorden door elkaar en dat maakt het er niet altijd duidelijker op. Je hebt het nl. ook over

Citaat:
De gruwelijke paardenbeulen, een 'massamoordenaar', een serieverkrachter...
Dat zijn niet perse psychopaten en 1 en 2 zijn geen moordenaars. En een seriemoordenaar (ik neem aan dat je dat bedoelt met massamoordenaar?. Massamoordenaar bestaat trouwens ook, maar heeft een andere betekenis. Niet zelden worden zulke lui echt opgepakt en berecht. Wat vaak te maken heeft met een bepaalde positie ze bekleden) hoeft niet perse een psychopaat te zijn. En een moordenaar kan dat ook doen per ongeluk of in een waas van verstandsverbijstering en kan daar bij besef ook later heel erg veel spijt van hebben. Iemand kan fouten maken, iedereen maakt fouten, maar om dat in alle gevallen altijd met je leven te moeten bekopen.. En ik blijf het raar vinden dat je een moordenaar of samenleving duidelijk maakt dat doden niet mag door die persoon te doden.

Los van de vraag wanneer ben je een psychopaat.. Er zijn zat mensen die iets crimineels of 'slechts' doen zonder een psychopaat te zijn. :D Dat is dus niet zo simpel te stellen.

Ik heb gewoon nooit zin om alles enorm uitgebreid te typen. Maar vooruit

Ik vind dat moordenaars die zonder reden moorden (dus zoals de paardenbeul die laatst het paard de ogen en oren weggehaald had; een persoon die gewoon iemand even neersteekt en voor dood achterlaat; een psychopaat die mensen zomaar iets gruwelijks aandoet) best de doodstraf mogen krijgen.

Een psychopaat die dus (geestelijk) gehandicapt is én hierdoor zomaar andere mensen gaat vermoorden of verkrachten mag naar mijn mening ingeslapen worden. Als iemand geestelijk in zo een toestand is waardoor helpen ("Zorgen dat deze persoon geen schade meer aanricht bij anderen") niet meer gaat, dan mag deze persoon naar mijn mening de doodstraf krijgen.

Als jij lichamelijk gehandicapt bent dan doe je nog geen ander pijn hoor. En vele geestelijk gehandicapten doen ook geen anderen pijn. Máár degene die wél moordt/verkracht... die groep, daar heb ik het over.

Wat je als laatst zegt klopt zeer zeker wel. Maar je mag ook niemand opsluiten (van vrijheid beroven) terwijl een gevangenisstraf dit wel is. Mag je dan geen mensen meer opsluiten (gevangenis) omdat andere mensen het ook niet mogen? Al is het niet volledig vergelijkbaar, je snapt toch wel een beetje wat ik bedoel?

Als persoon A nu persoon B vermoord, heeft persoon A voor persoon B zijn toekomst gekozen. Waarom mag iemand anders dan niet over de toekomst van persoon A kiezen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:30

Probleem met echte psychopaten is dat je ze pas als dusdanig herkent wanneer het te laat is :), dus je kunt op dat moment niet zeggen dat helpen niet gaat omdat zij nooit hulp gekregen hebben. Punt is, een psychopaat moordt ook niet 'zomaar', in zijn of haar ogen heeft hij/zij een hele goede reden voor die moord. Dat wij het daar niet mee eens zijn, is een ander verhaal.

Pas op met wat je zegt over geestesziekten. Dit is een nog steeds complex gebied en mensen met psychische klachten zijn ook daadwerkelijk ziek en moeten daarvoor hulp krijgen. Wat dus ook gebeurt zodra men er tijdens het onderzoek (of eerder) achter komt dat een persoon geestesziek is, er is niet voor niets zoiets als het centrum genaamd Pieter Baan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:33

Citaat:
Als iemand geestelijk in zo een toestand is waardoor helpen ("Zorgen dat deze persoon geen schade meer aanricht bij anderen") niet meer gaat, dan mag deze persoon naar mijn mening de doodstraf krijgen

Dus echt het 'niet te redden' deel. Mensen die na hulp nog vaker terugvallen in hun oude ritme etc.

Ik blijf bij die mening. Als mensen écht zo gevaarlijk zijn dat loslaten niet meer kan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:54

xSlvna schreef:
Citaat:
Als iemand geestelijk in zo een toestand is waardoor helpen ("Zorgen dat deze persoon geen schade meer aanricht bij anderen") niet meer gaat, dan mag deze persoon naar mijn mening de doodstraf krijgen

Dus echt het 'niet te redden' deel. Mensen die na hulp nog vaker terugvallen in hun oude ritme etc.

Ik blijf bij die mening. Als mensen écht zo gevaarlijk zijn dat loslaten niet meer kan.

Het wordt al genuanceerder :).

Wel zonde dat mensen vermoord moeten worden om iets waar ze feitelijk mee geboren zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:04

xSlvna schreef:
Als iemand geestelijk in zo een toestand is waardoor helpen ("Zorgen dat deze persoon geen schade meer aanricht bij anderen") niet meer gaat, dan mag deze persoon naar mijn mening de doodstraf krijgen.

Maar we kunnen best zorgen dat iemand geen schade meer aanricht en dat doen we ook. We hebben zowel levenslange gevangenisstraf als TBS (en daar zitten wel degelijk mensen in zonder ook maar enige kans om ooit nog terug te keren naar de maatschappij. Maar ze kunnen desondanks wel gewoon leven, zonder anderen kwaad te doen.)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:44

_San87_ schreef:
Wel zonde dat mensen vermoord moeten worden om iets waar ze feitelijk mee geboren zijn.

Maar dat is toch geen reden om een moordenaar maar te laten leven?

Levenslange TBS... Vaak hebben die personen (afhankelijk van de situatie natuurlijk) andermans leven volledig verwoest of beëindigd, en dan mogen ze 'gewoon' verder leven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:47

xSlvna schreef:
Levenslange TBS... Vaak hebben die personen (afhankelijk van de situatie natuurlijk) andermans leven volledig verwoest of beëindigd, en dan mogen ze 'gewoon' verder leven.

Niet gewoon. Maar we kunnen dan voorkomen dat ze iemand kwaad doen, en we respecteren het leven van mensen. Dat is het dubbele namelijk. Jij pleit voor het nemen van iemands leven, terwijl je dat moordenaars juist verwijt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:51

Ik vind dat een moordenaar (opnieuw afhankelijk van de situatie) geen 'recht op leven' heeft, dan neem je hem ook niks af.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:54

Gelukkig doet het er niet zo veel toe wat jij vindt en handelt een rechter niet uit wraak. Daar komt het dan wel op neer namelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:00

xSlvna schreef:
Ik vind dat een moordenaar (opnieuw afhankelijk van de situatie) geen 'recht op leven' heeft, dan neem je hem ook niks af.

Dat is een beetje een flauw woordenspel, en niet waar. In dat 'ik vind' zit gewoon jouw keuze, en dan is het jouw opvatting dat iemand dan geen recht meer heeft op leven. Dat je dat vindt is jouw mening, maar je moet niet doen alsof je daar de verantwoordelijkheid niet voor draagt en alsof dat buiten jouzelf ligt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:03

Ik vertel toch alleen wat IK er van vind?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:14

Shadow0 schreef:
xSlvna schreef:

Dat is een beetje een flauw woordenspel, en niet waar. In dat 'ik vind' zit gewoon jouw keuze, en dan is het jouw opvatting dat iemand dan geen recht meer heeft op leven. Dat je dat vindt is jouw mening, maar je moet niet doen alsof je daar de verantwoordelijkheid niet voor draagt en alsof dat buiten jouzelf ligt.

Het lost in ieder geval een probleem op: wie de doodstraf wel wil voltrekken is duidelijk :j

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:17

Ik ben tegen de doodstraf, maar ben wel voor levenslange gevangenisstraf.
Niet alleen tegen de doodstraf omdat je dus nooit 100% zeker weet of de gestrafte ook echt de dader is.
Het is al vaker voor gekomen dat mensen onder druk bekennen dat ze een moord hebben begaan ondanks dat dat niet waar is.
Maar ook omdat ik het een vreselijk idee vind dat ik dan iemand anders de opdracht geef, iemand om het leven te brengen, omdat ik vind dat de doodstraf een juiste straf is.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:19

Ik ben tegen. Het feit dat je iemand dan eigenlijk dus vermoordt vind ik vreselijk, ookal is die persoon zelf ook een moordenaar.
Daarnaast vind ik het echt geen argument dat het teveel geld kost om iemand levenslang op te sluiten. Dat kan namelijk ook veel goedkoper; een koude cel met alleen water en brood. Dus geen duur eten, geen verwarming en douche, geen kabel-tv etc.