Eisen stellen aan donorontvanger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frozen

Re: Eisen stellen aan donorontvanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:06

ik denk dat ze dat ook hier in nederland moeten doen...als je geen donor wilt zijn moet je dan registreren...en anders ben je gewoon donor.
ik snap best dat mensen bezwaren hebben over dingen...maar vergeet 1 ding niet,als je dood ben word je verbrand of opgegeten door beesjes....dus gun een ander nog een mooi leven denk ik dan :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:23

Ik heb een donorcodicil. Maar dat is niet geheel uit altruïsme moet ik zeggen.

Stel je voor dat ik te sterven kom. Ze mogen de hele rambam hebben en me compleet leeghalen. Hoe méér, hoe liever. Want.. dan ben ik nog niet helemaal dood. Dan leef ik voort in andere mensen.

Ik kan overigens niet ontkennen, dat het idee dat iemand een orgaan van mij krijgt, die absoluut niet van dieren houdt toch wel zou wringen. Liever niet dan wel, zeg maar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:39

Frozen schreef:
ik denk dat ze dat ook hier in nederland moeten doen...als je geen donor wilt zijn moet je dan registreren...en anders ben je gewoon donor.
ik snap best dat mensen bezwaren hebben over dingen...maar vergeet 1 ding niet,als je dood ben word je verbrand of opgegeten door beesjes....dus gun een ander nog een mooi leven denk ik dan :)

\als je donor bent dan word je,zogauw je hersendood bent verklaard,wel nog qua lichaam in leven gehouden door je aan allerlei apparatuur te leggen om de organen vers te houden. Het is niet zo eenvoudig als het lijkt en je zou je goed moeten laten informeren voor je toestemt.Ik wil het in elk geval niet. :(

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 19:49

anjali schreef:
\als je donor bent dan word je,zogauw je hersendood bent verklaard,wel nog qua lichaam in leven gehouden door je aan allerlei apparatuur te leggen om de organen vers te houden. Het is niet zo eenvoudig als het lijkt en je zou je goed moeten laten informeren voor je toestemt.Ik wil het in elk geval niet. :(

Waarom zou je dat niet willen? Je krijgt daar niks meer van mee, hersendood is echt dood en weg. Zomaar benieuwd, je zal je redenen wel hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:50

Inderdaad, je lijf blijft leven maar je hersenen zijn dood. Now way dat je er wat van meekrijgt als ze je open snijden :+ Wel het raarste argument wat ik tegen gekomen ben om geen donor te worden..

edit; Baileymix, we denken hetzelfde :P

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:05

anjali schreef:
Frozen schreef:

wat jij wil moet je zelf weten :)
mijn oma wilden niet begraven worden op een bepaalden begraafplaats omdat daar een trein langs ree :o
maar ik heb zoiets van ...als ik dood ben weet ik toch niks meer...en als er een hemel bestaat dan heb ik toch niks aan een lichaam :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:28

BaileyMix schreef:
anjali schreef:

Waarom zou je dat niet willen? Je krijgt daar niks meer van mee, hersendood is echt dood en weg. Zomaar benieuwd, je zal je redenen wel hebben :)

Volgens mij is hersendood nog niet echt dood. Het is wel waar dat je dan niet meer gezond zult worden. Dus als iemand dat voor een ander over heeft is het heel mooi, maar het topic ging erover of je eisen zou stellen aan de ontvanger. Want het is echt niet zomaar iets wat je dan geeft. Ik zou iemand dan echt moeten kennen en er superveel van moeten houden. Maar in principe doe doneer ik dus geen organen en wil ze ook niet ontvangen, omdat er ontzettend veel dierproeven worden gedaan voor deze hele procedures, en ook voor de medicijnen die nodig zijn om afstoting tegen te gaan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:44

Artsen kunnen er al op tijd rekening mee gaan houden dat je organen nog gebruiktkunnen worden. Dit zou niet mogen, maar gebeurd.
Het kan dus zijn dat je sommige medicijnen niet krijgt omdat dat je organen onbruikbaar kunnen maken en de kans van slaging klein is - maar wel aanwezig.
Het hele hersendood is ook iets wat wetenschappelijk niet 100% is, dat vind ik vooral eng.
Daarbij is er geld aan te verdienen, dat is nooit goed.

Er zijn imo nog genoeg "tegens" om over na te denken.

Het is mooi als je nog iemand kunt helpen..., maar ik vind dat de negatieve kanten bewust niet in beeld worden gebracht.
Ik dacht ook dat het mooi zou zijn als iedereen gewoon donor werd tenzij anders gekozen, maar na wat onderzoek denk ik daar anders over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:01

Anne_GTI schreef:
Van mij mag alles in de recycling. Zou wel zwarte humor zijn als mijn onderdelen bij een veganist terecht kwamen. Dan wordt die dus gered door onderdelen van een overtuigd vleeseter.

De reden waarom ik als veganist niet geef en niet wil ontvangen. Bij geven is de kans te groot dat het bij iemand terecht komt die slecht is voor dieren (die gun ik dus het leven niet) en ik wil ook niks ontvangen van iemand met zo'n slechte energie. Bovendien zitten er inderdaad ook een hoop dierproeven achter en wil ik ook niet leven ten koste van dieren die daar voor (hebben) moeten lijden.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:07

RedPassion schreef:
Anne_GTI schreef:
Van mij mag alles in de recycling. Zou wel zwarte humor zijn als mijn onderdelen bij een veganist terecht kwamen. Dan wordt die dus gered door onderdelen van een overtuigd vleeseter.

De reden waarom ik als veganist niet geef en niet wil ontvangen. Bij geven is de kans te groot dat het bij iemand terecht komt die slecht is voor dieren (die gun ik dus het leven niet) en ik wil ook niks ontvangen van iemand met zo'n slechte energie. Bovendien zitten er inderdaad ook een hoop dierproeven achter en wil ik ook niet leven ten koste van dieren die daar voor (hebben) moeten lijden.

Jij gaat ook niet met mensen om bv. die niet veganistisch zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:16

RedPassion... ik sta volledig achter je uitspraak. Precies wat ik dus ook heb!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:24

RedPassion schreef:
Ik was jarenlang geregistreerd als donor en heb dat juist deze week weer teruggedraaid. Mede om die reden; er zijn (te) veel mensen waarvan ik niet wil dat ze iets van me krijgen en dat mag/kan je niet aangeven. Dan maar niet. En voor de duidelijkheid, ik wil zelf ook geen organen ontvangen.

Meen je dat serieus? Voor die enkeling die ziekte misschien zelf enigzins veroorzaakt zou hebben? Gelukkig denkt niet iedereen zo en heeft mijn 19 jarige dochter
op tijd een donorlever mogen ontvangen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:30

DatBenIkNou schreef:
RedPassion schreef:
Ik was jarenlang geregistreerd als donor en heb dat juist deze week weer teruggedraaid. Mede om die reden; er zijn (te) veel mensen waarvan ik niet wil dat ze iets van me krijgen en dat mag/kan je niet aangeven. Dan maar niet. En voor de duidelijkheid, ik wil zelf ook geen organen ontvangen.

Meen je dat serieus? Voor die enkeling die ziekte misschien zelf enigzins veroorzaakt zou hebben? Gelukkig denkt niet iedereen zo en heeft mijn 19 jarige dochter
op tijd een donorlever mogen ontvangen.

Waarom zou ze niet serieus zijn :?

Blijft een eigen keuze immers, ik vind het ook nobel van haar om te zeggen: maar ik wil zelf ook niet ontvangen.

Hoewel ik zelf donor ben en maakt mij niets uit wie mijn organen krijgt, blijf ik wel met 1 punt in mijn hoofd zitten; wordt het leven niet te gemaakt?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:31

Aan al die mensen die zeggen dat ze niet willen ontvangen: ik wil dat wel eens zien als de situatie daar is. Uiteraard wens ik het niemand toe. Maar ik vraag mij echt af of jullie een orgaan zullen weigeren in de wetenschap dat je dan dood gaat en partner/kind/paard achterlaat. Terwijl je weet dat je geholpen kúnt worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:33

Palmera schreef:
Aan al die mensen die zeggen dat ze niet willen ontvangen: ik wil dat wel eens zien als de situatie daar is. Uiteraard wens ik het niemand toe. Maar ik vraag mij echt af of jullie een orgaan zullen weigeren in de wetenschap dat je dan dood gaat en partner/kind/paard achterlaat. Terwijl je weet dat je geholpen kúnt worden.

Andersom kan ook gebeuren: dat je nu zegt te willen ontvangen, maar eenmaal zo ver denkt: het is goed zo: mijn tijd is gekomen. Niets valt te plannen, al helemaal niet hoe je er in staat als het zover is.

Ik wil donor zijn, maar ik kan mijn man niet tegenhouden als hij 'nee' zegt tegen de arts als hij over mij en mijn organen moet beslissen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:45

Maar als jij als donor geregistreerd staat, bepaal Jij dat toch bij leven, vuurneon?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:49

Palmera schreef:

Exact dit. Als 19 jarige kan ik me niet voorstellen dat je dan zegt, laat maar zitten. Als ik zie hoeveel levenskwaliteit mijn dochter nu heeft verkregen..die was echt nog niet ' Klaar ' hier hoor. We herdenken samen met haar transplantatiedag ook echt de gulle gever en staan daar bewust bij stil.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:03

DatBenIkNou schreef:
Maar als jij als donor geregistreerd staat, bepaal Jij dat toch bij leven, vuurneon?

Klopt, maar je weet maar nooit of de gegevens kwijt raken, hacker in het spel is of wat dan ook dus t is altijd mogelijk dat ze dan mijn man benaderen met die vraag. Geen systeem is waterdicht immers.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:23

Palmera schreef:

Had ik nog zelf kunnen beslissen op dat moment, wetende wat ik nu weet. Denk ik dat ik zelfs de operatie geweigerd had en gevraagd zou hebben me gewoon te laten gaan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:28

Ik kan Redpassion goed begrijpen. Ik zou het ook geen fijn idee vinden dat de donorontvanger slecht is voor dieren. Zo iemand verdient mijn orgaan niet, vind ik. Als ik kon, zou ik daar ook op selecteren.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:30

Nee, natuurlijk mogen er geen eisen gesteld worden.
Het is niet aan de donor of medici om patiënten achter te stellen op nutteloze criteria die er niet toe doen.
Iedereen in Nederland heeft recht op zorg van goede kwaliteit en de wet is hier de richtlijn, niet je eigen mening.

Draai de rollen is om. Je staat op de lijst voor een transplantatie die je het leven redt en ineens gaat deze niet meer door omdat de gever vindt dat jij niet goed genoeg leeft? En juist naar iemand die onder jou op de lijst staat omdat deze volgens de gever waardiger is? Totaal niet ethisch verantwoord.

En waar trek je de lijn? Donor Pietje wil niet dat zijn lever naar een Turk gaat, of naar een transgender? Dit riekt naar discriminatie.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:32

DatBenIkNou schreef:

De nabestaanden hebben altijd het laatste woord, en kunnen weigeren de organen beschikbaar te stellen zelfs als de overledene als donor geregistreerd staat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:34

Nou ik gun iedereen het leven en ook een kettingroker verdiend wat mij betreft een tweede kans.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:39

Dani schreef:
DatBenIkNou schreef:

De nabestaanden hebben altijd het laatste woord, en kunnen weigeren de organen beschikbaar te stellen zelfs als de overledene als donor geregistreerd staat.

Dit vind ik erg dat dat zo werkt en mag wat mij betreft direct aangepast worden. Ik begrijp ook niet direct waarom dit zo werkt eigenlijk?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:47

Mijn man vindt het ook geen prettig idee dat ik donor ben, maar ik hoop dat hij mijn wens respecteert mocht het ooit zover komen. Ik heb er gewoon mijn redenen voor.