is geloof nog van nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:15

Ayasha schreef:
Kuggur schreef:
Ehm, dan kun je ook gaan geloven dat het een wonder is dat mensen de hoofdprijs in de staatsloterij winnen, die kans is nog veel kleiner....

Nee want dat is mogelijk. De kans is klein, maar mogelijk.
Ik loop ook rond terwijl mijn hersenen eigenlijk te ver beschadigd zijn om meer te kunnen dan een plant. :)

Ik reageerde op de genoemde 1 % kans op overleven in een voorbeeld van een andere poster.

Wat jouw situatie betreft, je beweert dus te functioneren zonder daar de werkende hersencapaciteit voor te hebben.
Als dat klopt kan ik het alleen maar met je eens zijn, dat is een wonder.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:31

Lauraennala schreef:
MarliesV schreef:
Mocht God dat kunnen (want is dat zo?) dan zouden we toch nog een marionettenwereld krijgen.
Want als wij mensen van elke vorm van ziekte genezen worden door God (of Allah, of Jaweh of wie dan ook) dan gaan we met z'n allen waarschijnlijk helemaal los, onder het mom, God fixed het wel ff.

Ik ben overtuigd van God, maar niet dat hij zoveel aan de mensheid en de wereld kan doen dat hij ieder individu kan helen van de meest gruwelijke ziektes.

Maar goed, hoort ook twijfels niet bij het geloof? Moet je als je gelooft dan ook maar alles voor waarheid aannemen, God alleen maar zien als iemand die probeert een perfecte wereld te creëren, ik denk het niet.

Op de vraag of God dat kan, dat weet ik niet, volgens de bijbel wel.

Mag ik vragen hoe jij God ziet?

Ik geloof ook dat God genezen kan. Maar alles en iedereen? En dus de hele wereld en mensheid gezond houden ed daar geloof ik niet in.
De genezingen in de Bijbel ben ik wel van overtuigd, die verhalen geloof ik dus inderdaad wel.

Hoe ik God zie?
Jeetje, moeilijk op papier uit te drukken maar zal het proberen.
God is voor mij de Schepper, al zal ik de evolutietheorie nooit helemaal van tafel vegen. Daarvoor ben ik teveel aan het nadenken en zie ik de Bijbel voor een deel als letterlijke waarheid en een deel als figuurlijke waarheid.

God is voor mij de rust, diegene die altijd luistert naar iedereen, die troost en comfort bied maar ook deelt in vreugde, waar je blij bij kan zijn en verdrietig en waar je altijd je verhaal bij kwijt kan.

In moeilijke maar ook hele blije tijden ga ik graag naar bv het graf van mijn oma. Om tegen haar te praten en ook tegen God. Ik denk dat zij bij Hem is namelijk en dat hij ons nog verbind. Door tegen Hem te praten en dat op die plek brengt een gevoel van verbondenheid en rust.

Ik geloof in een leven na de dood. Niet lichamelijk maar wel geestelijk.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:05

MarliesV schreef:
Ik geloof ook dat God genezen kan. Maar alles en iedereen? En dus de hele wereld en mensheid gezond houden ed daar geloof ik niet in.
De genezingen in de Bijbel ben ik wel van overtuigd, die verhalen geloof ik dus inderdaad wel.

Hoe ik God zie?
Jeetje, moeilijk op papier uit te drukken maar zal het proberen.
God is voor mij de Schepper, al zal ik de evolutietheorie nooit helemaal van tafel vegen. Daarvoor ben ik teveel aan het nadenken en zie ik de Bijbel voor een deel als letterlijke waarheid en een deel als figuurlijke waarheid.

God is voor mij de rust, diegene die altijd luistert naar iedereen, die troost en comfort bied maar ook deelt in vreugde, waar je blij bij kan zijn en verdrietig en waar je altijd je verhaal bij kwijt kan.

In moeilijke maar ook hele blije tijden ga ik graag naar bv het graf van mijn oma. Om tegen haar te praten en ook tegen God. Ik denk dat zij bij Hem is namelijk en dat hij ons nog verbind. Door tegen Hem te praten en dat op die plek brengt een gevoel van verbondenheid en rust.

Ik geloof in een leven na de dood. Niet lichamelijk maar wel geestelijk.

Ik vind het mooi om te lezen hoe je het geloof vormgeeft!

Het stukje over genezen blijf ik een lastig punt vinden. Als hij niet alles en iedereen geneest, maar sommige mensen wel, heb je dan niet hard genoeg gebeden, ben je dan niet gelovig genoeg geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:14

Met die vragen heb ik enorm geworsteld.
Er waren mensen die na gebed wel genazen maar er waren er ook die niet genazen, ik vond dat enorm moeilijk en ik voelde mij daar enorm verdrietig om waarom de ene wel en waarom de andere niet?
Een antwoord op die vraag heb ik nog steeds niet helemaal en ik begrijp het ook gewoon niet.
Waar ik wel rust in heb gekregen is dat ik geloof dat God meer is dan ik kan bedenken en dat hij het gehele plaatje ziet en ik maar een deel.
Ik geloof nu dat God het ene moment de persoon kracht geeft om met zijn omstandigheid (dat kan ziekte zijn) om te gaan en de andere keer besluit hij het weg te halen.

Ik geloof in God maar ik begrijp hem niet altijd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-15 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:23

MarliesV schreef:

Dus jij denkt dat god niet almachtig is. Dit is toch een nogal wijd verbreide claim, almachtig én alwetend.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:51

Toen ik nog niet van mijn geloof was gevallen, geloofde ik niet dat God mensen kon genezen maar dat God artsen het vermogen gaf om te leren hoe ze mensen konden helpen. Dus dat het in de handen van de mens lag en niet in de hand van God zelf.

Al heb ik als kind wel heel vaak gebeden voor een pony :') Ik had mijn prioriteiten haha

xniieeenke

Re: is geloof nog van nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:56

Ik geloof niet.
Waarom niet? waar ik geen bewijs van heb vind ik nogal lastig te begrijpen, en van de oerknal is bewijs, en dat soort dingen.

Zelf denk ik dat de mensen die denken dat ze meer hoop krijgen door god, dat zichzelf aanpraten.
Je kunt veel dingen gewoon bij jezelf wijs maken XD

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:21

BaileyMix schreef:
Blue_Eyes, ja, ik vind geloof enkel te verklaren door onwetendheid óf indoctrinatie ofwel 'ermee opgegroeid zijn'. Meer smaken zijn er niet. Geen mens die ontzettend veel van wetenschap weet en kritisch denkt, en dan van de een op de andere dag op het geloof overstapt. Echt niet. Dan moet er als kind al iets aan gedaan zijn.

Dit. Geloof is je reinste vorm van indoctrinatie. Elke dag van kinds af aan wordt er een mening aan je opgedrongen. Dan heb je ook niet veel keus meer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:28

Merula123 schreef:
BaileyMix schreef:
Blue_Eyes, ja, ik vind geloof enkel te verklaren door onwetendheid óf indoctrinatie ofwel 'ermee opgegroeid zijn'. Meer smaken zijn er niet. Geen mens die ontzettend veel van wetenschap weet en kritisch denkt, en dan van de een op de andere dag op het geloof overstapt. Echt niet. Dan moet er als kind al iets aan gedaan zijn.

Dit. Geloof is je reinste vorm van indoctrinatie. Elke dag van kinds af aan wordt er een mening aan je opgedrongen. Dan heb je ook niet veel keus meer.

Er zijn ook veel christenen die het niet van kinds af aan hebben meegekregen :) een voorbeeld hiervan zit naast me op de bank. Indoctrinatie gaat niet altijd op, geloven moet je toch echt zelf doen uiteindelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:39

Merula123 schreef:
BaileyMix schreef:

gelukkig niet. Ik ben ermee opgegroeid, maar vrij gelaten. Ja ik kreeg de keus en t is mij nooit kwalijk genomen dat ik van het geloof afstapte. Door niemand in de familie.

Moest ik mee naar de kerk? Ja. Maar dat was omdat ik niet alleen thuis mocht blijven. Daarna hoefde ik ook niet meer heen.

Ze wilden mij kennis laten maken met het geloof, niet mij dwingen tot geloven. Open voor kritische vragen? Altijd. Ze reikten mij het geloof aan en wat ik ermee deed was aan mijzelf :)
Niet alleen hun eigen geloof hoor, bezocht ook rustig met ze een katholieke kerk of bracht een bezoek aan de synagoge.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:15

Ik vind het nogal kortzichtig gedacht dat zoiets indoctrinatie is.. Dan is alles waar je ouders je mee in aanraking laten komen indoctrinatie.. ;) Het is vrij logisch dat je als ouders je idealen meegeeft aan je kind. Hoe wil je anders je kind opvoeden?? Dat dat bij een ander niet in zijn idealenstraatje past, maakt het toch echt nog geen indoctrinatie.
En dat is het enige dat je kunt doen.. Meegeven.. Er komt een dag dat kinderen hun vleugels uitslaan en zelf keuzes maken.

Persoonlijk ken ik ook een man uit een gezin dat nergens aan doet, nergens mee is groot gebracht en hijzelf is wel op onderzoek uitgegaan en gelovig geworden. Inmiddels zit ie al jaren in een soort van evangelische commissie en zingt ie regelmatig halleluja met z’n armen zwaaiend in de lucht. En z’n ouders hebben ‘m er niet aan geholpen en helpen m er ook niet vanaf. :+

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:27

Ja, maar heel veel keuze heb je niet meer als je christelijk bent opgevoed. Er zijn genoeg stromingen in dit geloof waarbij je wel christen moet worden, of anders is het doei, en ben je niet meer welkom thuis. Ik zeg niet dat dit overal zo is, maar een groot gedeelte heeft dit wel.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:31

Merula123 schreef:
Ja, maar heel veel keuze heb je niet meer als je christelijk bent opgevoed. Er zijn genoeg stromingen in dit geloof waarbij je wel christen moet worden, of anders is het doei, en ben je niet meer welkom thuis. Ik zeg niet dat dit overal zo is, maar een groot gedeelte heeft dit wel.

Sorry hoor,maar een keus heb je altijd.
Mijn ouders zijn ook streng gereformeerd opgevoed ,en hebben dat bij ons niet gedaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:34

Merula123 schreef:

Nou woon ik toch midden op de biblebelt en ken ik een hoop echt streng gereformeerden, maar niemand die christen 'moet' worden. Je kunt je kind niet opvoeden als christen, je kunt je eigen idealen meegeven en wat het kind uiteindelijk doet is helemaal aan hemzelf.

Ik vraag me af wat jij een groot gedeelte noemt, want hoewel het heus wel eens gebeurd in gezinnen dat kinderen niet mee welkom zijn als ze de kerk achter zich laten is dat naar mijn idee toch echt de minderheid...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:44

Ik denk dus eerder andersom. Er zijn een aantal stromingen waarbij de deur dicht gaat en niet meer open en dan denk ik nog dat je dat per individu moet zoeken ook. Zelfs de strenggereformeerden, ger. gem. ned. of hersteld bijv zijn niet snel geneigd om die deur dicht te trekken. Dat je dus bij de meesten wel gewoon welkom bent en blijft als niet meer kerks bent of overstapt. Er blij mee zijn is één ding. Hiep hoi roepen is een tweede.. de deur dichtsmijten gaat veel mensen toch echt te ver.

Ik woon in een omgeving waar van alles en nog wat kerkt (noem de stroming maar op en er staat er éen in een straal van 30km) en ik ken genoeg voorbeelden, van scheiden, homoseksualiteit, zwanger voor het huwelijk, scheiden en vervolgens met een ‘zwartje’ thuiskomen tot andere kerk zoeken tot niks meer kerken tot flink afzetten tegen en die komen allemaal nog gewoon thuis en zijn ook nog gewoon welkom. Alleen bij het homopaar gaat het zeer moeilijk. Hij mag thuiskomen, doet dat ook, maar dat ene ‘aspect’ wordt niet gewaardeerd. Maar welkom is hij zeker wel en hij wordt ook niet van z’n probleem afgeholpen. Is wel even geprobeerd, daar moet ik eerlijk in zijn. Maar het idee van indoctrinatie van ‘je moet Christen worden’ zoals jij het brengt ‘en anders is daar de deur’ is echt onjuist. ik weet niet waar je het opbaseert, maar ik deel je ervaring echt niet. En ik heb zelf ook op een Christelijke basisschool gezeten, o.a. omdat de gewone basisschool erg slecht stond aangeschreven, maar behalve versjes leren en Bijbelverhalen aanhoren kan ik nou niet bepaald zeggen dat er van toen verder veel van is blijven hangen :') En ik heb mij op school of bij vriendjes van die school ook nooit buitengesloten gevoeld. Wel bij kinderen van een andere school.. Die hadden gelijk hun vooroordeel klaar met hun oh zit jij op dié school.. waar zouden ze dat nu toch vandaan hebben?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:26

Ik herken dat ook echt niet merula :n zijn eerder uitzonderingen dan 'de meesten'.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:02

vuurneon schreef:
Ik herken dat ook echt niet merula :n zijn eerder uitzonderingen dan 'de meesten'.
Tja, misschien was indoctrinatie ook niet echt het goede woord, maar zo zie ik het wel. Nee, het is bij heel veel inderdaad niet zo streng, maar het principe is vaak wel hetzelfde.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:03

Is het offtopic als ik vraag wie er gelooft, en om welke reden / door wie? :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:13

Merula123 schreef:
vuurneon schreef:
Tja, misschien was indoctrinatie ook niet echt het goede woord, maar zo zie ik het wel. Nee, het is bij heel veel inderdaad niet zo streng, maar het principe is vaak wel hetzelfde.

Maar dat is toch net de kern van opvoeden? Je eigen normen en waarden mee willen geven als handvatten voor het leven?
Mijn man is juist als atheïst opgevoed, dochter van een kennis wordt groot gebracht met het vegetarisme omdat de ouders dat belangrijk vinden voor zichzelf en dat graag meegeven aan hun dochter. Je wil het beste voor je kind(eren) en als je zelf ergens een goede ervaring mee hebt dan is het niet vreemd om dat ook aan je kind te willen meegeven :)
Of het nou milieu bewust maken is of geloof.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-09-15 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:17

vuurneon schreef:
Maar dat is toch net de kern van opvoeden? Je eigen normen en waarden mee willen geven als handvatten voor het leven?
Mijn man is juist als atheïst opgevoed, dochter van een kennis wordt groot gebracht met het vegetarisme omdat de ouders dat belangrijk vinden voor zichzelf en dat graag meegeven aan hun dochter.

Klopt, maar ik vind dat geloof daar net buiten valt. Iets geloven is wel iets anders dan normen en waarden hebben. Iets geloven is denken dat er iets is, ook al gaat dat tegen de wetenschap in. Je moet zelf een conclusie kunnen trekken uit de gegeven feiten. Als je met het geloof bent opgevoed, weet je ook niet beter. Je krijgt een eenzijdig beeld van de werkelijkheid. Sommige gelovigen weigeren daarom de wetenschap te geloven, omdat ze als kind iets anders aangeleerd hebben gekregen.

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:17

In feite is er geen bewijs dat er een God is, maar er is ook geen bewijs dat er géén God is. Beide keren is het dus een geloof imo. Als je als gelovige word 'geïndoctrineerd' met geloof, wordt je als niet-gelovige 'geïndoctrineerd' met het niet-geloven, als je begrijpt wat ik bedoel :+

Ik denk hetzelfde als vuurneon, opvoeden is je eigen normen en waarden meegeven aan je kind. Of dit nu gelovig is of niet, ik zie het niet als indoctrineren.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:20

MariaMaaike schreef:
In feite is er geen bewijs dat er een God is, maar er is ook geen bewijs dat er géén God is. Beide keren is het dus een geloof imo. Als je als gelovige word 'geïndoctrineerd' met geloof, wordt je als niet-gelovige 'geïndoctrineerd' met het niet-geloven, als je begrijpt wat ik bedoel :+

Ik denk hetzelfde als vuurneon, opvoeden is je eigen normen en waarden meegeven aan je kind. Of dit nu gelovig is of niet, ik zie het niet als indoctrineren.

Dat is idd waar, maar ja ik ben niet gelovig opgevoed en als er een god zou zijn, wat zou die dan doen :o

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:21

Merula123 schreef:
vuurneon schreef:
Mijn man is juist als atheïst opgevoed, dochter van een kennis wordt groot gebracht met het vegetarisme omdat de ouders dat belangrijk vinden voor zichzelf en dat graag meegeven aan hun dochter.

Klopt, maar ik vind dat geloof daar net buiten valt. Iets geloven is wel iets anders dan normen en waarden hebben. Iets geloven is denken dat er iets is, ook al gaat dat tegen de wetenschap in. Je moet zelf een conclusie kunnen trekken uit de gegeven feiten. Als je met het geloof bent opgevoed, weet je ook niet beter. Je krijgt een eenzijdig beeld van de werkelijkheid. Sommige gelovigen weigeren daarom de wetenschap te geloven, omdat ze als kind iets anders aangeleerd hebben gekregen.

Negen van de tien keer is geloven niet iets dat op zichzelf staat. Met dat geloof komt een heel pakket van leefregels mee (gij zult niet doden, gij zult de sabbath heiligen, vul maar in) waarop je ook je normen en waarden baseert. Geloof is niet iets dat daar los van staat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:25

Geloof kan prima onderdeel zijn van je set normen en waarden. Denk daarbij aan handvatten van de Bijbel die worden toegepast in het leven van een gelovige. 'heb uw naasten lief' bv

En wat is de werkelijkheid? Iedereen ziet wat anders; er is geen 1 werkelijkheid. Theorieën worden ook onderuit gehaald immers; wat toen de werkelijkheid was, is dat nu niet meer.

Wetenschap en geloof; 1 sluit het andere niet uit. Ook als je gelovig bent kun je nog voor jezelf nadenken haha

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:32

MariaMaaike schreef:

Ik snap wat je bedoelt, maar als je iets van de geschiedenis van de wetenschap weet, weet je dat het geloof is gecreeërd om de natuurverschijnselen te verklaren, en langzaamaan is dat een traditie geworden, ondanks de revolutie in de wetenschap.

Ik ben het volledig met Stephen Hawking eens:
http://www.techtimes.com/articles/16687 ... iverse.htm