Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Dan zijn er nog mensen die zeggen dat dit niks met zorg te maken heeft omdat het een 'ander potje' is. Maar als er in zulke tijden zulke bestedingen worden gedaan, kun je je afvragen of het geld wel juist over de potjes wordt verdeeld. Stel dat ons leger morgen 3000 Joint Strike Fighters en honderdduizend tanks koopt, zeggen we dan ook: "oh, kennelijk was er nog ruimte in hun potje" en halen we onze schouders op?
arno8 schreef:Ik zie nog steeds alleen voorbeelden dat dit werk oplevert in Amsterdam. Dat die mensen anders uitkering zouden trekken en dat dus iedereen er voordeel aan heeft vind ik een beetje erg gemakkelijk. Eigenlijk riekt het naar chantage: laat ons van jullie geld dure schilderijen kopen om toeristen mee te trekken, anders gaan we uitkering trekken.
Ten tweede is het maar de vraag of ze niet ergens anders werk zouden vinden.
En dat bedrag van 10,2 miljard? Dat komt echt niet alleen door het Rijks en dat weet je zelf ook wel, daar zit ook voor een flink deel de omzet van coffeeshops, hoerenhotels en tal van andere bedrijven bij waar mensen op af komen die totaal geen interesse in Rembrandt hebben, dus die 10,2 miljard als argument voor de aanschaf lijkt me geen sterke.
Stel nou dat ze voor 80 miljoen aan heel goede wiet of heel goede prutsmutsen kunnen komen om toeristen mee te trekken, dan zie ik (naast ethische) nog dezelfde bezwaren: alleen leuk voor Amsterdam.
_lautje_ schreef:Maar, even advocaat van de duivel spelende, Amsterdam en de Randstad zijn met een reden toch de plek waar het meeste geld en werk zit?
Daar zitten de bedrijven en wordt veel geld verdiend. Je kan wel zeggen ik ga dat geld investeren in een andere regio, maar als daar geen klanten zitten...
Martine_R schreef:Ik hoop dat je snapt dat wat goed is voor Amsterdam, goed is voor Nederland. Zo niet, dan... vind ik het wel best..
arno8 schreef:Martine_R schreef:Ik hoop dat je snapt dat wat goed is voor Amsterdam, goed is voor Nederland. Zo niet, dan... vind ik het wel best..
Hier raak ik je toch echt kwijt. Als je zo redeneert zou je bijvoorbeeld de aardgaswinning in Groningen flink moeten opvoeren en alles kosteloos aan Amsterdam moeten geven, want dat is dan goed voor heel Nederland?
En nu terug naar jou: jij komt in Drenthe niet makkelijker aan werk als mensen in Amsterdam door twee schilderijen makkelijker aan werk komen. Tenzij je dagelijks heen en weer wilt rijden naar Amsterdam. Nu wordt dus eigenlijk flink geïnvesteerd in Amsterdamse werkgelegenheid op kosten van iedereen. Natuurlijk zal het ook weleens de andere kant op gebeuren maar bedenk wel dat meer dan de helft van de Kamerleden uit de Randstad komt (terwijl echt niet meer dan de helft van de Nederlanders uit die regio komt), die Kamerleden hebben automatisch meer oog voor hun eigen regio.
Dan bezoekersaantallen als argument voor subsidie voor het Rijks:
Bezoekers Rijksmuseum 2014: 2.450.000
Bezoekers De Efteling 2014: 4.400.000
Financieel gezien valt dus niet vol te houden dat het Rijks wel steun moet krijgen en De Efteling niet.
arno8 schreef:Je wordt al snel beticht van aversie van De Randstad als je vindt dat die niet boven alles en iedereen gaat... Maar als je zo'n houding aversie zou noemen, tja, dan heb ik inderdaad aversie van De Randstad.
arno8 schreef:Ik zeg niet dat eenzelfde bedrag in een andere regio moet worden geïnvesteerd, maar dat er simpelweg geen geld uit het gebied buiten Amsterdam moet worden gezogen om naar Amsterdam toe te worden gestuurd. Wat je nu hebt is een omgekeerde Robin Hood: stelen van de armen en geven aan de rijken. Er is genoeg rijkdom in Amsterdam om hen die schilderijen zelf te laten betalen.
Martine_R schreef:arno8 schreef:Je wordt al snel beticht van aversie van De Randstad als je vindt dat die niet boven alles en iedereen gaat... Maar als je zo'n houding aversie zou noemen, tja, dan heb ik inderdaad aversie van De Randstad.
Tja okee. Je kunt natuurlijk ook alleen ingaan op de twee minst belangrijke zinnen van mijn bericht
_lautje_ schreef:In principe kost uitlenen vooral geld voor de uitlenende partij. Vooral vanwege de verzekeringskwestie.
fransje23 schreef:arno8 schreef:Ik zeg niet dat eenzelfde bedrag in een andere regio moet worden geïnvesteerd, maar dat er simpelweg geen geld uit het gebied buiten Amsterdam moet worden gezogen om naar Amsterdam toe te worden gestuurd. Wat je nu hebt is een omgekeerde Robin Hood: stelen van de armen en geven aan de rijken. Er is genoeg rijkdom in Amsterdam om hen die schilderijen zelf te laten betalen.
Moet het geld wat in de Randstad wordt verdiend andersom dan wel worden gepompt in gebieden in Nederland waar minder verdiend wordt? Via de belastingen gaat het natuurlijk naar het gehele land.
De randstad is wel een belangrijke levensader van Nederland.
Edit: toevoeging het gaat om het Rijksmuseum oftewel van het hele rijk, niet om bijvoorbeeld het Stedelijk museum.