Zwarte piet wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:06

Ik vind het serieuze onzin. Hoe wil je dat nog gelovende kinderen uit gaan leggen?!

Dit jaar ga ik voor het 3de jaar op rij bij de intocht in Alphen aan den Rijn zwarte pietje zijn. De sfeer daar is ge-wel-dig en zou het zonde vinden als dat feest helemaal verpest wordt, want ja, ik vind dat het verpest wordt als deze traditie opeens moet veranderen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:07

Ik vind deze hele discussie al jaren te gek voor woorden.
Laat zwarte piet gewoon zwart blijven.
Kinderen zijn niet bezig met de geschiedenis rond dit verhaal.....kinderen zijn bezig met verlanglijstjes.....spontaan liedjes zingen, cadeaus en snoepgoed scoren, leven mee met de avonturen als sint in ons land is.
Het maakt ze niet uit wat de achtergrond van dit duo is......als ze maar wat meenemen uit Spanje......dát alleen is het belangrijkste.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:10

_love12_ schreef:
Ik vind het serieuze onzin. Hoe wil je dat nog gelovende kinderen uit gaan leggen?!

Dit jaar ga ik voor het 3de jaar op rij bij de intocht in Alphen aan den Rijn zwarte pietje zijn. De sfeer daar is ge-wel-dig en zou het zonde vinden als dat feest helemaal verpest wordt, want ja, ik vind dat het verpest wordt als deze traditie opeens moet veranderen.

Mwah, roetvegen op het gezicht, geen felrode lippenstift meer en de kleding wel zo houden: past prima in het Sinterklaas verhaal hoor :j Piet komt immers door de schoorsteen en is zwart door de roet.

Waar veel tegenstanders mee zitten is dat zwarte piet haast een karikatuur is van 'de neger'. Rode, grote lippen, hulpje van, beetje onnozel en mal. Snap het best dat niet iedereen het geweldig vindt.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-09-15 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:12

Ik vond sinterklaas leuk toen het nog een kinderfeestje was. En niet een door volwassenen compleet verpest zeur-fest over wat wel wat niet. Ik sta ertussen kwa mening, als mensen beledigt raken door de afbeelding en het neerzetten van Zwarte Piet i.v.m rasisme , dan vind ik het niet meer dan normaal dat je er wat tegen doet. We zeuren met zijn alle dat Spanje wat moet doen aan haar stierenvechten, ook al is het een traditie. Dan kunnen wij toch ook onze traditie aanscherpen zodat iedereen gelukkig is?

Snap het hele gevecht niet zo, ik vind de gekleurde pieten net zo leuk en kinderen wennen er zo aan. Het is het hele volwassen gebekvecht wat het zo treurig maakt allemaal.. echt niet of piet zwart, wit, groen, of geel is.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:30

@ Benfan.
We zeuren met zijn alle dat Spanje wat moet doen aan haar stierenvechten, ook al is het een traditie. Dan kunnen wij toch ook onze traditie aanscherpen zodat iedereen gelukkig is?

Bij stierenvechten worden stieren nog steeds op een ontzettend laffe manier de dood in gejaagd.
Áls er al spraken was van slavernij bij zwarte Piet dan is dat ver vóór de geschiedenis van ons sinterklaasfeest geweest.

Beetje triest om dat nu aan te grijpen als verklaring om dit KINDERFEESTJE op een negatieve manier op zijn kop te zetten.

We zijn er ook al over eens dat niet alle duitsers slecht waren in de oorlog, en de vader van onze koningin is óók niet zo fris geweest.......toch is hij inmiddels weer van harte welkom
Soms moet je de moed hebben om dingen juist los te laten, hoe gruwelijk ook.

Popstra

Re: Zwarte piet wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:59

Tuurlijk moet de Piet blijven en zwart ook!
Zou lekker wezen als wij onze traditie laten beinvloeden door een stel ,,gekleurde,, medelanders!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:00

rapido schreef:
Zou lekker wezen als wij onze traditie laten beinvloeden door een stel ,,gekleurde,, medelanders!

Er zijn ook genoeg "blanke" Nederlanders die er zo over denken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:01

rapido schreef:

Hoe kun je dat nou zeggen als er genoeg blanke Hollanders er ook tegen zijn en het hoog tijd vinden dat de traditie moet veranderen? :')

Voor of tegen piet 2.0 zijn, staat los van de huidskleur. Ken Surinamers die zie zelfs nog zwarter laten smincken om als piet deel te nemen als de intocht, maar ken ook blanke autochtonen die piet 2.0 willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:12

rapido schreef:

De laatste keer dat ik in de spiegel keek was ik niet 'gekleurd' hoor.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:49

Ik denk dat de "blanke Nederlanders" die tegen zwarte piet zijn gewoon geen goede herinneringen hebben meegekregen aan hun sinterklaastijd vroeger en nu wraak willen ~~}>
Toon Hermans vond ook de Sint niks kan ik me herinneren.

Of het zijn van die mensen die bij wat voor een demonstratie dan ook voorop lopen......
Demonstreren óm te demonstreren heet dat geloof ik.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:52

RaafSmits schreef:
Ik denk dat de "blanke Nederlanders" die tegen zwarte piet zijn gewoon geen goede herinneringen hebben meegekregen aan hun sinterklaastijd vroeger en nu wraak willen ~~}>

Of het zijn van die mensen die bij wat voor een demonstratie dan ook voorop lopen......
Nee hoor :D x2

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:57

ik heb met een aantal vrienden al het idee om ons gewoon zwart te schminken en naar die scholen te gaan.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 00:50

RaafSmits schreef:

Of het zijn mensen die zich hebben ingelezen in racisme, mensen die in deze richting studeren, mensen die het belangrijk vinden te luisteren naar hun medemensen die andere ervaringen hebben dan zij door hun huidskleur, mensen die hun emphatisch vermogen gebruiken om anderen te helpen, mensen die zich heel erg goed bewust zijn van het helaas opvallend racistische klimaat in Nederland. De argumentatie die je gebruikt is daarbij denigrerend én een drogreden en voegt, behalve een negatieve toon, niets toe aan een discussie.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 01:15

Laten we eens in het midden laten of zwarte piet nu rascistisch is of niet en gewoon vaststellen dat er een groep mensen is in nederland die problemen heeft met hoe piet uitgebeeld wordt. Ongeacht meerderheid/minderheid voor/tegen wij/zij....

Het Sinterklaasfeest is een traditie, maar de exacte invulling van dat feest is door de jaren heen altijd al geëvolueerd. De kleding van de Sint, die van de Pieten, de liedjes. Pieten hadden vroeger een roe en kinderen gingen mee in de zak naar Spanje als ze stout waren. Sint was iemand om te vrezen als je niet braaf was! We voeden kinders nu toch ook niet meer op met het idee dat ze met de roe krijgen?

Een cultuur en haar tradities ontstaan door mensen die zich in die cultuur begeven. Het is onzinnig om te denken dat cultuur nooit verandert. We kunnen met die gedachte in ons achterhoofd toch accepteren dat dit omstreden is én dat het Sinterklaasfeest als traditie kan blijven bestaan? Waarom moet de meerderheid regeren als met een paar hele kleine aanpassingen het een feest voor iedereen, zwart en wit, man en vrouw, jong en oud, kan zijn en blijven? Kunnen we daarvoor niet even over ons hart strijken? Als het niet gaat om zwart en wit, waarom moet Piet dan persé zwart zijn?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 01:26

Weten jullie wat ik vind?

Ik word er persoonlijk gewoon heel erg moe van. Ik ben noch voor noch tegen, puur om t feit dat ik geen kinderen heb (gelukkig nog niet :+ ) en ik het een bijzondere feestdag vind. Dus voor mij geen emotionele waarde.
Maar waar ik nu wel een bloedverziekende hekel aan heb is dat er twee kampen ontstaan die elkaar niet willen en op de een of andere manier kunnen begrijpen. Of het nu racistisch is of niet, de manier waarop men 'wel even hun mening laat weten door op fb erover te beginnen' of 'laten we naar school als zwarte piet gaan' is gewoon echt respectloos en walgelijk in mijn ogen.

Empatisch vermogen is echt ver te zoeken. Ja, zwarte piet is een soort van karikatuur. Dat sommige mensen het racistisch vinden? Ze 'vinden' dat en niemand kan zeggen dat hun mening fout is. Maar in plaats van te zeggen, we snappen waar jullie vandaan komen, en vervolgens hun eigen visie te vertellen is eigenlijk het enige wat er gebeurd een hoop geschreeuw, bla bla en eigenlijk wordt het dus gewoon opgeblazen.

Ik las eerder een reactie over het feit dat racisme in NL niet (meer) zou bestaan. Kom nou zeg, lees dit topic eens door met de bijbehorende ondertonen, kijk eens de topics of facebookreacties over de vluchtelingen.. Racisme gebeurd niet? Nou echt wel ... En ben je dan een haar beter dan de racisten die vroeger donkerdere mensen negeerden/vies vonden/uit de weg liepen? Absoluut niet, het is imo zelfs erger.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 01:34

Niet.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 03:06

Eigenlijk is al die ophef wel jammer. Zwarte pieten zijn voor kinderen de grote helden van het sinterklaasfeest. De oude man zelf is toch wel wat gedateerd en vaak ook intimiderend voor kinderen, eigenlijk helemaal niet zo leuk dus. Tegen de pieten wordt juist opgekeken, en wie wil er nou niet een pieten-diploma? Eigenlijk zouden er inderdaad witte pieten bij moeten, anders is het niet eerlijk. Nu mogen alleen zwarte pieten meedoen en hebben die het voorrecht. ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 06:11

Het kan mij geen hol schelen of Piet pimpelpaars, blank of zwart is. En eenieder die denkt dat t de kinderen iets gaat uitmaken is gek. T boeit die kinderen echt niet wat voor kleur Piet heeft, dat maakt het sinterklaasfeest niet minder leuk, althans niet voor hen :) over een paar jaar weten we niet beter :)

Enne, ik heb prima herinneringen aan zwarte Piet hoor

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:40

Laat zwarte piet zwart blijven. Aan de andere kant zien kinderen geen kleur. Vorig jaar was er een surinaams man voor de tv die al jaren voor sinterklaas speelde zonder wit gemaakt te worden. Nog nooit een opmerking over gehad van kinderen.
Al helemaal belachelijk dat de VNN zich hier mee bemoeit, imo heeft die wel betere dingen te doen

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:48

IsaCalixa schreef:
Ik las dat ze in de Jumbo ook al witte pieten hebben liggen :P Maar... dan moet er toch ook een zwarte sinterklaas komen? Of.. eh.. hoe zit dat :+

Is er al :j
In het Sinterklaasjournaal vorig jaar werd 'Opa Piet' hulpsinterklaas ofziets :+ Hij ging op de schimmel rijden en Sint had een nieuw paard: een fries.

Maargoed; ik word er allemaal ook een beetje moe van. Het maakt mij werkelijk waar niks uit hoe Piet eruit ziet. Maar ik vraag me wel af hoe je dat aan kinderen gaan uitleggen die ook al een aantal jaar gewoon 'Sinterklaas Oude Stijl' hebben gevierd en nog geloven.

een Gele Piet vind ik dan overigens ook niet kunnen ivm de Aziatische medemens, overigens.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:59

Het eerste wat ik mij afvroeg was: hebben ze nou niks beters te doen dan te discuteren over een kinderfeest? Serieus... Ik speel al jaren zwarte piet, mede doordat mijn papa sinterklaas is.

Ik ben zeker niet racistisch, maar waarom moeten wij tradities aanpassen in ons eigen land? Even een voorbeeld: als wij als Nederlanders emigreren naar Turkije en wij eisen een katholieke of protestante kerk, omdat dat ons geloof is, bouwen ze die dan daar ook? Of mogen wij daar onze mening uiten zonder dood geklopt te worden? Maar hun moeten en zouden hun gewoontes hier doorzetten? Gewoon simpele voorbeelden. Niks mis hoor maar laat ieder in zijn waarde.

Laat zwarte piet gewoon lekker zoals het is, kun je daar niet mee leven? Kijk er dan gewoon niet naar!
Moet dan altijd denken aan Sjaak Bral over zwarte piet :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:01

Maar waarom zouden we m niet veranderen? Waarom hechte we zoveel waarde aan een ZWARTE piet? Die kindjes zullen net zo blij zijn als Piet blank of pimpelpaars is hoor :) en dáár gaat het toch juist om?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:02

@Rienne...
De moslims zijn de laatste die tegen ZP zijn.... en ja daar worden gewoon hollandsche kerken gebouwd.
Wat geloof weer met deze dicussie te maken heeft?!

Het zijn niet "hun" die "hun" geloof willen doorzetten; het zijn vaak "gewoon" Nederlanders die ZP racistisch vinden en/of gewoon mag verdwijnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:04

Oh ja; de reden dan America zich ermee bemoeit is omdat het schminken en daardoor een neger nadoen als zeer racistisch wordt gezien.
Citaat:
In de rest van de wereld wordt met ongeloof en afkeuring naar het fenomeen Zwarte Piet gekeken. Voor Amerikanen die het Sinterklaasfeest in Nederland zien, is er geen twijfel mogelijk: de Zwarte Piet-traditie in Nederland is racistisch. Het zwart schminken van witte gezichten is ook in de Verenigde Staten van Amerika een bekend verschijnsel, en wordt blackface genoemd. Zo’n zwart geverfde witte man speelt het typetje van een ‘neger’: hij heeft net zulke overdreven brede, felrode lippen als Zwarte Piet en gedraagt zich in ouderwetse theaterstukken als een domme grapjas die gekke liedjes zingt en wat heen en weer springt om het publiek te vermaken. Tegenwoordig is met deze traditie gebroken en is er geen discussie meer over dat ‘blackface’ racistisch is.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:06

Tuurlijk, kinderen vinden het niet erg zolang ze maar cadeau's krijgen.
Het gaat een beetje om het principe vind ik. Waarom zoveel volwassen mensen zich zo druk maken erover.

Zwarte piet is zwart door de schoorstenen. Dat is al honderden jaren zo, waarom dat aanpassen?

Brainless, het waren ook maar voorbeelden eh! Dat staat erbij