Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_love12_ schreef:Ik vind het serieuze onzin. Hoe wil je dat nog gelovende kinderen uit gaan leggen?!
Dit jaar ga ik voor het 3de jaar op rij bij de intocht in Alphen aan den Rijn zwarte pietje zijn. De sfeer daar is ge-wel-dig en zou het zonde vinden als dat feest helemaal verpest wordt, want ja, ik vind dat het verpest wordt als deze traditie opeens moet veranderen.
rapido schreef:Tuurlijk moet de Piet blijven en zwart ook!
Zou lekker wezen als wij onze traditie laten beinvloeden door een stel ,,gekleurde,, medelanders!
RaafSmits schreef:Nee hoorIk denk dat de "blanke Nederlanders" die tegen zwarte piet zijn gewoon geen goede herinneringen hebben meegekregen aan hun sinterklaastijd vroeger en nu wraak willen![]()
Toon Hermans vond ook de Sint niks kan ik me herinneren.
Of het zijn van die mensen die bij wat voor een demonstratie dan ook voorop lopen......
Demonstreren óm te demonstreren heet dat geloof ik.
RaafSmits schreef:Ik denk dat de "blanke Nederlanders" die tegen zwarte piet zijn gewoon geen goede herinneringen hebben meegekregen aan hun sinterklaastijd vroeger en nu wraak willen![]()
Toon Hermans vond ook de Sint niks kan ik me herinneren.
Of het zijn van die mensen die bij wat voor een demonstratie dan ook voorop lopen......
Demonstreren óm te demonstreren heet dat geloof ik.
IsaCalixa schreef:Ik las dat ze in de Jumbo ook al witte pieten hebben liggenMaar... dan moet er toch ook een zwarte sinterklaas komen? Of.. eh.. hoe zit dat
Citaat:In de rest van de wereld wordt met ongeloof en afkeuring naar het fenomeen Zwarte Piet gekeken. Voor Amerikanen die het Sinterklaasfeest in Nederland zien, is er geen twijfel mogelijk: de Zwarte Piet-traditie in Nederland is racistisch. Het zwart schminken van witte gezichten is ook in de Verenigde Staten van Amerika een bekend verschijnsel, en wordt blackface genoemd. Zo’n zwart geverfde witte man speelt het typetje van een ‘neger’: hij heeft net zulke overdreven brede, felrode lippen als Zwarte Piet en gedraagt zich in ouderwetse theaterstukken als een domme grapjas die gekke liedjes zingt en wat heen en weer springt om het publiek te vermaken. Tegenwoordig is met deze traditie gebroken en is er geen discussie meer over dat ‘blackface’ racistisch is.