Lusitana schreef:Precies, ik denk dat de rol van die mensen echt door velen over het hoofd wordt gezien.
Daar zit het kwaad. Want als je vlucht wil je alleen maar veilig zijn en er zijn echt wel veel meer veilige plekken dan Europa. Meestal is de grens over gaan, soms alleen een streek uit, al voldoende.
Maar ze worden gelokt en van alles wijs gemaakt door mensen die aan ze verdienen.
Is dat hun schuld? Zou jij voor je kind niet op zoek gaan naar de veiligste plek? Ik denk niet dat die mensen geloven dat IS zich laat tegenhouden door een onzichtbare lijn die voor grens wordt aangezien. Geef ze eens ongelijk ook.
Citaat:
@blue-eyes, heb jij de beelden dan niet gezien van vluctelingen in kampen die hulp gewoon weigeren?
Daarbij zijn je overlevingskansen in een kamp misschien wel groter dan op zee. Dat zijn afwegingen.
Het verschil zit hem in het feit dat ze van alles voorgespiegeld wordt.
Ik heb die specifieke beelden niet gezien, maar ik weet dat het gebeurt.
Verder geef je hier eigenlijk je eigen antwoorden al. Die mensen horen van de situatie in de kampen, al ver voor ze daar aankomen. Ze horen ook van de situatie als ze die reis met die bootjes hebben aangedurfd, en weten zij veel wat daarvan waar is? Ik denk dat voor hun beeld, de kampen helemaal niet veiliger zijn dan de zee.
Citaat:
Natuurlijk is een kamp niet ideaal, maar je moet wel kijken naar de omstandigheden die je ontvlucht en niet gaan zitten vergelijken met je eigen huishouden.
Daarbij is het in principe tijdelijk.
Tijdelijk is een heeeel ruim begrip. Mensen kunnen best veel accepteren en dat doen ze ook heus, ik denk niet dat je je daar een voorstelling van kunt maken, hoeveel mensen accepteren als ze gevlucht zijn. Maar voor jaren in een tent waar je moet gaan zitten doodvriezen, zonder medische hulp, zonder voldoende eten, zonder werk en met het continue risico om verkracht te worden, en dit alles voor onbepaalde tijd? Ik geef het je te doen...