verdronken Aylan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:09

Blue_Eyes schreef:
Weleens in een asielzoekerscentrum geweest? Met 8 man uit verschillende culturen en met verschillende gewoonten op een kamertje van 3x3? Niets te doen, want je mag niets, je mag het terrein niet eens af? Er is niets te lezen, je mag de taal nog niet leren, je krijgt eten dat je niet kent, je kent er niemand of bijna niemand, je kunt er je eigen geloof niet uitoefenen, het weer is er koud en de mensen ongastvrij. De meeste mensen gaan er zonder problemen in, als ze in Nederland aankomen. Maar ik snap ook dat ze er na drie weken GEK worden van verveling.

Dat is gewoon het slechte beleid van Nederland. Concentratie kampen zijn het. En dát zou eens door moeten sijpelen naar de asielzoekers ipv de mooie verhalen.

Want dat ben ik nog vergeten te melden, hier leren ze dus wél meteen de taal in de centra en leren ze over de gewoontes, en waarden en normen van het land.

Blue_Eyes

Re: verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:10

Inderdaad, dat is het slechte beleid van Nederland. Maar kunnen die mensen daar wat aan doen?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:13

Ik ben het helemaal eens met Urielle eerder in de topic.
BAH wat zitten er hier een eksters zeg. Geld geld geld en mega bang om je eigen welvaart te verliezen. Ik ga zo mijn zolder leeg trekken en alle spullen die ik niet meer kan gebruiken gaan naar het AZC.
Mijn oude troep heb ik niet meer nodig. En ik ga niet als een ekster op mijn spullen zitten omdat ze van MIJ zijn.

Het is niet mijn land, jouw land. Het is onze wereld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:14

Volgens mij is dat zelfs Europees beleid. Eerst asielprocedure aanvragen, tot die tijd mag je niet tot amper werken. De meeste aanvragen horen toch ook tegenwoordig in het land van herkomst afgewacht te worden. Dat is ook de reden waarom ze al komen, want als ze hier al zijn zijn ze er. Al die mensen die hier nu zijn hebben ook absoluut geen zekerheid of ze mogen blijven. Nu zal die beslissing voor Syriërs niet zo moeilijk wezen, maar mensen uit Pakistan, Eritrea etc en die zitten er ook tussen hebben toch een stuk meer onzekerheid.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:17

Lusitana schreef:
Precies, ik denk dat de rol van die mensen echt door velen over het hoofd wordt gezien.
Daar zit het kwaad. Want als je vlucht wil je alleen maar veilig zijn en er zijn echt wel veel meer veilige plekken dan Europa. Meestal is de grens over gaan, soms alleen een streek uit, al voldoende.
Maar ze worden gelokt en van alles wijs gemaakt door mensen die aan ze verdienen.

Is dat hun schuld? Zou jij voor je kind niet op zoek gaan naar de veiligste plek? Ik denk niet dat die mensen geloven dat IS zich laat tegenhouden door een onzichtbare lijn die voor grens wordt aangezien. Geef ze eens ongelijk ook.

Citaat:
@blue-eyes, heb jij de beelden dan niet gezien van vluctelingen in kampen die hulp gewoon weigeren?
Daarbij zijn je overlevingskansen in een kamp misschien wel groter dan op zee. Dat zijn afwegingen.
Het verschil zit hem in het feit dat ze van alles voorgespiegeld wordt.

Ik heb die specifieke beelden niet gezien, maar ik weet dat het gebeurt.
Verder geef je hier eigenlijk je eigen antwoorden al. Die mensen horen van de situatie in de kampen, al ver voor ze daar aankomen. Ze horen ook van de situatie als ze die reis met die bootjes hebben aangedurfd, en weten zij veel wat daarvan waar is? Ik denk dat voor hun beeld, de kampen helemaal niet veiliger zijn dan de zee.

Citaat:
Natuurlijk is een kamp niet ideaal, maar je moet wel kijken naar de omstandigheden die je ontvlucht en niet gaan zitten vergelijken met je eigen huishouden.
Daarbij is het in principe tijdelijk.

Tijdelijk is een heeeel ruim begrip. Mensen kunnen best veel accepteren en dat doen ze ook heus, ik denk niet dat je je daar een voorstelling van kunt maken, hoeveel mensen accepteren als ze gevlucht zijn. Maar voor jaren in een tent waar je moet gaan zitten doodvriezen, zonder medische hulp, zonder voldoende eten, zonder werk en met het continue risico om verkracht te worden, en dit alles voor onbepaalde tijd? Ik geef het je te doen...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:20

Sammie schreef:
Heeft iemand de beelden gezien van die trein die zogenaamd naar Duitsland zou gaan, maar na vijf minuten in Hongarije bij een opvangkamp aankwam. Die mensen waren woest.. Ze willen niet in Hongarije blijven. Ze willen naar Duitsland, omdat hen eenvsprookje wordt verteld. Sommigen gingen op de treinrails liggen, lang en breed veilig maar tevreden waren ze niet. Die wanhoop komt dan toch echt van een spookje mag ik hopen. Anders was dit gezin imo behoorlijk ondankbaar.

Helemaal mee eens. Er wordt ze een sprookje voorgehouden. Er zijn genoeg veilige centra's, maar ze hebben dat voorgehouden sprookje in hun hoofd. Het viel mij ook op dat je alleen maar mannen zag. Waar is hun gezin (als ze die al hebben). Ik zag van de week op TV een man (met gezin) die er juist voor heeft gekozen om daar te blijven en zich daar in te zetten. En daar ben ik het ook mee eens. Het probleem in eigen land moet worden aangepakt. Anders stroomt dat hele land leeg. En plek in Europa is er niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:22

Vrouwen en kinderen hebben veel minder kans om de zware reis te overleven :)* En dat is slechts een van de vele redenen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:24

Nee, nu haal je twee dingen door elkaar blue eyes.Het gaat niet om de situatie in die kampen (in Hongarije, eigenlijk had ik daar nog terrein willen typen). Het gaat erom dat ze naar Duitsland willen, die opvangterreinen in Hongarije zijn helemaal niet slecht. Daar zin ze veilig, sterker nog in Griekenland en italie al veilig.. Nog een stap terug.. Ze zijn in de kampen in Libanon en andere landen rondom Syrië al veilig. Maar ze weten heel goed dat ze asiel aan moeten vragen in het eerste land van aankomst in Europa. Ze willen dus naar bijv. Duitsland om daar die asiel aan te vragen. Niet in Italië, niet in Griekenland, niet in Hongarije. Maar in Duitsland, vanwege het vertelde sprookje. In Duitsland komen ze ook op een terrein terecht waar ze moeten wachten. Hetzelfde soort terrein als dat in Hongarije en hetzelfde soort als dat van italie en Griekenland. Maar daar ontsnappen ze uit, want ze willen geen asiel in italie of Griekenland.

Evenals waarom mannen gaan.. Die gaan omdat daar werk voor zou zijn en vervolgens via gezinshereniging de rest makkelijker kan laten overkomen. Die smokkelaars zijn niet gek hoor, die weten heel goed hoe ze iets moeten brengen om je te laten gaan. Zodat zij geld hebben, dat je ergens halverwege van een gammel bootje afvalt zal hun een rotzorg zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:29

Het gaat niet om dát ze vluchten ("blue-eyes), iedereen kan begrijpen dat er omstandigheden kunnen zijn dat je wilt vluchten. Maar de kneep zit hem in de hoe en waarom. Dáár kan wel degelijk iets aan gedaan.

Trouwens wat die "onze wereld" betreft, heb je wel eens wat een ontieglijk klein stipje Nederland is op die wereldbol? Daar passen die extra miljoenen echt niet in om je moet er 1 grote stad van maken. Maar de oplossing is natuurlijk gewoon dat Nederlanders naar andere landen gaan, zoals je ook al ziet gebeuren. Migratie op zich is natuurlijk geen nieuw fenomeen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 04-09-15 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:29

Ik vind zulke foto's heel erg om te zien.
Zit maar eens in een land waar je niet veilig bent, ik zou ook vluchten!
Als je echt in nood bent maak je rare sprongen, het is heel wat om ervoor te kiezen om met je gezinnetje op zo'n gammele boot te kruipen waarvan je 75% kans hebt om te verzuipen.

Ik ben absoluut VOORSTANDER om deze mensen te helpen ipv laten te verrekken!
Waar ik wel tegen ben is mensen niet op tijd terug sturen naar eigen land als dit weer kan. Als ze dan na 15jaar of soms langer plots uitgezet worden vind net zo crue dan die boottochten!

Maar zolang geloof en politiek regeerd zal die scheisse altijd blijven bestaan..........tenzij we samen gaan werken ipv toekijken.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:32

Het is en blijft hartstikke sneu. Jongetje zou nog een hele toekomst voor zich hebben.
Ik vind absoluut dat die mensen een beter leven verdienen, ieder levend wezen verdient dat. Maar we hebben in Nederland niet daverend veel plaats. We hebben ook een groot aantal zwervers op straat. Die moeten ook onderdak hebben en dat kunnen ze ook niet krijgen.
Ik denk dat het beter is als wij als westerse landen het probleem in het land moeten oplossen.
Door te verplaatsen los je het probleem niet op, maar verplaats je het en stel je het uit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:37

Waarom moet alleen Europa helpen? ik vind dat de Héle Wereld zou moeten helpen.

Thnx. voor je begrip RaafSmits. :o

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:40

Dat die mensen geholpen moeten worden is wel duidelijk. Maar wat sammie al aangeeft, ze zijn in de kampen in Libanon en andere landen rondom Syrië al veilig. Onze hulp zou naar die kampen kunnen gaan. Ik zie ook geen noodzaak dat deze mensen naar Europa moeten komen voor hun veiligheid. "De wereld" (Europa, Arabische Staten, VN etc) moet iets doen aan de onveilige situatie daar. Anders is het inderdaad het verschuiven van het probleem.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:41

Gelukkig zijn er nog mensen die zich kunnen verplaatsen in deze vluchtelingen.
Het merendeel is écht op de vlucht. En ik kan me voorstellen dat als je IS ontvlucht bent en je zit in een kamp in Turkije vlak bij de grens met IS, je je nog niet veilig voelt. Ten slotte is IS op veroveringstocht. Voor hetzelfde geld staan ze over een maand in het vluchtelingen kamp.
Dus het lijkt mij logisch dat degenen die geld hebben zo snel mogelijk zo ver weg mogelijk van IS vandaan proberen te komen en daar al hun geld voor over hebben. En het lijkt me ook logisch dat de man van het gezin de gevaarlijke reis onderneemt om zodra hij asiel heeft zijn gezin op de veilige manier over te laten komen.

Ik snap niet dat mensen dat raar vinden.

Bovendien zoals al eerder gezegd, in die vluchtelingenkampen wil je je kinderen niet hebben. daar kunnen ze alsnog sterven aan gebrek aan voedsel en warmte en veilig is het er ook niet. Nog een reden om zo snel mogelijk zo ver weg mogelijk te gaan.

En degenen die in Turkije aan het kamp hebben weten te ontsnappen worden in Turkije met de nek aangekeken en krijgen geen banen en worden in elkaar geslagen als ze pennen op straat proberen te verkopen om zelf in hun onderhoud te voorzien. Nog een reden om zo snel mogelijk daar weg te komen.

Al met al redenen genoeg om door te vluchten naar Europa lijkt me.
En als je dan toch al je geld spendeert om in veiligheid te komen, lijkt het me ook logisch dat je het besteed om naar het verste en veiligste en meest gastvrije land te komen. En dan boos en gefrustreerd wordt als je dat niet haalt, terwijl je daar je laatste geld voor hebt opgegeven. En daardoor bovendien in een land terecht komt wat al duidelijk heeft laten weten geen vluchtelingen te willen hebben. Daar zou ik ook niet willen blijven.

Bovendien vindt ik het ernstig dat de grootste tegenstanders van de opvang van vluchtelingen onder de "gelovigen" te vinden zijn (al zijn er onder gelovigen gelukkig ook mensen die echt zorg hebben voor hen). Terwijl die juist horen toe te passen wat Jezus leerde: liefde voor je naaste. Met de daad en niet het woord. Zelfs de Isrealieten moesten volgens de Mozaische wet vluchtelingen opvangen en goed voor ze zorgen omdat ze zelf ooit economische vluchtelingen (op de vlucht voor hongersnood) waren geweest in Egypte. De hypocrisie en zelfzucht van de "christelijke" gastlanden en hun bewoners vindt ik nog een van de meest schrijnenende elementen in deze vluchtelingencrisis.

Een groot deel van deze crisis is gewoon veroorzaakt doordat de gastvrije islamitische landen die al jaren zeggen dat ze deze stroom niet aankunnen en hulp nodig hebben bij de opvang, niet genoeg hulp hebben gekregen van de westerse landen om de mensen daar adequaat op te kunnen vangen. En het resultaat is wat we nu zien. Liever verdrinken op zee dan nog een afgrijselijke winter doorbrengen in een vluchtelingenkamp zonder voorzieningen en wetten.
Wij krijgen nu gewoon datgene op ons dak wat we zelf hebben veroorzaakt door niet genoeg te helpen toen het nog kon.
Laatst bijgewerkt door zippora op 04-09-15 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:42

gohya schreef:

Inderdaad!! De hele wereld moet helpen.

Afbeelding

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:45

Vreselijke beelden op televisie en de media
Maar ik begrijp zoveel dingen niet.
De vader van de verdronken jongen verloor ook zijn vrouw en tweede zoon.
Maar in het nieuws wordt er dan gezegd dat deze man maar 1 ding wil en dat is:
Zijn familie begraven in Kobani???.
Dan denk ik: je hebt je leven gewaagd en dat van je gezin om daar weg te komen.
Dan moet het daar toch heel gevaarlijk zijn?.
En dan wil je terug?.

Ik vind de ontwikkeling van nu niet goed.
Er is inmiddels een half wereld deel op de been...en die komen allemaal onze kant op.
Mensen, wat is Nederland nu helemaal op de kaart?.
Een stip!!!!!!!!!!.
Veel landen sluiten de grenzen en Nl zegt: laat maar komen.
Waar moeten al die mensen heen?.
Er zitten inmiddels centra helemaal vol in dorpen waar meer asielzoekers zitten dan mensen wonen.
Een smeltkroes van culturen met allemaal een trauma ( of tja. alle belangen weet je niet, op internet is heel eenvoudig te vinden wat ieder land aan opvang en uitkeringen biedt, het is niet voor niets dat bepaalde landen zo in trek zijn!!!!!!!!).
Je ziet nu al opstanden uitbrengen in de opvangkampen.
Keurig ingerichte tenten en er wordt geroepen' we gaan dood' ( met merkkleding en telefoon in de hand).
Nl heeft zoveel zaken niet op orde ( bijv PGB) die gaan een grote stroom vluchtelingen nooit aankunnen.

Of iedereen helpt of terug.
De zee op, die mensen helpen en direct terug begeleiden.
Het probleem moet daar aangepakt worden.
Maar het is inmiddels wel gebleken dat dat in de praktijk nauwelijks te doen is met al die brandhaarden.
Als er concequent wordt tegengehouden en terug begeleid, dan hoeven er ook niet onnodig zoveel mensen te verdrinken.
Waar heel de wereld medeplichtig aan is.
Want zolang iedereen in een boot kan stappen en de mensen smokkelaars niet aangepakt worden, zal dit niet veranderen

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:47

En ik snap ook niet dat alle hulp van Europa moet komen.
Andere landen zijn zo duidelijk.
In Australie kom je er bijv gewoon niet in

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:48

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:52

sammie schreef:
Nee, nu haal je twee dingen door elkaar blue eyes.

Doe even niet zo denigrerend. Als jij denkt dat ik dingen door elkaar haal, heb je mijn posts zelf niet goed gelezen.

Lusitana schreef:
Het gaat niet om dát ze vluchten ("blue-eyes), iedereen kan begrijpen dat er omstandigheden kunnen zijn dat je wilt vluchten. Maar de kneep zit hem in de hoe en waarom. Dáár kan wel degelijk iets aan gedaan.

Trouwens wat die "onze wereld" betreft, heb je wel eens wat een ontieglijk klein stipje Nederland is op die wereldbol? Daar passen die extra miljoenen echt niet in om je moet er 1 grote stad van maken. Maar de oplossing is natuurlijk gewoon dat Nederlanders naar andere landen gaan, zoals je ook al ziet gebeuren. Migratie op zich is natuurlijk geen nieuw fenomeen.

Ja, duh. Natuurlijk moet er iets gedaan worden aan het hoe en waarom. Maar daar heb je op dit moment niets aan, want die mensen zijn hier, en moeten opgevangen worden.
Verder heb ik dat volgens mij niet gezegd, 'onze wereld', maar al zou ik het gezegd hebben, dan zou ik daarmee nog 'de westerse wereld' of 'het rijke westen' bedoeld hebben en niet Nederland, want dan zou ik wel 'ons land' gezegd hebben.

---------

Even wat feitjes: zoveel mensen komen er niet naar Nederland. Zie link hieronder. Vooral onderaan, hoeveel asielaanvragen per miljoen inwoners.
http://nos.nl/op3/artikel/2055864-zo-po ... ingen.html

Zoals eerder gezegd: ja, inderdaad, de mensensmokkelaars profiteren. Daarom moet Europa dit ook oplossen. Maar niet door iedereen maar weer buiten te flikkeren.
http://nos.nl/artikel/2055868-unhcr-de- ... teren.html

En een oplossing die ik vanmorgen ergens tegenkwam, waarvan ik dacht dat het wellicht nog niet zo'n slecht idee was:
http://nos.nl/op3/artikel/2055638-uitvl ... teden.html

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:54

gohya schreef:

????????????? Waar krijg je het iedee dat het alleen Europa is?

Afbeelding
Veel landen die opvangen zijn niet conflictloos, veel buurlanden zijn zelf niet in staad om veiligheid te garanderen. De UAE bv. financieerd kampen als Mrajeeb Al Fhood in Jordanië, bouwt fieldhospitals om vluchtelingen te behandelen etc.
Laatst bijgewerkt door Quebelle op 04-09-15 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:55

Kan iemand me het linkje geven?
Ik heb nog niks gezien..

Blue_Eyes

Re: verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:56

Van die foto? :wow: Google 'aylan beach'.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:59

Nico_lette schreef:
Ik heb nog niks gezien..

dat is wel heel knap :7
Ik wil het niet zien maar sta er zo ongeveer mee op en ga er mee naar bed...met dat vreselijke beeld.
Er spoelen daar trouwens al vanaf 2003 geregeld mensen aan...laten we hopen dat dit jongetje het verschil gaat maken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:00

Quebelle schreef:
gohya schreef:

????????????? Waar krijg je het iedee dat het alleen Europa is?

[ Afbeelding ]
Veel landen die opvangen zijn niet conflictloos, veel buurlanden zijn zelf niet in staad om veiligheid te garanderen. De UAE bv. financieerd kampen als Mrajeeb Al Fhood in Jordanië, bouwt fieldhospitals om vluchtelingen te behandelen etc.

De hele wereld is groter dan alleen de landen in dit lijstje.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:03

geerke schreef:
Nico_lette schreef:
Ik heb nog niks gezien..

dat is wel heel knap :7
Ik wil het niet zien maar sta er zo ongeveer mee op en ga er mee naar bed...met dat vreselijke beeld.
Er spoelen daar trouwens al vanaf 2003 geregeld mensen aan...laten we hopen dat dit jongetje het verschil gaat maken.

Ja erg hé...
Wat een vreselijke foto:/