Bowen schreef:Die aanleg is erg belangrijk om mee te nemen, want het maakt het verhaal erg anders dan stellen dat iemand van drugs iets krijgt. Er zijn vele triggers, zelfs tv kijken valt daar onder, maar stress is ook een hele grote en zelfs lichamelijke problemen zoals stofwisselingsproblemen kunnen een trigger zijn.
In de psychologie bestaat ook een sterke mening dat het zo is dat mensen met een zware aanleg voor, of het al hebbende, soms wat vaker geneigd zijn om naar drugs te grijpen. Soms zelfs als een soort van zelfmedicatie (niet dat dat verstandig is trouwens!).
Men hangt dus erg richting de mening dat het niet de drugs zijn die de grote trigger zijn, maar dat de ziekte een hang naar drugs veroorzaakt.
Langdurig en zwaar misbruik van drugs is slopend voor het lijf op vele verschillende manieren. Maar dan hebben we het over een heel erg klein deel van de mensen die drugs gebruiken. Vraag me bij veel van die mensen (zware junks) af wat eerst kwam, de geestelijke problemen, of de drugs. Ik neig naar het laatste, zeker aangezien er die sterke mening is onder mensen met verstand van zaken dat dat zo is.
Hier kan ik me wel in vinden. Ik ga er geen percentage aanhangen maar veel cliënten in de verslavingszorg hebben ADHD en doen aan zelfmedicatie en nemen dan speed.
Mensen zware junks te noemen heb ik wat meer moeite mee, ik noem ze liever chronisch verslaafden/gebruikers. En er zit veel meer achter dan hoera! laat ik eens drugs gebruiken voor de gezelligheid, bij dat soort mensen blijft het meestal alleen maar tot experimenteren.
Vaak zitten er inderdaad psychische problemen, maatschappelijke problemen, mishandeling, verwaarlozing, slachtoffers van geweld, seksueel misbruik etc, etc achter waardoor mensen blijven gebruiken en verslaafd worden.