Drugs keihard aanpakken!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:29

papagroom schreef:
ik krijg de indruk dat een groot deel van de reacties geschreven worden door mensen die zelf regelmatig een pilletje wegwerken.

Absoluut niet in mijn geval. De enige "drug" die ik gebruik is mijn medicatie en een kop thee. Niet echt wereldschokkend dus. Ik heb wel verschillende vrienden en kennissen die op z'n tijd (en een enkeling dagelijks) gebruikt. Geen harddrugs in hun geval, maar wel een joint.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:31

Ik snap vooral niet zo goed dat mensen zeggen dat drugs zo slecht zijn terwijl ze zelf wel met regelmaat drinken :?

Zowel drugs as drank hebben een verslavende werking, kunnen je dingen "laten" doen die je normaal nooit doet en zijn schadelijk voor je lichaam. Maar omdat alcohol in de westerse samenleving geaccepteerd wordt, achten wij het niet zo schadelijk.

Laat mensen toch gebruiken wat ze willen. Wat je in je lichaam stopt is je eigen verantwoordelijkheid. En als je drugs verbiedt, dan moet je ook drank verbieden. Zo krom vind ik het dat dat niet zo is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:48

papagroom schreef:
SandraVerl schreef:

LSD werd in de Vietnam oorlog aan de Amerikaanse soldaten gegeven, daarom kwamen er zoveel schizofreen terug.
Ik vind de houding tegenover drugs hier echt wel zeer verontrustend om eerlijk te zijn.
ik krijg de indruk dat een groot deel van de reacties geschreven worden door mensen die zelf regelmatig een pilletje wegwerken.

Is het nu echt nodig mensen gelijk te betichten van drugsgebruik?

Er is gewoon aardig wat bekend over de gevolgen van drugs, alcohol staat gewoon vrij bovenaan in het lijstje, drugs zoals LSD zijn gewoon vrij onschuldig.

Anoniem

Re: Drugs keihard aanpakken!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:58

LSD is absoluut niet vrij onschuldig!! Echt, ik snap niet waarom mensen dat denken. Heb net nog iemand hier een pb gestuurd waar netjes in uitgelegd staat wat LSD doet (jammer genoeg had ik niet gezien dat ik te veel subtittels van die pg vergeten te wissen was). Ik ging het hier niet zetten, maar als er echt zoveel mensen denken dat LSD zo onschuldig is, tja, dan heb ik geen andere keuze.

WAT ZIJN DE RISICO’S VAN LSD?

De gevolgen van LSD zijn onvoorspelbaar. Ze hangen af van de hoeveelheid die wordt gebruikt, de stemming van de persoon, zijn persoonlijkheid en de omgeving waarin de drug wordt gebruikt. Het is alsof je dobbelt – het kan een razendsnelle, verwrongen ‘high’ zijn of een hevige, paranoïde ‘low’.

Normaal gesproken ervaart men 30 tot 90 minuten nadat LSD wordt ingenomen de eerste uitwerkingen van de drug. Vaak verwijden de pupillen zich. De lichaamstemperatuur kan hoger of lager worden, terwijl bloeddruk en hartslag toenemen of afnemen. Zweten of koude rillingen zijn niet ongewoon.

LSD-gebruikers ervaren vaak een verlies van eetlust, slapeloosheid, droge mond en trillingen. Visuele veranderingen zijn een vaker voorkomend effect – de gebruiker kan gefixeerd raken op de intensiteit van bepaalde kleuren.

Men ondervindt ook extreme stemmingsveranderingen, van een “gelukzalige” geestverruiming tot een hevige doodsangst. Het ergste is dat de LSD-gebruiker niet in staat is om uit te maken welke gewaarwordingen door de drug veroorzaakt worden en welke gewaarwordingen deel uitmaken van de werkelijkheid.

Sommige LSD-gebruikers ervaren een intens gevoel van gelukzaligheid dat zij verwarren met ‘verlichting’.

Niet alleen koppelen ze zichzelf los van hun normale activiteiten, maar ze voelen ook de drang om de drug weer te gebruiken om dezelfde gewaarwordingen opnieuw te ervaren. Anderen ervaren, terwijl ze LSD gebruiken, zware, angstaanjagende gedachten en gevoelens, angst dat ze de controle zullen verliezen, angst voor krankzinnigheid en de dood, en wanhoop. Wanneer een “slechte trip”, die wel twaalf uur lang kan duren, eenmaal begonnen is, is het vaak onmogelijk om deze weer te stoppen. Sommige mensen herstellen nooit van een door LSD veroorzaakte psychose.

Wanneer de gebruikte hoeveelheid groot genoeg is, produceert LSD waanvoorstellingen en visuele hallucinaties. De gebruiker ervaart een verandering van het besef van tijd en van zichzelf. Maten en vormen van voorwerpen worden vervormd, en hetzelfde gebeurt met bewegingen, kleuren en geluiden. Zelfs iemands tastzin en normale lichamelijke gewaarwordingen kunnen in iets vreemds en bizars veranderen. Zintuiglijke gewaarwordingen kunnen elkaar schijnbaar kruisen en de gebruiker het gevoel geven dat hij kleuren kan horen en geluiden kan zien. Deze veranderingen kunnen angstaanjagend zijn en paniek veroorzaken.

Het vermogen om zinnige beslissingen te nemen en normale gevaren waar te nemen, neemt af. Een LSD gebruiker kan proberen uit een raam te stappen om de grond “van iets dichterbij” te bekijken. Of hij krijgt het idee om de zonsondergang te bewonderen, zonder zich er in zijn verheerlijkte stemming van bewust te zijn dat hij midden op een druk kruispunt staat.

Veel LSD-gebruikers ervaren lang nadat ze LSD gebruikt hebben, flashbacks of een herbeleving van de LSD-trip, vaak zonder enige waarschuwing vooraf.

Slechte trips en flashbacks zijn maar enkele van de risico’s van LSD-gebruik. Onder LSD-gebruikers kunnen zich langdurige psychosen voordoen.

Omdat LSD zich in het lichaam ophoopt, ontwikkelen gebruikers een tolerantie voor de drug. Met andere woorden, sommige regelmatige gebruikers moeten het in steeds grotere doseringen innemen om een ‘high’ te bereiken. Dit verergert de lichamelijke gevolgen en vergroot het risico op een slechte trip, die een psychose teweeg kan brengen.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:00

Ja, je krijgt natuurlijk gelijk een pychose van 1 keertje LSD gebruiken :')
Edit; die pb heb ik trouwens weggeklikt omdat het totaal onoverzichtelijk was en ik zelf ook wel research doe :')

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:03

Gecondoleerd

Van mij mogen ze alle drugs verbieden inclusief alcohol. Te veel ellende mee gezien. Wie een sigaret opsteekt krijgt een blik van de "gezonde" medemens. Wie niet drinkt op een feestje is ongezellig.... We leven in een rare wereld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:05

jessdaniels schreef:

Als je aanleg hebt tot, kan 1 keer begruiken al voldoende zijn ja. Net zoals 1 keer alcohol drinken al voldoende kan zijn om te blijven drinken wanneer je daar de aanleg toe hebt. Je zal niet vanaf dag 1 een alcoholist zijn, maar als je aanleg tot hebt, zal het eerste glas alcohol je zo danig bevallen dat je heel geleidelijk aan meer begint te drinken tot je niet meer zonder kan. Dat is ook de reden dat men bij de AA zegt dat mensen die eens alcoholist zijn, altijd alcoholist zullen blijven. Deze mensen kunnen immers nooit nog een glaasje drinken zonder het risico op herval.

Edit: als je zelf veel over drugs leest en dan nog denkt dat LSD iets heel onschuldig is, is er toch iets serieus mis met je bronnen hoor. Ik zou je aan raden om meer wetenschappelijke onderzoeken te lezen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-15 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:05

jessdaniels schreef:

Als je daar aanleg voor hebt zou dat zomaar kunnen ja... Ik denk inderdaad dat mensen er te licht over denken. Ik heb ook mensen psychotisch zien worden van cannabis, cocaïne en speed en als je dan maar lang genoeg door blijft gebruiken kun je zelfs schizofreen worden

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:11

Gecondoleerd met dit vreselijke verlies..

Ik vind het een lastige kwestie, zonder gebruik van drank en/of drugs was dit natuurlijk nooit gebeurd. Maar om dan gelijk alle vormen van drugs te willen verbieden.. Men moet zijn/haar grenzen kennen en dan is er imo echt niet zo heel veel mis mee. Door het te verbieden maak je het alleen maar erger denk ik.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:14

Gecondoleerd!

Ik heb eigenlijk liever een stoned iemand tegenover me dan een dronken persoon :=

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:48

jessdaniels schreef:
Edit; die pb heb ik trouwens weggeklikt omdat het totaal onoverzichtelijk was en ik zelf ook wel research doe :')

Dat kan, maar dan heb je een hele dikke aanleg ervoor en had je het ook kunnen krijgen bij het kijken van tv. Dan hing dat persoon al op het randje en was het dan niet het een dan was het wel het ander geweest.
Bij mensen met een kleine aanleg ervoor kunnen verschillende drugssoorten een tijdelijke lichte psychose veroorzaken, alleen bij erg zwaar en langdurig drugsmisbruik zou dat kunnen veranderen in een chronische psychose.
Als er geen aanleg is zal er ook geen psychose optreden.

Dit gaat dus niet zozeer over de drugs die iets veroorzaakt, maar een aanleg die een persoon heeft waarbij drugs 1 van de vele triggers kan zijn.

Citaat:
There is evidence that underlying mental disorders, such as schizophrenia, can be "activated" by LSD use. Therefore people with any history of mental illness should avoid LSD.

However, when used clinically in the 1960's, psychiatrist Dr. Sidney Cohen surveyed a sample of 5000 individuals who had taken LSD twenty-five thousand times. He found an average of 1.8 psychotic episodes per thousand ingestions, 1.2 attempted suicides, and 0.4 completed suicides. "Considering the enormous scope of the psychic responses it induces," he concluded, "LSD is an astonishingly safe drug."

Verder wordt er gewezen op de zogenaamde "bad trip", ja dat lijkt me niet leuk, maar dat gaat gewoon weer over(en kan je wel degelijk ook weer omdraaien). Die flashbacks komen helemaal niet zo vaak voor als voorgesteld worden en in verreweg de meeste gevallen worden die zelfs als prettig beschouwt.
Het tekstje van Sandra is stevige stemmingsmakerij, ja er kunnen nare bijwerkingen zijn, maar die zijn erg zeldzaam.
Een psychose enkel en alleen door drugs is onmogelijk, dat zit in je, of zit er niet. Als dat in zeer ernstige mate in je zit zou het kunnen dat iemand na drugsgebruik een actieve chronische psychose heeft, maar het is zeer hoogstwaarschijnlijk dat dat persoon dat ook had gekregen zonder drugs.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 30-08-15 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:49

SandraVerl schreef:
jessdaniels schreef:

Als je aanleg hebt tot, kan 1 keer begruiken al voldoende zijn ja. Net zoals 1 keer alcohol drinken al voldoende kan zijn om te blijven drinken wanneer je daar de aanleg toe hebt. Je zal niet vanaf dag 1 een alcoholist zijn, maar als je aanleg tot hebt, zal het eerste glas alcohol je zo danig bevallen dat je heel geleidelijk aan meer begint te drinken tot je niet meer zonder kan. Dat is ook de reden dat men bij de AA zegt dat mensen die eens alcoholist zijn, altijd alcoholist zullen blijven. Deze mensen kunnen immers nooit nog een glaasje drinken zonder het risico op herval.

Edit: als je zelf veel over drugs leest en dan nog denkt dat LSD iets heel onschuldig is, is er toch iets serieus mis met je bronnen hoor. Ik zou je aan raden om meer wetenschappelijke onderzoeken te lezen.

Ik berust me juist geheel en al op wetenschappelijke bronnen, wetenschappelijk onderzoek. En onschuldig is relatief in deze, het behoord tot de minst schadelijke drugs, komt in alle lijsten (vanuit wetenschappelijk onderzoek) naar voren.

En nee, heb nog nooit lsd gebruikt, als ik al voor een drugs zou gaan met hallucinatie's zou ik paddo's proberen. Maar eigenlijk ben ik daar ook een te grote bangbroek voor ;)

thembi schreef:
jessdaniels schreef:

Als je daar aanleg voor hebt zou dat zomaar kunnen ja... Ik denk inderdaad dat mensen er te licht over denken. Ik heb ook mensen psychotisch zien worden van cannabis, cocaïne en speed en als je dan maar lang genoeg door blijft gebruiken kun je zelfs schizofreen worden

Je wordt niet schizofreen van drugs, ook is de koppeling psychotisch naar schizofreen geen geheel juiste, alhoewel er wel psychotische schizofrenie bestaat. Ook hier geld dat iemand dat latent bij zich draagt, dat drugs (naast 1001 andere heel normale dingen) een trigger kan zijn.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:05

thembi schreef:
jessdaniels schreef:

Ik denk dat het grootste probleem is.
Ik ken mensen die van een joint gigantische overdreven lachbuien kreeg.
Van duitse toeristen die van een kruk vielen na 1 heisje.
Tot mensen waar ik het alleen maar aan de ogen kan zien dat ze gerookt hebben.
Ikzelf heb het een keer uit nieuwsgierigheid geprobeerd aantal jaren terug... Er gebeurde helemaal niks met mij, werd er niet warm of koud van... Dus daarna ook niet meer gedaan want ik zag de lol er niet van in.

Aanleg maakt er volgens mij van of je agressief wordt of niet (kan je er tegen of niet).

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:07

Bowen schreef:
Je wordt niet schizofreen van drugs, ook is de koppeling psychotisch naar schizofreen geen geheel juiste, alhoewel er wel psychotische schizofrenie bestaat. Ook hier geld dat iemand dat latent bij zich draagt, dat drugs (naast 1001 andere heel normale dingen) een trigger kan zijn.

Zoals jij het stelt niet, er moet inderdaad aanleg zijn. Maar helaas heb ik wel gevallen gezien die wel uiteindelijk psychotische schizofrenie ontwikkeld hadden. Zelfs in één geval iemand aan langdurig gebruik van heroine. Verslavingszorg is mijn vakgebied en niet psychiatrie ook al weet je dan wel van de ziektebeelden af, ik bedoel dus inderdaad psychotische schizofrenie ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:26

Drugs en ook alcohol, zijn feitelijk gewoon troep. Heel veel sterkte.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:00

thembi schreef:
Bowen schreef:

Zoals jij het stelt niet, er moet inderdaad aanleg zijn. Maar helaas heb ik wel gevallen gezien die wel uiteindelijk psychotische schizofrenie ontwikkeld hadden. Zelfs in één geval iemand aan langdurig gebruik van heroine. Verslavingszorg is mijn vakgebied en niet psychiatrie ook al weet je dan wel van de ziektebeelden af, ik bedoel dus inderdaad psychotische schizofrenie ;)

Die aanleg is erg belangrijk om mee te nemen, want het maakt het verhaal erg anders dan stellen dat iemand van drugs iets krijgt. Er zijn vele triggers, zelfs tv kijken valt daar onder, maar stress is ook een hele grote en zelfs lichamelijke problemen zoals stofwisselingsproblemen kunnen een trigger zijn.
In de psychologie bestaat ook een sterke mening dat het zo is dat mensen met een zware aanleg voor, of het al hebbende, soms wat vaker geneigd zijn om naar drugs te grijpen. Soms zelfs als een soort van zelfmedicatie (niet dat dat verstandig is trouwens!).
Men hangt dus erg richting de mening dat het niet de drugs zijn die de grote trigger zijn, maar dat de ziekte een hang naar drugs veroorzaakt.

Langdurig en zwaar misbruik van drugs is slopend voor het lijf op vele verschillende manieren. Maar dan hebben we het over een heel erg klein deel van de mensen die drugs gebruiken. Vraag me bij veel van die mensen (zware junks) af wat eerst kwam, de geestelijke problemen, of de drugs. Ik neig naar het laatste, zeker aangezien er die sterke mening is onder mensen met verstand van zaken dat dat zo is.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:10

Ontzettend veel sterkte!
Wat vreselijk zeg...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:24

Gecondoleerd, had niet mogen gebeuren...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:28

Dat zijn geen geintjes, ppg, sterkte...

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:32

Tillie20 schreef:
In Nederland wordt alcohol en wiet boven de 18 gedoogd, maar officieel mag je beide niet in het openbaar gebruiken(verschilt soms wel van gemeente tot gemeente). Wel in daarvoor bestemde gelegenheden(Café bijvoorbeeld) en thuis.

De rest is allemaal evengoed verboden. Het is hypocriet -na mijn mening- dat in sommige landen bijvoorbeeld alcohol prima is, maar dat wiet streng verboden is(denk aan de USA). Wiet is namelijk totaal ongevaarlijk en leidt ook niet tot agressief of storend gedrag. Bovendien kan je geen overdosis binnenkrijgen. Bovendien hebben mensen met lichamelijke klachten profijt van medicinaal gebruik. Verder is het vrijwel niet verslavend.

Ik vind het altijd storend dat mensen zeggen 'Je moet nooit drugs doen!' en dan zelf iedere avond 3 glazen alcohol drinken :x

Als eerst gecondoleerd met dit verlies! :(
Ten tweede wil ik even op het stukje ingaan dan wiet totaal ongevaarlijk en niet verslavend zou zijn..... Ik denk je moet even googlen naar risico's en gevolgen van canabis gebruik :')

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:00

Bowen schreef:
Die aanleg is erg belangrijk om mee te nemen, want het maakt het verhaal erg anders dan stellen dat iemand van drugs iets krijgt. Er zijn vele triggers, zelfs tv kijken valt daar onder, maar stress is ook een hele grote en zelfs lichamelijke problemen zoals stofwisselingsproblemen kunnen een trigger zijn.
In de psychologie bestaat ook een sterke mening dat het zo is dat mensen met een zware aanleg voor, of het al hebbende, soms wat vaker geneigd zijn om naar drugs te grijpen. Soms zelfs als een soort van zelfmedicatie (niet dat dat verstandig is trouwens!).
Men hangt dus erg richting de mening dat het niet de drugs zijn die de grote trigger zijn, maar dat de ziekte een hang naar drugs veroorzaakt.

Langdurig en zwaar misbruik van drugs is slopend voor het lijf op vele verschillende manieren. Maar dan hebben we het over een heel erg klein deel van de mensen die drugs gebruiken. Vraag me bij veel van die mensen (zware junks) af wat eerst kwam, de geestelijke problemen, of de drugs. Ik neig naar het laatste, zeker aangezien er die sterke mening is onder mensen met verstand van zaken dat dat zo is.

Hier kan ik me wel in vinden. Ik ga er geen percentage aanhangen maar veel cliënten in de verslavingszorg hebben ADHD en doen aan zelfmedicatie en nemen dan speed.
Mensen zware junks te noemen heb ik wat meer moeite mee, ik noem ze liever chronisch verslaafden/gebruikers. En er zit veel meer achter dan hoera! laat ik eens drugs gebruiken voor de gezelligheid, bij dat soort mensen blijft het meestal alleen maar tot experimenteren.
Vaak zitten er inderdaad psychische problemen, maatschappelijke problemen, mishandeling, verwaarlozing, slachtoffers van geweld, seksueel misbruik etc, etc achter waardoor mensen blijven gebruiken en verslaafd worden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:03

Ok lol, zelfs op voorlichting site's staat dat het zonder gevaar is. De enige manier om een overdosis te creëeren is door 150kg wiet binnen 15 minuten te roken. Verder is het niet fysiek verslavend. Doet geen schade aan je hersenen en als je het via een joint rookt is de tabak natuurlijk wel schadelijk. Gedragsverandering is alleen bij langdurige afhankelijkheid(wat echt al knap is overigens) en wanneer men stopt is deze gedragsverandering niet blijvend. Dus wat zijn dan precies die risico's? En zeker in contrast met alcohol(dat is de hypocrisie waar ik naar verwijs)?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:14

zonder alle reacties gelezen te hebben wil ik je oprecht condoleren,

echter hoewel ik je emotie snap aangaande drugs , En ik t eens ben dat drugs gevaarlijk KAN zijn, En idd had dit nooit mogen gebeuren, echter een gebruiker (in algemeen want de man die overleden is heeft er niets aan en dat is erg) heeft mogelijkheden zat om zn drugs te laten testen , snap ook niet dat dat niet vaker gebeurt...

de drugs op zich is niet t gevaar maar degene die t neemt (tenzij van n slechte dealer en of ongeteste vervuilde zooi ) gemoedstoestand hoeveelheid en verantwoordelijkheidsgevoel telt mee

ik juich drugs gebruik NIET toe zeker niet maar niet iedere drugsgebruiker is n schurk, agressieveling of n gestoorde vlegel

er zijn hartstikke veel drugsgebruikers die heel normaal functioneren en niem kwaad doen

Maar goed aan dit stukje heeft jouw vriend/collega/maatje niets

ik vind t heel erg voor al zn naasten Heel veel sterkte!!!!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:23

Afschaffen die handel, en alcohol erbij.

Veel mensen zijn er niet tegen papagroom, want die hebben zelf amper negatieve ervaringen meegemaakt. Of zijn zelf ook niet vies van een pilletje ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:23

Er komen steeds meer aanwijzingen dat ook marihuana meer invloed heeft op de gezondheid en o.a. het geheugen dan gedacht werd. Ook psychiaters zijn allang van het idee dat het onschuldig is afgestapt.

Persoonlijk heb ik de afgelopen twee jaar mijn portie drugsdoden wel gezien en ik ben blij dat ik inmiddels in een stad werk waar ik daar niet zo vaak mee wordt geconfontreerd.
Twee collega's hebben er vorig jaar een mooi stuk over geschreven (dit gaat over xtc-gebruik), probleem is vele malen groter dan de gemiddelde bokker hier doet voorkomen....http://www.volkskrant.nl/opinie/gevaar- ... ~a3781194/