Kindvrije horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:38

Kind vrij zou geweldig zijn, ik ben voor :D
Ik wil geen kinderen, hoef ook niet opgescheept te worden met die van anderen.
Maar ik zou ook niet naar kinder-drukke plaatsen gaan op tijden dat het normaal is dat deze er zijn. Dan ga ik gewoon later eten want dan ligt de smerige generatie al in bed (degene die krijsen, morsen en knoeien).

Maar ik eet veel liever lekker thuis :+ Helemaal nergens last van!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:38

Het is sowieso al langer een trend om, als ouders uit zijn en niet thuis, de boel de boel te laten. Zo heb ik jarenlang rondtochten begeleidt waarbij aan het eind een kampvuur met warme chomomel was. Lijkt mij niet meer dan normaal dat je je kind erop aanspreekt als er rond het vuur (was geen klein vuurtje!) gerend wordt, dingen erin gegooid worden die er niet in horen etc. Ouders van de campingjeugd deden dit doorgaans wel, terwijl de ouders die in de hotels verbleven (haalde je er zo uit door hun dure Gaastra jassen) dat 9 van de 10 keer niet deden. Maar wel vinnig reageren als je hun bloedjes van kinderen ergens op aanspreekt en zelfs behoed voor gevaarlijke situaties. De hoteljeugd was trouwens ook niet te beroerd om 2 keer of vaker een bekertje choco te halen :+ terwijl normale beleefde mensen het doorgaans bij 1 bekertje hielden. Nou waren dat ook de kosten niet (want goedkope choco) maar vond het altijd erg opvallend.

Idd, niet blijven zitten is geen toetje. Dan ben je immers uit gegeten. Hanteer ik zelf heel strikt en het werkt echt :j vooral als het toetje ijs is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:41

Ik denk dat veel ouders die zo gepikeerd reageren vooral moeten wennen aan het feit dat blijkbaar niet iedereen gecharmeerd is van hun 'wondertjes'.

Ik heb niks tegen brave kinderen in de horeca, waarom zou ik. Maar onopgevoede kinderen... Jíj besluit een kind op de wereld te kwakken, jóúw verantwoordelijkheid dat niemand er verder last van heeft. Ik hoef jouw krijsende, jankende, jengelende en brutale kleuter niet aan te horen of te zien, jij wilde toch een kind?

Bovendien betekent kindvrije horeca niet dat mensen met kinderen niet meer uit eten kunnen, er is alleen meer keuze voor mensen die geen zin in kinderen hebben.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:41

vrouwke schreef:
Ik heb geen kinderen.
Maar wat ik me afvraag: Zijn jullie nooit kind geweest?
Je moet de kinderen er niet voor aankijken maar de ouders.
Het is meestal hun schuld als andere last hebben van hun kinderen.

Ja, tuurlijk is het de schuld van de ouders als ze onopgevoede snotapen meenemen. Maar ik denk dat je met de ouders weren weinig bereikt. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:42

Hoeft een kind thuis dan niet netjes aan tafel te zitten? Dat was bij mij iig het geval, of op zijn minst dat mijn ouders zeiden "nu mag je gaan". Heb nooit anders geweten, voor mij was dat normaal. Ging ik zeuren of jengelen, dan was het de rest van de avond geen snoep of lekkers meer en ook op tijd naar bed. Was ik braaf, dan mocht ik soms wel wat lekkers, of een keertje langer op blijven (vooral in het weekend dan).
Kinderen hebben grenzen en structuur nodig. Als je van meet af aan consequent aangeeft dat aan tafel net gedrag hoort, dan lijkt het me een logisch gevolg dat ze op restaurant ook even netjes blijven. Omdat ze gewend zijn dat het zo hoort. Klaar.

Nou is dat wel een verschil met gewoon wat gaan eten of een uitgebreid menu met hapjes, voorgerecht, soep, hoofdgerecht, dessert en koffie. Da's een veel groter tijdsbestek. Dan zorg je ofwel dat je kind dat al aankan, ofwel dat je iets mee hebt om ze rustig mee bezig te houden.

Een restaurantje waar we vroeger wel eens naartoe gingen hield heel goed in de gaten welke kinderen braaf waren en welke storend. En de brave? Die mochten mits toestemming van de ouders een gratis toetje of drankje uitkiezen na het eten. Vond ik een prima oplossing!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:43

Lalidan schreef:
En toch... en toch.... is het best een eng idee. Is dit hoe we het willen in onze samenleving? En waar eindigt het dan? Want er zijn zoveel meer dingen die je avondje uit kunnen verpesten.
En als kinderen niet meer mee mogen naar nette restaurants, waar en wanneer moeten ze dan leren hoe ze zich daar moeten gedragen???

Dat er door een behoorlijk aantal mensen regelmatig overlast wordt ervaren valt niet te ontkennen, maar of een hele groep buitensluiten de oplossing is..... Ik vind het maar een eng idee, eerlijk gezegd. We kunnen ook met zijn allen (met zijn allen, dus zowel de mensen die zich ergeren, als de ouders die hun kinderen niet opvoeden, als het personeel) ook weer gewoon sociaal gaan doen????

Ja er is ergens na de jaren '60 iets grondig mis gegaan... vroeger zeiden ze dat er een heel dorp nodig is om een kind op te voeden, en dat klopt... vroeger kon je als kind erop rekenen dat volwassenen er wat van zeiden als je je misdroeg... nu zijn er ouders die degene die hun kind op zijn gedrag aanspreekt, bedreigen.

En nu denken mensen dat hun dagje uit PERFECT moet zijn, geen rimpeling in de perfecte avond, geen verstoringen door kinderen... dat zie je ook al aan mensen die trouwen en geen kinderen op hun bruiloft willen zien, want die zouden de perfecte dag verstoren...

Het komt inderdaad van 2 kanten: de ouders moeten hun kroost leren hoe het hoort, en niet-ouders moeten niet denken dat hun avondje uit is verpest als ze eens een kind zien of horen in een restaurant.

Of lopen mensen op hun tenen vanwege de stress die het moderne leven meebrengt, zodat ze niets meer verdragen wat een beroep doet op hun verdraagzaamheid?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:45

Ik heb het idee dat we nu veel te veel proberen om alles maar te voorkomen. En tegelijkertijd ontzettend allergisch zijn voor elkaar.

Alles een beetje samen oplossen lijken we te ontwennen. En dat betekent dus elkaar soms aanspreken, maar ook accepteren dat je aangesproken wordt. En soms betekent dat gewoon wat van elkaar accepteren inclusief van kinderen.

(Zoolgangster schrijft ongeveer hetzelfde zie ik nu.)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:46

Mensen willen momenteel dat alles maakbaar is (althans, zo zie ik het) en zo zit het echte leven niet in elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:49

Op mijn voorgaande werk zat ik constant in drukte en stress, en meermaals per dag onopgevoede, krijsende, jankende kinderen die overal op en over kruipen, draden van je pc proberen los te trekken, op je desk niezen en hun snot met een vinger opensmeren. Sorry, dan heb ik in mijn vrije tijd absoluut géén behoefte aan nog meer confrontatie met dat soort onrust.

Ik ga, als het goed is, binnenkort naar een job waarbij ik daar veel minder mee geconfronteerd zal worden. dat zal vast ook bijdragen tot iets meer verdraagzaamheid.

maar algemeen genomen vind ik dat de huidige manier van opvoeden iets te zacht aan het worden is, en dat de grenzen die kinderen krijgen wat strikter gevolgd mogen worden. Laat ze genieten van het kind zijn, daar niet van, maar zonder dat anderen daar hinder van ondervinden.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:50

Voor de mensen die het niet erg vinden heb ik in Utrecht nog wel een paar leuke tentjes om te eten. Het zijn dan wel vaak tokkie families en bijbehorende kinderen.

Waar je de K's en de T's over en weer hoort vliegen :+ Vooral zo rond kerst is het vooral prijs *D
Overigens een aantal jaar geleden dat ik met kerst met familie bij zoiets gegeten heb en waar ik door een jochie van een jaar of 7 voor prutsmuts werd uitgemaakt omdat ik het laatste stukje van iets nam *D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:51

Sunrise19 schreef:
Voor de mensen die het niet erg vinden heb ik in Utrecht nog wel een paar leuke tentjes om te eten. Het zijn dan wel vaak tokkie families en bijbehorende kinderen.

Waar je de K's en de T's over en weer hoort vliegen :+ Vooral zo rond kerst is het vooral prijs *D
Overigens een aantal jaar geleden dat ik met kerst met familie bij zoiets gegeten heb en waar ik door een jochie van een jaar of 7 voor prutsmuts werd uitgemaakt omdat ik het laatste stukje van iets nam *D

Maar die aso's zijn zonder kinderen ook heel vervelend :') dan vliegen de geslachtsdelen ook nog steeds vrolijk in het rond :')

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:52

Sja, ik denk dat er wel een markt voor is ... kinderen kunnen knap overheersend zijn in hun aanwezigheid. Ik vind het wel erg veel uitmaken op wat voor manier kinderen luidruchtig zijn. Hebben ze gewoon erg veel lol en lachen/praten ze af en toe wat hard, soit. Onopgevoede mormels die de omgeving terroriseren met gekrijs, rondrennen en/of bijdehand of brutaal gedrag tegenover mensen die ze niet kennen, zitten bij mij al snel 'rechtsonder' qua irritatie. Ik vind het ook niet kunnen dat ouders dat soort gedrag tolereren in een openbare ruimte. Eigenlijk zou het personeel van het betreffende etablissement de ouders dan moeten verzoeken om te vertrekken, maar ik kan me voorstellen dat ze dat niet zo snel doen, want dan is Leiden helemaal in last natuurlijk. Dus kindvrije horeca of een kindvrije afdeling in restaurants, op campings e.d. lijkt mij niet eens zo'n slecht plan.
Moet ik wel bij vermelden dat wij ooit in onze studententijd tijdens een korte vakantie op Ameland een keer NAAR het familiegedeelte (dus: met kids) van de camping zijn gevlucht omdat het andere deel van de camping ingenomen werd door feestvierende motorrijders. En wie ooit ook maar enigszins in de buurt is geweest van de TT-camping in Assen weet wat dat betekent: wegwezen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:53

Over eten stelen.. weet nog dat ik als kind een keer een schijf komkommer had gejat (bij all you can eat restaurant gepakt uit een schaal ) man, bijna staan janken voelde me zo schuldig _O-

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:00

En een kind vrij verpleeghuis :+
Wij hadden vorig jaar een demente bewoonster die van de sokken is gelopen en is gevallen door rond rennende kinderen.
De ouders waren bij iemand op bezoek en keken nergens naar.
Collega's had wel die 2 kinderen gewaarschuwd: niet rennen want dat is gevaarlijk hier.
Maar ze luisterden nergens naar en hebben gewoon iemand van de sokken gelopen.
Onze bewoonster een paar blauwe plekken, angst en schrik rijker.
En die ouders nog bijna verontwaardigd ook, waarom liep die mevrouw daar dan ook, daar kwam het zo'n beetje op neer. :?

Het ligt aan de ouders: als die toestaan dat hun kinderen overal mogen rennen en schreeuwen, dan weten die kinderen niet beter.
Maar ja, kom niet aan die prinsjes/prinsesjes van die ouders, die worden alleen maar naar de ogen gekeken.

Als kinderen wat lawaai hebben in het verpleeghuis (of horeca) aan tafel, dan hoor je niemand er over klagen. Maar zo onopgevoed en ouders die het allemaal prachtig vinden, dan zou ik ook wel kiezen voor een kindvrije horeca. :D
Laatst bijgewerkt door mika11 op 18-08-15 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:02

Er zijn genoeg kinderen die wel stil kunnen zijn dus ik zou eerder een regel treffen dat als kinderen voor overlast zorgen dat ze er gewoon gelijk uit worden gestuurd :P

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:04

BaileyMix schreef:
Ik denk dat veel ouders die zo gepikeerd reageren vooral moeten wennen aan het feit dat blijkbaar niet iedereen gecharmeerd is van hun 'wondertjes'.

Ik heb niks tegen brave kinderen in de horeca, waarom zou ik. Maar onopgevoede kinderen... Jíj besluit een kind op de wereld te kwakken, jóúw verantwoordelijkheid dat niemand er verder last van heeft. Ik hoef jouw krijsende, jankende, jengelende en brutale kleuter niet aan te horen of te zien, jij wilde toch een kind?

Bovendien betekent kindvrije horeca niet dat mensen met kinderen niet meer uit eten kunnen, er is alleen meer keuze voor mensen die geen zin in kinderen hebben.

Meer keus hebben die antikinderensen niet. Denk dat de meerderheid 'gewoon' blijft. Maar dat ieder een keuze heeft zou ideaal zijn

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:06

Mijn kind is ook lief, maar ik neem haar expres niet mee omdat kinderen elkaar aansteken in het gedrag :')

Maar ook wil ik genieten van mijn gerechten en niet telkens op haar moeten letten. Heb overigens pas wel een compliment gehad in een restaurant. Ze hadden nog geen kind meegemaakt van haar leeftijd (toen nog 2) dat netjes kon eten en lief was *D

Was een restaurant aan het strand dus die zijn zeker wel veel kinderen gewend

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:08

Mensen die niet van kinderen houden zijn zich niet meer aan kinderen gaan storen, kinderen zijn vervelender geworden. Dat heeft niets te maken met 'moderne samenleving is te stressvol en minder sociaal, minder tolerant blabla'.
Vroeger kreeg een vervelend kind een schop voor z'n donder en was het kláár. Nu is het "Pepijntje, mama zou het heel fijn vinden als Pepijntje dat even niet meer zou doen." en snel wat snoep geven zodat het kind stil is. Want ja, je moet natuurlijk wel verantwoord omgaan met je kind. En vooral niet enigszins laten blijken dat kinderen nemen echt niet altijd over rozen gaat.

Dan is het toch niet gek dat kinderen alleen maar vervelender worden en kindvrije mensen zich alleen maar meer en meer aan gaan storen? Slechte ouders van tegenwoordig hebben het zelf veroorzaakt dat kindvrije horeca blijkbaar nodig is, dan niet gaan zeuren achteraf.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:13

BaileyMix schreef:
Mensen die niet van kinderen houden zijn zich niet meer aan kinderen gaan storen, kinderen zijn vervelender geworden. Dat heeft niets te maken met 'moderne samenleving is te stressvol en minder sociaal, minder tolerant blabla'.
Vroeger kreeg een vervelend kind een schop voor z'n donder en was het kláár. Nu is het "Pepijntje, mama zou het heel fijn vinden als Pepijntje dat even niet meer zou doen." en snel wat snoep geven zodat het kind stil is. Want ja, je moet natuurlijk wel verantwoord omgaan met je kind. En vooral niet enigszins laten blijken dat kinderen nemen echt niet altijd over rozen gaat.

Dan is het toch niet gek dat kinderen alleen maar vervelender worden en kindvrije mensen zich alleen maar meer en meer aan gaan storen? Slechte ouders van tegenwoordig hebben het zelf veroorzaakt dat kindvrije horeca blijkbaar nodig is, dan niet gaan zeuren achteraf.

Dat klopt!
Dat schreeuwen bijvoorbeeld, dat moesten wij 'vroeger' niet wagen.
Wel in een speeltuin of zo.
Maar niet in huis, tuin, winkel of andere openbare gelegenheden.
Er zijn natuurlijk genoeg ouders die dat nog steeds niet willen van hun kinderen maar toch in het algemeen schreeuwen kinderen te pas en te onpas en vindt men het maar goed.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:24

[***] schreef:
En zeurvrije mensen horeca, stinkende mensenvrije horeca, hondenvrijehoreca, slechtemuziekvrije horeca, mensendieoverallastvanhebbenvrije horeca. Voor mensen die er niet van houden om naar dikke of dunne mensen te kijken ook horeca waar die er niet in komen. Of voor mensen met geverfd haar, brrrr

Schijnbaar is de welvaart in Nederland zo goed dat er mensen zijn die denken zich zo wel gelukkig te voelen. Volgende keer eens op vacantie naar een land waar IS de scepter zwaait of buiten een resort in een sloppenwijk.

Als je geen last van kinderen wilt hebben ga je gewoon wat later naar een restaurant, naar een wat duurder restaurant of je zet gewoon je ergerknop eens uit

Ja, dit exact! Mensen mensen, kinderen HOREN nou eenmaal in de maatschappij.
'Ik wil geen kinderen, hoef ook niet opgescheept te worden met die van anderen.' Hoe asociaal is dit?? Lekker tolerant!

Waar houdt het op? Ik wil geen blond haar, dan hoef ik ook niet tegen het blonde haar van jou aan te kijken :P
Ik wil liever ook niet gehandicapt zijn. Dus daar wil ik ook niet tegenaan kijken. En alcohol drink ik niet, dus mensen met een wijntje ook toedeledoki.

Jeetje, als je zo graag geïsoleerd en ongestoord wilt leven, ga dan ZELF lekker in een hutje op de hei ;) ;)
Of ga inderdaad wat later naar een restaurant. Of kook zelf :P

Nederland, zuurpruimenland O:) :D

Nou. En ik heb mijn driejarige zoon afgelopen vakantie een keer of 5 mee genomen naar een restaurant. Waar hij zich meestal goed gedroeg. En ook een keer moe was en een huilbui kreeg. Ja, vervelend. Maar ik troost hem, pak zijn favoriete Playmobil, en we spelen eventjes totdat het eten komt.

Maar ook restaurant in Engeland meegemaakt waarin grote gezinnen met kinderen heerlijk lol hadden, spelletjes deden, hard lachten, grapjes maakten. EN GEEN HAAN DIE ER NAAR KRAAIDE. Gasten, noch personeel. Werd volledig geaccepteerd. Heerlijk toch :) Leven en laten leven, hoor!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:29

Een splitsing van grotere gelegenheden in kinderdeel en volwassenendeel vind ik ook prima. Ik zat met een vriendin rustig bij de HEMA van een welverdiende cappuchino + tompouce te genieten, toen er een koter van 4 tafels verderop op het bankje achter ons kroop en begon over de grote vork op de muur, dat wij ook een vork hadden, dat we een lekker taartje hadden en dat hij ook wel een lekker taartje wilde. En de ouders lieten hem lekker begaan, wel begon het jongere zusje te krijsen want die wilde ook gezellig bij ons zitten 8)7 >;)
Nou dan kan je een ei bakken op mijn kop hoor, zo oververhit raak ik dan! Hou je kind bij je, ik vind het al erg als de kat van mijn ouders me het eten uit de mond kijkt, maar een onbekende 4-jarige met plakbekkie en ditto vingers hoef ik niet half op schoot terwijl ik gewoon rustig een kopje koffie wil drinken!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:34

Leeuwnie schreef:
[***] schreef:
En zeurvrije mensen horeca, stinkende mensenvrije horeca, hondenvrijehoreca, slechtemuziekvrije horeca, mensendieoverallastvanhebbenvrije horeca. Voor mensen die er niet van houden om naar dikke of dunne mensen te kijken ook horeca waar die er niet in komen. Of voor mensen met geverfd haar, brrrr

Schijnbaar is de welvaart in Nederland zo goed dat er mensen zijn die denken zich zo wel gelukkig te voelen. Volgende keer eens op vacantie naar een land waar IS de scepter zwaait of buiten een resort in een sloppenwijk.

Als je geen last van kinderen wilt hebben ga je gewoon wat later naar een restaurant, naar een wat duurder restaurant of je zet gewoon je ergerknop eens uit

Ja, dit exact! Mensen mensen, kinderen HOREN nou eenmaal in de maatschappij.
'Ik wil geen kinderen, hoef ook niet opgescheept te worden met die van anderen.' Hoe asociaal is dit?? Lekker tolerant!

Waar houdt het op? Ik wil geen blond haar, dan hoef ik ook niet tegen het blonde haar van jou aan te kijken :P
Ik wil liever ook niet gehandicapt zijn. Dus daar wil ik ook niet tegenaan kijken. En alcohol drink ik niet, dus mensen met een wijntje ook toedeledoki.

Jeetje, als je zo graag geïsoleerd en ongestoord wilt leven, ga dan ZELF lekker in een hutje op de hei ;) ;)
Of ga inderdaad wat later naar een restaurant. Of kook zelf :P

Nederland, zuurpruimenland O:) :D

Nou. En ik heb mijn driejarige zoon afgelopen vakantie een keer of 5 mee genomen naar een restaurant. Waar hij zich meestal goed gedroeg. En ook een keer moe was en een huilbui kreeg. Ja, vervelend. Maar ik troost hem, pak zijn favoriete Playmobil, en we spelen eventjes totdat het eten komt.

Maar ook restaurant in Engeland meegemaakt waarin grote gezinnen met kinderen heerlijk lol hadden, spelletjes deden, hard lachten, grapjes maakten. EN GEEN HAAN DIE ER NAAR KRAAIDE. Gasten, noch personeel. Werd volledig geaccepteerd. Heerlijk toch :) Leven en laten leven, hoor!

Noem mij dan maar een zuurpruim maar constant gekrijs vind ik niet tof. Prima dat het 1x gebeurd een paar minuten. Maar als papa en mama dan alles maar lekker laten gaan en de kindjes ook bij andere tafels laten staan/zitten dan vraag ik de rekening en ben ik weg. Wanneer een kind lol heeft hoor je mij echt niet, gelach vind ik allemaal prima. Maar sommig gedrag zit ik echt niet op te wachten.

Maar daarom zie je mij geen pannenkoeken eten of een tent op het strand opzoeken *D

Om nou thuis te eten omdat sommige ouders hun kind niet op willen/ durven voeden..

Ineke2

Re: Kindvrije horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:48

Mijn ouders zorgden ervoor dat wij als kind al wat gegeten hadden en niet jengelden omdat we honger hadden. Daarbij hadden ze dan iets te spelen mee of een kleurboek.
Wij mochten alleen van tafel om naar de wc te gaan en dan nog het liefst vóór het eten op tafel kwam. Tijdens het eten speelden we rustig en kregen we hapjes mee van pappa en mamma.

Thuis mochten we tijdens het eten ook niet van tafel, dat is niet zo moeilijk om aan te leren.

Kijk hebben ze een speelhoek oid ja dan mochten we daar wel spelen maar niet rennen tussen de tafels. Als we dat wel deden was het meteen uit met de pret en moesten we aan tafel blijven zitten en o wee als we dan gingen janken >;)

Kortom het is echt opvoeden... En ja je kunt niet alles voorkomen, maar wel optreden naar je kind toe zodat het hopelijk niet nog een keer gebeurd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:50

BaileyMix schreef:

Nou ik kan vertellen dat ik nooit een schop of tik heb gekregen (zo ook mijn moeder (72) niet).
Dat is ook niet datgene wat voor gehoorzame kinderen zorgt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:51

Wij hebben een zoon van 14 jaar.
Kindvrije avonden in restaurants of kind rije restaurants, top. Ik ben voor.

Als het even kan de mensen die met mond open eten ook weren.