Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:51

Thesserd schreef:
Vind ik zelf niet erg hoor :') Maar wat moet een arbeidsongeschikte inderdaad, die wellicht veel extra geld kwijt is aan allerlei medicijnen die niet allemaal vergoed worden?

Maar dat is op z'n slechtst dus hetzelfde als nu. Ook nu zijn er veel mensen die van een absoluut minimum toch veel kosten zelf moeten dragen, en dat worden er steeds meer. (Meer mensen en meer kosten.)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:55

Shadow0 schreef:
Tcm62 schreef:
Ach ha de nivellering brengt dat al...verschillend bruto inkomen naar gelijk netto inkomen viir 2 verdchillend in niveau liggende jobs met dito stress, prestatie, opleiding en inzet..overwerk wordt beloond met terug betalen ampere zorgtoeslag. Alleen is dit allemaal in het verborgene en nu in het opene...maar er verschilt niet veel..

Op dit moment is er juist helemaal niet zoveel nivellering. De echt rijke elite wordt in snel tempo veel rijker, ten koste van de rest. Dat lijkt mij geen nivellering.

En op dit moment wordt er ook zonder wat de overheid doet totaal niet betaald naar de belasting. Als je een goede IT-baan hebt, hoef je die niet eens goed uit te voeren. Niet teveel overwerk, niet teveel stress, aardig wat baanzekerheid, en een behoorlijk hoog salaris. De 'verantwoordelijkheid' die je zou hebben is totaal abstract, je wordt er toch niet op afgerekend.

Heel anders is dat als je op de verkeerde plek werkt, bv bij distributiecentra of in de bouw ofzo: zwaar en gevaarlijk werk, op lastige tijden en met veel onzekerheid, EN het betaalt een stuk slechter. Functioneer je niet dan vlieg je er zonder pardon uit.

Kortom: beetje nivellering daar zou niet gek zijn, want te vaak nemen we ten onrechte aan dat een salaris iets zegt over hoe belangrijk je bent of hoe goed je je werk doet en dat is maar al te vaak onzin.

Ik ken genoeg i(c)t-ers die wel afgerekend worden op hun werk.

Ook mijn man moet binnen een bepaalde tijd opdrachten af hebben en werkt daardoor veel extra ('s avonds thuis) om het werk af te hebben.
En ja; als je vaak laat afweten lig je er wel uit.
Ook zijn er regelmatig ontslagrondes en komt er volgende maand weer 1 aan waarbij 1/5 bij hem en 1/3 bij de andere afdeling eruit moet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:11

Brainless schreef:
Ik ken genoeg i(c)t-ers die wel afgerekend worden op hun werk.

Ook mijn man moet binnen een bepaalde tijd opdrachten af hebben en werkt daardoor veel extra ('s avonds thuis) om het werk af te hebben.

Ok, consultants dan :)

Overigens - het afrekenen op deadlines is niet hetzelfde als echt verantwoordelijkheid hebben of dragen. Want het afrekenen gebeurt vooral op simpele dingen (deadlines) maar niet op echte kwaliteit (zoals het zien van fundamentele problemen diep in de opzet.) Met als gevolg dat er toch met grote regelmaat hele dure projecten worden opgeleverd die welliswaar aan de vinkjes voldoen maar niet werken zonder dat er werkelijk iemand verantwoordelijk is voor het functioneren van het geheel.

Wat betreft de slechte tijden: toont misschien vooral aan hoe makkelijk zelfs dat soort beroepen steeds onprettiger worden. Zonder dat het nodig of zelfs maar functioneel is: het wordt er niet beter van, eigenlijk voor niemand. Volgens mij is de oplossing niet mensen nog meer betalen en tegelijkertijd nog meer klem te zetten, maar door het juist allemaal een beetje rustiger en gematigder te maken.
(Maar ook met rottijden en geplande ontslagrondes is het niet genoeg om het verschil in betaling te verklaren.)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:33

Mijn man (en zijn collega's) doet ook onderhoud en daardoor is het juist heel duidelijk wie goed en slecht werk aflevert.
Zij hebben ook oproepdienst voor als er problemen zijn.

Zij willen nu het onderhoud gaan outsourcen waardoor er bij hun dus banen gaan (is: kunnen) verdwijnen.

Indestal

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:01

Shadow ben het met je eens hoor, de rijken worden steeds rijker, maar ik heb het over de middenklasse...dat is toch de klasse met de zwaarste lasten due steeds weer opnieuw worden afgeroomt...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:04

Shadow0 schreef:
Thesserd schreef:
Vind ik zelf niet erg hoor :') Maar wat moet een arbeidsongeschikte inderdaad, die wellicht veel extra geld kwijt is aan allerlei medicijnen die niet allemaal vergoed worden?

Maar dat is op z'n slechtst dus hetzelfde als nu. Ook nu zijn er veel mensen die van een absoluut minimum toch veel kosten zelf moeten dragen, en dat worden er steeds meer. (Meer mensen en meer kosten.)

Het absoluut minimum heeft overal kwijtscheldingen en subsidies voor en chronisch zieken vallen onder een sociale wetgeving betreffende medische kosten die de basis niet vergoed..

Ik denk dat op bokt een grote groep jong startende hbo- ers zitten of thuiswonenden waardoor de kijk erop toch wat minder is....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:06

Zou het niet zo kunnen zijn dat als nu alle losse dingen zoals bv bijdragen voor kinderopvang enz vervallen dat de kosten daarvan nu hoger zijn dan dat iedereen een basis inkomen krijgt?
Dan krijg je toch veel eerlijkere verdeling?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:16

Het lijkt mij heerlijk. Ik ben zelfstandig en nooit meer die stress van wel of niet genoeg verdienen maakt dat ik het nog leuker zou gaan vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:17

Tcm62 schreef:
Het absoluut minimum heeft overal kwijtscheldingen en subsidies voor en chronisch zieken vallen onder een sociale wetgeving betreffende medische kosten die de basis niet vergoed..

Er vallen heel wat mensen door de mazen in die regels heen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:19

Jennyj01 schreef:
Het lijkt mij heerlijk. Ik ben zelfstandig en nooit meer die stress van wel of niet genoeg verdienen maakt dat ik het nog leuker zou gaan vinden.

Precies dat!!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:24

Maar even concreet zodat ik zeker weet dat ik het idee begrijp:

Iedereen ongeacht werk / inkomen etc. krijgt bijv. € 1000?

Waar is dan de motivatie voor mensen die net onder modaal verdienen en daarbij een partner hebben die bovenmodaal verdient? Die stoppen dan toch massaal met werken? Toeslagen etc. krijgen zij toch al niet dankzij hun partner.

De mensen die nu al thuis zitten gaan voor de € 100 meer als werkende toch ook de baan niet oppakken?

Wat is dan het voordeel?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:33

Selka schreef:
Waar is dan de motivatie voor mensen die net onder modaal verdienen en daarbij een partner hebben die bovenmodaal verdient?

Mensen met partners die bovenmodaal verdienen hoeven al niet te werken... als ze genoegen nemen met iets minder luxe, kunnen ze gewoon thuisblijven en samen op het inkomen van de partner bestaan. Want van modaal kun je echt wel rondkomen met z'n tweeen, en bovenmodaal al helemaal.

Toch werken ook in die situatie veel partners. Waarom? Omdat werken leuk kan zijn, en voor wat extra luxe. Beide motivaties blijven bestaan.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:34

Ik zat zojuist te denken, als ik een basisinkomen van €1000 zou krijgen en daarbij fulltime blijf werken, poeh dan heb ik ineens heel wat meer te besteden elke maand :') klinkt te mooi om waar te zijn. Dan worden vast de huizen nog duurder, levensmiddelen etc duurder...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:43

Ik ben voor!
Er zijn in andere landen al veel onderzoeken mee gedaan, en de uitkomst is altijd gunstig. Mensen gaan niet minder werken maar anders (minder betaald, maar veel meer vrijwilligerswerk en opleiding), mensen worden gezonder en maken dus minder gebruik van zorg, het kost minder dan het hele toeslagen en uitkeringencircus wat we nu hebben etc etc.

Het boek van Rutger Bregman 'Gratis geld voor iedereen', is echt een aanrader als je hier meer over wil weten --> http://www.bol.com/nl/p/gratis-geld-voo ... 031661891/
Korte versie, zijn artikel hierover --> https://decorrespondent.nl/10/Waarom-we ... 0-0b1c02bd

Ik was ook super sceptisch, maar als je alle onderzoeken hoort die hij citeert, dan zijn we echt een stelletjes sukkels als we hier niet op zijn minst me gaan experimenteren.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:49

Thesserd schreef:
Ik zat zojuist te denken, als ik een basisinkomen van €1000 zou krijgen en daarbij fulltime blijf werken, poeh dan heb ik ineens heel wat meer te besteden elke maand :') klinkt te mooi om waar te zijn. Dan worden vast de huizen nog duurder, levensmiddelen etc duurder...?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar (heb me overigens niet ingelezen :o ). En hoe gaat het dan ook bijvoorbeeld met loonbelasting? Telt het basis inkomen mee als inkomen (waardoor je dus sneller in een hogere schaal terecht komt)? Of is er 1 "platte" belasting voor iedereen?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:50

Shadow0 schreef:
Selka schreef:
Waar is dan de motivatie voor mensen die net onder modaal verdienen en daarbij een partner hebben die bovenmodaal verdient?

Mensen met partners die bovenmodaal verdienen hoeven al niet te werken... als ze genoegen nemen met iets minder luxe, kunnen ze gewoon thuisblijven en samen op het inkomen van de partner bestaan. Want van modaal kun je echt wel rondkomen met z'n tweeen, en bovenmodaal al helemaal.

Toch werken ook in die situatie veel partners. Waarom? Omdat werken leuk kan zijn, en voor wat extra luxe. Beide motivaties blijven bestaan.

Dan ben ik totaal niet met je eens. Modaal is echt niet veel.

Rondkomen in de zin van iedere dag een boterham en een afdak boven je hoofd, natuurlijk. Maar koop maar een paard en je komt al niet meer rond.

Kijk ik naar mijzelf, dan stop ik met werken! Lekker € 2000 gratis en ik heel de dag paarden aaien <3

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:54

Ik ben ook zeker voorstander! Ik zie in een dergelijk systeem veel meer voordelen dan nadelen. Natuurlijk zullen er genoeg bugs in zitten, maar geen enkel systeem is te perfectioneren. Het is alleen politiek gezien lastig te implementeren, maar niet onmogelijk. In Canada hebben ze in de jaren 70 een vergelijkbaar experiment gedaan. Ik heb daar een jaar of twee geleden heel veel over gelezen en vind het heel interessant dat er ook nu geëxperimenteerd mee gaat worden binnen onze landsgrenzen.

Op wikipedia staat een interessante .pdf over het experiment in Canada (wel in het Engels) voor de geïnteresseerden. Ook heb ik nog een linkje naar een soort samenvattend artikel betreft dat experiment.

https://en.wikipedia.org/wiki/MINCOME
http://www.huffingtonpost.ca/2014/12/23/mincome-in-dauphin-manitoba_n_6335682.html

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:55

Vrijwilligerswerk doe ik nu ook naast een baan :+

Gewoon lekker alleen maar dingen doen die ik leuk vind haha, zalig!

al kun je in principe ook in de bijstand dat blijven doen, niet iedereen neemt de sollicitatieplicht echt serieus :')

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:58

Maar dat is dan weer goed voor de economie: jij hebt meer te besteden, dat zorgt dus voor een ander voor meer werkgelegenheid. Ik vermoed dat er hele verschuivingen plaats vinden dan, weet niet of dat zo verkeerd is?

Als iedereen die 1000 euro krijgt, dan zullen er personen zijn die hier prima mee rondkomen, die niet willen of kunnen extra werken. En dat hoeft ook niet! Een ander wil zich verbreden, blijft het werk doen waar ie voor heeft gestudeerd of nog studeert. Dan heb je een nog beter inkomen, en kun je dus ook dat grotere huis ed betalen. Die duizend euro krijg je, dus je hoeft ook nog meer dan fulltime te werken om goed rond te komen.

Ook is het veel makkelijker om een carriere swith te maken. Wil je nu iets graag maar heb je er de papieren niet voor, is het best moeilijk om je om te scholen als je al vaste lasten hebt. Dus hoeveel mensen blijven nu niet het werk doen waar ze ooit voor gekozen hebben?

De kleinere bedrijven hebben veel meer kans, want men kan makkelijker iets kiezen wat ie leuk vindt, omdat hier meer tijd voor is. Nu is het vaak toch het gemak: een zo groot mogelijke (web)winkel die vanalles heeft, dan ben je in 1 winkel klaar. Maar straks zou je meer tijd overhouden voor leuke dingen, bewuster leven.

Misschien zie ik het ook wel helemaal verkeerd hoor, maar een heel gek idee lijkt het mij niet..

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:10

Goed, ik heb de drie linkjes gelezen maar ik heb 1 vraag.
De kans dat dit doorgezet wordt in heel NL binnen enkele jaren is toch zo goed als nihil?

Overigens kan ik me niet voorstellen dat dit een positief effect heeft op de belasting. Als ik als 24jarige student 1100,- krijg in de maand krijg dan heb ik meer te besteden dan dat ik nu heb. Een bijbaan zal ik dus niet meer nodig hebben en mijn koopkracht gaat erop vooruit.

-> Betaal geen loonbelasting meer maar ontvang wel geld. Waar komt dat geld anders vandaan dan uit hogere belasting?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:38

Selka schreef:
Dan ben ik totaal niet met je eens. Modaal is echt niet veel.

Als jij modaal niet veel vindt, zou ik me echt geen zorgen maken dat mensen ophouden met werken. Veel mensen willen helemaal geen basisbestaan, en werken wel degelijk voor extra's. Zoals dat paard. Die motivatie vervalt niet door het basisinkomen.

Citaat:
Kijk ik naar mijzelf, dan stop ik met werken! Lekker € 2000 gratis en ik heel de dag paarden aaien <3

Nou ja, wellicht wil je partner zijn/haar 1000 euro gewoon zelf besteden of omzetten in vrije tijd.
Maar anders dan dat, als je dat echt wilt, waarom niet? Zoveel mensen die zich nu blijkbaar heel erg klemgezet voelen in hun werk gun ik dat ze zelf kunnen kiezen. En de meeste mensen gaan uiteindelijk toch wel wat doen, gewoon omdat het eigenlijk best leuk is en zelfs paardje aaien na verloop van tijd begint te vervelen. (Of niet, maar dan is de kans bv groter dat je zelf bepaalde taken op je neemt in de verzorging die nu wellicht bij de pensionstallen liggen. Eerst deed iemand anders het, nu doe jij het, so what? Een verschuiving, geen verslechtering.)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:41

Nog iets: wie gaat de stomme baantjes nog doen als iedereen alleen maar werk gaat en wil doen die hij/zij leuk vindt? :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:44

Wat zijn stomme baantjes?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:55

Maar Shadow0, er is toch niet opeens meer werk?

Stel persoon A gaat het werk van persoon B doen en persoon B doet het vrijwilligerswerk van persoon C. Persoon C heeft nu niets meer te doen.

Hoe zie jij die nuttige verschuiving dan plaatsvinden?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:07

Ik ben wel voor ja, mits goed uitgedacht natuurlijk.

Ik ga er flink op vooruit en kan rustig kijken voor wat anders; iets wat ik wel leuk vind.
Nu durf ik dat gewoonweg niet aan; over de 40 EN vast contract; laatste is de laatste jaren sowieso al bijna onmogelijk om nog te bemachtigen. Wil dus niet het risico lopen dat ik iets anders aan neem, om na een half jaar tot een jaar weer op straat te staan omdat het contract niet wordt verlengd. Zit ik wel ineens met niks; voor zoiets als ww rond is ben je ook al weer ruim 7 weken verder; rekeningen stapelen zich snel op dan.
Maar met zo'n basisinkomen zou ik die gok wel kunnen wagen. Want ik blijf er dan wel naast werken; kan ik eindelijk mn eigen paard kopen :D

Het systeem zoals die nu is, is zo goed als onhoudbaar geworden; zoveel regeltjes en regelingen en controles en berekeningen; ik denk dat we ons kapot schrikken wat het huidige systeem per maand kost, dus zou heel goed kunnen dat het idd niet meer gaat kosten dan het huidige systeem.

En mensen die arbeidsongeschikt zijn; de tendens wordt toch steeds meer dat deze groep meer en meer de medicijnen etc zelf moeten bekostigen. Zijn nu al heel veel medicijnen uit de verzekering gegaan. En daar zitten levensreddende tussen. Met wat er nu gaande is wat betreft afbraak van het sociale stelsel, denk ik eerlijk gezegd dat over pakweg 10 tot 15 jaar geen enkel medicijn meer vergoed wordt.
Dus om die reden hoef je als arbeidsongeschikte niet tegen te zijn.

edit: alleen idd; wie gaat de rotbaantjes nog doen; het schoonmaken, fabriek, rioolwerk etc etc.....zal wel erg lastig worden om daar nog genoeg mensen voor te vinden. Aan de andere kant; als mensen zien dat het vuil niet meer wordt opgehaald, riolen verstopt raken, electriciteitscentrales uitvallen, dan zal er vanzelf een groep zijn die zegt; weet je wat, ik ga daar werken. Mooi wat extra geld in het laatje en we kunnen weer normaal wonen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 10-08-15 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt