De wereld een jaar lang geen zwangerschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 23:32

Magrathea schreef:
Het gaat er toch om dat er meer betalers zijn dan ontvangers? In dat geval kun je de pensioenleeftijd opschuiven, zodat een ontvanger een betaler wordt. Gelijk meer betalers en minder ontvangers. Zo moeilijk is dat toch niet? Behalve dan om het erdoor te krijgen :=

En hoe regelen we dat met de hoeveelheid werk? Al die mensen moeten ook nog een baan hebben, anders werkt het nog niet. Of denk ik nou te moeilijk?

Tillie20

Re: De wereld een jaar lang geen zwangerschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 23:47

Er zal niet echt een degelijke oplossing zijn voor de huidige problemen. Veel economisch geleerde mensen(om het zo maar even te zeggen) voorspellen dan ook dat het huidige economisch systeem op instorten staat. Of dat zal gebeuren weet ik niet, maar het lijkt aannemelijk. Zeker omdat Europa nauwelijks zich weet te redden in deze situatie met Griekenland en Europa nog heel wat landen heeft die corrupt, arm en op het randje van faillissement zitten.

Wanneer het economisch systeem valt, zal er zoals in Griekenland een tekort aan voedsel komen en opstand vanuit het volk. Zijn ook allemaal ingrediënten voor een virus of bacterie die makkelijk andere mensen kan besmetten.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 00:17

Magrathea schreef:
Het gaat er toch om dat er meer betalers zijn dan ontvangers? In dat geval kun je de pensioenleeftijd opschuiven, zodat een ontvanger een betaler wordt. Gelijk meer betalers en minder ontvangers. Zo moeilijk is dat toch niet? Behalve dan om het erdoor te krijgen :=

Technisch gezien betalen wij nu voor de ontvangers...
En tegen de tijd dat wij ontvangers gaan worden zijn er te weinig betalers.

Dus ook al betaal je nu pensioenpremies, ik zou toch echt wat opzij gaan zetten voor als jij met pensioen gaat.
Gewoon een 'ouwe sok' ofzo.
Dat beleggen met onze pensioenpremies gaat ook zwaar de mist in, zie het nieuws, dus laat dat maar gewoon links liggen.

Eigenlijk te gek voor woorden: we MOETEN pensioenpremies afdragen, vervolgens wordt die inleg belegd of je dat wel of niet wilt en bij verlies krijgt iedereen gewoon minder pensioen... _-:(

Dus terug naar de stelling: een jaar geen nieuwe kids zou een jaar geen/weinig pensioen betekenen voor veel mensen.
Slecht idee voor NL BV.

Geen idee wat dat voor een 3e wereld land zou betekenen...
Een jaar geen hongersnood?
Dat zou voor die landen wel gunstig zijn.
Maar ja, dat is dus een tijdelijk iets...

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 00:31

Nou dan help ik vast een beetje mee. Ik wil geen kindere en mijn vriend ook niet. Bn 22 maat kinderen gaan er bij mij echt niet komen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:10

Eh.. Pensioen is niet verplicht hoor. Mag je van afzien. Er zijn bedrijven die wel een bepaalde mate eisen, maar vanuit de overheid ben je niet verplicht pensioen op te bouwen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:19

Ik raad iedereen uit dit topic aan om Birthday te kijken. De aflevering dat ze in India zijn.

India wordt het grootste probleem qua overbevolking en armoede. Binnenkort wonen daar 1 miljard mensen en ze hebben nog meer arme mensen daar wonen dan in alle 28 armste landen van Afrika bij elkaar!!

In verband met hun geloof (vrouwen moest bruidsschat voor betaald worden en leefden bij schoonfamilie) ging iedereen daar bij voorkeur ook door totdat er minstens een paar zonen bij zaten.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 11:46

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:50

Iris82 schreef:
Ik raad iedereen uit dit topic aan om Birthday te kijken. De aflevering dat ze in India zijn.

India wordt het grootste probleem qua overbevolking en armoede. Binnenkort wonen daar 1 miljard mensen en ze hebben nog meer arme mensen daar wonen dan in alle 28 armste landen van Afrika bij elkaar!!

In verband met hun geloof (vrouwen moest bruidsschat voor betaald worden en leefden bij schoonfamilie) ging iedereen daar bij voorkeur ook door totdat er minstens een paar zonen bij zaten.

Ze zijn daar Hindoe toch? De religieuze leiders zouden wat aan het gebruik van die bruidsschatten moeten doen.

En weer: Onderwijs aan meisjes zodat een meisje meer waard is dan haar bruidsschat.

Maarja, ook allebei weer moeilijk te realiseren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:04

Nou die bruidsschat was niet eens zo zeer het grootste probleem volgens mij. Maar ook dus dat meisjes niet voor hun ouders mochten zorgen omdat ze dus bij hun schoonfamilie moesten wonen. Meisjes raak je dus kwijt vanaf een jaar of 16/17.

En jongens moesten kennelijk hun ouders aansteken op het moment dat ze dood waren. Had je geen jongens dan moest eventueel een zoon van een broer het doen. En als je die ook al niet had dan werd je gereïncarneerd in een strontvlieg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:19

India heeft de 1 miljard volgens mij al aangetikt (edit: opgezocht, India heeft sinds 1998 meer dan 1 miljard inwoners), is samen met China nu het enige land dat meer dan 1 miljard inwoners heeft.

Waar we als samenleving vooral tegenaan lopen is de toenemende welvaart en bereikbaarheid van gezondheidszorg in Afrika. Om even Congo te gebruiken als voorbeeld... Een vrouw krijgt daar gemiddeld 6 kinderen. Dit is een gemiddelde genomen uit 2012, maar Congo is zo weinig ontwikkelt in de tussentijd dat het volgens mij nog ongeveer hetzelfde ligt. Gemiddeld genomen gaat iets minder dan 10% van de kinderen daar dood (bron: https://www.cia.gov/library/publication ... os/cg.html). Dit is gemiddeld genomen dus in plattelandsregio's ligt dit nog een stuk hoger. Wat hier echter het 'probleem' (het is natuurlijk maar in hoeverre je dat een probleem zou willen noemen) is, is dat ook Congo, samen met alle landen in Afrika, aan het ontwikkelen is. Er is steeds minder zuigelingen/kindersterfte omdat de toegankelijkheid van medicijnen voor kwaaltjes die kinderen uiteindelijk fataal worden (diarree en problemen met luchtweginfecties door gebrek aan hygiene zijn volgens mij de twee grootste boosdoeners in dit soort landen).

Als wij de natuur z'n gang zouden laten gaan dan zou het geen probleem zijn. Vrouwen zouden veel kinderen blijven baren, en omdat een groot deel van die kinderen dood zou gaan zou de bevolking in stand blijven. Wat echter het probleem is, is dat er altijd een periode van groei is als de welvaart toeneemt. Mensen blijven vanwege tradities, cultuur en gewenning veel kinderen krijgen, maar omdat ze niet meer dood gaan komt er een gigantische groei van jonge mensen in de bevolking. In Congo is 42%(!!!!!) van de bevolking jonger dan 14.

Alle landen maken deze transitie uiteindelijk door, en uiteindelijk verandert de 'normaal' ook, waardoor er minder geboortes komen. In Nederland is het ondertussen cultuur om maar 2 kinderen per gezin te hebben, terwijl het 50 jaar geleden nog heel normaal was om 8 kinderen te hebben. Als je nu drie broers en zussen hebt kom je uit een groot gezin, terwijl dit vroeger eerder als weinig werd beschouwd.

Ik maak me dan ook niet per se druk om de stijging van de wereldbevolking. Ja, het gaat even moeilijk worden, en we moeten zeker op het klimaat gaan letten want zo veel nieuwe jongeren erbij betekent ook weer zo veel meer uitlaatgassen.. Maar onderschat moeder natuur niet. Als het geboortecijfer wereldwijd gaat dalen (wat hoe dan ook gaat gebeuren) en de balans weer negatief wordt (meer mensen die dood gaan dan er geboren worden, dit is in Nederland al bezig) dan komt de rust weer terug. Jammer dat wij net in de generatie zitten die de grijze golf moet opvangen. In Congo zijn ze pas over 50 jaar toe aan het opvangen van de grijze golf, gezien zo'n groot deel van de bevolking daar nu super jong is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:05

Emmaa_ schreef:
Als het geboortecijfer wereldwijd gaat dalen (wat hoe dan ook gaat gebeuren) en de balans weer negatief wordt (meer mensen die dood gaan dan er geboren worden, dit is in Nederland al bezig) dan komt de rust weer terug.

Die prognoses van een natuurlijke daling zijn broodjes aap verhalen icm wishful thinking. Ook (zelfs) in Nederland is er nog sprake van bevolkingsgroei, als er meer mensen zouden sterven dan geboren worden zou er sprake zijn van bevolkingskrimp; maar dat is dus niet het geval.

Het verschil tussen een dalende bevolkingsgroei (dus nog steeds een groeiende bevolking, alleen iets minder hard) en bevolkingskrimp is wat lastig te begrijpen maar het is wel een belangrijk verschil.

neem nou deze schatting: http://www.nationaalkompas.nl/bevolking/toekomst/ die laat zien dat de bevolking van Nederland als de huidige trend doorzet zeker doorgroeit tot 2060.

Alleen houdt die schatting/berekening m.i. wel weinig rekening met migratie. Want ook de mensen in bijvoorbeeld India (waar nu al een tekort aan eten en water is trouwens) gaan terecht op zoek naar regio's waar wel mogelijkheden zijn. Ook kun je je afvragen in hoeverre de wetenschap nog een bijdrage kan leveren want de mogelijkheden om in goede gezondheid ouder te worden zijn ook nog niet uitgeput.

leuk filmpje:

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 19:09

Sorry, dat heeft niks met moeder natuur te maken dat er hier een grijze golf is. Dat komt omdat men geen grote gezinnen meer willen en of het steeds uitstellen naar later......etc.

In andere werelddelen blijft men doorgaan zoals het altijd was..................

Ik ben er wel van overtuigd dat moeder natuur ooit de mensen gaan minderen.......op de een of andere manier.