Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 13:36

Dus als ik het goed begrijp dan vinden jullie respect het zorgen dat een dier een goed, of zo goed mogelijk, leven heeft, en weinig tot geen stress ervaart als het doodgaat. Het feit dat het doodgaat is hierin minder belangrijk? :)

Zo had ik het nog niet bekeken, bedankt! Ik ga er eens over nadenken.

Ayasha
Blogger

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:39

Heel realistisch en gevoelloos bekeken (dus de emoties die wij koppelen aan dood los gelaten) heeft het dier zelf geen "last" van de dood mits de dood zelf pijnloos enz is. Immers dood = weg... De dood zelf is dus in mijn ogen inderdaad van ondergeschikt belang aan de weg er naar toe. Die moet IMO wel zo aangenaam mogelijk zijn (dus zo min mogelijk stress, geen pijn enz). Want dat beseft het dier nog wel.
Een dier maakt geen toekomstplannen.. Die denkt niet "verrek, nu word ik geslacht en ik wilde nog zo graag dat of dat doen.."

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:39

Vjestagirl schreef:
Dus als ik het goed begrijp dan vinden jullie respect het zorgen dat een dier een goed, of zo goed mogelijk, leven heeft, en weinig tot geen stress ervaart als het doodgaat. Het feit dat het doodgaat is hierin minder belangrijk? :)

+:)+

Dit inderdaad. Een sneu maar lang leven is voor een dier ook niet eerlijk toch?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:42

Je hebt juist respect voor dieren als je vlees eet.
Zou toch zonder zijn als al dat vlees weggegooid zou worden? :+ :+ :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 13:43

HorseTopShop schreef:

Grapje?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:44

Vjestagirl schreef:
Het feit dat het doodgaat is hierin minder belangrijk? :)

In mijn perceptie zal het dier niet doorhebben dat het doodgaat. Hij is zich niet bewust van een morgen en heeft geen dromen, ambities of iets wat hij in de toekomst moet. Hij leeft bij de dag en doet wat hij als dier moet doen, wil doen. Dat hij gehouden wordt voor de dood, daar zal hij geen weet van hebben.

Dus als je dan besluit een dier niet te doden oid, dan doe je dat in mijn ogen voor jezelf, omdat jij graag ziet dat hij niet dood gaat, niet persé voor het dier. :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:44

Vjestagirl schreef:
HorseTopShop schreef:

Grapje?

Nee tuurlijk is dat geen grapje.
Hoeveel dierenhuiden zijn er nodig voor het maken van een zadel? Dat wordt hoe dan ook gedaan, dus dan kan het vlees net zo goed opgegeten worden.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:47

Als je vlees vermijd omdat je het sneu vind voor de dieren moet je ook andere dierlijke producten vermijden. Anders heb je, volgens jouw visie, geen respect voor dieren. Want of een koe nou staat opgesloten in een hok voor het vlees of voor de melk, dat maakt dan voor die koe ook niet uit.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:47

Ik vind vegetarisch zijn voor het welzijn van de dieren altijd zo'n onzin.
Dieren worden er niet beter door behandeld, er worden enkel minder dieren geboren.
Maar goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:49

Ik denk dat de ellende er vooral een beetje in zit dat je een pakje vlees niet als dier ziet, maar gewoon lekker, een hamburger :9

Ik vind vlees lekker, maar als ik er dan aan denk dat het een dood beest is... dat idee op zich is eigenlijk al smakeloos.

Maarja jeetje een lekker uitsmijtertje rosbief :9

Als ik zelf een beest zou moeten doden dan zou ik waarschijnlijk geen vlees meer eten. Lekker hypocriet, schaam me daar ook best een beetje voor :o

Ik vind zelf een dier op (laten) fokken om te slachten ook heel erg dubbel. Aan de ene kant een heel leuk idee dat je dan zeker weet dat het beest een goed leven heeft gehad +:)+

Aan de andere kant: dat beest gaat dan ècht dood door jouw schuld, 1 op 1, jij bent degene die bepaalt dat hij dood gaat. Nou laat maar, dan heb ik al geen trek meer want dan zie ik teveel dier in dat stukje vlees -O-

Mijn dieren vallen onder mijn bescherming, die wil ik niet hoogstpersoonlijk op het hakblok leggen en hun leven afnemen...

Maarja is een anoniem dier dan minder erg..? Da's ook hartverscheurend eigenlijk dat hij dood moet... :(:)

En als je er dan aan denkt vind je het tegelijkertijd walgelijk om dieren te doden voor een lekker hapje, maar denk ik ook nog watertandend aan dat uitsmijtertje ros.... zucht.

Ze moeten vlees maar snel op stokjes kunnen laten groeien in plaats van op dieren :(:)

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:53

Vjestagirl schreef:

Ja ik denk dat je het (voor mij in elk geval) zo goed verwoord hebt. Doodgaan is niet respectloos. Iedereen gaat een keer dood. Een dier heeft ook geen besef van tijd en het zal hem daarom niet uitmaken of hij na een jaar wordt geslacht en opgegeten, of dat hij 20 jaar leeft en uiteindelijk aan iets anders sterft. Het enige wat voor mij belangrijk is, is dat het een prettig leven heeft en geen langzame pijnlijke dood sterft.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:58

Zelf ben ik vegetariër (niet vegetarisch, dat betekend namelijk dat je niet van vlees bent).
Ik denk dat je prima dieren kunt eten en er toch respect voor kan hebben.
Waarom? Omdat je ze opeet omdat je het lekker vind, omdat je ervan geniet, en omdat je het bijvoorbeeld biologisch koopt, en zo de dieren een fijn leven hebben gehad.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:03

Ik wordt een beetje moe van vegetariërs en/of veganisten die zich verheven of beter voelen dan iemand die vlees eet omdat zij meer zouden geven of meer respect zouden hebben voor dieren.

Gelukkig zijn niet alle vegetariërs en veganisten zo.

Ik eet vlees en vind dat ik erg veel respect heb voor dieren. Eet biologisch vlees en denk dat daar de toekomst ligt. Als we nu met zijn allen bereid zijn wat meer te willen betalen dan zijn de dieren in NL een stuk beter af. En als we dat met zijn allen doen dan is het niet eens zo heel veel duurder.

Vind ook dat respect voor dieren geld voor de dieren in je omgeving. Je hond, je paard etc. Er worden nog zoveel konijnen in te kleine hokjes gehouden, paarden te lang op stal, dus ik denk dat we met goede voorlichting nog een hoop dierenleed kunnen voorkomen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:06

Maar ik denk serieus dat hier ook al een probleem ligt in de media en mensen zelf. Mensen zien alleen maar de negatieve kanten, nemen dat aan en oordelen niet op basis wat ze zelf zien.

Een koe op stal of in de wei, wilt niet zeggen dat een koe het beter of slechter heeft dan het alternatief. Mensen dénken dat een koe het beter heeft in de wei bijvoorbeeld.

Ondanks al het negatieve nodigen we mensen altijd uit die op FB hun mening negatief uiten, maar komen doen ze niet. Dat is jammer, want tijdens de jaarlijkse open dag hebben we heel veel mensen een mooie inzicht gegeven in hoe het ook kan zijn.

De koeborstel werd bijvoorbeeld alleen maar gefilmd en ook de kalfjes in de groepshokken waren natuurlijk super! En ja, die kritische vraag mag gesteld worden. Waarom ze niet bij hun moeder zijn en zo snel gescheiden worden. Of waarom ze eerste dagen apart gezet worden. Graag zelfs! Zo kan ik zélf vertellen waarom de dingen gedaan worden zoals ze gaan. En het geeft mij soms ook wel inzicht in de denkwijze van een ander. Alleen maar leerzaam!

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:06

Respect hebben voor dieren gaat in mijn beleving vooral over het op de juiste manier behandelen van dieren tijdens hun leven. Een dier dat je een goed leven geeft, mag je volgens mij gewoon opeten, mits het niet (onnodig) lijdt tijdens het slachten/doden.

Nou kun je natuurlijk zeggen: "respect hoort toch juist ook bij de dood? Je hebt toch ook respect voor mensen die overleden zijn, en je dode huisdier gooi je ook niet zomaar in de vuilnisbak?"
Natuurlijk, maar is het dan meteen respectloos als je een dood dier opeet? Waarom zou dat respectloos zijn? Is dit niet een heel menselijke kijk op de zaak? Het dier zelf merkt er immers niets meer van als je het opeet. Het dier zal het niet veel kunnen schelen, als ik het zo mag zeggen. Wat het dier wél iets kan schelen, is het leven dat het voor zijn dood heeft gehad!

Voorwaarde is denk ik wel dat je met vlees omgaat waarvoor het bedoeld is: het eten in zo'n hoeveelheid dat het het milieu niet onnodig belast. Maak bewuste keuzes in welk vlees je waar vandaan haalt. En maak er geen schranspartij van: een paar keer per week vlees kan, maar hoeft echt niet elke dag (als studente Voeding en Gezondheid zeg ik dit met het oog op je gezondheid :D ).

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:11

HorseTopShop schreef:

En niet alleen het vlees, wat denk je van o.a de huid?

Die gebruikt word voor hoofdstellen, honden halsbanden maar hee ... ook onze schoenen :P

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:14

Vjestagirl schreef:

Ik meng mezelf ook nog even in de discussie :)
Je hebt hier, in mijn ogen, een heel mooie samenvatting!

Ik heb hart en respect voor levende dieren. Dat houdt voor mij in: ik behandel levende dieren (van spinnen tot paarden) zo goed als ik kan. Ik zet alles met 6 en 8 poten zoveel mogelijk weer buiten, mep ze niet zomaar dood.
Als we het hebben over andere huisdieren en grootvee, lees ik me altijd in in wat ze nodig hebben, voor ik voor ze ga zorgen.
Ik vind het vreselijk als ik dieren zie lijden! Goudvissen in een kom? Ik ben in de familie volgens mij al berucht omdat ik ze (in hun ogen) veel te grote aquaria wil aansmeren :D

Als we het hebben over respectloos en vleeseters, komt dat bij mij meer in de buurt van: ik koop massa's vlees bij de supermarkt, kieper het in de koelkast en kom er keer op keer te laat achter dat ik dat vlees nog had. Nu is het over datum, dan maar in de prullenbak.
Vries het dan in en bereid je stukje vlees met zorg als je het gaat eten.
Ja, het is me wel eens overkomen dat ik een pakje vlees in de koelkast was vergeten, maar dat is niet vaak.

Mijn jongste zusje vindt insecten eng, zodra er iets met meer dan 4 poten (en een paar vleugels) in haar buurt komt...
Dus als ik er toevallig bij ben en er komt weer een insect langs, dan ga ik hele verhalen tegen dat beest houden, geef hem een naam, noem maar op. Ik wil mijn zusje laten zien dat ook insecten niet eng zijn.
Als hij (een insect) toevallig mijn knie heeft uitgekozen om even te zitten, dan is dat prima en geef ik hem niet zo'n veeg dat hij 3 meter verderop in coma in de struiken belandt.

DAT is VOOR MIJ respect voor dieren. Dat gaat voor mij een stuk verder dan de redenatie: je eet vlees? Oké, dan heb je dus niet écht respect voor dieren.
Ik probeer mijn stukje vlees altijd met zorg klaar te maken, dat is voor mij ook een stukje respect voor het (inmiddels) dode dier.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:21

Vjestagirl schreef:

Een dier gaat sowieso dood. Of ik het vervolgens op eet of niet doet er voor het dier niet meer toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:21

Het is een ontzettend hellend vlak...

Ik ben zelf ruim 20 jaar vegetariër en onlangs veganist geworden. Beide keuzes waren persoonlijk. Ik kan het voor mezelf niet verantwoorden dat ik dieren laat gebruiken voor voedsel/producten die ik niet eens echt nodig heb. Ik heb mezelf, toen ik veganist werd, afgevraagd of ik zelf voor bv. elk eitje dat ik zou eten een haantje zou kunnen versnipperen en het antwoord was nee. Dan wil ik niet hypocriet zijn en het een ander voor me laten doen, dan wil ik gewoon niks mee bijdragen aan die industrie.
Mijn man gebruikt wel vlees en zuivel/ei/etc. hoewel hij in de praktijk ook meestal veganistisch eet omdat het makkelijker is om hetzelfde te eten en je in een tijd als deze eigenlijk niets hoeft te missen als je veganistisch leeft. Alternatieven te over. :)

Ik ken genoeg mensen die zich met hart en ziel inzetten voor dieren en dierlijke producten gebruiken. Vanuit mijn eigen oogpunt kan ik dat moeilijk rijmen, maar ik zou het geen mensen noemen die geen respect hebben voor dieren.

Ik vind het zo jammer dat veel van dit soort discussies uitmonden in een hoop gehak op elkaar. Ook is het jammer dat mensen er altijd iets bij moeten halen wat een vegetariër/veganist dan niet 'goed' zou doen, zoals bv. wel paardrijden en leren zadels gebruiken (even ter info; ik rijd ook geen paard meer uit principe). Dat is totaal niet constructief, zo jammer! Een goede vriendin van mij was/is een rasechte carnivoor. Na enkele gesprekken tussen ons kopen zij en haar gezin nu steeds een 'hele' biologische koe en geen bio-industrie vlees meer. Dat vind ik al zo veel winst! Die bewustwording bereik je niet door mensen neer te sabelen, maar door een open dialoog aan te gaan. Ik heb niet de illusie dat de hele wereld veganistisch wordt en ik heb het eigenlijk -tenzij gevraagd of in een discussie als deze- nooit over mijn levensstijl. Maar elk beetje bewustwording is gewoon toe te juichen en daar zet ik me wel graag voor in. Overigens niet omdat ik me beter of superieur voel. Ik ben juist veganist geworden omdat ik me niet superieur voel, niet aan mensen maar ook niet aan dieren. :)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:24

Even een hersenspinsel: Stel dat ik vanaf vandaag mijn katten alleen nog maar bloemkool zou voeren, omdat ik zelf ook vegetarisch eet (is niet zo overigens), heb ik dan het meeste respect van jullie allemaal voor dieren of mishandel ik daarmee mijn katten?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:25

Dat er bij halen heeft ook een reden he RP. Wanneer vegetariërs zo open en respectvol zouden discussiëren zou daar veel minder en mogelijk zelfs geen behoefte aan zijn. :)
Zeggen dat iemand geen respect kan hebben voor dieren wanneer die vlees eet is ook niet constructief, geeft geen ruimte voor een open respectvolle discussie en is grond voor tegenreactie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 14:26

mamamier schreef:
Even een hersenspinsel: Stel dat ik vanaf vandaag mijn katten alleen nog maar bloemkool zou voeren, omdat ik zelf ook vegetarisch eet (is niet zo overigens), heb ik dan het meeste respect van jullie allemaal voor dieren of mishandel ik daarmee mijn katten?

Ik denk dat je daarmee over 2 dingen heen zou stappen, namelijk
1) dat bloemkool geen alternatief is voor de natuurlijke voeding van je kat, wat uit 99% vlees hoort te bestaan. Ook de vegetarische brokken die je tegenwoordig kunt kopen bieden niet wat een kat nodig heeft. Vega voeding voor de mens bied dat wel.
2) de kat zelf heeft geen keuze, waar je dat als mens altijd wel hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:27

Vjestagirl schreef:
mamamier schreef:

1) dat bloemkool geen alternatief is voor de natuurlijke voeding van je kat, wat uit 99% vlees hoort te bestaan. Ook de vegetarische brokken die je tegenwoordig kunt kopen bieden niet wat een kat nodig heeft. Vega voeding voor de mens bied dat wel.

Niet voor elke mens.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:28

mamamier schreef:

Dat is n goede

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 14:28

Ayasha schreef:
Vjestagirl schreef:

Niet voor elke mens.

Sorry 99% van de mensen. Die overige 1% zal last hebben van ziektes, voedsel intoleranties etc. waardoor ze gedwongen worden vlees te eten.