Erfelijke ziekte en kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mogen mensen met een erfelijke ziekte kinderen krijgen

Ja
49 (19%)
Nee
42 (16%)
afhankelijk van welke ziekte
161 (63%)

Totaal aantal stemmen: 252

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:52

En daarom moet je alles maar gewoon geboren laten worden? Tegen beter weten in een ziek kind op de wereld zetten? Nee. Althans, niet van mijn centen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:54

Barbet schreef:
Ik heb een tijdje in Apeldoorn gewerkt, ik heb te maken gehad met bewoners die de ziekte van Huntington hadden.
Een verschrikkelijke ziekte die je alleen kan krijgen via 1 van je ouders.
Je kan het dus nooit zomaar krijgen, het is 100% een erfelijke ziekte.
Er was bijvoorbeeld daar al een moeder overleden aan die ziekte en haar kinderen zaten nu als patiënt in het verpleeghuis. In een lichaam dat niks of nauwelijks nog wat kan en doodziek is, niet meer kunnen praten of zelfstandig kunnen eten.

Als je weet dat je de ziekte van Huntington hebt en je kiest toch voor een kind, met een groot risico dat die het ook krijgt, ja dat vind ik zelf wel moeilijk.
Ik denk dat ik dan geen kinderen zou willen, verschrikkelijk idee om zo'n ziekte aan je kind mee te geven.

Ik ben niet bekend met de genoemde ziekte, maar de omschrijving in dit stukje is voor mij genoeg om te zeggen dat ook ik niet kan begrijpen waarom je een kind zou willen als je deze ziekte hebt.
Het lijkt mij overduidelijk dat het fenomeen fijne jeugd en mooie toekomst niet op zijn plaats is.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:54

Collie2008 schreef:
Dat is inderdaad een lastige, maar ergens klopt het niet voor mijn gevoel dat je willens en wetens een kind op de wereld zet waarvan je weet dat die de staat heel veel geld gaat kosten (even los van het feit dat je het moet willen en of het voor het kind allemaal zo prettig is)

Ik vind nog steeds dat kiezen voor kinderen een kwestie is van 'IK wil een kind' en wat het kind daarvan vind? Die wordt gewoon gemaakt en geboren en heeft te dealen met de wens van ouders. Ik zou het een kind niet eens aan willen doen.

Tsja, ik snap je overwegingen, maar toch ben ik het niet met je eens. Als eerste: veel erfelijke ziektes hebben 50% kans dat je kindje dat krijgt. (ok, iets meer, mocht de andere partner toevallig recessief zijn, maar dan heb je echt wel de jackpot). Je zet dus niet willens en wetens een kindje op de wereld die het heeft, je zet een kindje op de wereld dat een grote kans heeft die ziekte te vererven.

Ik vind dus dat de keuze er wel moet zijn

Veel mensen die zo'n ziekte vererven, hebben het zelf en zien het in de familie. Daarmee dek je dus ook de verschillende vormen/categorieën van de ziekte. Ik denk dat die mensen heel goed een keuze kunnen maken of ze dat hun kind willen aandoen. Daarnaast: die mensen willen ook een gewoon leven, dezelfde keuzes kunnen maken als iedereen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:58

ik heb niet het hele topic gelezen maar wilde toch graag iets toevoegen.

In mijn familie ziteen hartziektes als erfelijk er al genraties in. Dit hebbebn ze echter pas ontdekt toen mijn vader een hartaderbreuk kreeg (de eerst in 2009 die hij nog overleefde), mijn opa en nonkel zijn hier blijkbaar jaren eerder ook aan gestorven en na onderzoek in amerika bleek er een erfelijk gen in de familie te zitten waardoor de aderwanden dunner worden. Van al mijn nichten en neven bleek slechts 1 nicht van de 9 het gen ook te hebben, terwijl in de generatie van papa dus hij en zijn broer eraan stierven, terwijl zijn 2 zussen niets van het gen hebben.

Het gen geeft dus zeer weinig door, toch heeft mijn nicht ervoor gekozen geen eigen kinderen te nemen (maar te adopteren). Dit vind ik een goede keuze, ik zou zelf ook niet kunnen leven met de gedachte dat door mij mijn kind niet lekker mag rennen en porten, want dan gaat zijn bloeddruk te hoog en scheuren zijn aderen.
Gelukkig heb ik dit gen niet en sta ik dus niet voor de keuze, maar ik heb enorm respect voor mijn nicht hierom

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:58

mirriezz schreef:
Daarnaast: die mensen willen ook een gewoon leven, dezelfde keuzes kunnen maken als iedereen.

Mogelijk ten koste van je eigen kind dus

En over roken tijden de zwangerschap gaan we wel steigeren. Sla mij maar dood :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:01

Dan ben ik het met je eens Schadow :)

Wat Huntington en zaken als Thalesseamia betreft. Er is al ontzettend veel bereikt met genetic counselling op dat gebied waarbij deze ziektes al erg gereduceerd zijn en ik kan me persoonlijk gewoon niet voorstellen waarom je dan een betaalde ivf met embryo selectie niet zou aannemen.
Maar ja, ik ben niet christelijk en zie in een embryo van een paar cellen groot nog geen mensje.
Vooral Huntington komt veel voor in gebieden met veel inteelt en die zijn vaak weer gekoppeld aan sterk gelovige gemeentes waar 'god beslist'.
Dus dat maakt het weer moeilijk.

Mungbean

Re: Erfelijke ziekte en kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:04

Zoe, weet je nicht dat als het gen bekend is je ook een embryo selectie kan doen?
Niet iedereen wil dat, maar het zou zonde zijn als ze dat niet weet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:04

Palmera schreef:
Barbet schreef:
Ik heb een tijdje in Apeldoorn gewerkt, ik heb te maken gehad met bewoners die de ziekte van Huntington hadden.
Een verschrikkelijke ziekte die je alleen kan krijgen via 1 van je ouders.
Je kan het dus nooit zomaar krijgen, het is 100% een erfelijke ziekte.
Er was bijvoorbeeld daar al een moeder overleden aan die ziekte en haar kinderen zaten nu als patiënt in het verpleeghuis. In een lichaam dat niks of nauwelijks nog wat kan en doodziek is, niet meer kunnen praten of zelfstandig kunnen eten.

Als je weet dat je de ziekte van Huntington hebt en je kiest toch voor een kind, met een groot risico dat die het ook krijgt, ja dat vind ik zelf wel moeilijk.
Ik denk dat ik dan geen kinderen zou willen, verschrikkelijk idee om zo'n ziekte aan je kind mee te geven.

Ik ben niet bekend met de genoemde ziekte, maar de omschrijving in dit stukje is voor mij genoeg om te zeggen dat ook ik niet kan begrijpen waarom je een kind zou willen als je deze ziekte hebt.
Het lijkt mij overduidelijk dat het fenomeen fijne jeugd en mooie toekomst niet op zijn plaats is.

Het is een raar idee, dat deze ziekte uitgebannen kan worden als niemand met deze ziekte een kind krijgt.
Maar dat is nooit gebeurd omdat mensen toch de 50% kans gokken dat ze een gezond kind krijgen.
De drang naar een eigen kind is dan toch sterker dan de ziekte die je kunt meegeven.
Meestal begint de ziekte ergens tussen 30 - 45 jaar de kop op te steken, dan kun je nog zo'n 18 jaar leven waarvan de laatste jaren als een hoop ellende in het verpleeghuis.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:08

Sizzle schreef:
Zoe, weet je nicht dat als het gen bekend is je ook een embryo selectie kan doen?
Niet iedereen wil dat, maar het zou zonde zijn als ze dat niet weet.

dat is bij dit gen niet mogelijk omdat ze slechts 1 gen vonden dat de oorzaak was (verdere onderzoeken op dat gebied zijn medisch nog niet mogelijk), maar er waren mogelijk nog meerdere onbekende genen die bij ons aanezig kunnen zijn die nog onbekend zijn. En doordat ze dan een ander gen al heeft en zij heeft nog meer lichamelijke problemen neemt ze het risico niet.

Door die onbekende mogelijke genen moeten ik en anderen neven en nichten dus ook op onderzoeken blijven gaan om de x aantal jaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:12

Oh, ja dan gaat dat niet.
Ik snap je nicht heel goed :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:14

Ik vind Huntington ook heel erg moeilijk. Ik zou het niet willen.
Maar tegelijkertijd zit er een andere kant aan, namelijk dat je nog altijd wel een jaar of 35 - 45 hebt die je wel normaal en gezond kunt doorbrengen. Dat is best een tijd, genoeg mensen moeten het met minder doen. Dat het relatief eenvoudig te voorkomen is met embryoselectie (wat tegelijkertijd mooi is en ethische overwegingen meebrengt) en dat je dat vooraf weet maakt de keuze anders...

Maar stel dat je ondanks de pil zwanger wordt, dat niet voor de 3e maand doorhebt... en dan? Dan is het voor veel mensen al echt een leven. Moet je dat leven dan gaan afbreken omdat iemand 'maar' 40 kan worden, terwijl we nauwelijks weten of we het de komende 40 jaar zonder wereldoorlog gaan redden, bv? Ik geloof niet dat daar één goed antwoord op is. Ik kan zowel begrijpen dat ouders kiezen voor afbreken, als ouders die vinden dat het toch nog altijd een jaar of 35 een waardevol leven kan zijn.

(Het enige dat ik wel echt zou doen en willen, is mijn zaakjes goed regelen, en zorgen dat er als het even kan een mooi einde aan een mooi leven zit, ipv een leven waarin je eerst lijdt onder de angst voor de toekomst, en dan onder de ziekte zelf.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:20

De meeste gevallen van Huntington zijn bewust niet getest. Dat is bekende data.
Als je drager bent krijg je namelijk een uitnodiging voor voorlichting, maar vooral mensen in kleine christelijke gemeestes (waar het ook vooral veel voorkomt/kwam) slaan dit af.

Als je niet weet dat je zwanger bent dan houdt het op natuurlijk. Dat is overmacht.
Maar tot de 20 weken echo heb je nog opties.

Ik vond mijn leven vooral leuk worden vanaf een jaar of 20 dus ik moet er niet aan denken dat je dan al weet dat het daarna snel over is.
Je gaat namelijk niet gewoon 'even' dood, daar gaat een lang lijdenstraject aan vooraf. Vele redden het niet tot 30 trouwens.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:22

Tot 25 weken kan je abortus laten plegen in NL, voor die tijd heb je echt wel door dat je zwanger bent, mocht het ongepland zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:26

Sizzle schreef:
De meeste gevallen van Huntington zijn bewust niet getest. Dat is bekende data.
Als je drager bent krijg je namelijk een uitnodiging voor voorlichting, maar vooral mensen in kleine christelijke gemeestes (waar het ook vooral veel voorkomt/kwam) slaan dit af.

Als je niet weet dat je zwanger bent dan houdt het op natuurlijk. Dat is overmacht.
Maar tot de 20 weken echo heb je nog opties.

Ik vond mijn leven vooral leuk worden vanaf een jaar of 20 dus ik moet er niet aan denken dat je dan al weet dat het daarna snel over is.
Je gaat namelijk niet gewoon 'even' dood, daar gaat een lang lijdenstraject aan vooraf. Vele redden het niet tot 30 trouwens.

Dat blijkt dus niet zo te zijn.

Citaat:
Wat opvalt
De ziekte komt in heel Nederland voor, behalve op de Waddeneilanden en op Urk.
De geboorteplaatsen van mensen met de ziekte van Huntington bevinden zich voornamelijk langs de vroegere Zuiderzee, de grote rivieren en de Friese meren.
In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en in Zuidwest Friesland zijn meer aangedane mensen dan elders. Het idee dat de ziekte van Huntington vooral voorkomt in geïsoleerde streng Christelijke gemeenschappen als in Katwijk en op de Veluwe (de ‘Biblebelt’), als gevolg van inteelt wordt niet bevestigd. Op de Veluwe is de verspreiding zelfs laag te noemen, aangedane mensen bevinden zich in plaatsen langs de IJssel (Zutphen, Deventer) en de Zuiderzee. (Nijkerk, Harderwijk, Elburg).

http://www.allesoverhuntington.nl/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:29

Oh grappig, in Zwitserland klopt het wel, daar is de in incidentie in de bergen relatief hoog.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:33

Collie2008 schreef:
mirriezz schreef:
Daarnaast: die mensen willen ook een gewoon leven, dezelfde keuzes kunnen maken als iedereen.

Mogelijk ten koste van je eigen kind dus

En over roken tijden de zwangerschap gaan we wel steigeren. Sla mij maar dood :+

Ja, ik vind het erg dat mensen roken tijdens hun zwangerschap. Maar ik ga toch ook niet iedereen die rookt castreren/steriliseren? Ook die mensen hebben de keuze om zwanger te worden, en ik hoop dat ze daarbij de keuze maken om te stoppen met roken. Kunnen we het net zo goed ook meteen hebben over dames van 60 die nog graag moeder willen worden, zorgt ook sneller voor ziektes. Meteen ook maar even steriliseren?
Zo hoop ik ook dat mensen met een erfelijke ziekte een goede overweging maken.

In het geval van huntington ben ik dus bijvoorbeeld een voorstander van embryoselectie, daarmee maak je de kans veel kleiner. In het geval van andere ziektes heb je die keus lang niet altijd. En waar ligt de grens? Bij onze buren zijn 3 van de 5 kinderen slechtziend. Echt heel slechtziend. Zou jij hun ouders willen verplichten geen kinderen te krijgen?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:36

Vrouwen van 60 (of 50, 40) zouden ook geen moeder moeten mogen worden wat mij betreft, maar dat is een hele andere discussie.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:48

Gentlegiant schreef:
Linoleum welk boek?

Ik ken wel een film hier over: my sister's keeper.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:57

BarbaLala schreef:
Als wij als maatschappij aan jou kind moeten meebetalen, nee.
Als jij willens en wetens een kind wil krijgen terwijl de kans bestaat dat deze jouw erfelijke aandoening heeft, dan mag je er ook helemaal zelf voor betalen.

Willens en wetens een kind krijgen die de KANS heeft jouw erfelijke aandoeningen te krijgen.. Je zegt het zelf al, de KANS.. Ik ga er niet vanuit dat mensen die een erfelijke aandoening hebben willens en wetens hun kind dit aan willen doen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat iedere ouder hoopt dat zijn of haar kind niets meekrijgt.

Ik heb zelf een ziekte die eventueel erfelijk kan zijn, en ja, ik wil misschien wel kinderen. Met mijn ziekte is redelijk te leven, mits de juiste behandeling word gevonden. Mijn ziekte komt alleen bij vrouwen voor. Het kan zijn dat mijn moeder deze ziekte ook heeft, dit is echter niet bekent, en het voegt ook niets toe om dit wel te weten, niet in de behandeling en niet in het voorkomen van..
Verder weet ik niet of er in de toekomst een behandeling komt, momenteel bestaat er alleen symptoom bestrijding, maar juist omdat er onderzoek word gedaan heb ik de hoop dat mijn kinderen in de toekomst wel een betere behandeling kunnen krijgen en een snellere diagnose.

Bij ernstige ziektes en grote kans op erfelijkheid ben ik zelf ook van mening dat je als ouder heel goed moet nadenken of je dit je kind wel wilt aan doen. Maar jouw post is echt gruwelijk hard. Stel je krijgt een kind met een ernstige ziekte/afwijking, je hebt nooit het embryo getest dus je weet niets tot het geboren word, dan ontdek je dat jij een afwijkend gen oid hebt wat erfelijk is en waardoor je kindje nu ernstig ziek is. Zou je dan nog zeggen; 'eigen schuld, ik draai de rest van mijn leven voor deze kosten op.' ?? Dit zijn namelijk ook dingen die vaak zat voor komen. Je post is daarom imo echt veel te kort door de bocht.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:02

Tegenwoordig doet iedereen die een beetje bij de tijd is toch een vlokkentest? Daar kan je toch al een heleboel uit halen?

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:02

BarbaLala schreef:
Tegenwoordig doet iedereen die een beetje bij de tijd is toch een vlokkentest? Daar kan je toch al een heleboel uit halen?

Je negeert mijn volledige punt.

Edit: Niet alle ziektes komen zo vroeg al tot uiting. Mijn ziekte komt pas rond je 14de tot uiting, en is dan ook pas na een lang proces vast te stellen. Er zijn ziektes die pas op latere leeftijd tot uiting komen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:03

Wat is je punt dan, kort samengevat?

Edit; Als jouw kind een grote kans op jouw ziekte heeft, en daar is geen behandeling voor, en het betreft een ernstige afwijking, dan zou ik er idd voor kiezen om geen kinderen te nemen.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:06

:').

Citaat:
Maar jouw post is echt gruwelijk hard. Stel je krijgt een kind met een ernstige ziekte/afwijking, je hebt nooit het embryo getest dus je weet niets tot het geboren word, dan ontdek je dat jij een afwijkend gen oid hebt wat erfelijk is en waardoor je kindje nu ernstig ziek is. Zou je dan nog zeggen; 'eigen schuld, ik draai de rest van mijn leven voor deze kosten op.' ?? Dit zijn namelijk ook dingen die vaak zat voor komen. Je post is daarom imo echt veel te kort door de bocht.

Wat zou JIJ doen als JOUW kind een ernstige ziekte blijkt te hebben dankzij JOU?? Behandeling en medicatie, onderzoek, ziekenhuisbezoekjes, etc zijn onbetaalbaar, je hebt zelf gezegd dat mensen in deze situatie alles zelf mogen betalen. Realiseer je je nu hoe kort door de bocht jouw reactie is?

EDIT: In mijn sitautie schets is het kind al geboren.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:16

BarbaLala schreef:

Een heleboel ja, maar veel dingen ook (nog) niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:18

BarbaLala schreef:
Vrouwen van 60 (of 50, 40) zouden ook geen moeder moeten mogen worden wat mij betreft, maar dat is een hele andere discussie.

Maar gedeeltelijk ook niet. Het lijkt me in elk geval een afschuwelijke wereld als anderen gaan beslissen wie er precies waardevol/nuttig/gezond/jong genoeg is om kinderen te mogen krijgen. En welk leven waarvol/zinvol/gezond genoeg is om geleefd te mogen worden, en iedereen die niet aan het plaatje voldoet die aborteren we meteen. Een soort Brave New World, maar dan nog wat wreder.