Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:43

Ayasha schreef:
Waarom zou je niet kunnen fietsen? Is nog goed voor die gezondheid waar je zo bezorgd om bent ook. :)

Omdat niet alles binnen fietsafstand ligt? Dan maar met de trein en bus, naar bijv. familiebezoekjes, alleen maar omdat je ouders het niet uitmaakt dat ze de kans op kanker bij je vergroten? Omdat ze niet dat half uur of uur zonder sigaret kunnen? Of niet op een langere rit even een stop willen maken bij een parkeerplaats om te roken? Wat een flutverhaal is dat :') Net als je argument daarna, dat je in huis je eigen kamer rookvrij kan houden. Ga je dan ook gezellig in je slaapkamer dineren zonder je gezin? In je eentje savonds gezellig TVhangen of een bordspel doen op je slaapkamer? Alleen maar omdat je weigert je longen te laten verkankeren?... Dat is allemaal een stuk ingewikkelder dan gewoon even je sigaret buiten, of uit/bij een open raampje roken...

Maar zoals ik al zei, als mijn ouders of goede vrienden zo egoïstisch waren, nam ik inderdaad de keuze niet meer bij ze in huis of in de auto te zitten. Dan hoefde ik ook weinig met ze te maken te hebben denk ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-05-15 10:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:44

Hier krijg ik serieus afkickverschijnselen van en dus steek ik er nog maar 1 op. Want op het verhaal van jouw moeder als slechte moeder afschilderen , reageer je niet eens ts? Dat is nog veel onbehoorlijker...

Chasingmood

Re: Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 10:46

dat heb ik nergens gelezen hoor? dat iemand mijn moeder een slechte moeder noemt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:47

anderhalf uur met de auto. Volgens mij doe je illegale dingen als je dat met een ritje van een half uur overbrugt krijgt. :D

En ja dat meen ik, dat gezeik en gezeur. Zodra je ademt, eender waar, krijg je kankerverwekkende stoffen binnen. Als je je zorgen maakt over dampen moet je vooral niet de straat op gaan.
En als je werkelijk zo bezorgd bent om je gezondheid, ja dan vind je er wel een weg omheen.

Ts; al de mensen die het met je eens zijn noemen haar tussen de regels een slechte moeder die niet genoeg van je houd om te stoppen met roken.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 10:49

Oh nou daar heb ik dan toch overheen gelezen, want een slechte moeder is ze zeker niet!
Roken is jammer genoeg gewoon heel belangrijk voor haar..
Ik zou graag willen dat ze stopt met roken, niet alleen voor ons, maar voor haarzelf!
Maar als je er ook maar een woord over zegt word ze al meteen boos dus het is niet echt aan te beginnen..
Laatst bijgewerkt door Chasingmood op 31-05-15 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:50

Ayasha schreef:
En ja dat meen ik, dat gezeik en gezeur. Zodra je ademt, eender waar, krijg je kankerverwekkende stoffen binnen. Als je je zorgen maakt over dampen moet je vooral niet de straat op gaan.
En als je werkelijk zo bezorgd bent om je gezondheid, ja dan vind je er wel een weg omheen.

Volgens mij is van meeroken nu wel aangetoond in welke mate dat ernstig schadelijk is. Natuurlijk kan je niet alles 100% uitsluiten, maar het één is duidelijk aangetoond schadelijker te zijn dan het ander, en als de moeite die iemand kan doen zo relatief klein is, vind ik het vanzelfsprekend dat ze die nemen. Maar echt, jouw "argumenten" *kugh*... Sorry, ik kan je gewoon niet serieus meer nemen. Vanaaaaaf.... nu :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:52

WildWings schreef:
Ayasha schreef:

Volgens mij is van meeroken nu wel aangetoond in welke mate dat ernstig schadelijk is. Natuurlijk kan je niet alles 100% uitsluiten, maar het één is duidelijk aangetoond schadelijker te zijn dan het ander, en als de moeite die iemand kan doen zo relatief klein is, vind ik het vanzelfsprekend dat ze die nemen. Maar echt, jouw "argumenten" *kugh*... Sorry, ik kan je gewoon niet serieus meer nemen. Vanaaaaaf.... nu :D

En van uitlaatgassen en haarsprays is dat nog niet aangetoont ?
Volgens mij heb je een paar onderzoeken gemist...
Wb je laatste zin; Mijn oprechte excuses dat ik je de indruk gegeven heb dat me dat wat kan schelen. Ik wilde je niet misleiden.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:53

billionache schreef:
En je kan geen mening/beoordeling geven over een relatie (of hoe ik daar zou in staan) op basis van 1 uitspraak online ;)

Ik ben het helemaal met je eens.

Ik zou mijn relatie ook direct stopzetten als hij zou beginnen met roken.
Al rookt iemand niet in de zelfde omgeving zodra diegene terug keert in de ruimte stinkt het enorm.
Ik hoef dan ook absoluut niet samen te wonen met iemand die rookt en dus stinkt.

Dat zegt helemaal niks over onze relatie maar dat heeft gewoon met smaak te maken. De ene vindt dat niet erg tot zelfs aantrekkelijk & de ander, ik dus, walgt daar van.
Mijn zwager rookt en dat vind ik al echt heel vies. Ik zou dus ook niet met plezier in zijn auto gaan zitten. Laat staan terwijl hij rookt. Alles stinkt.

En dan nog te bedenken wat dat met mijn gezondheid wel niet doet. Mijn opa is tijdje terug aan longfibrose overleden ook door het roken van vroeger & de rook van anderen in zijn omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:53

Oostindisch lezen noemt men dat...

Wat een gejank zeg, vooral tegenover de vrouw die je gebaard heeft en groot gebracht! Vind het nogal respectloos overkomen , want als je al weet wat je van een boterham met pindakaas krijgen kan, dan kan je serieus beter nu al gelijk tussen die 6 plankjes klaar gaan liggen...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:54

ohjajoh6 schreef:

Wat een gejank zeg, vooral tegenover de vrouw die je gebaard heeft en groot gebracht! Vind het nogal respectloos overkomen , want als je al weet wat je van een boterham met pindakaas krijgen kan, dan kan je serieus beter nu al gelijk tussen die 6 plankjes klaar gaan liggen...

Volgens mij brandt TS haar moeder helemaal niet af? Wie jankt hier nu..

amkeVH schreef:
Oh nou daar heb ik dan toch overheen gelezen, want een slechte moeder is ze zeker niet!
Roken is jammer genoeg gewoon heel belangrijk voor haar..
Ik zou graag willen dat ze stopt met roken, niet alleen voor ons, maar voor haarzelf!
Maar als je er ook maar een woord over zegt word ze al meteen boos dus het is niet echt aan te beginnen..

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:57

ohjajoh6 schreef:

Verschil met je kankerverwekkende pindakaas is wel dat je zelf de keuze hebt om dat te eten of niet. In een huis wonen waar gerookt wordt heb je die keuze niet. (Ja verhuizen maar dat is op jonge leeftijd niet mogelijk)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:58

Maar wil je met recht moeilijk doen over roken, dan moet je imo ook alle andere kankerverwekkende dingen aan ontwijken. Veel succes daar mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:59

Ts, wat jammer dat je moeder zo is. Ik rook, ben ook moeder maar rook al dertig jaar buiten en zeker niet in de auto of op plekken waar anderen er last van kunnen hebben. Op lange ritten word er gewoon even gestopt, geen probleem. Ik vind jouw moeder lichtelijk asociaal, haar huis oke maar in de auto!!! Dat gaat echt een stap te ver. Ik kan je wel een tip geven, zorg dat je dik aangekleed bent en zet het raam helemaal open, krijg je dikke ruzie maar zo maak je je punt wel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:01

Dat heeft elkaar dan net gekruist, maar dan nog vind ik het niet fijn overkomen hoe de moeder afgebrand word.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:02

Weet je, sommige niet rokers hier roepen in mij dezelfde weerstand op die veel vegetariers in me op roepen; die morele superioriteit die ze denken te hebben... :D

Selina

Vind het altijd zo hypocriet hoe je nooit over je moeder mag klagen, omdat ze je toevallig gebaard heeft en verzorgd etc. Ondanks dat, vind ik dat je het nog steeds vervelend (wellicht asociaal?) mag vinden van je moeder dat ze rookt waar jij bij bent. Zou wat zijn dat je alles van je moeder moet pikken omdat ze toevallig je moeder is.

KingYasFenn

Ik vind dat iemand in zijn eigen huis of auto, het is tenslotte van hem.
zelf volledig mag weten wat hij/zij wel.
echter merk ik wel vaak bij mijn schoonvader dat het gewoon bijna respectloos naar zijn zoon is.

mijn vriend is namelijk allergisch voor de rook en reageert daar met best wel met sterke aanvallen met ademnood en aanmaak van slijm etc. op.
Zijn vader zegt dan ook gewoon keihard, 'dan kom je maar niet op bezoek of ga je lekker buiten staan. Daar heb je geen last van de rook." in de zomer als buiten is het omgekeerd.. "laat rokers lekker buiten roken" de lui die niet roken moeten maar binnen blijven, ook op een terrasje meldt hij 'dan gaan de mensen die dat vies vinden toch lekker binnen zitten".

Hij weigert overigens ook als wij zeggen als hij bij ons is, dat wij niet willen dat hij binnen rookt.. hij is er dan echt niet happy om...
zeggen wij van, ja binnen sws niet. en op het balkon met de deur dicht, want anders komt het nog naar binnen.
de deur dicht doen en dichthouden is dan nog te veel moeite, want die zwaait hij de hele tijd open om wat te zeggen en komt het nog binnen..

Nadat dit dus een heel groot issue is geworden is hij er bewust van geworden dat zijn zoon er echt allergisch voor is.
en dat hij er rekening mee moet gaan houden!
Toen mijn vriend nog daar woonde hield hij er 0 rekening mee en had hij dus altijd een soort van astma aanvallen, en zijn vader boeide dat niet zo veel.
Nu wij samen wonen wordt zijn vader dachten wij 'wakker' en ging hij afspreken niet meer te roken als wij op bezoek kwamen..
echter van korte duur.. hij doet het nu nog..

in de auto als we samen ergens heen gaan zegt ie tegen zijn zoon ' ga je maar achter je stiefmoeder zitten' die rookt wat minder frequent als mij. maar zij rookt net zo goed makkelijk 5+ sigaretten op 3 kwartier...

Wat ik hiermee wil zeggen,
Ja, ieder zijn eigen regeltjes in zijn eigen huis of auto,
MAAR, ik vind wel dat er rekening gehouden mag worden met de mensen om je heen :)
niet iedereen zit te wachten op meeroken..
en ik heb dan ook met mijzelf afgesproken.. mensen die absoluut weigeren om een beetje rekening met anderen te houden, dat zijn gewoon egoïstische mensen!

dat je binnen rookt, ondanks bezoek. PRIMA.
maar rook dan wat minder vaak als je bezoek het niet fijn vindt,
ga niet opsteken als je bezoek nog zit te eten.
etc :)

ff los hiervan,
ik vind dus wel degelijk dat je wat ervan mag zeggen bij je vader/moeder.
je schaadt je niet rokend kind er echt wel mee hoor.
als je persee wil roken, hoef je je kinderen er niet mee in te betrekken.
ik zou dan ook nooit een man willen hebben die weigert om buiten te roken of in een schuurtje als wij kinderen krijgen.
Zolang mijn kinderen niet roken, zou ik ze volledig ontlasten van in de rook zitten.
je weet niet wat je kinderlongen aandoet (en dan nog niet te spreken over ze aanleren wat 'gewoon' is, terwijl het hartstikke schadelijk voor je is)
ik vind dan ook dat kinderen daar zeker op ouders mogen aanspreken.
zie het eens als niet roken,
maar je kind elke dag verplichten op een kankerverwekkende pudding te geven..
zie je dat normaal?
je verplicht ze nu toch ook elke dag om in de rook te zitten?

ik persoonlijk ben er heel hard in, maar ik vind het gewoon egoïsme van ouders om hun kinderen te belasten met hun gerook! gadver, wat ik zou ik graag willen dat dat verboden moet zijn in Nederland, roken in het bijzijn van kids.

Ik heb zelf gerookt, en heb daar echt spijt van.
dat ik zo zwak ben geweest om tegen eigenlijk zo iets ranzigs en schadelijks niet nee te zeggen en gewoon te starten.. blij dat ik gestopt ben!
veel gezonder voor mijzelf en mijn omgeving :)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 31-05-15 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:07

Ayasha schreef:
Maar wil je met recht moeilijk doen over roken, dan moet je imo ook alle andere kankerverwekkende dingen aan ontwijken. Veel succes daar mee.

Nee dat vind ik niet helemaal kloppen. Het gaat mij erom dat rokers die in huis of auto roken anderen hun gezondheid erbij betrekken.
En als ik kankerverwekkende pindakaas wil eten dat kies ik daar zelf voor & daar heeft niemand op dat moment last van.
Je kan in de wereld van nu niet alles tegen gaan helaas, al zou ik dat graag willen.
Net als de zonnebank etc. Daar walg ik ook van. Gelukkig straalt dat niet door als ze eronder vandaan komen en naast mij zitten maar ik zie het mijn vrienden liever ook niet doen.

En wat ik zo zwak hier vind is dat mensen wel rekening willen houden als mensen al klachten hebben (astma etc) maar preventief ineens niet?
Is voorkomen niet veel beter dan genezen?
Laatst bijgewerkt door future_vet op 31-05-15 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:09

Ayasha schreef:
Weet je, sommige niet rokers hier roepen in mij dezelfde weerstand op die veel vegetariers in me op roepen; die morele superioriteit die ze denken te hebben... :D

Tja, ik pulk ook graag in mijn neus, maar doe dat toch echt niet als er andere mensen bij zitten omdat die dat wel eens vervelend konden vinden. Buiten dat, is het ook gewoon vies, maar tja, eenmaal verslaafd :Y)

En, niet dat ik vega ben, maar van het niet eten van vlees krijg ik nog altijd geen longkanker en worden er nog altijd geen lichaamsdelen afgezet omdat aders dichtslibben en een voet bijv. afsterft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:10

Ik vind het nummer 2, zijn/haar huis zijn/haar regels, echter zou ik wel vragen of ze het (als ik er ben) buiten of onder de afzuigkap zouden willen doen, want dat ik er anders voor zou kiezen om niet meer op bezoek te komen. Een enkel sigarettje, nou oke, maar als diegene als een ketter rookt en de een na de ander opsteekt, dan kom ik niet meer hoor :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:11

Je mist het punt ... Mijlenver... Het gaat om de "kijk hoe goed en verstandig ik ben want ik rook niet en die domme domme rokers die de maatschappij schaden zouden aan het spreekwoordelijke kruis genageld moeten worden!" air die in dit soort topics hangt.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:11

Ik heb veel vrienden die roken, helaas maar t is hun keuze. Ik rook zelf niet.

Als ik bij hun thuis ben, of op stal word er gewoon gerookt. Maar dan gaan ze wel uit zichzelf ergens zitten zodat de rook niet in t gezicht van de personen die niet roken komt. Hun huis/auto hun regels. Als ik in de auto zit met ze, vragen ze eerst of ik er last van heb. Ja t stinkt, maar ik zeg eigenlijk altijd nee. Ze doen nml uit zichzelf t raampje open en vragen het daarvoor al. Heb er dus ook geen last van. Maar mocht ik er wel last van hebben, roken ze niet of gaan ze even buiten staan, uit zichzelf gelukkig. En als het echte vrienden zijn, moet je op zn minst kunnen zeggen tegen ze of je er last van hebt of niet vind ik.

Lastig TS, ik zou gewoon eens goed met je moeder praten. Dat je het echt niet fijn vind zo in de auto.

En over dat topic van roken te paard, tja daar ken ik er genoeg van. Wel kijkend naar op wat voor paard ze op dat moment zitten. En dat zijn zeker wel serieuze ruiters :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:12

Ach, sommigen vinden blijkbaar een sigaretje belangrijker dan vrienden/ familie. Zal eenzaam worden... :+ komt nog bij dat roken klauwen vol met geld kost, vrienden zijn gratis. Tja en als echte hollander houd ik van dingen die gratis zijn :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:14

Leffroi schreef:
Ach, sommigen vinden blijkbaar een sigaretje belangrijker dan vrienden/ familie. Zal eenzaam worden... :+ komt nog bij dat roken klauwen vol met geld kost, vrienden zijn gratis. Tja en als echte hollander houd ik van dingen die gratis zijn :D

als ik zie hoeveel volk gezellig buiten staat valt dat wel mee met die eenzaamheid. :+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:14

Ayasha schreef:
Leffroi schreef:

als ik zie hoeveel volk gezellig buiten staat valt dat wel mee met die eenzaamheid. :+

Maar daar heeft een ander tenminste geen last van de rook :(:)