Feminist. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Re: Feminist. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:18

Graag gedaan UhNee (en DezeNaam). Het is iets waar ik me sterk voor maak, maar ik merk dat veel mensen de verkeerde indruk hebben. Ik haat geen mannen, maar ik ben voorgelijkheid waar mannen en vrouwen lijden onder de ongelijkheid.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 21:23

Dribbel schreef:
Graag gedaan UhNee (en DezeNaam). Het is iets waar ik me sterk voor maak, maar ik merk dat veel mensen de verkeerde indruk hebben. Ik haat geen mannen, maar ik ben voorgelijkheid waar mannen en vrouwen lijden onder de ongelijkheid.

Ik heb ook vaak het idee dat mensen hun ogen sluiten voor de echte betekenis van feminisme. Zodra je het woord al zegt word je afgekapt en word je 'feminazi' genoemd.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:45

Oh ja, ik! Ik schrijf op mijn blog veel artikels rond feminisme en heb de laatste maanden een paar artikels geschreven voor Belgische kranten die gigantisch veel gelezen zijn, over feminisme en seksuele intimidatie en andere aanverwante onderwerpen. Ze zijn alledrie viraal gegaan, sommigen zijn zelfs 100.000 keer gelezen, heb ermee in veel kranten gestaan, ik heb er een hashtag mee gestart die 2 dagen trending is geweest (#wijoverdrijvenniet), over seksuele intimidatie.
http://www.demorgen.be/opinie/-mijn-naa ... -a2243912/
http://weekend.knack.be/lifestyle/peopl ... 42735.html
http://www.demorgen.be/opinie/mensen-me ... -a2283570/
http://www.thespectacularreality.com/20 ... en-bedrog/

Ontzettend veel leuke en bemoedigende reacties op gehad, zowel van mannen en van vrouwen. Maar ook veel, héél veel trieste reacties. Mensen die me uitmaakten voor het vuil van de straat omdat ik opkom voor vrouwenrechten. Mensen die m'n Facebook gingen stalken en alle mogelijke informatie over me opzoeken en dat openbaar proberen maken. Eigenlijk alleen maar reacties die aantonen dat je als vrouw je stem niet mag verheffen zonder dat je wordt uitgemaakt, uitgescholden en uitgelachen. Maar goed, zo'n reacties geven me alleen maar moed om verder te gaan, want het toont dat seksisme nog steeds (helaas) springlevend is.

Ik heb de laatste tijd veel interviews gegeven over dit onderwerp en iedere keer vragen ze weer "of ik mezelf dan een feministe noem." Alsof het een scheldwoord is. Altijd zijn ze verbaasd als ik "natuurlijk" zeg, omdat journalisten verwachten dat ik me niet met feminisme zou willen associëren.

En ik verbaas me er nog steeds over dat mensen denken dat je als feminist niet getrouwd mag zijn, geen vriend mag hebben, je benen niet mag scheren of geen make-up mag dragen. Dat mag allemaal. Je mag van mannen houden. Je mag getrouwd zijn. Je mag voor je man koken. Je mag het huis schoonmaken. Je mag je benen scheren. Je mag naar rapmuziek luisteren. Het mag allemaal, zolang je zelf de keuze kan en mag maken om het te doen en er niet toe verplicht wordt door de maatschappij of iemand anders omwille van je geslacht. Het enige wat je wil, is dat vrouwen en mannen gelijkwaardig worden behandeld, op alle vlakken. Niet meer, niet minder.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 01:10

Je schrijft leuk vlot, in je eerste artikel bouw je goed de spanning op. Ik herken het alleen totaal niet. Ik sta echt nooit stil bij wat ik aantrek met cat calling in mijn achterhoofd, heb nooit het gevoel dat mijn lichaam een publiek eigendom is als ik word nageroepen en het geeft me ook geen onveilig gevoel. Nu is het in Brussel zo te horen wel extreem, maar in Amsterdam is dit niet echt een probleem naar mijn idee.

De volgende zin uit je artikel Dromen zijn geen bedrog viel mij op:
Citaat:
Uit pure woede kroop ik in mijn (elektronische) pen en schreef ik op een halfuurtje Mensen met vetrollen zijn ook mensen. Weer stuurde ik het in naar De Morgen. Zonder dat ik het wist, werd het stuk gepubliceerd..

Mijn eerste gedachte was: zou ze wel onderhandeld hebben over de prijs dan? Je gebruikt in dat stuk ook de woorden nederig en dankbaar. Dat ik begrijp, maar ik vind dit wel interessant in het kader feminisme, want je mag je best beseffen dat je marktwaarde voor jezelf gecreëerd hebt. Zonder arrogant te worden, kun je daar best zakelijk mee omgaan. Ik denk dat de bescheiden houding van vrouwen in hun werk van invloed kan zijn op inkomensongelijkheid. Nu bedoel ik dit totaal niet als aanval en het is mss een beetje flauw dat ik dit eruit pik, maar voor mij persoonlijk is het gelijk trekken van inkomen en genderdiversiteit in de top belangrijker dan geroep van irritante eikeltjes.

Ik wil ook nog even wat kwijt over de discussie over ideaal beelden en vrouwenbladen, want imo gaat dat gelul over schoonheidsidealen mij echt te ver. Trek je er gewoon lekker niets van aan. Koop die 'vrouwen'bladen dan niet en lees die oliebol niet. Ik zou het een belediging vinden als het idee is dat de vrouw 'beschermt' zou moeten worden tegen dit soort onzin. Beetje zelfredzaamheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 01:17

Hier ook een feminist.
Ben er meer mee bezig sinds ik 'werkzaam' ben in een mannensector. Ik werd, omdat ik een meisje ben, zelfs bijna geweigerd voor mijn huidige opleiding.
Dit deed mijn ogen echt openen en ben er daarom nu meer mee bezig.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 01:29

Knoffer schreef:
-knip-

Ik wil ook nog even wat kwijt over de discussie over ideaal beelden en vrouwenbladen, want imo gaat dat gelul over schoonheidsidealen mij echt te ver. Trek je er gewoon lekker niets van aan. Koop die 'vrouwen'bladen dan niet en lees die oliebol niet. Ik zou het een belediging vinden als het idee is dat de vrouw 'beschermt' zou moeten worden tegen dit soort onzin. Beetje zelfredzaamheid.

Daar wil ik nog wel even op ingaan. Je hoeft geen bladen te kopen om een geidealiseerd beeld te zien. Dat kom je op straat tegen in de vorm van reclame en genoeg op tv/internet. Ook al zoek je er niet bewust naar. En sommige vrouwen moeten wel degelijk beschermd worden. En het woord 'vrouwen' is dan eigeniljk bedoeld voor jonge meisjes met een puberbrein dat nog erg makkelijk te beinvloeden is hierdoor. Daarbji wil ik niet zeggen dat we het hele principe van een ideaalbeeld de deur uit moeten doen, want dat is zou oud als de geschiedenis. Elke periode in de historie heeft zo zijn eigen ideaalbeeld voor vrouwen, mannen, kunst, architectuur etc. Wel wil ik zeggen dat we er bewust van moeten zijn wat het effect kan zijn en hoever je hiermee moet gaan. Een standbeeld van een Griekse godin met een prachtig gedialiseerd lichaam is kunst en wordt gezien als een idealiseren van de werkelijkheid. Echter kunnen we met de huidige techniek het realistische beeld zo manipuleren dat het lijkt alsof het werkelijkheid is, terwijl dat niet zo is.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 02:46

Pffff... mijn 2 cents dan maar.

ik ben zeer anti-feminste (en alle vertakkingen ervan)

Zo ooit was het heel normaal dat je een vrouw was. Je had een man, het huwelijk was toen nog waardevol dus je was voor je leven (of zijn leven) verzekerd van een man. Je had voedsel, kleding, een dak boven je hoofd, survival-skills, kinderen en vooral ook tijd voor je kinderen, vriendinnen etc. Je man werkte hard, kwam altijd thuis en je wist dat zolang hij goed te vreten had en tevreden was tussen de lakens dat hij niet meer dan jou nodig zou hebben.

Overigens wisten de mannen in die tijd wel wat een vrouw waard was. Er zijn altijd rotte appels, ook in deze tijd.

Nu, je hebt misschien een man, misschien een partner, misschien wel niets. Het huwelijk heeft geen waarde meer, dus men gaat scheiden vanwege de eerste dwarse scheet. kinderen krijgen is niet meer vanzelfsprekend, maar goed, met je werk heb je eigenlijk toch geen tijd om die apen op te voeden en degenen die ze wel krijgen; nou ja, we kennen allemaal het fenomeen hangjongeren en jeugdcriminelen. Voeg daar het internet-tijdperk aan toe en je hebt vervelende (letterlijk en figuurlijk) pubers die niet meer kunnen hoofdrekenen of schrijven. Survival-skills hebben we niet meer...

Vroeger wist je hoe je je sokken moest stoppen, je breide meer dan alleen een sjaal en je wist oude kleding om te toveren tot een compleet nieuwe outfit. Je kon konfijten en wecken, inmaken en je wist hoe je verse groenten moest klaarmaken. Als een oorlog uitbrak wist je te overleven.

Vandaag weten maar weinig mensen bovenstaande dingen, in deze tijd zouden we bij een oorlog compleet afhankelijk zijn van winkels en die zullen mogelijk niet lang kunnen bieden wat we nodig hebben om te overleven.

Vroeger werd de deur voor je open gehouden, je hoefde geen geld op zak te hebben bij je dates want de man betaalde. seks vóór het huwelijk was niet aan de orde dus je hoefde je niet druk te maken. Je had een chaperonne als dat nodig was. Je werd versierd, verleid.

Nu, je weet niet meer waar je aan toe bent. Moet je wel of niet betalen bij deze date? Mannen lijken verward; ook zij weten niet waar ze aan toe zijn en moeten hun natuurlijk instinct onderdrukken (bescherming en beveiliging van de vrouw, galantheid etc. het wordt door veel vrouwen niet meer gewaardeerd). Je moet nu als vrouw zijnde zelf jacht maken op een kerel want afwachten tot hij op jou jaagt kan betekenen dat hij met een ander naar huis gaat.

Citaat:
Ik ben een vrouw, ik laat mij leiden door emoties, want dat doen vrouwen. Ik kan niet verlangen van mijn werkgever dat hij mij hetzelfde betaald als mijn mannelijke collega. Ik kan namelijk niet op dezelfde manier een werknemer op non-actief zetten als hij doet. Ik weet dat de werknemer ons geld en klanten kost, maar zijn dochter heeft een ongeval gehad en zijn vrouw is terminaal ziek.

Ik kost mijn werkgever geld omdat ik dan wel gelijkheid wil maar wél mijn eigen toilet, ik wil niet het toilet delen met mannelijke collega's. Ik kost geld omdat men nu sensitiviteitstrainingen moet hebben, omdat ze meer rekening moeten houden met mijn emoties. etc. etc.

Zo, mijn punt is denk ik duidelijk. Ik ben een vrouw, ouderwets en oprecht. Ik hou van mannen die nog man zijn; galant en charmant met een tikje cavemen in de slaapkamer.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:05

Knoffer schreef:
Je schrijft leuk vlot, in je eerste artikel bouw je goed de spanning op. Ik herken het alleen totaal niet. Ik sta echt nooit stil bij wat ik aantrek met cat calling in mijn achterhoofd, heb nooit het gevoel dat mijn lichaam een publiek eigendom is als ik word nageroepen en het geeft me ook geen onveilig gevoel. Nu is het in Brussel zo te horen wel extreem, maar in Amsterdam is dit niet echt een probleem naar mijn idee

Ik vind het oprecht fijn voor je dat je dit niet meemaakt of je er niet in herkent. Alleen maar beter. Maar dat hoeft niet te betekenen dat het daarom geen probleem is. Er zijn ontelbaar vele reacties gekomen hierop, ga maar eens op Twitter zoeken op #wijoverdrijvenniet of één van de artikels die erover is verschenen: http://www.demorgen.be/buitenland/-wijo ... -a2257702/ Of kijk meer eens naar alle verhalen die we hier hebben verzameld: http://wijoverdrijvenniet.org/

Ik kan heus wel een compliment verdragen en ik ben geen verzuurde huppeltrut die alles te serieus neemt. En nee, het gebeurt echt niet alleen in Brussel maar even goed in mijn eigen stad. Het gaat overigens niet gewoon over nafluiten maar ook over vieze opmerkingen, mannen die je ongevraagd aanraken en nog zoveel meer. Fijn voor jou dat je dit niet meemaakt (dat meen ik oprecht), maar bv. uit onderzoek van Hollaback is laatst nog gebleken dat 27% van de Belgische vrouwen op hun 13de (!) voor het eerst het slachtoffer waren van street harassment, en meer dan de helft van de vrouwen geven toe dat ze hun kledij aanpassen, hun route met het OV aanpassen of dat ze bepaalde buurten gewoon vermijden om niet met street harassment te maken te krijgen. Dus nogmaals, ik ben heus niet de enige en dit is een serieus probleem. Ik vind zeggen "ik herken me er absoluut in" een beetje hetzelfde als zeggen "ik herken me er niet in dus ik begrijp niet waarom het een probleem is" en dat vind ik een bizarre mindset. Het is niet omdat jij het persoonlijk niet hebt meegemaakt, dat anderen het niet kunnen meemaken.

Knoffer schreef:
Mijn eerste gedachte was: zou ze wel onderhandeld hebben over de prijs dan? Je gebruikt in dat stuk ook de woorden nederig en dankbaar. Dat ik begrijp, maar ik vind dit wel interessant in het kader feminisme, want je mag je best beseffen dat je marktwaarde voor jezelf gecreëerd hebt. Zonder arrogant te worden, kun je daar best zakelijk mee omgaan. Ik denk dat de bescheiden houding van vrouwen in hun werk van invloed kan zijn op inkomensongelijkheid. Nu bedoel ik dit totaal niet als aanval en het is mss een beetje flauw dat ik dit eruit pik, maar voor mij persoonlijk is het gelijk trekken van inkomen en genderdiversiteit in de top belangrijker dan geroep van irritante eikeltjes.

Ik ben freelance journaliste. Dus ja, ik onderhandel over de prijs en weet goed genoeg wat ik ervoor kan krijgen/vragen. Ik ben mezelf bewust van de marktwaarde. Gewoonlijk krijg je een seintje wanneer je stuk online gaat met een linkje naar het stuk en dat was hier niet het geval, daarom dat ik zeg dat het gepubliceerd was zonder dat ik het wist.
Het nederig en dankbaar slaat op de positieve reacties die ik erop kreeg. Bij stukken over vrouwenissues kan je je altijd aan een lawine van negatieve kritiek verwachten, maar ik kreeg bijna alleen maar positieve reacties. Ja, daar ben ik dankbaar om.

Knoffer schreef:

Als je stopt met de bladen te kopen (en ik koop ze al làng niet meer), dan gaat het probleem niet weg. Ten eerste zit dat ideaal in zoveel meer vervat: in kranten, films, tv-series, websites. En ten tweede, als je ze niet meer koopt, dan zijn er nog steeds redacties, schrijvers, filmproductiehuizen en journalisten die dat belachelijke ideaal in stand houden. "Koop het gewoon niet" vind ik een zwakke oplossing. Als je het probleem bij de wortel wil aanpakken, dan moet er bewustwording komen.
Stoppen met de bladen te kopen is een individualistische oplossing en slechts een pleister op de wonde. Als je er iets aan wil doen, moet je het probleem aanpakken. Nee, natuurlijk gaat één artikel niet ervoor zorgen dat plots de volledige mode-, film- en tvindustrie zijn idealen omgooit, maar ik maak de lezers zich er tenminste bewust van dat er bepaalde mechanismen in werking zijn die bijdragen tot een vervormd ideaal. Als ik met één artikel 90.000 mensen kan bereiken - ook al zijn ze het niet met me eens - dan zijn dat wel 90.000 mensen die er misschien even bij gaan stilstaan (of het nu 5 minuten, een uur of een week is) en die misschien anders en kritischer naar zo'n media gaan kijken.

Misschien vind jij zo'n artikels als de mijne onzin, en dat is jouw goed recht. Je hoeft het absoluut niet met me eens te zijn. Maar ik heb women studies en cultural studies gestudeerd, media bekijken vanuit een genderperspectief is mijn niche als auteur en journalist, dus ja, dan ga ik over dit soort problemen schrijven.
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 30-05-15 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:17

peach2001 schreef:
Pffff... mijn 2 cents dan maar.

(...)
Zo, mijn punt is denk ik duidelijk. Ik ben een vrouw, ouderwets en oprecht. Ik hou van mannen die nog man zijn; galant en charmant met een tikje cavemen in de slaapkamer.

Interessant om te lezen. Maar ben je je er bewust van dat feminisme niet de tegenpool is van galantheid en mannen die charmant, galant en "een caveman in de slaapkamer" zijn?

Ik vraag me dan af wat jij ervan vindt dat vrouwen niet evenveel betaald worden als mannen? Of dat vrouwen tegen een glazen plafond knallen in de professionele wereld omdat ze niet dezelfde kansen krijgen als mannen? Vind je dat ook oké dan? Want feminisme streeft om zo'n problemen op te lossen, en als je zegt dat je anti-feminisme bent, dan impliceer je daarmee ook dat je de genderpatronen van vandaag prima vindt zoals ze zijn. En dus dat je er vrede mee hebt dat vrouwen minder betaald worden en op heel veel vlakken minder kansen krijgen dan mannen.

Er is echt een heel groot verschil tussen anti-feminist zijn en behandeld willen worden als een prinses door een lieve man. Ik ben een feminist en ik vind het ook echt wel leuk als mijn vriend een diner betaalt, of als een collega de deur voor me openhoudt. Ik ben daar niet tegen. Ik scheer ook heus wel mijn benen en draag make-up ;) Want het één sluit het ander niet uit. Het grote punt is dat feminisme gelijkheid wil tussen de geslachten, en dat je dus niet op basis van je geslacht gediscrimineerd wordt en minder kansen krijgt. Feminisme is niet tegen huisvrouwen, vrouwen die in bed onderdanig zijn aan hun mannen, vrouwen die trouwen of van een ouderwetse vent houden. Feminisme wil wel dat vrouwen de keuze krijgen om huisvrouw te zijn, om te trouwen. Feminisme wil dat vrouwen niet in bepaalde rollen gedwongen worden puur op basis van hun geslacht.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:58

Ik ben tegen de gevolgen ervan. Mannen durven niet meer man te zijn; het huwelijk heeft geen meerwaarde meer etc. en ik ben van mening dat vrouwen niet in staat zijn in bepaalde beroepen hetzelfde te presteren.
Het feminisme staat aan de grondslag van de metroman. Zet een hulpeloze vrouw neer en elke man voelt het instinct haar te helpen. Dát instinct wordt nu onderdrukt en verdwijnt langzaam uit beeld.

domesticeer een paard en de drang naar vrijheid neemt af, generaties verder zal hij niet langer vechten met een leeuw als dat nodig is om zijn vrijheid terug te winnen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:18

Begrijp me niet verkeerd, het heeft goede dingen gebracht en ik ben niet tegen vrouwen die werken etc. maar ik ben wel van mening dat het is doorgeslagen en nu meer negatieve dingen veroorzaakt. Wij vrouwen zijn onbeteugeld immers niet te stoppen, wij slaan door. Dat komt grotendeels omdat wij ons laten leiden door emoties.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:03

peach2001 schreef:
Ik ben tegen de gevolgen ervan. Mannen durven niet meer man te zijn; het huwelijk heeft geen meerwaarde meer etc. en ik ben van mening dat vrouwen niet in staat zijn in bepaalde beroepen hetzelfde te presteren.
Het feminisme staat aan de grondslag van de metroman. Zet een hulpeloze vrouw neer en elke man voelt het instinct haar te helpen. Dát instinct wordt nu onderdrukt en verdwijnt langzaam uit beeld.

domesticeer een paard en de drang naar vrijheid neemt af, generaties verder zal hij niet langer vechten met een leeuw als dat nodig is om zijn vrijheid terug te winnen.

Is het niet heerlijk dat iedereen mag zijn wie hij/zij is, in plaats van in een hokje geduwd te worden van man of vrouw. Ik snap dat in jouw ogen de gevolgen misschien niet altijd ideaal zijn, maar ik snap niet hoe je tegen keuzevrijheid kan zijn. Dat dit gevolgen met zich is imo geen reden om er tegen te zijn, maar juist te kijken hoe je deze gevolgen in goede banen kan leiden. Cultuur is ook niet iets statisch, het kan best zijn dat straks heel veel mensen weer waarde aan het huwelijk gaan hechten binnen de vernieuwde vrijheid.

En ik ben het helemaal met je eens dat in deze tijd er erg weinig aandacht voor opvoeding en kinderen is, maar ook dit is niet een statisch gegeven als gevolg van feminisme. We hebben gewoon nog niet de perfecte manier gevonden (voor hoever perfectie bestaat). Het is heel erg gericht geweest op iedereen aan het werk, in plaats van hoe kunnen we gezin en werk alternatief verdelen. Ik vind het heel fijn dat ik de vrijheid heb om geen kinderen te krijgen en niet te trouwen, maar als ik toch kinderen zou krijgen, zou ik zelf met mijn partner uitzoeken hoe we de zorg kunnen verdelen. Allebei parttime werken bijv. Of dat hij thuis blijft en ik werk. Ik ben ook heel erg voor langer vaderschapsverlof.

Het feit dat mensen nu andere keuzes maken met de keuzevrijheid die er nu is, geeft misschien ook wel aan hoeveel mensen niet comfortabel waren geweest met de keuze die anders voor hen gemaakt zou zijn. Zou je liever hebben dat zoveel mensen zich ongelukkig zouden voelen in de patronen die er waren?

Je kunt het ook anders zien: door het christelijk huwelijk is de vrijheid van de vrouw onderdrukt; generaties verder zal zij zich niet meer ontplooien buiten dat huwelijk. Waarom zou het huwelijk hét uitgangspunt zijn. Het huwelijk in de vorm die wij kennen of kende is ook niet zo oud als de mensheid en is ook ooit uitgevonden.

peach2001 schreef:
Vroeger wist je hoe je je sokken moest stoppen, je breide meer dan alleen een sjaal en je wist oude kleding om te toveren tot een compleet nieuwe outfit. Je kon konfijten en wecken, inmaken en je wist hoe je verse groenten moest klaarmaken. Als een oorlog uitbrak wist je te overleven.

Vandaag weten maar weinig mensen bovenstaande dingen, in deze tijd zouden we bij een oorlog compleet afhankelijk zijn van winkels en die zullen mogelijk niet lang kunnen bieden wat we nodig hebben om te overleven.

In een oorlog ben je altijd afhankelijk van resources. Voordat je iets kan bewerken, moet je het wel hebben. Imo heeft dit ook niet zoveel te maken met rolpatronen, maar meer met hoe de maatschappij zich steeds verder (technisch) ontwikkelt en we steeds welvarender worden.

peach2001 schreef:
Vroeger werd de deur voor je open gehouden, je hoefde geen geld op zak te hebben bij je dates want de man betaalde. seks vóór het huwelijk was niet aan de orde dus je hoefde je niet druk te maken. Je had een chaperonne als dat nodig was. Je werd versierd, verleid.

Nu, je weet niet meer waar je aan toe bent. Moet je wel of niet betalen bij deze date? Mannen lijken verward; ook zij weten niet waar ze aan toe zijn en moeten hun natuurlijk instinct onderdrukken (bescherming en beveiliging van de vrouw, galantheid etc. het wordt door veel vrouwen niet meer gewaardeerd). Je moet nu als vrouw zijnde zelf jacht maken op een kerel want afwachten tot hij op jou jaagt kan betekenen dat hij met een ander naar huis gaat.

Nounou, die verwarring, boehoe. Ik vind het een heerlijk spelletje ;) Ik zou altijd diversiteit boven rigide stramienen kiezen. Voor ieder wat wils, er zijn echt nog genoeg mannen die het leuk vinden om galant te zijn.

En hoezo zou je je druk maken over seks voor het huwelijk? :D Voorheen moest je je druk maken of je man wel goed in bed zou zijn, want daar zou je pas achter komen als je je voor het leven met hem verbonden hebt :+

peach2001 schreef:
Wij vrouwen zijn onbeteugeld immers niet te stoppen, wij slaan door. Dat komt grotendeels omdat wij ons laten leiden door emoties.

Van dit soort uitspraken krijg ik altijd enorme jeuk. Emoties leiden de mens, dat is niet voorbehouden aan vrouwen. Ik snap werkelijk waar niet waar de onzin vandaan komt dat vrouwen emotioneler zijn dan mannen en zich meer zouden laten leiden door emoties. Boys will be boys, 100% emotie gedreven uitspraak. Het cat calling waar we het over hadden, dat zijn geen rationele acties van mannen, die zijn emotie gedreven. Het ridicule idee dat vrouwen de werkvloer zouden verstoren, omdat zij mannen afleiden, is een emotioneel probleem van de man. Wat mij betreft is een meer logische vraag in deze: waarom zouden wij vrouwen ons laten leiden door de emoties van mannen?

Bovendien word ik er heel kriebelig van dat voor mij bepaald wordt welke emoties ik zou hebben en welke emoties mijn functioneren negatief zouden beïnvloeden op basis van mijn geslacht. Er is zoveel diversiteit tussen mensen op individueel niveau, dan tussen mannen en vrouwen. Waarom moet die diversiteit verdeeld worden in man/vrouw.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:13

Yasmine schreef:
Ik vind het oprecht fijn voor je dat je dit niet meemaakt of je er niet in herkent. Alleen maar beter. Maar dat hoeft niet te betekenen dat het daarom geen probleem is. Er zijn ontelbaar vele reacties gekomen hierop, ga maar eens op Twitter zoeken op #wijoverdrijvenniet of één van de artikels die erover is verschenen: http://www.demorgen.be/buitenland/-wijo ... -a2257702/ Of kijk meer eens naar alle verhalen die we hier hebben verzameld: http://wijoverdrijvenniet.org/

Ik kan heus wel een compliment verdragen en ik ben geen verzuurde huppeltrut die alles te serieus neemt. En nee, het gebeurt echt niet alleen in Brussel maar even goed in mijn eigen stad. Het gaat overigens niet gewoon over nafluiten maar ook over vieze opmerkingen, mannen die je ongevraagd aanraken en nog zoveel meer. Fijn voor jou dat je dit niet meemaakt (dat meen ik oprecht), maar bv. uit onderzoek van Hollaback is laatst nog gebleken dat 27% van de Belgische vrouwen op hun 13de (!) voor het eerst het slachtoffer waren van street harassment, en meer dan de helft van de vrouwen geven toe dat ze hun kledij aanpassen, hun route met het OV aanpassen of dat ze bepaalde buurten gewoon vermijden om niet met street harassment te maken te krijgen. Dus nogmaals, ik ben heus niet de enige en dit is een serieus probleem. Ik vind zeggen "ik herken me er absoluut in" een beetje hetzelfde als zeggen "ik herken me er niet in dus ik begrijp niet waarom het een probleem is" en dat vind ik een bizarre mindset. Het is niet omdat jij het persoonlijk niet hebt meegemaakt, dat anderen het niet kunnen meemaken.

Ik kies er heel bewust voor om dit te benaderen vanuit mijn persoonlijke ervaring. Ik zeg nergens dat andere vrouwen dit niet mee maken, het niet als aanstootgevend ervaren of dat zij het niet als probleem ervaren. Ik zeg alleen dat ik het niet als probleem ervaar. Wat mij namelijk al mijn hele leven stoort, is het collectieve spreken over wij vrouwen of jullie vrouwen. Zeker wat dit soort onderwerpen betreft, omdat het zo subjectief en slecht meetbaar is. Een inkomensverschil is makkelijker te meten, dus kun je imo beter adresseren als collectief probleem. (Ik vind overigens ook juist fijn in jouw artikels dat je heel erg vanuit jezelf spreekt en dat andere vrouwen hierop reageren met hun ervaring. Zoals ik dat ook doe, ik reageer met mijn ervaring.)

Ik maak het overigens zeker wel mee. Het doet me alleen niet zoveel. Als puber wel (idd vanaf een jaar of 12). Toen schold ik elke gast verrot die iets naar me riep :Y) Mits ik het door had, want heel vaak had (en heb) ik het simpel weg niet door dat er naar me gekeken wordt of dat iemand iets tegen me mompelt.

Wat ik alleen altijd moeilijk vind aan onderzoeken naar dit fenomeen, is dat de vraagstelling heel veel invloed kan hebben op de uitkomst. Want wanneer neem je er aanstoot aan, wanneer gaat ongewenste interactie echt te ver? Het is zo subjectief en de nuance wordt niet altijd meegenomen. Ik ben het overigens helemaal met je eens dat ongewenste aanrakingen absoluut een stap te ver zijn. Daar ligt wat mij betreft de grens. Hoewel ik vind dat dat ook weer enigszins genuanceerd ligt, want als je in een club sexy staat te dansen, is misschien je intentie wel mannen aan te trekken en samen te dansen. Als een man dan een subtiele move maakt en voorzichtig tegen je aan komt dansen, kan dat ongewenst zijn, maar imo is dat wel gedrag dat in een club past. Wat mij betreft ligt het verschil er dan in, dat als jij aangeeft er niet van gediend te zijn, dat een man dat dan respecteert en je met rust laat. Zonder beledigd te doen.

Yasmine schreef:
Ik ben freelance journaliste. Dus ja, ik onderhandel over de prijs en weet goed genoeg wat ik ervoor kan krijgen/vragen. Ik ben mezelf bewust van de marktwaarde. Gewoonlijk krijg je een seintje wanneer je stuk online gaat met een linkje naar het stuk en dat was hier niet het geval, daarom dat ik zeg dat het gepubliceerd was zonder dat ik het wist.
Het nederig en dankbaar slaat op de positieve reacties die ik erop kreeg. Bij stukken over vrouwenissues kan je je altijd aan een lawine van negatieve kritiek verwachten, maar ik kreeg bijna alleen maar positieve reacties. Ja, daar ben ik dankbaar om.

Oke, duidelijk. Leuk dat je voornamelijk positieve reacties kreeg, want idd, bij dit soort onderwerpen krijg je vaak onwaarschijnlijk veel bullshit over je heen van zielige figuren. Ik was wel benieuwd hoe jij in het debat stond over inkomensverschillen en dit gebruikte ik als haakje. In de freelance journalistiek is het imo heel moeilijk in te schatten of je al dan niet minder zou verdienen door je geslacht. Als freelancer is het sowieso al een beetje lastig te vergelijken, maar de journalistiek is ook een hele lastige sector atm.

Yasmine schreef:
Misschien vind jij zo'n artikels als de mijne onzin, en dat is jouw goed recht. Je hoeft het absoluut niet met me eens te zijn. Maar ik heb women studies en cultural studies gestudeerd, media bekijken vanuit een genderperspectief is mijn niche als auteur en journalist, dus ja, dan ga ik over dit soort problemen schrijven.

Ik vind je artikels zeker geen onzin en ik vind absoluut dat dit een gespreksonderwerp mag zijn, ook al ervaar ik het anders. Ik maak me bijv. weer druk over dat de Intertoys speelgoed onderverdeeld in jongens en meisjes, iets wat jij mss juist weer minder belangrijk vindt.

@Yasmine en Dribbel over de invloed van de media op het ideaalbeeld. Ik ben het helemaal met jullie eens dat het niet alleen van de bladen komt en dat het all over the place is. In films stoor ik mij vaak genoeg aan vrouwelijke karakters in films of het gebrek aan de uitwerking daarvan. Imo is het echter een taak van de ouders en scholen om zowel meisjes als jongens te leren zulke onzin in perspectief te plaatsen en imo ligt juist daar de kern/wortel. Tuurlijk is het een wisselwerking, maar ik denk dat je meer invloed kan uitoefenen in de opvoeding, dan bij de media. Imo is juist de media veranderen van buitenaf een zwakke oplossing. Ik ben meer voor de focus te leggen op het weerbaar maken van het individu, dan het aanpakken van de markt. (In dit geval althans, in heel veel andere gevallen ben ik wel voor het ingrijpen van de overheid in de markt.) Als er dan ook langzaam een verschuiving ontstaat, is het niet alleen omdat mensen invloed hebben op de marktwerking, maar ook omdat er ander soort mensen in de media gaan werken.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:29

Ik ben niet tegen keuzevrijheid! Er was een tijd vóór en een klasse tijdens de eerste feministische golf waarin vrouwen wel degelijk keuzevrijheid hadden. Het feminisme heeft niet het vernieuwde moraal van de middenklasse terug op het oude nivo gebracht, ze is zelfs doorgeslagen erin. Dáár ben ik op tegen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:38

Ik ben echt geeeen feminist :')

Ik vind het prima dat ik minder werk maar wel kook, schoonmaak en de dieren/kinderen verzorg in plaats van 40uur werken, fietsbanden plakken en de auto maken. Ik ben goed in het 1 en mijn vriend beter in het ander.

Ik ben ook nog nooit negatief beoordeeld of lastig gevallen omdat ik een vrouw ben maar ik sta er ook heel nuchter in.

Jongens mogen hier jurkjes aan en hun nagels lakken en de meiden mogen een racebaan voor hun verjaardag of 'jongens' schoenen als ze dat mooi vinden. Ik kijk liever niet naar jongen-meisje-man-vrouw maar liever naar het individu.

In de media vind ik het soms wel irritant als er van die standaard vrouwen reclames zijn of in een film/serie allemaal zo overdreven volgens traditioneel rollenpatroon gaat.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:41

peach2001 schreef:
Ik ben niet tegen keuzevrijheid! Er was een tijd vóór en een klasse tijdens de eerste feministische golf waarin vrouwen wel degelijk keuzevrijheid hadden. Het feminisme heeft niet het vernieuwde moraal van de middenklasse terug op het oude nivo gebracht, ze is zelfs doorgeslagen erin. Dáár ben ik op tegen.

Wat bedoel je dan precies met doorgeslagen en hoezo ben je dan anti-feminisme? Want feminisme gaat over keuzevrijheid en gelijke kansen. (Imo.)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:43

lol, als ik het woord feminisme hier in huis noemt.
dan staat mijn vriend gelijk de afwas te doen
en van mij wordt verwacht dat ik de zware grijze bak door de tuin ga trekken, trappetje af, terras over, door de schuur, deur door en vervolgens de straat op.. Daarnaast krijg ik allerlei klusmateriaal in mijn handen geduwd..

laat maar zitten hoor.. ik ben graag de vrouw in het huishouden.. en als we van gelijke rechten spreken, dan zullen we ook op gelijke plichten moeten gaan zitten.. Weg vrije middag voor mijn paardje, want dan kan de tuin wel gemaaid worden. of ook 40 uur gaan werken in plaats van lekker in huis rondkeutelen en de boel lekker aan kant.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:46

Knoffer schreef:
peach2001 schreef:

Wat bedoel je dan precies met doorgeslagen en hoezo ben je dan anti-feminisme? Want feminisme gaat over keuzevrijheid en gelijke kansen. (Imo.)

Misschien is het handig om te weten dat de eerste feministische golf gestart werd onder invloed van een toen al AFGESTUDEERDE VROUWELIJKE ARTS :)

pardon my caps :+

De eerste golf ging overigens alleen maar over het kiesrecht en de middenklasse die ontstond die een nieuw fatsoen in leven bracht waar hevig tegen geprotesteerd werd.
Dat nieuwe fatsoen in de middenklasse hield indd het ontnemen van rechten van vrouwen in, maar het was ALLEEN in de middenklasse, niet in de burgerij, daar bleven vrouwen gewoon werken etc.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:50

Ja, maar begrijp ik daarmee dat jij onder keuzevrijheid alleen het kiesrecht bedoelt?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:51

Oeps verkeerde topic.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:55

:') ik dacht even dat het een trolactie was Sunrise_

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:54

DezeNaam schreef:
Uitleg van Dribbel.*amen*

Aliill, ik denk niet dat jij de definitie van feminisme begrijpt... Feminisme is niet vrouwen sterker of hoger plaatsen dan mannen, het is vrouwen en mannen gelijk behandelen en zorgen dat ze dezelfde rechten hebben. Jij denkt dat feminisme misandry is (vrouwen>mannen), maar dat is het niet. Je hebt ook nog de zogenaamde 'meninists' (vrouwen<mannen) maar die slaan werkelijk gewoon nergens op..

Het is al vaker voorgekomen dat feministen het opgenomen hebben voor mannen die verkracht zijn geweest, omdat andere mannen uiteindelijk toch gewoon zeiden 'Je vond het eigenlijk gewoon leuk,' of 'mannen kunnen niet verkracht worden.'
Dus je moet niet zeggen dat feminisme enkel voor vrouwen is, dat is het niet. Het is streven naar gelijkheid.

Erg vriendelijk dat je voor mij wilt denken en zelfs dingen voor mij in wilt vullen :j

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:25

Hierbij mijn beloofde reactie op jou post peach2001. Duurde iets langer dan ik eigenlijk van plan was, maar moest een vriendin uitzwaaien die morgen naar de andere kant van de wereld gaat. Dat ging even voor. Heb het even stukje voor stukje gedaan in quotes, zodat het duidelijk is waar ik op reageer.

Citaat:

Zo ooit was het heel normaal dat je een vrouw was. Je had een man, het huwelijk was toen nog waardevol dus je was voor je leven (of zijn leven) verzekerd van een man. Je had voedsel, kleding, een dak boven je hoofd, survival-skills, kinderen en vooral ook tijd voor je kinderen, vriendinnen etc. Je man werkte hard, kwam altijd thuis en je wist dat zolang hij goed te vreten had en tevreden was tussen de lakens dat hij niet meer dan jou nodig zou hebben.

Overigens wisten de mannen in die tijd wel wat een vrouw waard was. Er zijn altijd rotte appels, ook in deze tijd.

En wat nou als de vrouw en man beide parttime werken en gezamelijk voor de kinderen zorgen en gezamelijk het brood op de plank leggen? Of een situatie waarbij niet word aangenomen dat de vrouw voor de kinderen en het huishouden zorgt en de mand het geld verdient? Wat als een man en vrouw samen kunnen beslissen wie werkt en wie de kinderen doet? Daar gaat het bij feminisme namelijk om. Niet dat de traditionele rollen worden omgedraaid, maar dat gelijkheid en keuzevrijheid.

Citaat:
Nu, je hebt misschien een man, misschien een partner, misschien wel niets. Het huwelijk heeft geen waarde meer, dus men gaat scheiden vanwege de eerste dwarse scheet. kinderen krijgen is niet meer vanzelfsprekend, maar goed, met je werk heb je eigenlijk toch geen tijd om die apen op te voeden en degenen die ze wel krijgen; nou ja, we kennen allemaal het fenomeen hangjongeren en jeugdcriminelen. Voeg daar het internet-tijdperk aan toe en je hebt vervelende (letterlijk en figuurlijk) pubers die niet meer kunnen hoofdrekenen of schrijven. Survival-skills hebben we niet meer...

Het huwelijk wordt misschien niet meer als standaard gezien, maar misschien maakt dat het juist wel specialer. Er wordt niet verwacht dat je trouwt en dat als je dat niet voor een bepaalde leeftijd je zo veel druk voelt dat je trouwt voordat je gevoel voor iemand op dat niveau zit. Je aanname dat men tegenwoordig mer gaat scheiden, omdat men het huwelijk niet meer op waarde schat, en in sommige gevallen kan dat zeker zo zijn, echter zijn er ook andere invloeden. Een voorbeeld is dat mensen durven scheiden in plaats van bij elkaar te blijven tot het oneindige maar een relatie hebben waar niemand gelukkig van wordt. Levens veranderen soms, gevoelens veranderen soms en om dan kosten wat kost bij elkaar te blijven is ook niks. Daarbij wil ik niet zeggen dat ik het allemaal maar prima vind dat mensen snel scheiden en niet aan hun relatie willen werken, trouwens. Verder is het misschien wel goed dat kindreen krijgen niet vanzelfsprekend is. Sommige mensen zijn niet gepast als ouder en de wereld kan op een gegeven moment wel uit zijn voegen barsten. Ergens is een limiet, dus minderen met kinderen is niet eens zo'n gek idee.

Ook ben ik het oneens met je uitspraak dat als je werkt je de kinderen niet kan opvoeden en dat er daardoor problemen met hang-jongeren zijn. Wie zegt dat mensen hun kinderen niet meer opvoeden. Ja, normen en waarden veranderen over tijd, net als de manier van opvoeden. Er zitten ontzettend verwende rotkinderen bij, helemaal mee eens, maar je kunt ze niet over 1 kam scheren. Er zijn genoeg ouders die niet beide fulltime werken en dus tijd hebben voor opvoeding en al werken ze wel beide fulltime, er zijn genoeg manieren. Ik ben zelf een kind van 2 fulltime werkende ouders in de tijd dat ik werd opgevoed als kind en toch ben ik geen vervelend kind. Hoe komt dat denk je? In mijn visie hadden mijn ouders wel degelijk genoeg tijd voor opvoeding. Door de weeks was ik op school en na school bij een gastouder of oppas voor een uurtje of 3, waarna mijn ouders het weer overnamen. In he weekend hadden ze ook genoeg tijd voor me. Het is maar een voorbeeld, maar hierme wil ik aangeven dat het niet zo is dat ouders die beide fulltime werken niet automatisch geen tijd hebben en/of net doen aan het opvoeden van hun kinderen. Daardoor kan ik redenering dat hangjongeren komen doordat ouders beide werken en geen tijd hebben voor de opvoeding ook niet snappen.

Het internet tijdperk en toegang tot informatie en entertainment via deze weg als orzaak geven voor reken- en taalproblemen bij kinderen is in mijn ogen ook erg kort door de bocht. Het gevolg is idd dat er anders les wordt gegeven op bepaalde gebieden, echter leren kinderen nu ook veel beter met grote hoeveelheden informatie om te gaan en kritisch naar informatie te kijken voordat ze het gebruiken. Kinderen leren om kritisch na te denken en niet direct aan te nemen wat er gezegd wordt. Dat is iets wat je in, bijvoorbeeld, de wetenschap zeker nodig hebt, maar ook als het gaat om de keuze op wie je wil stemmen bijvoorbeeld. Ik ben het er mee eens dat rekenen en taal zaken zijn die belangrijk zijn, maar ik denk niet dat het de kwaliteiten zijn die je alleen nodig hebt in het huidige tijdperk, waarin we geen verzuiling van de maatschappij hebben, maar een maatschappij waarbij mens met grote hoeveelheden informatie moet kunnen omgaan en veel en vaak afwegingen moet maken.

Citaat:

Ik waardeer iemand die sokken kan stoppen, mijn oma was daar erg goed in, echter zijn deze niet echt van grote waarde. Je zegt dat niemand tegenwoordig meer oude kleding kan omtoveren tot een nieuwe outfit, maar dat is juist wat veel mensen doen. Dat is tegenwoordig juist erg hip. Van oude stoffige 2e hands winkels met vintage kleding met wat moeite prachtige nieuwe outfits maken. Is dus zeker niet vergeten door mensen. Vind het altijd leuk om te zien hoe creatief mensen hierin zijn en wat voor een geweldige outfits mensen kunnen creeeren. Konfijten en wecken zijn methodes van het bewaren van voedsel voor de winter die men vroeger nodig had, omdat groente in de winter minder te krijgen was. Echter leven wij tegenwoordig in een maatschappij waarin verse groente het hele jaar door te krijgen is, waardoor we in de winter vers kunnen eten. Dat is gezonder dan groente die ingemaakt is. Het is dus een vooruitgang voor de mens.

Zou Nederland belanden in een oorlog, dan zou die er zeker niet zo uit zien voor ons dagelijks leven als dat tijdens de 2e WO zo was. Ook oorlog voering is sterk veranderd en daardoor het leven tijdens een mogelijke oorlog. Men zal mer lokaal gaan eten, zoals je dat zag in Engeland tijdens de 2e WO, maar wij zijn ook veel beter geworden op voedseltechnisch gebied, wat weer een voordeel is als het gaat om situaties als rantsoenering bijvoorbeeld.

Citaat:

Feminisme gaat niet om het feit dat mannen geen moeite mere mogen doen om galant te zijn, zeker niet. Feminisme gaat over gelijkheid, waarbij een vrouw evenveel recht heeft om een man te versieren zonder dat daar anders over geoordeeld wordt dan als het een man was, want waarom zou een vrouw moeten afwachten. Het gaat om het feit dat mannen, net als vrouwen hun gevoelens mogen uitten, zonder dat daar anders naar gekeken wordt in vergelijking met een vrouw die dit doet. Waarom zou je een man niet mogen versieren als vrouw als jij deze man leuk vind, waarom zou je perse moeten afwachten? Daar gaat het om. Niet dat de rollen omdraaien, maar gelijkheid en keuzevrijheid. Overleg bij je date, communieer (zo belangrijk in een relatie!). Want hoe doe je dat als je met een niet-date uit eten gaat, dan vraag je toch ook of je de rekening wil delen of dat je alleen voor je eigen gerecht betaald of dat iemand trakteerd. Ik zie daar het problem niet van in. Men hoeft het natuurlijke instinct niet te onderdrukken, maar evolutionair is het niet zo veel aanwezig dat een man perse alles moet en zal betalen op een date. Dat is een sociale constructie die afgeleid is van een instinct, waarbij de sociale constructie veel sterker is/was dan het instinct zelf.

Citaat:
Ik ben een vrouw, ik laat mij leiden door emoties, want dat doen vrouwen. Ik kan niet verlangen van mijn werkgever dat hij mij hetzelfde betaald als mijn mannelijke collega. Ik kan namelijk niet op dezelfde manier een werknemer op non-actief zetten als hij doet. Ik weet dat de werknemer ons geld en klanten kost, maar zijn dochter heeft een ongeval gehad en zijn vrouw is terminaal ziek.

Ik kost mijn werkgever geld omdat ik dan wel gelijkheid wil maar wél mijn eigen toilet, ik wil niet het toilet delen met mannelijke collega's. Ik kost geld omdat men nu sensitiviteitstrainingen moet hebben, omdat ze meer rekening moeten houden met mijn emoties. etc. etc.

In onze maatschappij is het gewenst dat mannen geen zwakte tonen en vrouwen wel. Het is daardoor meer sociaal geaccepteerd dat vrouwen hun emoties uiten. Vrouwen praten gemakkelijker over hun emoties en laten dit zien. Mannen houden hun emoties over het algemeen in en proberen hun emoties zelf te verwerken. Het is dus niet zo dat vrouwen emotioneler zijn, maar ze laten het op een andere manier zien. Beide manieren hebben voor en nadelen en de een is niet beter dan de ander. Misschien kost een man die niet over zijn emoties kan of durft te praten wel meer geld, omdat hij iets niet kan verwerken en dit zijn werk beinvloed.

Citaat:

Je punt is voor jou misschien duidelijk, maar ik zie veel aannames die ik niet vind kloppen. Ben trouwens benieuwd of je mijn vorige post in dit topic gelezen hebt met de uitleg wat feminisme voor mij is, want in combinatie met deze post op ik je een goed beeld te geven dat het niet helemaal is wat je misschien in eerste instantie dacht.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 21:54

xApple schreef:
Jongens mogen hier jurkjes aan en hun nagels lakken en de meiden mogen een racebaan voor hun verjaardag of 'jongens' schoenen als ze dat mooi vinden. Ik kijk liever niet naar jongen-meisje-man-vrouw maar liever naar het individu.

Het doorbreken van de gender patronen betekend óok het doorbreken van 'de mannelijke man moet man zijn en mag dus niks vrouwelijks aantrekken/doen'. Dus er word ook veel aandacht besteed aan het feit dat jongens hun nagels gelakt willen en dat meisjes een racebaan voor hun verjaardag willen. Dat moet 'normaal' worden. Het is écht niet zo dat feministen daar juist tegen zijn.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:00

Oh nee hoor zo bedoelde ik dat ook niet. Voor mij is dat dus heel normaal maar in deze discussie haalde ik het even aan :)