Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dribbel schreef:Graag gedaan UhNee (en DezeNaam). Het is iets waar ik me sterk voor maak, maar ik merk dat veel mensen de verkeerde indruk hebben. Ik haat geen mannen, maar ik ben voorgelijkheid waar mannen en vrouwen lijden onder de ongelijkheid.
Citaat:Uit pure woede kroop ik in mijn (elektronische) pen en schreef ik op een halfuurtje Mensen met vetrollen zijn ook mensen. Weer stuurde ik het in naar De Morgen. Zonder dat ik het wist, werd het stuk gepubliceerd..
Knoffer schreef:-knip-
Ik wil ook nog even wat kwijt over de discussie over ideaal beelden en vrouwenbladen, want imo gaat dat gelul over schoonheidsidealen mij echt te ver. Trek je er gewoon lekker niets van aan. Koop die 'vrouwen'bladen dan niet en lees die oliebol niet. Ik zou het een belediging vinden als het idee is dat de vrouw 'beschermt' zou moeten worden tegen dit soort onzin. Beetje zelfredzaamheid.
Citaat:Ik ben een vrouw, ik laat mij leiden door emoties, want dat doen vrouwen. Ik kan niet verlangen van mijn werkgever dat hij mij hetzelfde betaald als mijn mannelijke collega. Ik kan namelijk niet op dezelfde manier een werknemer op non-actief zetten als hij doet. Ik weet dat de werknemer ons geld en klanten kost, maar zijn dochter heeft een ongeval gehad en zijn vrouw is terminaal ziek.
Ik kost mijn werkgever geld omdat ik dan wel gelijkheid wil maar wél mijn eigen toilet, ik wil niet het toilet delen met mannelijke collega's. Ik kost geld omdat men nu sensitiviteitstrainingen moet hebben, omdat ze meer rekening moeten houden met mijn emoties. etc. etc.
Knoffer schreef:Je schrijft leuk vlot, in je eerste artikel bouw je goed de spanning op. Ik herken het alleen totaal niet. Ik sta echt nooit stil bij wat ik aantrek met cat calling in mijn achterhoofd, heb nooit het gevoel dat mijn lichaam een publiek eigendom is als ik word nageroepen en het geeft me ook geen onveilig gevoel. Nu is het in Brussel zo te horen wel extreem, maar in Amsterdam is dit niet echt een probleem naar mijn idee
Knoffer schreef:Mijn eerste gedachte was: zou ze wel onderhandeld hebben over de prijs dan? Je gebruikt in dat stuk ook de woorden nederig en dankbaar. Dat ik begrijp, maar ik vind dit wel interessant in het kader feminisme, want je mag je best beseffen dat je marktwaarde voor jezelf gecreëerd hebt. Zonder arrogant te worden, kun je daar best zakelijk mee omgaan. Ik denk dat de bescheiden houding van vrouwen in hun werk van invloed kan zijn op inkomensongelijkheid. Nu bedoel ik dit totaal niet als aanval en het is mss een beetje flauw dat ik dit eruit pik, maar voor mij persoonlijk is het gelijk trekken van inkomen en genderdiversiteit in de top belangrijker dan geroep van irritante eikeltjes.
Knoffer schreef:Ik wil ook nog even wat kwijt over de discussie over ideaal beelden en vrouwenbladen, want imo gaat dat gelul over schoonheidsidealen mij echt te ver. Trek je er gewoon lekker niets van aan. Koop die 'vrouwen'bladen dan niet en lees die oliebol niet. Ik zou het een belediging vinden als het idee is dat de vrouw 'beschermt' zou moeten worden tegen dit soort onzin. Beetje zelfredzaamheid.
peach2001 schreef:Pffff... mijn 2 cents dan maar.
ik ben zeer anti-feminste (en alle vertakkingen ervan)
(...)
Zo, mijn punt is denk ik duidelijk. Ik ben een vrouw, ouderwets en oprecht. Ik hou van mannen die nog man zijn; galant en charmant met een tikje cavemen in de slaapkamer.
peach2001 schreef:Ik ben tegen de gevolgen ervan. Mannen durven niet meer man te zijn; het huwelijk heeft geen meerwaarde meer etc. en ik ben van mening dat vrouwen niet in staat zijn in bepaalde beroepen hetzelfde te presteren.
Het feminisme staat aan de grondslag van de metroman. Zet een hulpeloze vrouw neer en elke man voelt het instinct haar te helpen. Dát instinct wordt nu onderdrukt en verdwijnt langzaam uit beeld.
domesticeer een paard en de drang naar vrijheid neemt af, generaties verder zal hij niet langer vechten met een leeuw als dat nodig is om zijn vrijheid terug te winnen.
peach2001 schreef:Vroeger wist je hoe je je sokken moest stoppen, je breide meer dan alleen een sjaal en je wist oude kleding om te toveren tot een compleet nieuwe outfit. Je kon konfijten en wecken, inmaken en je wist hoe je verse groenten moest klaarmaken. Als een oorlog uitbrak wist je te overleven.
Vandaag weten maar weinig mensen bovenstaande dingen, in deze tijd zouden we bij een oorlog compleet afhankelijk zijn van winkels en die zullen mogelijk niet lang kunnen bieden wat we nodig hebben om te overleven.
peach2001 schreef:Vroeger werd de deur voor je open gehouden, je hoefde geen geld op zak te hebben bij je dates want de man betaalde. seks vóór het huwelijk was niet aan de orde dus je hoefde je niet druk te maken. Je had een chaperonne als dat nodig was. Je werd versierd, verleid.
Nu, je weet niet meer waar je aan toe bent. Moet je wel of niet betalen bij deze date? Mannen lijken verward; ook zij weten niet waar ze aan toe zijn en moeten hun natuurlijk instinct onderdrukken (bescherming en beveiliging van de vrouw, galantheid etc. het wordt door veel vrouwen niet meer gewaardeerd). Je moet nu als vrouw zijnde zelf jacht maken op een kerel want afwachten tot hij op jou jaagt kan betekenen dat hij met een ander naar huis gaat.
peach2001 schreef:Wij vrouwen zijn onbeteugeld immers niet te stoppen, wij slaan door. Dat komt grotendeels omdat wij ons laten leiden door emoties.
Yasmine schreef:Ik vind het oprecht fijn voor je dat je dit niet meemaakt of je er niet in herkent. Alleen maar beter. Maar dat hoeft niet te betekenen dat het daarom geen probleem is. Er zijn ontelbaar vele reacties gekomen hierop, ga maar eens op Twitter zoeken op #wijoverdrijvenniet of één van de artikels die erover is verschenen: http://www.demorgen.be/buitenland/-wijo ... -a2257702/ Of kijk meer eens naar alle verhalen die we hier hebben verzameld: http://wijoverdrijvenniet.org/
Ik kan heus wel een compliment verdragen en ik ben geen verzuurde huppeltrut die alles te serieus neemt. En nee, het gebeurt echt niet alleen in Brussel maar even goed in mijn eigen stad. Het gaat overigens niet gewoon over nafluiten maar ook over vieze opmerkingen, mannen die je ongevraagd aanraken en nog zoveel meer. Fijn voor jou dat je dit niet meemaakt (dat meen ik oprecht), maar bv. uit onderzoek van Hollaback is laatst nog gebleken dat 27% van de Belgische vrouwen op hun 13de (!) voor het eerst het slachtoffer waren van street harassment, en meer dan de helft van de vrouwen geven toe dat ze hun kledij aanpassen, hun route met het OV aanpassen of dat ze bepaalde buurten gewoon vermijden om niet met street harassment te maken te krijgen. Dus nogmaals, ik ben heus niet de enige en dit is een serieus probleem. Ik vind zeggen "ik herken me er absoluut in" een beetje hetzelfde als zeggen "ik herken me er niet in dus ik begrijp niet waarom het een probleem is" en dat vind ik een bizarre mindset. Het is niet omdat jij het persoonlijk niet hebt meegemaakt, dat anderen het niet kunnen meemaken.
Yasmine schreef:Ik ben freelance journaliste. Dus ja, ik onderhandel over de prijs en weet goed genoeg wat ik ervoor kan krijgen/vragen. Ik ben mezelf bewust van de marktwaarde. Gewoonlijk krijg je een seintje wanneer je stuk online gaat met een linkje naar het stuk en dat was hier niet het geval, daarom dat ik zeg dat het gepubliceerd was zonder dat ik het wist.
Het nederig en dankbaar slaat op de positieve reacties die ik erop kreeg. Bij stukken over vrouwenissues kan je je altijd aan een lawine van negatieve kritiek verwachten, maar ik kreeg bijna alleen maar positieve reacties. Ja, daar ben ik dankbaar om.
Yasmine schreef:Misschien vind jij zo'n artikels als de mijne onzin, en dat is jouw goed recht. Je hoeft het absoluut niet met me eens te zijn. Maar ik heb women studies en cultural studies gestudeerd, media bekijken vanuit een genderperspectief is mijn niche als auteur en journalist, dus ja, dan ga ik over dit soort problemen schrijven.
peach2001 schreef:Ik ben niet tegen keuzevrijheid! Er was een tijd vóór en een klasse tijdens de eerste feministische golf waarin vrouwen wel degelijk keuzevrijheid hadden. Het feminisme heeft niet het vernieuwde moraal van de middenklasse terug op het oude nivo gebracht, ze is zelfs doorgeslagen erin. Dáár ben ik op tegen.
Knoffer schreef:peach2001 schreef:Ik ben niet tegen keuzevrijheid! Er was een tijd vóór en een klasse tijdens de eerste feministische golf waarin vrouwen wel degelijk keuzevrijheid hadden. Het feminisme heeft niet het vernieuwde moraal van de middenklasse terug op het oude nivo gebracht, ze is zelfs doorgeslagen erin. Dáár ben ik op tegen.
Wat bedoel je dan precies met doorgeslagen en hoezo ben je dan anti-feminisme? Want feminisme gaat over keuzevrijheid en gelijke kansen. (Imo.)
DezeNaam schreef:Uitleg van Dribbel.*amen*
Aliill, ik denk niet dat jij de definitie van feminisme begrijpt... Feminisme is niet vrouwen sterker of hoger plaatsen dan mannen, het is vrouwen en mannen gelijk behandelen en zorgen dat ze dezelfde rechten hebben. Jij denkt dat feminisme misandry is (vrouwen>mannen), maar dat is het niet. Je hebt ook nog de zogenaamde 'meninists' (vrouwen<mannen) maar die slaan werkelijk gewoon nergens op..
Het is al vaker voorgekomen dat feministen het opgenomen hebben voor mannen die verkracht zijn geweest, omdat andere mannen uiteindelijk toch gewoon zeiden 'Je vond het eigenlijk gewoon leuk,' of 'mannen kunnen niet verkracht worden.'
Dus je moet niet zeggen dat feminisme enkel voor vrouwen is, dat is het niet. Het is streven naar gelijkheid.
Citaat:ik ben zeer anti-feminste (en alle vertakkingen ervan)
Zo ooit was het heel normaal dat je een vrouw was. Je had een man, het huwelijk was toen nog waardevol dus je was voor je leven (of zijn leven) verzekerd van een man. Je had voedsel, kleding, een dak boven je hoofd, survival-skills, kinderen en vooral ook tijd voor je kinderen, vriendinnen etc. Je man werkte hard, kwam altijd thuis en je wist dat zolang hij goed te vreten had en tevreden was tussen de lakens dat hij niet meer dan jou nodig zou hebben.
Overigens wisten de mannen in die tijd wel wat een vrouw waard was. Er zijn altijd rotte appels, ook in deze tijd.
Citaat:Nu, je hebt misschien een man, misschien een partner, misschien wel niets. Het huwelijk heeft geen waarde meer, dus men gaat scheiden vanwege de eerste dwarse scheet. kinderen krijgen is niet meer vanzelfsprekend, maar goed, met je werk heb je eigenlijk toch geen tijd om die apen op te voeden en degenen die ze wel krijgen; nou ja, we kennen allemaal het fenomeen hangjongeren en jeugdcriminelen. Voeg daar het internet-tijdperk aan toe en je hebt vervelende (letterlijk en figuurlijk) pubers die niet meer kunnen hoofdrekenen of schrijven. Survival-skills hebben we niet meer...
Citaat:Vroeger wist je hoe je je sokken moest stoppen, je breide meer dan alleen een sjaal en je wist oude kleding om te toveren tot een compleet nieuwe outfit. Je kon konfijten en wecken, inmaken en je wist hoe je verse groenten moest klaarmaken. Als een oorlog uitbrak wist je te overleven.
Vandaag weten maar weinig mensen bovenstaande dingen, in deze tijd zouden we bij een oorlog compleet afhankelijk zijn van winkels en die zullen mogelijk niet lang kunnen bieden wat we nodig hebben om te overleven.
Citaat:Vroeger werd de deur voor je open gehouden, je hoefde geen geld op zak te hebben bij je dates want de man betaalde. seks vóór het huwelijk was niet aan de orde dus je hoefde je niet druk te maken. Je had een chaperonne als dat nodig was. Je werd versierd, verleid.
Nu, je weet niet meer waar je aan toe bent. Moet je wel of niet betalen bij deze date? Mannen lijken verward; ook zij weten niet waar ze aan toe zijn en moeten hun natuurlijk instinct onderdrukken (bescherming en beveiliging van de vrouw, galantheid etc. het wordt door veel vrouwen niet meer gewaardeerd). Je moet nu als vrouw zijnde zelf jacht maken op een kerel want afwachten tot hij op jou jaagt kan betekenen dat hij met een ander naar huis gaat.
Citaat:Ik ben een vrouw, ik laat mij leiden door emoties, want dat doen vrouwen. Ik kan niet verlangen van mijn werkgever dat hij mij hetzelfde betaald als mijn mannelijke collega. Ik kan namelijk niet op dezelfde manier een werknemer op non-actief zetten als hij doet. Ik weet dat de werknemer ons geld en klanten kost, maar zijn dochter heeft een ongeval gehad en zijn vrouw is terminaal ziek.
Ik kost mijn werkgever geld omdat ik dan wel gelijkheid wil maar wél mijn eigen toilet, ik wil niet het toilet delen met mannelijke collega's. Ik kost geld omdat men nu sensitiviteitstrainingen moet hebben, omdat ze meer rekening moeten houden met mijn emoties. etc. etc.
Citaat:Zo, mijn punt is denk ik duidelijk. Ik ben een vrouw, ouderwets en oprecht. Ik hou van mannen die nog man zijn; galant en charmant met een tikje cavemen in de slaapkamer.
xApple schreef:Jongens mogen hier jurkjes aan en hun nagels lakken en de meiden mogen een racebaan voor hun verjaardag of 'jongens' schoenen als ze dat mooi vinden. Ik kijk liever niet naar jongen-meisje-man-vrouw maar liever naar het individu.