Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:53

Albert schreef:
xSwanHeart schreef:
maar even heel cru gesteld: het is niet 'hun' geld. Ze hebben er niet voor gewerkt. Het is enkel een tegemoetkoming van de staat om je te ondersteunen bij je levensonderhoud. Ik vind het dus ethisch gezien niet oké om daar andere dingen van te doen.

Als je als vijftig-plusser werkeloos wordt na 30 jaar werken heb je meer dan genoeg aan belasting en premies afgedragen om je eigen ww uitkering te betalen...
Ik vind jouw stelling dan ook wel heel kort door de bocht.
Moeten zulke mensen dan gelijk alles weg doen om op crepeer-niveau verder te leven?

Een terechte opmerking....
Als zelfstandige betaal ik me elke maand het schompus aan belastingen.
Alleen......mocht ik zonder opdracht komen te zitten krijg ik niet eens een uitkering en betekent dat dat de paarden de deur uit moeten. Ik heb daarom inderdaad wel eens moeite met bepaalde zaken zoals een uitkering gecombineerd met eigen paard ja.
Maar dat is vanuit mijn eigen referentie kader

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:55

Ik gun ieder zijn pleziertje, dus ook een paard. Ik heb er zelf twee gehad, en daar altijd voor gewerkt. Na ontslag in een fabriek gaan inpakken om de paarden te kunnen betalen. En later weer werk gevondem waar ik meer plezier aan beleefde.

Deze stelling is lastig. In een land waar de douchebeurt van bejaarden word wegbezuinigd, waar het eigen risico op veelal basiszorg steeds hoger word en waar we mensen soms laten doodgaan omdat hun zeer vreemde ziekte niet vergoed word: in datzelfde land gaat men vrij soepel met uitkeringen om. Soms terecht en soms niet.

Als je echt niets meer kan moet je natuurlijk ergens van leven. Maar al die lapzwansen, en 1 heb ik persoonlijk gekend en hij was er trots op, zijn een grove belediging voor de werkende mens die hún uitkering betaald. Juist dit, i.c.m de bovengenoemde fouten in het zorgsysteem maakt dat ik vind Nederland veel strenger moet worden in zijn uitkeringen.
Sneu voor diegenen die een paard onderhouden, maar er zujn vrees ik belangrijker dingen die aangepakt moeten worden

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:55

lieveli schreef:
Je hebt geen zicht op wat iemand met een uitkering zich uit de mond spaart voor een eigen paard. En wat iemand anders al aanhaalde, ik denk dat een eigen paard zorgt voor ritme, een doel, mentale gezondheid. Ziek-zijn is geen keuze.

Dat het steekt bij mensen die werken maar geen eigen paard kunnen betalen, dat snap ik. Dat is ook vervelend en jaloersmakend. Maar het leven is nu eenmaal niet eerlijk en het gras is altijd groener aan de overkant.

Wel vind ik het jammer dat een WaJong zo makkelijk misbruikt kan worden. Hier ook een aantal jongens die verdomme elke dag in de kroeg staan, helemaal onder de piercings zitten en 'klagen' dat ze wel willen werken maar nergens worden aangenomen. Dát vind ik zonde. En ik snap ook niet dat ze geen baancoach hebben die hen uitlegt hoe je jezelf representatief opstelt.

Omdat de baancoach het ook allang opgegeven heeft.... Die denkt ook van " nou ik heb nog 75 anderen in mijn kaartenbakje die wel inzet tonen" Al die opzichtige piercings en tatoeages vergooien je kansen op een baan alleen dat heeft 90% van de bevolking niet echt door. Overigens zijn er ook voldoende banen in productiewerk en orderpickwerk echter het inkomen is dan net zo hoog als wat ze nu hebben. De drive is er dus niet om aan de slag te gaan, de beloning voor werk is te klein op dit moment in Nederland.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:56

unihorses schreef:
Destination schreef:
Maar wanneer is iemand volgens jou te ziek om te kunnen werken?

ja ik denk dus dat er zelden iemand te ziek is om te werken, in iedergeval voor langere tijd mits je verlamd bent dan kun je wel bellen natuurlijk maar geen aantekeningen maken... maar verder is er voor iedereen wel een baan te vinden die te doen is denk ik. als je op bokt kan kletsen kun je ook notulen typen of administratie doen.

Dat laatste is echt f*cking bullshit. Er zijn ook psychische/psychiatrische stoornissen. Of is dat zeker aanstellerij?

Wajong kan al eventjes echt niet misbruikt worden meer hoor. Je wordt echt niet zomaar afgekeurd. Zeker in de toekomst niet meer. Dan bestaat de wajong niet eens meer zoals hij nu is.

Als iemand echt recht heeft op een uitkering heb ik er 0,0 problemen mee dat diegene daar een paard van onderhoudt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:57

Ik heb mijzelf de pleures gewerkt in een fastfood tent. Voor wat? 700 a 800 euro per maand. Ik gok dat de gemiddelde uitkering al meer is. Ik kan echt nooit een paard onderhouden, dat geld is er gewoon niet, zelf niet met de huurtoeslag. Mijn huur is al 542 euro, dan nog gas water elektra en scooterverzekering en internet en tv. Boodschappen ook nog want ja ik moet ook leven en nog wel meer dingen.

Ik persoonlijk vind het niet kunnen, een paard houden op kosten van de maatschappij/belastinggeld etc. Het is een luxe, iets wat veel geld kost. Neem dan een hond ofzo, dat kan ik mij voorstellen, maar als jij serieus een paard kan bekostigen van een uitkering is de uitkering gewoon te hoog in mijn ogen...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:58

Je kunt nooit kijken in de beurs van een ander. Hoe behendig is diegene met het doen van boodschappen,moet koken van goedkope maaltijden, het vinden van goedkope adresjes?
Verder lees ik over banen maar de arbeidsmarkt is momenteel nog altijd slecht. Veel sollicitanten op de meest eenvoudige baantjes, en als je dan een achterstand hebt maak je echt minder kans.

Ik verloor ook mijn baan en goddank hebben mijn ouders meebetaald aan mijn paard. Even de bijstand in, zo makkelijk werkt dat niet meer. Voor je in aanmerking komt dien je te voldoen aan heel veel regels die niet zonder meer prettig zijn. Bijvoorbeeld het spaargeld van je kinderen moet je opmaken. Afijn, ik heb geen bijstand gehad want wist tijdig nieuw werk te vinden, maar ik solliciteerde elke dag, 7 dagen per week op meerdere vacatures... En dan nog duurde het lang. Gewoon teveel aanbod.

Het is niet " jouw geld" wat er wordt gegeven aan mensen zonder baan. Je hebt maar een heel kleine fractie meebetaalt. Ik vind het ook echt een dooddoener dat "al die mensen van mijn centen leven". Of jij voor 10 mensen uitkering kunt betalen? Welnee. Nederland heeft wel meer inkomsten dan alleen de belastingdienst.
Daarnaast weet je nooit of jij niet ooit ook in die situatie belandt. En wat doe je dan? Dan ben je toch ook blij als de gemeente je helpt?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:59

Ben ik met je eens Robert45.
Er is een gros mensen die niet wilt werken puur omdat het loon even hoog is als de uitkering, en daar hoeven ze niets voor te doen.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:00

gohya schreef:
Ik vind het knap van mensen die naast een uitkering een paard kunnen houden,en ik gun het ze ook van harte. Wat boeit het nou hóe ze het doen? als alleenstaande kan dit best hoor,als gezin word het moeilijker.Maar als je een zeer goedkope stalling hebt en je paard is bijna nooit ziek,dan kan je best een paard houden met een uitkering.
Soms komt het bij mij over als: mensen met een uitkering en een paard hebben,daar klopt vast iets niet.
Laten we blij zijn voor deze mensen,hoe ze de eindjes aan elkaar knopen of toch hun paard te kunnen houden.

Daarbij,er word gezegd dat er best mensen bij zijn die kunnen werken.Er is zowat geen werk! en zeker niet voor mensen die 'ziek' zijn,die hebben weinig kans op een baan.

Dit dus. Helemaal mee eens.

Leef en laat leven zou ik zeggen....
Ik heb dus een WW-uitkering en een pony. Goedkope stalling, vriend met inkomen, dus ja, dat kan (nog) uit.
En tja, ethisch verantwoord... moet ik dan mijn pony van 22 maar te koop zetten, zodat hij wel ''ethisch verantwoord'' in de handel beland?

Ik vind het heel hard en kortzichtig om te lezen dat er ''altijd werk is voor iedereen, ook al ben je half verlamd''. Kom eens lezen in het sollicitatietopic waar gezonde mensen met diploma's al bikkelen om aan een baan te komen.

En de voorbeelden over ''luie uitkeringstrekkers''.... ik ken ze persoonlijk niet. Ik ken mensen die zich rot solliciteren, zich graag nuttig willen voelen, liever zouden ruilen met een gezond iemand in plaats van ''die uitkering trekken'' (welke dan ook).
En ik denk dat die groep vele malen groter is dan het kleine percentage fraudeurs.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:01

Eigenlijk gaat deze hele discussie niet over het feit dat mensen wel of geen paard hebben. Het gaat om het feit dat wij de hele dag op het nieuws miljarden winsten, miljoenen aan beloningen zien voorbij komen. Wanneer wij dan op ons eigen loonstrookje kijken en je ziet wat er uiteindelijk over blijft dan steekt dat. Als iedereen hier een paar honderd euro netto elke maand extra overhoud omdat de grote bedrijven wel belast worden of de miljoenenbonussen gekort worden dan maakt het ons uiteindelijk eigenlijk geen donder uit of iemand nou wel of geen paard kan houden.

Dat is eigenlijk waar de hele discussie omdraait. Het communisme is eigenlijk niets eens zo gek :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:02

Dat een uitkering te hoog zou zijn als je daarmee een paard kan betalen is ook echt bullshit. Een uitkerimg is minder dan een minimumsalaris. Mensen die van hun uitkering een paard kunnen onderhouden zijn er in verhouding weinig en hebben voor de rest zowat geen leven. Wil je nou echt zeggen dat mensen met een uitkering op die manier moeten leven? (Want de uitkeringen zijn anders blijkbaar te hoog)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:04

lifaya schreef:
Ik heb mijzelf de pleures gewerkt in een fastfood tent. Voor wat? 700 a 800 euro per maand. Ik gok dat de gemiddelde uitkering al meer is. Ik kan echt nooit een paard onderhouden, dat geld is er gewoon niet, zelf niet met de huurtoeslag. Mijn huur is al 542 euro, dan nog gas water elektra en scooterverzekering en internet en tv. Boodschappen ook nog want ja ik moet ook leven en nog wel meer dingen.

Ik persoonlijk vind het niet kunnen, een paard houden op kosten van de maatschappij/belastinggeld etc. Het is een luxe, iets wat veel geld kost. Neem dan een hond ofzo, dat kan ik mij voorstellen, maar als jij serieus een paard kan bekostigen van een uitkering is de uitkering gewoon te hoog in mijn ogen...

WW is 70% van je laatstverdiende loon. Dus waar baseer je dat op?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:04

Palmera schreef:
Deze stelling is lastig. In een land waar de douchebeurt van bejaarden word wegbezuinigd, waar het eigen risico op veelal basiszorg steeds hoger word en waar we mensen soms laten doodgaan omdat hun zeer vreemde ziekte niet vergoed word: in datzelfde land gaat men vrij soepel met uitkeringen om. Soms terecht en soms niet.

We gaan niet soepel (meer) om met de uitkeringen, de eisen zijn al enorm verzwaard. En verzwaard, en verzwaard.

Wat betreft het bezuinigen op de basiszorg: dat is vooral erg onnodig. We zouden als land prima betere zorg kunnen betalen, door het geld beter in te zetten. Denk alleen al aan het geld binnen de zorg dat niet gaat naar het bieden van daadwerkelijke zorg aan zieken maar aan bureaucratie en slechtgeleide en dure it-projecten, hele dure medicijnen die vooral zo duur zijn omdat de farmaceutische industrie veel meer geld besteedt aan marketing, lobbyen en patentoorlogen dan aan het werkelijk ontwikkelen van nuttige medicijnen, vastgoedspeculatie, een ondoorgrondelijke verzekeringsmarkt etc.

We doen alsof we geen andere keuze hebben dan korten op basiszorg, maar dat is niet waar, er zijn heel veel andere keuzes die we zouden kunnen maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:05

robert45 schreef:
Eigenlijk gaat deze hele discussie niet over het feit dat mensen wel of geen paard hebben. Het gaat om het feit dat wij de hele dag op het nieuws miljarden winsten, miljoenen aan beloningen zien voorbij komen. Wanneer wij dan op ons eigen loonstrookje kijken en je ziet wat er uiteindelijk over blijft dan steekt dat. Als iedereen hier een paar honderd euro netto elke maand extra overhoud omdat de grote bedrijven wel belast worden of de miljoenenbonussen gekort worden dan maakt het ons uiteindelijk eigenlijk geen donder uit of iemand nou wel of geen paard kan houden.

Dat is eigenlijk waar de hele discussie omdraait. Het communisme is eigenlijk niets eens zo gek :D

De hele discussie gaat off topic

Rennie89

Blingpiggy, een ww uitkering vind ik iets anders, daar heb je immers zelf voor gewerkt en je wilt en kunt dan ook gewoon weer werken. Ik moet ook de ww in voor ca1 maand, ontslagen bij de ene baan en godzijdank aangekoppnomen bij de andere baan. Heb daar wel 3 jaar naar moeten zoeken. Althans, dit is wat ik dacht dat een WW inhoud?

Ik had eergisterem nog een discussie met iemand, haar vriend die zit in De schuldnuanciering of hoe het ook heet. Hij had zijn zorg nooit betaald, hoge schuld en blabla. Nu heeft hij een uitkering en word alles voor hem geregeld. Hij hoeft geen poedersuiker te doen, leeft op de staat zijn zak en blowt zichzelf in de rondte puur omdat het kan. Straks word zijn schuld ook nog kwijtgescholden en tot die tijd zal hij ook echt niet gaan werken. Ik word daar gewoon woest van.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 16-05-15 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar stel iemand werkt meer dan 25 jaar kei hard 40 uur in de week. Komt dan ineens bij huis en is er zelf ook niet mee eens en krijgt een WW uitkering. Diegene wil heel graag weer werken. Moet je dan alles maar afpakken? Dat vindt ik behoorlijk sneu en bovenal niet eerlijk.

Ik vindt het anders als beginnende werkers, niet willen werken en van een uitkering gaan leven en het een bewuste keuze is.

Hoe zit dat met geloof? Er zijn zat mensen die vanuit hun geloof niet willen en mogen werken. Hebben zij recht op een uitkering?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:07

Wat betreft mensen in de ziektewet.. Ik dacht dat vroeger ook.. Laat ze lekker kantoorwerk doen, of wat simpele klusjes..
Maar zodra je zelf in de ww zit en op zoek bent naar een baan dan zie je dat dat helemaal niet kan. Kantoorwerk is gewoonweg niet te vinden, zelfs niet mét opleiding. Ik heb een paar jaar geleden als thuishulp gewerkt, schoonmaken, met mijn opleiding als grafisch ontwerper, en ze hadden zo weinig uren voor me dat ik dat vaak aangevuld kreeg met de bijstand zodat ik aan die bijstandsnorm kwam.. Tijd later zelfs geen werk meer in de schoonmaak te vinden en ben ik als productiemedewerker gaan werken. Na drie contracten sta je daar ook weer op straat. En zelfs dat soort werk is niet te vinden. Ben je ouder dan 21, dan kom je nergens meer aan de bak. En wat zie je dan? Gehandicapten werken bij kruidvat en AH, want de bedrijven krijgen daar subsidie voor.. Andere warenhuizen en bedrijven lopen over van scholieren die er gratis stage lopen, en verzorgingstehuizen en andere instellingen hebben tig vrijwilligers in dienst en zetten hun eigen personeel op straat vanwege bezuinigingen.. Daar sta je dan met je opleiding..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:07

Geryon schreef:
Dat een uitkering te hoog zou zijn als je daarmee een paard kan betalen is ook echt bullshit. Een uitkerimg is minder dan een minimumsalaris. Mensen die van hun uitkering een paard kunnen onderhouden zijn er in verhouding weinig en hebben voor de rest zowat geen leven. Wil je nou echt zeggen dat mensen met een uitkering op die manier moeten leven? (Want de uitkeringen zijn anders blijkbaar te hoog)

Er zijn er ook zat die minimum salaris verdienen en toch alles moeten betalen, en daar dus ook gewoon keihard voor moeten werken hoor.
Een uitkering is om jezelf te kunnen onderhouden, niet overbodige luxe mee te kopen en onderhouden zoals paarden.
Dan heb ik het wel over het alleen doen he, dus van de uitkering. Heb je financiele hulp van partner/ouders vind ik het weer anders. ;)

lifaya schreef:
Ik had eergisterem nog een discussie met iemand, haar vriend die zit in De schuldnuanciering of hoe het ook heet. Hij had zijn zorg nooit betaald, hoge schuld en blabla. Nu heeft hij een uitkering en word alles voor hem geregeld. Hij hoeft geen poedersuiker te doen, leeft op de staat zijn zak en blowt zichzelf in de rondte puur omdat het kan. Straks word zijn schuld ook nog kwijtgescholden en tot die tijd zal hij ook echt niet gaan werken. Ik word daar gewoon woest van.

Zulke verhalen hoor je helaas wel vaker, en daarom gaat het mis in dit land.
Ik kan er ook woest om worden, als je zelf de benen onder je lijf vandaan werkt voor een rot minimum jeugdloontje maar wel alles moet betalen.
En dat soort lui alles maar krijgen, en niet omdat ze het nodig hebben, maar lui zijn.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 16-05-15 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:08

Als jij altijd een goede baan hebt gehad en je verliest die, dan is je uitkering echt niet gelijk minder dan het minimum salaris hoor. Die is afhankelijk van de arbeidsjaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:08

Vanillia schreef:
Even heel kort door de bocht; maar als iemand met een uitkering geld heeft om een paard te houden dan is imo de uitkering te hoog. Ik werk me iedere maand helemaal achterover, betaal een groot deel van mijn inkomen aan belasting etc. en ik kan geen paard houden, dus ik vind het vrij absurd als iemand die van mijn geld leeft dat wel kan.

Dat is inderdaad behoorlijk kort door de bocht.
Ik ben door een reorganisatie mijn baan kwijt, en heb evenveel jaar aaneengesloten fulltime gewerkt als dat jij oud bent. Dus hoezo leef ik van jouw geld? Enig idee hoeveel ik afgedragen heb aan sociale premies gedurende die jaren? Ik zal een tipje van de sluier oplichten: het is een bedrag met 5 nullen en het eerste getal is geen 1... ;)
Ik dénk dat ik die paar maanden WW die ik nodig zal hebben om weer een nieuwe baan te vinden, zelf wel 'gespaard' heb bij de overheid.

En zo zijn er héél veel voorbeelden. Het is zo makkelijk (ver-)oordelen als het om een ander gaat...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:10

AmoorM schreef:
Hoe zit dat met geloof? Er zijn zat mensen die vanuit hun geloof niet willen en mogen werken. Hebben zij recht op een uitkering?

Dan lijkt het mij dat die mensen maar bij hun kerk aankloppen voor een bijdrage.
Er zit wel een verschil tussen niet kunnen en niet willen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:11

kiki1976 schreef:
Als jij altijd een goede baan hebt gehad en je verliest die, dan is je uitkering echt niet gelijk minder dan het minimum salaris hoor. Die is afhankelijk van de arbeidsjaren.

De duur van je ww is afhankelijk van je arbeidsjaren. Het bedrag is afhankelijk van je laatst verdiende loon

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:12

KoudbloedKim schreef:
Ik heb een WaJong uitkering en een paard, vandaag precies 8 jaar.
In je OP staat dat het niet eerlijk is ten opzichte van de mensen die er elke maand hard voor moeten werken.
Nou, ik kan je vertellen dat ik een stuk minder krijg in de maand dan die mensen.
Het is maar net wat je er voor over hebt en wat je prioriteiten zijn.
Iedereen met een baan kan een paard houden, maar daar moet je dan in sommige gevallen net als ik wel een hoop voor opgeven.

Mochten hier vragen over zijn (over mijn situatie), stel die dan gewoon en trek geen voorbarige conclusies.

Terecht. Het zou toch van de zotte zijn als je met een uitkering een gemiddeld loon krijgt...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:13

_Nelleke_ schreef:
unihorses schreef:
maar zelfs al ben je zo ziek dan nog kun je toch voor een callcenter oid gaan werken tenzij je geen stem meer hebt natuurlijk maar dan kan je misschien in een chat ding gaan werken? gewoon van achter de computer net als op bokt ( klantenservice oid niet de andere chat he ;) ) ik geloof er neit zo in die uitkeringen en niet kunnen werken om eerlijk te zijn. mocht je dan ook een uitkering hebben dien je echt het minimale te krijgen zodat het neit gunstig is om maar lekker een uitkering te trekken. met mijn meerdere avonden per week verdien ik namelijk minder dan met een uitkering waar ik alleen maar slim voor hoef te liegen...

Maar ik noem net een voorbeeld van iemand die een ruis in haar oor heeft van 140 decibel. Die kan echt niet op een klantenservice werken. Die ruis is zo vervelend dat ze zich niet langer dan een klein uur kan concentreren. Dus uren achter de computer of aan een lopende band gaat ook niet. Het is ook niet dat diegene (die trouwens in dit geval fictief is :D ) niet wil werken want ze had voor het incident gewoon een goede baan, maar het gaat gewoon niet.

ik wil toch even inhaken op het ziek zijn..

ik heb daar een paar weken terug een 'pijnlijke' discussie over gehad met koudbloedkim..
juist omdat ik het eigenlijk niemand misgun om te doen en te laten wat diegene wil. En zeker niet iemand zeer wil doen die buiten zijn/haar toedoen langdurig ziek is, of gewoon ongeneselijk ziek waardoor diegene niet kan werken.

maar, en die maar blijft er altijd.

de gezonde werkende nederlander maakt het mogelijk dat de minder gelukkigen een budget krijgen om van te leven, dat ziektekosten (deels) gedekt worden. Wat dat betreft hebben de mensen die hier geen geluk hebben met hun gezondheid het zoveel beter dan in vele andere landen in de wereld. Kijk naar Amerika, daar was je gewoon afhankelijk van free clinics als je weinig te besteden had, je had dus letterlijk een kloof tussen rijk en arm als het neerkwam op zorg. of naar Asië, daar zou je bedelend langs de kant van de weg zitten om wat rijst te kunnen kopen ergens s avonds, om van huur maar niet te spreken.

wat dat betreft ben ik blij dat we in Nederland wonen waar we niemand laten stikken (soms letterlijk). Dit is mogelijk omdat we allemaal een heel flink portie inleveren van wat we verdienen.

ik heb even snel een getal van internet getrokken dat redelijk plausibel is:
In 2012 heeft 67% van de 15- tot 65-jarigen betaald werk. Deze mensen dragen dus af voor alle anderen, inclusief diegene die buiten de beroepsbevolking vallen (dus kinderen en 65+ ers)

Afbeelding

kijk nu eens naar het hierboven geplaatste model van de leeftijdspiramide.. zie hoe de babyboom zich langszaam opschuift en de bulk van mensen die vergrijzen langzaamaan toeneemt..

daarnaast heb je de chronisch zieken.. dit even snel van rijksoverheid geplukt uit 2013:

In de afgelopen 8 jaar is het aantal mensen met één of meer chronische ziekten met 17% gestegen. In 2011 hadden in totaal 5,3 miljoen Nederlanders een chronische ziekte. Vooral onder ouderen komen chronische ziekten vaak voor. De stijging van de laatste jaren is echter zichtbaar binnen alle leeftijdsgroepen. (dit heeft dus een overlap met de vergrijzing binnen de beroepsbevolking, je kunt ze dus niet 'optellen' natuurlijk).

deze twee zijn illustratieve voorbeelden..
we grijpen nu even terug naar de werkzame beroepsbevolking.. Dat is dus 67% (weinig he?) van de mensen die zich in de beroepsbevolking zitten.. deze 67% dragen dus af
1. voor de pak m beet 25% van de beroepsbevolking die van een uitkering in wat voor vorm dan ook moet leven (minder dan 33% want sorry, maar 15-21 zonder inkomsten die nog leren bijvoorbeeld vind ik niet 'werkeloos' zij krijgen ook geen uitkering).
2. voor de stuvi's van de mensen die sturderen.
3. voor de kinderbijslag van iedereen die kinderen heeft of wil hebben en ze niet kan krijgen
4. voor zorg van mensen bij wie de zorgkosten de betaalde premie overstijgt
en ga zo maar door.

Natuurlijk krijgen sommigen weer wat terug uit die potjes.. zoals kinderbijslag, of aanvulling omdat je te weinig betaald of je ontvangt zorg die hoger is dan de premie die je betaald.

echter het is wel duidelijk, dat grofweg 1/3 van Nederland moet leunen op de een of andere manier op 2/3 van Nederland. betekent dus dat er zwaar afgedragen moet worden.. Om dat niet nog zwaarder te maken, is er op bepaalde zaken bezuinigd (waar men woest over geworden is.. zoals minder luxe in bepaalde situaties). Maar het is kiezen of delen.. over 10 jaar zit de hele babyboom in zijn pensioen, en dan? moeten we dan nog meer afdragen? moeten we ergens gaan schrapen?

als je een beetje normaal inkomen hebt wordt het behoorlijk zuur voor de mensen die behoorlijk zwaar moeten afdragen om andere mensen te steunen (wat bijzonder is in vergelijking met de rest van de wereld, maar we vinden het heel normaal). Je mag dan geen gebruik maken van sociale voorzieningen zoals huursubsidie.. daarboven op mag je niet eens meer gebruik maken van sociale woningbouw.. je betaald dus kaal ineens bijna het dubbele.. om maar te zwijgen van het feit dat de bijbehorende energie dan ook automatisch hoger ligt (grotere woning is meer kosten, zelfs bij een gelijke hoeveelheid apparaten).

het is dan best stekend als je vervolgens een kennis voorbij ziet rijden op een eigen paard.. mogelijk gemaakt omdat diegene een uitkering of uitkering wegens ziekte heeft.. waardoor diegene aanspraak kan maken op budgetten, een sociale woning kan en mag huren met huursubsidie en daarmee ook dus lager kan zitten in energiekosten.. waardoor diegene van het door jou afgedragen geld een paard kan houden. terwijl je zelf, ook al zou je alles schrapen het niet kunt betalen.

dat is dan niet het misgunnen van een ander, maar het jezelf gunnen om eerst dan jouw paard te onderhouden en daarna af te dragen wat overblijft, als een ander dan kan overhouden wat van jouw overgebleven geld.. dan vind ik het prima dat diegene een paard kan onderhouden..

maar nu is het precies andersom, mijn geld wordt eerst afgedragen (aan iemand die daarvan een paard kan onderhouden) en pas dan mag ik kijken of ik nog voldoende overhoud om te doen wat ik graag zou willen.. een andermans paard wordt dan dus feitelijk eerst mede van mijn geld betaald en als er dan wat overblijft mag ik daarvan een paard betalen.

En nogmaals voor diegene die afhankelijk zijn van een uitkering.. het gaat echt niet om misgunnen, en ik heb ook geen enkel belang om iemand zeer te doen.. maar het is toch niet vreemd dat ik mijzelf eerst een hobby gun van mijn inkomsten en daarna pas een ander? er zijn tijden geweest dat ik bijna geen cent had om mijn kont te krabben en vreselijk moest schrapen, simpelweg omdat ik nergens recht op had.. en dan is het zwaar pijnlijk om te weten dat anderen geld overhouden van wat ik afdraag, maar dat ik het dan niet terug mag hebben, maar dat de ander er mee mag doen wat diegene wil.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 12:14

robert45 schreef:

Getsie zeg niet van die enge dingen... :+

Tsja bedrijven die miljoenen winst maken en bonussen voorschrijven, ik heb bij zo'n bedrijf gewerkt en mijn vriend werkt nog steeds voor zo'n bedrijf. Ter voorbeeld: de mensen die daar een hoog salaris hebben, hebben tot hun 30e gestudeerd, op eigen kosten. Die werken zich het rambam 60 - 80u in de week en worden geleefd door hun werkgever. Daar hoort in mijn ogen ook een bepaalde beloning bij.

Daarbij heeft zo'n baan een bepaalde marktwaarde: iemand met dezelfde opleiding, ervaring en kennis wordt ergens anders (over de grens) net zo veel of vaak meer betaald. Je kunt dan als bedrijf niet ineens heel erg minder betalen omdat dat ethisch verantwoord is t.o.v. de maatschappij want dan lopen je goede mensen weg naar bedrijven in het buitenland.

Gevolg: geen winst meer voor het Nederlandse bedrijf en geen inkomstenbelasting meer van degene die goed betaald wordt.

Dus voordat er enorm met modder gegooid gaat worden naar bedrijven en mensen die veel geld omzetten: Je kunt ze ook koesteren! Ze zorgen voor een hoop geld in het staatspotje en zijn wel de schouders die de meeste staatslasten dragen. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 12:19

blingpiggy schreef:
Ik vind het heel hard en kortzichtig om te lezen dat er ''altijd werk is voor iedereen, ook al ben je half verlamd''. Kom eens lezen in het sollicitatietopic waar gezonde mensen met diploma's al bikkelen om aan een baan te komen.

Ik heb al een tijd niet meer meegelezen in dat topic maar de keren dat ik heb meegelezen kreeg ik helemaal de kriebels. Mijn nekharen gaan overeind staan van mensen die zoveel eisen stellen aan hun baan terwijl ze werkloos thuis zitten. Mensen die hun bed niet uit komen voor een bepaald salaris omdat ze hoger zijn opgeleid.

Met een beetje goede wil kan je ALTIJD een baan vinden als je gezond bent. Dat die baan dan niet helemaal bij je eisenpakketje past... tsjah... Ik ken genoeg voorbeelden van 55+ers die gewoon weer een baan hebben gevonden. Ik ben zelf ook van de ene baan in de andere baan gejobhopt en daar was maar 1 sollicitatie voor nodig. Ja ik moest wel inleveren op arbeidsvoorwaarden en salaris.

Je kan het allemaal zelf zoveel moeilijker maken dan het soms is... :)