4 mei dodenherdenking zijn jullie hiermee bezig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:44

Ik ben momenteel op zakenreis, ons hoofdkantoor is in USA.
Toch heb ik gevraagd of wij om 20:00 nederlandse tijd 2 minuten stilte konden houden om de slachtoffers van oorlogen te herdenken. Mijn Amerikaanse collega's hadden hier allen begrip voor en zijn netjes stil geweest.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:49

purny schreef:
Net voor de eerste keer the boy in the striped pyama gekeken. Heftige film.

Die film is zo indrukwekkend!!

purny

Re: 4 mei dodenherdenking zijn jullie hiermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:55

Idd. Ik zat ook echt te hopen dat ze op tijd waren. Maar het lot was al geschied.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:06

In Vorden is een paar jaar terug de route aangepast, omdat ze anders langs de Duitsers gingen. Mensen zijn daar best boos over geweest en zijn ook langs de Duitsers gelopen.
Ook niet alle Nederlanders waren lieverdjes..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:08

Dat zeker niet nee. :n

Ik houd het ondertussen niet meer droog bij Schindler's List. :o

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:16

Heb t begin gemist,maar mien hemel, wat een angst in die mensen.
Al doet t zwart-wit ook veel

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:17

Ik ben vandaag naar de Dam gegaan, omdat ik 'het' een keer op deze manier mee wilde maken. Naar mijn weten ben ik zelf altijd al geïnteresseerd geweest in geschiedenis in het algemeen en ook op een speciale manier in de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast heeft mijn vader de Tweede Wereldoorlog als kind meegemaakt en heb ik die oorlog dus uit een ander soort perspectief meegekregen dan het merendeel van mijn leeftijdsgenoten. Overigens staat 4 mei voor mij wel echt in het teken van de Tweede Wereldoorlog en huppelen de andere verschrikkingen er maar een beetje achteraan.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 08:02

Sorro schreef:
Toch heb ik gevraagd of wij om 20:00 nederlandse tijd 2 minuten stilte konden houden om de slachtoffers van oorlogen te herdenken. Mijn Amerikaanse collega's hadden hier allen begrip voor en zijn netjes stil geweest.

Wat netjes. Doen de Amerikanen hier eigenlijk niets aan?

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:06

Jillsil schreef:
Sorro schreef:

Wat netjes. Doen de Amerikanen hier eigenlijk niets aan?

Amerikanen herdenken op 11 november, dacht ik.

In ieder geval, ik ben niet zoveel bezig met dodenherdenking. Meestal kijk ik eventjes TV en doe ik de twee minuten stilte, dat is het. Toevallig is mijn verjaardag ook op 4 mei :')

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:07

elenaMM77 schreef:
ik herdenk op 4 mei alle slachtoffers van een oorlogssituatie..

niet omdat ik niets meegekregen heb vanuit familie of kennissen (ben 37, dus ook ik heb mensen genoeg gekend die de oorlog bewust hebben meegemaakt). maar omdat ik vind dat ieder oorlogsslachtoffer dezelfde aandacht verdiend en dat we ons daarvan bewust blijven..

ik vind het persoonlijk vreemd dat we blijven vastklampen aan de tweede wereldoorlog, waarbij we vooral de duitsers niet mogen herdenken. ben daar vorig jaar een keer best boos over geworden.. ook aan de duitse zijde waren mannen en kinderen die niet kozen voor oorlog maar gedwongen werden om mee te vechten. Net zo goed dat de nederlandse soldaten geen 'helden' waren allemaal, het grootste deel was opgeroepen en verplicht om te vechten.. waarom is een gevallen Nederlandse soldaat het dan wel waard om te herdenken en de gevallen duitse soldaat niet?

of de discussie van vorige jaar, waarom mag de moslimgemeenschap hun gevallen doden niet herdenken op 4 mei.. het is nationale dodenherdenking en het zwaartepunt is al jaren geleden verschoven naar oorlogsslachtoffers van een oorlog in plaats van 2e wereld oorlog exclusief.. de opmerking over 'dat moeten zij maar op hun eigen datum doen' maakte mij misselijk.. allereerst omdat er ook zeer veel moslims tijdens de tweede wereldoorlog gesneuveld zijn, maar ten tweede, Nederland is hun land, dus 4 mei is net zo goed hun dodenherdenking..

of de palastijnse gemeenschap die doden herdenkt van de gevallen bij de zuivering van isreal net na de tweede wereldoorlog..

om kort te zijn.. ja ik houd mij er mee bezig.. maar wel in brede zin van het begrip. ik herdenk oorlogsslachtoffers, ongeacht van welke oorlog en probeer ook stil te staan dat we vaak van iedere oorlog maar 1 kant horen, de in ons ogen 'goede' kant en dat ook de 'slechten' het recht hebben om te herdenken.. als dit mensen zijn in Nederland woonachtig, dus ook op nationale dodenherdenking.

----------

ik vind het de laatste jaren ook een beetje moeilijk om te lezen:
we mogen nooit vergeten wat er toen is gebeurd.
het is mij met de paplepel ingegoten om nooit te vergeten wat toen is gebeurd.
een slogan die al zo oud is als dat ik mij kan herinneren.. Dus laten we zeggen zo'n 30 jaar..

1940-30 jaar.. waarom mogen we dan wel vergeten wat zich zoal afspeelde in de eerste wereldoorlog? Toch is mij nooit verteld.. wij mogen niet vergeten wat er tijdens de eerste wereldoorlog gebeurd is.
of nog langer terug.. waarom zouden we wel mogen vergeten wat zich tijdens de spaanse oorlog afspeelde.

ik vind de afkoppeling van de tweede wereldoorlog en het vooral richten op oorlog in zijn algemeen daarom ook toe te juichen.

Ik ben het ZO met je eens!! Had t echt niet beter kunnen verwoorden.. Je slaat de spijler op zijn kop hoe je t nu vertelt.. :j

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:19

vuurneon schreef:
wat ik zo aandoenlijk vind: zo'n hele oude veteraan, die opstaat tijdens de 2 minuten uit de rolstoel en al wiebelend balans blijft zoeken op de stok. Maar hij staat. Dat doet iets met mij.

Ik ook.. Dit vrak me echt helemaal.. Hoeveel respect zo'n man heeft voor de slachtoffers.. Zijn gevallen kameraden en wellicht ook familie.. Het respect dat hij alsnog vetuigt aan de slachtoffers die hij misschien ook heeft moeten maken..

Ik vraag me dan af wat er op zo'n moment door het hoofd van zo'n man spookt..

Want.. Tijd heelt alle wonden??
Volgens mij niet.. Tijd heelt helemaal niets bij een oorlogsveteraan..

Deze mensen hebben mijn diepste respect..

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:04

Ik ben gisteren toch naar de herdenking in Woensel (Eindhoven) geweest. Was erg bijzonder. Ook ik had tussen de mensen door zicht op een enkele veteraan met rollator. Jammer dat ik niet naar hem toe heb kunnen gaan, om hem te vertellen hoeveel respect ik heb voor de mensen die zich toen hebben ingezet voor onze vrijheid.

De opmerkingen over alleen WOII herdenken, zonder aan de Duitsers te denken of ander oorlogen en gestovenen, snap ik niet zo goed.
Ik denk dat WOII voor ons land nog steeds zichtbaar is. Ouderen kunnen vertellen over die periodes en daarnaast is het een van de grootste oorlogen geweest in ons gebied. En de laatste.
Daarom is 4mei een mooie datum. Dat zegt echter niet dat je niets meer mag herdenken dan alleen WOII. Zoals de burgemeester van Eindhoven gisteren ook vele onderwerpen aanhaalde, zoals MH17, wat de oorlog weer dichtbij thuis brengt en de plaatsen waar onze soldaten strijden voor de vrijheid van anderen.

Geen enkel land, geen enkele afkomst word vergeten op 4 mei. Er is geen plaats om elk slachtoffer bij naam te noemen, maar er wordt aan elk slachtoffer gedacht. En ja, ook de Marokkanen. Op het dorp waar ik vandaan kom, liggen zo'n 20-40 Marokkaanse strijders. Elk jaar weer komen er busladingen Marokkanen naar de herdenking toe, speciaal voor deze strijders. Er is daar ruimte voor en iedereen in ons dorp heeft even veel respect voor de graven van Franse soldaten, als die van Marokkaanse.

Ook in Eindhoven is dit zichtbaar, door de vele nationaliteiten die op de grafstenen geprint staan. Het raakte me gisteren ontzettend. Vele jonge mannen, jonger dan ik nu ben, vaak zichzelf het leger binnengesmokkeld omdat ze nog geen 18 waren, maar wel wilden vechten voor onze vrijheid. Vechten voor vrijheid voor mensen aan de andere kant van een grote oceaan. Of vechten voor de vrijheid van mensen in een ander land, terwijl jouw eigen land onder hetzelfde regime gebukt gaat.
Dat verdient inderdaad ongelooflijk veel respect.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:27

mirriezz schreef:
Daarom is 4mei een mooie datum. Dat zegt echter niet dat je niets meer mag herdenken dan alleen WOII. Zoals de burgemeester van Eindhoven gisteren ook vele onderwerpen aanhaalde, zoals MH17, wat de oorlog weer dichtbij thuis brengt

Maar.... juist bij de MH17 is het extra wrang. We herdenken de mensen die zijn neergeschoten in het vliegtuig. Maar we maken ons nauwelijks druk over wat er in Oekraine speelt, leggen Poetin nauwelijks iets in de weg en negeren het oorlogsdeel. Een jaar geleden dronk onze koning (!) nog vrolijk een biertje met Poetin. In de herdenking wordt nauwelijks een koppeling gemaakt met ons eigen aandeel in die situatie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:54

We zijn op 4 mei 2 minuten stil, op 5 mei vieren we de vrijheid en op 6 mei werd Pim fortuin vermoord.
17 juli komt er een herdenking van mh17.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:57

Shadow0 schreef:
mirriezz schreef:
Daarom is 4mei een mooie datum. Dat zegt echter niet dat je niets meer mag herdenken dan alleen WOII. Zoals de burgemeester van Eindhoven gisteren ook vele onderwerpen aanhaalde, zoals MH17, wat de oorlog weer dichtbij thuis brengt

Maar.... juist bij de MH17 is het extra wrang. We herdenken de mensen die zijn neergeschoten in het vliegtuig. Maar we maken ons nauwelijks druk over wat er in Oekraine speelt, leggen Poetin nauwelijks iets in de weg en negeren het oorlogsdeel. Een jaar geleden dronk onze koning (!) nog vrolijk een biertje met Poetin. In de herdenking wordt nauwelijks een koppeling gemaakt met ons eigen aandeel in die situatie.

Tsja, dat is natuurlijk hoe je het zelf bekijkt... Zoals de burgemeester van Eindhoven het gisteren bracht, werd er wel nadruk gelegd op de verschrikkingen die nog steeds gaande zijn over de hele wereld. Hij betrok ons persoonlijk leven erin, door te zeggen dat wij op 4 mei samen laten weten dat dit niet is wat we willen, maar dat we vrede willen. En hij trok ook de kleinere vorm erbij, racisme, discriminatie en ongelijkheid binnen een samenleving.

Verder ligt het denk ik vooral bij jezelf. Vraag jij je af wat jouw aandeel is?

Gisteren realiseerde ik me hoe wrang het is dat ik persoonlijk zo tegen de oorlog in Irak ben. Er zijn daar mannen en vrouwen aan het strijden voor vrijheid en veiligheid. Aan de andere kant vind ik het nog steeds wel een beetje Bush zijn persoonlijke oorlogje, maar zoals het nu is kan het ook niet.

En ja, dat onze koning biertjes drinkt met Poetin... Rusland is een grootmacht om rekening mee te zijn. Je hebt ze liever als vriendjes, zodat je kunt onderhandelen, dan dat je Rusland wilt als vijand en ze een kernkop op je land gooien. Toen onze koning dat biertje dronk was de relatie nog vriendschappelijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:20

Gisteravond hoorde ik in de sportschool iets opmerkelijks, we gingen daar ook 2 minuten stilte houden en zaten met een flinke groep voor de tv. Toen hoorde ik iemand zeggen: er zijn veel mensen die helemaal niet weten wat er in de 2de wereldoorlog is gebeurd….Ik was verbaasd, dan heb je onder een steen geleefd en ben je nooit naar school geweest, anders kan dat toch niet?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:09

Elk jaar ben ik 2 minuten stil tijdens Dodenherdenking. Toen ik heel klein was, ben ik één keer de tijd uit het oog verloren en voer ik met mijn rubberbootje al joelend door de sloten. Thuisgekomen kreeg ik op mijn lazer (terecht). Ik heb me zo rot gevoeld over het feit dat ik die keer niet netjes stil ben geweest, dat ik sindsdien elk jaar trouw mijn piëteit toon. Mijn zoon laat ik ook elk jaar hierin meedelen en hij is daar heel serieus in. Vóór 8 uur kan hij heel vrolijk zijn en na de herdenking ook, maar tijdens de herdenking is hij zeer respectvol.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:06

Kinke schreef:
Gisteravond hoorde ik in de sportschool iets opmerkelijks, we gingen daar ook 2 minuten stilte houden en zaten met een flinke groep voor de tv. Toen hoorde ik iemand zeggen: er zijn veel mensen die helemaal niet weten wat er in de 2de wereldoorlog is gebeurd….Ik was verbaasd, dan heb je onder een steen geleefd en ben je nooit naar school geweest, anders kan dat toch niet?

Geloof het of niet, maar op de middelbare waren er echt een paar mensen die het echt niet wisten hoor.
Die wisten amper wie Hitler was, en wat Joden waren..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:33

Hoor van mijn zoon inderdaad ook dit soort dingen: dat er klasgenoten bij hem op de middelbare school (HAVO/VWO!) zijn die hier niet van op de hoogte zijn. Dat is òf een opvoedkundige nalatigheid òf de basisschool is hier (ook) nalatig geweest.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:06

Nou ja, als ze niet weten wat joden zijn, kunnen ze ook geen anti-semiet zijn, dat is alweer meegenomen dan. Ik vind het wel gek, mijn kinderen kregen zowel op de basisschool als het v.o. best e.e.a. mee omtrent woII.

Voor de mensen die er 'moeite' mee hebben dat 4 en 5 mei voornamelijk in het teken staat van de aan Nederland gerelateerde slachtoffers van WOII: ik schreef hier al eerder dat een internationale herdenking een goed plan zou zijn. Maar dat hoeft dan niet beslist, of juist niet op 4-5 mei. Dit is toch een nationale herdenking, voor de in- of voor- Nederland gestorven mensen. Er leven nog best veel mensen die de oorlog zelf hebben meegemaakt, of anders de verhalen (of de sfeer binnen de familie) uit de eerste hand hebben.

Ik ben zelf deels grootgebracht door mijn oma, voor haar was 40-45 een onverwerkt verleden. Joodse man die vanuit Westerbork gedwongen werd gesteriliseerd (anders Auschwitz), schoonvader vergast, schoonmoeder in de gracht gesprongen om aan de vervolgers te ontkomen. Eeuwig angst dat haar dochterje (half joods) uiteindelijk ook gedeporteerd zou worden..... In de maanden na mei 45 het huis opengesteld voor de schaarse familie en vrienden die zijn teruggekeerd uit de kampen, sommigen bleven wel zes jaar....

Andere kant: mijn vader en zijn familie in een Jappenkamp. Heb de verhalen dus uit de eerste hand. En daarom misschien dat ik graag 4-5 mei als Nederlandse herdenking zie, en daarnaast een internationale herdenking voor al het oorlogsleed in de wereld.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:25

Zou het dan niet een idee zijn om een excursie te plannen naar een concentratiekamp? Er loopt nu een fototopic van iemand die naar Auschwitz geweest is. Lees toch wel dat diverse bokkers er ook heen willen. Maar dat is een beetje moeilijk te organiseren denk ik
Ook vind ik het eigenlijk wel bij een geschiedenisles horen op een middelbare school

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 15:53

Er bestaan georganiseerde reizen naar auschwitz. Wellicht dat dat iets voor je is om aan deel te nemen

Het viel me trouwens wel op dat er vanav geen oorlogsfilms meer worden uitgezonden of ik ben kippig

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:24

purny schreef:
Zou het dan niet een idee zijn om een excursie te plannen naar een concentratiekamp? Er loopt nu een fototopic van iemand die naar Auschwitz geweest is. Lees toch wel dat diverse bokkers er ook heen willen. Maar dat is een beetje moeilijk te organiseren denk ik
Ook vind ik het eigenlijk wel bij een geschiedenisles horen op een middelbare school

Dat is mijn topic inderdaad.
Ik ben zelf docent in het middelbaar onderwijs en ik weet dat er op de school waar ik werk veel aandacht wordt besteed aan WW2. Toch wil ik na de meivakantie mijn leerlingen mijn foto's laten zien en mijn verhaal doen. Het kan niet vaak genoeg verteld worden mijns inziens. Ik maak er wel een Engelse les van ofzo :D
Ik ben ook van mening dat middelbare scholen eigenlijk verplicht een reis met de leerlingen moeten maken naar op zijn minst Westerbork.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:55

Wat ik me afvraag zijn er nog overlevenden van de tegen partij? Oude Duitse soldaten/officieren die achter Hitler stonden/staan. Zo ja, hoe zullen zij hier naar kijken?
Vindt ik wel erg interessant.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:04

Volgens mij worden die nog vervolgd indien ze nog leven