Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sorro schreef:Ik ben momenteel op zakenreis, ons hoofdkantoor is in USA.
Toch heb ik gevraagd of wij om 20:00 nederlandse tijd 2 minuten stilte konden houden om de slachtoffers van oorlogen te herdenken. Mijn Amerikaanse collega's hadden hier allen begrip voor en zijn netjes stil geweest.
Jillsil schreef:Sorro schreef:Ik ben momenteel op zakenreis, ons hoofdkantoor is in USA.
Toch heb ik gevraagd of wij om 20:00 nederlandse tijd 2 minuten stilte konden houden om de slachtoffers van oorlogen te herdenken. Mijn Amerikaanse collega's hadden hier allen begrip voor en zijn netjes stil geweest.
Wat netjes. Doen de Amerikanen hier eigenlijk niets aan?
elenaMM77 schreef:ik herdenk op 4 mei alle slachtoffers van een oorlogssituatie..
niet omdat ik niets meegekregen heb vanuit familie of kennissen (ben 37, dus ook ik heb mensen genoeg gekend die de oorlog bewust hebben meegemaakt). maar omdat ik vind dat ieder oorlogsslachtoffer dezelfde aandacht verdiend en dat we ons daarvan bewust blijven..
ik vind het persoonlijk vreemd dat we blijven vastklampen aan de tweede wereldoorlog, waarbij we vooral de duitsers niet mogen herdenken. ben daar vorig jaar een keer best boos over geworden.. ook aan de duitse zijde waren mannen en kinderen die niet kozen voor oorlog maar gedwongen werden om mee te vechten. Net zo goed dat de nederlandse soldaten geen 'helden' waren allemaal, het grootste deel was opgeroepen en verplicht om te vechten.. waarom is een gevallen Nederlandse soldaat het dan wel waard om te herdenken en de gevallen duitse soldaat niet?
of de discussie van vorige jaar, waarom mag de moslimgemeenschap hun gevallen doden niet herdenken op 4 mei.. het is nationale dodenherdenking en het zwaartepunt is al jaren geleden verschoven naar oorlogsslachtoffers van een oorlog in plaats van 2e wereld oorlog exclusief.. de opmerking over 'dat moeten zij maar op hun eigen datum doen' maakte mij misselijk.. allereerst omdat er ook zeer veel moslims tijdens de tweede wereldoorlog gesneuveld zijn, maar ten tweede, Nederland is hun land, dus 4 mei is net zo goed hun dodenherdenking..
of de palastijnse gemeenschap die doden herdenkt van de gevallen bij de zuivering van isreal net na de tweede wereldoorlog..
om kort te zijn.. ja ik houd mij er mee bezig.. maar wel in brede zin van het begrip. ik herdenk oorlogsslachtoffers, ongeacht van welke oorlog en probeer ook stil te staan dat we vaak van iedere oorlog maar 1 kant horen, de in ons ogen 'goede' kant en dat ook de 'slechten' het recht hebben om te herdenken.. als dit mensen zijn in Nederland woonachtig, dus ook op nationale dodenherdenking.
----------
ik vind het de laatste jaren ook een beetje moeilijk om te lezen:
we mogen nooit vergeten wat er toen is gebeurd.
het is mij met de paplepel ingegoten om nooit te vergeten wat toen is gebeurd.
een slogan die al zo oud is als dat ik mij kan herinneren.. Dus laten we zeggen zo'n 30 jaar..
1940-30 jaar.. waarom mogen we dan wel vergeten wat zich zoal afspeelde in de eerste wereldoorlog? Toch is mij nooit verteld.. wij mogen niet vergeten wat er tijdens de eerste wereldoorlog gebeurd is.
of nog langer terug.. waarom zouden we wel mogen vergeten wat zich tijdens de spaanse oorlog afspeelde.
ik vind de afkoppeling van de tweede wereldoorlog en het vooral richten op oorlog in zijn algemeen daarom ook toe te juichen.
vuurneon schreef:wat ik zo aandoenlijk vind: zo'n hele oude veteraan, die opstaat tijdens de 2 minuten uit de rolstoel en al wiebelend balans blijft zoeken op de stok. Maar hij staat. Dat doet iets met mij.
mirriezz schreef:Daarom is 4mei een mooie datum. Dat zegt echter niet dat je niets meer mag herdenken dan alleen WOII. Zoals de burgemeester van Eindhoven gisteren ook vele onderwerpen aanhaalde, zoals MH17, wat de oorlog weer dichtbij thuis brengt
Shadow0 schreef:mirriezz schreef:Daarom is 4mei een mooie datum. Dat zegt echter niet dat je niets meer mag herdenken dan alleen WOII. Zoals de burgemeester van Eindhoven gisteren ook vele onderwerpen aanhaalde, zoals MH17, wat de oorlog weer dichtbij thuis brengt
Maar.... juist bij de MH17 is het extra wrang. We herdenken de mensen die zijn neergeschoten in het vliegtuig. Maar we maken ons nauwelijks druk over wat er in Oekraine speelt, leggen Poetin nauwelijks iets in de weg en negeren het oorlogsdeel. Een jaar geleden dronk onze koning (!) nog vrolijk een biertje met Poetin. In de herdenking wordt nauwelijks een koppeling gemaakt met ons eigen aandeel in die situatie.
Kinke schreef:Gisteravond hoorde ik in de sportschool iets opmerkelijks, we gingen daar ook 2 minuten stilte houden en zaten met een flinke groep voor de tv. Toen hoorde ik iemand zeggen: er zijn veel mensen die helemaal niet weten wat er in de 2de wereldoorlog is gebeurd….Ik was verbaasd, dan heb je onder een steen geleefd en ben je nooit naar school geweest, anders kan dat toch niet?
purny schreef:Zou het dan niet een idee zijn om een excursie te plannen naar een concentratiekamp? Er loopt nu een fototopic van iemand die naar Auschwitz geweest is. Lees toch wel dat diverse bokkers er ook heen willen. Maar dat is een beetje moeilijk te organiseren denk ik
Ook vind ik het eigenlijk wel bij een geschiedenisles horen op een middelbare school