Jonge moslims delen 15.000 gratis korans uit op Koningsdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:44

Wij hebben nu al moslima's lopen bij de jeugd van vroeger en valt mij op dat juist die generatie tolerant is. De enige die erop tegen was, vond ook dan broeders geen mannen hoorden te wassen en dat 'kleurlingen' terug naar de jungle moesten :+ dus die was al blijven steken in de jaar 0.

Ik houd wel van een diverse groep :j

Koran in boekvorm zou ik wel willen krijgen, kan die mooi naast de Bijbel staan.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-04-15 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:47

Ik hou gewoon niet van opdringen, of er nu duizenden bijbels, korans of getuige van jehova folders worden uitgedeeld. Als mensen zijn interesse hebben vinden ze hun eigen weg.

Al moet ik wel zeggen dat ik het eens ben met joolien en het een mooi gebaar vind. Maar ik zie liever meer van dit soort dingen:

http://www.hln.be/hln/nl/3805/Buitenlan ... Oslo.dhtml

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 00:49

Hmmm,

Mijn ervaring is juist dat de jeugd wat aan het 'radicaliseren' is en de ouders vaak wat passiever/toleranter zijn.

Maar sowieso is het heel divers. Ik heb kort geleden op school gezeten met zowel een hele aardige moslim als met een moslim die gewoon keihard ontkende dat de aanslag op Charlie Hebdo door moslimfundamentalisten was uitgevoerd. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:51

Tytonidae schreef:
Hmmm,

Mijn ervaring is juist dat de jeugd wat aan het 'radicaliseren' is en de ouders vaak wat passiever/toleranter zijn.

Maar sowieso is het heel divers. Ik heb kort geleden op school gezeten met zowel een hele aardige moslim als met een moslim die gewoon keihard ontkende dat de aanslag op Charlie Hebdo door moslimfundamentalisten was uitgevoerd. :')

Ik bedoelde dat die 'mijn' jeugd van vroeger tolerant Is :D

(Ook naar mensen met tatoeages etc en dat zie ik nu al jaren. Waar de veel jongere generatie overal maar iets van moet vinden van hun medemens, vinden zij het juist snel prima :+ Vinden het juist interessant om te vragen naar de hoofddoek, naar die piercing etc :) en natuurlijk zitten er ook wel wat bij de jeugd van vroeger die wel een mening heeft en die steken ze niet onder stoelen of banken, maar ze behandelen je niet anders. tot nu toe valt het juist op hoe ontzettend tolerant bijna iedereen daar is en angst voor de islam? Ach... Ze hebben al een oorlog of meer overleefd...)

Thesserd

Re: Jonge moslims delen 15.000 gratis korans uit op Koningsdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 01:12

Kan me hier niet zo druk om maken eigenlijk, prima toch? :D Als ik het vergelijk met dezelfde typen als van die personen die Bijbels uitdelen, sja... het is niet mijn ding, maar niks mis met die mensen meestal.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 01:30

Lijkt me echt zonde, waarom niet gewoon 15 000 flyers met een QR code naar zo'n koran app, het is toch zonde om zoveel boeken te drukken met een grote kans dat het merendeel niet gelezen wordt?

Overgens vind ik het wel appart dat een ongelovige de koran niet mag aanraken. Dat maakt het mensen toch alleen maar moeilijk zich te bekeren tot de islam, hoe moet je immers bekeerd raken als je niet mag lezen wat de bedoeling is :o? .

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 01:44

liedje89 schreef:
Lijkt me echt zonde, waarom niet gewoon 15 000 flyers met een QR code naar zo'n koran app, het is toch zonde om zoveel boeken te drukken met een grote kans dat het merendeel niet gelezen wordt?

Overgens vind ik het wel appart dat een ongelovige de koran niet mag aanraken.Dat maakt het mensen toch alleen maar moeilijk zich te bekeren tot de islam, hoe moet je immers bekeerd raken als je niet mag lezen wat de bedoeling is :o? .

Zegt wie?

Zou het ook niet een beetje vreemd zijn (buiten de al door jouw genoemde reden) om als Moslim de Koran te overhandigen aan mensen die het niet zouden mogen aanraken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 01:48

Vertaling mag wel gelezen en aangeraakt worden. Weet niet hoe dat precies met de bijbel zit maar die mocht eerst ook niet vertaald worden en het gewone volk mocht het eerst niet lezen, kregen het voorgelezen, want die waren te dom ok dat te begrijpen (meen ik dat het is). Niet veel anders dan met de koran dus :)

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 02:07

Maartje1990 sommige (orthodoxe) moslims zijn dat van mening, dat wil daarom nog niet zeggen dat dat juist is :)
De meeste moslims zullen wel eerst woedoe (rituele wassing) verrichten alvorens de Koran aan te raken.
Ik ben benieuwd naar een bron en verwijzing naar de sura waar staat dat het verboden is want ik ben 'm (nog) niet tegen gekomen :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 06:50

Ik heb het artikel nog eens goed gelezen maar ik begrijp niet wat een aantal er geen fijn stuk aan vindt. Ik lees geen grimmigheid of dreiging. Ik vind het juist mooi dat ook moslims de kans nemen om over hun geloof te vertellen, zij zijn inmiddels ook onderdeel van de Nederlandse samenleving geworden. En dat niet iedereen dit een succes vindt is heel duidelijk maar het is zoals het is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 06:57

Laat ze die korans lekker uitdelen. Jehova's komen toch ook aan je deur om je wachttorens aan te smeren?
Ik snap niet waarom mensen zich hier druk om maken.
Je bent toch niet verplicht om het aan te pakken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:12

amj schreef:
Wat zou er gebeuren als je in, pak 'm beet, Iran, Saoudi-Arabië of Pakistan op straat bijbels zou uitdelen?

Aangezien wij (volgens mij) absoluut niet willen lijken op Iran, Saoudi-Arabië of Pakistan is dat alleen maar meer reden om er blij mee te zijn dat het hier wel kan. Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:31

Tytonidae schreef:
Citaat:
Een land als Saoedi-Arabië is een theocratie. De normen en waarden en wetten en regels zijn opgesteld vanuit het geloof. Nederland is geen theocratie, dus onze normen en waarden en regels en wetten zijn niet 'vastgepind' op 1 geloofsovertuiging. Natuurlijk kent de islam verschillende stromingen, net zoals het christendom, maar vrijwel de volledige bevolking in een land als Saoedi-Arabië is aanhanger van de islam. Hier in Nederland is tegenwoordig meer dan de helft van de bevolking niet meer gelovig.

Hoe zou jij er tegen aan kijken als we het bijvoorbeeld zouden hebben over een land zoals Egypte? Er wonen daar veel moslims, maar ook enorm veel christenen :)

Ongeveer 10 procent van de bevolking is christen, maar dat betekent nog niet dat je daar zomaar Bijbels uit kan delen. Na de revolutie daar in 2013 zijn er enorm veel christelijke kerken en scholen vernield. En nu nog steeds worden er heel veel christenen daar gediscrimineerd, sommige worden zelfs verstoten of mishandeld door familie als ze van de islam zich tot christen bekeren. Als je daar bijbels uit zou delen zou dat hartstikke gevaarlijk zijn, gelukkig is dit in Nederland niet zo, en ik zie daarom ook niet waarom er geen gratis korans uitgedeeld zouden mogen worden. Er is niemand die er last van heeft, als je niet wilt loop je door, en als je wel wilt neem je er 1 aan. Niks opdringerig aan lijkt mij? Ik vind het juist hartstikke mooi dat jonge mensen zich zo inzetten voor hun geloof, en dat dat kan en mag in Nederland.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:24

liedje89 schreef:

Overgens vind ik het wel appart dat een ongelovige de koran niet mag aanraken. Dat maakt het mensen toch alleen maar moeilijk zich te bekeren tot de islam, hoe moet je immers bekeerd raken als je niet mag lezen wat de bedoeling is :o? .

Vertaling mag je aanraken :) daarnaast kunnen ze bij wijze van ook gewoon linkjes uitdelen, kan iedereen het lezen op internet. De Thora mag je bv ook niet met je blote handen aanraken, heb je ook een stokje voor nodig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:36

Science90 schreef:
44Myrthe44 schreef:
Ben erg benieuwd wie je hier met ''wij'' bedoeld, haha

'De Nederlander' die hier een stamboom heeft die honderden jaren terug gaat. Nederland is namelijk vanuit de geschiedenis al Christelijk. Overigens ken ik geen enkel hotel waar een Bijbel voor je klaar ligt hoor :')

Bij het verlaten van de basisschool hebben wij ook een Bijbel gekregen, maar dat was dan ook een Christelijke school. Ik vond het een mooi gebaar, een fundament voor de rest van je leven.

"De Nederlander"? Nederland lijkt me nou wel bij uitstek het land waar "de Nederlander" niet zo duidelijk te herleiden is. Zie ons verleden.
En vanuit de geschiedenis al christelijk? Het christendom was er anders ook niet altijd hoor :D Hoe ver wil je terug gaan? Er zijn nog amper christenen in Nederland (naar verhouding). In sommige delen van het land zijn ze helemaal schaars.

Bijbels worden uitgedeeld (ze hebben vroeger ook wel eens bij ons op het plein gestaan, en mijn school was niet christelijk), Jehova's komen aan de deur... ik heb er niks mee, maar als mensen de Koran willen uitdelen op straat moeten ze dat vooral doen! Als je 'm niet wil kun je er toch gewoon voor bedanken?
Ik zou hem overigens wel aannemen, ben wel benieuwd wat er nou echt in staat.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 27-04-15 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:36

liedje89 schreef:

dat soort acties worden gewoon betaald van ons belasting geld hoor :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:44

geerke schreef:

Hoe kom je daarbij? Heb je daar een bron van?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:47

Shadow0 schreef:
geerke schreef:

Hoe kom je daarbij? Heb je daar een bron van?

worden betaald door sponsoring...dus ook stichtingen geven geld die gewoon subsidie krijgen,en die subsidie komt uit belastinggeld wat de burger ophoest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:51

geerke schreef:
worden betaald door sponsoring...dus ook stichtingen geven geld die gewoon subsidie krijgen,en die subsidie komt uit belastinggeld wat de burger ophoest.

Sorry, maar da's echt onzin wat je nu schrijft. Sponsoring is niet hetzelfde als subsidie, en stichtingen worden niet bekostigd uit belastinggeld. Het klinkt nogal als iets dat puur is bedoeld als verdachtmaking, wegens gebrek aan betere argumenten.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:53

geerke schreef:

Dit soort acties worden betaald door donaties van Moslims :)
Misschien is het handig om eerst te checken hoe iets tot stand is gekomen voordat je zo maar iets roept :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:57

geerke schreef:

Maakt niet uit wiens geld het is het is gewoon zonde van het papier en de moeite om dingen uit te delen die grotendeels op de vuilberg belanden, op zo'n schaal ook 15 000.
Met een ieder boek trouwens ik kreeg laatst een gratis uitgave van "een vlucht regenwulpen", wat moet je daar nu mee, niemand wilde hem hebben ook. Zelfs op de lokale weggeefhoek hapte niemand, je kan daar nog een sok met een gat op zetten en iemand komt hem halen. Zonde van al dat papier...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:09

liedje89 schreef:
geerke schreef:

Maakt niet uit wiens geld het is het is gewoon zonde van het papier en de moeite om dingen uit te delen die grotendeels op de vuilberg belanden, op zo'n schaal ook 15 000.
Met een ieder boek trouwens ik kreeg laatst een gratis uitgave van "een vlucht regenwulpen", wat moet je daar nu mee, niemand wilde hem hebben ook. Zelfs op de lokale weggeefhoek hapte niemand, je kan daar nog een sok met een gat op zetten en iemand komt hem halen. Zonde van al dat papier...

Dan neem je zo'n boek toch níet aan. Ik snap het probleem niet.... En waar haal jij vandaan dat ze op de vuilberg belanden? Alleen al de reacties hier op bokt lijken erop dat er toch zat mensen zijn die de koran willen lezen. De rest mag gewoon bedanken voor de eer.

Daarnaast: 15000 boeken voor de bevolking van Nederland is echt niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:20

Shadow0 schreef:
Geryon schreef:
Geloofsboekjes in hotelkamer vind ik nogal aandringen en niet oké.

Tsja, ze liggen er al een tijdje...

Idd en heeft niks met opdringen te maken, maar gewoon een soort extra service. Hij ligt ook altijd in een kastje dus t word je niet opgedrongen.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:43

Afbeelding

Kwam op Facebook deze foto tegen uit Rotterdam. :) Voor wie in de buurt is en interesse heeft: ze staan blijkbaar bij de Doelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:48

Dat is toch alles behalve opdringerig in zo'n standje?
Als dit opdringerig is, dan zijn die andere mensen met hun oude rotzooi van zolder waar niemand op zit te wachten ook opdringerig.