Discussie - je hóeft er niet te werken!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Discussie - je hóeft er niet te werken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:26

Moet ik voor diegenen die ontevreden zijn gaan voorkauwen waar zij iets beters kunnen vinden? Als je beter kan krijgen moet je beter gaan toch en dan wil je daar vast zelf wel wat tijd in steken.
AH is echt niet de enge werkgever voor een 18 jarige :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:32

@Joman; Nee hoor, het jeugdloon is overal lager dan het minimumloon, vandaar mijn vraag, waar dan? Dat is er niet namelijk.

Jenny_S schreef:
Wat een gezeur om niks. Wat verwacht je nou? Je bent 19 komt net kijken en dan ook nog veel willen verdienen. Ik kreeg bij de overheid op mijn 19 de ook jeugdloon. Lekker belangrijk. Later allemaal ingehaald. Eerst maar eens laten zien dat je kan werken daarna word je daarvoor beloont. Vakkenvullen is nou eenmaal geen werk waar je hoop verstand voor hoeft te hebben en ga het nou niet vergelijken met werk waarvoor je veel verantwoording bij hebt.

Niet veel, maar genoeg om van te leven (eten, huren, zorgverzekering betalen, studie betalen), niet iedereen kan meer bij pappie en mammie wonen namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:01

Niet ieder bedrijf betaalt jeugdloon aan 18-jarigen. Toen ik 18 was verdiende ik zo'n 9€ per uur. Gewoon een beetje goed zoeken :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:05

@ Joman: Iemand met papieren is echt niet meer dan iemand zonder. Uiteindelijk vegen we allemaal onze eigen r**t af. Ik heb zelf een stapel diploma's en niet de minste, maar ik voel me allesbehalve verheven boven mensen die in de ogen van anderen "minder werk" doen. Sterker nog: ik ga liever met die mensen om dan mensen die op "mijn niveau" gestudeerd hebben. Oké, ik zou me doodvervelen als ik dat werk moet doen, omdat ik geestelijk bezig moet zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik mensen die dit werk doen (zij het opleidingsgewijs, zij het omdat er niets anders is, zij het omdat ze er al vanaf jonge leeftijd werken, of welke reden ook) niet méér gun. Dankzij deze mensen kan ik tenminste het eten kopen dat ik wil en grijp ik niet mis. Hetzelfde voor degenen die vuilnis op komen halen, iets waar menigeen niet aan moet denken. Ik ben blij dat er mensen zijn die het wèl willen doen, anders zit ik met die sh*tload aan troep in mijn huis of slingert het langs de weg met alle gevolgen van dien. Ik leef me nu eenmaal in in andere mensen en hun (beweeg)redenen. Wat dacht je van piloten die zijn uitgeloot? Ook niet de minste opleiding, maar al deze mensen staan wel jouw boodschappen aan te vullen, ALS ze al aan de bak komen: deze mensen zijn tenslotte te hoog opgeleid voor het werk. Zij willen echter wel werken en pakken alles aan. Wie weet heeft deze jongeman van het filmpje wel een opleiding afgerond, maar komt hij niet aan een andere baan. Blijft hij om die reden bij AH werken, maar wil wel graag zijn lasten kunnen bekostigen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:26

Ik doe nergens denegerend over vakkenvullers of laaggeschoolden of wie dan ook. Ik zeg wel dat ik een hoger loon vind passen bij diegenen die hoger opgeleid zijn en meer verantwoordelijkheid dragen.
Je hele betoog is natuurlijk niets nieuws.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 21:32

Shenavallie schreef:
@ Joman: Iemand met papieren is echt niet meer dan iemand zonder. Uiteindelijk vegen we allemaal onze eigen r**t af. Ik heb zelf een stapel diploma's en niet de minste, maar ik voel me allesbehalve verheven boven mensen die in de ogen van anderen "minder werk" doen. Sterker nog: ik ga liever met die mensen om dan mensen die op "mijn niveau" gestudeerd hebben. Oké, ik zou me doodvervelen als ik dat werk moet doen, omdat ik geestelijk bezig moet zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik mensen die dit werk doen (zij het opleidingsgewijs, zij het omdat er niets anders is, zij het omdat ze er al vanaf jonge leeftijd werken, of welke reden ook) niet méér gun. Dankzij deze mensen kan ik tenminste het eten kopen dat ik wil en grijp ik niet mis. Hetzelfde voor degenen die vuilnis op komen halen, iets waar menigeen niet aan moet denken. Ik ben blij dat er mensen zijn die het wèl willen doen, anders zit ik met die sh*tload aan troep in mijn huis of slingert het langs de weg met alle gevolgen van dien. Ik leef me nu eenmaal in in andere mensen en hun (beweeg)redenen. Wat dacht je van piloten die zijn uitgeloot? Ook niet de minste opleiding, maar al deze mensen staan wel jouw boodschappen aan te vullen, ALS ze al aan de bak komen: deze mensen zijn tenslotte te hoog opgeleid voor het werk. Zij willen echter wel werken en pakken alles aan. Wie weet heeft deze jongeman van het filmpje wel een opleiding afgerond, maar komt hij niet aan een andere baan. Blijft hij om die reden bij AH werken, maar wil wel graag zijn lasten kunnen bekostigen...

Dan nog blijf je toch zoeken naar een andere baan en zie je dit als iets 'tijdelijks'?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:46

Shenavallie schreef:
Jenny_S schreef:
Wat een gezeur om niks. Wat verwacht je nou? Je bent 19 komt net kijken en dan ook nog veel willen verdienen. Ik kreeg bij de overheid op mijn 19 de ook jeugdloon. Lekker belangrijk. Later allemaal ingehaald. Eerst maar eens laten zien dat je kan werken daarna word je daarvoor beloont. Vakkenvullen is nou eenmaal geen werk waar je hoop verstand voor hoeft te hebben en ga het nou niet vergelijken met werk waarvoor je veel verantwoording bij hebt.

Wat als die jongen al vanaf zijn 15e voor dit bedrijf werkt, met hart en ziel? Een keiharde werker, niet zeurt over wat langer doorgaan? Je altijd op hem kunt rekenen? Er voor het bedrijf staat en goede reclame voor jouw bedrijf is?

als je mazzel hebt wil de manager wat voor je betekenen, maar dan was hij ook niet nog steeds een vakkenvuller :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:49

Echt he, en trouwens de mensen op het werk bij mij hebben vaak een eigen huur/koophuis en een dikke telefoon en een eigen auto. Nou dan heb je niks te klagen hoor. Die zijn vaak tussen de 20 en 25.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 21:50

Shenavallie schreef:
Wat als die jongen al vanaf zijn 15e voor dit bedrijf werkt, met hart en ziel? Een keiharde werker, niet zeurt over wat langer doorgaan? Je altijd op hem kunt rekenen? Er voor het bedrijf staat en goede reclame voor jouw bedrijf is?

Dan mag hij bij het bedrijf blijven werken en krijgt hij elk jaar conform de CAO loonsverhoging :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:55

Colorado schreef:
@Joman; Nee hoor, het jeugdloon is overal lager dan het minimumloon, vandaar mijn vraag, waar dan? Dat is er niet namelijk.

Jenny_S schreef:

Niet veel, maar genoeg om van te leven (eten, huren, zorgverzekering betalen, studie betalen), niet iedereen kan meer bij pappie en mammie wonen namelijk.

snap ik, maar soms moet je eerst even doorbikkelen voordat je iets bereikt. ik moest ook naast mijn studie 30 uur per week werken om alles te kunnen betalen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:48

LauraMc schreef:
Shenavallie schreef:

Dan nog blijf je toch zoeken naar een andere baan en zie je dit als iets 'tijdelijks'?

Uiteraard blijf je dan zoeken. Het punt is alleen dat er zo makkelijk sprake is van "dan ga je toch weg?". Deze jongeman is erg begaan met het bedrijf en laat dat ook duidelijk merken. En wat heeft een bedrijf liever: mensen die hart voor de zaak hebben en zich inzetten of honderd keer administratieve rompslomp door uitstroom en nieuwe instroom. Is ook een kostenpost, al is het alleen maar omdat de financiële medewerker onnodig extra werk krijgt en die is nu net een stuk duurder dan de gemiddelde vakkenvuller.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:05

Jenny_S schreef:
snap ik, maar soms moet je eerst even doorbikkelen voordat je iets bereikt. ik moest ook naast mijn studie 30 uur per week werken om alles te kunnen betalen.

Een minimumloon is imo niet iets om te bereiken, het is waar je als volwassene mee begint en vanwaar je gaat opbouwen. 18 Jarigen zijn op allerlei vlakken wolwassen, maar niet als het gaat om loon, dat klopt niet. Ook vindt niet iedereen zijn of haar studie makkelijk genoeg om er 30 uur bij te kunnen werken.

Daarbij is het minimumloon voor een 18 jarige ongeveer 4 euro 40. Bij 30 uur per week is dat 530 euro per maand, 430 na aftrekking zorgverzekering en daar moet de rest dan nog van betaald worden. Zit je nog steeds eeerg krap of je moet een hele goedkope kamer weten te vinden, wat ook niet makkelijk te vinden is tegenwoordig.

Sorry hoor, maar als je zo hard doorbikkelt vind ik dat je minimaal schuldenvrij moet kunnen leven, zo niet moet er binnen de maatschappij iets veranderd worden. En vakken vullen is ook gewoon werk (net als al het andere werk dat onopgeleide 18-jarigen doen), en van werk moet je kunnen leven, of je nou hoog opgeleid bent of niet.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:59

Colorado je gaf zelf aan in 1 van je vorige tekst dat als jij afgestudeerd was aan universiteit en je dan dat werk zou moeten doen je het niet normaal vond dat je dat loon zou krijgen en wat als iemand anders met mbo dat werk gaat nemen moet diegene dan minder betaald krijgen dan jij voor hetzelfde werk?

Een hoger minimum start betekend dat alle andere schalen en treden ook moeten stijgen en dat is gewoon niet haalbaar

Enige jammere vind ik dat ze heel veel te kort doen aan studerende denk aan studiefinanciering etc. Denk dat ze daar de plank bij misslaan want dat is de basis.
Maar als je besluit om alleen te gaan werken op je 18de dan weet je dat je niet gelijk bergen geld krijgt.

Dus we moeten wel even studerenden en alleen werkers van elkaar scheiden want die kan je niet met elkaar vergelijken

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:03

Jenny_S schreef:
Colorado je gaf zelf aan in 1 van je vorige tekst dat als jij afgestudeerd was aan universiteit en je dan dat werk zou moeten doen je het niet normaal vond dat je dat loon zou krijgen en wat als iemand anders met mbo dat werk gaat nemen moet diegene dan minder betaald krijgen dan jij voor hetzelfde werk?

Een hoger minimum start betekend dat alle andere schalen en treden ook moeten stijgen en dat is gewoon niet haalbaar

Enige jammere vind ik dat ze heel veel te kort doen aan studerende denk aan studiefinanciering etc. Denk dat ze daar de plank bij misslaan want dat is de basis.
Maar als je besluit om alleen te gaan werken op je 18de dan weet je dat je niet gelijk bergen geld krijgt.

Dus we moeten wel even studerenden en alleen werkers van elkaar scheiden want die kan je niet met elkaar vergelijken

Ik denk dat je me door elkaar haalt met iemand anders!

Verder hoeft het minimum niet omhoog, het minimum voor die leeftijd moet rechtgetrokken worden naar dat van volwassenen, is iets heel anders! Andere lonen hoeven dus helemaal niet aangepast worden.

En ik vind dat die twee helemaal niet gescheiden hoeven te worden. Er zijn allerlei redenen om liever te willen werken dan studeren en met geen van allen is iets mis. Full time werken is fulltime minimunloon voor volwassenen waar van te leven valt, 18 jarigen zijn volwassen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 07:56

Colorado schreef:
Jenny_S schreef:

Ik denk dat je me door elkaar haalt met iemand anders!

Verder hoeft het minimum niet omhoog, het minimum voor die leeftijd moet rechtgetrokken worden naar dat van volwassenen, is iets heel anders! Andere lonen hoeven dus helemaal niet aangepast worden.

En ik vind dat die twee helemaal niet gescheiden hoeven te worden. Er zijn allerlei redenen om liever te willen werken dan studeren en met geen van allen is iets mis. Full time werken is fulltime minimunloon voor volwassenen waar van te leven valt, 18 jarigen zijn volwassen.

Afbeelding
Is je eige tekst

Maar goed ik hoef me gelijk niet te halen maar het is helder dat het niet slim is in Nederland om er zelf voor willen kiezen te werken als je het loon niet accepteerd. Laten we het daar maar op houden haha

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:05

Jenny_S schreef:
[ [url=m/tXJGX9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Is je eige tekst

Maar goed ik hoef me gelijk niet te halen maar het is helder dat het niet slim is in Nederland om er zelf voor willen kiezen te werken als je het loon niet accepteerd. Laten we het daar maar op houden haha

Nee dat is iets wat ik van iemand anders heb gequote, klik maar door naar het bericht.
Dus je zegt eigenlijk, werk maar niet en ga voor een uitkering of bouw schulden op, ook een optie ja!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:22

Maar gaat deze discussie nou over jeugdloon, of het werken als vakkenvuller?

Jeugdloon boven de 18 vind ik inderdaad ook niet meer van deze tijd. Maar het risico is natuurlijk wel dat je dan als vakkenvuller na je 18de verjaardag er uit wordt bezuinigd en er een 15 jarige op je plaats wordt aangenomen, maar goed ach.

Maar zeiken over een loon als vakkenvuller slaat natuurlijk nergens op, je kiest zelf voor het meest lage baantje wat er is. Er zijn een hoop meer banen waar je net zo weinig aan diploma voor nodig hebt en een stuk beter verdienen, alleen zijn dat vaak ook wel iets zwaardere (en minder leuke) banen.

En geloof me, ik heb het allemaal gedaan, naast mn studie. Alleen bij de AH was ik er na 3 werkdagen al achter wat voor honden dat zijn en ben dus ook meteen weer vertrokken!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:43

Colorado schreef:
Jenny_S schreef:
[ [url=m/tXJGX9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Is je eige tekst

Nee dat is iets wat ik van iemand anders heb gequote, klik maar door naar het bericht.
Dus je zegt eigenlijk, werk maar niet en ga voor een uitkering of bouw schulden op, ook een optie ja!

Oh sorry dat is dan verkeerd van mij

En nee of je gaat werken en verwacht niet te veel of ga studeren voor hoop ik een betere toekomst

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:54

Voor mij gaat er niet om of dat je als jongere wel of niet mag zeuren over de hoogte van het minimum jeugdloon, maar over dat de topmensen van grote bedrijven er elk jaar procenten en bonussen bijkrijgen terwijl het werkvolk niks bijkrijgt, in moet leveren of ontslagen word om te bezuinigen.

Dat is voor mij waar het misloopt in het bedrijfsleven.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:42

Ik werkte zelf als 17 jarige fulltime in een supermarkt. En het kan gerust goed verdienen. Binnen anderhalf jaar had ik een diploma en verdiende ik het dubbele als waar ik mee begon.
Hier hoor ik ook geen van de jeugdigen klagen over het salaris wat ze verdienen. En ja, ik heb ze ook van 20 die op zichzelf wonen en geen financiele steun van hun ouders krijgen of iets.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:03

Jenny_S schreef:
Oh sorry dat is dan verkeerd van mij

En nee of je gaat werken en verwacht niet te veel of ga studeren voor hoop ik een betere toekomst

Maakt niet uit!

Of je gaat werken en verwacht niet veel, maar genoeg om van te leven (dat is het minimumloon namelijk), alleen niet voor je 23 bent, dan kan je wel gaan werken, maar niet overleven, moet je dus maar even wachten met overleven...?

Het gaat overigens over jeugdloon na de 18 Toydoll! Maar het was inderdaad een vakkenvuller die deze actie heeft uitgevoerd, namens Young & United (https://www.youngandunited.nl/).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:19

Ik vind het best een moeilijk discussiepunt. Enerzijds kan ik me best erin vinden dat het 'onzin' is dat je tot je 23e tot het 'minimum jeugdloon' behoort. Aan de andere kant; waar trek je dan de grens? De een wil met z'n 18e al het huis uit, maar zal toch echt door moeten studeren om de financiële kant daarvan zelf te kunnen regelen.Als je als 18jarige onder het reguliere jeugdloon wil vallen, ja leuk, maar kom je dan niet met het punt te zitten dat je vervolgens op je 18e er keihard uitvliegt omdat een 16jarige die wél onder het jeugdloon valt, goedkoper is?

Hier staan overdag overigens ook de oudere dames achter de kassa bij de AH et cetera, maar dat heeft er meer mee te maken dat die er al 100 jaar werken bij wijze van spreke. Overigens doen niet alle werkgevers aan het minimum jeugdloon mee; ik verdiende op m'n 18e rond de 12 euro per uur bij de benzinepomp.

Het heeft wel z'n voors en tegens, het zal heel frustrerend zijn als je net op de grens zit (22/23) maar goed waar trek je dan de grens...

Want op het moment dat je vanaf je 18e een normaal minimumloon ontvangt; dan komt er vanzelf iemand die zegt; "ja maar ik ben 17 en moet ook mezelf onderhouden, ik woon immers op kamers vanwege mijn studie." Sta je dan met je goeie gedrag :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:18

Probeer maar eens als 21 jarige een bijbaan te vinden naast je studie!
Op alles wat ik stuurde kreeg ik terug dat ik niet in het "profiel" paste. A.K.A. te oud..

Nu werk ik op een dressuurstal in de weekenden waar ik het naar mijn zin heb. Is dit mijn studierichting, nee totaal niet.
Maar op een webredactie kan ik ook niet werken ivm onregelmatige uren door school.

Dus ik ben gedwongen tot het weekend.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:41

Anoniem schreef:
I.Als je als 18jarige onder het reguliere jeugdloon wil vallen, ja leuk, maar kom je dan niet met het punt te zitten dat je vervolgens op je 18e er keihard uitvliegt omdat een 16jarige die wél onder het jeugdloon valt, goedkoper is?

Ik weet niet hoor maar over het algemeen worden die mensen toch al niet aangenomen? Ik heb bij de AH waar ik werkte ooit een tijdje wat administratief werk gedaan omdat ik mijn eigen werk door een blessure niet kon doen. Mijn voornaamste taak, afwijzingsbrieven sturen naar sollicitanten en een paar mensen bellen voor een gesprek, selectie beleid was domweg niemand ouder dan 16 en niemand met een buitenlandse naam wordt uitgenodigd. Zelf werd ik na mijn tweede contract ook gewoon ingewisseld voor iemand die 2 jaar jonger was.

Ik vind het argument dat jongeren dan helemaal niet meer aangenomen worden voor dit soort werk en er alleen nog maar ouderen worden aangenomen trouwens een beetje onzin, hoe ervaren moet je nu helemaal zijn om spullen in een schap te zetten of voor een scanner langs te halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:55

liedje89; dat laatste ben ik absoluut met je eens; het is een scanner en vakken vullen, geen hogere wiskunde := De kassa doet alles automatisch optellen dus dat zal inderdaad het punt niet zijn.

Wat betreft de leeftijd; dat was dus ook mijn idee. Althans, vriendinnen van me zijn ook op hun 19e gewoon eruit gebonjourd omdat ze te duur werden. Zwaar beledigd waren ze, maar dat is wel de manier waarop het gaat, tenzij je echt onmismaar bent op de vloer maar 9 van de 10 keer zijn ze dat gewoon niet, hoe rot ook. Iedereen is vervangbaar wordt altijd gezegd en hoe rot ook; zo is het toch ook?

Hoe het inmiddels met sollicitatie procedures zit weet ik eigenlijk niet, laatste keer dat ik ergens heb gesolliciteerd is ook alweer 2,5 jaar geleden _O-