Stop Jo Frost?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:59

Simoonzel schreef:
Je kind in het donker laten slapen vind ik niet zielig. Het is een irrationele angst en hij moet er gewoon overheen stappen. Als hij dan een nachtje in het donker heeft geslapen is het ineens niet eng meer. Nou boehoe wat een kindermishandeling.

Ben je zelf wel eens ergens bang voor geweest toen je kind was? Een krokodil onder je bed, een geest in de kast of de harde regen op je raam?
Die angsten zijn niet irreëel, maar levensecht. Er 'gewoon overheen stappen' kan niet, het kind zal moeten ervaren dat het donker niet eng is

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:02

love__mandy schreef:
_black_rose_ schreef:
Kinderen gaan niet dood van op een strafbankje zitten en duidelijkheid en grenzen stellen is ook heel belangrijk in de opvoeding. Dit is ook slechts 1 van de kritiekpunten die de actiegroep heeft. Persoonlijk geloof ik niet in dit kritiekpunt omdat ik denk dat kinderen er inderdaad niet dood van gaan en het stellen van grenzen een belangrijke oudercompetentie is!

Ik ben echt benieuwd hoe deze persoon zelf haar kinderen opvoed of deze personen.
Die kinderen hebben geen grenzen en krijgen nooit straf?
Ik ben van mening dat je je kind NIET kan opvoeden zonder grenzen, en ga je over die grens is daar straf aan verbonden. Spreekt voor zich.
Ik neem dus aan dat als die kinderen niet willen slapen pappie en mammie eeeeuwige gesprekken gaan voeren waarom het kindjelief niet wilt slapen, kortom, kind de hele nacht tv kijken.
Nee, lijkt me niet de bedoeling
Dit zijn waarschijnlijk van die miepjes die zelf geen kinderen hebben en niet weten hoe het allemaal werkt, lekker makkelijk oordelen dan.

Het 'grappige' is.. ze heeft geen kinderen :Y)

Anoniem

Re: Stop Jo Frost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:24

Die van mij hebben een nachtlampje van een euro van de action
Sommige dingen zijn zonder discussie op te lossen

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:39

Ik heb geen kinderen inderdaad, en daarmee kan ik niet uit ervaring spreken. Ik denk dat er hier ook veel mensen zijn die geen ervaring hebben als pedagoog maar toch een behoorlijke mening hebben over de manier waarop de jeugdhulpverlening eruit zou moeten zien, dat is misschien net zo hypocriet.

@ love_mandy: Je citeert nu een stukje van mij waarin ik aangeef dat ik vind dat kinderen inderdaad niet doodgaan van zitten op een strafbankje en waarin ik aangeef dat ik het op dit gebied dus ook niet eens ben met die actiegroep.
Vervolgens zet je eronder dat je denkt dat ik negatief denk over het bestraffen van ongewenst gedrag??

Het bestraffen van ongewenst gedrag is zeker een van de basiscompetenties van een ouder en dus essentieel voor een goede opvoeding (zoals ik al aangaf). In mijn allerlaatste opmerking was ik te stellig, mijn excuses daarvoor.

Mijn punt:Jo Frost richt zich veel (NIET UITSLUITEND) op dit stuk begrenzing en er wordt in de afleveringen minder aandacht (NIET GEEN) geschonken aan bijvoorbeeld:
-gesprekken tussen ouders en kind waarin er wordt besproken hoe je wel met bijvoorbeeld boosheid om verdriet kunt omgaan.
-Gesprekken tussen de ouders over de manier waarop zij onderling om willen gaan met hun problemen.
-structurele oplossingen voor andere problemen die de draagkracht van de ouders omlaag haalt

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:53

_black_rose_ schreef:
@ love_mandy: Je citeert nu een stukje van mij waarin ik aangeef dat ik vind dat kinderen inderdaad niet doodgaan van zitten op een strafbankje en waarin ik aangeef dat ik het op dit gebied dus ook niet eens ben met die actiegroep.
Vervolgens zet je eronder dat je denkt dat ik negatief denk over het bestraffen van ongewenst gedrag??

Het bestraffen van ongewenst gedrag is zeker een van de basiscompetenties van een ouder en dus essentieel voor een goede opvoeding (zoals ik al aangaf). In mijn allerlaatste opmerking was ik te stellig, mijn excuses daarvoor.

Mijn punt:Jo Frost richt zich veel (NIET UITSLUITEND) op dit stuk begrenzing en er wordt in de afleveringen minder aandacht (NIET GEEN) geschonken aan bijvoorbeeld:
-gesprekken tussen ouders en kind waarin er wordt besproken hoe je wel met bijvoorbeeld boosheid om verdriet kunt omgaan.
-Gesprekken tussen de ouders over de manier waarop zij onderling om willen gaan met hun problemen.
-structurele oplossingen voor andere problemen die de draagkracht van de ouders omlaag haalt

Ik bedoelde meer, dat diegene die dat zegt wss zelf geen kinderen had, een aangezien jij had getypt wat die persoon had gezegd, citeerde ik. Niks met jou te maken dus ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:56

Ik snap sowieso de ophef ook niet, de ouders zijn blij met haar hulp en de kinderen zijn er ook mee geholpen. Dus oeeee wat vreselijk dat je een gezin weer functioneel maakt :j afstraffen! Op het strafbankje!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:01

Ik vind dit hele Jo Frost gebeuren ook overdreven.... zij stelt grenzen waar die ouders dat meestal niet goed deden.
Als ik vroeger echt strontvervelend was, werd ik met kleren en al onder de koude douche gezet... maar dan had ik het echt te bont gemaakt.
Tegenwoordig is dat "kindermishandeling" !?
Kinderen kunnen prima luisteren, en niet luisteren betekent consequenties. Jo Frost trekt haar grens en de kinderen kunnen daar niet overheen. Prima toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:17

prugelpiet schreef:
Als ik vroeger echt strontvervelend was, werd ik met kleren en al onder de koude douche gezet... maar dan had ik het echt te bont gemaakt.

Nou ja... ja. Nergens voor nodig, kan ook anders en beter.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:22

Shadow0 schreef:
prugelpiet schreef:

Nou ja... ja. Nergens voor nodig, kan ook anders en beter.

Maar hoe dan? Ik kan me nog herinnerren dat ik meteen stopte als mijn ouders zeiden "als je niet ophoud moet je onder de koude douche"

Het is niet de straf die indruk maakt, maar het feit dat het serieus gebeurd en het niet bij een dreigement blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:50

Kinderen moeten inderdaad weten dat ouders doen wat ze zeggen, maar dat hoeft geen koude douche te zijn

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:58

Maar achteraf is alles makkelijk te beoordelen; ik snap best dat mijn schoonouders hun zoon onder de koude douche hebben gezet. Niet pedagogisch verantwoord, maar het had wel het doel bereikt: zoon werd uit zijn bui gehaald. Op dat moment was dat voor hun de beste optie die overbleef nadat de rest niets had uitgehaald.

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:04

Haar manier van opvoeden is juist goed, lijkt mij. Als je zo lam gaat doen worden kinderen alleen maar bijdehanter en gaan ze je misbruiken. Kinderen hebben tegenwoordig veel minder respect voor hun ouders dan vroeger, ik merk het ook bij mijzelf.

Daarbij is het ook niet verplicht om het zoals haar te doen, maar ik denk dat veel moeders die geen orde konden houden wel wat van haar manier heeft geleerd.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:08

'Als je zo lam gaat doen?'

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:13

Ben zelf moeder van 2 kids
Oudste bijna 8 een meisje jongste 6 een jongen !!!
En die krijgen als t nodig is echt een time out op een matje op de 3e trap trede ...
En als ze gekalmeerd zijn mogen ze uitleggen waarom ze bepaald gedrag vertoonde ...
Boos worden kan , maar we gaan wel uitleggen waarom en niet blablabla
Ze zijn soms erg driftig en grote mond de kids van tegenwoordig .
En dat accepteer ik niet .
Nu niet en over 10 jaar niet !
Niks mis met consequent opvoeden .
Ik laat ze ook heus wel hun mening uiten maar er wordt op een normale manier met elkaar gepraat ...
Is dit dan Jo Frost achtig ?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:15

Toen ik een keer als klein kind in een winkelkarretje zat te jengelen, hief mijn moeder haar hand op en zei alleen: "als je nu niet stopt met dat huilen zonder reden... zal ik je een reden géven om te huilen".
Nou, toen was t wel klaar hoor...

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:15

benangelique schreef:
Simoonzel schreef:
Je kind in het donker laten slapen vind ik niet zielig. Het is een irrationele angst en hij moet er gewoon overheen stappen. Als hij dan een nachtje in het donker heeft geslapen is het ineens niet eng meer. Nou boehoe wat een kindermishandeling.

Ben je zelf wel eens ergens bang voor geweest toen je kind was? Een krokodil onder je bed, een geest in de kast of de harde regen op je raam?
Die angsten zijn niet irreëel, maar levensecht. Er 'gewoon overheen stappen' kan niet, het kind zal moeten ervaren dat het donker niet eng is

Je ervaart dat het niet eng is door erin te slapen en te leren dat er dan niks aan de hand is. Zo stap je daar gewoon overheen. Een nachtlampje is een prima tussenstap, maar niet de ouders steeds de hele nacht wakker houden om bij hen te slapen. Zo leer je het nooit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:17

benangelique schreef:
Simoonzel schreef:

Tot je nachtlampje gaat roken, dan kun je ineens wel in het donker slapen haha

Nee ik hou wel van de manier van jo frost. Gewoon duidelijk en correct zijn, overigens is dit geen opvoeden maar corrigeren van verkeerde opvoeding, of zie ik dat verkeerd.
Gemiddelde kind vind ik hier vaak wel brutaal, had ik dat vroeger geflikt, nouja ik haalde het gewoon niet in mn hoofd. :) en ik ben er toch goed uitgekomen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:18

Maar dan stop je dus uit angst. Angst vd koude douche of angst voor die klap. Je stopt niet omdat je begrijpt waarom je iets niet kan of mag doen.
begrijp me goed hoor, mijn net 2 jarige kreeg vanavond ook een tik op zijn hand. Niet omdat ik dat een oplossing vind, maar omdat hij na 3x waarschuwen alsnog probeerde zijn hand op de hete pan te leggen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:18

Ik vind dat er aan beide kanten wel wat extremen opgezocht worden. De mensen die de oproep van de OP hebben geplaatst zijn vrijwel zeker geen mensen die alles toelaten, maar mensen die vanuit een behoorlijke visie bezig zijn met hun kinderen. En het zijn vaak ook niet die kinderen die zich zo moeilijk gedragen. (Ik geloof niet dat de Vrije School of montessorischool, om maar eens iets te noemen, zo bekend staan om hun hordes kinderen met gedragsproblemen.)

Veel kinderen die zich slecht gedragen worden helemaal niet zo soft aangepakt, maar vooral heel inconsequent: ze doen iets, er wordt een keer wat geschreeuwd, ze gaan door, er gebeurt niets, ze gaan door, er gebeurt nog steeds niet, ze gaan door, vader komt ze dreigen met een pak rammel. Op dat moment houdt het op... en een volgende keer gaan ze net zo hard weer verder.
Ik ken heel wat keurige, prettige kinderen uit 'softe' gezinnen waar discipline inderdaad nauwelijks aan de orde is omdat het eigenlijk nooit echt zo ver escaleert. Je kunt zachtaardig en begripvol zijn zonder kinderen onstuurbaar te maken.

Het is de balans die vaak misgaat. Maar de oplossing is zeker niet om ruwer te worden, en als mensen dat uit de uitzendingen van Jo Frost halen zou dat erg triest zijn want dat is ook niet wat zij zegt. Ze is in het verleden best behoorlijk uitgevaren tegen ouders die graag lijfstraffen willen geven.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:19

Ik houd wel van ritme en regelmaat. Puur omdat ik weet dat mijn dochter het daar het beste bij doet. En ik denk veel kinderen. Ik had mij altijd voorgenomen redelijk streng te zijn; zitten blijven aan tafel, slapen op eigen kamer, kind moet maar wennen aan geluiden beneden en doorslapen.
En weet je... al die voornemens.... versoepelen :') _O-
Ik ben toch een gulden middenweg aangegaan, wat gewoon het beste werkt voor ons.
Ook ik zet mijn dochter weleens op de trap, ook ik ben weleens doorgelopen in de supermarkt (met rode kop!) met een huilende dochter op de grond (al die blikken!!). Maar ik ben ook iemand die wel praat met mijn dochter, overleggen pleegt. Met uiteindelijk wel mijn eindbeslissing ("Nee, Emma, je ballerina jurk met legging en sandalen kan je niet aan naar school")
Overigens ik houd ook niet van rennen door winkels/restaurants, schreeuwen en gillen en geef dat echt wel mee in de opvoeding.
Dus niet gaan generaliseren :D

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:20

benangelique schreef:
Maar dan stop je dus uit angst. Angst vd koude douche of angst voor die klap. Je stopt niet omdat je begrijpt waarom je iets niet kan of mag doen.
begrijp me goed hoor, mijn net 2 jarige kreeg vanavond ook een tik op zijn hand. Niet omdat ik dat een oplossing vind, maar omdat hij na 3x waarschuwen alsnog probeerde zijn hand op de hete pan te leggen

maar waarom moet alles aan kinderen uitgelegd worden?
Kinderen moeten soms ook gewoon accepteren dat iets is zoals het is, zonder dat daar tekst en uitleg over gegeven hoeft te worden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:21

Dan kan je dat toch zeggen? Ik zeg dan ook, omdat mama dat niet goed vindt. Meestal volgt er dan een want of waarom, heel zelden niets

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:23

Ach of kinderen altijd moeten snappen waarom iets verboden wordt, een keer NEE gaan ze niet dood van hoor, door het softe gedoe krijg je juist die onhandelbare kinderen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:27

benangelique schreef:
Simoonzel schreef:

Wie heeft er geen nachten gehad waarin je ondanks je ernstige angst toch moet slapen? :+ Daar wordt je niet minder van hoor. Ik heb hoogstens met de deur open geslapen vroeger, maar lampjes e.d. hebben mijn ouders mij niet aan laten wennen. Niks mis mee als je af en toe bang bent, dat hoort er gewoon bij en daar wordt je volgens mij 'sterker' van als je merkt dat je het gewoon (zonder hulp) overleefd hebt :P

Klinkt stom, maar is dat niet een beetje net als bij honden? Als de hond ergens bang voor is en je gaat hem/haar troosten of helpen, dan geef je eigenlijk toe dat het inderdaad eng is :Y)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:29

benangelique schreef:

Nou nee we wisten gewoon dat we ons buiten moesten gedragen. Naar mijn idee hebben ik of m'n zussen bv nooit herrie geschopt in een supermarkt of winkel. Gingen we ergens heen, dan moesten we daar zitten en braaf stil wachten. Thuis tijd zat om te spelen. School was ook vrij streng, hing nog een half klooster aan, ook daar hetzelfde. Zelf ook nooit problemen mee gehad en ik zou het voorn mn kinderen net zo willen.