Eerste wolf in Nederland aangetroffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Eerste wolf in Nederland aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:34

dat filmpje is overigens niet in Duitsland, maar in Scandinavië ergens.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:36

Ik heb eens bij een lezing gezeten over wolven in Nederland. Heb begrepen dat er op de Veluwe plek en voedsel is voor ongeveer 5 roedels.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:49

dovish schreef:
Ik las op Facebook dat hij bij iemand om de boerderij (schapen) liep, inclusief foto. Ik vond hem op de filmbeelden bij het journaal al helemaal niet schuw overkomen en zij bevestigde dat. Zal het niet gewoon een ontsnapt dier zijn?

Edit: was overigens in Wezuperbrug.

Net op nieuwsuur was er een stukje over. Er word nog getwijfeld of hij wel echt "Wild" is. Hij kwam namelijk op het beeld materiaal veelste dichtbij de auto waaruit gefilmd werd om schuw te zijn. Juist het gebruik aan schuwheid kan gevaarlijk zijn.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:50

Froukje1993 schreef:
Ik heb zo'n vermoeden dat iedere bokker die heel hard ropet dat ze terug moeten komen niet hoeft te leven van een kudde schapen?
Sjonge.. "even een 2de omheining maken die de wolf tegenhoud" "ze zijn beschermd, dus alle dooie schapen worden vergoed" :n

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het machtige beesten, maar niet in dit kleine kikkerlandje. Die muizenplaag is straks ook over, wilde konijnen worden ook schaars als er meer wolven deze kant op komen en dan gaan ze toch echt wel opzoek naar iets anders.
En dan zijn kleine, 1 weeks oude lammetjes een goede 2de keus..

Leuk dat dat vergoed wordt, maar wat heb je daar emotioneel aan? Fokkers van schapen hebben òòk een hart.

Dit dus....
Beest heeft dikke pech wanneer hij voor mijn 4x4 belandt!
En hij zit hier heel dicht in de buurt.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:51

MamaMiesje schreef:
Voor mij is het tot nu toe een hoop hysterie om niks. Je zal zien: hebben ze het beest straks gevangen, blijkt ie gewoon een chip te hebben of zo :+

Dit :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:54

janderegelaa schreef:
Veulen84 schreef:
Voor sommige mensen is het wel goed om even deze site te lezen: http://www.wolveninnederland.nl/
Zo veel problemen hoef je niet te verwachten van wolven.

Nou, ik denk het wel. Zie onderstaand filmpje. In een linkje, niet kijken als je gevoelig bent of hondenliefhebber.
http://youtu.be/Jtzx4tyVQqA

Ja, een roedel wolven wil geen concurrentie/indringers in zijn territorium, daar vallen honden net zo goed onder als vreemde wolven en in Amerika de coyote vaak ook.

Voor de schapenboeren zeker zal dit een investering worden, want 2 lage draadjes + sloot is niet meer genoeg (maar dat is het voor honden ook niet en die zijn nu al op sommige plekken een probleem). Er zal een stroomdraadomheining rondom moeten komen die de wolven buiten houdt. Nu is een draadje of 2 genoeg, omdat die enkel nodig zijn om de schapen binnen te houden (en vaak uit de sloot ivm zich volzuigende vacht en verdrinken in de sloot). Doe je dat op tijd, dan leren de wolven zeer snel dat het geen zin heeft om er zelfs maar energie in te steken om de boel te testen, wacht je tot de 1e keer dode schapen wordt het al een stuk lastiger. Idem trouwens voor andere eigenaren met dieren in deze maat. Daarnaast is ook het wilde zwijn onderweg deze kant op, dus kritisch kijken naar je omheining zal je toch moeten alleen al om je gras heel te houden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:02

manie schreef:
Froukje1993 schreef:
Ik heb zo'n vermoeden dat iedere bokker die heel hard ropet dat ze terug moeten komen niet hoeft te leven van een kudde schapen?
Sjonge.. "even een 2de omheining maken die de wolf tegenhoud" "ze zijn beschermd, dus alle dooie schapen worden vergoed" :n

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het machtige beesten, maar niet in dit kleine kikkerlandje. Die muizenplaag is straks ook over, wilde konijnen worden ook schaars als er meer wolven deze kant op komen en dan gaan ze toch echt wel opzoek naar iets anders.
En dan zijn kleine, 1 weeks oude lammetjes een goede 2de keus..

Leuk dat dat vergoed wordt, maar wat heb je daar emotioneel aan? Fokkers van schapen hebben òòk een hart.

Dit dus....
En hij zit hier heel dicht in de buurt.

Really? :roll:
Ziekelijke gedachtegang.

Als je hart voor je dieren hebt is een betere omheining toch een kleine moeite om te doen voor hun veiligheid.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:04

Bovendien is de wolf een beschermde diersoort.
Dus ik hoop (voor de wolf en voor jou) niet dat hij pech heeft als hij voor je 4x4 belandt.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:07

Kleine moeite?!?!
Investeren in een betere omheining???
Wordt dat ook vergoed dan???

Mooie beesten, maar niet in mijn achtertuin :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:07

manie schreef:

Dierenliefhebber???
Ik hoop dat je geen paard hebt.
Wat een NARE mentaliteit spreekt hier uit!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:09

Huertecilla schreef:
manie schreef:

Dierenliefhebber???
Ik hoop dat je geen paard hebt.
Wat een NARE mentaliteit spreekt hier uit!

Wat heeft een paard hiermee te maken??

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:10

Ik snap dat het vervelend is voor de veehouders, vooral de schapen. Maar ik vind niet dat wij als mens mogen oordelen over waar deze dieren wel of niet zouden mogen leven. Wij eisen al zoveel van de wereld op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:11

Wauw manie, dus jij zou hem doodrijden? Wees er maar trots op.. :r

Honden zijn naar mijn idee een groter probleem inderdaad, hoe vaak gebeurd het dat er een hond tussen de schapen zit en er minimaal 1 schaap overlijd? Veel vaker dan dat wolven het land binnen dringen om te jagen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:11

Ik ben het met het bovenstaande eens. Niet eens zozeer over de inhoud van de reactie manie, maar nog meer vanwege de manier hoe je het neerzet. Als je nu had gezegd waarom je liever geen wolven zou zien in de omgeving, dan kan ik je serieus nemen en kan er nog een discussie uit voortkomen (want daarvoor staat het op NM), maar met zo'n botte reactie lok je vooral uit dat mensen met modder gaan gooien ipv ene discussie voeren.

Wil het volgende er dan toch even bijhalen:
Richtlijnen voor NM
•Probeer elkaar positief te beïnvloeden als een discussie de verkeerde kant op dreigt te gaan.
•Houd er rekening mee dat mensen sterke gevoelens kunnen hebben bij een onderwerp.
•Probeer elkaar te begrijpen en vraag eventueel om verduidelijking.
•Blijf respectvol met elkaar omgaan, ook al deel je de mening van de ander niet.
•Presenteer meningen niet als feiten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:17

manie schreef:
Kleine moeite?!?!
Investeren in een betere omheining???
Wordt dat ook vergoed dan???

Mooie beesten, maar niet in mijn achtertuin :n

Als je dieren/vee hebt heb je automatisch ook de verantwoordelijkheid voor hun veiligheid, zeker omdat door zowel de manier van houden als de fokselectie zelfverdediging niet afdoende mogelijk/aanwezig is. Dat kan tegen loslopende honden of katten zijn, maar ook vossen, marters, roofvogels en nu dus mogelijk wolven. Die verantwoordelijkheid mag en kan je niet bij de andere partij leggen, ook al is daar misschien een eigenaar die deels aansprakelijk te stellen is.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:17

Las net op facebook iets over een wolf rondom Westerbork, Timmerholt :oo

Mogen jullie 3x raden waar ik woon...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:20

De kans dat je überhaupt op tijd kan remmen als een dier (hert, wolf, zwijn) voor je auto langs wil oversteken is erg klein als de afstand al kleiner is dan je remweg. Er vanuit gaan dat dit soort aanrijdingen gemiddeld meer op N wegen gebeuren is je remweg door de hogere snelheid veel langer dan de remweg in een woonwijk. Als het dier zich al in je remweg bevind is een aanrijding voorkomen bijna niet meer mogelijk. Of je moet echt hele rare manoeuvres gaan uithalen die misschien nog wel een gevaarlijkere uitkomst hebben.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:21

Tja niemand hoeft mijn mening te delen of te waarderen hoor....
'T is gewoon hoe ik er als schapenhouder tegenover sta.
Mijn schapen zijn niet voor de kebab, maar echt hobbydieren, zoals ook mijn paarden dat zijn.
Vandaar dat ik liever geen wolf zie..... (En dus ook niet zal remmen)
Helaas voor de wolven liefhebbers, maar ik heb meer met mijn schapen :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:23

als ik de half paniekerige reactie van sommigen lees, terwijl we het over enkele wolven zullen hebben die zich in onze levensduur hier zullen vestigen (en onze kinderen zullen er aan gewend zijn dat hij gewoon in Nederland voorkomt), ipv een tsunami aan wolven die tot het laatste lam onze veestapel zullen opeten,

dan neurie ik nog maar een keertje mee met 'troika hier, troika daar' en lach zachtjes..

Denk dat roodkapje en de dodenrit heel wat angst gezaaid heeft bij de meesten.

ik zag ook een filmpje langskomen hier van een wolf die een hond pakt. Het meerendeel van de Nederlandse hond is huishond of zit in een stevige kennel en staat niet met een ketting vast aan een hok, op een dusdanige afstand van een huis dat de eigenaar het aanslaan, gevolg door geblaf, gevolgd door aggressief geblaf, gevolgd door gepiep en gejammer om te ontkomen niet hoort..

Hier in Nederland zitten we zo dicht opeen dat er een soort 'hondentelefoon' zoals disney dat zo mooi noemt optreedt.. als je alle honden in de buurt hoort aanslaan (en op een boerderij kun je dat ook horen, spreek ik uit ervaring, tenzij je echt 500 meter van je buren af zit), dan ga je toch direct kijken wat er aan de hand is. Dus de kans dat in Nederland even een hond uit een achtertuin gesnaaid wordt, is wel zo klein dat je dan echt kunt spreken van dat je dan echt net die ene pechvogel bent.. Per dag sterven er meer honden onder de auto van iemand uit je buurt dan er ooit aan wolven ten prooi zullen vallen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 08-03-15 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:26

Jeetje, kan denken over een dierenleven.
Dat zal ik nooit kunnen snappen of respect voor opbrengen. -O-

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:27

prugelpiet schreef:
Las net op facebook iets over een wolf rondom Westerbork, Timmerholt :oo

Mogen jullie 3x raden waar ik woon...

Mits je geen roodkapje, een van de drie biggetjes of zeven geitjes bent: wees niet bang :D

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:28

Is de Wolf niet uit Emmen dierentuin ontsnapt ?

Of zou die ziek zijn en vreemd gedrag vertonen ?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:33

Er zijn geen wolven in Emmen dierentuin hoor :')

In ben niet bang, denk ik :') vind het wel gaaf eingelijk :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:39

manie schreef:
Mijn schapen zijn niet voor de kebab, maar echt hobbydieren, zoals ook mijn paarden dat zijn.

Er zijn vast mensen die je mening delen en liever geen wolf in Nederland zien (heb er een aantal voorbij zien komen in het topic). Snap je best, gezien je schapenhouder bent trouwens, maar deel je mening niet.

Toch val ik over de manier van reageren. Om mezelf maar even te herhalen:
Citaat:
Als je nu had gezegd waarom je liever geen wolven zou zien in de omgeving, dan kan ik je serieus nemen en kan er nog een discussie uit voortkomen (want daarvoor staat het op NM), maar met zo'n botte reactie lok je vooral uit dat mensen met modder gaan gooien ipv ene discussie voeren.

Je mag zeker je mening geven, graag zelfs, want er zijn 2 (of meer) kanten nodig om een echte discussie te voeren, maar subtiel reageren bij een gevoelig onderwerp als dit is wel prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:40

manie schreef:

Zorg er dan voor dat de omheining op orde is.
Jij bent verantwoordelijk voor jou schapen en de kans dat je hem voor de auto krijgt is klein dus het zou een beter idee zijn om je omheining zo te hebben dat er geen honden en wolven bij kunnen komen.

Ik heb chihuahua's, als ik buitenuit zou wonen dan zou ik ze ivm roofvogels niet alleen buiten laten zonder een goede kennel, alle roofvogels ook maar afknallen dan? Want ik hou meer van m'n honden dan van de vogels..
Het is gewoon de omgekeerde wereld om te denken dat die wolf maar dood mag omdat jij hem niet in de buurt wil hebben.