Meer mensen die niet naar circussen en dierentuinen gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happy16

Re: Meer mensen die niet naar circussen en dierentuinen gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:29

Dat is waar, jaren geleden was de situatie waarschijnlijk heel anders...

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:49

Hier heb ik over het algemeen weinig problemen met dierenparken, de dieren hebben genoeg ruimte weinig (overlevings-)stress en leven over het algemeen langer dan in de natuur.
Maar ik ben in New York naar het aqua park geweest en dat is echt om te janken, 3 zeehonden in een waterbak van 5 bij 10 en mensen die hun gillende kinderen niet corrigeren. Alles word daar gedaan onder het mom van wildlife "behoud" en over het algemeen hebben de mensen en parken zelf ook het idee dat ze juist hele goede dingen doen voor deze dieren. Terwijl je zo ziet dat deze dieren helemaal gestoord zijn geworden van de omstandigheden en alleen maar stereotiep gedrag vertonen.
En dan heb je ook nog de dierenparken in azië waar je tijgers kunt aaien of olifanten kunt bereiden, deze beesten zijn ook helemaal gebroken, en de toeristen houden het allemaal in stand door er massaal heen te gaan.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:00

Ik vind apenheul nog wel leuk, daar hebben de aapjes geloof ik nog best wat ruimte

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:02

Circus houd ik niet van, nog nooit geweest ook.

Dierentuinen vind ik wel mooi, alleen wel zielig.
Maar dierentuinen zijn er ook om de populatie van bepaalde wilde dieren
weer omhoog te krijgen.
Sommige dieren zouden anders bijna, of al uitgestorven zijn.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:54

Citaat:
Omdat mijn hond bijvoorbeeld, het oprecht leuk vind om in het middelpunt van de aandacht (en eten) te staan. _O-

Een hond is ook veel makkelijker te houden dan een olifant. Ooit wel eens een olifant bij een circusuitbater op bed zien liggen? Of lekker in de woonwagen.

En mijn paard vind het verschrikkelijk om bij regen en kou buiten te staan...

Je vind wel dat paarden 24/7 buiten moeten staan maar je houd 1 hond in huis? Een hond leeft ook liever in een roedel, zo blijf je discussies houden he ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:59

Dierentuinen ga ik wel heen (muv bijv artis..) ze zijn er ook ter educatie en hebben fokprogramma's.

Circussen daarentegen... Walgelijk. Kom er absoluut niet. Ja cirque du soleil :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:53

Ik heb er overigens ook geen moeite mee als overschot geslacht wordt/afgemaakt wordt. Feit is me eenmaal dat je vrouwtjes makkelijk kunt onderbrengen bij andere dierentuinen dan mannetjes, en tja, 50% van de geboortes is man, die lang niet altijd in een fokprogramna passen.
En tja, jonge dieren zijn (niet bij alle soorten) noodzakelijk voor het voortbestaan van de soort.
Maar jonge dieren trekken ook bezoekers en zorgen dus voor inkomsten....
Hoeveel mensen zijn afgelopen week naar Blijdorp gegaan puur en alleen omdat de ijsbeer tweeling voor het eerst buiten kwam?

Maar goed, ik eet ook varken, koe, kip, schaap, paard....

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:13

Er zijn wildparken in Duitsland waar je tijdens je bezoek de surplus dieren (herten, everzwijnen etc) kunt eten.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:45

"Jij hebt geen rede om je slecht te voelen want iemand anders heeft het veel slechter dan jou!"
Aan alle mensen die zitten te zeuren dat er ook paarden en konijnen gehouden worden. :+
Het gaat hier om circusdieren en dieren in de dierentuin, wilde dieren en dus geen gedomesticeerde dieren.

Ik ben tegen circussen met dieren (oa olifanten, zebra's, tijgers etc, die zijn gelukkig wel al verboden in België) omdat het deze dieren nooit kan bieden wat ze nodig hebben. Mogen ze zoveel buiten komen als ze willen, ze komen nooit aan de behoeftes die ze nodig hebben, zeker soorten zoals tijgers en olifanten. Misschien moeten sommigen zich eens verdiepen hoe deze dieren getraind worden.. Vriendelijk is het alleszins niet..

En dierentuinen zijn erg verschillend. Maar ik geloof niet dat deze simpele diertuinen in België en Nederland veel bijdragen aan het behoud van natuur en diersoorten. Ten eerste kunnen deze dieren niet eens meer uitgezet worden omdat ze alles verleerd zijn of ze hebben het gewoon nooit geleerd omdat ze er simpelweg geboren zijn. Ik denk dat je dan beter naar een echt natuurpark kan gaan waar de dieren gewoon loslopen en hun instincten behouden, gewoon roof- en prooidieren door elkaar en de natuur doet zijn werk zelf wel.

En dolfinariums.. Dat vind ik echt vreselijk./= Er zitten ten eerste al genoeg dolfijnen in de zee (ok er zijn uitstervende soorten maar die vind je niet terug in dolfinaria) en 'meehelpen' met uitzetten helpt toch niet want dolfijnen en orka's hebben hun eigen familie, eens ze die kwijt zijn is de enigste optie ze terug vinden of het dier gewoon aan zijn lot overlaten. Binnen deze families hebben dolfijnen en orka's trouwens allemaal een eigen taal en daarom is het dus eigenlijk onmogelijk om orka's of dolfijnen zomaar even bij andere soortgenoten te droppen.
Moet je ook nog even nagaan dat er 17 dolfijnen gedood worden om één dolfijn in gevangenschap te houden.. De rest wordt gewoon dood geharpoeneerd en eindigen in het blik, de gebroken hartjes mogen uiteindelijk 'leuk' gaan werken voor het entertainen van mensen terwijl ze net op een gruwelijke wijze van hun familie zijn gescheiden. Zo zijn er veel dieren in gevangenschap die uit frustratie hun hoofd tegen de wanden slaan, in de muren bijten en soortgenoten aanvallen, iets wat deze dieren in het wild nooit zouden doen..
Verder wordt de echolocatie van deze dieren ook erg verstoord doordat het terugkaatst op de wanden, zullen die beesten ook wel gek van worden nee?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:53

DezeNaam schreef:
En dolfinariums.. Dat vind ik echt vreselijk./= Er zitten ten eerste al genoeg dolfijnen in de zee (ok er zijn uitstervende soorten maar die vind je niet terug in dolfinaria) en 'meehelpen' met uitzetten helpt toch niet want dolfijnen en orka's hebben hun eigen familie, eens ze die kwijt zijn is de enigste optie ze terug vinden of het dier gewoon aan zijn lot overlaten. Binnen deze families hebben dolfijnen en orka's trouwens allemaal een eigen taal en daarom is het dus eigenlijk onmogelijk om orka's of dolfijnen zomaar even bij andere soortgenoten te droppen.
Moet je ook nog even nagaan dat er 17 dolfijnen gedood worden om één dolfijn in gevangenschap te houden.. De rest wordt gewoon dood geharpoeneerd en eindigen in het blik, de gebroken hartjes mogen uiteindelijk 'leuk' gaan werken voor het entertainen van mensen terwijl ze net op een gruwelijke wijze van hun familie zijn gescheiden. Zo zijn er veel dieren in gevangenschap die uit frustratie hun hoofd tegen de wanden slaan, in de muren bijten en soortgenoten aanvallen, iets wat deze dieren in het wild nooit zouden doen..
Verder wordt de echolocatie van deze dieren ook erg verstoord doordat het terugkaatst op de wanden, zullen die beesten ook wel gek van worden nee?

Dat is niet helemaal waar, Orka's hebben verschillende talen een hechte familie. Tuimelaardolfijnen niet. De slachting waar jij het over hebt gebeurt in Taji Japan. Dolfijnen die daar worden gevangen komen niet in de EU of Noord-Amerika terecht, maar vooral in Azië zelf en plekken zoals Rusland en het Midden-Oosten. Voor een complete lijst van alle dolfinaria die door deze praktijken dolfijnen verkrijgen kun je hier kijken: https://maps.google.com/maps/ms?msid=21 ... df02&msa=0

Het is hier (EU) al bijna 30 jaar verboden dolfijnen vanuit het wild te verkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:05

xApple schreef:
Vorig jaar was ik naar Artis en het Dolfinarium en ik moet zeggen dat ik er wel een beetje verdrietig van werd.. Veel dieren in super kleine verblijven en dolfijnen en zeehonden die 5000x per dag hetzelfde stukje zwemmen..

Ik heb toen besloten dat ik dit soort dierentuinen liever zelf niet meer financier omdat ik mij er zelf gewoon niet prettig meer hij voel. Grote parken waar dieren veel bewegingsvrijheid hebben vind ik veel prettiger om heen te gaan. Circussen ga ik sowieso al nooit heen. Op olifanten rijden en/of met dolfijnen zwemmen ga ik ook nooit doen.

Mijn eigen dieren (2 pony's en 2 cavia's) hebben ook veel bewegingsvrijheid. De paarden lopen 24/7 buiten en de cavia's wonen in stuk afgezette stal van 1,5 bij 1,5. Daar moet ik nog even (oké mijn vader) een mooi groot buitenhok voor maken, ik heb ze pas. Met de pony's rij ik alleen buitenritten dus die staan redelijk dicht bij de natuur vind ik. Ik doe in ieder geval erg mijn best :D

Qua vlees/leer enz., denk ik altijd; doe wat je kunt en waar je je goed bij voelt. Ik eet alleen biologisch vlees, vis en groentenburgers. Maar ik eet ook wel eens een hamburger van de Mac, ik probeer in mijn 'gewone' situatie zo'n 80% veel te denken om dierenleed/vleesconsumptie maar het lukt niet 100% van de tijd. En dat vind ik acceptabel :)

Hier ben ik het helemaal eens, en dan hebben we het ook nog niet eens over de shows. Arme beesten, in zo'n badkuip met allemaal schreeuwende mensen, vel licht en muziek. En dan te bedenken dat dolfijnen ook nog veel beter kunnen horen dan mensen. Ik ben 1 keer wezen zwemmen met dolfijnen, maar dat doe ik echt nooit maar dan ook nooit meer! Verschrikkelijk hoe sommige dieren gehouden worden. :r

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 23:17

Ik blijf het toch fascinerend vinden dat mensen het doodnormaal vinden om op een paard te rijden, maar owee als een dolfijn kunstjes moet uitvoeren :') , op een paard rijden en die aan de teugel laten lopen of over een hindernis laten springen is net zo goed een kunstje uitvoeren. Misschien nog wel erger omdat je er ook nog op gaat zitten.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 07:43

Ankie2011 schreef:
Ik blijf het toch fascinerend vinden dat mensen het doodnormaal vinden om op een paard te rijden, maar owee als een dolfijn kunstjes moet uitvoeren :') , op een paard rijden en die aan de teugel laten lopen of over een hindernis laten springen is net zo goed een kunstje uitvoeren. Misschien nog wel erger omdat je er ook nog op gaat zitten.

Ik zou zeggen dat is dan heel erg spijtig voor die paarden maar daar gaat dit topic niet over?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:08

Circussen met wilde dieren vind ik ook niet meer van deze tijd. Acts met hondjes die kunstjes doen vind ik dan wel weer leuk :)
Dierentuinen.. Ik hou niet van kleine, ijzeren hokken, maar er zijn ook genoeg dierentuinen die het wel goed voor elkaar hebben. Ik vind de fokprogramma's in dierentuinen erg belangrijk. Ze zorgen er voor dat bedreigde diersoorten niet uitsterven en misschien in de toekomst weer in het wild kunnen worden uitgezet.
Ik ga graag af en toe naar het Gaiapark. Prachtige dierentuin met ruime verblijven met enorm veel groen en zonder tralies en hekken. Nadeel is dat je de dieren niet altijd ziet omdat ze zo veel plek hebben om zich te verstoppen. Ze hebben het er prima naar hun zin voor zo ver ik kan zien.. Geen stereotyp gedrag, geen geijsbeer en ik vind het ook belangrijk dat kinderen iets leren over de dieren en over natuurbehoud enzo. Er wordt daar bijvoorbeeld heel veel verteld over het kappen van het regenwoud en het kapotmaken van het leefgebied van veel dieren.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:42

Citaat:
En dan heb je ook nog de dierenparken in azië waar je tijgers kunt aaien of olifanten kunt bereiden, 

Is de smaak van olifantenvlees goed?
:+ :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:57

Ik ben tegen circussen met dieren, omdat die helemaal geen bewegingsruimte kennen en de hele dag opgesloten zitten tot ze een keer onder hete lampen en gejoel van publiek een kunstje moeten doen. Witte paarden in een circus bijvoorbeeld staan in een mini stand, zodat ze niet in hun mest kunnen liggen (ooit zelf op onderzoek uitgegaan en doordat ik een grote zak voer doneerde, mocht ik bij de dieren kijken).
Veel Dierentuinen vind ik ook niks, omdat de dieren niet in hun natuurlijke gedrag kunnen voorzien. Eén dierenpark in Nederland komt daar wat meer in de buurt: Beekse Bergen. Daar hebben de dieren meer ruimte, maar kunnen alsnog niet aan hun natuurlijke gedrag voldoen. Wat wel mooi is, is dat ze een (bijvoorbeeld) gestorven zebra over het hek bij de Cheeta's gooien. Echter alleen als er geen bezoekers zijn, omdat de tere stadszieltjes daar niet tegen kunnen.
Artis vind ik tot nu toe de ergste Dierentuin van Nederland. Ik ben daar toen ik klein was geweest (met school en toen vond ik het al zielig) en toen mijn zoon op de basisschool zat (ook alleen maar vanwege een gratis kaartje, hopend dat het in al die jaren verbeterd zou zijn), maar man o man wat liep ik daar met een brok in mijn keel. Apathisch gedrag van het gros van de dieren... Ga er dan ook nooit meer naar toe.
Wat ik wel educatief vind, zijn de informatie-ruimten. Door middel van spel krijgen de kinderen heel veel leerstof mee. Ik zou eerder voor een vaste educatieve zorgmiddag kiezen op school (waar bijvoorbeeld kinderboerderijen een rol in kunnen spelen). Nu scholen hier geen subsidie meer krijgen voor zwemles, zouden ze die tijd kunnen besteden aan real live biologie-les bij de plaatselijke kinderboerderij. Gezond op het fietsje ernaar toe. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:03

Dat is dus echt onzin.
Sommige circussen zijn misschien slecht met hun dieren maar de laatste 2 waar ik geweest ben hadden super grote boxen met sociaal contact over de wand en weidegang voor hun hengsten.
De overige dieren liepen allemaal samen in een grote paddoch.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:05

Ankie2011 schreef:

Juistem. Het is volkomen kul om een paard zijn benen zo hoog mogelijk te laten optillen. En dan ook nog een wedstrijd houden met andere paarden om te kijken of die van jou z'n benen hoger kan tillen dan een ander. Of mooier.

En toch doen we dat. Meestal met respect voor het dier, soms niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:37

eigenlijk maakt het dus helemaal niet uit hoe en wat we doen met( al dan niet wilde) dieren,want mensen kopen vlees in een supermarkt,of werken per ongeluk waar plofkippen verkocht worden,en we rijden op paarden...

dus tja,wat maakt het uit dan hoe andere dieren behandeld worden...mag je eigenlijk ook geen mening over hebben,tenzij je niet in een supermarkt werkt/geen huisdieren hebt/geen vlees eet en niet aan paardrijden doet...dan mag je misschien een mening vormen ( moet je ook niets van leer dragen natuurlijk,want dat komt ook van een beest)...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:44

Ik vind dieren in een dierentuin ook niet per se zielig of "not done". Er zijn uiteraard wel goede en minder goede dierentuinen. Maar er zijn ook goede en minder goede boeren. Goede en minder goede huisdier eigenaren etc.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:53

Artis is erg veranderd de laatste jaren.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:08

Sizzle schreef:
Dat is dus echt onzin.
Sommige circussen zijn misschien slecht met hun dieren maar de laatste 2 waar ik geweest ben hadden super grote boxen met sociaal contact over de wand en weidegang voor hun hengsten.

Volgens mij heb je het over circus Rens (of Belly ween zijn ooit van naam verandert) onder andere ;). Die staat ook elk jaar bij mij in de buurt dan gaan ze ook elk jaar even met de kamelen naar het strand, dat is wel een beetje een vreemd gezicht maar ik vond dat ze altijd erg netjes met de dieren omgingen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:43

Ik heb gezwommen met wilde dolfijnen.
Veel leuker voor de dieren en bovendien nog veel indrukwekkender. Iedere keer uit de boot springen om vervolgens tussen een school wilde dolfijnen (met baby's) te zwemmen

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:51

PowerReiner schreef:
Ik heb gezwommen met wilde dolfijnen.
Veel leuker voor de dieren en bovendien nog veel indrukwekkender. Iedere keer uit de boot springen om vervolgens tussen een school wilde dolfijnen (met baby's) te zwemmen

Er zijn helaas ook heel veel "zwem met" of "bekijk" wilde dolfijnen bedrijven die niet respectvol met de dieren omgaan en alleen maar denken aan winst. Heb ik helaas al meer dan één keer meegemaakt.

Daar wil ik toch wel verder even op in gaan, "Whale watching", het bekijken van wilde walvissen en/of dolfijnen is namelijk een van de meest commerciele dingen die ik ooit heb gezien! Op iedere toeristische plaats aan de zee begonnen de borden en reclames al op het vliegveld en station, ver van de haven. Toen ik voor het eerst ging whalewatchen wist ik niet wat ik zag. Tientallen boten lagen in de haven met reclame opdruk en mensen die je probeerde over te halen met hun boot mee te gaan. De ene maakte het nog gekker dan de andere met een diner-buffet en acteur verkleed als piraten.

Vervolgens als de dieren waren gespot trokken al die boten er tegelijk op uit vol betalende klanten en gingen ze achter de dieren aan. Ja, de motor ging netjes uit als ze bij de dieren in de buurt kwamen volgens de regels. Maar zodra de dolfijnen of walvissen er vandoor gingen omdat ze niks van de boten moesten hebben ging de motor weer aan en hup weer achter de dieren aan. Walgelijk om te zien hoe ze die dieren stoorden voor het vermaak van mensen.

Op een bepaalde plek werd er zelfs niet volgens de regels gewerkt en vaarden ze bijna letterlijk OVER de dieren heen! Ook zag ik een catamaran die zowat boven op de walvis zat op een bepaald moment!

Waar het Dolfinarium nog de dieren verzorgd en voert, verdienen deze lui gewoon met het lastigvallen van wilde dieren. Waar ik op doel is dat overal waar dieren zijn hier winst op wordt gemaakt. Dat geld niet alleen voor zeezoogdieren en dierentuindieren, maar voor alles. En als kers op de taart zijn die whale watch trips vaak vele malen duurder dan een dolfinarium. Zonder garantie dat je ook echt dieren tegen gaat komen.

Inderdaad, een dolfinarium is een bedrijf. Net als een dierentuin, dierenwinkel, fokker, manege en boerderij die levert voor consumptie of bijvoorbeeld een whale-watching bedrijf. Ook zij verdienen geld door mensen naar wilde dolfijnen en walvissen te varen. Het houden van dieren levert wat dat betreft altijd geld op en is altijd in bedrijfsvorm. De dierenwinkel en vee-industrie zelfs nog vele malen meer dan dierentuinen en 100 maal zo slechter voor de dieren zelf. Zij spelen ook in op de vraag van de consument naar leuke diertjes en de toebehoren daarvan of de vraag naar zuivel/vlees.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:05

Sizzle schreef:
Dat is dus echt onzin.

Dan is het dus geen onzin. Wat een geluk dat jij er twee hebt meegemaakt die wel beter voor hun dieren zijn, of eigenlijk moet ik zeggen: wat een geluk voor die dieren.