"Over twee jaar eerste hoofdtransplantatie bij mensen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:44

Ayasha schreef:
Dat ze eerst maar eens dwarslaesies leren herstellen... Dan wil ik dit nog een keer lezen.

Bij een "clean cut" is het al mogelijk om een dwarslaesie te herstellen. Er word een soort van buisje geplaatst met bepaalde groeistoffen erin die langzaam los gelaten worden, deze begeleiden de zenuwen als het waar weer aan elkaar te groeien. Ook kan er met stamcellen al heel veel weer genezen worden, het probleem is echter dat bij mensen die dit door een ongeluk krijgen de zenuwen meer verdrukt of gescheurd zijn en vaak is dit ook al te lang geleden om nog iets te kunnen bereiken met experimentele therapie.
Ik vraag me echter af of zenuwen die van verschillende mensen afkomstig ook hun functionaliteit terug zullen krijgen.

@ Ersina: De man die een apen hoofd transplantatie heeft uitgevoerd is hierna ook ontslagen, dat is echt niet normaal om als wetenschapper te doen zonder ontzettend goede reden en een goed opgezet experiment

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:45

PowerReiner schreef:
Ik ben het eens met dat de wereld al te vol is en dat iedereen een keer dood gaat. Maar dan komen er ook weer andere discussies, hoe ver gaan we bijvoorbeeld met kankerbestrijding, of bestrijding van andere ziekten. Ook daar is hetzelfde in te zeggen natuurlijk.
Waar trek je de grens? Dat kan niemand bepalen.

Daar heb je ook gelijk in. Dat is ook niet te zeggen waar de grens ligt.
Voor mij persoonlijk ligt hij absoluut hier.
Ik denk ook echt dat als ze een genezing vinden voor kanker dat er wel weer een andere ziekte ontstaat. In dat opzicht denk ik dat de natuur altijd overheerst.

Maar het zal altijd lastig blijven dit. De mens is eigenlijk al veel te ver gegaan in het rekken van levens.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:52

KoudbloedKim schreef:
KoudbloedKim schreef:

Jawel hoor, van mensen die hersendood zijn. En da's hetzelfde als een heel lichaam krijgen
Echt? Zelfs dat zou ik niet willen!
Ken wel mensen met een prothese, maar met een hand of been van een ander, nog nooit van gehoord!

_O-

Nog nooit van donornieren, harten, lever, longen, hart, hoornvlies gehoord?

Waar dacht jij dan waar die vandaan kwamen :')

Je weet toch wel dat je jezelf als donor kan opgeven. Je kan je als levende donor ook opgeven, maar dat hebben ze liever niet tenzij het je directe familie is.

Ze hebben trouwens 2 aapjes 'vermoord'. Ze zeggen: or they would loose both monkeys.
Triest dit.
Laatst bijgewerkt door Onali op 27-02-15 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:55

Heike schreef:
Ik vind ook de discussie intressant.

Want stel je dochter overlijd. En ze word als donorlichaam gebruikt. Er komt een ander hoofd op. Hoe voel je je dan. Leeft je dochter nog? Je kan haar wel omhelzen? Hoe kun je dan rouwen wetende dat haar lijf nog ergens loopt.

Dan zou ik liever hebben dat alle bruikbare dingen gedoneerd worden naar meerdere mensen dan die andere ene persoon die het complete lichaam krijgt..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:01

Heike schreef:
elenaMM77 schreef:
Het hoofd van de zieke gaat op het lichaam van de dode..

daarnaast.. hoe moet de donor van het lichaam dan overleden zijn?
alleen dus door een keiharde klap op zijn hoofd met een flinke knuppel.
bij iedere lichamelijke doodsoorzaak die niet aan het hoofd heeft plaatsgevonden is een donorlichaam dus compleet onbruikbaar..

Datvraag ik me ook af. Hoe komen ze aan geschikte donorlichamen. Als iemand overlijd dan lijkt me dat het lijf op was en dus niet meer bruikbaar.

Niet perse, in geval van een ongeval of een hersenbloeding bv.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:04

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:07

Huh, wat raar?!
Wat als de hoofdhuid dan een andere huidskleur heeft? Ik zie het al voor me, een bleek hoofd met een gebruind lichaam :').

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:20

Sky_Britt schreef:
@ Ersina: De man die een apen hoofd transplantatie heeft uitgevoerd is hierna ook ontslagen, dat is echt niet normaal om als wetenschapper te doen zonder ontzettend goede reden en een goed opgezet experiment

Gelukkig!

Anoniem

Re: "Over twee jaar eerste hoofdtransplantatie bij mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:21

Iets met 1 april :')

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:22

manonfleur schreef:
Huh, wat raar?!
Wat als de hoofdhuid dan een andere huidskleur heeft? Ik zie het al voor me, een bleek hoofd met een gebruind lichaam :').

Ha, ha...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:26

Ayasha schreef:
Heike schreef:
Datvraag ik me ook af. Hoe komen ze aan geschikte donorlichamen. Als iemand overlijd dan lijkt me dat het lijf op was en dus niet meer bruikbaar.

Niet perse, in geval van een ongeval of een hersenbloeding bv.
Ik denk dat het dan vooral om mensen gaat die hersendood zijn verklaard, maar in leven worden gehouden door machines, dus waar de doorbloeding blijft bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:03

Onali schreef:
[naam] schreef:
Echt? Zelfs dat zou ik niet willen!
Ken wel mensen met een prothese, maar met een hand of been van een ander, nog nooit van gehoord!

_O-

Nog nooit van donornieren, harten, lever, longen, hart, hoornvlies gehoord?

Waar dacht jij dan waar die vandaan kwamen :')

Je weet toch wel dat je jezelf als donor kan opgeven. Je kan je als levende donor ook opgeven, maar dat hebben ze liever niet tenzij het je directe familie is.
Hahaha, ja tuurlijk wel! :D
Maar heb nog niet eerder gehoord dat men een hand of been van een overledene kreeg en zie dat het ook pas in 2013 voor het eerst succesvol is gelukt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:43

Lijkt me onmogelijk... := Het is zo vreselijk complex, mocht dat überhaupt ooit mogelijk zijn *los van het ethische gedeelte* zijn we toch wel wat jaren verder.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:48

Echt bizar hoe komen ze erbij als de ruggenmerg stuk is dan is het over.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 02:07

Ik weet niet of het technisch mogelijk zou zijn. Maar wat mij betreft doet dat er niets of aan de discussie.

Koudbloedkim. Maar dan blijven er niet zoveel over. Zouden die ook nog moet voldoen aan een aantal eisen dan wordt het toch lastig.

Onali. Daar heb je ook gelijk in. Maar als iemand verschillende dingen doneert. Dan hebben de nabestaande nog wel een lijf om afscheid van te kunnen nemen. Als het lijf gedoneerd wordt dan heb je dus alleen een hoofd om te begraven.

Misschien krijgen hun dan wel dat andere lichaam. Eerlijk oversteken. :=

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 03:18

Heike schreef:
Misschien krijgen hun dan wel dat andere lichaam. Eerlijk oversteken. :=

wel nee, ze fixen dan dat hoofd op het dode lichaam, dan kan de levende ook plechtig afscheid nemen van zijn lichaam.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:12

Jakkes, dit is toch een hoax hoop ik? Krijg hier heel erg sterke gedachten over een periode in '40 - '45 bij... >;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:34

Dan is er toch de kans dat ik het goddelijke lichaam krijg waar ik op had gehoopt! :+ :+ :D

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:22

Oftewel: Er heerst een eeuwige illusie dat een lang leven per se een gelukkiger leven op levert. In mijn ogen pure onzin. Als je dit soort doelen nastreeft heb je geen flauw benul wat levensgeluk inhoudt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:17

JuliaMaria schreef:
Oftewel: Er heerst een eeuwige illusie dat een lang leven per se een gelukkiger leven op levert. In mijn ogen pure onzin. Als je dit soort doelen nastreeft heb je geen flauw benul wat levensgeluk inhoudt.

Wat dacht je van een 16 jarige die vanaf de hals verlamt is. Het hoeft niet perse om lang leven te gaan maar om levenskwaliteit...

Al vrees ik dat het trauma dusdanig is dat de vraag rest in hoeverre de kwaliteit zal verbeteren.