Leningstelsel komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:46

demo_love schreef:
Ess_Ramona schreef:
Maar wat als er in die stad bijna geen betaalbare kamers zijn?

1. Dan blijf je thuis wonen en ga je met het (gratis) OV.
2. Dan kies je dezelfde studie dichterbij huis.
3. Dan kies je een studie dichterbij die erop lijkt.
...

Dan zul je een andere oplossing moeten zoeken voor dat probleem als je dan niet wilt lenen.

1) Niet iedereen wil inderdaad tot zijn 23e thuis blijven wonen.
2) Niet elke studie is in ieder dorp beschikbaar.
3) Niet elke studie heeft een sterk aanverwante studie.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:47

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:47

SophieFT schreef:
Ik vind het namelijk wel normaal dat de overheid (een deel van) mijn studie betaald, aangezien mijn mama dit niet kan betalen. Misschien heb jij daar dan meer geluk mee, maar ik verdien echt niet rond de 1500 per jaar!

De overheid genereert zelf geen geld en kan dus ook niet jouw studie (deels) betalen. Dat geld halen ze bij de belastingbetaler. O.a. bij mij dus. Wat jij hier zegt, is dus eigenlijk dat jij het normaal vind dat ik jouw studie betaal. Nou, dat vind ik niet normaal. Ik heb mijn eigen opleiding betaald, waarom zou jij dat niet hoeven doen?

En ja, daar moet je dan geld voor lenen. En ja, dat geeft onzekerheid voor je toekomst. Maar dat zijn dus keuzes. Of geld lenen met uitzicht op betere baankansen en beter inkomen, of nu stoppen met werken en zeker weten dat je tot je 68-e alleen maar in aanmerking komt voor ongeschoolde en laagbetaalde arbeid.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:48

Janine1990 schreef:
Lous, wat zou het probleem zijn als een bedrijf kiest voor iemand die genoegen neemt met minder loon? Dat heeft niets te maken met het niet kunnen terugbetalen van een lening. Want naast de CAO is er ook nog altijd het wettelijk minimumloon waar een bedrijf niet onder mag gaan zitten.

Ervaring kan je ook opdoen door vrijwilligerswerk te gaan doen. Reageer op een stage vacature, is ook een constructie te maken met het UWV daarvoor. En verder zoeken op junior vacatures.

Zit je met een waardeloos diploma? Dan heb je vast een pretstudie gedaan, dan had je dat vooraf kunnen weten.

Toerisme is een pretstudie? Hallo hoe durf jij eigenlijk??!!!!!

Wat betreft loon en terugbetalen:
Ja als je werkt kan je het terugbetalen.
Maar het gaat om het stukje dat als je afgestudeerd bent dat je mag verwachten dat je boven het minimum loon ontvangt, en dat is dus in de praktijk wel anders.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:49

Fiffill schreef:
Helemaal niet super, want doordat er nog steeds mensen zijn die voor het salaris van een stagiair aan de slag gaan houdt je dat in stand. Lekker makkelijk voor werkgevers, die goedkope krachten.

Deels mee eens... Ik begrijp wat je bedoelt...
Maar ik denk dat het in deze tijd iets is dat niet anders kan.

Door de na-oorlogse babyboom zit je nu in een tijd waarin veel banen zijn vervuld. Daarbij kruipen we net omhoog uit een crisis. Door de vergrijzing komen er op termijn veel banen vrij (mogelijk zelfs een tekort aan personeel), waardoor dit zichzelf wel gaat oplossen. Daarbij zijn er dan werknemers die op verschillende plekken ervaring hebben opgedaan en de vrijgekomen banen op juiste manier kunnen invullen.

Daarnaast lost de crisis zichzelf langzaam weer op, waardoor er weer meer werkgelegenheid gecreëerd wordt.

Science90

Ailill schreef:
demo_love schreef:

...

Dan zul je een andere oplossing moeten zoeken voor dat probleem als je dan niet wilt lenen.

Ja, als je problemen wilt zien dan zie je ze ook hè.
Als je dan per sé die studie moet en zal doen, dan LEEN je dus geld. Het leenstelsel is er juist zodat je wel kan studeren, niet om de mogelijkheid te blokkeren.
En als je dan te koppig bent om te lenen, dan ga je toch naar het hbo in de buurt of zoek je een andere universiteit in de buurt?

_xManadisx_

Ailill schreef:
demo_love schreef:

...

Klopt, dis is allemaal voor mij niet mogelijk, enige studie in het land en moet er in de master binnen 20 min kunnen zijn. Extra werken is ivm studiedruk ook echt geen optie .

Es_ther

Uuuhh mijn studie wordt dus geschrapt als wij weg zijn..
Dus onze vraag is wat ons diploma dan nog waard is.. En pretstudie? Het kan, het is mega breed en niemand weet wat hij/zij er mee kan/wil doen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:50

Wat ik me af vraag,waarom sparen er een hoop niet voor ze gaan studeren? Ik las net iets van studiegeld 2000 euro per jaar. Dat valt mij erg mee.
Ik heb door omstandigheden nooit kunnen studeren maar ik neem aan dat je wel van te voren weet of je wil studeren?
Dit houd denk ik wel de zogenaamde pret studies tegen.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 12:51

Ailill schreef:

Ja inderdaad, stel ik begin met studeren. Zou ik op me 27ste nog bij me ouders wonen. Ik woon dichtbij grote steden dus zonde om ook nog geld te steken in een woning. Daarbij spaar ik nu wel maarja. Heb zelf ook vaste kosten
Laatst bijgewerkt door DonDon op 21-01-15 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:51

demo_love schreef:
Hier een test om te kijken of je onder de nieuwe regeling valt.
https://duo.nl/particulieren/studievoorschot/test.asp

Volgens die test zou ik nog wel stufi krijgen... heb al eerder gestudeerd, kan niks vinden over als je weer wil gaan beginnen na een stop. Schijnbaar krijg je dus wel gewoon stufi als je dat al ooit eerder hebt gehad?

Janine1990

_sharonnn schreef:
Het is ook mooi en ik had in zijn situatie hetzelfde gedaan, maar ik kan me voorstellen dat het behoorlijk zuur zou zijn als je dat moet doen, het liefst werk je op je niveau en als het even kan met een mooi salaris. Helaas is niets op werkgebied meer vanzelfsprekend

Natuurlijk wil je dat het aller liefst. Ik zou ook liever gewoon fulltime werken en nu een eigen huisje hebben. Maar op dit moment moet je pakken wat je pakken kan.
Ik kreeg van je uitspraak het idee dat je het heel anders bedoelde. Maar als je bereid bent om concessies te doen, is het vinden van werk niet zo'n grote ramp. De weg is alleen wat langer dan de weg die je ouders en hebben gelopen.

Science90

Lous schreef:
Janine1990 schreef:
Lous, wat zou het probleem zijn als een bedrijf kiest voor iemand die genoegen neemt met minder loon? Dat heeft niets te maken met het niet kunnen terugbetalen van een lening. Want naast de CAO is er ook nog altijd het wettelijk minimumloon waar een bedrijf niet onder mag gaan zitten.

Ervaring kan je ook opdoen door vrijwilligerswerk te gaan doen. Reageer op een stage vacature, is ook een constructie te maken met het UWV daarvoor. En verder zoeken op junior vacatures.

Zit je met een waardeloos diploma? Dan heb je vast een pretstudie gedaan, dan had je dat vooraf kunnen weten.

Maar het gaat om het stukje dat als je afgestudeerd bent dat je mag verwachten dat je boven het minimum loon ontvangt, en dat is dus in de praktijk wel anders.

Nou ze heeft wel een punt.
Je weet dat bepaalde sectoren gewoon moeilijk zijn. Iedereen op bokt raadt opleidingen in de paarden af omdat je niet aan werk komt. Dat geldt ook voor andere opleidingen zoals inderdaad toerisme. En op WO niveau zijn er ook 'pretstudies' zoals vrijetijdswetenschappen. Als je je van tevoren goed oriënteert en verdiept kun je ook situaties voorkomen natuurlijk.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:52

kohtje schreef:
Wat ik me af vraag,waarom sparen er een hoop niet voor ze gaan studeren? Ik las net iets van studiegeld 2000 euro per jaar. Dat valt mij erg mee.
Ik heb door omstandigheden nooit kunnen studeren maar ik neem aan dat je wel van te voren weet of je wil studeren?

2000 euro kale schoolgeld he.
Daar komen boeken, laptops en alle andere dingen nog bij.

Ik heb voor mijn MBO studie gespaard voor een goede laptop, mijn ouders betalen de studie, boeken ed. betaal ik zelf. Nu ik HBO doe is dat nog steeds zo.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:53

demo_love schreef:
Ailill schreef:

Ja, als je problemen wilt zien dan zie je ze ook hè.
Als je dan per sé die studie moet en zal doen, dan LEEN je dus geld. Het leenstelsel is er juist zodat je wel kan studeren, niet om de mogelijkheid te blokkeren.
En als je dan te koppig bent om te lenen, dan ga je toch naar het hbo in de buurt of zoek je een andere universiteit in de buurt?

Voor een buitenstaander is het makkelijk praten, dat terzijde. Het is zeker voor studenten van het komende studiejaar (en het jaar daarop) extra zuur, zij vallen net buiten de boot. Dan ga je automatisch vergelijkingen maken, niets koppigs aan.

Sommige studie's worden maar op een faculteit aangeboden, zelfs een sterk aanverwante studie kán niet beschikbaar zijn.

Bhodi

Janine1990 schreef:
_sharonnn schreef:
Het is ook mooi en ik had in zijn situatie hetzelfde gedaan, maar ik kan me voorstellen dat het behoorlijk zuur zou zijn als je dat moet doen, het liefst werk je op je niveau en als het even kan met een mooi salaris. Helaas is niets op werkgebied meer vanzelfsprekend

Natuurlijk wil je dat het aller liefst. Ik zou ook liever gewoon fulltime werken en nu een eigen huisje hebben. Maar op dit moment moet je pakken wat je pakken kan.
Ik kreeg van je uitspraak het idee dat je het heel anders bedoelde. Maar als je bereid bent om concessies te doen, is het vinden van werk niet zo'n grote ramp. De weg is alleen wat langer dan de weg die je ouders en hebben gelopen.

Oh nee begrijp me alsjeblieft niet verkeerd hoor :)

Science90

Janine1990 schreef:
_sharonnn schreef:

Dit dus. Kijken jullie wel eens naar 'een dubbeltje op z'n kant'? En de houding van die mensen? Geen wonder dat die werkloos thuis in de schulden zitten. 'Dat wil ik niet', 'dat kan ik niet', 'dat vind ik niet leuk'. Dat is ook wat ik hier voornamelijk lees.

Nee, niemand vindt het leuk dat de basisbeurs weg gaat, maar van mekkeren en klagen wordt het niet anders of beter. Kijk liever naar de mogelijkheden die je wel hebt en wat je er zelf aan kunt doen om jezelf een goede toekomst te geven.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:54

Slina schreef:
Dus als je nu aanvullende beurs krijgt, krijg je gewoon stufi?
Dan zou m'n zusje gewoon stufi krijgen als ze van studie wisselt.
Ik was niet van plan om van studie te wisselen, dus ik zit safe :evaw:

Studie wisselen hou je hem sowieso is mij verteld

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:55

demo_love, gister gekeken zeker :+?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 12:55

Tuurlijk mekkeren en klagen heeft geen zin. Maar wij mogen onze mening toch wel kwijt? Wij willen ook onze emoties uiten. Tuurlijk weet iedereen dat we uiteindelijk toch niks te zeggen hebben. Maar we mogen wel een discussie over voeren

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:55

kohtje schreef:

Naast het studiegeld komt er jaarlijks ook nog een hoop bij aan boeken,readers, printkosten,andere benodigde materialen en eventueel nog extra kosten voor uitstapjes. Bedrijven, plaatsen e.d die bezocht moeten worden voor opdrachten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:56

@Sharon: dan mag je mij uitleggen waarom het investeren in de toekomst met het opbouwen van een relatief kleine schuld een probleem is.

Ik ben zelf geen fan van lenen en schulden. Maar het hangt ervan af waar het om gaat. Zo snap ik mensen niet die een huis aanschaffen met een hypotheek die zo hoog is dat ze moeten leven van 100 euro per maand. Koop dan een goedkopere woning denk ik dan. Maar een studieschuld beschouw ik als een zinvolle investerin en tevens is het ook geen schuld van tonnen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:56

Lous schreef:

Mwaah... een vriendin van me heeft MTRO gedaan en hopt van het ene reisbureau naar het andere, omdat er eigenlijk nergens genoeg werk is. Leuk joh, fulltime werken en een rooitje per maand verdienen. Maar wel leuk dat je elk jaar misschien op studiereis kunt, naar Berlijn of Antwerpen :+
Oh en de reden dat ze van het ene bureau naar het andere hopt, is dat ze er stage heeft gelopen.

Reizen is ook nog eens haar hobby... Ik zou er niet krom voor willen liggen...

En een oud klasgenootje van m'n minor deed ook iets met Toerisme, maar dan op HBO niveau en die heeft ook nog geen werk. Ondanks dat ze al een master heeft gedaan. Dus die is maar op wereldreis gegaan.

Je verdient altijd boven minimumloon, het minimumloon wordt wettelijk bepaald. Als een bedrijf onder minimumloon gaat zitten, dan moet je je afvragen of het echt een bedrijf is. En anders kan je gewoon stappen ondernemen. Daarbij heeft de overheid als voorwaarde dat je boven een bepaald minimum pas hoeft terug te betalen. Dus als je daaronder verdient, is er toch niets aan de hand. Hoef je ook nog niet terug te betalen.

Anne_bor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:57

Idd, dan ga je van tevoren sparen. Veel ouders bouwen ook een spaarrekening op voor het kind, als je daarmee voorzichtig omgaat ben je al een stuk geholpen. Daarbij heb ik een vriendinnetje die ALLES zelf moet betalen, ze zit bij een studentenvereniging en werkt niet. Zij leent maximaal bij en woont op een kamer van 400e per maand. Ga me dan niet vertellen dat je zonder stufi het allemaal niet meer gaat redden, ja je zal bij moeten lenen. Maar voor niets komt de zon op.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:58

Wat ik me afvraag, je hoeft toch niet persee te lenen?