Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:00

Alani schreef:
Ik geloof niet in God oid en ook niet in een leven na de dood. Niet in een hemel en daarmee dus ook niet in de hel. Wij leven ons leven op aarde om net als al het andere leven onze soort voort te planten en daarna gaan we dood. Klinkt niet erg romantisch, anderzijds hoef je ook nergens bang voor te zijn.

Ik kan je de hand schudden

Ik zie geloof enerzijds als iets positiefs om houvast aan te ontlenen, maar volgens mij vindt het zijn oorsprong om mensen te 'sturen'. Geloof is machtig

ryukapple

Re: Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:06

Ik geloof ook niet in een god. Wil ik ook niet. Hou totaal niet van het idee dat er een iemand zou zijn alles over mij kan bepalen. Geloof zelf in dat we herboren worden. Niet hier maar in een andere dimensie (anders wordt het wel heel onwaarschijnlijk aangezien de totale populatie mens en dier niet gelijk blijft. ) en dat sommige dromen een herinnering zijn van een vorig leven.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:10

Alani schreef:
Wij leven ons leven op aarde om net als al het andere leven onze soort voort te planten en daarna gaan we dood. Klinkt niet erg romantisch, anderzijds hoef je ook nergens bang voor te zijn.

Je bedoelt eigenlijk 'Ik geloof dat wij leven om...'. Geloof is een wonderlijk iets en niet voorbehouden aan religie.

Ik geef de voorkeur aan geloof in de evolutietheorie, maar wie ben ik om te veroordelen wat een ander geloofd. Zoals ik om mij heen bewijzen zie voor natuurlijke vooruitgang, ziet een ander misschien bewijzen voor het bestaan van marsmannetjes, spoken of 8e dimensies.

Wat betreft niet willen dat iemand anders jouw leven bepaalt: heb je je wel eens verdiept in de werking van de hersenen. So much voor vrije wil als vrijwel je hele leven bepaald wordt door hormonen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:12

Persoonlijk geloof ik niet in een God. Ik vind het wel heel knap hoeveel steun mensen die wel geloven er vaak uit kunnen halen :j Dit bedoel ik overigens niet negatief, ik vind het heel fijn als je er troost en steun uit kan putten.

Ik heb echter een goede vriend die een beetje doorgeslagen is in zijn geloof. Soms vind ik het best wel lastig om daar mee om te gaan. Ik ben nog een van de weinigen geloof ik die nog over is van zijn oude vriendengroep en dus niet gelooft in een God. Op het moment zie ik 'm niet zo vaak, maar als ik 'm zie heb ik echt het gevoel constant op m'n tenen te lopen, zeg maar.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:17

NatasjavE schreef:
Ik vind het niet een probleem als mensen met mij over hun religie willen praten. Als dat iets is wat in hun leven belangrijk is vind ik het nog interessant ook. Als het maar geen welles/nietes discussie wordt.

Ik vind ook zeker niet dat iemand die gelovig is dat alleen in zijn eigen huis en omgeving zou mogen uitdragen.

Ik vind het wel vervelend als iemand z'n religie mij gaat beperken in mijn denken en doen.
Maar dat kom ik maar hoogst zelden tegen.

Dit is inderdaad de hoofdreden waardoor ik nog steeds niet enkel leef en geloof vanuit een bepaalde overtuiging, omdat een aantal factoren in mijn leven 100% worden afgekeurd. Dit gaat eigenlijk nog verder dan dat, tegen het hypocriete aan.

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:19

Blue_Eyes schreef:
Ja, ik geloof in God. Waarom? Weet ik niet precies. Ik denk om wat ik gezien heb en om me heen voel, hoe mensen (inclusief ikzelf) soms aangeraakt worden door God, op veel verschillende manieren. Ik heb niet op alle vragen een antwoord, maar dat hoeft ook niet.
Hoe is de aarde volgens mij ontstaan? Ik neig naar een combinatie... Evolutie is echt wel afdoende bewezen, maar ik denk wel dat God er de hand in heeft (gehad).

Yess, dit!
Natuurlijk helpt mijn christelijke opvoeding daar ook wel bij, verder ben ik niet zo'n diehard dat ik iedereen om me heen wil overtuigen, het is gewoon een gevoel dat ik krijg soms en dat is fijn:)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:40

wendyenbram schreef:
Ik vind (en dat is mijn mening) Dat net zo hard als dat mensen die zeggen niet te geloven roepen dat wij ons geloof maar binnenskamers moeten houden, we het ook gewoon buiten de deur mogen doen!

Ik bedoel, omdat JIJ niet geloofd zeg jij mij wat ik wel en vooral niet mag doen. (geloof buiten de deur) Want dan zou ik jou lastig vallen?
Maar jij valt mij toch met zo hard lastig door te zeggen dat ik dat niet mag doen?

In de eerste plaats zijn we allemaal mens. De ene mens geloofd in (een) God. de ander geloofd in zichzelf, en de ander geloofd niks.
Als we dat nu gewoon eens van elkaar respecteren! dan pas kan er vrede zijn. Want je kan wel roepen, dat door de geloven alle oorlogen komen, Kun je net zo goed hand in eigen boezem steken, door niet te accepteren dat er mensen geloven, en daar haat en nijd tegen uit, komen er oorlogen.

Lees: jij en jou, voor diegene die zich aangesproken voelen niet op 1 man/vrouw persoonlijk!

+:)+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:23

rapido schreef:
piezze schreef:
God is voor mij de aarde met al haar rijkdommen. Hoe je die noemt maakt niet uit, allah, god, boedda, maakt niet uit, ik denk dat we allemaal eigenlijk hetzelfde bedoelen. God zit in jezelf en in alles om je heen.
En in je wil om goed te doen in plaats van kwaad te doen. Ik denk dat als je gelooft in goedheid en het na probeert te streven, je ook goedheid kan terugverwachten. Nu bedoel ik niet dat wanneer mensen slechte dingen overkomen dit hun eigen schuld is hoor, dat niet. Maar wel dat je meer uit jezelf kan halen als je met goede bedoelingen leeft en handelt.

Heel leuk dat hij in jou zit maar in mij zit hij niet hoor!

Dit soort dingen maken mij dus altijd een beetje pissed! Dat jij in god geloofd prima voor jou maar ga niet zeggen hij in iedereen zit.

Jeetje, wat een heftige reactie, wat ik geloof moet je niet op jou betrekken. Leef en laten leven. Maar goed, sorry als je je aangesproken oid voelde.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:32

Ik geloof niet in God.

Als Hij had bestaan had de mensheid nu niet meer bestaan. Daar had Hij al lang een stokje voor gestoken dan.
Vind al de Godsdiensten en de verhalen erachter wel heel mooi voor in films of boeken. Prince of Egypt bijvoorbeeld vind ik een schitterende film.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:49

Nee, ik geloof niet in een god. Waarom? Ik zie geloof vooral iets om aan vast te houden in moeilijke tijden en om dingen te verklaren die we niet begrijpen of begrepen. Ook geloofde mijn ouders niet, en dat zal zeker ook wel een factor zijn.

Het heet ook 'geloof', en ergens in geloven doe je niet omdat het een feit is. Veel mensen vinden het prettig om een houvast te hebben in de vorm van (een) god. Sommige putten ook heel veel hoop een (wils)kracht uit hun geloof, en eigenlijk is dat iets heel moois.

Laat iedereen in zijn/haar waarde, want daar wordt de wereld een stuk mooier van.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 04:27

Wauw veel reacties!! Ik vind het heel mooi als mensen geloven.. maar hoe zien jullie god dan? Wat in jullie zegt nou echt JA hij bestaat echt? Ik ben zelf ook protestants opgevoed, altijd naar de kerk geweest. Totdat ik ouder werd en over dingen na ging denken, ik geloof in energieën, spiritualiteit betekend ook veel voor me. Maar ik vroeg me altijd af.. waarom wordt god, zoals hij de wereld heeft geschapen beschreven als een soort gelijke aan ons. Ik heb hem altijd in mijn hoofd gehad als mens.. je weet toch dat dat niet kan? En hoe kan god iemand zijn die de kleinste cellen, genen, haarvezels enz. Kent? Terwijl er bewezen is dat de dinosauriërs er eerat waren.. waar komen die dan vandaan? Dat is toch ook leven? En dat adam en eva verhaal dan? Waar zijn de oermensen gebleven dan? Ik geloof ik evolutie... heb respect voor gelovigen heb een hele lange tijd getwijfelt hoor. Daarom ook dit topic!! Maar ik ben nu echt overtuigd van toeval en miljarden jaren van omstandigheden die elkaar tot de aarde hebben gevormd.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 05:15

Ik geloof in de wetenschap én in spiritualiteit/magie. In mijn ogen is dát wat we allemaal met de wetenschap al kunnen hartstikke magisch en wonderlijk, mensen voelen alleen al gauw de magie niet meer zodra iets via de wetenschap tot stand is gekomen.
De magie van de wetenschap is misschien wat moeilijker dan abra cadabra maar toch is het imo magisch wat scheikundigen en computertechnici bijvoorbeeld al kunnen. Vroeger zouden ze dat magie hebben genoemd en ik noem dat nog steeds zo.

Er is zoveel wat wij mensen niet kunnen waarnemen... Zoveel ingewikkelds maar wonderlijks wat wij niet kunnen begrijpen. En dat vind ik op zich al behoorlijk spiritueel.
Maar zoiets simpels als een god in de vorm van een meneer die ons regels geeft en ons heeft geschapen? Dat lijkt me héél sterk. Ik zou het eerder zo zien dat het gehele universum een organisme(/god) is waarin wij leven. Zij bestaat uit materie en energie die wij deels bewust kunnen waarnemen, deels niet, en deels onderbewust denk ik.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 06:44

Oh jeetje, dit is een topic die ik niet had mogen tegenkomen :+

Ik ga absoluut niet mijn volledige, ongecensureerde mening geven, maar het zo beschaafd mogelijk houden :j

Allereerst wil ik zeggen dat ik zowel de Bijbel als de Koran in verschillende talen en versies heb gelezen, ik vind het namelijk dom om tegen iets te zijn waar je zelf helemaal niks van af weet. Eigenlijk een beetje het "know your enemy" principe :+ ik keur dus niets zomaar af.

Er zijn teveel dingen in deze boeken waar mijn haren recht van overeind gaan staan.

Maar niet alleen de boeken, gewoon het geloof in het algemeen:
Het geweld, de onverdraagzaamheid, het totalitaire denken (als je het nog "denken" kunt noemen, de dogma's :') ), de boodschap van "niet voor jezelf nadenken, gewoon braaf volgen" is afschuwelijk. Vrije wil? Nee, je volgt ofwel de richtlijnen van "god" braaf op, ofwel word je gestraft (toorn van god, de hel). Fijne keuzemogelijkheden, toch?

Ben ik trouwens de enige die, als de duivel zou bestaan, hem een 100 keer toffere peer vind dan god? De duivel is de "goeierik", hij zet juist aan tot kritisch denken, niet zomaar totalitaire onzin aan te nemen, en hij moedigt intelligentie aan. Ik heb zelfs mijn zwarte kater Lucifer/Beëlzebub genoemd als ode aan de eerste (fictieve) entiteit die kritisch denken promootte!
Maar goed, dat terzijde :+

En dat is imo preciés het probleem bij gelovigen. Ze missen het vermogen tot kritisch denken (of ze willen het niet kunnen?). En maar roepen "nou, de wetenschap is ook niet zo geloofwaardig hoor!", maar weet je hoe dat komt? Ze weten niet hoe ze wetenschap moeten interpreteren. Ik vraag me oprecht af hoeveel gelovigen wetenschappelijk geschoold zijn én in staat zijn om empirisch onderzoeksmateriaal te begrijpen. Hoeveel er verstand hebben van hetgeen ze afkeuren of afdoen als onwaarheid of niet betrouwbaar. Want daarvoor heb je kennis nodig van statistiek, van methoden en technieken van onderzoek, van limitaties van onderzoek, juist; van wetenschappelijk onderbouwd kritisch denken.

Ik ben er in mijn hele leven helaas nog geen enkele tegengekomen. Het grappige is, dat ik wél duizenden wetenschappelijk onderbouwde mensen (heb) ontmoet, en heel toevallig geloven zij allemaal niet.

Nog een leuk (absoluut bewezen!) wetenschappelijk feitje: er is een negatieve correlatie tussen intelligentie en geloof. Dat wilt zeggen; des te intelligenter, des te minder kans dat die persoon gelooft.

Noem ik nu alle gelovigen dom? Nee (al is het wel een feit dat gelovigen als groep gemiddeld (!) minder intelligent zijn dan niet-gelovigen). Er is een verschil tussen intelligentie en kritisch kunnen denken, en/of kennis hebben van de tools die je gebruikt om te bepalen of iets wat je leest betrouwbaar (en dus waarschijnlijk waar) of onbetrouwbaar (en dus waarschijnlijk niet waar) is. Er zullen vast heel wat intelligente mensen (IQ-gewijs) in de gelovige populatie zitten, die gewoon (nog) niet hebben geleerd om bovenstaande vaardigheden te gebruiken.

Ik lees verschillende keren dat het "knap" is dat mensen steun uit hun geloof kunnen halen. Hoezo, vraag ik me af? Iedereen maakt rottigheid mee, hoezo is het dan knap om de verantwoordelijkheid en steun bij een onzichtbare entiteit te zoeken, in plaats van diezelfde verantwoordelijkheid, steun, en kracht gewoon uit jezelf te halen, zonder tussenkomst van een al dan niet bestaande onzichtbare man? Ik vind mensen die dit juist niét nodig hebben zoveel knapper en sterker.

Ik las ook ergens dat het geloof/god helpt om goede morele waarden te hebben en goed te zijn voor de medemens. Nou, sorry, maar als je daar geloof bij nodig hebt twijfel ik eraan of je dan wel zo'n goed mens bent. Mensen zonder geloof hebben net zo goed morele waarden, alleen komen die vanuit henzelf en niet omdat het geloof of de bijbel het ze opdraagt. Want zo doe je het overkomen als je zegt dat je geloof je normen en waarden bijbrengt.

Oh, ik kan nog zo lang doorgaan :') maar aangezien mijn post al erg lang is, laat ik het hierbij.

Ik zei al, ik had dit topic niet mogen tegenkomen :Y)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 07:24

Cinderella schreef:
Wat ik denk van het geloven in een God?
Onzin.
Maar iedereen zo z'n ding, anderen die wel geloven, respecteer ik, behalve als ze het mij willen aanpraten.

Best bijzonder dat je zegt anderen te respecteren, maar het geloven in God 'Onzin' noemen is niet direct een vorm van respect naar die mensen toen, vind je ook niet?

Anyway..
Ik geloof...
Ik ben van mening dat dit geen discussie is waar je écht over kunt discussiëren, het is een gevoelskwestie, onderbouwd op gevoelens, geschiedenis en het geloven in 'iets'...

En ik merk dat discussies over dit onderwerp meestal niet echt met acceptatie en respect verloopt.
Uitzonderingen daargelaten, maar er zullen altijd mensen zijn (gelovig of ongelovig) die net wat feller, onaardiger of respectloos uit de bocht komen.

Ook zou ik nog graag op Catnip reageren: Binnen mijn religie ken ik meerdere wetenschappers en filosofen.
Buiten dat wordt er in mijn kerk juist aangemoedigd om zelf te denken, zelf keuzes te maken en de verantwoording van je keuze te nemen. Ik bedoel, een keuze heeft altijd consequenties, hoe je het ook bekijkt. Er volgt altijd iets uit voort.
Ik ben juist heel dankbaar voor de wetenschap, het woord geeft het al aan: WETEN(schap)...
Het geeft aan Meten = Weten..
Er zijn mensen die zeggen dat geloof en wetenschap niet samen gaan, maar daar ben ik het niet mee eens.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:08

KaylOdi schreef:
Wauw veel reacties!! Ik vind het heel mooi als mensen geloven.. maar hoe zien jullie god dan? Wat in jullie zegt nou echt JA hij bestaat echt? Ik ben zelf ook protestants opgevoed, altijd naar de kerk geweest. Totdat ik ouder werd en over dingen na ging denken, ik geloof in energieën, spiritualiteit betekend ook veel voor me. Maar ik vroeg me altijd af.. waarom wordt god, zoals hij de wereld heeft geschapen beschreven als een soort gelijke aan ons. Ik heb hem altijd in mijn hoofd gehad als mens.. je weet toch dat dat niet kan? En hoe kan god iemand zijn die de kleinste cellen, genen, haarvezels enz. Kent? Terwijl er bewezen is dat de dinosauriërs er eerat waren.. waar komen die dan vandaan? Dat is toch ook leven? En dat adam en eva verhaal dan? Waar zijn de oermensen gebleven dan? Ik geloof ik evolutie... heb respect voor gelovigen heb een hele lange tijd getwijfelt hoor. Daarom ook dit topic!! Maar ik ben nu echt overtuigd van toeval en miljarden jaren van omstandigheden die elkaar tot de aarde hebben gevormd.

1-Heb de rest nog niet weer gelezen, maar dit stukje. Staat duidelijk in de bijbel, en die ken je toch? In Genesis staat, "komt laat Ons mensen maken" vervolgens zijn we naar Zijn evenbeeld geschapen. Daaruit mag je aannemen dat we op Hem gelijken. Misschien niet zoals de vorm zoals wij de mens kennen, maar wel met de mogelijkheden die we hebben? En Jezus kwam ook als mens en God nam ons evenbeeld aan.

2- Ik geloof ook in evolutie, heb ik eerder ook uitgelegd. In het paradijs was het goed en mooi er wordt alleen verteld over Adam en Eva, omdat dat verhaal voor ons relevant is. er waren toen ook dieren in het paradijs (Adam heeft ze allen een naam gegeven) deze dieren groeide door, er was geen dood. de dieren aten elkaar niet op. Ook toen Adam en Eva uit het paradijs gestuurd werden, was er nog geen dood alleen verdriet. Over het paradijs wordt niets meer verteld, maar er wordt ook niet verteld dat het "opgeheven" zou zijn? Dus ja daar kan heel goed de dieren (dino`s?) ouder en ouder geworden zijn. Pas NA de ark van noach kwamen de dieren in hun proporties als we NU kennen. Omdat alle andere dieren uitstierven, en de lucht samenstelling anders zou zijn geworden.

Vergeet niet TIJD is alleen voor ons als mens belangrijk, en alleen wij hechten daar waarde aan. wij zien de tijd als 24 uur is 1 dag. Maar voor God is 1 dag als duizend jaar, en duizend jaar als 1 dag. Alleen wij als mens hangen dus overal een tijd aan, en daar berekenen wij de jaartallen aan. Dus 2000 jaar geleden is voor onze jaartellingen 2000 jaar geleden, maar voor God zou dat alwel veeeeel meer kunnen zijn. Wij weten ook niet of die 24 uur, echt 24-uur is. ik weet niet hoe ik het uit moet leggen dus ik hoop dat je het snapt?

Ik vind het net zo knap van iemand die geloofd dat de wereld en ruimte door toevalligheden zijn ontstaan, als dat een ander het knap (of raar) vind dat ik geloof dat God alles gemaakt en bestuurd heeft.
Maar vind het wel altijd mooi, als iemand uitlegt waarom hij/zij niet kan geloven. En ik respecteer dat ook. Ik denk dat veel echt naast elkaar kunnen staan, en niet alleen dit of dat. uiteindelijk zijn we allemaal mens, en zullen ons aan de wetten van het land moeten houden, gelovend in (een) God, of niet (anders) gelovend.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:09

Fem schreef:
Er zijn mensen die zeggen dat geloof en wetenschap niet samen gaan, maar daar ben ik het niet mee eens.

Een groot deel van de wetenschap is een groot deel van de tijd bezig om te bewijzen dat er geen god(en)zijn. Soms bewust, soms onbewust..

Nee ik denk dus niet dat geloof(in goden) en wetenschap naast elkaar kunnen bestaan.

Sterker nog,...ik denk zelfs dat ze voor een groot deel zelfs in conflict met elkaar zijn.

En dan heb ik het echt niet over de evolutietheorie alleen. Als we alleen kijken naar Astronomie, wiskunde, natuurkunde(de ontdekking van het Higgsdeeltje) en de geografie.

En dat blijkt ook wel,...in Europa zijn er bijna geen wetenschappers die gelovig zijn.
In de verenigde staten is het aantal gelovige wetenschappers iets hoger.
Maar dat komt ook omdat als je in Amerika toegeeft atheïst te zijn je vaak een hoge positie wel kan vergeten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:15

Ik geloof niet in goed zoals het beeld (volgens mij) door de kerk geschapen wordt. Ik weet eigenlijk niet of ik überhaupt in een god geloof. Maar ik geloof iig niet dat het een man is in de hemel die bepaald dat ik bijv. niet in de hemel zou mogen omdat ik lesbisch ben :+ Wat ik nog wel zou geloven is dat bijv. verkrachters of moordenaars dat niet mogen of eerst gestraft moeten worden oid. Dat geloof ik dus niet persé maar vind ik al geloofwaardiger dan nouja, die dingen die schijnbaar ''fout'' zijn volgens de kerk (omdat god dat niet zou goedkeuren).

Verder geloof ik wél dat er íets is na de dood, maar wat dat is, dat zie ik dan wel :) Mocht dat een god zijn dan zie ik dat dus dan wel. En geloof ik niet dat hij mij (vanwege mijn geaardigheid) toegang zou weigeren in de hemel (als die bestaat)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:23

Maartje1990 schreef:
En geloof ik niet dat hij mij (vanwege mijn geaardigheid) toegang zou weigeren in de hemel (als die bestaat)

Als er al een god zou zijn...zou hij je ook niet de toegang kunnen weigeren.

Waarom zou hij(waarom toch hij? .al het leven begint bij een vrouw) eerst een mens scheppen en dan zeggen,...mwoh. Nee die mag de hemel niet in.

God heeft iemands geaardheid toch ook mee genomen in zijn goddelijke plan?

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:05

Ik geloof in Karma :D

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 14:10

wendyenbram schreef:
KaylOdi schreef:

1-Heb de rest nog niet weer gelezen, maar dit stukje. Staat duidelijk in de bijbel, en die ken je toch? In Genesis staat, "komt laat Ons mensen maken" vervolgens zijn we naar Zijn evenbeeld geschapen. Daaruit mag je aannemen dat we op Hem gelijken. Misschien niet zoals de vorm zoals wij de mens kennen, maar wel met de mogelijkheden die we hebben? En Jezus kwam ook als mens en God nam ons evenbeeld aan.

2- Ik geloof ook in evolutie, heb ik eerder ook uitgelegd. In het paradijs was het goed en mooi er wordt alleen verteld over Adam en Eva, omdat dat verhaal voor ons relevant is. er waren toen ook dieren in het paradijs (Adam heeft ze allen een naam gegeven) deze dieren groeide door, er was geen dood. de dieren aten elkaar niet op. Ook toen Adam en Eva uit het paradijs gestuurd werden, was er nog geen dood alleen verdriet. Over het paradijs wordt niets meer verteld, maar er wordt ook niet verteld dat het "opgeheven" zou zijn? Dus ja daar kan heel goed de dieren (dino`s?) ouder en ouder geworden zijn. Pas NA de ark van noach kwamen de dieren in hun proporties als we NU kennen. Omdat alle andere dieren uitstierven, en de lucht samenstelling anders zou zijn geworden.

Vergeet niet TIJD is alleen voor ons als mens belangrijk, en alleen wij hechten daar waarde aan. wij zien de tijd als 24 uur is 1 dag. Maar voor God is 1 dag als duizend jaar, en duizend jaar als 1 dag. Alleen wij als mens hangen dus overal een tijd aan, en daar berekenen wij de jaartallen aan. Dus 2000 jaar geleden is voor onze jaartellingen 2000 jaar geleden, maar voor God zou dat alwel veeeeel meer kunnen zijn. Wij weten ook niet of die 24 uur, echt 24-uur is. ik weet niet hoe ik het uit moet leggen dus ik hoop dat je het snapt?

Ik vind het net zo knap van iemand die geloofd dat de wereld en ruimte door toevalligheden zijn ontstaan, als dat een ander het knap (of raar) vind dat ik geloof dat God alles gemaakt en bestuurd heeft.
Maar vind het wel altijd mooi, als iemand uitlegt waarom hij/zij niet kan geloven. En ik respecteer dat ook. Ik denk dat veel echt naast elkaar kunnen staan, en niet alleen dit of dat. uiteindelijk zijn we allemaal mens, en zullen ons aan de wetten van het land moeten houden, gelovend in (een) God, of niet (anders) gelovend.

nee sorry ken niet de hele bijbel uit mijn hoofd! Überhaupt interesseert me die vrij weinig. De kans dat god bestaat is nihil.. waar moet hijzelf dan vandaan komen? En... laat ons mensen maken.. mensen zijn geëvalueerd vanuit de apen en zijn langzaamaan rechtop gaan lopen en hebben beter ontwikkelde hersenen gekregen, door generatie op generatie op generatie.. en om dan ook zo'n flauwe vraag te stellen: Je hebt dat toch ook op de basisschool gehad?
En het hele jezus verhaal.. sorry maar dat geloof je toch zeker zelf niet? Zijn lichaam is nooit gevonden er zijn nergens sporen van bestaan gevonden.. oh wacht laten we maar verzinnen dat hij naar de hemel is gegaan nadat hij weer levend was opgestaan! Nee sorry.. daar geloof ik ECHT niet in. God is altijd een twijfel geval geweest voor mij, omdat veel mensen om me heen geloven. Maar hoe meer ik erover nadenk hoe sterker ik ga twijfelen. Heel fijn dat je zelf geloofd echt waar! Maar ik ben genoeg wetenschappelijk overtuigd door de documentaires die ik heb gezien en boeken die ik heb gelezen.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 14:22

Fem schreef:
Cinderella schreef:
Wat ik denk van het geloven in een God?
Onzin.
Maar iedereen zo z'n ding, anderen die wel geloven, respecteer ik, behalve als ze het mij willen aanpraten.

Best bijzonder dat je zegt anderen te respecteren, maar het geloven in God 'Onzin' noemen is niet direct een vorm van respect naar die mensen toen, vind je ook niet?

Anyway..
Ik geloof...
Ik ben van mening dat dit geen discussie is waar je écht over kunt discussiëren, het is een gevoelskwestie, onderbouwd op gevoelens, geschiedenis en het geloven in 'iets'...

En ik merk dat discussies over dit onderwerp meestal niet echt met acceptatie en respect verloopt.
Uitzonderingen daargelaten, maar er zullen altijd mensen zijn (gelovig of ongelovig) die net wat feller, onaardiger of respectloos uit de bocht komen.

Ook zou ik nog graag op Catnip reageren: Binnen mijn religie ken ik meerdere wetenschappers en filosofen.
Buiten dat wordt er in mijn kerk juist aangemoedigd om zelf te denken, zelf keuzes te maken en de verantwoording van je keuze te nemen. Ik bedoel, een keuze heeft altijd consequenties, hoe je het ook bekijkt. Er volgt altijd iets uit voort.
Ik ben juist heel dankbaar voor de wetenschap, het woord geeft het al aan: WETEN(schap)...
Het geeft aan Meten = Weten..

ik snap wat je bedoelt! Zelf kan ik ook fel reageren.. maar heb nog altijd respect voor iedereen, als je het niet met mij eens bent mag je me dit best zeggen. Iedereen is tenslotte een ander individu en ik vind het juist goed als we elkaar durven zeggen waar het op staat. Je kunt tenslotte ook niet met iedereen door dezelfde deur, ik zie reacties ongeacht of ze nou onaardig of fel of lief zijn.. om van te leren

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:31

Ik geloof dus wel echt in Jezus zoals je kunt lezen.
En de wetenschap geloofd ook in Jezus (misschien anders, maar wel dat hij bestaan heeft.)

En dat je de bijbel kende? dat dacht ik omdat je meerdere keren aangeeft protestants te zijn op gegroeid, en dit stukje in bijna elke kinderbijbel staat. Vandaar. sorry voor de verkeerde aanname.

Zolang je twijfelt is er toch een stukje van (on)geloof. dus is het nog niet afgesloten?

Tja naar mijn weten is de wetenschap druk bezig om de bijbel onderuit te halen, maar het lukt ze nog niet erg. Omdat alles wat ze ontdekken, eigenlijk al in de bijbel bekend was...
en de wetenschap verandert steeds van inzicht, terwijl de bijbel hetzelfde blijft.

Nu geloof ik in de bijbel, en ja de bijbel lees je op veel verschillende manieren, niet 1 persoon leest hetzelfde ook al zijn het dezelfde woorden. Ik ga zelf wel naar een kerk, maar ik geloof niet dat er 1 ware kerk is. de kerk is een groep (gelijkgestemde) waar je je bij aansluit, om meer te leren over de bijbel.
Voor MIJ is dat fijn, ik ben me er van bewust dat anderen het liever anders of helemaal niet doen, En dat mag, dat is goed. Maar kom bij mij niet aan met "dat geloof je toch zeker zelf niet?!" ik leg alleen uit, waarom voor MIJ evolutie/wetenschap en geloof best naast elkaar kunnen staan. niet dat dat voor jou (en elk ander) de waarheid moet zijn!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:33

Volgens het scheermes van ockham is de kans dat jesus als mens heeft bestaan aanzienlijk. Of hij daar mee ook goddelijk is of is geweest is wel een hele andere discussie. Maar dat kan prima naast elkaar bestaan. Het argument Jezus is geen god, dus hij heeft nooit bestaan is dus geen goed argument. Ik vind het trouwens wel vreemd dat men iets afwijst, maar geen flauw benul heeft wat men afwijst. Want dat intresseert men dan weer niet. Hoe wil je hier dan ooit fatsoenlijk over in discussie (kunnen) gaan?. Of je het goddelijke deel van de Bijbel gelooft of niet er staan zat dingen in die bewezen zijn gebeurd en het wordt zelfs door wetenschappers (met kritische noot) gewoon als bron gebruikt.

Verder is de mens niet uit de aap geëvalueerd.. Ook daar is het belangrijk om zaken goed gescheiden te houden. De mens en de diverse huidige mensapen hebben een gemeenschappelijke voorouder.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:37

Catnip schreef:
Oh jeetje, dit is een topic die ik niet had mogen tegenkomen :+

Ik ga absoluut niet mijn volledige, ongecensureerde mening geven, maar het zo beschaafd mogelijk houden :j

Allereerst wil ik zeggen dat ik zowel de Bijbel als de Koran in verschillende talen en versies heb gelezen, ik vind het namelijk dom om tegen iets te zijn waar je zelf helemaal niks van af weet. Eigenlijk een beetje het "know your enemy" principe :+ ik keur dus niets zomaar af.

Er zijn teveel dingen in deze boeken waar mijn haren recht van overeind gaan staan.

Maar niet alleen de boeken, gewoon het geloof in het algemeen:
Het geweld, de onverdraagzaamheid, het totalitaire denken (als je het nog "denken" kunt noemen, de dogma's :') ), de boodschap van "niet voor jezelf nadenken, gewoon braaf volgen" is afschuwelijk. Vrije wil? Nee, je volgt ofwel de richtlijnen van "god" braaf op, ofwel word je gestraft (toorn van god, de hel). Fijne keuzemogelijkheden, toch?

Ben ik trouwens de enige die, als de duivel zou bestaan, hem een 100 keer toffere peer vind dan god? De duivel is de "goeierik", hij zet juist aan tot kritisch denken, niet zomaar totalitaire onzin aan te nemen, en hij moedigt intelligentie aan. Ik heb zelfs mijn zwarte kater Lucifer/Beëlzebub genoemd als ode aan de eerste (fictieve) entiteit die kritisch denken promootte!
Maar goed, dat terzijde :+

En dat is imo preciés het probleem bij gelovigen. Ze missen het vermogen tot kritisch denken (of ze willen het niet kunnen?). En maar roepen "nou, de wetenschap is ook niet zo geloofwaardig hoor!", maar weet je hoe dat komt? Ze weten niet hoe ze wetenschap moeten interpreteren. Ik vraag me oprecht af hoeveel gelovigen wetenschappelijk geschoold zijn én in staat zijn om empirisch onderzoeksmateriaal te begrijpen. Hoeveel er verstand hebben van hetgeen ze afkeuren of afdoen als onwaarheid of niet betrouwbaar. Want daarvoor heb je kennis nodig van statistiek, van methoden en technieken van onderzoek, van limitaties van onderzoek, juist; van wetenschappelijk onderbouwd kritisch denken.

Ik ben er in mijn hele leven helaas nog geen enkele tegengekomen. Het grappige is, dat ik wél duizenden wetenschappelijk onderbouwde mensen (heb) ontmoet, en heel toevallig geloven zij allemaal niet.

Nog een leuk (absoluut bewezen!) wetenschappelijk feitje: er is een negatieve correlatie tussen intelligentie en geloof. Dat wilt zeggen; des te intelligenter, des te minder kans dat die persoon gelooft.

Noem ik nu alle gelovigen dom? Nee (al is het wel een feit dat gelovigen als groep gemiddeld (!) minder intelligent zijn dan niet-gelovigen). Er is een verschil tussen intelligentie en kritisch kunnen denken, en/of kennis hebben van de tools die je gebruikt om te bepalen of iets wat je leest betrouwbaar (en dus waarschijnlijk waar) of onbetrouwbaar (en dus waarschijnlijk niet waar) is. Er zullen vast heel wat intelligente mensen (IQ-gewijs) in de gelovige populatie zitten, die gewoon (nog) niet hebben geleerd om bovenstaande vaardigheden te gebruiken.

Ik lees verschillende keren dat het "knap" is dat mensen steun uit hun geloof kunnen halen. Hoezo, vraag ik me af? Iedereen maakt rottigheid mee, hoezo is het dan knap om de verantwoordelijkheid en steun bij een onzichtbare entiteit te zoeken, in plaats van diezelfde verantwoordelijkheid, steun, en kracht gewoon uit jezelf te halen, zonder tussenkomst van een al dan niet bestaande onzichtbare man? Ik vind mensen die dit juist niét nodig hebben zoveel knapper en sterker.

Ik las ook ergens dat het geloof/god helpt om goede morele waarden te hebben en goed te zijn voor de medemens. Nou, sorry, maar als je daar geloof bij nodig hebt twijfel ik eraan of je dan wel zo'n goed mens bent. Mensen zonder geloof hebben net zo goed morele waarden, alleen komen die vanuit henzelf en niet omdat het geloof of de bijbel het ze opdraagt. Want zo doe je het overkomen als je zegt dat je geloof je normen en waarden bijbrengt.

Oh, ik kan nog zo lang doorgaan :') maar aangezien mijn post al erg lang is, laat ik het hierbij.

Ik zei al, ik had dit topic niet mogen tegenkomen :Y)

Ik begrijp dat jij vindt dat geloof, wetenschap en intelligentie niet echt samengaan. Ik denk wel dat je een onderscheid moet maken tussen geloof en spiritualiteit. Als je er van uitgaat dat alles alleen maar ontstaan is door evolutie dan sluit je alle andere mogelijkheden volledig uit.

Ik heb ook de bijbel en de koran gelezen en had net als jij hetzelfde gevoel van mijn haren die reschtkwamen van alle onzin die erin stond. Tegelijkertijd ben ik toch niet gestopt met zoeken. Ik weet nog steeds niet of God echt bestaat maar ik weet wel dat er meer is tussen hemel en aarde.

Als je de bijbl en de Koran hebt gelezen dan raad ik je ook aan om de vedas (oude Indische filosofische geschriften) eens te lezen. En zeker ook eens rond te neuzen op dit youtube kanaal (allemaal wetenschappers )

Als je stopt met zoeken, dan pas stopt je eigen evolutie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:01

KaylOdi schreef:
En het hele jezus verhaal.. sorry maar dat geloof je toch zeker zelf niet? Zijn lichaam is nooit gevonden er zijn nergens sporen van bestaan gevonden.. oh wacht laten we maar verzinnen dat hij naar de hemel is gegaan nadat hij weer levend was opgestaan! Nee sorry.. daar geloof ik ECHT niet in. God is altijd een twijfel geval geweest voor mij, omdat veel mensen om me heen geloven. Maar hoe meer ik erover nadenk hoe sterker ik ga twijfelen. Heel fijn dat je zelf geloofd echt waar! Maar ik ben genoeg wetenschappelijk overtuigd door de documentaires die ik heb gezien en boeken die ik heb gelezen.

Euhm.... ik dacht dat het algemeen bekend was dat de dood en en opstanding van Jezus is bewezen >;)

Enig idee hoeveel wetenschappelijk onderzoek er is gedaan naar de Bijbel? Naar het bestaan van (een) God? Naar de gebeurtenis van Jezus?

En zelf niet nadenken als je gelooft... er staat toch duidelijk in de Bijbel beschreven dat je moet geloven met heel je hart, heel je ziel en je hele verstand! Altijd zelf blijven nadenken dus ;)

Om antwoord te geven op de vraag in dit topic; ja, ik geloof in God, ik geloof in de Bijbel en ik geloof in de opstanding van Jezus. Waarom? Omdat het een gevoel is; ik kan niet anders dan mezelf geven aan God. Ik wil bij God horen en zoveel mogelijk op Jezus gaan lijken. Jezus was een goed mens, of je in hem gelooft of niet, we kunnen er allemaal een voorbeeld aan nemen. Zoveel liefde hij voor alle mensen heeft, zoveel liefde missen we tussen de mensen in de hele wereld...