Oh jeetje, dit is een topic die ik niet had mogen tegenkomen
Ik ga absoluut niet mijn volledige, ongecensureerde mening geven, maar het zo beschaafd mogelijk houden
Allereerst wil ik zeggen dat ik zowel de Bijbel als de Koran in verschillende talen en versies heb gelezen, ik vind het namelijk dom om tegen iets te zijn waar je zelf helemaal niks van af weet. Eigenlijk een beetje het "know your enemy" principe

ik keur dus niets zomaar af.
Er zijn teveel dingen in deze boeken waar mijn haren recht van overeind gaan staan.
Maar niet alleen de boeken, gewoon het geloof in het algemeen:
Het geweld, de onverdraagzaamheid, het totalitaire denken (als je het nog "denken" kunt noemen, de dogma's

), de boodschap van "niet voor jezelf nadenken, gewoon braaf volgen" is afschuwelijk. Vrije wil? Nee, je volgt ofwel de richtlijnen van "god" braaf op, ofwel word je gestraft (toorn van god, de hel). Fijne keuzemogelijkheden, toch?
Ben ik trouwens de enige die, als de duivel zou bestaan, hem een 100 keer toffere peer vind dan god? De duivel is de "goeierik", hij zet juist aan tot kritisch denken, niet zomaar totalitaire onzin aan te nemen, en hij moedigt intelligentie aan. Ik heb zelfs mijn zwarte kater Lucifer/Beëlzebub genoemd als ode aan de eerste (fictieve) entiteit die kritisch denken promootte!
Maar goed, dat terzijde
En dat is imo preciés het probleem bij gelovigen. Ze missen het vermogen tot kritisch denken (of ze willen het niet kunnen?). En maar roepen "nou, de wetenschap is ook niet zo geloofwaardig hoor!", maar weet je hoe dat komt? Ze weten niet hoe ze wetenschap moeten interpreteren. Ik vraag me oprecht af hoeveel gelovigen wetenschappelijk geschoold zijn én in staat zijn om empirisch onderzoeksmateriaal te begrijpen. Hoeveel er verstand hebben van hetgeen ze afkeuren of afdoen als onwaarheid of niet betrouwbaar. Want daarvoor heb je kennis nodig van statistiek, van methoden en technieken van onderzoek, van limitaties van onderzoek, juist; van wetenschappelijk onderbouwd kritisch denken.
Ik ben er in mijn hele leven helaas nog geen enkele tegengekomen. Het grappige is, dat ik wél duizenden wetenschappelijk onderbouwde mensen (heb) ontmoet, en heel toevallig geloven zij allemaal niet.
Nog een leuk (absoluut bewezen!) wetenschappelijk feitje: er is een negatieve correlatie tussen intelligentie en geloof. Dat wilt zeggen; des te intelligenter, des te minder kans dat die persoon gelooft.
Noem ik nu alle gelovigen dom? Nee (al is het wel een feit dat gelovigen als groep gemiddeld (!) minder intelligent zijn dan niet-gelovigen). Er is een verschil tussen intelligentie en kritisch kunnen denken, en/of kennis hebben van de tools die je gebruikt om te bepalen of iets wat je leest betrouwbaar (en dus waarschijnlijk waar) of onbetrouwbaar (en dus waarschijnlijk niet waar) is. Er zullen vast heel wat intelligente mensen (IQ-gewijs) in de gelovige populatie zitten, die gewoon (nog) niet hebben geleerd om bovenstaande vaardigheden te gebruiken.
Ik lees verschillende keren dat het "knap" is dat mensen steun uit hun geloof kunnen halen. Hoezo, vraag ik me af? Iedereen maakt rottigheid mee, hoezo is het dan knap om de verantwoordelijkheid en steun bij een onzichtbare entiteit te zoeken, in plaats van diezelfde verantwoordelijkheid, steun, en kracht gewoon uit jezelf te halen, zonder tussenkomst van een al dan niet bestaande onzichtbare man? Ik vind mensen die dit juist niét nodig hebben zoveel knapper en sterker.
Ik las ook ergens dat het geloof/god helpt om goede morele waarden te hebben en goed te zijn voor de medemens. Nou, sorry, maar als je daar geloof bij nodig hebt twijfel ik eraan of je dan wel zo'n goed mens bent. Mensen zonder geloof hebben net zo goed morele waarden, alleen komen die vanuit henzelf en niet omdat het geloof of de bijbel het ze opdraagt. Want zo doe je het overkomen als je zegt dat je geloof je normen en waarden bijbrengt.
Oh, ik kan nog zo lang doorgaan

maar aangezien mijn post al erg lang is, laat ik het hierbij.
Ik zei al, ik had dit topic niet mogen tegenkomen