Wat vinden jullie nou van de satire van Charlie Hebdo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 15:20

Elena, wat jij zegt is mijn gedachte. Mijn vraag of discussie-onderwerp ging vooral over; wat vinden jullie nou van deze soort satire.

Heel boeiend om verschillende meningen en zienswijzen te zien.

Caatje87

Re: Wat vinden jullie nou van de satire van Charlie Hebdo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:31

Ik vind satire goed, ook als het gaat over dingen die ik belangrijk vind. Ik hoef het er niet mee eens te zijn. Ik vind niet dat Charlie Hebdo iets heeft uitgelokt.
Ik vind die idioten die schieten uit naam van een geloof het laagste vuil dat er op deze aarde te vinden is. Wat zij doen heeft niets met geloof te maken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:34

Caatje87 schreef:
Ik vind die idioten die schieten uit naam van een geloof het laagste vuil dat er op deze aarde te vinden is. Wat zij doen heeft niets met geloof te maken.

Afbeelding

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:36

nou dat is het zure... ze beginnen soms met zichzelf maar nemen wel anderen mee (zelfmoord aanslagen)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:45

'Start and stop' dan maar

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:48

precies!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:01

Satire is prima en het moet gewoon kunnen. Ja, het ging af en toe wat ver, maar kom op. We wonen hier in een vrij Europa waar onze vrijheid van meningsuiting heel erg belangrijk is. Charlie heeft niet alleen de spot gedreven met de Islam, maar ook met andere geloven en bijvoorbeeld ook met Marie le Pen, waar zij op de cover werd afgebeeld als (een tweede) Hitler. Het gaat ver, maar het mag in dit land.

Dat er dan een paar randdebielen komen die dit niet gewend zijn, niet pikken en dan maar onschuldige mensen overhoop schieten vind ik ronduit belachelijk. Ik dacht dat alle moslims altijd riepen dat de Islam zo vredelievend is.. Nou dat is niet te merken. Elkaar overhoop schieten en maar bij het kleinste dingetje wordt er meteen gedreigd door IS of Al Qaida. Denk aan al die onschuldige journalisten die bruut zijn onthoofd? Ze moorden hun eigen volk uit in het middenoosten. Sorry, maar ik heb het een beetje gehad met de Islam. Klinkt misschien heel onaardig, maar zo stijgt mijn aanzien tov de Islam alles behalve. Ik heb een beetje zoiets van, als het je allemaal niet aan staat, ga dan terug naar je eigen land, maar ga niet jouw mening opdringen aan mensen die er niets mee te maken hebben of er niets mee te maken willen hebben. Hou het bij jezelf en val niemand er mee lastig.

Bovendien las ik ook nog op internet: 'Niet alle moslims zijn terroristen, maar alle terroristen zijn wel moslims'. Hier moet ik me helaas bij aansluiten.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:02

Caatje87 schreef:
Ben het helemaal niet met je eens.. Als het zo erg is dan maken de Islamieten toch gewoon een gemene tekening terug? Geweld is nooit gerechtvaardigd.
Daarnaast maakt Charlie Hebdo niet alleen satire over de Islam.

Inderdaad waren christenen vroeger net zo erg, maar daar hebben we nu niets meer mee te maken. Oorlog uit naam van de religie is sowieso te bizar voor woorden.

Mee eens...

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:11

Naapienaap schreef:
Caatje87 schreef:
Ben het helemaal niet met je eens.. Als het zo erg is dan maken de Islamieten toch gewoon een gemene tekening terug? Geweld is nooit gerechtvaardigd.
Daarnaast maakt Charlie Hebdo niet alleen satire over de Islam.

Inderdaad waren christenen vroeger net zo erg, maar daar hebben we nu niets meer mee te maken. Oorlog uit naam van de religie is sowieso te bizar voor woorden.

Mee eens...

Dit is natuurlijk wel onzin....
Daarbij denk ik dat mensen het verschil moeten gaan zien in islamieten en extremisten.... en die heb je in meerdere geloofsovertuigingen niet alleen in de islam...
Daarbij van het christendom geen last? Hoeveel mensen, in zowel nederland als daarbuiten, hebben geen last van de interpertatie van het christendom.... waarbij je dus niet als mens kan houden van een ander mens simpelweg omdat ze hetzelfde geslacht hebben.... of dat de overtuiging is geen condoom te gebruiken waardoor het HIV probleem nog groter wordt?
Maar goed dat is natuurlijk wel helemaal off topic

Satire moet iets zijn om gevoelige onderwerpen aan de kaak te stellen met humor en niet om bewust mensen te kwetsen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:13

srsW schreef:
[ [url=m/MV7eXU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou dit VIND ik toch wel een pakkende tekening..... heel zwart/wit maar zo is het dus wel. En ja ik moest er om lachen omdat het te belachelijk voor woorden is...

Ik ook!!

En wat betreft die dode politieman.......ook die hoort bij de andere IS slachtoffers......maar dacht dat dta wel duidelijk was.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:16

Is slachtoffers? Aanslag is opgeëist door al Qaeda...

Maar goed, satire mag, maar terreur goedpraten niet zie ik net op het nieuws. Is dat dan ook geen vrijheid van meningsuiting? *snap het niet meer*

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:19

srsW schreef:
Daarbij denk ik dat mensen het verschil moeten gaan zien in islamieten en extremisten.... en die heb je in meerdere geloofsovertuigingen niet alleen in de islam...
Daarbij van het christendom geen last? Hoeveel mensen, in zowel nederland als daarbuiten, hebben geen last van de interpertatie van het christendom.... waarbij je dus niet als mens kan houden van een ander mens simpelweg omdat ze hetzelfde geslacht hebben.... of dat de overtuiging is geen condoom te gebruiken waardoor het HIV probleem nog groter wordt?

Satire moet iets zijn om gevoelige onderwerpen aan de kaak te stellen met humor en niet om bewust mensen te kwetsen.

Nu heb je het over het christendom, maar dit is helemaal uit den boze bij de Islam. Waar je in het christendom en dergelijke genegeerd zal worden, zal je in de Islam compleet uitgestoten worden. Om maar niet te beginnen over de eerwraak??????

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:27

MyHorseGirl schreef:
srsW schreef:

Nu heb je het over het christendom, maar dit is helemaal uit den boze bij de Islam. Waar je in het christendom en dergelijke genegeerd zal worden, zal je in de Islam compleet uitgestoten worden. Om maar niet te beginnen over de eerwraak??????

Nee heb het niet over het christendom als zijnde het christendom.... heb het over alle extremisten in alle gloofsovertuigingen...
En persoonlijk denk ik dat jij wel wat voorzichtiger kan zijn met het geloof islam want het is maar net hoe de interpertatie is van de koran net zoals die wordt gemaakt met de bijbel. En nu scheer je alle islamieten over een kam....
En de extermisten van het cristendom doen echt niet alleen maar negeren!

Daarbij is het ook niet de vraag van dit topic

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:49

Esther28 schreef:
Nu wordt er net gedaan of er alleen satire gemaakt wordt over de Islam en Moslims...
Dit blad maakt net zo goed satire over Christendom etc en andere actuele onderwerpen.
Zie je die mensen al een aanslag plegen omdat ze zich beledigd voelen.
Laat ik het anders vragen...als iemand jou als persoon beledigd, dan ga je hem of haar toch ook niet met een AK 47 en een granaatwerper te lijf?
Als je zoiets doet is er echt iets goed mis in je bovenkamer hoor en dien je de rest van je leven achter slot en grendel te verblijven.

Precies, ze hebben héle grove tekeningen gemaakt over de Paus, Maria en Jezus en allerlei politici ook trouwens. Eigenlijk maakten ze over àlles cartoons.
Maar zien jullie bijvoorbeeld Christenen Joden, Hindoes of humanisten aanslagen plegen? Nee he? En dàt lieve mensen, is een belangrijk verschil.

Verder is het de vraag wat ze met die cartoons wilden... wilden ze misstanden aan de kaak stellen? Dat gebeurt al eeuwenlang. En dat zijn ook niet de leukste cartoons meestal, maar ze probeerden daarmee wel iets te zeggen.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:54

Ik vind het persoonlijk nog steeds typisch dat veel mensen de daders moslims noemen. Ik keur zelf de aanslag absoluut niet goed en dergelijke maar het is toch iets waarvan ik ook vind dat CH er echt wel ergens schuld aan heeft. Er is een verschil in moslim zijn en jezelf een moslim noemen (ben het zelf niet). De laatste tijd kom je steeds meer mensen tegen die zeggen dat ze moslim zijn, daarbij geloof ik dat iedereen het geloof anders interpreteert maar sommige mensen noemen zichzelf ook al zo door hun afkomst (denk aan joden van vroeger dat ging ook via het bloed en van bloed af zou ik joods zijn, daar in tegen geloof ik niet). Bij deze daders denk ik toch echt aan geradicaliseerde mensen, desnoods mensen die het zodanig geïnterpreteerd hebben dat het doorgeslagen is waardoor zij dus eigenlijk weer van het geloof afwijken.

Ik vind ook dat er toch echt nog heel erg nadruk word gelegd (in mijn omgeving dan) dat het iets slechts is, je dan al snel een misdadiger als ze weten dat je moslim bent. Hier ben ik het dan ook sterk over eens dat er wat aan moet veranderen. Een geloof hoor je te respecteren net zoals ik verwacht van mensen dat ze respecteren dat ik ongelovig ben.

Denk eens aan alle andere geloven. Staat er wel eens een krantenkop met christenen terreur? Die heb ik nog nooit gezien. Neemt niet weg dat de aanslag plegers wel christenen konden zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:06

DearLove schreef:
Ik vind het persoonlijk nog steeds typisch dat veel mensen de daders moslims noemen. Ik keur zelf de aanslag absoluut niet goed en dergelijke maar het is toch iets waarvan ik ook vind dat CH er echt wel ergens schuld aan heeft. Er is een verschil in moslim zijn en jezelf een moslim noemen (ben het zelf niet). De laatste tijd kom je steeds meer mensen tegen die zeggen dat ze moslim zijn, daarbij geloof ik dat iedereen het geloof anders interpreteert maar sommige mensen noemen zichzelf ook al zo door hun afkomst (denk aan joden van vroeger dat ging ook via het bloed en van bloed af zou ik joods zijn, daar in tegen geloof ik niet). Bij deze daders denk ik toch echt aan geradicaliseerde mensen, desnoods mensen die het zodanig geïnterpreteerd hebben dat het doorgeslagen is waardoor zij dus eigenlijk weer van het geloof afwijken.

Ik vind ook dat er toch echt nog heel erg nadruk word gelegd (in mijn omgeving dan) dat het iets slechts is, je dan al snel een misdadiger als ze weten dat je moslim bent. Hier ben ik het dan ook sterk over eens dat er wat aan moet veranderen. Een geloof hoor je te respecteren net zoals ik verwacht van mensen dat ze respecteren dat ik ongelovig ben.

Denk eens aan alle andere geloven. Staat er wel eens een krantenkop met christenen terreur? Die heb ik nog nooit gezien. Neemt niet weg dat de aanslag plegers wel christenen konden zijn.

Tja, de daders identificeerden zichzelf met de Islam (en die Islam is inderdaad op zich al geen eenheid, daar zitten allerlei stromingen in.) Er werd zelfs door de aanslagplegers 'Allah akbar' geroepen, dus nee, het is echt niet te ontkennen: ze meenden het in de naam van de Islam te doen en duidelijk niet uit naam van het Christendom!
Dat de Islam nogal verdeeld is neemt niet weg dat er juist binnen de Islam gevaarlijke haatpredikers zijn, die gelovigen voor hun karretje spannen en mensen opjutten aanslagen te plegen en zelfs fatwa's uitspreken over lieden die rare dingen zeggen of schrijven over hun godsdienst, met name als de profeet genoemd wordt.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:12

elenaMM77 schreef:
Saitelette schreef:
Wat je hier beschrijft heeft toch vrij weinig met satire te maken??

Iemand zijn mening mag nooit, maar dan ook nooit, de reden zijn tot moorden. Voel je je daadwerkelijk zodanig gekrenkt door zoiets, is het misschien eens tijd voor een tripje naar een therapeut..

En daarnaast.. Andersom slaan wij 'westerlingen' toch ook niet op tilt van alles wat er over ons geschreven word.. Ik bedoel, zoek maar eens wat dieper naar occidentalisme.
[ Afbeelding ]

Het rijke westen als rondgevreten rijkaards afbeelden is satire. Het westen is rijk, het westen kent welvaart, het westen heeft het goed in vergelijking met vele andere landden.
een profeet, of god of zoon van god afschilderen als nicht, of er een grote banketstaaf aanhangen.. Dat is geen satire. maar blijkbaar is dat niet echt duidelijk te maken.

ik zie nog steeds geen uitleg wat de humor is in iemand een homo noemen of er een penis aan tekeningen. het beeld niet uit wat diegene is.. zoals de rijkaard dat wel is. satire is iets uitvergroten dat reeds aanwezig is op een komische wijze.

Waar zeg ik dat moord rechtvaardig is, of dat dat mag? je licht namelijk mijn quote, maar vergeet het stuk eruit te lichten waarin ik heel duidelijk aangeef, dat een tekening nooit aanleiding tot moord mag zijn? of is dat ook satire? iemand anders doen lijken of woorden in de mond leggen door slechts een klein stukje tekst weer te geven en wat niet uitkomt gewoon te vergeten?

Jawel, wij westerlingen slaan volledig op tilt als er iets gezegd wordt wat niet in ons straatje past.. Opnieuw vergeet je een stuk van mijn tekst.. Vergeet niet de hele rechtzaak om de satirische plaatjes rond de holocaust?

En vergeten we hoe de juichpakken verwijderd moesten worden uit de Jumbo, omdat 'we geven hen op hun donders' godslastering zou zijn?

het is makkelijk om te vergeten hoe intollerant westerlingen zelf zijn, als we met vingers kunnen wijzen naar de intollerantie van mensen die anders denken.

Ik lichtte dat stukje eruit omdat ik op dat stukje terug wilde komen. De rest van mijn post heeft geen betrekking op jou.

En daarnaast is westerlingen als varkens afbeelden net zo veel satire als de profeet als homo afbeelden. Dat je het een beter verdraagt dan het ander ligt aan je normen en waarden, maar niet aan of het wel of niet satire is

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 17:18

Zoolgangster schreef:
Esther28 schreef:
Nu wordt er net gedaan of er alleen satire gemaakt wordt over de Islam en Moslims...
Dit blad maakt net zo goed satire over Christendom etc en andere actuele onderwerpen.
Laat ik het anders vragen...als iemand jou als persoon beledigd, dan ga je hem of haar toch ook niet met een AK 47 en een granaatwerper te lijf?
Als je zoiets doet is er echt iets goed mis in je bovenkamer hoor en dien je de rest van je leven achter slot en grendel te verblijven.

Precies, ze hebben héle grove tekeningen gemaakt over de Paus, Maria en Jezus en allerlei politici ook trouwens. Eigenlijk maakten ze over àlles cartoons.
Maar zien jullie bijvoorbeeld Christenen Joden, Hindoes of humanisten aanslagen plegen? Nee he? En dàt lieve mensen, is een belangrijk verschil.

Verder is het de vraag wat ze met die cartoons wilden... wilden ze misstanden aan de kaak stellen? Dat gebeurt al eeuwenlang. En dat zijn ook niet de leukste cartoons meestal, maar ze probeerden daarmee wel iets te zeggen.

Wat ik dus duidelijk wil maken is dat de tekeningen op zich en de manier waarop mensen er op reageren twee verschillende dingen zijn. Het blijven toch nare tekeningen? Provocerend en op of over het randje? Zie het eens los van de aanslag.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:30

@denice Ja, ik vind het geen leuke tekeningen en ik zou zelf geen cent overhebben voor dat blad.
Provocerend: ja, ze strijken mensen tegen de haren in. Maar dat kan ik uitstékend los zien van de aanslag.
Maar er is door mensen die dat níet los konden koppelen wèl een aanslag gepleegd.

De vraag is: moet je, als je van tevoren al weet dat er gedonder van komt, geen provocerende tekeningen maken?

Vraag 2: Wat zijn provocerende tekeningen?

Het probleem daarbij is dat dezelfde tekening door 2 personen verschillend ervaren kan worden.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:42

Charlie Hebdo draagt zelf zeker een grote schuld imo. Ik keur deze aanslag niet goed maar het was een aanslag met een reden die er niet had geweest als CH respect voor het moslimgeloof had gehad. Vrijheid van meningsuiting en haatzaaien zijn 2 verschillende dingen en wat CH deed was haatzaaien imo. En na de trending topic #KillAllMuslims weet ik dat we toch zeker niet zo ver zijn als samenleving als we onszelf willen laten geloven :n

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:49

Mijn man en ik hebben het er ook over gehad. Ben het volledig met je eens TS.
Ik hou totaal niet van charlie hebdo en Zijn cartoon tekeningen. Ging mij veel en veel te ver. Wat de daders hebben gedaan ging ook veel te ver.

Maar dat blad mag van mij ook verboden worden. Vrijheid van meningsuiting prima.
Maar dit is gewoon je vrijheid misbruiken.

We keuren wilders toch ook niet goed met zijn tegen marrokanen uitspraak.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:52

Zoolgangster schreef:
Esther28 schreef:

Je hebt ook extreme christenen, joden etc.
Alleen rukt de extreme moslim kant nu op.
De normale nette moslims keuren de aanslag ook af. En ik geloof ook dat die zich schamen dat mensen dit doen in de naam van hun god

Ik ben zelf christelijk schaam me ook wel eens voor me mede christenen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:57

Weet je wat me ergert aan die tekst uit de beginpost. Kijk, het zal me een zorg zijn of je moslim, christen, Jood, Bhoedist, Hindoeist of aanhanger van het vliegend spaghetti monster bent. Wanneer je gaat moorden omdat iemand je "ignorant" noemt of je geloof onzin noemt ben je gewoon een slecht mens. Gelovigen noemen atheïsten, zij het mooi verpakt, ook onwetend. Waarom zou je wel recht hebben om "niet geloven" af te keuren maar níet het recht om wél geloven af te keuren?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:09

@blokje: ja er zijn binnen alle groepen extremisten te vinden, zoals die gekke Amerikaan (een dominee, christelijk dus) die korans verbrandt en daarmee geweld tegen christenen uitlokt in Islamitische landen.
Maar is er een tendens van gewapend extremisme?

Wat goed is om te bedenken: leiders (zeg maar: opruiers) van extreme groepen binnen de Islam zouden het prachtig vinden als er gewone moslims worden gediscrimineerd binnen Europa door christenen/humanisten/atheïsten, omdat de leiders van extreme groepen weten dat de gediscrimineerde gematigde moslim door die sociale buitensluiting als het ware in de armen gedreven wordt van de extremere moslims...

Wat mensen moeten doen is dus hun moslim buurman/collega/klasgenoot als medemens blijven behandelen. Want dat is hij/zij ook. Dus niemand zou zich bang moeten laten maken door terroristen, want dat bang maken en polariseren is nou net wat ze willen.

En al te erge spotprenten tekenen, dat zouden mensen niet uit angst moeten staken, maar uit fatsoen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:13

Ik las ergens een mooi citaat, weet niet meer exact de woorden, maar het ging ongeveer zo:
"Diegene die zich beledigd voelen door een tekeningetje zijn diegene die het zwakst zijn"

Ik heb het ook absoluut niet eens met mensen die zeggen dat CH schuld draagt, het gaat hier om cartoons he mensen, in wat voor kleinzerige wereld leven wij toch. Ze hebben ook gespot met de dood van koning Bouwewijn (België) met de tekst "le roi des cons est mort", wat wilt zeggen "de koning der idioten is dood", ondanks dat BW een zeer geliefde koning was onder de Belgen hebben wij hier ook geen aanstoot aan genomen. CH maakte trouwens niet alleen cartoons over de moslims, maar over iedereen, het grote verschil zit 'm hier dat enkel de moslims (extremisten) hier aanstoot aan hebben genomen.
Die cartoons zijn een uiting van vrije mening, en ik snap heus wel dat de moslims hierbij onder vuur liggen om belachelijk gemaakt te worden omdat zij zich dat net zo hard aantrekken, hoe meer de moslims ertegen gaan protesteren, hoe meer het grote publiek erdoor wordt aangetrokken (want dat moet wel iets belangrijks zijn als er zoveel om gemolken wordt), maar toch vind ik niet dat mensen nu moeten doen alsof ze ALLEEN maar over de moslims tekenden.
Dus te zeggen dat CH zelf schuld erin draagt vind ik persoonlijk een stap te ver gaan, je moet zelf maar eens nagaan hoe belachelijk het klinkt dat je iemand gaat vermoorden om een tekening, die mogelijk iemands geloof heeft beledigd. Het is ook een kwestie van zich te laten beledigen of niet, ik heb genoeg moslimvrienden die zelf gewoon hun schouders ophalen bij zo'n tekening, echter zijn het de radicale moslims de hele boel opjutten.

Dit neemt niet weg dat ik het wel erg vind voor de slachtoffers en de moslims die wél vreedzaam willen samenleven in Europa.