Massale steun voor zwarte doos in auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:03

Om te beginnen je ID kaart, BSN, rijbewijs etc. Inmiddels ook water, gas, elektra. De kmregistratie is voorlopig van de baan, maar daar begon het ook al.

En jawel, daar heb ik dus nee tegen gezegd. Ik begrijp juist niet dat sommige mensen werkelijk het gevaar er niet van inzien. Jij mag het onbenullig vinden, ik dus niet.

En allemaal voor, in mijn ogen, schijnredenen. Schijnveiligheid.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:07

Lalidan schreef:
Om te beginnen je ID kaart, BSN, rijbewijs etc. Inmiddels ook water, gas, elektra. De kmregistratie is voorlopig van de baan, maar daar begon het ook al.

En jawel, daar heb ik dus nee tegen gezegd. Ik begrijp juist niet dat sommige mensen werkelijk het gevaar er niet van inzien. Jij mag het onbenullig vinden, ik dus niet.

En wat is het precies waar je ID kaart, BSN, rijbewijs en de registratie van GWL voor gebruikt wordt, waar het in de eerste instantie niet voor gebruikt zou worden?

Ik begrijp dat jij overigens kerngezond bent en geen belangrijke medicijnen gebruikt? Ik hoop voor je dat dat ook nooit het geval gaat zijn in de toekomst, want dan hoop ik dat er iemand in je omgeving is om dat te vertellen op het moment dat je dat zelf niet kan. ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Massale steun voor zwarte doos in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:24

Opsporen van fraude, zelfs als er geen sprake is van fraude. Maar zie dat dan maar weer eens te bewijzen. En ik gebruik wel degelijk medicijnen en ben verre van gezond. Maar in mijn ogen is dit juist een schijnveiligheid. Bovendien, ik moet ergens dood aan gaan. Maar wij zitten zo ver bij elkaar weg, daar gaan we niet uitkomen. Dus bij deze stop ik er mee. Ik denk er het mijne van, jij het jouwe. So be it.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:30

Lalidan schreef:
Opsporen van fraude, zelfs als er geen sprake is van fraude. Maar zie dat dan maar weer eens te bewijzen. En ik gebruik wel degelijk medicijnen en ben verre van gezond. Maar in mijn ogen is dit juist een schijnveiligheid. Bovendien, ik moet ergens dood aan gaan. Maar wij zitten zo ver bij elkaar weg, daar gaan we niet uitkomen. Dus bij deze stop ik er mee. Ik denk er het mijne van, jij het jouwe. So be it.

En fraude mag wel?
De overheid mag geen fraude opsporen?
Als er geen fraude is, doen ze toch niets met die gegevens... Als er een vermoeden van fraude is, moeten ze daar vooral niets mee doen?

Je BSN bestaat al jaren, voorheen sofinummer... En zonder sta je gewoon niet in de GBA. En besta je niet... Niet bestaan? Dan moet je ook vooral geen gebruik willen maken van de voorzieningen die je worden geboden door de overheid.

Ben wel benieuwd hoe jij het voor je ziet... Een land zonder registratie van inwoners... Volgens mij is dat geen land... Dan wordt het een raar gebeuren op deze wereld, ieder voor zich.
Burgerregistratie is al zo oud als de weg naar Rome...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:38

Iets minder selectief lezen zou wel helpen, want er staat nog wat na de komma. Hetzelfde geld voor ID en BSN, ik zeg nergens dat ik tegen die dingen ben. Alleen dat ze inmiddels voor veel meer gebruikt worden dan wat oorspronkelijk aangegeven is. Maar aangezien jij selectief leest en ik ook niet op andere gedachten te brengen ben dan dat ik dit soort dingen een slecht idee vind, hou ik het hier nu echt bij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:42

Lalidan schreef:
Iets minder selectief lezen zou wel helpen, want er staat nog wat na de komma. Hetzelfde geld voor ID en BSN, ik zeg nergens dat ik tegen die dingen ben. Alleen dat ze inmiddels voor veel meer gebruikt worden dan wat oorspronkelijk aangegeven is. Maar aangezien jij selectief leest en ik ook niet op andere gedachten te brengen ben dan dat ik dit soort dingen een slecht idee vind, hou ik het hier nu echt bij.

Ik begrijp even niet helemaal waar je op doelt.

Volgens mij stel ik enkel een aantal kritische vragen, omdat ik je wil proberen te begrijpen.
Ik vraag me nog steeds af waar je ID en BSN extra voor worden gebruikt, dan waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn. Ik ben bang dat ik dan de oorspronkelijke bedoeling daarvan heb gemist.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:53

Ik vind het wel een goed idee, als het alleen voor zulke gevallen gebruikt word. Want, ik heb geen zin om elke keer dat je 3 of 4 km te hard rijd gelijk een boete op de mat te ontvangen. En dan kun je zeggen "ja eigen schuld, moet je maar niet te hard rijden". Maar, niemand kijkt de hele tijd op zn teller toch?

Ik heb er geen moeite mee dat ze weten waar ik heen ga enzo, maar zo dan krijg je voor elke mini overtreding gelijk een boete thuisgestuurd := En zo lang dat nog achterlijke bedragen zijn... Ben ik er nit zo voor.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:12

Grappig weer al die mensen die kraaien over 'te achterdochtig' :D Er ooit aan gedacht waartoe deze informatie nog kan dienen als er ooit een wat minder snoezelige overheid aan de macht komt die het wat minder leuk voor heeft met zijn burgers? Die de burgers 'eens wat strenger/harder aan zal pakken' of die bepaalde idiologieën heeft. Of wat er gebeurt als er eens per ongeluk een vergissinkje wordt gemaakt, want hoe meer informatie je over mensen hebt en zeker als die wordt samengebracht, hoe erger de gevolgen zijn bij een 'vergissinkje'. Of hoeveel makkelijker het wordt door al die digitalisering om bijvoorbeeld je identiteit te stelen? En kom daar maar eens vanaf he :) 'Jamaar ik was het niet!' Nou, volgens onze informatie toch lekker wel ^^

Dat verhaal van die wiet op de vorige pagina vind ik helemaal treurig. "De personen die wiet gebruiken zijn toch wel zo." en "Goed om te weten dat iemand wiet gebruikt als hij naar een ander land gaat want dan kunnen ze hem in de gaten houden." Man man, ja want die is natuurlijk sowieso crimineel en ook nog oerdom en kan écht niet voor zichzelf denken. Jij bepaalt natuurlijk wel wat goed en slecht is en wie goed en slecht zijn, en welke aspecten aan een persoon of bezigheden die hij/zij uitvoert bepalen hoe goed of slecht hij is. Dit is een keurlijf waarin mensen worden gepropt en als je maar een beetje afwijkt van de standaard ben je al 'fout', gewoon omdat je niet hetzelfde bent of doet als Jantje en Marietje van achter t hoekje. Net dit beeld is zo ontiegelijk gevaarlijk met zoveel privéinformatie van burgers in handen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:27

xHaithi: Ik heb nergens gezegd dat iemand die drugs gebruikt crimineel is... Betreffende wiet-gebruiker is ook verre van crimineel, het is zelfs een heel erg aardige jongen. Maar wel iemand die zich in een bepaald milieu begeeft ;) Misschien voel ik me wel te goed voor dat soort types, maar ik denk dat ik zelf toch uit een ander milieu kom. Zo'n milieu waarin je wel je opleiding afmaakt, niet op de straat gaat hangen maar een hobby hebt. Straathangers zijn namelijk ook niet per definitie criminelen. Of zie jij dat anders?

Maar zie jij een wietgebruiker als hoogwaardigheidsbekleder? Een keertje wiet gebruiken in je studententijd is heel iets anders dan een baan hebben en regelmatig de koffieshop binnen lopen.

Ik geloof overigens ook niet echt in een minder snoezelige overheid. Ik denk dat een democratie te gevestigd is voor dat soort geintjes. Met name met het internet heden ten dage.
Máár ik vind wel dat je daarmee een punt hebt.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:51

Ik zie geen enkele persoon die jij hebt omschreven als een crimineel! Maar jij zou het wel prima vinden dat een wietgebruiker in het buitenland gevolgd wordt als een crimineel.

Wat betreft die hoogwaardigheidsbekleder, stel nu dat er eentje rondloopt die enorm goed is in wat hij doet maar eens in de zoveel tijd gebruikt hij wiet, één keer per maand of één keer per 2 maanden.. Niemand weet dat behalve mensen binnen de familie of kennissenkring, niemand hoeft dat ook te weten want hij doet er zijn werk niet slechter of beter door. Jij hebt net hierboven bepaalt 'als hij dat in zijn studententijd doet is het prima maar nu niet meer'. Dan heeft die persoon dus bijvoorbeeld 'iets te verbergen' want zodra dit bekend zou worden is hij opeens 'slecht'. Jij bepaalt dus op die manier wat bij welke soort persoon hoort en wat welke soort persoon 'mag doen' en uit welk milieu elke persoon komt. Als dan één milieu wordt bepaald als het goede moet je aan deze aspecten voldoen of je bent fout, je bent niet goed, er is iets mis. Dat is nu werkelijk exact wat ik bedoel! Dat is enorm gevaarlijk als dit op een bepaald punt tegen mensen gebruikt kan worden, in allerhande dingen. Je hebt niets verkeerd gedaan maar het past niet in het plaatje dus ben je verdacht.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:00

Janine1990 schreef:
Lalidan schreef:

En fraude mag wel?
De overheid mag geen fraude opsporen?
Als er geen fraude is, doen ze toch niets met die gegevens... Als er een vermoeden van fraude is, moeten ze daar vooral niets mee doen?

Je BSN bestaat al jaren, voorheen sofinummer... En zonder sta je gewoon niet in de GBA. En besta je niet... Niet bestaan? Dan moet je ook vooral geen gebruik willen maken van de voorzieningen die je worden geboden door de overheid.

Ben wel benieuwd hoe jij het voor je ziet... Een land zonder registratie van inwoners... Volgens mij is dat geen land... Dan wordt het een raar gebeuren op deze wereld, ieder voor zich.
Burgerregistratie is al zo oud als de weg naar Rome...

Dus dan bestaat een land als Frankrijk niet volgens jou? Het is er toch al ff hoor :P
Ik kom hier wonen, oké prima. Dat was het, geen persoonlijk registratie nummer voor de gemeente oid, dat begint pas bij de bank, daar krijg je een klantnummer, bij de kvk voor je bedrijf, bij de verzekering etc etc
Maar dat alles kan je aanvragen met facturen van je water en licht, zonder dat kom je nergens.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:34

palousa_boy schreef:
Dus dan bestaat een land als Frankrijk niet volgens jou? Het is er toch al ff hoor :P
Ik kom hier wonen, oké prima. Dat was het, geen persoonlijk registratie nummer voor de gemeente oid, dat begint pas bij de bank, daar krijg je een klantnummer, bij de kvk voor je bedrijf, bij de verzekering etc etc
Maar dat alles kan je aanvragen met facturen van je water en licht, zonder dat kom je nergens.

Je snapt vast wat ik bedoel :P
Jij hebt ook gewoon een paspoort, waarschijnlijk nog een Nederlands BSN. Of heb je inmiddels de Franse nationaliteit?

Het begint allemaal bij je paspoort/identiteitskaart.

BSN is ook geen registratienummer voor de gemeente, dat is jouw persoonlijke nummer, aan de hand waarvan je wordt opgenomen in de GBA.

Hoe dat bij emigratie zit weet ik niet precies, ik heb slechts een verkorte 'spoedcursus' gehad bij een gemeente ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:36

Ik snap niet dat deze hele discussie draait om het kunnen volgen van mensen. Terwijl het daar helemaal niet om gaat. Het gaat omachteraf bij een ongeluk kunnen bepalen wat de situatie was.

Ik vind dat een prima voorstel. Er kan simpel voorkomen worden dat zo'n ding ook gevolgd kan worden, door communicatie mogelijkheden uit te sluiten. Als dat gewoon meteen in een wet wordt vastgelegd, dan kunnen daar ook nooit boetes of andere veroordelingen uit voort komen, omdat dat dan niet rechtsgeldig verkregen is.

Ik zie het probleem dus niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:38

Shiloh schreef:
Ik snap niet dat deze hele discussie draait om het kunnen volgen van mensen. Terwijl het daar helemaal niet om gaat. Het gaat omachteraf bij een ongeluk kunnen bepalen wat de situatie was.

Ik vind dat een prima voorstel. Er kan simpel voorkomen worden dat zo'n ding ook gevolgd kan worden, door communicatie mogelijkheden uit te sluiten. Als dat gewoon meteen in een wet wordt vastgelegd, dan kunnen daar ook nooit boetes of andere veroordelingen uit voort komen, omdat dat dan niet rechtsgeldig verkregen is.

Ik zie het probleem dus niet.

Daar begint het mee ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:42

Het iedereen kunnen en mogen volgen komt er hier echt niet doorheen hoor. Daarvoor is recht op privacy hier een veel te groot gemeengoed. Ik maak me daar totaal niet druk om.

Ik zie het juist als voordeel. Aangezien ik nooit te hard rijd, vind ik het wel fijn als er iets in mijn auto zit die kan bewijzen dat ik me aan de regels hield als er echt puur een ongeluk gebeurd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:54

Janine1990 schreef:
Cowboy55 schreef:
Mee eens. Maar alles wat ik registreer voor doel A kan ik wellicht ook gebruiken voor doel B, C of D. En dan kun je je wietpasgegevens ineens tegekomen bij:
1. Een sollicitatie;
2. De aanvraag van een verzekering of levensverzekeringsgerelateerde hypotheek;
3. Een visumaanvraag;
Etc., etc..

En dan hebben we het nog niet eens over illegaal gebruik/hacken, maar over de overheid die zomaar ineens kan besluiten dat anderen ook inzicht zouden moeten hebben in jouw wietpasgegevens.

Even heel plat hoor...
Maar dat is dan toch je eigen keus? In je eigen omgeving zal je dan toch ook wel bekend staan 'als'.
Als ik naar mijn eigen omgeving kijk althans... Ik ken wel een aantal jongens die graag wiet of coke gebruiken. Ik wil best een praatje met ze maken met het uitgaan hoor, ze zullen me niets doen. Maar ik zie ze wel als die gasten die niet volwassen zijn, willen worden of een vet probleem hebben. De gozer die aan de coke zit althans, die heeft volgens mij een vet probleem. En de jongen die wiet gebruikt vind ik vooral vet onvolwassen.

De gegevens op je wietpas zeggen dan ook iets over je leefstijl, en daar hoort een passende baan bij. Hoe kan je een hoogwaardigheidsbekleder in vredesnaam serieus nemen als diegene regelmatig de koffieshop in duikt? En wat betreft die levensverzekering, ik denk even aan de discussie over het zorgverzekeren van risicoleefstijlen, obesitas, roken, drinken....

Visum, niets raars aan toch? Iemand die in land A wiet gebruikt, hou je in land B toch extra in de gaten als daar drugs verboden is?

Van sommige mensen ben je maar blij dat ze niet in de politiek zitten..iets over referentiekaders enzo. :+

Deze post meende je toch hopelijk niet serieus?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:55

gekvanfleur schreef:
Van sommige mensen ben je maar blij dat ze niet in de politiek zitten..iets over referentiekaders enzo. :+

En je denkt dat ik anders over jouw posts denk? :P

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:57

Janine1990 schreef:
gekvanfleur schreef:

En je denkt dat ik anders over jouw posts denk? :P

Hoe denk je over alcoholgebruik? Wat voor mensen stel je je daarbij voor?? (dit vraag ik ivm je opmerkingen over wietgebruik)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:59

Janine1990 schreef:
Lalidan schreef:

En wat is het precies waar je ID kaart, BSN, rijbewijs en de registratie van GWL voor gebruikt wordt, waar het in de eerste instantie niet voor gebruikt zou worden?

Ik begrijp dat jij overigens kerngezond bent en geen belangrijke medicijnen gebruikt? Ik hoop voor je dat dat ook nooit het geval gaat zijn in de toekomst, want dan hoop ik dat er iemand in je omgeving is om dat te vertellen op het moment dat je dat zelf niet kan. ;)

Dan bestaat er ook nog zoiets als een codicil, dan heb je zelf de controle over je gegevens en indien nodig direct beschikbaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:04

gekvanfleur schreef:
Hoe denk je over alcoholgebruik? Wat voor mensen stel je je daarbij voor?? (dit vraag ik ivm je opmerkingen over wietgebruik)

Ik dacht dat je mijn aanvulling al wel had gelezen...

Ik neem aan dat je doelt op alcoholverslaafden? Want ik drink zelf ook wel eens.

Maar als je dat bedoelt, alcoholverslaafden zie je verdeeld over heel erg veel milieukringen, anders dan mensen die wiet gebruiken. Alcohol is veel eenvoudiger aan te komen en heeft een veel lagere drempel om aan te schaffen dan wiet. Alcohol heeft ook een hogere verslavingskans dan wiet. Daarbij wordt wiet vaak gematigder gebruikt dan alcohol omdat het ook duurder is.

Maar ik neem aan dat je wel begrijpt dat een wietgebruiker niet ook meteen verslaafd is?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:09

De aller, allerleukste grap is natuurlijk nog dat de zwarte doos de oplossing niet gaat zijn :D
Iedereen die zich een beetje in het onderwerp verdiept had, zou weten dat de wetgeving zelf het probleem is en dat die aangepast moet worden. Tot die tijd kun je wel lekker zwarte dozen gaan plaatsen, en concluderen dat iemand hartstikke fout zat, maar kun je nog niets...

Maar goed, ik denk dat ruim 50% van de praters in dit topic niets een precies weten wat er in de rechtszaak gebeurd is. Want opzich is de straf die de pool kreeg helemaal niet raar...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:11

Uhm waarom een zwarte doos?
De meeste auto's hebben een simpele computer aan boord die je kan uitlezen en daarmee de snelheid achterhalen.
De zogenaamde EDR.

Fijn mensen die opnieuw het wiel willen uitvinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:14

gekvanfleur schreef:
De aller, allerleukste grap is natuurlijk nog dat de zwarte doos de oplossing niet gaat zijn :D
Iedereen die zich een beetje in het onderwerp verdiept had, zou weten dat de wetgeving zelf het probleem is en dat die aangepast moet worden. Tot die tijd kun je wel lekker zwarte dozen gaan plaatsen, en concluderen dat iemand hartstikke fout zat, maar kun je nog niets...

Maar goed, ik denk dat ruim 50% van de praters in dit topic niets een precies weten wat er in de rechtszaak gebeurd is. Want opzich is de straf die de pool kreeg helemaal niet raar...

Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik denk overigens dat het plaatsen van zwarte dozen dan strafbaar is.

Het feit dat het een Pool is, wekt waarschijnlijk veel weerstand op.
Je verandert ook niets aan de straffen met een zwarte doos, niet veel. Ook als in dit geval de bestuurder nog veel harder zou hebben gereden.

De weerstand wordt opgeroepen door ogenschijnlijk bijzondere verdeling van straffen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:14

minikatje schreef:
Uhm waarom een zwarte doos?
De meeste auto's hebben een simpele computer aan boord die je kan uitlezen en daarmee de snelheid achterhalen.
De zogenaamde EDR.

Fijn mensen die opnieuw het wiel willen uitvinden.

Nieuwe auto's wel ja :P

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:18

De slimme wel ja.
Maar zelfs mijn marbellaatje uit 1990 had een simpel computertje met een enorme stekker :P
Bovendien krijgen we ook al het E-callsysteem voor auto's vanaf 2015.