borstvoeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 03:57

Cinderella schreef:
kwita schreef:
na 8 maanden was de melk op.maar langer dan 'n jaar borstvoeding geven, nee dankje.
en in het openbaar je kind voeden... heb het 1x noodgedwongen gedaan vond het niets :n
heb er geen bezwaar tegen als anderen het doen met een kleine baby maar met een peuter is het gewoon een stom zicht in het openbaar... die kan al lang uit een bekertje of fles drinken, doe het dan lekker thuis als je dat wilt met grote kinderen. :j

Ik snap sowieso niet waarom sommige moeders ervoor kiezen jaren hun kind borstvoeding te geven..

Mijn keuze omdat het heel veel gezondheidsvoordelen heeft voor zowel moeder als kind. Omdat een kind melk nodig heeft om te groeien en bij voorkeur moedermelk.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 04:00

Sammie schreef:
Nou dat is dan toch prima! Dat is dus tgene dat er tussenzit of kan zitten.

Ik ben je even kwijt geloof ik. iemand die twee jaar bv geeft, geeft altijd iets anders te drinken ernaast. Dus dan zit er toch altijd iets tussen moedermelk en koemelk?

Of bedoel dat als een kind in het openbaar bv vraagt de moeder iets anders aan zou kunnen bieden?

KimD

Re: borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 06:56

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 08:01

Ukkiepuk, ik ga helemaal met jou mee, jij verwoord precies wat ik vind.

En Esther, natuurlijk gedraag ik me niet als een aap. Wanneer ik mijn 2-jarige voed, ga ik niet half bloot in een restaurant zitten want dat vind ik niet fijn. Dan zeg ik dat ze thuis weer mag en geef haar iets anders. Maar hoe je het ook went of keert: mensenmelk is gewoon wat een mensenbaby/-kind nodig heeft. Natuurlijk kun je er voor kiezen om kunstvoeding te geven. Of koeienmelk. Wij ver geëvolueerde mensen kunnen nadenken, dingen onderzoeken en beredeneren. Waarom lijkt het dan toch zo moeilijk voor sommige mensen om te geloven dat bv beter is dan kv? En dat koeienmelk helemaal niet zo goed is voor ons mensen? De onderzoeken liegen er toch niet om?

Overigens helemaal los van bovenstaande. Ik geef met heel veel plezier mijn kindje borstvoeding. Het gaat niet alleen om voeding, ik merk aan haar dat ze er intens van geniet om bij me te zijn, ze ontspant, komt tot rust, elk verdriet is verdwenen na een slokje. Dat is toch een prachtig iets?? Zou wensen dat meer mensen dit zouden erkennen.. Ik durf mijn stukje tekst bijna niet te plaatsen. Als langvoedende moeder word je vaak als vreemd bestempeld, weinig mensen begrijpen het. En als je uit probeert te leggen hoe je erover denkt dan wordt je bestempelt als fanatiekeling...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 08:03

JackenJill: er komt ook een speciaal stofje vrij bij het geven van borstvoeding bij zowel moeder als kind (hoe het heet weet ik niet meer, ooit geleerd op school) maar dat zorgt voor versterkte band tussen moeder en kind (dus wellicht is dat dat stukje wat jij ziet in ontspanning etc.)

edit: google is my friend dat heet dus oxytocine

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 08:07

Maartje, dat klopt inderdaad. Dat maakt dat je als moeder rustig blijft zitten en kindje ontspant. 's Avonds zit er geloof ik ook melatonine in waardoor ze beter in slaap vallen. Prachtig toch? Wat leuk dat jij dat op school geleerd hebt!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:02

ukkiepuk schreef:
Ik ben je even kwijt geloof ik. iemand die twee jaar bv geeft, geeft altijd iets anders te drinken ernaast. Dus dan zit er toch altijd iets tussen moedermelk en koemelk?

Zullen we het er maar gewoon bij laten? Wat mij betreft is het gewoon een kwestie van stapsgewijs terug lezen. Ik heb eigenlijk weinig zin om zoiets simpels tot op het bot af te gaan zitten kauwen. No offence, verder.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:13

Sammie schreef:
ukkiepuk schreef:

Zullen we het er maar gewoon bij laten? Wat mij betreft is het gewoon een kwestie van stapsgewijs terug lezen. Ik heb eigenlijk weinig zin om zoiets simpels tot op het bot af te gaan zitten kauwen. No offence, verder.

Ik bedoel het niet rot sammie, maar ik snap je opmerking gewoon even niet. Jij zegt in een eerdere post dit:
kinderen van twee kunnen meer drinken dan alleen mensenmelk óf koeienmelk. Als je bewust kiest om ruim twee jaar te voeden prima, maar een argument als ik wil geen koeienmelk geven vind ik redelijk zwak.

En daarna:
Volgens mij heb ik nu al twee keer aangeven dat er tussen twee jaar borstvoeding of koeienmelk tig andere keuzes zijn..

Ik geef dus alleen aan dat bv kindjes niet twee jaar lang alleen maar bv of alleen maar koemelk drinken, maar ook ander vocht, dus dan maken mensen naast de keus voor twee jaar bv ook een andere keuze qua drinken. Ze hebben dan geen koemelk nodig omdat ze moedermelk krijgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:18

Ik bedoel het ook niet rot, en je hebt in principe ook gelijk. Maar die opmerking was in een totaal andere context genoemd dan wat er nu mee gaat gebeuren. Heel simpel iemand heeft aan bv te geven, omdat die persoon geen koeienmelk wil geven, waarop ik dus zei volgens mij zijn er ook andere dingen om te geven (de exacte quote zou ik dus even op moeten zoeken, maar moet nu weg). Dus in feite zijn we gewoon eens. Denk ik :+ Vind alleen het excuus ik geef bv, want ik wil geen koemelk geven zwak. Aangezien er dus ook andere vochtsubstanties zijn. Naast óf in plaats van. :)

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:02

Dat is toch juist een heel goede reden om voor bv te kiezen? Koemelk is slecht voor baby's. Deze koemelk wordt zo bewerkt dat het niet meer slecht is. Maar is het dan ook meteen heel goed? Er zijn voldoende onderzoeken waaruit blijkt dat bv beter is dan de bewerkte koemelk. Dus voor mij een reden om bv te geven. Naast Nog andere redenen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:08

Waarom hebben we hier alweer een discussie over wat beter is voor het kind? Daar ging het toch helemaal niet om? Het ging om de vraag of borstvoeding in het openbaar moet kunnen. En, shoot me if I'm wrong, dan hoor ik de meeste mensen - los daarvan of ze nu voor BV of voor KV kiezen en los daarvan hoe lang ze voeden - zeggen: "Ja, OK, maar doe het alsjeblieft discreet want ik voel me ongemakkelijk als ik er naar moet kijken."

So what's the problem?

Edit: ik zie net dat TS in haar openingspost toch uitdrukkelijk om meningen over BV vraagt, sorry. Dan is de discussie inderdaad wel op zijn plaats. Jammer eigenlijk. Want volgens mij is het gewoon een keuze die iedereen voor zichzelf in vrijheid moet kunnen maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:45

JackenJill schreef:
Dat is toch juist een heel goede reden om voor bv te kiezen? Koemelk is slecht voor baby's.
En dat is nu dus precies wat ik bedoel. Je bent toch niet enkel gebonden aan koemelk of borstvoeding. Het is niet enkel of dit of dat.. Je kan een jong kind ook ándere dingen geven. Het ging hier niet om baby’s, het ging om oudere kinderen. Prima als je halverwege een discussie binnen komt vallen, maar lees eerst even terug. Een kind van anderhalf of twee jaar is niet gebonden aan koeienmelk (of welke melk dan ook), er zijn honderden zo niet duizenden kinderen op die leeftijd die én geen bv krijgen en ook geen koeienmelk. En die gaan echt niet massaal dood :+ .
Citaat:
Daarnaast zie ik geen reden om mijn kind melk voor kalfjes te geven terwijl ik het zelf ook kan maken.
Sammie schreef:
Tussen mensenmelk en koeienmelk zit nog een hoop tussen..
Sammie schreef:
kinderen van twee kunnen meer drinken dan alleen mensenmelk óf koeienmelk. Als je bewust kiest om ruim twee jaar te voeden prima, maar een argument als ik wil geen koeienmelk geven vind ik redelijk zwak.
Sammie schreef:
Volgens mij heb ik nu al twee keer aangeven dat er tussen twee jaar borstvoeding of koeienmelk tig andere keuzes zijn..

Een argument als ik vind [of denk dat] het gezonder of ik vind het prettiger om het op zo’n manier te doen heeft imo meer inhoud. Dat zijn nl. persoonlijke redenen, maar ik wil geen koemelk geven (terwijl dat heel makkelijk te vermijden is, zonder dat je kind om komt van de dorst) vind ik een zwak argument. Kan alsnog een persoonlijk valide argument zijn, maar imo wel een die snel van tafel geveegd kan worden :D

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:39

Jonge kinderen hebben melk nodig. En als dat geen mensenmelk kan zijn, dan moet er een vervangend product zijn. En dat is bij ons koeienmelk. Pas wanneer een kind zichzelf speent (of vanaf een leeftijd dat het zich had kunnen spenen) heeft het geen melkproduct meer nodig. Ik geef mijn dochter van 6 geen melk meer mee naar school, omdat ik denk dat dat niet meer nodig is. Als mijn jongste vandaag besluit niet meer aan de borst te willen, dan zal ik haar ook geen melk gaan geven ter vervanging. In feite zijn jij en ik het met elkaar eens, volgens mij. Alleen verschillen we in mening over de leeftijdsgrens.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:12

chanel1985 schreef:
Bij ons in het winkelcentrum is er een speciale ruimte voorzien, waar je je kind kan verschonen, eten geven ( staat ook microgolfoven). Als ik daar zou zijn, zou ik daar eten gaan geven. Er staan ook zo van die speciale zetels die je zelf zo kan positioneren dat je gemakkelijk en rustig zit om eten te geven.

Wat goed :D

Voor mij hangt wat beter is voor het kindje wel samen met hoe normaal het gevonden zou moeten worden. Borstvoeding is op elk front beter, dat is inmiddels wel bewezen.
Ik blijf het knap vinden als mama's openbaar voeden, ik durf het nauwelijks, juist om sommige nogal harde meningen die ook hier voorbij komen. Ik ben en blijf een softie :+

Overigens, wat misschien nog erger is, hangt het er schijnbaar voornamelijk van af hoe de moeder in kwestie er uit ziet. Een 'dikke zeug' die bv geeft wordt gezien als smerig, maar dat hete moedertje is prachtig met haar kindje. Jammer dat het een seksuele connotatie blijft houden -O-

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:38

Alleen bij mannen vermoed ik. Voor vrouwen is t wrs eerder een hoop vlees (de borst, niet de dikke zeug) en zit er weinig seksueels aan. Ik snap sowieso die hele seksuele lading eraan niet. Ik hoef andermans/vrouws borsten gewoon niet te zien. En dat is echt niet omdat ik dan de onweerstaanbare behoefte krijg om ze te betasten. ;) integendeel! Lage uitgesneden shirts hoeven van mij ook niet. En gelukkig hebben de meeste vrouwen ook niet de behoefte om ze wel open en bloot te flashen omdat een kind moet drinken. Een doek erover of andere manier is bij de meesten prima.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:23

Rara wat ben ik hier aan het doen
Afbeelding

Zorg altijd dat ik laagjes aanheb, dan kan ik zo schuiven dat je niks ziet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:35

Voila, dat bedoel ik. Wat zie je hier nu meer dan bij iemand die een flesje geeft? En daar hebben mensen geen problemen mee?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:37

Volgens mij zijn er in dit topic zeer weinig mensen die hier een probleem mee hebben?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:39

Nee, maar de meeste hier die doen alsof dat het merendeel hun borst op tafel leggen, terwijl dat echt een minderheid is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:44

Dat doet het merendeel naar mijn idee ook niet. Net de eerste pagina maar weer eens doorgelezen en daar komt niks ter sprake van borsten op tafel leggen. Wel een paar opmerkingen dat ze liever geen blote borst zien en een doekje oid erover.

probleem bij dit soort discussies is vaak dat het in extremen wordt getrokken. Dat men denkt dat het gaat tussen helemaal géén borstvoeding of blote memmen an plein publique.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:48

Ik zeg ook altijd dat als je bij mij iets ziet als ik aan het voeden ben, dat je dan echt te goed je best doet om iets te zien.

Wat langvoeden betreft, baby's/kinderen moeten iets van zuivel binnenkrijgen waarbij het tot 1 jaar hoofdvoeding is, op dit moment kan ik kiezen tussen kunstvoeding of moedermelk, waarbij moedermelk veel voordelen heeft, zowel voor mij als mijn dochter.

Na 1 jaar voed je in de meeste gevallen nog maar 3 a 4 keer per dag, dat is prima zo te plannen dat dat niet hoeft in het openbaar. Ik begrijp ook wel dat mensen eerder moeite hebben met een kind dat al loopt aan de borst vergeleken met een kleine baby. Toch zullen de meeste kinderen die zelf mogen kiezen wanneer ze stoppen met drinken aan de borst dat pas doen na 2 jaar onder ideale omstandigheden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:49

Dat is wat ik ook bedoel, dat extreme, ik heb toch meermaals in dit topic (dus niet enkel op de 1ste pagina) gelezen dat men het heeft over blote borsten en helemaal uitkleden ect. Terwijl dit meer een uitzondering is dat dat gebeurd, dus waarom dat erbij halen?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:59

Het kan me echt niks schelen wat andere mensen doen. Ik heb zelf geen kinderen, heb er niks mee en ik hoef er ook niet aan te denken maar als iemand borstvoeding wilt geven, ga je gang. Ik voel me hoogstens een beetje ongemakelijk als iemand haar hele tiet eruit haalt maar he ik krijg er geen trauma van en in het openbaar kunnen zich wel meer ongemakkelijke situaties voordoen. Misschien ben ik daar ook heel makkelijk in hoor geen idee, maak mij niet zo snel druk om 'dingen die ik niet hoef te zien van anderen'.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:10

Wat mooi subtiel hierboven op de foto :) Wat voor voedingsbh draag je daar?

M'n tiet open en bloot laten zien zou ik echt niet durven, ga toch ook niet in m'n blote kont op straat lopen? :+

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:16

Ik heb echt al heel veel vrouwenborstvoeding zien geven en in bijna alle gevallen is er, net als op de foto hierboven niks te zien.

Ook mijn oudere kindje aan de borst voed ik gewoon in het openbaar. De meeste mensen hebben niet eens door dat hij dan aan het drinken is, maar denken dat hij op mijn schoot ligt te slapen.