Magrathea schreef:Maar even hoor: er wordt hier maar geroepen dat het allemaal zo slecht is voor de minima... Maar wie moet het dan betalen? Nee niemand kiest ervoor om ziek te worden, maar ik kies er ook niet voor dat de buurvrouw ziek wordt. Ik kies er wél zelf voor dat ik gezond leef en goed voor mezelf zorg en ook dat heeft mijn huisarts- en tandartsbezoekjes een stuk verminderd. Het geldt lang niet voor iedereen, maar ik zie in mijn omgeving vaak genoeg dat mensen allerlei dingetjes hebben, waarvan ik denk "had je daar nou echt niet zelf aan wat kunnen doen..."
Mijn punt is dat de zorg echt niet gratis hoeft te zijn. Dat motiveert misschien om wat zuiniger te zijn op onszelf en natuurlijk om niet voor elke zere teen naar de huisarts te hupsen. Het kost nou eenmaal geld, en dat hoeft niet te betekenen dat de hoge inkomens daar riant voor hoeven te dokken... (Want eerlijk, als ik straks keihard heb geknokt voor een universitaire graad ga ik het geld dat ik daarmee verdien niet direct vrolijk afdragen aan de minima hoor)
Hoewel ik het deels met je eens ben, vind ik het toch wel een ethisch gevaarlijke uitspraak.
Helaas is ziek worden niet altijd te beïnvloeden door een gezonde levensstijl en ook niet met je opleidingsniveau of inkomen. Was het maar zo simpel. Gezond leven is geen garantie op een gezond lijf en ongezond leven is ook geen garantie op kanker of vroegtijdige dood. Ik ken dan weer genoeg voorbeelden van mensen die een bijzonder gezonde levensstijl hebben maar toch darmkanker krijgen, of een kind met een nierafwijking. Dan zeg je toch ook niet: 'had je daar nou zelf niks aan kunnen doen?'.
Ik heb liever dat mensen met een zere teen naar de huisarts hupsen, ipv thuis te blijven en wachten tot hun zere teen zo erg ontstoken is dat ze niet meer kunnen werken (kost ook geld) en de behandeling van de ontsteking 10x zo veel moeite en geld kost dan dat ze gelijk naar de HA waren gegaan en ze er wellicht met een zalfje van een tientje vanaf waren geweest.
Volgens mij valt de HA nog steeds buiten het eigen risico dus snel naar de huisarts hupsen is helemaal geen punt van discussie.