protestactie tegen de ideeen van dit kabinet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:18

Celiien schreef:
En ben ik nu echt zó raar om te denken dat dit 9 van de tien keer eigen schuld is? (...)
In principe is er níemand in Nederland die begint met schulden. (...)maar er zijn hele veel (mis)stappen aan vooraf gegaan.

Nee, je bent niet raar, maar je volgt het nieuws niet erg.

Tien dagen terug: een zeer boze ombudsman.
Die geconstateerd heeft dat als een instantie zoals het UWV een fout gemaakt heeft door niet uit te keren, de burger en niet de instelling opdraait voor de gevolgen.
Ofwel: nogal wat mensen zitten buiten eigen schuld in de penarie.

(En een vriendin van mij werkte ooit bij het UWV: het is beleid dat de werknemers daar geen/ uiterst weinig tijd mogen besteden aan het repareren van fouten. Het is dus nog expres ook.)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:07

Janneke2 schreef:
Celiien schreef:
En ben ik nu echt zó raar om te denken dat dit 9 van de tien keer eigen schuld is? (...)
In principe is er níemand in Nederland die begint met schulden. (...)maar er zijn hele veel (mis)stappen aan vooraf gegaan.

Nee, je bent niet raar, maar je volgt het nieuws niet erg.

Tien dagen terug: een zeer boze ombudsman.
Die geconstateerd heeft dat als een instantie zoals het UWV een fout gemaakt heeft door niet uit te keren, de burger en niet de instelling opdraait voor de gevolgen.
Ofwel: nogal wat mensen zitten buiten eigen schuld in de penarie.

(En een vriendin van mij werkte ooit bij het UWV: het is beleid dat de werknemers daar geen/ uiterst weinig tijd mogen besteden aan het repareren van fouten. Het is dus nog expres ook.)

Ik volg het nieuws zeker, je bedoeld het fragment over de heer Frank Visser :j
Maar je gaat mij niet vertellen dat dit iedereen in de schuldsanering overkomt..
Edit: ah nee sprry, las er te snel over heen. Dat stukje heb ik niet meegekregen, zal het eens terugzoeken :j

Femke verwoord wat ik wilde zeggen op de rest van de Posts, hoef ik t niet nog een keer te typen :=

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:12

Shadow0 schreef:
Thesserd: het ligt er een beetje aan welke werkenden je belast. Dat je de middeninkomens niet moet hebben, dat is duidelijk. Maar we zouden bv best de hypotheekrenteaftrek voor hele dure huizen wat kunnen verminderen (en daarna afschaffen) en dat geld in zorg stoppen. Daar tref je de gemiddelde mens niet mee, maar het levert wel flink geld op.

Idem voor de mensen die veel geld bezitten. Nu worden de mensen die een leuk spaargeld hebben maar niets specifieks vrij zwaar belast. Maar de mensen met echt veel geld hoeven nauwelijks meer te betalen, en hebben bovendien duizendeneen trucjes om daaronder uit te komen. (En dat geld hebben ze trouwens over het algemeen niet verdiend met werken, maar geerfd, verkregen door speculatie etc. Meer geluk dus dan dat ze daarvoor een bijdrage leveren aan de maatschappij. En omdat het niet is gekregen als loon is er ook geen loonbelasting over betaald. Dus 'dubbel belast' gaat daar niet op.)

Dat kan zeker anders ingericht worden, waarbij het werk van mensen beloond wordt en het spaargeld niet dubbel wordt belast, terwijl we geldstromen die nu vrijwel niet belast worden wel gewoon ook gaan belasten. En nee, ik hoef de rijke mensen niet aan de bedelstaf hoor, ik gun ze van harte een mooi huis en luxe vakanties, dat is het punt niet. Maar zij gebruiken nu zeer veel routes om belasting te ontwijken, waardoor ze uiteindelijk relatief soms stukken minder betalen dan de middeninkomens, en dat lijkt me niet nodig. Als je zoveel geld hebt heb je bv geen steun van de overheid nodig bij het kopen van een huis (de HRA dus.)

Overigens, de hoge kosten in de zorg hebben meerdere oorzaken, zie ook http://www.volkskrant.nl/dossier-zorg/n ... ~a1002066/
Misschien kunnen we die oorzaken eerst aanpakken.

Kijk, da's helder. Ben het wel met je eens :j

Even wat verder kijken dan et domweg steeds hoger belasten van boven modale inkomens... Niet dat ik zelf een boven modaal inkomen heb :') Maar ik zie zo veel mensen om mij heen die niet werken, een bepaalde uitkering krijgen (bijv. Wajong), en de hele dag vanaaaalles doen _-:( Laat die ook even hun steentje bijdragen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:05

Het is een illusie om te denken dat ieder kind gelijke kansen krijgt. Helaas worden veel kinderen mishandeld, pedagogisch of affectief verwaarloosd. Sommige komen daar wellicht sterker uit, anderen niet. Dit kan leiden tot een scheefgroei in de persoonlijkheid, een gebrek aan sociale vaardigheden, geen netwerk hebben.

Dan is er nog een grote groep met lvb problematiek (licht verstandelijk beperkt), aan autisme verwante stoornissen, psychiatrische patiënten, ex-gedetineerden, verslaafden. Zij starten met een achterstand.

"Het is je eigen schuld" is niet constructief. Het leidt niet tot gedragsverandering of verandering van situatie, maar duwt mensen nog verder de afgrond in.

Nederland heeft een prachtig sociaal stelsel, maar het vereist wel zelfredzaamheid en mondigheid van de burger. Niet iedereen beschikt daar over.

Thesserd: een wajong heb je niet voor niets en krijg je bepaald niet zomaar.

Sonja_vR

Re: protestactie tegen de ideeen van dit kabinet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:16

Er zijn idd genoeg zaken die niet direct zichtbaar zijn maar wel degelijk zwaar beperken in het meedraaien in een baan.

Maar tussen 2015 en 2018 word alles weer herkeurd, ben benieuwd hoeveel wajongers er goedgekeurd gaan worden en waar ze die in vredesnaam gaan laten.. want sja, we hebben gelukkig geen hoge werkeloosheid en een zwaar tekort aan vacatures.
Als je mij ziet en meemaakt zul je ook niet snappen dat ik in de wajong zit en val ik vast bij veel mensen onder het kopje " kan wel maar wil niet" maar dat is puur wat je op het oog ziet, dat is niet wat er speelt.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:47

Sonja_vR schreef:
Er zijn idd genoeg zaken die niet direct zichtbaar zijn maar wel degelijk zwaar beperken in het meedraaien in een baan.

Maar tussen 2015 en 2018 word alles weer herkeurd, ben benieuwd hoeveel wajongers er goedgekeurd gaan worden en waar ze die in vredesnaam gaan laten.. want sja, we hebben gelukkig geen hoge werkeloosheid en een zwaar tekort aan vacatures.
Als je mij ziet en meemaakt zul je ook niet snappen dat ik in de wajong zit en val ik vast bij veel mensen onder het kopje " kan wel maar wil niet" maar dat is puur wat je op het oog ziet, dat is niet wat er speelt.

ook al willen velen graag horen dat wajongers niet willen werken.
nou hier loop ik al een aantal jaar naar t uwv, en naar t ggz met de vraag ik wil aan t werk is er iets.
t enige wat je krijgt te horen is op dit moment niet, maar we kunnen je wel dagbesteding aanbieden als werk/leer traject om weer op de werkvloer te komen.

dan denk je als niet werkende die dolgraag wil werken. nou beter iets dan niets.
maar dan vertellen ze je er niet bij dat zodra je dus dagbesteding gaat volgen, dat je dan te maken krijgt met het cak waar je dus gewoon mag gaan betalen om dagbesteding te willen volgen.
want ja je zou er eerder mee terug kunnen komen naar de normale werkvloer.
(ik moest gewoon 100,- euro betalen voor 4 dagen in de week om te willen werken! nou sorry maar ga toch niet betalen om te willen werken?)