Thesserd: het ligt er een beetje aan welke werkenden je belast. Dat je de middeninkomens niet moet hebben, dat is duidelijk. Maar we zouden bv best de hypotheekrenteaftrek voor hele dure huizen wat kunnen verminderen (en daarna afschaffen) en dat geld in zorg stoppen. Daar tref je de gemiddelde mens niet mee, maar het levert wel flink geld op.
Idem voor de mensen die veel geld bezitten. Nu worden de mensen die een leuk spaargeld hebben maar niets specifieks vrij zwaar belast. Maar de mensen met echt veel geld hoeven nauwelijks meer te betalen, en hebben bovendien duizendeneen trucjes om daaronder uit te komen. (En dat geld hebben ze trouwens over het algemeen niet verdiend met werken, maar geerfd, verkregen door speculatie etc. Meer geluk dus dan dat ze daarvoor een bijdrage leveren aan de maatschappij. En omdat het niet is gekregen als loon is er ook geen loonbelasting over betaald. Dus 'dubbel belast' gaat daar niet op.)
Dat kan zeker anders ingericht worden, waarbij het werk van mensen beloond wordt en het spaargeld niet dubbel wordt belast, terwijl we geldstromen die nu vrijwel niet belast worden wel gewoon ook gaan belasten. En nee, ik hoef de rijke mensen niet aan de bedelstaf hoor, ik gun ze van harte een mooi huis en luxe vakanties, dat is het punt niet. Maar zij gebruiken nu zeer veel routes om belasting te ontwijken, waardoor ze uiteindelijk relatief soms stukken minder betalen dan de middeninkomens, en dat lijkt me niet nodig. Als je zoveel geld hebt heb je bv geen steun van de overheid nodig bij het kopen van een huis (de HRA dus.)
Overigens, de hoge kosten in de zorg hebben meerdere oorzaken, zie ook
http://www.volkskrant.nl/dossier-zorg/n ... ~a1002066/Misschien kunnen we die oorzaken eerst aanpakken.