Roken moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roken zou verboden moeten worden

ja
209 (41%)
nee
254 (49%)
maakt mij niet uit
46 (9%)

Totaal aantal stemmen: 509

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:01

Choce schreef:
ikke schreef:
Sociale omstandigheden/druk? Nooit van gehoord?

Jawel, maar dat betekend toch niet dat je dan door moet gaan als het niet goed gaat?

Als je de pech hebt om in een sociale omgeving te zitten waar elke poging tot stoppen vakkundig de nek wordt omgedraaid, dan heb je het wel heel erg moeilijk. Het is maar een zeer select groepje dat in staat is om daar uit te komen.........

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:19

ikke schreef:
Choce schreef:

Jawel, maar dat betekend toch niet dat je dan door moet gaan als het niet goed gaat?

Als je de pech hebt om in een sociale omgeving te zitten waar elke poging tot stoppen vakkundig de nek wordt omgedraaid, dan heb je het wel heel erg moeilijk. Het is maar een zeer select groepje dat in staat is om daar uit te komen.........

Dat is lastig iid. Persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als mensen zo met elkaar omgaan, dus zou uit die omgeving proberen te stappen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:26

Choce schreef:
ikke schreef:

Dat is lastig iid. Persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als mensen zo met elkaar omgaan, dus zou uit die omgeving proberen te stappen :)

Maar als je daarin opgegroeit bent, zul je veel ruggegraad moeten hebben om het de rug toe te keren.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:30

ikke schreef:
Choce schreef:

Maar als je daarin opgegroeit bent, zul je veel ruggegraad moeten hebben om het de rug toe te keren.

Ik weet niet wat je precies bedoeld met de rug om keren? Wil me ook niet teveel bemoeien met jouw leven natuurlijk. Maar als je het alleen over roken hebt en je wilt er echt mee stoppen zou ik dat gewoon doen :)

Pandameisje

Re: Roken moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 11:30

Maar hoeveel mensen gaan er per jaar dood aan roken over de hele wereld te veel. En hoeveel mensen worden ziek ook te veel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:41

Pandameisje schreef:
Maar hoeveel mensen gaan er per jaar dood aan roken over de hele wereld te veel. En hoeveel mensen worden ziek ook te veel.

Hoeveel mensen komen er om door sectarisch geweld?
Hoeveel mensen komen er om door ziektes als Ebola (en de pest in het middeleeuwse Europa)
Hoeveel mensen komen er om door simpel deel te nemen aan het verkeer? Auto's ook maar verbieden, dan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:49

Pandameisje schreef:

minder dan dat er mensen doodgaan aan kanker en hartfalen. Longfalen is doodsoorzaak nr 3 met 10%. Kanker nr 1 met 30% en hartfalen nr 2 met 28%. Om het even in perspectief te plaatsen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:52

Ik denk dat er een hoop afwegingen zijn wanneer iemand een long of nieuwe heup krijgt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:15

purny schreef:
Ik denk dat er een hoop afwegingen zijn wanneer iemand een long of nieuwe heup krijgt.

zeker... :j
Mensen die hun longen kapot gerookt hebben krijgen over het algemeen geen nieuwe longen. Meestal zijn deze mensen veel te zwak om überhaupt te opereren.
Nieuwe longen gaan meestal naar mensen met CF en andersoortige longaandoeningen.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:18

verootjoo schreef:
Pandameisje schreef:

minder dan dat er mensen doodgaan aan kanker en hartfalen. Longfalen is doodsoorzaak nr 3 met 10%. Kanker nr 1 met 30% en hartfalen nr 2 met 28%. Om het even in perspectief te plaatsen.

Maar longfalen hoeft toch niet altijd te maken te hebben met roken?
En roken kan ook weer bijdragen aan kanker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:20

Als we iets willen verbieden, verbied dan alcohol, dat is relatief gevaarlijker volgens mij...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:24

Verbieden werkt alleen niet... Dus misschien moeten we gewoon niet zo nodig dingen willen verbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:24

Gaan ze toch niet verbieden, verdienen ze veel te veel geld mee... Bovendien draagt het bij aan de criminalisering van de maatschappij. Lijkt me vrij duidelijk dat het dan alsnog verkocht zal worden maar niet meer legaal.

En "sociale omstandigheden/druk"...echt.... Roken is de eerste keer gewoon ronduit smerig, als je er aan verslaafd bent heb je dat toch echt zelf gedaan. Toon wat ruggengraat en schuif het niet op sociale druk af. Dat vind ik altijd zo makkelijk. Gewoon niet proberen zorgt dat je er ook geen behoefte aan hebt.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:36

Choce schreef:
Met een drank/drugsprobleem denk je heel anders.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij nooit zo verdiept hebt in rookverslaving.
Maar je kan daar toch geen delrium (bijv.) van krijgen?
Dat bedoelde ik met verschil :)

Haha nee zover ik weet kun je geen delirium krijgen van roken.
Maar ook iemand met een drugs of drank probleem is hier bewust mee begonnen. Dat overmatig en/of langdurig gebruik je hersenen zodanig aan kunnen tasten dat je je volle verstand verliest, betekend niet dat je er dan niks aan kunt doen, of meer medelijden verdiend (imo).
Ik dacht dat je dat bedoelde namelijk!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:40

roken verbieden nee absoluut onzin.
Iemand die al zijn hele leven rookt is er ooit aan begonnen en in die tijd was er geen waarschuwing voor de gevaren ervan.
Er is grof geld aan verdiend en mensen raakten verslaaft.
Feit is dat stoppen met roken helemaal niet zo eenvoudig is en ook niet iedereen wil het.
Het zou lekker worden als de overheid die al die jaren grof geld aan rokers heeft verdiend het nu omdat het beter uitkomt het ineens gaan verbieden.
Laten ze eerst de fabrieken met hun uitstoot en auto's maar eens aan gaan pakken.
Ook al het gif dat in het milieu komt en het manipuleren en de toevoegingen in voedsel strenger aan pakken.
Als rokers rekening houden met hun omgeving( daar ben ik wel voor ) dan hoeft het helemaal geen probleem te zijn voor andere mensen.
En wat je met je eigen lichaam doet daar heeft een ander niets mee te maken.
En over ruggen graat tonen en stoppen is zo makkelijk gezegd net als afvallen als je overgewicht hebt een ander kan het zo goed vertellen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:48

Je kan roken verbieden, maar de echte verslaafden vinden altijd wel een manier om aan hun spul te komen en gaan het ondergronds verder. Dus nee, paf maar gerust legaal verder. Rokers functioneren prima (als ze maar af en toe een rookpauze kunnen krijgen :') ) en ja, het heeft nadelen maar vooral voor zichzelf. Je kan als je rookt nog prima voor jezelf zorgen en levert geen gevaar op voor de rest (hooguit door mee te roken).

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:57

Als je besluit te stoppen met roken kun je wel degelijk heftige afkick verschijnselen krijgen verkijk je daar niet op.
Daarom lukt het ook niet iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:58

lady62 schreef:
Als je besluit te stoppen met roken kun je wel degelijk heftige afkick verschijnselen krijgen verkijk je daar niet op.

Tsja. Moet je er maar niet aan beginnen :+ En er is voldoende hulp beschikbaar om er vanaf te komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:00

lady62 schreef:

Ja maar dan hebben ze meestal zichzelf alleen ermee en je gaat er niet dood aan als je acuut stopt. Je hoeft niet in een afkickkliniek ervoor met artsen erbij :Y)
Wel vermijd ik de stoppers die er wel last van hebben een paar dagen :')

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:05

Ha Ha wat een vooroordelen weer.
En als je te veel eet en je krijgt overgewicht jullie hebben zeker geen slechte gewoontes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:08

O jawel en ik heb geen vooroordelen over rokers :)

Ik heb mijn mening over roken, dat is wat anders :) maar ik heb geen vooroordelen over de mens die rookt.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-12-14 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:08

lady62 schreef:
Ha Ha wat een vooroordelen weer.
En als je te veel eet en je krijgt overgewicht jullie hebben zeker geen slechte gewoontes.

Voor zover ik weet is het toch een stuk lastiger om te gaan roken dan om te veel/te weinig te eten (voor zover dat al een vergelijking te noemen is). Maar goed die discussie heb ik geen zin in.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:13

Als je niet weet waar je het over hebt laat dan maar inderdaad.
Je moet eens weten hoe graag ik wil stoppen ik rook al bijna veertig jaar.
Ik ben begonnen toen zonder te weten wat de gevolgen waren als ik dat had geweten dan was ik er inderdaad nooit aan begonnen.
Makkelijk oordelen is het altijd over een ander.
En je moet eens weten hoe dodelijk te veel overgewicht kan zijn.
Dit is geen discussie ik spreek alleen over mijzelf.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:17

Bizzybijtje schreef:
En "sociale omstandigheden/druk"...echt.... Roken is de eerste keer gewoon ronduit smerig, als je er aan verslaafd bent heb je dat toch echt zelf gedaan. Toon wat ruggengraat en schuif het niet op sociale druk af. Dat vind ik altijd zo makkelijk. Gewoon niet proberen zorgt dat je er ook geen behoefte aan hebt.

Dat is jouw referentiekader. Iemand die opgroeit in een familie waar "iedereen" rookt, vindt roken heel normaal om te doen en is als kind al gewend geraakt aan de geur. Weet jij veel hoe in dat geval een "eerste sigaret" smaakt?
En als je in die familie zit is stoppen met roken vrijwel onmogelijk, want dan zou je moeten breken met je hele familie.......

En nee, ik rook niet, heb niet gerookt en ben niet opgegroeid in een gezin van (zware) rokers, maar zulke families zijn er genoeg. Sociale druk is dan heel heftig, onderschat dat maar liever niet -O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:40

Net als met alcohol: mensen die verklaren dat je ongezellig bent als je niet mee drinkt. Gebeurt ook met roken... 'rook toch 1 mee joh, harstikke gezellig!' ehhh nee bedankt. Ben van mijzelf al gezellig :+