Drukke bus; tassen op stoelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:32

Cinderella schreef:
ik zou nooit weigeren mijn tas aan de kant te zetten, uitzonderingen daargelaten, zoals ik in mijn bericht hierboven heb vermeld. Het is ook asociaal om te weigeren een tas weg te halen. Ik heb dit ook nog nooit meegemaakt.
Het gaat mij puur om het feit dat iemand zomaar mijn tas weg zet.

Kijk en daar ging het nou net om. Jij bent niet te beroerd om je tas even aan de kant te zetten. Als ik mijn tas naast me heb staan en heb niet door dat het langzaam volloopt in de trein en iemand vraagt aan mij of ik mijn tas even aan de kant wil zetten, of vragen of ze daar mogen zitten, zet ik hem graag even aan de kant. Ik zie het probleem niet? Vaak is het nog gezellig ook met die mensen. Maar als je mij aankijkt met een hoofd, die duidelijk geïrriteerd is door mijn vriendelijke vraag, vervolgens te beroerd bent om je tas aan de kant te zetten.. Dan ben je gewoon verkeerd bezig. Makkelijk zat. En já, die mensen mag ik dan graag even jennen als ik ga zitten. Het is echt niet zo dat ik ze de hele tijd aanraak ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:34

Leffroi schreef:
Cinderella schreef:
ik zou nooit weigeren mijn tas aan de kant te zetten, uitzonderingen daargelaten, zoals ik in mijn bericht hierboven heb vermeld. Het is ook asociaal om te weigeren een tas weg te halen. Ik heb dit ook nog nooit meegemaakt.
Het gaat mij puur om het feit dat iemand zomaar mijn tas weg zet.

Kijk en daar ging het nou net om. Jij bent niet te beroerd om je tas even aan de kant te zetten. Als ik mijn tas naast me heb staan en heb niet door dat het langzaam volloopt in de trein en iemand vraagt aan mij of ik mijn tas even aan de kant wil zetten, of vragen of ze daar mogen zitten, zet ik hem graag even aan de kant. Ik zie het probleem niet? Vaak is het nog gezellig ook met die mensen. Maar als je mij aankijkt met een hoofd, die duidelijk geïrriteerd is door mijn vriendelijke vraag, vervolgens te beroerd bent om je tas aan de kant te zetten.. Dan ben je gewoon verkeerd bezig. Makkelijk zat. En já, die mensen mag ik dan graag even jennen als ik ga zitten. Het is echt niet zo dat ik ze de hele tijd aanraak ofzo.

En als ik nu een topic over mensen die mij zo irriteren in de bus, open dan heb ik heel bokt over me heen? :Y)

Leffroi

Re: Drukke bus; tassen op stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:36

Weet je in ieder geval wel hoe de meerderheid van de mensen er over denkt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:36

Ach, gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde mening! Zou een saaie boel worden. ;)

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:38

Cinderella schreef:
Nou sorry hoor, maar in het OV heb ik zovaak nare mensen naast me gehad. (Ontzettend stinken, hoesten naar mij toe zonder hand ervoor, hardop tegen zichzelf praten/schreeuwen) Ik heb altijd mijn zware tas met laptop en al naast me op de stoel. Ten eerste omdat het een grote zware tas is en ten tweede om zoveel mogelijk te voorkomen dat er iemand naast me gaat zitten waar ik vervolgens gillend voor wegren :'). Zowel in de bus als in de trein.
Als er geen plek is, hou ik wel mijn tas netjes op mijn schoot en mocht iemand het vragen, haal ik mijn tas aan de kant.
Iemand die zomaar aan mijn tas komt, kan ruzie verwachten, van andermans spullen blijf je af.
Maargoed, ik reis dan ook nooit tijdens de spits en zodra het druk is, is mijn tas van de stoel, dus ik zie er geen kwaad in.
Ze zouden mensen moeten aanpakken die oordopjes in hebben en vervolgens het geluid zo hard hebben staan dat de hele trein kan meegenieten. Als je vier van zulke aso's (ja want dat vind ik dus echt asociaal) in de coupé hebt, ren je ook gillend weg. Ik dwaal nu wel erg af :')

Amen _/-\o_
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik kan me hier helemaal in vinden.
Ja ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar school (meestal met de bus, nu ook wat vaker met de trein) en heb dan ook verschrikkelijke mensen naast me die vak onwijs stinken oid. Daar kan ik gewoon niet tegen en zeker niet in de ochtend :Y) Ik ga zelf altijd naast het raam zitten en zet mijn tas dan naast me neer. Hij is zwaar en mijn laptop zit er in dus ik zou er ook zeker niet van gediend zijn als mensen gewoon zouden gaan zitten zeker als ze het niet vragen of mijn tas zouden weghalen. Ik zit dus liever alleen en heb ook altijd mijn oortjes in, maar ik check wel altijd of mijn muziek niet te hard staat :) Als mensen me aantikken of me vragen of ze mogen zitten vindt ik dat zeker geen probleem. Als ze blijven staan en niet vragen of ze mogen zitten, ja sorry maar dan blijf je maar staan :o

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:39

Inderdaad!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:40

Ik snap het probleem niet van even vragen of diegene zijn/haar tas aan de kant wil zetten. Het is mij nog nooit gebeurt dat iemand 'nee' antwoorde. Mocht dat zo zijn zou ik diegene een fijne dag wensen en het aan iemand anders vragen. Waarom jezelf verlagen tot dat niveau of er je dag door laten verpesten? Blijkbaar is niet iedereen zo opgevoed dat je op moet staan voor ouderen/mensen met krukken o.i.d. en dat het niet netjes is om je tas uit jezelf aan de kant te zetten. Ik kan er eerlijk gezegd niet wakker van liggen.

Dat je niet naast iemand wil zitten omdat je dat vervelend vind, vind ik geen excuus. Het is heel vervelend, maar in een volle bus heb je nou eenmaal geen keuze. Mochten er nog zitplaatsen zijn dan kun je altijd eerlijk aangeven dat je het lastig vind als mensen dichtbij je komen, maar zijn er geen plaatsen over dan vind ik het ronduit asociaal dat als excuus te gebruiken.
Als ik chagrijnig ben heb ik ook wel eens geen behoefte aan mensen naast me, maar dan vind ik niet dat er dan maar iemand extra moet gaan staan.

[Edit] Ook kreeg ik ergens de indruk dat een moeder passagiers de schuld gaf van het feit dat haar zoon niet durfde te reizen en daardoor misschien naar een speciale school moest (als ik het goed begrepen heb). Ik vind het niet terecht dat je passagiers hiervan de schuld geeft, zij kunnen niet ruiken dat jou zoon het niet fijn vind als er mensen bij hem in de buurt komen. Dan hoort hij dit aan te geven en ik denk dat veel mensen daar begrip voor zullen tonen. Echter heb je in een drukke bus simpelweg geen keuze.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 24-11-14 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:43

Ik heb mijn reistas ook altijd op de stoel naast me staan, puur en alleen omdat ik een grote tas heb en als ik hem bij mijn benen neerzet ik geen ruimte meer heb. Ik haal wel altijd mijn tas weg als ik zie dat de bus vol is en er mensen aankomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:44

Slina schreef:
LadyMadonna schreef:
Maar goed, ov vol studenten is toch waardeloos. Het gros is nog te beroerd om goedemorgen tegen de chauffeur te zeggen...

Zo hé, lekker alle studenten over één kam scheren :=

Ik heb eerder dat de buschauffeur niks terug zegt of zo'n chagrijnig hoofd heeft dat ik het maar niet eens doe.

Dan had er wel "ze zijn allemaal te beroerd" gestaan.
Het gros = de meerderheid, en ja, dat is hier helaas zo.
Een chagrijnig hoofd is ie misschien wel mee geboren, kan ie ook niks aan doen en is dus imo geen excuus.

Je houding zegt overigens direct alles....

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:47

verootjoo schreef:
imd schreef:
Ik heb ook altijd m'n tas op de stoel, gewoon omdat ik m dan niet vergeet, niet hoef te bukken, hij niet zo vies wordt, etc. Maar als mensen op een normale manier vragen of ze naast me kunnen zitten, zal ik ook altijd "ja natuurlijk" zeggen. Geen probleem!

En ja, vrijwel alle mensen die ik ken zitten liever alleen dan naast een wildvreemde. Jij (degene die daarover postte) niet dan? Dan ben je waarschijnlijk een uitzondering ;)

Overigens, als ik zie dat de trein vol raakt en er komen mensen mijn kant op, haal ik 'm al weg. Maar soms zit ik te lezen/dromen en merk ik het echt niet, dan moet je 't dus gewoon even vragen en alsnog geen probleem.

Als je alleen wilt zitten kan je beter in de auto zitten. Ik zit idd liever alleen, daarom ga ik altijd met de auto of de fiets.
Maar toen ik met de bus ging ging ik niet zo asociaal een plek bezet houden, andere mensen willen toch ook zitten :?

Ja want iedereen kan dat betalen, lekker kortzichtig hoor..

Persoonlijk ben ik van mening dat je pas een plek bezet houdt als je weigert een ander er te laten zitten. Wat is er nou zo moeilijk aan even vragen? Of is dat dan weer teveel sociale interactie ofzo?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:48

LadyMadonna schreef:
Dan had er wel "ze zijn allemaal te beroerd" gestaan.
Het gros = de meerderheid, en ja, dat is hier helaas zo.
Een chagrijnig hoofd is ie misschien wel mee geboren, kan ie ook niks aan doen en is dus imo geen excuus.

Je houding zegt overigens direct alles....

Ja, dat zal het zijn, die meneer heeft een aangeboren chagrijnig gezicht. Dat hij oortjes in heeft en naar buiten kijkt, is zeker ook aangeboren?

Er valt gewoon altijd wel wat te klagen. En klagen over het OV lijkt soms wel de favoriete bezigheid van iedereen. Treinen zijn te vol of te laat of asociale passagiers of de buschauffeur rijdt heel slecht of je noemt het maar op. Ach ja.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:51

Slina, Als jij dan gewoon vriendelijk goedemorgen zit, ligt het iig niet aan jou :) Omdat hij chagrijnig is, wil toch niet zeggen dat jij niks hoeft te doen?

Ik heb echt zelden tot nooit problemen met het ov. tuurlijk is mijn bus ook wel eens te laat, maar bijna altijd met een aanwijsbare reden. Heeel enkel heb k een staatsgevaarlijke buschauffeur en lig ik bijna in de vaart, maar ja, dat is vaak ook meer het gevoel dan dat dat echt zo is :+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:52

Maar wat is nou lekkerder (en menselijker) dan klagen? Ik heb iedere maandag met een stalgenoot een klaaguurtje tijdens het uitmesten. Heerlijk. Het lucht verschrikkelijk op en achteraf kan je er om lachen. Als je alles opgekropt houdt schiet het er misschien een keer op een verkeerd moment uit en dan maar kijken hoe je dat oplost. Nee, klagen is heerlijk!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:53

Ladybird schreef:
Slina, Als jij dan gewoon vriendelijk goedemorgen zit, ligt het iig niet aan jou :) Omdat hij chagrijnig is, wil toch niet zeggen dat jij niks hoeft te doen?

Ik heb echt zelden tot nooit problemen met het ov. tuurlijk is mijn bus ook wel eens te laat, maar bijna altijd met een aanwijsbare reden. Heeel enkel heb k een staatsgevaarlijke buschauffeur en lig ik bijna in de vaart, maar ja, dat is vaak ook meer het gevoel dan dat dat echt zo is :+

Vind het omgekeerde wereld dat mensen het wel verwachten van de passagiers maar als de buschauffeur niet doet, is wel goed? :)

Meestal zeg ik alsnog hoi hoor. Maar als ik het niet doe, ach. Dingen komen van twee kanten.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:53

Om eerlijk te zijn, schrik ik nogal van de reacties in dit topic. Wat een hoop intolerantie zeg.. Ja, Nederland is vol. Mensen moeten naar werk, school, whatever.. Dan moet je nou eenmaal even bij elkaar zitten. Het is toch te idioot voor woorden dat je iemand moet vragen of ze aub hun tas van een zitplek willen halen??? Mozeskriebel, waar gaat het heen met de wereld.....

Als ik zou moeten vragen om die zitplaats, en het wordt geweigerd, dan kun je er vanuit gaan dat die tas niet al te zacht op je schoot belandt. Mensen zijn gek geworden met hun ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Ga lekker op de fiets dan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:54

Waarom altijd naar een ander wijzen? Goedemorgen/middag zeggen krijg je geen enge ziektes van, je gaat er niet dood van... En dan zit ie "chagrijnig naar buiten te kijken"... Nou en? Groeten is gewoon fatsoenlijk en een zeer kleine moeite.

"Wie goed doet, goed ontmoet"

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:55

Slina schreef:
Ladybird schreef:

Vind het omgekeerde wereld dat mensen het wel verwachten van de passagiers maar als de buschauffeur niet doet, is wel goed? :)

Meestal zeg ik alsnog hoi hoor. Maar als ik het niet doe, ach. Dingen komen van twee kanten.

Tuurlijk keur ik de reactie van de buschauffeur ook niet goed, maar die beste man is niet in dit topic aanwezig, dus kan ik op hem ook niet reageren he :P Ik vind ook dat de buschauffeur goedemorgen hoort te zeggen :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:56

LadyMadonna schreef:
Waarom altijd naar een ander wijzen? Goedemorgen/middag zeggen krijg je geen enge ziektes van, je gaat er niet dood van... En dan zit ie "chagrijnig naar buiten te kijken"... Nou en? Groeten is gewoon fatsoenlijk en een zeer kleine moeite.

Vind het knap dat ik nu als bad guy word neergezet terwijl ik juist één van die mensen ben die wél hoi zegt. Ja, 1 op de 10 keer niet. Nou, boehoe, nu vergaat de wereld. Ga klagen tegen de mensen die het 9 van de 10 keer niet doet dan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:56

Emerald schreef:
Om eerlijk te zijn, schrik ik nogal van de reacties in dit topic. Wat een hoop intolerantie zeg.. Ja, Nederland is vol. Mensen moeten naar werk, school, whatever.. Dan moet je nou eenmaal even bij elkaar zitten. Het is toch te idioot voor woorden dat je iemand moet vragen of ze aub hun tas van een zitplek willen halen??? Mozeskriebel, waar gaat het heen met de wereld.....

Als ik zou moeten vragen om die zitplaats, en het wordt geweigerd, dan kun je er vanuit gaan dat die tas niet al te zacht op je schoot belandt. Mensen zijn gek geworden met hun ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Ga lekker op de fiets dan.

_/-\o_

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:57

Emerald schreef:

En degene die de tas wegtrekt is wel sociaal bezig?

Mijn zoon krijgt vaak geeneens de kans uit te leggen dat hij dat moeilijk kan hebben.
Als hij nee zegt en door wilt praten krijgt hij vaak al diverse dingen naar zijn hoofd gegooid.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:58

Slina schreef:
LadyMadonna schreef:

Vind het knap dat ik nu als bad guy word neergezet terwijl ik juist één van die mensen ben die wél hoi zegt. Ja, 1 op de 10 keer niet. Nou, boehoe, nu vergaat de wereld. Ga klagen tegen de mensen die het 9 van de 10 keer niet doet dan.

Dat doe ik, waardoor jij je vervolgens kennelijk aangesproken voelt door te reageren dat ik iedereen over 1 kam scheer...

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:58

LadyMadonna schreef:
Emerald schreef:

_/-\o_

Bij mij hoeven ze ht nooit te vragen, zodra ik zie dat het druk wordt gaat mijn tas gewoon bij mijn benen in de bus :) Trein heb je nou eenmaal veel opbergruimte en in de bus niet :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:59

Brainless: is het ov wel de meest praktische oplossing voor jouw zoon dan? Als hij er zoveel moeite mee heeft?

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:00

Ik zit vaak in de trein, meestal verdiept in een boek. Heb dan ook niet altijd in de gaten als de trein ineens volstroomt. Maar als iemand dan vraagt of ze mogen zitten maak ik meteen ruimte. Heb wel eens gehad dat mensen het vragen en vervolgens meteen neerploffen zonder dat je tijd hebt om je spullen opzij te doen, of je jas die toevallig op die stoel ligt een beetje. Dat vind ik dan weer beetje asociaal. Zeker omdat ze kunnen zien dat je al bezig gaat.
Maar zodra ik wel oplet en zie dat het druk zou kunnen worden haal ik mijn spullen al weg.

Meestal groeten mensen die naast me komen zitten vriendelijk en ik terug. Dat vind ik vrij normaal.
Waar ik soms wel weer raar van op kijk is als mensen naast je gaan zitten op een 2 zits terwijl er nog andere plekken zijn die 2 plekken vrij hebben, of dat er 4 zits vrij zijn en ze dan toch tegenover je gaan zitten. Dan krijg je een beetje zo'n gevoel van ongeschreven regel dat de ruimte zo goed mogelijk verdeeld wordt en dat ze in je persoonlijke ruimte komen :P

Wat lastiger is in van die intercity treinen dat er geen plek is voor koffers en mensen die lukraak ergens neerzetten bij zitplekken. Die zijn wat minder bereid vaak om ruimte te maken, want die dingen kunnen nergens anders staan vaak. En mensen worden daar volgens mij bij voorbaat al chagrijnig van :P

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:00

Brainless schreef:
Emerald schreef:

En degene die de tas wegtrekt is wel sociaal bezig?

Mijn zoon krijgt vaak geeneens de kans uit te leggen dat hij dat moeilijk kan hebben.
Als hij nee zegt en door wilt praten krijgt hij vaak al diverse dingen naar zijn hoofd gegooid.

Lees de post eens goed? Ik zeg, als het geweigerd wordt... En als je zoon zo'n problemen heeft met het ov dat anderen maar moeten blijven staan, dat is het aan jou als ouder om voor een andere oplossing te zorgen, of de knul gaat maar staan.