Sinterklaas intocht 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:23

Diablo schreef:
_San87_ schreef:
Ik weet nog wel dat ik heel lang heel boos ben geweest op mijn ouders toen ze me vertelden dat Sinterklaas niet bestond :D. En dat ik daardoor ook heel recalcitrant ben gaan liegen, want zij deden het immers ook :)).

Oh echt? Dus jij loog omdat je ouders logen over Sinterklaas?
Ik herinner me nog dat ik het een geweldig feest vond en ik vond het natuurlijk jammer toen ik er achter kwam dat het niet echt was, maar ik heb geen moment gedacht dat liegen daardoor oké was.
Mijn drie dochters zijn inmiddels te oud voor Sinterklaas, maar ook wij hebben ze jaren lang voorgelogen en achteraf vonden ze het net zo geweldig als ik vroeger vond. En ik heb er geen leugenaars aan over gehouden. Wel leuke herinneringen.

Jup. Overduidelijk, omdat ik er als bijdehand poedersuiker meteen achteraan zei dat het niet erg was dat ik loog omdat zij ook over sinterklaas gelogen hadden. Daarna kwam de waarheid er gewoon achteraan.

Ik vind het gewoon hypocriet. Maar goed, ik heb er verder geen last van of zo, hoor. Vind het Sinterklaasfeest sowieso geen klap aan.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:29

Voor de mensen die de intocht hebben gekeken sint reed op een gegeven moment een lege straat in waar niemand stond.
Omdat ze in de straat waar hij door heen zou gaan werd gereld.
En de sint ging niet voor om naar binnen in dat gebouw maar via de achterom omdat achter de kinderen werd gereld aan de voorkant.
Daarom moest de presentator ook zo lang door zingen.
Dit was er gaande
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... pgrav.html

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Sinterklaas intocht 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:30

Het is echt ongelooflijk hoe mensen het voor elkaar krijgen iets zo enorm te verpesten voor anderen... Geen woorden voor.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:33

Ik vind het echt schokkend hoe er twee 'kampen' hebben kunnen ontstaan. Nog schokkender vind ik hoe de kampen op elkaar reageren in de discussie, van BEIDE kanten.

Er worden zoveel kwetsende dingen over en weer geroeptoeterd terwijl er helemaal niemand echt bij stil lijkt te staan hoe iedereen zich voelt in deze situatie.

Ik kàn me namelijk voorstellen dat je je behoorlijk rot voelt als iemand zegt dat je dan maar naar je 'eigen' land moet.
Daarentegen kan ik me óók voorstellen dat het pijn doet als iemand zegt: 'ik zit in dit k*t land omdat jullie je blanke p*k niet bij jullie konden houden!' Met alle respect, maar ik ben geen verkrachter?

Er word echt veel te veel bij gehaald waardoor de ruzie onnodig groot word.

En weet je wat? Ik als naturel iemand ga lekker oprotten naar het buitenland. Want op deze manier heb ik geen zin om hier te blijven.

Er is geen eensgezindheid meer te vinden.
Bah.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:35

Ik vind het echt triest dat dit is gebeurd, gewoon respectloos tegenover kinderen, daar waar het feest voor bedoeld is. Discusieren vind ik prima, veranderingen ook, maar ga niet op zo'n dag waar honderden kinderen aanwezig zijn lopen protesteren! Zeker omdat in Gouda al aanpassingen zijn gedaan, wees daar dan ook blij mee >;)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:48

Oei, ik schrok van dat filmpje! Te triest voor woorden hoe het eraan toe is gegaan.

Ik moet heel eerlijk zeggen; de verhaallijn met opa Piet enzo vond ik heel leuk en spannend bedacht. De clownspieten vond ik heel eng, maar ik hou ook niet van clowns ;)

Als dit allemaal niet zo opgeblazen was geweest in het nieuws en er gewoon als "verrassing" Stroopwafelpieten en roetveegpieten e.d. in waren gezet, had je er waarschijnlijk niemand over gehoord. Jammer hoe zo'n kinderfeest door (social) media zo erg uit de hand is gelopen!

Ik vond Jeroen trouwens ook vals zingen, maar dat is elk jaar! dit was vroeger al. Wel vind ik deze Sint iets te luidruchtig en iets te vaak "schat" roepen. Ik vond Bram v/D Vlugt wat dat betreft wat liever overkomen :)

De intocht hier in Maassluis was echt top! Een leuke Club van Sinterklaas achtige serie op de lokale omroep vooraf en een live uitzending van de intocht :) ik kon het vanuit mijn woonkamer wel zien, maar met die uitzending erbij gaf het me wel het intochtsgevoel van vroeger weer :)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:51

saskiakefie schreef:
Ik vind het echt triest dat dit is gebeurd, gewoon respectloos tegenover kinderen, daar waar het feest voor bedoeld is. Discusieren vind ik prima, veranderingen ook, maar ga niet op zo'n dag waar honderden kinderen aanwezig zijn lopen protesteren! Zeker omdat in Gouda al aanpassingen zijn gedaan, wees daar dan ook blij mee >;)

Het is allemaal "ikke-ikke-ikke". Iedereen denkt aan zichzelf, er wordt niet meer aan anderen gedacht. Het is geven en nemen, maar mensen willen blijkbaar alles hebben en nemen niet meer met een beetje genoegen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:36

@verootjoo, hier wordt gewoon aangenomen dat onze paarden dat niet kunnen en die van Sinterklaas wel. En waarom? Omdat het het paard van Sinterklaas is :D

Gelukkig hebben ze het programma zo aan weten te passen dat de kinderen thuis niets mee hebben gekregen. Of je nou voor of tegenstander bent, laat de kinderen met rust }:)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:39

verootjoo schreef:
Ik snap het ook niet hoor... Je kan toch wel alles met cadeautjes enzo doen maar wel vertellen dat Sint een verklede man is en nep is :?
Waarom je kind zolang iets voorhouden en op z'n 6e/7e gaan vertellen dat je al die jaren hebt gelogen :=

Heerlijk was dat toen ik nog geloofde heb er erg van genoten :D Toen ik wist dat sinterklaas niet bestond vond ik het nog steeds wel leuk maar toch echt een stuk minder spanning haha!

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 01:03

xValentijn schreef:
Mijn zusje is 9 en gelooft nog steeds :') Althans, volgens mij heeft ze vermoedens maar wil ze 't niet geloven. Vorig jaar vroeg ze 't ook al een paar keer, ook omdat kinderen uit haar klas 't zeiden. We wachten af of ze dit jaar nog doorgaat en anders vertellen we het..

Ah! Jouw zusje pakt het gewoon slim aan! Mijn nichtje heeft tot haar 10e volgehouden dat ze in sinterklaas geloofde tegen haar ouders/broertje, en deed dan ook echt boos als iemand zei van niet... maar ondertussen wist ze het al sinds ze een jaar of 7/8 was hoor, ze had het er ook gewoon over met mijn zusje :+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 01:38

Over 20 jaar zal Sinterklaas niet meer gevierd worden als het op deze manier doorgaat.

Nederlanders hebben 2 echte landelijke tradities (buiten geloofstradities waarvan het merendeel geen idee heeft waarom we het vieren) en dat zijn Koningsdag en Sinterklaas. Uiteraard zijn er ook tradities als st. Maarten en carnaval, maar die worden niet overal (landelijk) gevierd.

Inmiddels is men hard op weg om 1 van de 2 landelijke tradities vakkundig om zeep te helpen en schroomt niemand ervoor om daar de kinderen in te betrekken.

Men moet zich kapot schamen!

Overigens, onze zuiderburen lachen zich kapot om het hele gedoe hier. Ik denk dat het een idee is om het dan maar daar te gaan vieren? Daar houden ze de traditie zoals hij is!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 01:48

Tallie1979 schreef:
Over 20 jaar zal Sinterklaas niet meer gevierd worden als het op deze manier doorgaat.

Nederlanders hebben 2 echte landelijke tradities (buiten geloofstradities waarvan het merendeel geen idee heeft waarom we het vieren) en dat zijn Koningsdag en Sinterklaas. Uiteraard zijn er ook tradities als st. Maarten en carnaval, maar die worden niet overal (landelijk) gevierd.

Inmiddels is men hard op weg om 1 van de 2 landelijke tradities vakkundig om zeep te helpen en schroomt niemand ervoor om daar de kinderen in te betrekken.

Overigens, onze zuiderburen lachen zich kapot om het hele gedoe hier. Ik denk dat het een idee is om het dan maar daar te gaan vieren? Daar houden ze de traditie zoals hij is!

Ook niet voor lang. De eerste schreeuwerds zijn hier ook opgestaan, inmiddels.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 09:21

NathalietjeB schreef:
Voor de mensen die de intocht hebben gekeken sint reed op een gegeven moment een lege straat in waar niemand stond.
En de sint ging niet voor om naar binnen in dat gebouw maar via de achterom omdat achter de kinderen werd gereld aan de voorkant.
Dit was er gaande

Aaah vandaar, ik zei al tegen mijn vriend dat ik het zo raar vond dat er ineens een hele lege straat was. Dat was echt een heel raar stukje. Maar het leek er een beetje bij te horen omdat daar ook al die groep pieten klaarstond.

Ik zit nu even opnieuw de intocht te bekijken maar het was wel de bedoeling dat Sinterklaas aan de achterkant via het bordes het stadhuis in ging, zo licht de rode lopen namelijk ook uitgelegd. Alleen dat lange wachten kon wel heel goed met de rellen te maken hebben.

Ik weet nog wel dat ik nog geloofde en de familie bezig was met lootjes trekken hoewel ik dat op dat moment nog niet besefte. Ik wilde per sé ook een papiertje uit de bak pakken maar dat mocht niet, oei wat was ik boos. Pas toen ik niet meer geloofde viel het kwartje waar die briefjes voor waren. :')

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:29

hier een moeder met drie kids, twee vinden het superleuk en zijn op dit moment allemaal tekeningen aan het maken voor de intocht van vanmiddag. De oudste gelooft niet meer, en die gaat gezellig met mij mee om sinterklaasinkopen voor opa en oma te doen. Daar heeft ze superveel zin in. Op de vraag of ze het niet erg vind dat dat Sint niet echt bestaat? Ach mam, dit is ook gezellig!

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:38

Jolien87 schreef:
NathalietjeB schreef:
Dit was er gaande

Aaah vandaar, ik zei al tegen mijn vriend dat ik het zo raar vond dat er ineens een hele lege straat was. Dat was echt een heel raar stukje. Maar het leek er een beetje bij te horen omdat daar ook al die groep pieten klaarstond.

Ik zit nu even opnieuw de intocht te bekijken maar het was wel de bedoeling dat Sinterklaas aan de achterkant via het bordes het stadhuis in ging, zo licht de rode lopen namelijk ook uitgelegd. Alleen dat lange wachten kon wel heel goed met de rellen te maken hebben.

Ik weet nog wel dat ik nog geloofde en de familie bezig was met lootjes trekken hoewel ik dat op dat moment nog niet besefte. Ik wilde per sé ook een papiertje uit de bak pakken maar dat mocht niet, oei wat was ik boos. Pas toen ik niet meer geloofde viel het kwartje waar die briefjes voor waren. :')

Dat is niet helemaal waar, de route die de Sint nam hoorde zo. De straat hoorde leeg te zijn, A omdat het erg smal is en B omdat er dat optreden was zoals Jolien zegt.

Daarnaast was het ook gewoon de bedoeling dat hij die ingang nam, door het stadhuis zou lopen en dan aan de andere kant het bordes op. Dat het zo lang duurde kwam inderdaad door wat jullie zeggen, door de demonstraties en arrestaties bleef de Sint langer binnen en moest Jeroen blijven zingen, wat niet in het script stond.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:32

Ik vond het al erg toevallig dat die groep Pieten daar klaar stond, maar dat hoorde dus toch wel zo.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:56

Ja hoorde gewoon zo. Dat straatje is ontzettend smal, dus publiek had er niet gepast. Het lag gewoon op de route naar de Markt dus ik denk dat de organisatie het heeft opgelost door daar een optreden te plannen van die pieten.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:55

Stendo schreef:
Misschien ligt het aan mij maar ik heb het niet over een zwarten pieten debat. Ik heb het over een slechte sinterklaas intocht.
Een zwarten pieten debat is al gevoerd in een ander topic.

Eens.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 09:54

Tallie1979 _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:13

Tallie1979 schreef:

Over twintig jaar zal Sinterklaas inderdaad niet meer gevierd worden zoals het nu gevierd wordt. Twintig jaar geleden werd het namelijk ook niet gevierd zoals het nu gevierd wordt. Tradities veranderen, zo gaat dat. Dat wil niet meteen zeggen dat iets 'om zeep wordt geholpen'.
Twintig jaar geleden vierden we 'Koningsdag' ook heel anders dan nu. Nog maar twee jaar geleden was het nog Koninginnedag en toen was het compleet anders dan het nu is. Er is ook al aangekondigd dat ze volgend jaar nog meer willen veranderen, zie bijvoorbeeld: http://nos.nl/koningshuis/artikel/62675 ... nders.html Toch gek dat die verandering weinig problemen en protesten teweeg brengt, vind je ook niet?

Ben jij trouwens zelf wel goed op de hoogte van de religieuze achtergrond van het Sinterklaasfeest? In hoeverre komt dat overeen met de manier waarop het nu gevierd wordt, denk je? Zoals ik al zei: tradities veranderen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:11

Vanmorgen de herhaling van het sinterklaas journaal gekeken. Briljant aangepakt ivm de hele discussie. :D de kinderen ontgaat denk ik de erg scherpe tik op de vingers over het gezeur door de hoofdpiet. Termen als vol is vol, we zijn niet welkom en eigen pieten eerst voor nederland en meer van die teksten.

Misschien net iets over de rand maar van mij mag het nog wel scherper :j zolang het leuk blijft voor kinderen. Het blijft een leuk en goed programma ook voor volwassenen. Kijk er altijd graag naar :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:26

Heb het net ook even gekeken en ik vind het geweldig :')
"Er is al genoeg gezegd over die hele zwarte pietenkwestie".

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:28

MonaLieske schreef:
Tallie1979 schreef:

Over twintig jaar zal Sinterklaas inderdaad niet meer gevierd worden zoals het nu gevierd wordt. Twintig jaar geleden werd het namelijk ook niet gevierd zoals het nu gevierd wordt. Tradities veranderen, zo gaat dat. Dat wil niet meteen zeggen dat iets 'om zeep wordt geholpen'.
Twintig jaar geleden vierden we 'Koningsdag' ook heel anders dan nu. Nog maar twee jaar geleden was het nog Koninginnedag en toen was het compleet anders dan het nu is. Er is ook al aangekondigd dat ze volgend jaar nog meer willen veranderen, zie bijvoorbeeld: http://nos.nl/koningshuis/artikel/62675 ... nders.html Toch gek dat die verandering weinig problemen en protesten teweeg brengt, vind je ook niet?

Ben jij trouwens zelf wel goed op de hoogte van de religieuze achtergrond van het Sinterklaasfeest? In hoeverre komt dat overeen met de manier waarop het nu gevierd wordt, denk je? Zoals ik al zei: tradities veranderen.

Ik ben prima op de hoogte van de voorgeschiedenis van Sint Nicolaas.

wat mij tegen de borst stuit is het feit dat er kinderen in deze onenigheid worden betrokken. Ik mag aannemen dat ook jij dat niet netjes vind? :)

En wat betreft Koningsdag, het is traditie dat de zittend vorst zelf bepaald hoe zijn of haar dag ingevuld wordt. Waarom zou een Nederlander tegen die traditie demonstreren? Hij wordt simpelweg nageleefd. :)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:26

Tallie1979 schreef:
MonaLieske schreef:

Ik ben prima op de hoogte van de voorgeschiedenis van Sint Nicolaas.

wat mij tegen de borst stuit is het feit dat er kinderen in deze onenigheid worden betrokken. Ik mag aannemen dat ook jij dat niet netjes vind? :)

En wat betreft Koningsdag, het is traditie dat de zittend vorst zelf bepaald hoe zijn of haar dag ingevuld wordt. Waarom zou een Nederlander tegen die traditie demonstreren? Hij wordt simpelweg nageleefd. :)

Dat is zeker niet netjes, maar het groepje mensen dat heeft lopen rellen of vechten in het bijzijn van kinderen is gelukkig relatief klein. Dat verandert niets aan het feit dat tradities nu eenmaal niet voor eeuwig en altijd hetzelfde blijven.

Dus als een man, de Koning, een van onze '2 landelijke tradities', zoals jij ze noemt, wil veranderen, is dat prima? Maar als duizenden Nederlanders die andere landelijke traditie willen veranderen is dat een probleem? Of zie ik dat verkeerd?

Ingrid_92Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:31

karuna schreef:
Vanmorgen de herhaling van het sinterklaas journaal gekeken. Briljant aangepakt ivm de hele discussie. :D de kinderen ontgaat denk ik de erg scherpe tik op de vingers over het gezeur door de hoofdpiet. Termen als vol is vol, we zijn niet welkom en eigen pieten eerst voor nederland en meer van die teksten.

Misschien net iets over de rand maar van mij mag het nog wel scherper :j zolang het leuk blijft voor kinderen. Het blijft een leuk en goed programma ook voor volwassenen. Kijk er altijd graag naar :')

Ik heb er ook erg om kunnen lachen :D Overduidelijk voor de volwassenen, maar voor de kinderen heel onschuldig ;)