Resfeber schreef:Jeetje wat een reactie's.
Ieder mens heeft recht op leven ongeacht zijn of haar daden. Ik keur absoluut zijn woorden en daden niet goed,
maar wat hier wordt neer gezet vind ik net zo belachelijk.
Ik snap best dat mensen elkaar de dood wensen uit haat of wraak. Maar de kunst is om ook met je vijanden samen op deze aardbol te leven.
Dit is een van de moeilijkste dingen. Oorlogen en andere gruwelijke daden (IS) zijn hier een goed voorbeeld van. Willen we dit dan?
mijn reactie is vooral omdat op andere draadjes er veel ernstigere verwensingen staat..
tot en met 'ik zal diegene wel even als ik hem zie of ken'.
hier wordt alleen aangegeven dat er geen medelijden is,
tot ze hadden wel harder mogen toeslaan.. iets dat ik persoonlijk niet zomaar zal zeggen over iemand, noch de behoefte aan heb.. maar in dit geval in tegenstelling tot andere draadjes kan ik mij voorstellen dat mensen zo reageren.
het 'je moet niet zeggen want het kan iemands familie zijn'. dat is hetgeen waar mijn reactie op was.
mijn gedachte was niet 'jammer dat het niet dieper was/afgemaakt is'.. maar dit is compleet onmogelijk, twee maal gestoken worden en tweemaal slechts een steekwond terwijl een beetje gedetineerde die iemand echt weg wil hebben echt wel weet hoe je iemand aanvalt, een aanval als ze je echt naar het leven staan overleef je niet. hierdoor heb ik het vermoeden dat hij het heeft laten doen, of zelf gedaan heeft om overplaatsing te krijgen..
de vraag in dit topic is, wel of geen medeleven.. voor mij simpel geen medeleven, hij heeft ook op geen enkele wijze mededogen of enig wroeging getoond voor de gepleegde moord en/of nabestaanden. moet ik dan medeleven tonen omdat hij gestoken is? ik zeg niet, steek hem maar neer.. maar hij is zelf regelrecht op de bajes aangekoerst en hoe dom ben je om iemand te vermoorden als je al moordverdachte bent? hij had op allerlei wijze niet in die bajes hoeven te belanden.. die 'tweede' moord niet plegen, zich aan de regels houden in de andere bajes.. maar nee, hij heeft zichzelf in deze situatie gemanouvreerd en dan heb ik geen medeleven als hij mensen tegenkomt die blijkbaar net zulke sociall skills hebben als hemzelf.