Naheffingen fiscus door fout belastingdienst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Re: Naheffingen fiscus door fout belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 01:42

ik ben blij dat we het in ieder geval nu al weten
en niet rauw op de dak 'ohh ja, we krijgen 700 euro en nu graag direct afrekenen' op je dak krijgt..

zo hebben we in ieder geval enkele maanden om maandelijks wat opzij te zetten.. hetzij om het bedrag in 1x te kunnen voldoen.. hetzij om vast een paar termijnen voorsprong op zak te hebben zodat je nog enigzins door een regeling heen kunt zeilen zonder extreem te moeten beknibbelen..

mensen in de schuldsanering of met een minimum inkomen benijd ik niets.. hopelijk krijgen die een regeling voor enkele tientjes per maand of zelfs een uitgestelde betalingsregeling (bijvoorbeeld pas beginnen met inlopen na aflossing van de schuldsanering.. dan is de regeling peanuts met wat je de jaren ervoor per maand moest missen).

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 01:46

Hoe dan ook, ik baal hier als een stekker van. Net een huis gekocht, baby op komst, auto die niet al te best weer is, dag spaarcentjes.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 01:56

Niemand weet nog welk bedrag er 'bijbetaald' moet worden of verrekend wordt, dus het is zo weer een echte tombola.
NL BV op z'n best... :(

@ Tallie: dat bericht van die 'kerstbrief' had ik ook gehoord, maar dat is via de NOS dus bevestigd?
Voor veel mensen geen kerst dus...
En in januari komt ook nog de rekening binnen van het eigen risico vd ziektekosten...
Nou.
Veel mensen op verplicht dieet dus voor enkele maanden... >;)

En wat zegt Rutte over deze kwestie: 'vervelend'.
-O-
Nee, zak, voor heel veel mensen desastreus!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 02:04

Ja, Rutte zit lekker in zijn ivoren torentje met zijn monstersalaris..

Wat voor een hoop mensen 1/3 of 1/4 van een maandsalaris is, is voor hem wisselgeld.. Staat niet in verhouding!

Tuurlijk vind hij het vervelend.. Maar voor hen die 100.000 euro per jaar verdienen, is het een stuk minder vervelend als voor de mensen die net een kwart daarvan binnen harken..

Maar goed, ik zie wel wat het schadebedrag gaat worden..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:36

MarvanTom schreef:
Yonker schreef:
Het was al langer bekend hoor dus dat is niet helemaal waar.....

Maar wat denk je met protesteren te bereiken? Heel veeeeeeeeeel mensen hier in het topic vergeten ook dat door ons belastingstelsel wij een goede verzorgingsstaat hebben. Ga protesteren, betaal geen belasting meer, en Nederland valt en gaat faillet. Want ja dat gebeurd dan. Ik vraag me soms wel eens af of mensen wel weten hoe het werkt.

Linkje waaruit blijkt dat dit al langer bekend was?

Protesteren kan prima, de loonbelasting, inkomstenbron van NL BV komt toch wel automatisch binnen.
Of wij dat willen of niet.
Die verzorgingsstaat is helemaal niet zo goed als jij doet voorstellen: iedereen betaalt eraan, maar een degelijke controle ontbreekt.
Weet jij wel hoe het werkt?!?

Lees mijn berichten, daarin staan linkjes naar de nieuwsberichten van januari.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:42

Ik kopieer je quote nog wel ff :+

veerledec schreef:
Hier trouwens het bericht van de Belastingdienst, een deel van de 'foutjes' is wel al gerepareerd, maar alleen als je een nieuw verzoek hebt gedaan na 4 februari: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... slag_2014/

En ik weet heel goed hoe het werkt, maar wij hebben geen verzorgingsstaat waarbij je niet ozmaar op straat komt? Dat als je ziek wordt er niet voor je gezorgd wordt?
Veel mensen beseffen zich niet in wat voor luxe we leven. En ja we zullen moeten inleveren omdat we gewoon altijd maar meer en meer kregen en dat gaat gewoon niet. En ja dat is zuur en ook ik mopper daar wel eens over, logisch lijkt me. Maar dan besef ik weer dat ik het gewoon heel goed heb als Nederlander.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:44

MarvanTom schreef:
Niemand weet nog welk bedrag er 'bijbetaald' moet worden of verrekend wordt, dus het is zo weer een echte tombola.
NL BV op z'n best... :(

@ Tallie: dat bericht van die 'kerstbrief' had ik ook gehoord, maar dat is via de NOS dus bevestigd?
Voor veel mensen geen kerst dus...
En in januari komt ook nog de rekening binnen van het eigen risico vd ziektekosten...
Nou.
Veel mensen op verplicht dieet dus voor enkele maanden... >;)

En wat zegt Rutte over deze kwestie: 'vervelend'.
-O-
Nee, zak, voor heel veel mensen desastreus!

Ik heb even het stuk nageluisterd waar dat vandaag komt, de 'kerstbrief'. Is een opmerking van een belastingadviseur die het denk ik niet helemaal heeft begrepen. Alle berichten van de Belastingdienst en de overheid zijn dat dit niet wordt verrekend, en dus pas naar voren komt als je je aangifte inkomstenbelasting invult en indient. Dus dat wordt pas ergens volgend jaar, geen paniek dus.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:12

Yonker schreef:
Ik kopieer je quote nog wel ff :+

veerledec schreef:
Hier trouwens het bericht van de Belastingdienst, een deel van de 'foutjes' is wel al gerepareerd, maar alleen als je een nieuw verzoek hebt gedaan na 4 februari: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... slag_2014/

En ik weet heel goed hoe het werkt, maar wij hebben geen verzorgingsstaat waarbij je niet ozmaar op straat komt? Dat als je ziek wordt er niet voor je gezorgd wordt?
Veel mensen beseffen zich niet in wat voor luxe we leven. En ja we zullen moeten inleveren omdat we gewoon altijd maar meer en meer kregen en dat gaat gewoon niet. En ja dat is zuur en ook ik mopper daar wel eens over, logisch lijkt me. Maar dan besef ik weer dat ik het gewoon heel goed heb als Nederlander.

Thanks voor het linkje.
Ik heb dit echter niet gekregen bij het invullen van de belastingaangifte (opnieuw opgestart), maar dan nog staan de gevolgen ervan niet bij...

De kerstbrief leek mij ook al sterk, maar dan nog zijn er zat mensen die daar wel rekening mee moeten houden. Dan heb ik er geen moeite mee dat het nu al vast bekend is geworden door de media.

Die verzorgingsstaat is toch echt niet zo goed, als dit kan gebeuren:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23275500/__Stel_woont_maanden_in_bushokje__.html
Maar je hebt wel gelijk dat iedereen een plekje kan krijgen, al is het een tijdelijk bushokje en vervolgens Leger des Heils...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 10:04

Heel toevallig. We moeten ruim 600 miljoen extra aan Europa betalen, en vervolgens moeten ruim 6 miljoen Nederlanders meer dan 100 euro betalen?? ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 10:09

Marjoow, dat heeft inderdaad niks met elkaar te maken. Dat die naheffing van de belasting er eens moest komen was in principe al het hele jaar bekend, het is alleen nu pas nieuws geworden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 10:19

Ja ik vond het alleen wat toevallig :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 10:26

Sommige dingen zijn echt toevallig... en anders zijn er twee mogelijke verklaringen:
1. de media dachten, "hee, 'naheffing', daar hebben we nog meer nieuws over" en plaatsten het dus allebei omdat het zo leuk bij elkaar paste
2. het is de bedoeling dat je denkt dat het wat met elkaar te maken heeft, omdat de mensen dan eerder boos worden op Europa dan op ons kabinet dat voor deze situatie zorgt (regels die zo haastig en ondoordacht worden doorgevoerd dat het systeem het niet aankan.) Want het is natuurlijk gewoon erg slecht beleid van onze regering, en niets anders.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 10:36

Ik kijk hier niet meer van op.Elke jaar zou ik volgens de boekhouder een paar honderd euro terug krijgen,maar élk jaar moet ik een paar honderd euro bij betalen.En als je dan belt zeggen ze dingen die gewoon niet waar zijn.Ja mevr. u heeft onterecht kinderkorting gehad.Pardon? mijn jongste kind is 25 jaar oud,heb ook nooit die korting gehad! Heb nooit aanslagen gehad of herinneringen.Je kan praten als brugman,ze blijven zeggen dat het wel zo is.
Weet je,ik heb er gewoon geen zin meer in om me recht te halen bij de belasting,ze stikken maar in dat geld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:44

Hoe zit het als je een eindejaarsuitkering krijgt? Waar val je dan onder? Het is geen 13e maand immers.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:49

Ik denk dat als je eindejaarsuitkering minder is dan een maandsalaris, je ook minder moet bijbetalen. En als het meer dan een maandsalaris moet je ook meer bijbetalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:56

Het maakt voor mij verschil in geld terug krijgen of betalen namelijk. Het is namelijk niet heel veel minder dan mijn bruto maandloon.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:04

Het is geen fout van de belastingdienst, dit ligt bij de kamer. Zij hebben deze wijziging veel te laat doorgegeven waardoor het onmogelijk was voor de belastingdienst en je werkgever om dit nog tijdig door te voeren in hun systemen.

Goed rekenvoorbeeld: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... fhankelijk

En mooie tabel over hoeveel je moet bijbetalen:
https://twitter.com/RoelSchrein/status/ ... 28/photo/1

Even mooie uitleg gestolen:
Het gaat over maximaal 6% over het salaris wat buiten het normale salaris uitgekeerd wordt. ( 2% afbouw algemene heffingskorting tussen de ~20k en 56k, en 4% afbouw arbeidskorting tussen de ~40k en ~83k ).

Dus alles tussen de 40k en 56k wordt 6% te laag berekend in de voorheffing ( v.w.b. bonussen, 13e maand en vakantiegeld ).

Iemand met een bruto maandsalaris van 3350 zal met een 13e maand en vakantiegeld van samen 6700 bruto kan rekenen op een naheffing van zo'n € 400,-. Maar dan zit je al wel precies op het meest ongunstigste salaris voor deze regelingen. ( Dit is voor iemand die in een huurhuis woont, met HRA is het weer anders

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:06

lekker hoor, daar gaat je belastingteruggaaf die je verwacht had, ipv terugkrijgen moet je gewoon betalen....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:09

Dat geldt dus niet voor iedereen, ik zou even de tabel en het rekenmodel erbij pakken. :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:27

Ja ik moet ook betalen. |o

Dan gaat gewoon e hand weer op de knip.
Wordt de overheid vast blij van.
En ik ben vast niet de enigste die dan weer minder gaat uitgeven.

hebben ze weer wat te piepen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:29

Tis altijd een dikke rommel met die belastingdienst geweest, en zolang de regering zn geld maar krijgt. Burgers worden er weer de dupe van. Tis gewoon te zot allemaal tegenwoordig wat je wel niet betaald aan belasting en zorgpremies.
Tis een groot probleem als je zelf geld terug moet krijgen van de belasting, bij mij 3x fout gegaan door rekeningnummers die niet goed in het systeem stonden bij hun. 3 maand lang geen hypotheek teruggave gehad, Sorry ff frustreer momentje

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:32

Lianne007 schreef:
Tis altijd een dikke rommel met die belastingdienst geweest, en zolang de regering zn geld maar krijgt. Burgers worden er weer de dupe van. Tis gewoon te zot allemaal tegenwoordig wat je wel niet betaald aan belasting en zorgpremies.
Tis een groot probleem als je zelf geld terug moet krijgen van de belasting, bij mij 3x fout gegaan door rekeningnummers die niet goed in het systeem stonden bij hun. 3 maand lang geen hypotheek teruggave gehad, Sorry ff frustreer momentje

Ook dat probleem kwam doordat de politiek ineens 2 maanden eerder een systeem er doorheen gedrukt heeft die daardoor niet eerst getest kon worden. Blijft heel slecht maar de bd heeft er alles aan gedaan om dat zsm op de rit te krijgen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:40

Lees ik nou goed dat als je niks verdient je 134 terug krijgt? Ik zou namelijk wel moeten betalen volgens dat tabel, maar mn vriend studeert en werkt daar niet bij.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:42

ingedebruijn schreef:
Lianne007 schreef:

Ook dat probleem kwam doordat de politiek ineens 2 maanden eerder een systeem er doorheen gedrukt heeft die daardoor niet eerst getest kon worden. Blijft heel slecht maar de bd heeft er alles aan gedaan om dat zsm op de rit te krijgen.

Ja dat kan ik ook wel begrijpen. alleen op dat moment raak je er zo gefrustreerd van. En ondertussen zit de regring/politiek er warmpjes bij. ben blij als er weer verkiezingen zijn en dat we massaal anders gaan stemmen. In de hoop dat alles wat beter zal worden. Maar goed aan de andere kant, in sommige landen is het nog veel erger.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:49

moonsparkle schreef:
Lees ik nou goed dat als je niks verdient je 134 terug krijgt? Ik zou namelijk wel moeten betalen volgens dat tabel, maar mn vriend studeert en werkt daar niet bij.

Dat zou heel krom zijn, waarom iets krijgen als je er niks voor hebt gedaan?