Vrouw filmt 10 uurse wandeling; over 100 'opmerkingen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:07

Verootjoo en ook Nies_, er is in de discussie al wat geschreven over de punten die jullie ook noemen. Op zich zijn het nog maar 4 pagina's... Mensen hebben best wel concrete redenen waarom ze dit wel vervelend kunnen vinden.

Nies_

Re: Vrouw filmt 10 uurse wandeling; over 100 'opmerkingen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:08

Klopt, maar ik vind het onzin. Je kunt overal wel negatieve dingen in zien.

Bakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:10

Ik snap het probleem eigenlijk niet ? Ik was aan het wachten tot dat er iets gebeurde, maar er gebeurde niets. Ik vind het maar gezeik dat we er zo moeilijk over doen. Het is ook nooit goed, als we niets zeggen wordt het gezien als wat zijn de mensen toch asociaal

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:10

ik heb alles gelezen hoor :?
Maar zulke erge dingen worden er toch niet gezegd...
Net wat Nies zegt, je hebt een keuze in hoe je ermee omgaat. Het ligt buiten jezelf en je kunt er wel het negatieve van inzien, maar je kunt ook gewoon iemand teruggroeten. En leg het dan naast je neer, het kost je veel te veel energie om ook nog zo moeilijk te gaan doen :Y)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 31-10-14 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:11

_/-\o_ _/-\o_
Nies_ schreef:

_/-\o_ _/-\o_

IMO is DAT "het" probleem van tegenwoordig.
Mensen -vrouwen- willen respect, willen emanciperen en dat is mooi en helemaal geweldig was het niet zo dat ze er zo ver in doordraven dat het geen respect en emancipatie meer is maar gewoon op handjes gedragen worden en liefst nog met een fluwelen kussen onder hun gat. Denkt men werkelijk dat een man géén opmerkingen krijgt als die tien uur door NY loopt? Zijn jullie allemaal zo ontzettend uitzonderlijk en speciaal dat jullie denken dat enkel jullie opmerkingen krijgen die niet gewenst zijn?
Jammer dat iets wat goed zou moeten zijn tot verzuring leidt omdat men geen grens heeft, altijd maar meer wil.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:14

verootjoo schreef:
nou, ik maak altijd oogcontact met mensen en groet ze :) Zij loopt echt in een luchtbubbel ofzo... alsof ze alleen op de wereld is, maar dat ben je nou eenmaal niet, dus kun je net zo goed aardig zijn voor je medemens :j

Altijd? Jij bent nooit eens met je gedachte ergens anders? Of gewoon een beetje chagrijnig?
Als ik niet nadenk heb ik niet automatisch een glimlach op mijn gezicht en kijk ik ook niemand aan. ZOu niet weten wat daar onbeleefd aan is.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:17

stel jullie lopen schuin achter deze dame .... horen en zien alles wat er wordt gezegt....en stel nou dat het niet zomaar een dame is maar je dochter......is het dan nog steeds normaal wat deze mannen doen?
en moet ze dan nog steeds terug groeten/lachen naar deze mannen die maar 1 ding willen van je dochter!?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:19

Maar het verhaal van ElineS dan? Want dat is zeker iets dat ook in New York speelt - niet in dit filmpje, maar zulke zogenaamd vriendelijke opmerkingen zijn ook heel regelmatig een aanzet tot wel verder lastigvallen. Reactie wordt dan gezien als zogenaamde instemming, en dus heeft de man recht om meer te nemen. Dat gebeurt, en het gebeurt nog steeds.
Die context kun je niet zomaar vergeten en doen alsof het alleen maar gaat om een werkelijk vriendelijk gemeende begroeting.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:24

xAlice schreef:
verootjoo schreef:
nou, ik maak altijd oogcontact met mensen en groet ze :) Zij loopt echt in een luchtbubbel ofzo... alsof ze alleen op de wereld is, maar dat ben je nou eenmaal niet, dus kun je net zo goed aardig zijn voor je medemens :j

Altijd? Jij bent nooit eens met je gedachte ergens anders? Of gewoon een beetje chagrijnig?
Als ik niet nadenk heb ik niet automatisch een glimlach op mijn gezicht en kijk ik ook niemand aan. ZOu niet weten wat daar onbeleefd aan is.

Jawel, maar dan hoor ik eventuele opmerkingen ook niet dus heb ik al evemin last van. :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:29

chagrijnig ben ik idd bijna nooit :') Daarbij vind ik het echt energieverspilling om me druk te maken om iets wat buiten jezelf ligt, je doet er niks aan. Ik lach een keer en groet vriendelijk terug.
Bij hele opdringerige mensen vraag ik gewoon vriendelijk of ze ermee op willen houden en weg willen gaan, werkt altijd ;) En anders kun je altijd nog nors doorlopen :D

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:35

Ik vind dit echt zo belachelijk! Als iemand 'Have a nice day' tegen je zegt, lach je toch naar diegene en zeg je toch 'Thank you' of 'You too'? Net zo goed als 'Hello' en 'How are you?'.
Ik kan me voorstellen dat 'Hi beautiful' een andere kant op gaat, en 'Damn baby' kan inderdaad vervelend zijn ja, maar jeetje. Ik vind dit geen schande om eerlijk te zijn.

Ik denk overigens niet dat een man ook opmerkingen zou krijgen. Ik ken geen vrouw die naar een man op straat fluit, of tegen hem zegt: 'Damn baby'. Dat is imo toch wel echt iets wat vaak van een man komt.

Ik kijk zelf trouwens ook altijd 'chagrijnig' op straat. Ik heb geen zin om mensen in het gezicht aan te kijken als ik langs ze loop. Dat hoeft niet en dat heeft ook verder geen nut.
Als iemand tegen me praat antwoord ik wel gewoon op een vriendelijke manier, en gaat ook meteen de neutrale expressie van mijn gezicht weg, die mensen blijkbaar als chagrijnig zien.
Ik zie geen reden om opmerkingen als 'Fijne dag' of 'Hallo' maar als 'seksuele intimidatie' af te stempelen. Als het een vrouw was geweest dan zou niemand wat gezegd hebben.
In feite is dat precies hetzelfde, sinds het misschien ook wel een lesbische vrouw zou kunnen zijn geweest.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:41

Voor de dames die vinden dat je maar terug moet groeten. Je loopt in gedachten, er is net iets gebeurd in jouw leven waardoor je even geen behoefte hebt aan andere mensen en groet niet terug. Mogen andere mensen dan maar gewoon een groet van jou opeisen? Daarmee dus impliciet zeggende dat wat er ook met jou aan de hand is, het minder belangrijk is dan het feitje dat zij op dat moment aandacht willen van jou, als nota-bene wildvreemde?

Door dit gedrag goed te keuren en zelfs de schuld bij de vrouw te leggen, leg je indirect, zoals Eline al perfect weergeeft, de weg open voor openlijke aanrandingen en verkrachtingen. Er zijn geen excuses voor de mannen die haar benaderen. Met haar houding is helemaal niets mis, ze heeft het volste recht zo door de stad te lopen als zij wil, zolang ze de wet niet overtreed. En dat doet ze niet.

Ook als vrouw zijnde mag je gewoon over straat lopen, zonder dat je constant iedereen om je heen gedag hoeft te zeggen, je bent ook niet verplicht met een open en gezellig gezicht over straat te lopen en je bent ook niet verplicht om iedereen die iets tegen je zegt te antwoorden. En sterker nog, als je in een van die dingen geen zin hebt, geeft dat de ander niet het recht om maar een reactie van jou op te eisen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:45

sorry hoor, maar door goed te keuren dat mensen je groeten met 'have a nice day' 'How are you' en 'God bless you' leg je de weg open naar aanrandingen en verkrachtingen? -O- Dat is nou nooit mijn intentie als ik iemand groet...

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:51

ElineS schreef:
Ik vind het best schokkend hoe makkelijk iedereen er over denkt... En dan dus zoveel vrouwen.

Kijk, in mijn dorp in Drenthe begroeten we elkaar ook. Ik zeg goedendag tegen iedereen. Hier in Groningen, in mijn buurt, als ik de hond uitlaat is het ook een goedemorgen, goedemiddag etc naar buurtbewoners. Dat hoort, dat is sociaal, dat is niet erg.
Maar in de stad, waar ik gewoon rondloop omdat ik winkel of onderweg ben naar iets, of in de avond uitga, ben ik er niet van gediend om te worden aangesproken.

Ze spreken je aan met "Schatje schatje" en als je niet reageert ben je een arrogante bitch, een slet of preuts. Reageer je wel met een hallo terug, omdat je beleefd bent, staan ze ineens naast je, omdat je ze in hun ogen uitgenodigd hebt om met je te praten. Iets waar ik echt geen trek in heb.

Daarom dat ik het nu ook gewoon negeer. Te vaak dat ik erop inging, om 'beleefd' te zijn en ze vervolgens naast me stonden..

Ze zeggen geen hallo of fijne avond om jouw een fijne avond te wensen. Daar gaat het ze niet om. Ze denken niet aan jouw of jouw fijne avond. Ze spreken die woorden misschien wel uit; fijne avond, maar het heeft die lading absoluut niet. Het gaat ze erom dat jij een reactie terug geeft, zodat zij denken dat ze het recht hebben om naar je toe te wandelen en je verder lastig te vallen, in de hoop dat jij het lustobject bent die ze willen hebben.

En dat is anders dan de begroeting van de bouwvakker (gefluit), de buurtbewoner of de mensen in het dorp in Drenthe...

Mensen die cat callen, zoals het heet, hebben een doel... En het doel is niet om jouw een compliment te geven, een leuke avond te wensen of het jouw op welke manier dan ook leuk te maken. Het doel is voor hun eigen ego en dat is het grote verschil met een normale leuke begroeting.

Dus nee, dat iemand naast jouw loopt en zegt "Why aren't you talking to me. It's because I'm ugly right. Will you talk to me if I give my number" etc, dat is niet grappig, dat is niet goed. Zij geeft het signaal af van nee, rot de f*ck op en hij respecteert dat niet en gaat door. Daar is niets grappigs aan.

Dat is beangstigend voor sommigen.

Ik vind het bijna schokkend hoe luchtig het door sommigen word opgevat. Dan begrijp je het verschil tussen gewoon begroeten en cat callen absoluut niet.

Eline, wat verschrikkelijk! :(:)
Ik ben het helemaal met je eens. Het is zoiets anders en degenen die er hier zo luchtig over doen, hebben waarschijnlijk gewoon minder levenservaring. Zijn toevallig de verkeerde niet tegen het lijf gelopen. Het gaat hier niet om het gewone 'goedemorgen' van een dorpsgenoot. Het gaat hier om veel meer.

Als ik contact met iemand wil, maak ik (minstens) oogcontact, maar als je met je hele houding al aangeeft dat je geen zin hebt in contact en je vervolgens voor alles wat lelijk uitgemaakt word, alleen omdat je geen reactie geeft. Ik vind het absurd dat hier überhaupt een discussie over gevoerd moet worden. Ik vind het heel goed dat deze vrouw dit filmpje heeft gemaakt, vooral voor alle mannen die ook moeders, zusjes, dochters hebben en er gewoon nog nooit bij na gedacht hebben. Gewoon maar met hun vrienden mee doen.

Ik ben ze wel eens bij een winkelcentrum tegengekomen, dan staan ze bij de ingang en lopen allerlei seksueel getinte opmerkingen te maken. En ik vind het belachelijk dat ik mij dan bezwaard moet voelen en eigenlijk liever niet meer aan die kant het winkelcentrum uit wil lopen.

Gelukkig heb ik nu een dikke rottweiler, maar die mag helaas niet mee de winkel in ;)

Edit: quote even wat beperkt, was wel erg lang.
Laatst bijgewerkt door Els1984 op 31-10-14 19:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:52

verootjoo schreef:
sorry hoor, maar door goed te keuren dat mensen je groeten met 'have a nice day' 'How are you' en 'God bless you' leg je de weg open naar aanrandingen en verkrachtingen? -O- Dat is nou nooit mijn intentie als ik iemand groet...

Da's fijn - mijn intentie is het ook niet. Maar die context is er wel: er zijn en worden (ja, zeker in Amerika) veel vrouwen lastiggevallen, waarbij een reactie op zo'n groet gezien wordt als 'aha, die wil.' Het mag dan jouw intentie niet zijn - het was ook niet de intentie van de vrouwen bij wie zoiets dus wel geleid heeft tot aanranding of verkrachting. En omgekeerd is het niet teruggroeten OOK geen intentie om op een of andere manier onvriendelijk behandeld te worden.

Maar het blaming de victim zit heel diep. Tot op vandaag worden vrouwen die verkracht worden maar ook dronken zijn nog steeds met regelmaat gezien als uitlokkers. Mannen die dronken worden en dan vrouwen verkrachten kunnen er dan weer niets aan doen. De sfeer is, zeker in Amerika, nog altijd dat de mannen mogen proberen en blijven proberen, en dat het vooral de verantwoordelijkheid van de vrouw is om alle grenzen te bewaken. Maar dus ook niet te hard, want als je afwerend door de stad loopt krijg je daar weer commentaar op.

Zoals gezegd: die context is belangrijk.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:58

mick75 schreef:
Voor de dames die vinden dat je maar terug moet groeten. Je loopt in gedachten, er is net iets gebeurd in jouw leven waardoor je even geen behoefte hebt aan andere mensen en groet niet terug. Mogen andere mensen dan maar gewoon een groet van jou opeisen? Daarmee dus impliciet zeggende dat wat er ook met jou aan de hand is, het minder belangrijk is dan het feitje dat zij op dat moment aandacht willen van jou, als nota-bene wildvreemde?

Door dit gedrag goed te keuren en zelfs de schuld bij de vrouw te leggen, leg je indirect, zoals Eline al perfect weergeeft, de weg open voor openlijke aanrandingen en verkrachtingen. Er zijn geen excuses voor de mannen die haar benaderen. Met haar houding is helemaal niets mis, ze heeft het volste recht zo door de stad te lopen als zij wil, zolang ze de wet niet overtreed. En dat doet ze niet.

Ook als vrouw zijnde mag je gewoon over straat lopen, zonder dat je constant iedereen om je heen gedag hoeft te zeggen, je bent ook niet verplicht met een open en gezellig gezicht over straat te lopen en je bent ook niet verplicht om iedereen die iets tegen je zegt te antwoorden. En sterker nog, als je in een van die dingen geen zin hebt, geeft dat de ander niet het recht om maar een reactie van jou op te eisen.

Een kind leert ook dat hij 'dank u wel' moet zeggen en terug moet groeten. Waarom heeft een volwassene dan het recht om iemand straal te negeren als diegene je groet?
Het kost echt geen moeite om 'dankje' of 'jij ook' te zeggen. Je hoeft je levensverhaal niet te vertellen en je hoeft ook geen big smile te trekken.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:59

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:03

Uh wat een discussie jullie moeten allemaal maar eens naar Oostenrijk gaan, als je daar niet hallo zegt ben je een rare. Mentaliteit doet ook een hoop

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:09

k_m schreef:
Uh wat een discussie jullie moeten allemaal maar eens naar Oostenrijk gaan, als je daar niet hallo zegt ben je een rare. Mentaliteit doet ook een hoop

Maar dat is een groet met een andere intentie (lichaamstaal) dan de meeste in het filmpje. ElineS legt dat heel goed uit:

Citaat:
. Ze denken niet aan jouw of jouw fijne avond. Ze spreken die woorden misschien wel uit; fijne avond, maar het heeft die lading absoluut niet. Het gaat ze erom dat jij een reactie terug geeft, zodat zij denken dat ze het recht hebben om naar je toe te wandelen en je verder lastig te vallen, in de hoop dat jij het lustobject bent die ze willen hebben.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:14

In belgie gaan wonen,daar zeggen mensen bijvoorkeur niks tegen elkaar.Behalve de marokanen, die iedereen met een korte rok voor prutsmuts uit maken.Maar daar mag jij dan weer geen opmerking over maken want dan ben je een racist :D

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:44

beatje schreef:
In belgie gaan wonen,daar zeggen mensen bijvoorkeur niks tegen elkaar.Behalve de marokanen, die iedereen met een korte rok voor prutsmuts uit maken.Maar daar mag jij dan weer geen opmerking over maken want dan ben je een racist :D

Ik krijg in België anders genoeg te horen. En nee, niet alleen door die buitenlanders (regelmatig wel maar ok), ook gewoon de Belgen/Nederlanders hier vinden zichzelf erg grappig/stoer.

Ik sluit me inderdaad bij Eline aan, vind het echt raar dat dit zomaar geaccepteerd moet worden.
Als ik over straat wandel en ik kijk gewoon recht voor me uit wilt dat zeggen dat ik geen 'vriendelijk' bedoelde complimentjes of begroetingen wil hebben, als ik vriendelijk wil zijn zal ik dat zelf wel beslissen, maak ik wel oogcontact en kan er een lachje vanaf en in sommige gevallen een goedemiddag/morgen/avond, maar niet op zo'n manier.
Ben ook al eens achtervolgd geweest op straat, kwam iemand tegen die de andere richting uitliep, zei 'ie iets tegen mij (niet gehoord wat, ben ook gewoon doorgelopen), draait hij zich gewoon om en heeft hij me twee minuten ofzo zitten achtervolgen. Had ik die ook gewoon vriendelijk moeten begroeten en aandacht geven?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:59

Nayomie schreef:
Het verschil met deze vrouw is, is dat die 0,0 aan oogcontact maakt en daarmee wil zeggen, laat mij met rust.

Het is beter om wel oogcontact te maken als je op straat loopt, niet staren natuurlijk, maar een kort "ik zie jou", in plaats van naar beneden te kijken (komt onzeker over).

Was ook ooit als tip bij een programma over veilig over straat gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:32

Ik zie datvde eerste 'als je het niet met me eens bent heb je niet genoeg levenservaring' al voor bij komt. :D
Perfect om een discussie fijn te houden, zulke 'argumenten' :j
En hier in Belgie krijg ik toch vaak een goedendag of een knikje. Maastricht lopen ze je stijf voorbij en lijk ik de rare dat ik even lach of knik bij oog contact.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:02

Nou inderdaad. Ik ben ook wel eens achtervolgd door een groep, maar ik denk echt niet dat iedereen die me begroet dat gaat doen :') Buiten dat word je als man ook gewoon door iedereen begroet daar en geloof mij, dan heb ik het niet over een toerist.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:44

Ayasha schreef:
_/-\o_ _/-\o_
Nies_ schreef:

_/-\o_ _/-\o_

IMO is DAT "het" probleem van tegenwoordig.
Mensen -vrouwen- willen respect, willen emanciperen en dat is mooi en helemaal geweldig was het niet zo dat ze er zo ver in doordraven dat het geen respect en emancipatie meer is maar gewoon op handjes gedragen worden en liefst nog met een fluwelen kussen onder hun gat. Denkt men werkelijk dat een man géén opmerkingen krijgt als die tien uur door NY loopt? Zijn jullie allemaal zo ontzettend uitzonderlijk en speciaal dat jullie denken dat enkel jullie opmerkingen krijgen die niet gewenst zijn?
Jammer dat iets wat goed zou moeten zijn tot verzuring leidt omdat men geen grens heeft, altijd maar meer wil.

Denk jij nou echt dat een man net zoveel opmerkingen krijgt als hij 10 uur door NYC als een vrouw???? En dat is nou juist het probleem.