Shadow0 schreef:deflin schreef:Die lasten dragen we nog met ons allen maar de zorgkosten zijn gewoon zo ontiegelijk veel dat hrt niet meer te behapprn valt. Iedereen die werkt van hun loon gaat 12% alleen naar de awbz.
En van dat awbz-geld gaat een heleboel niet naar de zorg
http://medischcontact.artsennet.nl/Opin ... Gerven.htm
is dat niet met alle gelden die naar de overheid of gemeenten gaan dat die niet voor het gene gebruikt worden waarvoor ze toch uiteindelijk bedoeld zijn, maar het is wel zo dat de zorg die het meeste kost, zoals de ZZP ( zorg zwaarte pakketten) wel vanuit de AWBZ betaald worden.Citaat:Maar ja ga eens naar andere landen, daar krijg je niet zo snel huishoudelijke hulp. We zijn hier in nl gewoon een beetje teveel verwend. Maar dat is mijn mening.
We hebben daar in Nederland ook heel nadrukkelijk over nagedacht om het zo op te bouwen. Dat wilden we samen, dat werkte goed... nu schaffen we het af zodat mensen die mazzel hebben het beter hebben maar mensen die pech hebben dieper in de problemen komen. Niet helemaal netjes wat mij betreft.
het wordt afgeschaft omdat de regering gelijk na de babyboom niet heeft nagedacht dat ze misschien hier eens geld voor bij elkaar moesten sparen omdat mensen later toch zorgbehoevend zijn. en dan nog zijn we toch teveel verwend
Citaat:En het is de bedoeling met de participatiewet om weer een beetje om rlkaar te denken en om elkaar te helpen. Weer een beetje ern noaberschap te worden.
Nee, dat is het verhaal om het te verkopenWe losten het al samen op, via de belasting. Maar dat mocht niet meer. Nu wordt de last op een andere manier verdeeld - sommige buurtgenoten en familieleden hebben pech, die moeten heel veel doen. Anderen hebben geluk en hoeven helemaal niks te doen. Wat eerst min of meer evenredig over iedereen verdeeld werd, wordt nu over een veel kleinere groep verdeeld. Sommige mensen krijgen dus een veel grotere belasting. Dat heeft echt helemaal niets met 'om elkaar denken' te maken. In tegendeel.
via geld lossen we het inderdaad op, iedereen wil betaald worden voor wat hij doet. Kinderen willen ineens wel aan het werk bij hun ouders als ze er een pgb voor krijgen. Dan hebben ze er wel tijd voor maar als het ineens zonder geld moet dan haakt de helft af. tegenwoordig moet overal iets tegenover staan heb ik het idee.
Mensen kunnen nog steeds huishoudelijke hulp krijgen maar dan moeten ze dit zelf regelen via de algemene voorziening, dus kunnen ze rechtstreeks via de zorgaanbieders afnemen, dus mensen hoeven geen grotere belasting op zich te nemen. De mensen die echt hulpbehoevend zijn en geen regie meer hebben over het huishouden die worden echt wel ondersteund door de gemeenten en hiertoe is de gemeente ook verplicht.
edit: allemaal een beetje slecht gequote, maar bovenin heb ik ook nog een stukje dikgedrukt staan