Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:19

Mijn mening:

Afbeelding

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:21

Ach joh die mensen die hier aanstoot aan nemen zijn niet serieus te nemen ;).

De ene helft van de wereld gaat dood door Ebola en de andere helft door IS en 'wij' maken ons druk om zwarte Piet :').

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:22

Van mij mag het hele feest nu gewoon geschrapt worden, door al dat gezeik of het racistisch is of niet. Ga je lekker over andere dingen druk lopen maken, het afschaffen van kinderhuwelijken. Dat is veel belangrijker dan dat gemiep over of Piet nu zwart of wit of geel of grijs moet worden...

sallandval

Mijn antwoord staat er niet tussen: Maakt mij niet zoveel uit.
Wat een heisa om niks, wat maakt de kleur van die piet nou uit? Van mijn part schaffen ze het af en maken ze er een kerstjournaal van met de kerstman en zijn elfen. Zijn we daar ook weer vanaf.

MarlindeRooz

sallandval schreef:
Mijn antwoord staat er niet tussen: Maakt mij niet zoveel uit.
Wat een heisa om niks, wat maakt de kleur van die piet nou uit? Van mijn part schaffen ze het af en maken ze er een kerstjournaal van met de kerstman en zijn elfen. Zijn we daar ook weer vanaf.

Dat is weer discriminatie voor de lilliputters. :j
Of voor de lange mensen want alleen de elfjes mogen helpen.

:')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:25

Fiffill schreef:
M_D_H schreef:

Maar wat nou als die gevoelens over discriminatie nou ongegrond zijn?

Stel... Ik zeg dat ik mij gediscrimineerd voel door, ik noem maar wat, een modellen bureau...
Want zij vragen om bepaalde maten voor je een klus krijgt en ik heb die maten niet dus ik krijg nooit een klus...
Moeten die modellen bureaus hun werkwijze dan aanpassen speciaal voor mij?

Stel, ik voel mij gediscrimineerd door captain America, want dat is een man en waar zou een vrouw geen captain America kunnen zijn...
Moet dan iedereen zich aanpassen voor mij?
Of zeg je dan, joh kind doe is normaal het is een fictief figuur die niet bestaat maar waar duizenden mensen plezier van ondervinden, ga ergens anders lopen muggenziften...

Want dat gebeurt er nu...
Het gevoel van discriminatie is niet gegrond... tuurlijk kan iemand dat voelen... maar dan moet degene werken aan zijn zelfbeeld... Want je hoort je niet te vergelijken met ee fictief, mythisch figuur...

Ik mag toch eigenlijk wel hopen dat je zelf ook wel snapt dat die vergelijkingen kant noch wal raken. En zoek anders blackface eens op.

Ik heb ze juist gebruikt omdat die vergelijkingen kant of wal slaan...
Net als dat de vergelijking van zwarte piet en slaven...
Dát slaat ook kant nog wal...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:26

Misschien moet je eens wat opzoeken over de herkomst van Zwarte Piet :) Het figuur Zwarte Piet is door de jaren heen steeds racistischer geworden (al hebben ze de laatste paar jaren geprobeerd het wat bij te schaven)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 17-10-14 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:26

Oke.. wat ik mij dus nu altijd afvraag is het volgende.. Enorm veel mensen winden zich enorm op over deze hele Pieten discussie, maar waarom? Want zeg nu eens eerlijk... Uiteindelijk -en dit kan 1, 2, 5 of 10 jaar duren..- zijn er weer andere discussies over ''onze'' cultuur en andere dingen waarvoor we zullen moeten vechten. JA, het is belachelijk dat wij überhaupt al moeten vechten voor onze Nederlandse ''tradities'' (en ja, tradities staat tussen haakjes aangezien ze toch met de tijd meegaan en veranderen in een of andere manier). Het is jammer, het is zelfs belachelijk, maar de regering doet toch wat ze willen, we kunnen protesteren en proberen het weer rustig te krijgen.. Maar de zinloze discussies leven voort...
Laatst bijgewerkt door Casmihra op 17-10-14 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:28

Laten we dan ook de vrouwtjes in klederdracht opheffen

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:29

Fiffill schreef:
Misschien moet je eens wat opzoeken over de herkomst van Zwarte Piet :) Het figuur Zwarte Piet is door de jaren heen steeds racistischer geworden (al hebben ze de laatste paar jaren geprobeerd het wat bij te schaven)

Heb ik gedaan...
Zwarte piet is zwart van het roet van de schoorsteen. Zijn kleding is ook typisch voor een schoorsteen veger.

We kunnen ook het andere verhaal aan houden van de Bisschop van Myra die Piter bevrijde van de slavernij waardoor Pieter als Dank bij sinterklaas bleef als knecht/werknemer.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:34

Maar wat ik dus goed begrijp weet de groep die tegen Sinterklaas is het verhaal niet. Want wat ik hier lees en wat ik uit de verhalen opmaak is dat Sinterklaas niets met de slavernij te maken heeft in negatieve zin. Dus ik snap niet waarom mensen zich gediscrimineerd voelen. Tsja, er wordt zovaak gespot met mijn uiterlijk (ben Aziatisch). Krijg dus vaak genoeg "Sambal bij." en andere rare dingen naar mijn kop gegooid. Maar me gediscrimineerd voelen? Nee hoor, ik hou mijn hoofd hoog en weet wel beter dan dat. Bovendien zijn het 9/10 keer gewoon flauwe grapjes. ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:34

M_D_H schreef:
Fiffill schreef:

Heb ik gedaan...
Zwarte piet is zwart van het roet van de schoorsteen. Zijn kleding is ook typisch voor een schoorsteen veger.

We kunnen ook het andere verhaal aan houden van de Bisschop van Myra die Piter bevrijde van de slavernij waardoor Pieter als Dank bij sinterklaas bleef als knecht/werknemer.

Zwarte Piet is pas ingevoerd in 1850. Waarom hij zwart is, is onbekend. De theorie die jij aanhaalt (over het roet) is een van de vele theorieën. Een van de meest onwaarschijnlijke ook overigens, gezien de rest van zijn uiterlijk. Zwarte Piet werd geïntroduceerd als een Moorse page (zijn kleding is niet typisch voor een schoorsteenveger; het is pagekleding).
Zou wat zijn als ze in zulke kleding de schoorstenen in klommen vroeger :P

Zwarte Piet hoeft in oorsprong niet racistisch te zijn. Het verhaal erachter ook niet. Maar dat is ook helemaal niet waar het hier om gaat. Mensen vallen over het karikaturale van (de huidige) Zwarte Piet. In andere landen slaan ze er stijl van achterover, ik denk dat veel Nederlanders onbedoeld racistisch zijn (en dan heb ik het niet alleen over Zwarte Piet).

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:37

Fiffill, precies! Het gaat toch niet over de oorsprong of dat zwarte piet racistisch is of kan zijn...
Wat ik wel erg vind is dat mensen zich gediscrimineerd voelen doordat Zwarte Piet deel uitmaakt van onze cultuur. Jaren is het toch goed gegaan? Ik ken zat allochtonen (die zwart zijn) helemaal voor Zwarte Piet zijn.

Misschien zijn Nederlanders onbewust racistisch, maar wij laten ook veel toe in ons land. Een gebedsruimte in Walibi.... Nederland komt heel veel tegemoet, maar wat krijgen wij? Verbanning of aanpassing van Zwarte Piet

Tsja, die opmerking van Gordon: "nummel twaalf met lijst." sloeg ook nergens op. :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:40

Heimdallr schreef:
Fiffill, precies! Het gaat toch niet over de oorsprong of dat zwarte piet racistisch is of kan zijn...
Wat ik wel erg vind is dat mensen zich gediscrimineerd voelen doordat Zwarte Piet deel uitmaakt van onze cultuur. Jaren is het toch goed gegaan? Ik ken zat allochtonen (die zwart zijn) helemaal voor Zwarte Piet zijn.

Wat valt er voor jou onder 'jaren is het goed gegaan'? Zwarte Piet is vrij nieuw zoals ik al zei, en vergeet niet dat er tot voor kort (vorige eeuw zelfs nog!) compleet anders tegen onze donkere medemens werd aangekeken...
Halverwege vorige eeuw waren er al anti-Zwarte Piet geluiden en protesten en ze hebben ook al eerder geprobeerd 'bonte Pieten' in te voeren. Deze discussie is dus niks nieuws. :)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 17-10-14 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:43

Ik bedoel dat je nu pas te horen krijgt dat mensen er problemen mee hebben, althans ik heb er nooit iemand over horen zeuren. ;)

Kan zijn dat mensen hun mond dicht hielden en het nu echt zat zijn... Ik weet het niet.
Voor mij heeft Sinterklaas geen betekenis meer, voor mij was het verpest toen ik te horen kreeg dat het nep was etc.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:44

Heimdallr schreef:
Ik bedoel dat je nu pas te horen krijgt dat mensen er problemen mee hebben, althans ik heb er nooit iemand over horen zeuren. ;)

Kan zijn dat mensen hun mond dicht hielden en het nu echt zat zijn... Ik weet het niet.
Voor mij heeft Sinterklaas geen betekenis meer, voor mij was het verpest toen ik te horen kreeg dat het nep was etc.

Ik denk dat het ook scheelt dat je toen nog niet geboren was (of te jong).
Eens in de zoveel tijd zal deze discussie oplaaien en dat zal zo blijven tot er wat veranderd.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:46

Fiffill, daar ben ik het helemaal met je eens. :)
Maar wat ik jammer vind is dat het nu echt twee groepen zijn. Er was zelfs een blanke man die een getinte vrouw sloeg... en dat kwam door deze discussie. Slaat nergens op toch? Die vrouw had niets misdaan en dan gaat een blanke er even op in slaan omdat zo gezegd de getinte mensen Sinterklaas een probleem vinden... Bah bah! Niet iedereen is zo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:49

Ik ben net terug gekomen uit het buitenland, dus ik heb godzijdank het grootste deel van alle ophef compleet gemist :D

Maar dat zulke dingen gebeuren is inderdaad zeer kwalijk, maar wederom niks nieuws... en vaak zit dat ook veel dieper dan waar het eigenlijk om gaat (in dit geval Zwarte Piet)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:53

Ik wilde het ook ontlopen, maar je ziet het overal. :')

Helaas wel. Daar heb je ook gelijk in, maar alsnog. Ik ga niet elke magere blondine slaan omdat er eentje mijn paard heeft vergiftigd en hem tot twee keer toe probeerde te doden. Ik sla sowieso niemand. hihi.

Ik vind eigenlijk dat we dit los moeten laten. Sinterklaas is leuk als feest etc. Maar ik word elk jaar weer gek van die kruidnootjes die zo vroeg in de winkels liggen. Geef mij maar Kerstmis!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:56

Heimdallr schreef:
Fiffill, daar ben ik het helemaal met je eens. :)
Maar wat ik jammer vind is dat het nu echt twee groepen zijn. Er was zelfs een blanke man die een getinte vrouw sloeg... en dat kwam door deze discussie. Slaat nergens op toch? Die vrouw had niets misdaan en dan gaat een blanke er even op in slaan omdat zo gezegd de getinte mensen Sinterklaas een probleem vinden... Bah bah! Niet iedereen is zo.

Vind dat ook wel simpel gesteld.
De vrouw is niet fysiek geweest, maar iedereen weet dat woorden pijn kunnen doen en vreselijk frustreren.
De vrouw staat voor het afpakken van het kinderfeest van de man... Dus in zijn ogen is zij helemaal niet zo onschuldig.
Hij had idd zijn handen thuis moeten houden.

Vind het woord racist en discriminatie ook veelste makkelijk vallen trouwens.
Zo raakt het Alle kracht kwijt en schaad juist de mensen die er daadwerkelijk last van hebben.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:00

Sneeuwpop, dat klopt. Maar misschien is die vrouw wel helemaal geen tegenstander van Zwarte Piet. Wie zal het zeggen? En wat Fiffill al zegt: er zit vaak meer achter dan alleen de kwestie Zwarte Piet.

De woorden racist en discriminatie verliezen hun kracht omdat al snel mensen zeggen dat ze gediscrimineerd worden of racistisch worden behandeld. Ik kan daar echt niet tegen. Er is vaak tegen mij iets gezegd van: "Chinees, sambal bij, nummel twaalf met lijst." etc. Voel ik mij gediscrimineerd? Nee want ik ben volgens mijn paspoort gewoon Nederlands, alleen heb ik een Aziatisch uiterlijk. En negen van de tien keer is het gewoon een stomme grap.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:01

Jongens, de mensen die protesteren maken hun eigen 'soort' (bruine/getinte mensen) zwart door te zeggen dat het landverraders zijn als zij met sinterklaas meedoen.
Het groepje mensen dat hier een drama van maakt is een stuk kleiner dan de mensen die het gewoon willen houden. Er zijn dingen waar een hele groep (overgrotendeel van Nederland) iets te klagen heeft en daar wordt niks aan gedaan. Ik vind het werkelijk onzin dat wij onze tradities moeten aanpassen omdat een paar pietlulletjes graag anders willen en hun eigen fantasien er over hebben.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:03

Ja, zwarte piet moet zwart blijven. Welk kind associeert een zwarte piet nou met een 'bruin persoon?' om het maar even zo te zeggen. Zwarte piet is zwart geworden door het roet in de schoorstenen, want daar kruipt hij doorheen als hij de kinderen cadeautjes wil geven. Hoe kan het dan dat er straks gekleurde pieten zijn? Dan mogen ze eerst de schoorstenen wel gaan verven.
Hier in het noorden zijn ze het goed aan het oplossen, daar worden de zwarte pieten echt roetzwart geschminkt, want roetzwarte negers zie je bijna nergens.
En zoals je ook al aan de resultaten van de stelling/poll kunt zien, is toch bijna iedereen het er mee eens dat zwarte piet zwart moet blijven, dus ik snap niet helemaal waar deze heisa om is want het merendeel wil ze toch zwart houden.

Het is een kinderfeest voor iedereen en het gaat om een man en zijn hulpjes die kinderen cadeautjes gaan geven. Deze hulpjes zijn zwart geworden dankzij de schoorsteen. So what? Waarom voelen de 'buitenlanders' in Nederland zich daardoor gediscrimineerd? Zwarte pieten geven snoepgoed aan kinderen, doen gekke kunstjes en heel Nederland is in de ban van het sinterklaasfeest. Kinderen zijn weken van tevoren al zenuwachtig omdat ze benieuwd zijn wat voor cadeautjes ze gaan krijgen. Op scholen worden veel liedjes gezonden, pepernoten gegeten, sinterklaasknutsels gemaakt etc, kortom; een en al gezelligheid.

Tsja, en tuurlijk snap ik de anti-zwartepieten mensen ook wel een beetje, maar kinderen associeren een zwarte piet niet met een neger, en een neger niet met een zwarte piet. En die liedjes, tsja, die zijn misschien wel een beetje 'rasistisch', als je alle tekst gaan uitpluizen etc., maar een kind snapt dat niet en het is een kinderfeest? En in de verhalen van bijvoorbeeld het Sinterklaasjournaal en in alle optochten speelt zwarte piet een vrolijk hulpje van de sint en niet een slaaf.

En het is een Nederlandse traditie, dus als allochtonen het er niet mee eens zijn dan moeten ze maar ergens anders gaan wonen.
Laatst bijgewerkt door xxLady op 17-10-14 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:06

de verhalen hoe het ooit ontstaan zijn zijn ale verschillend maar daar gaat het toch niet eens om. Het gaat er toch om hoe het nu gevier word. Het is een feest voor iedereen!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:07

Kunnen we niet gewoon zwarte piet maken met zwarte en grijze vegen. Die de piet door de schoorsteen krijgt. Ik vind dat gekleurde pieten er heel nep uit zien. :+

Tegenwoordig is alles racistisch of discrimenerd. Het wordt gewoon echt misbruikt. Daar word ik nogal moe van. Maar dat is een ander onderwerp :+