Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sallandval schreef:Mijn antwoord staat er niet tussen: Maakt mij niet zoveel uit.
Wat een heisa om niks, wat maakt de kleur van die piet nou uit? Van mijn part schaffen ze het af en maken ze er een kerstjournaal van met de kerstman en zijn elfen. Zijn we daar ook weer vanaf.
Fiffill schreef:M_D_H schreef:
Maar wat nou als die gevoelens over discriminatie nou ongegrond zijn?
Stel... Ik zeg dat ik mij gediscrimineerd voel door, ik noem maar wat, een modellen bureau...
Want zij vragen om bepaalde maten voor je een klus krijgt en ik heb die maten niet dus ik krijg nooit een klus...
Moeten die modellen bureaus hun werkwijze dan aanpassen speciaal voor mij?
Stel, ik voel mij gediscrimineerd door captain America, want dat is een man en waar zou een vrouw geen captain America kunnen zijn...
Moet dan iedereen zich aanpassen voor mij?
Of zeg je dan, joh kind doe is normaal het is een fictief figuur die niet bestaat maar waar duizenden mensen plezier van ondervinden, ga ergens anders lopen muggenziften...
Want dat gebeurt er nu...
Het gevoel van discriminatie is niet gegrond... tuurlijk kan iemand dat voelen... maar dan moet degene werken aan zijn zelfbeeld... Want je hoort je niet te vergelijken met ee fictief, mythisch figuur...
Ik mag toch eigenlijk wel hopen dat je zelf ook wel snapt dat die vergelijkingen kant noch wal raken. En zoek anders blackface eens op.
Fiffill schreef:Misschien moet je eens wat opzoeken over de herkomst van Zwarte PietHet figuur Zwarte Piet is door de jaren heen steeds racistischer geworden (al hebben ze de laatste paar jaren geprobeerd het wat bij te schaven)
M_D_H schreef:Fiffill schreef:Misschien moet je eens wat opzoeken over de herkomst van Zwarte PietHet figuur Zwarte Piet is door de jaren heen steeds racistischer geworden (al hebben ze de laatste paar jaren geprobeerd het wat bij te schaven)
Heb ik gedaan...
Zwarte piet is zwart van het roet van de schoorsteen. Zijn kleding is ook typisch voor een schoorsteen veger.
We kunnen ook het andere verhaal aan houden van de Bisschop van Myra die Piter bevrijde van de slavernij waardoor Pieter als Dank bij sinterklaas bleef als knecht/werknemer.
Heimdallr schreef:Fiffill, precies! Het gaat toch niet over de oorsprong of dat zwarte piet racistisch is of kan zijn...
Wat ik wel erg vind is dat mensen zich gediscrimineerd voelen doordat Zwarte Piet deel uitmaakt van onze cultuur. Jaren is het toch goed gegaan? Ik ken zat allochtonen (die zwart zijn) helemaal voor Zwarte Piet zijn.
Heimdallr schreef:Ik bedoel dat je nu pas te horen krijgt dat mensen er problemen mee hebben, althans ik heb er nooit iemand over horen zeuren.
Kan zijn dat mensen hun mond dicht hielden en het nu echt zat zijn... Ik weet het niet.
Voor mij heeft Sinterklaas geen betekenis meer, voor mij was het verpest toen ik te horen kreeg dat het nep was etc.
Heimdallr schreef:Fiffill, daar ben ik het helemaal met je eens.
Maar wat ik jammer vind is dat het nu echt twee groepen zijn. Er was zelfs een blanke man die een getinte vrouw sloeg... en dat kwam door deze discussie. Slaat nergens op toch? Die vrouw had niets misdaan en dan gaat een blanke er even op in slaan omdat zo gezegd de getinte mensen Sinterklaas een probleem vinden... Bah bah! Niet iedereen is zo.