Boycot Hema en AH

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:27

Ojajoh schreef:
de Marokkaan zegt ik ben trots Marokkaan te zijn: geaccepteerd
de chinees zegt ik ben trots chinees te zijn: geaccepteerd
de surinamer zegt ik ben trots surinamer te zijn: geaccepteerd
En zo het hele rijtje

de blanke zegt trots blank te zijn : Racist!!

snap je ;)

Alle culturen willen hun traditie's graag in dit land hebben en overal is ruimte en respect voor, er worden festivals gehouden (denk aan kwakoe (of hoe je het ook schrijft) Moskeeën , gebedsruimtes ect
behalve voor de nederlandse traditie's! die moeten besproken worden. Twijfelt men er aan en verpesten ze het voor diegene die zo belangrijk zijn in dit geheel: het kind

Ja ik boycot Hema, maar dat is niet alleen vanwege dit......daar heb ik meer redenen voor waaronder 2 die ik hier niet kan en mag uitspreken :Y)

Moet het niet zijn: de Nederlander die trots is op het Nederlands zijn? Past beter in het rijtje.

Maar ik ben pro piet, en ik ontken ook zeker niet dat Nederlanders slaven hielden, als ik het goed heb zijn ze zelfs de eerste slavenhandelaars. En dat zwarte pieten iets met kindslaven te maken hebben zou heel goed kunnen. Er zijn verschillende verhalen, welke de juiste is weet niemand.
Voor mij hebben zwarte pieten een positieve rol in het feest en de traditie is nu eenmaal dat ze zwart geschilderd worden. Was de traditie dat ze geel waren of rood zijn er weer andere groepen die zich aangesproken kunnen voelen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:28

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
De gekleurde medemens heeft zelf nog meegedaan om zwarte piet in nl te krijgen.
En nu willen hun ze weg hebben.
Dat terwijl ze blijkbaar de geschiedenis ook niet kennen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:42

bigone schreef:
Niniane schreef:
Het is beledigend om aan te geven dat men het bestaan van racisme niet ontkent maar wel vervolgens wil gaan vertellen dat zwarte piet geen racisme is. Dit terwijl niemand hier ooit racisme heeft meegemaakt door overheidsbeleid, geïnstitutionaliseerde culturele, sociale, economische en medische praktijken en tijdens interpersoonlijk contact hier in Nederland waardoor jij als een minderwaardig persoon bent behandeld. Bepalen wat wel en niet aangekaart moet worden door niet blanke mensen die dit wel elke dag moeten overleven, is neerbuigend en toont aan dat men eigenlijk geen idee heeft van wat racisme eigenlijk is.

De meningen van duizenden, dan wel niet miljoenen zwarte mensen die iedere dag met racisme te maken hebben bagatelliseren spreekt van pure arrogantie en onwetendheid. Deze discussie haalt werkelijk het slechtste uit mensen naar boven, ongelofelijk.

Jij doet aannames die jij niet kunt staven. Hoezo geen racisme meemaken, mijn broer solliciteerde op een functie waarbij hij en een gekleurde medelander overbleven. Omdat er een house van positief racisme door het land waaide kreeg hij de baan niet aangezien hij blank was. Ik weet buiten dir voorbeeld duvels goed wat racisme is en vind het feit dat er geen zwarte piet en negerzoenen mogen maar wel weer jodenkoeken een farce. Hier los je geen racisme mee op, hiermee bevestig je het negativisme van racistische Nederlanders tegenover anders gekleurde medelanders.

Een blanke kan niet het slachtoffer worden van racisme simpelweg omdat een blanke niet achtergesteld kan worden op basis van huidskleur. En jij weet zeker dat jouw broer gewoon niet is afgewezen vanwege het feit dat de ''gekleurde medelander'' een betere CV en gesprek had dan jouw broer? Kijk, jammer dat jouw broer de baan niet kreeg maar wees je er wel van bewust dat dit een fenomeen is waarvan iemand met een donkere huidskleur al honderden jaren systematisch slachtoffer van is.

Bovendien negeer je de rest van mijn opmerking en geef je er aanstoot aan. Je bevestigt wat ik in mijn vorige post heb gezegd.

Nassie

Re: Boycot Hema en AH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:46

Zucht.. De hema in mijn dorp heeft een heel rek vol met zwarte pieten spullen.
Dus nee ik boycot helemaal niets.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:01

@Niniane,

een blanke kan zeker wel op huidskleur gediscrimineerd worden. De aanname dat dat niet kan is een illusie. Het bewijs? Kijk naar Japan: Daar bestaat discriminatie tegen Gaijins, een verzamelnaam voor buitenlanders, voornamelijk met een blanke huidskleur. In Japan kun je als Gaijin heel raar op straat worden aangekeken, je kan worden uitgescholden, niet worden aangenomen omdat je een Gaijin bent, etc. Maar als het toevallig gaat om een blank slachtoffer zou het geen racisme kunnen zijn? Elk ras kan slachtoffer van racisme worden. Racisme is de opvatting dat een ras superieur is aan een ander ras en dat het andere ras minder is. Dit kan op elk ras van toepassing zijn, dus ja, ook op blanken.
Laatst bijgewerkt door Tytonidae op 13-10-14 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:10

En linkshandige :+

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:21

wat een gezeur over zwarte piet, laat het toch lekker een kinderfeest zijn, klaar....al die mensen die er zo moeilijk over doen..... ben zo er zo klaar mee dat deze traditie om zeep wordt geholpen...

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:33

Tytonidae schreef:
@Niniane,

een blanke kan zeker wel op huidskleur gediscrimineerd worden. De aanname dat dat niet kan is een illusie. Het bewijs? Kijk naar Japan: Daar bestaat discriminatie tegen Gaijins, een verzamelnaam voor buitenlanders, voornamelijk met een blanke huidskleur. In Japan kun je als Gaijin heel raar op straat worden aangekeken, je kan worden uitgescholden, niet worden aangenomen omdat je een Gaijin bent, etc. Maar als het toevallig gaat om een blank slachtoffer zou het geen racisme kunnen zijn? Elk ras kan slachtoffer van racisme worden. Racisme is de opvatting dat een ras superieur is aan een ander ras en dat het andere ras minder is. Dit kan op elk ras van toepassing zijn, dus ja, ook op blanken.

Discriminatie bestaat dus ook alleen maar voor minderheden. Een blanke in west-Europa, Amerika of Australie kan dus per definitie niet gediscrimineerd worden. In Afrika (muv Zuid-Afrika vroeger) en Azie natuurlijk wel.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:34

Daks schreef:
Ik doe inderdaad mee aan de boycot.

Simpel ik houd er niet van dat een onschuldige kindertraditie ineens als Racistisch neergezet word.
En dat er dan grote keten staan die daar achter staan vind ik not done.

Dat dus :j

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:47

@Clarence,

Onjuist. Ik quote mijn maatschappijleerboek: 'Discriminatie, waarbij iemand mensen van een bepaalde groep anders behandelt op grond van kenmerken die in de gegeven situatie niet van belang zijn'. Er bestaan 2 vormen van discriminatie. Positief en negatief. Er is sprake van negatieve discriminatie als er iemand wordt benadeeld op basis van deze kenmerken. Er is sprake van positieve discriminatie als er iemand wordt bevooroordeeld op basis van deze kenmerken. Dit kan altijd en overal plaatsvinden. Negatieve discriminatie vind plaats als bijv. een gehandicapt persoon niet wordt aangenomen voor een baan omdat deze gehandicapt is(of het vervullen van de functie moet simpelweg gewoon niet mogelijk zijn). Er is andersom sprake van positieve discriminatie, als er een allochtoon wordt aangenomen om het bedrijf multicultureler te maken. Maar waar negatieve discriminatie plaatsvind vind positieve discriminatie plaats, en vice versa. Dat het dus alleen voor minderheden bestaat is niet waar.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:53

Clarence, natuurlijk kan een blanke in amerika, europa een australie gediscrimineerd worden. Stel je voor: een aziatisch restaurant die jou niet als personeel wil, omdat je blank bent. Een feestje waar je niet voor uitgenodigd omdat je blank bent, en zo meer.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:05

Wanneer blanke mensen klagen over het ervaren van 'omgekeerde racisme', eigenlijk klagen wij (immers ben ik ook blank) over het verliezen van onze reeds bestaande privileges die ons worden ontzegd. En terwijl het niet leuk is om je te moeten realiseren dat ons voorrecht aan het afbrokkelen is en de dingen die wij altijd al als normaal hebben beschouwd, is het onjuist en oneerlijk om jezelf dan slachtoffer te voelen van racisme. Om te zeggen dat wij racisme op een soortgelijke manier ervaren als een etnische minderheid ben je tegelijkertijd de ervaring die een niet-blanke heeft met racisme aan het minimaliseren. Wij ervaren racisme immers niet op dezelfde manier omdat zij niet de macht hebben om ons te benadelen op huidskleur.

En over de Japanners; volgens mij heeft de gemiddelde blanke wel eens lol gehad om de ogen en het algemene uiterlijk van een Aziaat. Ook dat is niet netjes.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:15

Citaat:
En over de Japanners; volgens mij heeft de gemiddelde blanke wel eens lol gehad om de ogen en het algemene uiterlijk van een Aziaat. Ook dat is niet netjes.

Dat er blanken zijn die een keer lol hebben gehad om het uiterlijk van het Aziaat praat niet goed dat ook daar racisme plaatsvindt. Of vind jij soms van wel? Vind jij dat omdat er een paar sukkels een domme grap maken, de slachtoffergroep het recht heeft om het hele ras waartoe de daders behoorden te discrimineren? Nu praat je zelf opeens goed waar je tegen bent?

Racisme bestaat tegen elk ras, en het is nooit goed. Niet tevreden zijn omdat je geen baan krijgt vanwege je blanke huidskleur is niet 'klagen over het verliezen van privileges'. Nee, jij mag best ontevreden zijn. Want iedereen hoort gelijk behandeld te worden, ongeacht huidskleur. Een getint persoon heeft daarom ook evenveel recht om ontevreden te zijn als hij niet wordt aangenomen omdat hij getint is. Wordt er een ras bevoordeeld/een ander ras benadeeld? Dan is er sprake van racisme.
Laatst bijgewerkt door Tytonidae op 13-10-14 21:20, in het totaal 3 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:18

randalinpony schreef:
Er zijn helemaal geen tradities van anderen waarbij de blanken lichtelijk belachelijk worden uitgebeeld, toch?

Ik zie geen tradities waarbij meiskes met blonde vlechtjespruiken de staf van een grote negergeestelijke moeten vasthouden. :')

(deze wordt vast weggegumd.)

Dit klinkt als een euhhh...18+ film :') :') :')

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:32

Tytonidae schreef:
Citaat:

Dat er blanken zijn die een keer lol hebben gehad om het uiterlijk van het Aziaat praat niet goed dat ook daar racisme plaatsvindt. Of vind jij soms van wel? Vind jij dat omdat er een paar sukkels een domme grap maken, de slachtoffergroep het recht heeft om het hele ras waartoe de daders behoorden te discrimineren? Nu praat je zelf opeens goed waar je tegen bent?

Racisme bestaat tegen elk ras, en het is nooit goed. Niet tevreden zijn omdat je geen baan krijgt vanwege je blanke huidskleur is niet 'klagen over het verliezen van privileges'. Nee, jij mag best ontevreden zijn. Want iedereen hoort gelijk behandeld te worden, ongeacht huidskleur. Een getint persoon heeft daarom ook evenveel recht om ontevreden te zijn als hij niet wordt aangenomen omdat hij getint is. Wordt er een ras bevoordeeld/een ander ras benadeeld? Dan is er sprake van racisme.

Ras gerelateerde problemen in Japan zijn groter dan alleen maar blanken. In iedere gemeenschap heb je de onwetende, domme henk er tussen lopen echter doe jij nu alsof iedere Japanner zich schuldig maakt aan zulke voorvallen terwijl dit absoluut niet zo is. ;) Japan is veel minder lang blootgesteld aan diversiteit, vergeet dat niet.

En alweer, hoe weet jij dat je die baan niet hebt gekregen omdat je simpelweg gewoon niet goed genoeg was?
Nu wil ik nogmaals iets benadrukken. Miljoenen zwarte mensen hebben wel aanstoot gegeven aan Zwarte Piet. Wat geeft een blanke dan het recht om te zeggen dat heel deze groep mensen zich niet zo aan moet stellen? In plaats van hun mening meteen van de tafel te vegen en het af te doen als aanstelleritis, misschien is het een idee om er bij stil te staan waarom zij het wél als een belediging zien.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:34

Miljoenen? Hoe kom je daar nu bij?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:36

Ik doe ook mee aan de boycot.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:47

nynke55 schreef:
Miljoenen? Hoe kom je daar nu bij?

Kijk maar is rond op internet voor de lol. Weinig buitenlanders die van onze traditie onder de indruk zijn en er zijn duizenden mensen alleen al in Nederland die er aanstoot aan geven. De meeste zeggen het alleen niet omdat je dan een lading sh.t over je heen krijgt of worden niet gehoord. Hier in het dagelijks leven ben ik er ook mee opgehouden. De discussie voeren is prima, maar de meeste willen de andere kant niet zien. Als je het nieuws ook even volgt weet je dat het niet iets is waar alleen een kleine groep mensen zijn bedenkingen bij hebben.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:53

Ik heb het nergens gehad over het hele Japanse volk. Ik heb aangegeven dat er in de Japanse gemeenschap discriminatie tegen gaijins voorkomt, niet dat alle Japanners zich daar schuldig aan maken. Ook maakt de korte tijd van blootstelling aan diversiteit niks goed: racisme is alsnog slecht. De casus mbt tot de sollicitatie gaat puur over huidskleur/kenmerk als criterium, niet over competentie.

Overigens wordt er juist op grote schaal stilgestaan bij de vraag waarom zij het wel als een belediging zien. Als dat niet zo was geweest dan was het nu niet overal te zien en te horen, en dan hadden wij deze discussie nooit gehad :)
Laatst bijgewerkt door Tytonidae op 13-10-14 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:53

Duizenden is al heel wat anders dan miljoenen. Er zijn ook duizenden die er helemaal geen problemen mee hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:54

Niniane, mijn broer kreeg als afwijzing te horen dat zijn cv net zo goed was was en als het bedrijf niet meer "minderheden" in dienst had willen nemen dan was hij de juiste man was geweest, zie het dan maar als positieve discriminatie maar discriminerend was het zeker wel en dit speelde jaren geleden. Natuurlijk heeft hij allang een goede baan(in een land waar hij nu tot de minderheid behoort) maar dat maakt het voorval niet minder discriminerend en zelfs van de regering uit gestimuleerd. Bedrijven kregen zelfs subsidies als ze minderheden, dwz vrouwen, allochtonen en gehandicapten aan namen.
Niets mis mee maar Zwarte piet krijgt nu de zwarte piet toebedeeld, het probleem is vele malen groter dan de zwarte piet, er is zoveel meer waardoor je je als autochtoon soms niet meer autochtoon voelt.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:13

Tytonidae: het klonk in jouw post alsof je een gehele Japanse bevolkingsgroep er zo even bij deed pakken maar dat is niet zo, dus mijn excuses.
In mijn omgeving wordt er niet eens discussie gevoerd. De groep voor Zwarte Piet heeft gelijk en anders moet je maar verhuizen, om het zo te zeggen.

Nynke55: duizenden die in Nederland wonen en buiten Nederland veel. Dan loop je op wat fikse getallen. Geen een Amerikaan die begrijpt dat een blanke het waagt om Blackface te gebruiken. Doe het daar en je wordt terecht even terug op je plek gezet.

Bigone: Je kan het bedrijven en de overheid niet eens kwalijk nemen eigenlijk. Het is jammer dat het zo moet maar aan de andere kant heb ik binnen mijn opleiding regelmatig wat bedrijven voorbij zien komen die alleen maar de Nederlanders op gesprek wouden hebben en de persoon met een niet Nederlandse naam niet eens deed uitnodigen, ook al was zijn of haar CV vele malen beter. Jouw broer lijkt mij de uitzondering, niet de regel.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:24

We spreken hier over een echte Nederlands traditie, het gros van de Amerikanen heeft geen idee wat dit voorstelt, die neem ik dus niet serieus. Trouwens, wat moeten we dan zeggen over Santa Claus, die allemaal kleine mensen in dienst heeft?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:39

Pff Niniane, miljoenen gekleurde mensen nemen aanstoot aan zwarte Piet.....
Overdrijven is ook een vak.
Echt, lang niet iedere gekleurde mens voelen zich gekwetst.
Een echt inkt en inkt zwarte collega van me, speelt elk jaar met ongelofelijk veel lol voor zwarte Piet.
(Makkelijk joh, mij hoeven ze niet te schminken - grijns van oor tot oor)
Donald Jones (bekend zwart entertainer van een poos geleden) speelde jarenlang voor Piet bij de officiele Sinterklaasintocht op TV en met heel veel plezier.
Dat zullen echt, echt niet de enigen zijn, alleen die schreeuwen niet zo hard.
Dat er in het buitenland mensen zijn die niet onder de indruk zijn,
wat weten die er van? Die kennen waarschijnlijk ook alleen de negatieve berichten.
Om dan de VS als voorbeeld te nemen, als er ergens racisme is, dan is het daar wel.
En dat gaat wel wat verder dan zwarte Piet.

Is racisme accepteerbaar ? Nee, natuurlijk niet. We zijn allemaal mensen, de een niet beter dan de ander.
Is slavernij goed te praten? Nee, absoluut niet!

Alleen, het is onze schuld niet wat vroegere generaties gedaan hebben.
Het is niet de schuld van de huidige generaties Duitsers wat er in de oorlog gebeurd is.
Het is niet de schuld van de huidige Grieken, dat hun voorouders vol op slaven hielden.
Er zijn geen mensen meer die schuld hebben aan het bezit en verhandeen van lijfeigenen in de middeleeuwen.
Het is niet de schuld van de huidige Afrikanen dat HUN voorouders mensen van naburige stammen roofden om aan de slavenhandelaren te verkopen.
(DAAR lees en hoor je in dit soort discussies bijna nooit over , toch vreemd)

Persoonlijk zou ik helemaal geen probleem hebben met een ,ik noem maar wat, Antiliaans feest met een zwarte hoofdfiguur met witte knechten.
Waarom ook niet?

Maar laat Piet lekker Piet blijven.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:42

nynke55 schreef:
We spreken hier over een echte Nederlands traditie, het gros van de Amerikanen heeft geen idee wat dit voorstelt, die neem ik dus niet serieus. Trouwens, wat moeten we dan zeggen over Santa Claus, die allemaal kleine mensen in dienst heeft?

Misschien wel heel tekenend, dat toen de Amerikanen onze traditie van Sinterklaas overnamen, zij er NIET voor kozen om 'zwartjes' als knechten te houden.
Coca Cola wilde immers vast ook aan zwarten zijn cola kwijt....

Ik kwam er tot mijn verbazing achter, dat de Oempa Loempa's uit Sjakie en de Chocoladefabriek ooit als zwarte knechtjes zijn begonnen. In mijn jeugd waren ze echter al in Oempa's veranderd.

En, hebben jullie die zwarte knechtjes als kind ook zo gemist?

Ook bepaalde teksten in Kuifje, die waarin de negertjes allemaal domme kookpotZairees sprekende onderkruipsels zijn, daar is jaren voor gevochten om dat aan te passen.

Zo is ook in Pippi Langkous wel eens wat aangepast. Astrid lindgren, de schrijfster van, was indertijd wel een van de eersten om toe te geven dat de beeldvorming rond een stel negers die de eerste de beste blanke die schipbreuk leidt op hun eiland koning maken, wat mal was.

Allemaal voorbeelden van hoe wij er vroeger niet eens bij stilstonden hoe de beeldvorming rond negers bepaald werd door alledaags, niet eens bewust ervaren, racisme.

Tja. Dat is allemaal wel een beetje veranderd. Behalve dan Zwarte Piet, nog steeds de stereotype neger met oorringen, grote rode lippen en knechtenpakje.