Pippi Langkous is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:55

Kan iemand voor mij een paar concrete voorbeelden opnoemen van waar ze nu nog tegen aan lopen qua racisme? (behalve eten, zwarte piet enz)
Want in mijn omgeving kom ik het nergens meer tegen, iig dat denk ik.. (ik ben blank, maar met veel vrienden die een 'kleurtje' hebben, als ik dat nog zo mag zeggen)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:01

Woogy schreef:
Mijn opa moest werken voor SS'ers zodat hij en z'n gezin konden blijven leven...Ik voel dagelijks zijn pijn van onderdrukking en slavernij...Onzin. Ik ben trots dat mijn opa zich daardoor heeft geslagen. Zichzelf zo heeft laten vernederen zodat zijn gezinnetje kon blijven leven. Dat hij 50 km moest fietsen voor een paar broden waarvan hij zelf een paar sneetjes mee kon krijgen. Ik ben en trots op dat mijn oma zich staande heeft gehouden met haar kleine zoontje samen.
Waarom kunnen zwarte mensen niet trots zijn dat hun voorouders zich door zo'n last hebben kunnen slaan. Dat zij nu vrij mogen zijn door wat hun voorvaderen voor hun hebben gedaan.

De tijden waren inderdaad vreselijk, van elke oorlog, van elke slavernijperiode maar laten we reëel blijven, wij hebben het recht op vrijheid, daardoor is het haast onze plicht om vrij te zijn. Maar vrij zijn heet ook plezier maken, niet ten koste van een ander maar wel gericht op doelgroepen gezien dat het meeste raakt.

Er zijn veel zwarte comedies waarin een handjevol blanken zit en andersom...is dat dan ook ineens racisme? Nog even en we worden bang om onze kont nog te keren want stel dat je tegen een ander ras mens opbotst...zal ook wel racisme zijn :(

_/-\o_ _O_

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:08

Finliox schreef:
Nikass schreef:
Blanken laten dat blijkbaar ook niet los, zolang ze zwarten blijven benadelen.
Maar je onderschat hoe een traumatisch verleden doorwerkt in de volgende generaties. En dat komt omdat jij niet in hun situatie staat. Iets neer inlevingsvermogen en respect zou daarom op zijn plaats zijn.

Jij hebt het anders ook nog niet los gelaten, anders zou je er niet zo'n probleem van maken.

En ik zei in mijn post dat beide het los moesten laten, niet alleen de zwarte mensen.

Ik zei ook niet dat dat moest
Je kunt niet voor een ander bepalen binnen hoeveel tijd die zijn trauma verwerkt

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:15

Nikass schreef:
Finliox schreef:
Jij hebt het anders ook nog niet los gelaten, anders zou je er niet zo'n probleem van maken.

En ik zei in mijn post dat beide het los moesten laten, niet alleen de zwarte mensen.

Ik zei ook niet dat dat moest
Je kunt niet voor een ander bepalen binnen hoeveel tijd die zijn trauma verwerkt

Ik snap niet hoe de mensen van nu een trauma hebben van de slavernij. Niemand heeft dat namelijk meer met eigen eigen en emoties meegemaakt. Ja, het moet verschrikkelijk zijn. Maar dat net zoiets als zeggen dat A van haar paard af valt en B daarom haar arm breekt.

Elise_0o

Re: Pippi Langkous is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:48

Iemand hier die bekent is met de 'tattas be like' facebookpagina?

Is dit ook racistisch of mogen we niet zeuren omdat ze het over blanken hebben?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:50

Elise_0o schreef:

Haha, dat is een goeie.
Wat mag tegenwoordig nog wel?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:50

Elise_0o schreef:

Ik vind ze soms ver gaan. Generaliseren en mensen heel belachelijk maken de laatste tijd (eerst was het nog grappige stereotypen, nu steeds grimmiger).
Maar je ziet ook dat je niet mag zeuren omdat je blank bent. Doen 'tatta's' dit precies hetzelfde over 'zwarten' zal half de wereld wel op zijn kop staan.

Maar goed, leven en laten leven :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:01

Finliox schreef:
Ik snap niet hoe de mensen van nu een trauma hebben van de slavernij. Niemand heeft dat namelijk meer met eigen eigen en emoties meegemaakt. Ja, het moet verschrikkelijk zijn. Maar dat net zoiets als zeggen dat A van haar paard af valt en B daarom haar arm breekt.

Nee dit is niet vergelijkbaar. Wel eens van tweede (en 3e enz) generatie problematiek gehoord? Ook als je zelf wo2 niet hebt meegemaakt kun je er de gevolgen van ondervinden doordat je ouders of voorouders er door getekend zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:05

Woogy schreef:
Mijn opa moest werken voor SS'ers zodat hij en z'n gezin konden blijven leven...Ik voel dagelijks zijn pijn van onderdrukking en slavernij...Onzin. Ik ben trots dat mijn opa zich daardoor heeft geslagen. Zichzelf zo heeft laten vernederen zodat zijn gezinnetje kon blijven leven. Dat hij 50 km moest fietsen voor een paar broden waarvan hij zelf een paar sneetjes mee kon krijgen. Ik ben en trots op dat mijn oma zich staande heeft gehouden met haar kleine zoontje samen.
Waarom kunnen zwarte mensen niet trots zijn dat hun voorouders zich door zo'n last hebben kunnen slaan.

Misschien zijn ze dat wel?
Het verschil is dat jouw opa in dit land erkenning krijgt voor wat hij heeft meegemaakt. Zwarte mrnsen krijgen dit niet; zij moeten zich niet aanstellen, zich aanpassen en anders teruggaan naar hun eigen land.
Als je geen erkenning krijgt, kun je ook niet loslaten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:10

Maar... het laatste zwarte mens heeft 150-200 jaar geleden slavernij meegemaakt (als we het over nazaten in NL hebben). Ik geloof heus wel dat 2, 3 generaties later er nog last van had. Maar deze generatie, mijn generatie, niet. Oorlog is erg, slavernij is erg. Maar we moeten verder. Niet vergeten of vergeven, wel verder gaan. Met z'n allen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:29

Nikass schreef:
Finliox schreef:

Nee dit is niet vergelijkbaar. Wel eens van tweede (en 3e enz) generatie problematiek gehoord? Ook als je zelf wo2 niet hebt meegemaakt kun je er de gevolgen van ondervinden doordat je ouders of voorouders er door getekend zijn.

Dat er door de hongerwinter in de kleinkinderen een gen omgaat die er voor zorgt dat het lichaam reserves aan legt heb ik gelezen. Dat er ouders/grootouders zijn die eigenlijk ptss hebben, niet behandeld zijn en daardoor overlevingsstrategiën gebruiken die het hele gezin in de ellende trekken is ook bekend, maar afschaffing slavernij is iets van rond 1865! Dat is 5 generaties terug met gemak. Als je die trauma's kennelijk in leven wil houden dan is dat niet 2-3e generatie problematiek, maar een bewust niet zelf verantwoordelijk willen zijn. Alles is altijd de schuld van een ander. Ook dat is bekend gedrag en absoluut niet voorbehouden aan families waarvan over-over grootouders als vee behandeld zijn.

Ik weiger trouwens pertinent mij verantwoordelijk te voelen voor de geld en machtswellust van de rijkste 1-10% van Nederland (en de wereld) die als enigen hier voordeel van gehad hebben. Niks collectief schuldig/verantwoordelijk, ik en met mij vermoedelijk geheel bokt behoort niet tot de groep wiens families hier destijds rijk van zijn geworden. Nog afgezien daarvan kan je een kind geen verantwoording aanrekenen voor wat een voorouder gedaan heeft en al helemaal niet als deze nooit gelijktijdig geleefd hebben en waardoor directe beïnvloeding van elkaars denkbeelden onmogelijk wordt.

Door elke keer de volgende generatie met die ballast op te zadelen is gelijkheid onmogelijk. En dat geldt voor ALLE partijen. Niet alleen onze gekleurde medemens (welke politiek correcte term er nu bij hoort geen idee), maar net zo goed voor de blanke hollanders. De kloof tussen die groepen krijg je niet dicht met vingerwijzen over wat je voorouders gedaan hebben. En ik vraag me soms echt af of mensen die kloof wel dicht willen hebben.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:00

Nikass schreef:
minikatje schreef:
Als we nu het beestje gewoon bij zijn naampje noemen.
Met buitenlander weet iedereen wat hier bedoelt wordt.
Een chinees is een chinees, een afrikaan een afrikaan.

Gelukkig ben als blanke wel overal veilig :Y)

O en de slavernij.
Obama zit nu in het Witte Huis, gebouwd door slavenarbeiders.
En weet je hoe die slaven op de markt kwamen?
Dat waren stammen die verkocht weren door een andere stam, ja allemaal zwarten.
Laten we het daarbij maar niet gaan hebben over de blanke slaven, stel je voor dat we in het zelfde schuitje zouden gaan zitten.
Sorry, maar door zo naar het verleden te gaan kijken houd je je eigen toekomst tegen.

Zonder verleden geen toekomst lijkt me meer van toepassing. En in Afrika werden slaven gevangen met nettn. Die hadden nog nooit een blanke gezien.

Nope, omdat ze werden verhandeld door andere stammen.
Hoe denk je dat de "jagers" wisten waar de "slaven"zaten? ;)

En de hele zwarte piet discussie is op gang gekomen omdat iemand bedacht dat slavenhandel weer op de politieke agenda moest komen. En dat schiet mij dan weer een beetje verkeerd.
Het is niet opbouwend maar afbrekend.

Ik ben trots op alle stappen die er destijds zijn gezet en ik hoop eigenlijk dat met mij meer mensen dat zien. Dat we samen kunnen lachen om zwarte piet, dat niemand meer op zijn tenen hoeft te lopen.
Dat we chinezen kunnen nadoen met spleetogen, hollanders kaaskoppen kunnen noemen en daar met zijn allen lol om kunnen hebben.
Hoelang moet er nog in het stof gekropen worden?
Je kan ook geen erkenning willen aannemen.

Tweede en derde generatieproblematiek ken ik maar al te goed omdat ik bij de Duitse grens woon. Maar dat is niet mijn persoonlijke problematiek en daar ga ik Duitsers ook niet anders op aankijken.
En dat is het verschil.
Zolang ik mensen niet kan aanspreken op hun gedrag omdat je anders "Dat zeg je alleen omdat ik Marokkaan ben! " of "Mevrouw, ga terug naar het aanrecht!"of nog wat veel bloemrijkers , dan heb ik daar ook weinig respect voor. Je ras of huidskleur gebruiken als excuus. Ja, dit geldt ook voor mijn blanke medemensen waar ik soms mijlenver in denken van verwijderd ben maar wel mee op de grote hoop wordt gegooid.

Ik weiger mee te gaan in het zelfbeklag en ben trots op alle oorlogsveteranen, alle zwarte mensen en eigenlijk iedereen die zich er positief voor inzet om de wereld een betere plek te maken zonder met vingers te wijzen. Het verleden is het verleden en juist culturele feesten zorgen er o.a. voor dat de druk van jaren verlicht kan worden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:14

Dat klopt, krijgsgevangen van oorlogen tussen stammen, gewoon ontvoerd, verkocht, zwarte slavenhandelaren haalden ze uit de binnenlanden en verkochten ze bij de kust van Afrika aan blanke slavenhandelaren, die weer naar Amerika of Indonesië gingen om ze vervolgens daar aan plantageeigenaren te verkopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 07:35

tamary schreef:
Dat er door de hongerwinter in de kleinkinderen een gen omgaat die er voor zorgt dat het lichaam reserves aan legt heb ik gelezen. Dat er ouders/grootouders zijn die eigenlijk ptss hebben, niet behandeld zijn en daardoor overlevingsstrategiën gebruiken die het hele gezin in de ellende trekken is ook bekend, maar afschaffing slavernij is iets van rond 1865! Dat is 5 generaties terug met gemak. Als je die trauma's kennelijk in leven wil houden dan is dat niet 2-3e generatie problematiek, maar een bewust niet zelf verantwoordelijk willen zijn. Alles is altijd de schuld van een ander. Ook dat is bekend gedrag en absoluut niet voorbehouden aan families waarvan over-over grootouders als vee behandeld zijn.

Ik weiger trouwens pertinent mij verantwoordelijk te voelen voor de geld en machtswellust van de rijkste 1-10% van Nederland (en de wereld) die als enigen hier voordeel van gehad hebben. Niks collectief schuldig/verantwoordelijk, ik en met mij vermoedelijk geheel bokt behoort niet tot de groep wiens families hier destijds rijk van zijn geworden. Nog afgezien daarvan kan je een kind geen verantwoording aanrekenen voor wat een voorouder gedaan heeft en al helemaal niet als deze nooit gelijktijdig geleefd hebben en waardoor directe beïnvloeding van elkaars denkbeelden onmogelijk wordt.

Door elke keer de volgende generatie met die ballast op te zadelen is gelijkheid onmogelijk. En dat geldt voor ALLE partijen. Niet alleen onze gekleurde medemens (welke politiek correcte term er nu bij hoort geen idee), maar net zo goed voor de blanke hollanders. De kloof tussen die groepen krijg je niet dicht met vingerwijzen over wat je voorouders gedaan hebben. En ik vraag me soms echt af of mensen die kloof wel dicht willen hebben.

Een paar posts terug heb ik uitgelegd wat ik met die verantwoordelijkheid bedoel en dat is niet wat jij hier zegt. Dus dan moet je even beter lezen.
En jij denkt serieus dat met de officiële afschaffing van de slavernij het racisme is gestopt?? De apartheid in Zuid Afrika is nog maar kort geleden afgeschaft en de rassen rellen in Amerika waren ook nog nodig om meer gelijkheid te krijgen. Kerwin Duinmeyer? Allemaal gevolgen van onderdrukking van zwarte mensen. En er zijn nog legio meer voorbeelden. Als je wat nu gebeurt niet kunt zien in het perspectief van de geschiedenis kun je er ook geen les uit leren voor de toekomst.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 05-10-14 07:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 07:38

EskeGirl schreef:
Dat klopt, krijgsgevangen van oorlogen tussen stammen, gewoon ontvoerd, verkocht, zwarte slavenhandelaren haalden ze uit de binnenlanden en verkochten ze bij de kust van Afrika aan blanke slavenhandelaren, die weer naar Amerika of Indonesië gingen om ze vervolgens daar aan plantageeigenaren te verkopen.

Dat kon pas nadat de blanke slavenhandelaren in Afrika waren gearriveerd.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:17

Ja de slavernij is honderden jaren geleden maar vergeet even niet dat zwarte Amerikanen pas in de jaren '60 stemrecht kregen. En dat dat zo lang geduurd heeft wel degelijk met de slavernij te maken. Ken de geschiedenis daar haal je je kennis vandaan niet door te zeggen 'stap er nou maar overheen' Het is eerder genoemd, rassenrellen komen niet zomaar uit de lucht vallen daarvoor moet je naar de geschiedenis kijken. Dat is geen excuus, er blijkt uit hoe gevoelig en vers alles is. Blanke Nederlanders weten echt helemaal niks van discriminatie ook al 'is hun beste vriend Surinaams, Turks of whatever'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:20

Eigenlijk mogen ze wel eens wat meer naar kinderen kijken.
Ik heb bij zwarte piet nooit racisme gezien
Mijn pleegbroertje is zwart. Hij heeft geloof ik vrij weinig last van al die dingen.
Hij bedenkt immers zelf racistische grappen over zwarten en lacht er het hardst om.
Als iedereen het nou gewoon wat minder serieus neemt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:28

EskeGirl schreef:
Maar... het laatste zwarte mens heeft 150-200 jaar geleden slavernij meegemaakt (als we het over nazaten in NL hebben). Ik geloof heus wel dat 2, 3 generaties later er nog last van had. Maar deze generatie, mijn generatie, niet. Oorlog is erg, slavernij is erg. Maar we moeten verder. Niet vergeten of vergeven, wel verder gaan. Met z'n allen.

Blanke slavinnenhandel is anno nu een grote industrie.

Het hoort niet over racisme te gaan maar over discriminatie.
Dat illustreert gelijk twee zaken:
1. dat het gaat om hebben versus niet-hebben; verschil in machtspositie en ´landjepik´ daarover
2. dat het een complex onderwerp is want NL kent ´positieve discriminatie´ terwijl dat een interne tegenstelling is

Het hele onderwerp wordt gevoed door de corruptie van ons politieke systeem. het domme van democratie waarbij een enkele politicus via demagogie genoeg dommerds van de massa achter zich probeert te krijgen tot verbetering van de eigen politiek positie.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:01

Nikass schreef:
EskeGirl schreef:

Dat kon pas nadat de blanke slavenhandelaren in Afrika waren gearriveerd.

En pas toen er slaven werden aangeboden.

En het stukje wat huertecilla nu aansnijdt kan mijn bloed helemaal laten koken.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:20

Finliox schreef:
Nikass schreef:
Maar dat verleden werkt nog steeds door in het heden. Dus hoe moet je dat dan achter je laten?

Juist omdat mensen zo vast houden aan het verleden werkt het nu nog in het heden door.

Je moet ook vooral niet in het nu gaan leven. Natuurlijk, het is triest wat er vroeger gebeurd is, en ja, we moeten misschien wel dankbaar zijn voor wat we nu hebben. Maar zo blijven hangen in het verleden... Ik heb wel wat beters te doen. Ik ben niet verantwoordelijk voor wat er vroeger is gebeurd. Ik associeer het woord 'neger' niet met iets negatiefs. Ik bedoel dan gewoon een neger. Ik ga er niet omheen draaien. Waarom zou ik? Zolang we deze woorden moeten omzeilen door verzachtende woorden, blijft het racisme toch in stand? Want ojee, we zouden een keer neger zeggen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:47

Belle2000 schreef:
Mijn pleegbroertje is zwart. Hij heeft geloof ik vrij weinig last van al die dingen.
Hij bedenkt immers zelf racistische grappen over zwarten en lacht er het hardst om.

Kinderen zien geen kleur en verschillen. Kinderen leren pas racistisch te zijn omdat de maatschappij en wijzelf dit in stand houden. Dus waarom blijven volwassenen vast houden aan een problematisch onderdeel van een traditioneel kinderfeest als kinderen het niet uitmaakt of deze Piet zwart is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:23

Ik vind het opvallend dat de mensen die vinden dat het (slavernij)verleden achter ons gelaten moet worden, wel krampachtig vasthouden aan een traditioneel sinterklaasfeest.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:36

Niniane schreef:
Belle2000 schreef:

Kinderen zien geen kleur en verschillen. Kinderen leren pas racistisch te zijn omdat de maatschappij en wijzelf dit in stand houden. Dus waarom blijven volwassenen vast houden aan een problematisch onderdeel van een traditioneel kinderfeest als kinderen het niet uitmaakt of deze Piet zwart is?

Kinderen zien wel kleur: nooit van de doll test gehoord? Hele jonge keren leren al dat blank beter is dan niet-blank. Verklaar dat dan eens?

Als het niet uitmaakt of Piet zwart is kan hij toch ook anders gekleurd zijn? Of alleen de vegen in het gezicht hebben?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:43

Killyenn schreef:
Niniane schreef:

Kinderen zien wel kleur: nooit van de doll test gehoord? Hele jonge keren leren al dat blank beter is dan niet-blank. Verklaar dat dan eens?

Als het niet uitmaakt of Piet zwart is kan hij toch ook anders gekleurd zijn? Of alleen de vegen in het gezicht hebben?

Nooit van gehoord. Hoe leren die kinderen dat dan, en hoe is dat aan te tonen?
Zwarte piet een andere kleur geven (zoals rood en groen en geel) is niet bepaald realistisch, alleen vegen in het gezicht is wat mij betreft ook prima :) Het gaat om de roetvegen bij zwarte piet m.i.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:47

Nikass schreef:
Ik vind het opvallend dat de mensen die vinden dat het (slavernij)verleden achter ons gelaten moet worden, wel krampachtig vasthouden aan een traditioneel sinterklaasfeest.

Van mij mogen er best veranderingen worden aangebracht, alleen de manier waarop staat mij niet aan :D
Beetje meer water mag best bij alle rotsacties.