Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Woogy schreef:Mijn opa moest werken voor SS'ers zodat hij en z'n gezin konden blijven leven...Ik voel dagelijks zijn pijn van onderdrukking en slavernij...Onzin. Ik ben trots dat mijn opa zich daardoor heeft geslagen. Zichzelf zo heeft laten vernederen zodat zijn gezinnetje kon blijven leven. Dat hij 50 km moest fietsen voor een paar broden waarvan hij zelf een paar sneetjes mee kon krijgen. Ik ben en trots op dat mijn oma zich staande heeft gehouden met haar kleine zoontje samen.
Waarom kunnen zwarte mensen niet trots zijn dat hun voorouders zich door zo'n last hebben kunnen slaan. Dat zij nu vrij mogen zijn door wat hun voorvaderen voor hun hebben gedaan.
De tijden waren inderdaad vreselijk, van elke oorlog, van elke slavernijperiode maar laten we reëel blijven, wij hebben het recht op vrijheid, daardoor is het haast onze plicht om vrij te zijn. Maar vrij zijn heet ook plezier maken, niet ten koste van een ander maar wel gericht op doelgroepen gezien dat het meeste raakt.
Er zijn veel zwarte comedies waarin een handjevol blanken zit en andersom...is dat dan ook ineens racisme? Nog even en we worden bang om onze kont nog te keren want stel dat je tegen een ander ras mens opbotst...zal ook wel racisme zijn
Finliox schreef:Nikass schreef:Blanken laten dat blijkbaar ook niet los, zolang ze zwarten blijven benadelen.
Maar je onderschat hoe een traumatisch verleden doorwerkt in de volgende generaties. En dat komt omdat jij niet in hun situatie staat. Iets neer inlevingsvermogen en respect zou daarom op zijn plaats zijn.
Jij hebt het anders ook nog niet los gelaten, anders zou je er niet zo'n probleem van maken.
En ik zei in mijn post dat beide het los moesten laten, niet alleen de zwarte mensen.
Nikass schreef:Finliox schreef:Jij hebt het anders ook nog niet los gelaten, anders zou je er niet zo'n probleem van maken.
En ik zei in mijn post dat beide het los moesten laten, niet alleen de zwarte mensen.
Ik zei ook niet dat dat moest
Je kunt niet voor een ander bepalen binnen hoeveel tijd die zijn trauma verwerkt
Elise_0o schreef:Iemand hier die bekent is met de 'tattas be like' facebookpagina?
Is dit ook racistisch of mogen we niet zeuren omdat ze het over blanken hebben?
Finliox schreef:Ik snap niet hoe de mensen van nu een trauma hebben van de slavernij. Niemand heeft dat namelijk meer met eigen eigen en emoties meegemaakt. Ja, het moet verschrikkelijk zijn. Maar dat net zoiets als zeggen dat A van haar paard af valt en B daarom haar arm breekt.
Woogy schreef:Mijn opa moest werken voor SS'ers zodat hij en z'n gezin konden blijven leven...Ik voel dagelijks zijn pijn van onderdrukking en slavernij...Onzin. Ik ben trots dat mijn opa zich daardoor heeft geslagen. Zichzelf zo heeft laten vernederen zodat zijn gezinnetje kon blijven leven. Dat hij 50 km moest fietsen voor een paar broden waarvan hij zelf een paar sneetjes mee kon krijgen. Ik ben en trots op dat mijn oma zich staande heeft gehouden met haar kleine zoontje samen.
Waarom kunnen zwarte mensen niet trots zijn dat hun voorouders zich door zo'n last hebben kunnen slaan.
Nikass schreef:Finliox schreef:Ik snap niet hoe de mensen van nu een trauma hebben van de slavernij. Niemand heeft dat namelijk meer met eigen eigen en emoties meegemaakt. Ja, het moet verschrikkelijk zijn. Maar dat net zoiets als zeggen dat A van haar paard af valt en B daarom haar arm breekt.
Nee dit is niet vergelijkbaar. Wel eens van tweede (en 3e enz) generatie problematiek gehoord? Ook als je zelf wo2 niet hebt meegemaakt kun je er de gevolgen van ondervinden doordat je ouders of voorouders er door getekend zijn.
Nikass schreef:minikatje schreef:Als we nu het beestje gewoon bij zijn naampje noemen.
Met buitenlander weet iedereen wat hier bedoelt wordt.
Een chinees is een chinees, een afrikaan een afrikaan.
Gelukkig ben als blanke wel overal veilig![]()
O en de slavernij.
Obama zit nu in het Witte Huis, gebouwd door slavenarbeiders.
En weet je hoe die slaven op de markt kwamen?
Dat waren stammen die verkocht weren door een andere stam, ja allemaal zwarten.
Laten we het daarbij maar niet gaan hebben over de blanke slaven, stel je voor dat we in het zelfde schuitje zouden gaan zitten.
Sorry, maar door zo naar het verleden te gaan kijken houd je je eigen toekomst tegen.
Zonder verleden geen toekomst lijkt me meer van toepassing. En in Afrika werden slaven gevangen met nettn. Die hadden nog nooit een blanke gezien.
tamary schreef:Dat er door de hongerwinter in de kleinkinderen een gen omgaat die er voor zorgt dat het lichaam reserves aan legt heb ik gelezen. Dat er ouders/grootouders zijn die eigenlijk ptss hebben, niet behandeld zijn en daardoor overlevingsstrategiën gebruiken die het hele gezin in de ellende trekken is ook bekend, maar afschaffing slavernij is iets van rond 1865! Dat is 5 generaties terug met gemak. Als je die trauma's kennelijk in leven wil houden dan is dat niet 2-3e generatie problematiek, maar een bewust niet zelf verantwoordelijk willen zijn. Alles is altijd de schuld van een ander. Ook dat is bekend gedrag en absoluut niet voorbehouden aan families waarvan over-over grootouders als vee behandeld zijn.
Ik weiger trouwens pertinent mij verantwoordelijk te voelen voor de geld en machtswellust van de rijkste 1-10% van Nederland (en de wereld) die als enigen hier voordeel van gehad hebben. Niks collectief schuldig/verantwoordelijk, ik en met mij vermoedelijk geheel bokt behoort niet tot de groep wiens families hier destijds rijk van zijn geworden. Nog afgezien daarvan kan je een kind geen verantwoording aanrekenen voor wat een voorouder gedaan heeft en al helemaal niet als deze nooit gelijktijdig geleefd hebben en waardoor directe beïnvloeding van elkaars denkbeelden onmogelijk wordt.
Door elke keer de volgende generatie met die ballast op te zadelen is gelijkheid onmogelijk. En dat geldt voor ALLE partijen. Niet alleen onze gekleurde medemens (welke politiek correcte term er nu bij hoort geen idee), maar net zo goed voor de blanke hollanders. De kloof tussen die groepen krijg je niet dicht met vingerwijzen over wat je voorouders gedaan hebben. En ik vraag me soms echt af of mensen die kloof wel dicht willen hebben.
EskeGirl schreef:Dat klopt, krijgsgevangen van oorlogen tussen stammen, gewoon ontvoerd, verkocht, zwarte slavenhandelaren haalden ze uit de binnenlanden en verkochten ze bij de kust van Afrika aan blanke slavenhandelaren, die weer naar Amerika of Indonesië gingen om ze vervolgens daar aan plantageeigenaren te verkopen.
EskeGirl schreef:Maar... het laatste zwarte mens heeft 150-200 jaar geleden slavernij meegemaakt (als we het over nazaten in NL hebben). Ik geloof heus wel dat 2, 3 generaties later er nog last van had. Maar deze generatie, mijn generatie, niet. Oorlog is erg, slavernij is erg. Maar we moeten verder. Niet vergeten of vergeven, wel verder gaan. Met z'n allen.
Nikass schreef:EskeGirl schreef:Dat klopt, krijgsgevangen van oorlogen tussen stammen, gewoon ontvoerd, verkocht, zwarte slavenhandelaren haalden ze uit de binnenlanden en verkochten ze bij de kust van Afrika aan blanke slavenhandelaren, die weer naar Amerika of Indonesië gingen om ze vervolgens daar aan plantageeigenaren te verkopen.
Dat kon pas nadat de blanke slavenhandelaren in Afrika waren gearriveerd.
Finliox schreef:Nikass schreef:Maar dat verleden werkt nog steeds door in het heden. Dus hoe moet je dat dan achter je laten?
Juist omdat mensen zo vast houden aan het verleden werkt het nu nog in het heden door.
Belle2000 schreef:Eigenlijk mogen ze wel eens wat meer naar kinderen kijken.
Ik heb bij zwarte piet nooit racisme gezien
Mijn pleegbroertje is zwart. Hij heeft geloof ik vrij weinig last van al die dingen.
Hij bedenkt immers zelf racistische grappen over zwarten en lacht er het hardst om.
Als iedereen het nou gewoon wat minder serieus neemt.
Niniane schreef:Belle2000 schreef:Eigenlijk mogen ze wel eens wat meer naar kinderen kijken.
Ik heb bij zwarte piet nooit racisme gezien
Mijn pleegbroertje is zwart. Hij heeft geloof ik vrij weinig last van al die dingen.
Hij bedenkt immers zelf racistische grappen over zwarten en lacht er het hardst om.
Als iedereen het nou gewoon wat minder serieus neemt.
Kinderen zien geen kleur en verschillen. Kinderen leren pas racistisch te zijn omdat de maatschappij en wijzelf dit in stand houden. Dus waarom blijven volwassenen vast houden aan een problematisch onderdeel van een traditioneel kinderfeest als kinderen het niet uitmaakt of deze Piet zwart is?
Killyenn schreef:Niniane schreef:
Kinderen zien geen kleur en verschillen. Kinderen leren pas racistisch te zijn omdat de maatschappij en wijzelf dit in stand houden. Dus waarom blijven volwassenen vast houden aan een problematisch onderdeel van een traditioneel kinderfeest als kinderen het niet uitmaakt of deze Piet zwart is?
Kinderen zien wel kleur: nooit van de doll test gehoord? Hele jonge keren leren al dat blank beter is dan niet-blank. Verklaar dat dan eens?
Als het niet uitmaakt of Piet zwart is kan hij toch ook anders gekleurd zijn? Of alleen de vegen in het gezicht hebben?
Nikass schreef:Ik vind het opvallend dat de mensen die vinden dat het (slavernij)verleden achter ons gelaten moet worden, wel krampachtig vasthouden aan een traditioneel sinterklaasfeest.