tegenstanders euthanasie gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bent u voor of tegen euthanasie

Poll eindigt op

ik ben voor
396 (92%)
ik ben tegen
19 (4%)
ik heb geen uitgesproken mening
15 (3%)

Totaal aantal stemmen: 430

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:32

Femek2902 schreef:
Elena: Waarom heeft zo iemand zo'n doodswens? Waarschijnlijk toch omdat die persoon het gevoel heeft dat zij/hij iedereen tot last is en de wereld beter af is zonder hem/haar.
Mijn punt is dus juist dat ik denk dat de wereld niet beter af is zonder die mensen, aan ons de schone taak om ervoor te zorgen dat zulke mensen weer zin krijgen in hun leven. Toch?

Als ik denk aan passieve euthanasie dan denk ik aan iemand die zoveel medicijnen krijgt dat hij/zij er van in slaap valt en nooit meer wakker wordt.
Wat jouw oma is overkomen, is iets wat ik absoluut niemand toewens!

Ik zeg dus ook dat mensen die uitkijken op ondragelijk en uitzichtloos lijden, wel recht hebben op euthanasie (beetje raar geformuleerd, kan geen betere zin bedenken). Maar ik denk dat mijn definitie daarvan weleens heel wat smaller zou kunnen zijn dan jouw definitie..

Mannen en vrouwen in de kerk is een heel ander onderwerp. Even kort: Ik denk en vind wel degelijk dat mannen 'boven' vrouwen staan. Verdere discussie -> PB :Y)

Van je laatste alinea snap ik eigenlijk niet veel, zou je jezelf kunnen verduidelijken?

Om met laatste vraag te beginnen ik denk dat daphne het redelijk verwoord boven mij. Ik zie de bijbel niet als een letterlijk boekwerk dat je zou moeten willen volgen. maar naar 'the best of your abilities' leven.. en als alles wat we meemaken en doen onderdeel is van Gods plan.. dan zou de 'uitvinding' van een genadige dood in plaats van uitzichtloos lijden daar ook Gods plan met de mens kunnen zijn, de mogelijkheid om voor barmhartigheid te kiezen.

De doodswens van iemand is in een van de laatste plaatsen omdat hij anderen niet tot last wil zijn.. Maar in de eerste plaats omdat hij/zij niet meer kan, geen uitwegen meer ziet en er ook medisch gezien geen uitwegen meer zijn. Diegene is in constante fysieke of mentale pijn die niet onder 'draaglijk' geplaatst kan worden.

Medicijnen toedienen in dien mate dat iemand overlijd is een vorm van actieve eutanasie, 'normale dosis morfine die iemand niet meer aankan' was een grijs gebied dat wel eens gebruikt werd voordat er een euthanasiewet was. Passieve euthanasie is het weglaten van alles dat iemand in leven kan houden
een van die zaken is dus het feit dat iemand niet meer zelfstandig kan eten of drinken respecteren en niet voeden of laven.
Mannen en vrouwen in de kerk is een heel ander onderwerp. Even kort: Ik denk en vind wel degelijk dat mannen 'boven' vrouwen staan. Verdere discussie -> PB :Y) ;).... dang daar ging mijn argument dat 99% van de tijd effect heeft. Maar goed ik neem aan dat je niet van mening bent dat een man zover mag gaan als dat hij mag volgens de bijbel dan maar (fingers crossed)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:35

Furrow schreef:
dat zou natuurlijk ook geen euthanasie zijn maar gewoon moord. iemand tegens diens wens het leven benemen.

alhoewel de oude betekenis van euthanasie wel degelijk inhoud dat het tegen iemands wil kan gebeuren (genadeschot bijvoorbeeld).. maar dat is niet toegestaan gelukkig.

En toch is het soms een probleem, zeker in een gewone ziekenhuissetting.
Bij een palliatieve hospice heb je vaak al een uitgebreide intake gedaan, in een ziekenhuis niet.
Je ziet dan vaak dat de familie pleit tot een vorm van, maar de patiënt wil blijven vechten.

Maar die krijgen inderdaad geen vorm van, de mensen die er om vragen krijgen het al amper :)[/quote]

zou je een voorbeeld kunnen geven, want ik kan mij niet voorstellen op wat voor behandelingen je doelt die in een ziekenhuis ontzegt worden maar wel als behandeling gegeven hadden kunnen worden?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:26

Zo sta ik er ook in. Zou het idd niet kunnen respecteren.
Ben wel eens op een begravenis geweest van iemand die euthanasie gepleegd had. Maar puur voor mijn tante het was namelijk haar moeder.

Kleine_Reijn schreef:
MPH schreef:
Zou je de keuze van iemand die euthanasie pleegt wel respecteren?

Ikzelf ben ook tegen euthanasie... Misschien omdat ik gelovig ben en het op die manier door me heen spreekt, misschien omdat ik simpelweg teveel van het leven houd.
Maar ik persoonlijk vind dat je het leven niet mag ontnemen, niet van jezelf en niet van een ander.

Het wordt lastiger wanneer iemand zo ver heen is, dat diegene niks meer voor zichzelf kan doen, met letterlijk alles van een ander verantwoordelijk is en, zoals sommigen hier al gezegd hebben, liggen weg te kwijnen.
"Als ze al op weg zijn om..."

Maar ook dan zou ik er persoonlijk veel moeite mee hebben.

Zou ik andermans beslissing kunnen respecteren?
Ik denk het niet.

En toch ook weer wel.
Ik zou het ongelooflijk lastig vinden.

DatBenIkNou

Re: tegenstanders euthanasie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:39

@Blokje en andere tegenstanders: ik vraag mij af hoe jullie erover zouden denken als een dierbare vreselijk lijd en je weet dat de situatie uitzichtloos is? Heb je ooit wel eens aan het bed gestaan van iemand van wie je ontzettend veel houd, die zelfstandig geen adem meer kan halen bijvoorbeeld en stikt? Geloof me, dan gun je diegene toch echt rust en vrede en dat het lijden zo snel mogelijk stopt. Waarom iemand nog langer laten lijden als het een uitzichtloos gevecht is?

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:51

Heb niet alles gelezen, excuus als je deze link al hebt gehad.
Ik las pas een (Engels) diepteartikel over niet alsmaar ouder moeten willen worden en bijbehorende argumenten.
Niet specifiek over euthanasie dus, maar wel over stoppen met / niet aangaan van behandelingen.
Niet vanuit religieus standpunt, dus wellicht een interessante om te lezen omdat deze man uit een andere (wetenschappelijke) hoek komt?
http://www.theatlantic.com/features/archive/2014/09/why-i-hope-to-die-at-75/379329/

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:57

Ja dat heb ik. 2x beide waren ook gelovig.
Vond het heftig om te zien maar hun waren zo vol geloof. Als wij psalmen zongen ontspande ze mijn oma overleed tijdens het zingen van der lieverlings psalm. Mijn andere oma spreide haar armen en vroeg of God der op wou nemen daarna raakte ze in een slaap.

Nu klinkt het allemaal prachtig ik vond het verschrikkelijk om te zien. De pijn moeite van het ademhalen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:58

Ik lees de pbs en antwoord als ik op de laptop zit

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:37

DatBenIkNou schreef:
@Blokje en andere tegenstanders: ik vraag mij af hoe jullie erover zouden denken als een dierbare vreselijk lijd en je weet dat de situatie uitzichtloos is? Heb je ooit wel eens aan het bed gestaan van iemand van wie je ontzettend veel houd, die zelfstandig geen adem meer kan halen bijvoorbeeld en stikt? Geloof me, dan gun je diegene toch echt rust en vrede en dat het lijden zo snel mogelijk stopt. Waarom iemand nog langer laten lijden als het een uitzichtloos gevecht is?

Voor christenen is het geen uitzichtloos gevecht ;) denk dat daar het verschil zit. Voor christenen (mij althans, laat ik wel voor mezelf spreken) is het uitzicht namelijk enorm mooi :) namelijk dat je bij God, onze vader mag komen, dat Hij je tot zich neemt. En imo bepaalt Hij dat moment, niet wij :)

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:51

verootjoo schreef:
DatBenIkNou schreef:

Voor christenen is het geen uitzichtloos gevecht ;) denk dat daar het verschil zit. Voor christenen (mij althans, laat ik wel voor mezelf spreken) is het uitzicht namelijk enorm mooi :) namelijk dat je bij God, onze vader mag komen, dat Hij je tot zich neemt. En imo bepaalt Hij dat moment, niet wij :)

Precies dat ja! ;)

Hmm, we kunnen wel een nieuw topic maken over de bijbel... Want zo te merken hebben veel mensen hier een andere kijk op de bijbel... ;)
Maar goed, iedereen kijkt er vanaf een andere kant naar...

Maar idd Verootjoo!! Voor mij is het idd ook geen uitzichtloos gevecht!
Maar! Voor jullie gaan denken dat dat JUIST een reden is om euthanasie te plegen, juist NIET. Mja, om dat uit te leggen moet ik er teksten bij gaan halen... En dat is niet waar het in dit topic om gaat ;)

Succes met je verslag TS!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:02

verootjoo schreef:
DatBenIkNou schreef:

Ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Ik als niet Christene kan wel snappen dat mensen (veel) kracht uit het geloof halen, maar hoeveel is voor mij onbekend. Gewoon, omdat ik dat niet geleerd / ervaren heb. Daarom nogmaals, respect dat jullie hier zo open antwoorden op willen geven, ondanks dat jullie (in dit geval) in een minderheidspositie zitten in een "discussie" die heel gemakkelijk onaangenaam kan worden.

@ Blokje en Verootjoo, mag ik vragen hoe jullie dan bijvoorbeeld kijken tegen het toedienen van morfine op de laatste momenten als het lijden (voor mij) te erg wordt.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:04

Verootje en kleine ik ga helemaal met jullie mee.
Mijn Oma zei op der sterfbed " het is een blij vooruitzicht dat mij streelt"
Zegt genoeg voor een Christen

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:06

Pijn bestrijding en/of inslaap houden is bij ons wel 'normaal/toegestaan'.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:07

blokje schreef:

Ook als het vlak voor iemands overlijden is? Dus als je weet dat de persoon in kwestie daarna alleen nog maar in slaap blijft en niet meer wakker wordt?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:09

De dood kan inderdaad een verlossing zijn. Met uitzichtloos bedoelde ik meer dat het overlijden vast staat op korte termijn. Waarom zou iemand dagen/weken moeten pijnlijden en naar adem snakken? Dast kan god ook nooit willen toch?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:16

Rocamor schreef:
blokje schreef:

Ook als het vlak voor iemands overlijden is? Dus als je weet dat de persoon in kwestie daarna alleen nog maar in slaap blijft en niet meer wakker wordt?

Jeb. Je houd diegene in slaap tot God hem/haar roept zodat het erge lijden bespaart blijft.
Dit is natuurlijk niet in alle kringen normaal. Volgens mij mag dit in reformatorische kringen niet. Maar dat weet ik niet zeker.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:18

DatBenIkNou schreef:
De dood kan inderdaad een verlossing zijn. Met uitzichtloos bedoelde ik meer dat het overlijden vast staat op korte termijn. Waarom zou iemand dagen/weken moeten pijnlijden en naar adem snakken? Dast kan god ook nooit willen toch?

Wat God wil weten we niet.
Gods plannen met ons zijn voor ons onduidelijk. Al Christen probeer je ook niet om als God te denken. Want wij zullen day toch niet snappen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:21

Ik deel de mening van blokje. Mooi verwoord. :j

Ik vond jouw post trouwens ook mooi senna21, ik ben ook erg bang dat we die kant op gaan qua abortus/verzekeringen.

DatBenIkNou schreef:

Dat is het probleem, ik weet niet wat God wil en vind daarom ook niet dat wij als mensen voor God moeten willen spelen. Ik kan daarin niet voor anderen beslissen trouwens, maar voor mijzelf zal ik nooit euthanasie laten plegen. Ik heb het zelf mee gemaakt met mijn vader vorig jaar, hij was hersendood en moest van de beademing af. Natuurlijk gaat er dan door je heen: "We laten hem nu letterlijk stikken, kunnen we dit niet sneller laten gaan voor hem?" Maar als christen geloof ik nog steeds in wonderen, ook al zeggen de artsen het tegenovergestelde. Ik geloof dat God een hersendode man nog tot leven kan wekken, en dan beslis jij als mens dat het genoeg is. Wel hebben we het sterven zo comfortabel mogelijk voor hem gemaakt door middel van medicatie. Hij had zelf trouwens ook nooit ingestemd met euthanasie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:27

blokje schreef:
DatBenIkNou schreef:

Wat God wil weten we niet.
Gods plannen met ons zijn voor ons onduidelijk. Al Christen probeer je ook niet om als God te denken. Want wij zullen day toch niet snappen.

Maar hoe kan je dan "tegen" euthanasie zijn... Je weet toch ook niet of god dát wil...?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:44

Er staat toch duidelijk in de bijbel dat we geen einde aan ons leven mogen maken?
Dan is dat dus Gods wil ;)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:48

Heel interessant topic en leuk om te lezen omdat iedereen respect voor elkaars opvatting heeft. :)

Ik heb ook een aan de gelovige mensen hier. Eigenlijk precies het tegenovergestelde maar hoe kijken jullie dan aan tegen IVF? Zien jullie dat ook al voor God spelen?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:49

senna21 schreef:
Het gevaar van toestaan van het ingrijpen op leven en dood, is dat het een glijdende schaal wordt.
Straks bepaald de verzekering of je mag blijven leven of niet (omdat de zorg te duur wordt bijvoorbeeld).
Of dat vrouwen verplicht moeten aborteren.... omdat zij een kind met 'afwijkende' genen dragen. Het klinkt nogal schrikbarend, maar we zitten er niet zo ver van af, vrees ik. Onlangs las ik nog een artikel, waarin werd geopperd dat een mensenlevens-jaar max 80.000 mag kosten.

Ik vind dit soort dingen ook eng...

Straks komt er een tijd dat we verplicht zijn onze embryo's helemaal te 'keuren' komt hij niet door de keuring dan kan je abortus doen (verzekerd/gratis) wil jij het kindje houden.
Prima maar dan betaal je zelf maar de zorg...
Als dat in NL ooit komt dan verhuis ik direct.
De regering wil te veel invloed hebben op onze levens.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:54

Yunomi schreef:
Heel interessant topic en leuk om te lezen omdat iedereen respect voor elkaars opvatting heeft. :)

Ik heb ook een aan de gelovige mensen hier. Eigenlijk precies het tegenovergestelde maar hoe kijken jullie dan aan tegen IVF? Zien jullie dat ook al voor God spelen?

Leuke vraag ;)

Ik weet zelf niet of ik ooit IVF zou doen.
Maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik het geestelijk denk ik niet zou trekken.
En ik makkelijk kan praten ik heb al 2 pracht kinderen.

Mijn zus is sinds kort zwanger na jaren wachten en meerdere IVF behandelingen.
En ik vind het oprecht een zegen dat ze nu eindelijk zwanger is.

Maar IVF gaat al ver. Je brengt het ei en zaadcelletje samen tot een embryo (glassex noemen wij het :P )
Dan wordt het in zo goed mogelijke omstandigheden terug geplaatst. Maar God beslist of het kindje innesteld of het echt een kindje mag gaan worden. Daar kunnen de doktoren nog niets aan doen.
Het zou niet verder moeten gaan dan vind ik het persoonlijk te ver gaan.

Ik zou persoonlijk ook nooit voor draagmoederschap kiezen of een ei of zaadcelletje van een ander.
Geloof dat God het nooit zo bedoeld heeft.
(ben wel eens gevraagd of ik open zou staan voor draagmoederschap. naast het feit dat ik zo'n kindje nooit meer af kan staan vind ik dat een kindje in de eigen moeder gedragen moet worden. En van het zaad van de vader moet zijn. Kinderen is een zegen op je huwelijk je moet het niet God afdwingen..)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:57

blokje schreef:
Er staat toch duidelijk in de bijbel dat we geen einde aan ons leven mogen maken?

In de Bijbel staan ook andere uitspraken die bovenstaande weer tegenspreken. Daarbij zijn vertalers van het oude Hebreeuws en Grieks nogal met tekst aan de haal gegaan.
Het gaat er vooral om hoe men dat interpreteert. De Bijbel bestaat uit 66 boeken, geschreven in verschillende tijden, talen en culturen. Het is geen wetboek maar een levensboek wat je met liefde moet/mag lezen.
(maar okay, dat is mijn interpretatie :) )
Laatst bijgewerkt door senna21 op 03-10-14 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:09

Rocamor schreef:
Ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Ik als niet Christene kan wel snappen dat mensen (veel) kracht uit het geloof halen, maar hoeveel is voor mij onbekend. Gewoon, omdat ik dat niet geleerd / ervaren heb. Daarom nogmaals, respect dat jullie hier zo open antwoorden op willen geven, ondanks dat jullie (in dit geval) in een minderheidspositie zitten in een "discussie" die heel gemakkelijk onaangenaam kan worden.

Mag ik even tussendoor iets zeggen??

Ik vind het top dat dit onderwerp zo netjes blijft! *D :j Dat jullie zo nice met elkaar om blijven gaan, ondanks de duidelijke meningsverschillen! :list: Hier mogen veel mensen op Bokt een voorbeeld aan nemen! :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:16

blokje schreef:

In de Bijbel staat ook dat gij niet zult doden... Toch staat er in diezelfde Bijbel ook iets in de trant van 'ongelovigen doodmaken', vergeef me als ik iets niet geheel goed zeg, het is járen geleden dat ik de Bijbel gelezen heb.

Maar als er een dergelijke tegenstrijdigheid in staat, waarom kan dat voor euthanasie niet zo zijn :)?