Femek2902 schreef:Elena: Waarom heeft zo iemand zo'n doodswens? Waarschijnlijk toch omdat die persoon het gevoel heeft dat zij/hij iedereen tot last is en de wereld beter af is zonder hem/haar.
Mijn punt is dus juist dat ik denk dat de wereld niet beter af is zonder die mensen, aan ons de schone taak om ervoor te zorgen dat zulke mensen weer zin krijgen in hun leven. Toch?
Als ik denk aan passieve euthanasie dan denk ik aan iemand die zoveel medicijnen krijgt dat hij/zij er van in slaap valt en nooit meer wakker wordt.
Wat jouw oma is overkomen, is iets wat ik absoluut niemand toewens!
Ik zeg dus ook dat mensen die uitkijken op ondragelijk en uitzichtloos lijden, wel recht hebben op euthanasie (beetje raar geformuleerd, kan geen betere zin bedenken). Maar ik denk dat mijn definitie daarvan weleens heel wat smaller zou kunnen zijn dan jouw definitie..
Mannen en vrouwen in de kerk is een heel ander onderwerp. Even kort: Ik denk en vind wel degelijk dat mannen 'boven' vrouwen staan. Verdere discussie -> PB![]()
Van je laatste alinea snap ik eigenlijk niet veel, zou je jezelf kunnen verduidelijken?
Om met laatste vraag te beginnen ik denk dat daphne het redelijk verwoord boven mij. Ik zie de bijbel niet als een letterlijk boekwerk dat je zou moeten willen volgen. maar naar 'the best of your abilities' leven.. en als alles wat we meemaken en doen onderdeel is van Gods plan.. dan zou de 'uitvinding' van een genadige dood in plaats van uitzichtloos lijden daar ook Gods plan met de mens kunnen zijn, de mogelijkheid om voor barmhartigheid te kiezen.
De doodswens van iemand is in een van de laatste plaatsen omdat hij anderen niet tot last wil zijn.. Maar in de eerste plaats omdat hij/zij niet meer kan, geen uitwegen meer ziet en er ook medisch gezien geen uitwegen meer zijn. Diegene is in constante fysieke of mentale pijn die niet onder 'draaglijk' geplaatst kan worden.
Medicijnen toedienen in dien mate dat iemand overlijd is een vorm van actieve eutanasie, 'normale dosis morfine die iemand niet meer aankan' was een grijs gebied dat wel eens gebruikt werd voordat er een euthanasiewet was. Passieve euthanasie is het weglaten van alles dat iemand in leven kan houden
een van die zaken is dus het feit dat iemand niet meer zelfstandig kan eten of drinken respecteren en niet voeden of laven.
Mannen en vrouwen in de kerk is een heel ander onderwerp. Even kort: Ik denk en vind wel degelijk dat mannen 'boven' vrouwen staan. Verdere discussie -> PB