Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dwaallicht schreef:Ik vind dat er meer voorlichting moet komen waardoor mensen zelf gaan nadenken over het wel of niet nemen van drugs. Een keer een pilletje op een feestje maakt iemand geen slecht mens.
Zelfde geldt voor alcohol: mensen moeten zelf weten waar ze aan beginnen!
Ik wist niet eens dat je geen vog meer zou kunnen krijgen als je een keer xtc bij je hebt. Nou ben ik zelf niet van de harddrugs, maar het idee alleen al, dat je een keer een leuke avond hebt en toevallig meneer agent tegen het lijf loopt en daardoor je baan niet meer mag uitoefenen, terwijl je niemand hebt lastig gevallen. Terwijl sommige anderen elk weekend ladderzat de kroeg uitrollen, van alles slopen...maar aan drank verdient de regering natuurlijk wel wat.
Ik vind het krom...
MarlindeRooz schreef:Je kan het beter legaliseren en voorlichten dan het illegaal maken en doodzwijgen want het is ZOO SLECHT. Tot je super coole vrienden het doen en die zeggen dat het GEWELDIG is. Ik denk dat je beter je keuze kan maken als je weet wat die drugs inhoud en wat de werkzame stoffen zijn en precies met je doen. Niet afschrikken maar informeren dus.
Ik als bijna 19 jarige krijg er wel veel van mee.
dwaallicht schreef:Ik vind dat er meer voorlichting moet komen waardoor mensen zelf gaan nadenken over het wel of niet nemen van drugs. Een keer een pilletje op een feestje maakt iemand geen slecht mens.
Ik wist niet eens dat je geen vog meer zou kunnen krijgen als je een keer xtc bij je hebt. Nou ben ik zelf niet van de harddrugs, maar het idee alleen al, dat je een keer een leuke avond hebt en toevallig meneer agent tegen het lijf loopt en daardoor je baan niet meer mag uitoefenen, terwijl je niemand hebt lastig gevallen. Terwijl sommige anderen elk weekend ladderzat de kroeg uitrollen, van alles slopen...maar aan drank verdient de regering natuurlijk wel wat.
Ik vind het krom...
Thesserd schreef:Als mensen graag pillen willen slikken moeten ze dat lekker doen vind ik. Het zelfde geldt voor wiet roken en alcohol drinken. Er is wel een grens. Je wil inderdaad geen arts die af en toe een pilletje slikt. Maarja, diezelfde arts drinkt misschien ook elke avond een rode wijn? Het is maar net hoe je er mee om gaat vind ik... Helaas kunnen heel veel mensen er niet mee om gaan.
Magrathea schreef:dwaallicht schreef:Ik vind dat er meer voorlichting moet komen waardoor mensen zelf gaan nadenken over het wel of niet nemen van drugs. Een keer een pilletje op een feestje maakt iemand geen slecht mens.
Ik vind het krom...
Als je dingen sloopt ben je ook strafbaar. Als je overlast veroorzaakt in je dronkenschap ben je ook strafbaar.
En als je illegale drugs bij je hebt ben je dus ook strafbaar. Simpel. Of je nou een leuke avond hebt of niet.
Amaryllis schreef:Wil je je hele post niet in hoofdletters doen? Leest zo fijn
Ik reageer op het feit dat ik het achterlijk vind dat het 1 wel grote consequenties heeft en het niet. Ja en op jouw stijl van reageren, trouwens. .dat mijn (en misschien ook andere) posts niet helemaal in jouw lijn der verwachting liggen, maakt niet dat die mening er niet toe doet? Zulke onderwerpen brengen nu eenmaal grote meningsverschillen met zich mee!
[Edit]
Maar goed, laat ik de vog dan nog even in mijn verhaal betrekken: ik vind dat de "waarde" van alcohol en drugs-gerelateerde strafbare feiten gelijk zou moeten zijn. Dus wanneer er voor een specifiek beroep dit punt wordt opgevraagd het 1 (drugs) niet zwaarder wordt gewogen dan een strafbaar feit met alcohol.
Citaat:Mensen die op een festival zijn gepakt met meer dan een 'gebruikershoeveelheid' drugs krijgen door de strafbeschikking zonder tussenkomst van een advocaat een strafblad aan hun broek, zonder dat ze zich daar bewust van zijn en zich er tegen kunnen verzetten.
Door een strafblad kan een verklaring omtrent gedrag in gevaar lopen, een zogenoemde VOG die je nodig hebt voor bepaalde beroepen.
Wij vinden deze aanpak buitenproportioneel.
en verzoeken
Met de petitie en het burgerinitiatief willen we bereiken dat een eerste veroordeling voor het in bezit hebben van een kleine hoeveelheid drugs voor eigen gebruik bij een festival of feest, geen belemmeringen oplevert bij het verkrijgen van een VOG. In de praktijk zullen dus de regels en richtlijnen bij het verkrijgen van een VOG moeten worden veranderd.
Het is niet zo dat we het bezit van harddrugs uit het strafrecht willen halen. Ook willen we het gebruik van harddrugs niet promoten.
Niniane schreef:De discussie is gestart na het gedoe op Lowlands. Oftewel, gepakt worden op het in je bezit hebben van een kleine hoeveelheid drugs met als doel voor eigen gebruik. Festivalgangers kregen de keuze; of een advocaat bellen of een boete betalen en weer doorfeesten en niet realiserend dat hier consequenties aanhangen. Mede omdat de politie hun daar niet van op de hoogte heeft gebracht.Citaat:Mensen die op een festival zijn gepakt met meer dan een 'gebruikershoeveelheid' drugs krijgen door de strafbeschikking zonder tussenkomst van een advocaat een strafblad aan hun broek, zonder dat ze zich daar bewust van zijn en zich er tegen kunnen verzetten.
Door een strafblad kan een verklaring omtrent gedrag in gevaar lopen, een zogenoemde VOG die je nodig hebt voor bepaalde beroepen.
Wij vinden deze aanpak buitenproportioneel.
en verzoeken
Met de petitie en het burgerinitiatief willen we bereiken dat een eerste veroordeling voor het in bezit hebben van een kleine hoeveelheid drugs voor eigen gebruik bij een festival of feest, geen belemmeringen oplevert bij het verkrijgen van een VOG. In de praktijk zullen dus de regels en richtlijnen bij het verkrijgen van een VOG moeten worden veranderd.
Het is niet zo dat we het bezit van harddrugs uit het strafrecht willen halen. Ook willen we het gebruik van harddrugs niet promoten.
Dit is de discussie. Als jij op een festival/feest die boete betaald, dan is de kans wel degelijk aanwezig dat je een aantekening krijgt en dus geen recht hebt op een VOG krijgt zonder dat de politie hun daarvan op de hoogte heeft gebracht. Bovendien is XTC (en in mindere mate wiet) zo aanwezig en geaccepteerd op festivals enz. dat je je echt wel mag afvragen of de wet wel in verhouding staat tot drugsgebruik(ers) staat. Een pilletje hier en daar is niet schokkend en minder schadelijk dan alcohol.
Mij lijkt dus de vraag; moet de wet versoepeld worden voor de recreatieve drugsgebruiker?
Citaat:drugs
Op het Zwarte Cross Festival zijn drugs verboden. Bij constatering van het in bezit hebben van maximaal 5 gram softdrugs, heb je de mogelijkheid om deze af te staan. Weiger je deze softdrugs af te staan of heb je meer dan 5 gram bij je dan zul je aan de politie worden overgedragen. Bij constatering van gebruik, in het bezit hebben van harddrugs en/of het handelen in soft/harddrugs zul je zonder pardon worden aangehouden en worden overgedragen aan de politie.
Kuggur schreef:Maaike_Melis schreef:Ik snap je punt, ik snap waarom deze ter discussie staat, echter wanneer iemand 20 pillen op zak heeft voor eigen gebruik en ze vervolgens toch verder te verhandelen is niet oke. (Die natuurlijk was bedoeld vanwege mijn studie).
Met alle respect, dit is dus baarlijke nonsens; óf je hebt een paar pilletjes voor eigen gebruik op zak (en daar gaat de petitie over), óf je bent een dealer met die 20 pillen op zak voor de handel (en daar gaat de petitie niet over). Jij haalt hier opzettelijk zaken door elkaar.
Citaat:Oftewel: Men weet het risico! en je word geacht de regels van het ftival te kennen als je een festivalterrein betreed.
Dus wie zijn billen brand mag
Daarnaast vind ik "het nodig hebben want anders is het geen leuke avond" ook zo'n dooddoender. Net alsof je geen leuke avond kan hebben zonder pilletje. Mensen die dat ook tegen mij zeggen neem ik gewoon niet meer serieus, want dan is er na mijn idee echt iets flink mis met je.
Niniane schreef:Nogmaals, de vraag was: moet de wet versoepeld worden? De vraag is niet of de politie hier juist heeft gehandeld maar of de wet in verhouding staat tot en met het gebruik van en de risico's die het slikken van XTC met zich meebrengt.
desi92 schreef:Citaat:Oftewel: Men weet het risico! en je word geacht de regels van het ftival te kennen als je een festivalterrein betreed.
Dus wie zijn billen brand mag
Daarnaast vind ik "het nodig hebben want anders is het geen leuke avond" ook zo'n dooddoender. Net alsof je geen leuke avond kan hebben zonder pilletje. Mensen die dat ook tegen mij zeggen neem ik gewoon niet meer serieus, want dan is er na mijn idee echt iets flink mis met je.
Knap dt jij dan weet dat er iets flink mis met mijn is.