Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:53

Nessah schreef:
Dat is ook een manier van opvatten inderdaad.
Maar voor mensen die wel waarde hechten aan dierendag en die dag dus bewuster zijn voor/naar dieren kan het dus krom zijn. Ik eet geen vlees en koop altijd iets nieuws voor mij dieren en een extra wandeling etc. Zo ben ik opgevoed, je bent elke dag van het jaar goed en zorgzaam voor je dier, maar op die dag net dat beetje extra. ( zoals sommige mensen ook ieder jaar aan valentijn doen en een ander het onzin vindt.)

Ik snap ook wel dat het behoorlijk krom kan zijn. Maar dierendag is er voor de mensen en niet voor de dieren, want de dieren snappen er niets van.
Jouw hond zal de lange wandeling vast waarderen maar ik denk niet dat hij daaruit haalt dat het een speciale dag is of dat jij daarmee wilt laten zien dat je van hem houdt.
Dus dat jij op die dag net een beetje extra er voor je dier wil zijn is prima, maar je dier zal dat niet direct opmerken of super waarderen, simpelweg omdat dieren niet zo denken.
Dus om dan mensen te dwingen om hun religieuze bezigheden op een andere dag te gaan houden omdat jij er speciaal op die dag wat meer voor je dier wil zijn vind ik niet tegenover elkaar staan. Dan kan je best jezelf even opzij zetten voor je medemens die dag en je dier een dag later verwennen als jij daar blijer van wordt, want je dier zal het echt niet kunnen schelen of hij nou 4 of 5 oktober een extra keer wordt uitgelaten :)
(Even erbuiten gelaten of ik het oke vindt dat er met dooie dieren over straat wordt gesleept.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:53

Femek2902 schreef:
Volgens mij zet safina juist een heel goed punt hier neer, en ook nog op een super manier verwoord :)
Ergens is het toch ook belachelijk? Die dieren merken er niets van dat het dierendag is.. En ze snappen ook niet dat het een andere dag is dan normaal.. Want guess what 9 vd 10 schapen worden niet speciaal behandeld op dierendag, en al zouden ze dat wel worden dan zouden ze het toch niet snappen of er extra blij van worden..

+:)+ Dat is inderdaad wat ik ermee wilde zeggen. Als een schaap dan toch geslacht wordt, dan zal het het dier een worst wezen een rotzorg zijn dat het dierendag is. Een schaap weet überhaupt niet welke dag het is. ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:55

Femek2902 schreef:
Nessah schreef:
Dat is ook een manier van opvatten inderdaad.
Maar voor mensen die wel waarde hechten aan dierendag en die dag dus bewuster zijn voor/naar dieren kan het dus krom zijn. Ik eet geen vlees en koop altijd iets nieuws voor mij dieren en een extra wandeling etc. Zo ben ik opgevoed, je bent elke dag van het jaar goed en zorgzaam voor je dier, maar op die dag net dat beetje extra. ( zoals sommige mensen ook ieder jaar aan valentijn doen en een ander het onzin vindt.)

Ik snap ook wel dat het behoorlijk krom kan zijn. Maar dierendag is er voor de mensen en niet voor de dieren, want de dieren snappen er niets van.
Jouw hond zal de lange wandeling vast waarderen maar ik denk niet dat hij daaruit haalt dat het een speciale dag is of dat jij daarmee wilt laten zien dat je van hem houdt.
Dus dat jij op die dag net een beetje extra er voor je dier wil zijn is prima, maar je dier zal dat niet direct opmerken of super waarderen, simpelweg omdat dieren niet zo denken.
Dus om dan mensen te dwingen om hun religieuze bezigheden op een andere dag te gaan houden omdat jij er speciaal op die dag wat meer voor je dier wil zijn vind ik niet tegenover elkaar staan. Dan kan je best jezelf even opzij zetten voor je medemens die dag en je dier een dag later verwennen als jij daar blijer van wordt, want je dier zal het echt niet kunnen schelen of hij nou 4 of 5 oktober een extra keer wordt uitgelaten :)
(Even erbuiten gelaten of ik het oke vindt dat er met dooie dieren over straat wordt gesleept.)

Ik zal nooit iemand dwingen om een dag op te schuiven, zal dat ook nooit verwachten en totaal geen intentie toe hebben. Het was gewoon mijn eerste gedachte, dat ik dacht "huh, dat op dezelfde dag? "

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:56

safina schreef:
Femek2902 schreef:
Volgens mij zet safina juist een heel goed punt hier neer, en ook nog op een super manier verwoord :)
Ergens is het toch ook belachelijk? Die dieren merken er niets van dat het dierendag is.. En ze snappen ook niet dat het een andere dag is dan normaal.. Want guess what 9 vd 10 schapen worden niet speciaal behandeld op dierendag, en al zouden ze dat wel worden dan zouden ze het toch niet snappen of er extra blij van worden..

+:)+ Dat is inderdaad wat ik ermee wilde zeggen. Als een schaap dan toch geslacht wordt, dan zal het het dier een worst wezen een rotzorg zijn dat het dierendag is. Een schaap weet überhaupt niet welke dag het is. ;)

Maar voor een mens kan het nog wel "dubbel" of ironisch zijn? Maar blijkbaar ben ik in de minderheid als ik zeg dat het ironisch is. :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:57

Zeker krom dat dat samen valt, of eerder ironisch. Ik eet sowieso geen vlees, en vind dus ieder geslacht dier, een dier te veel. En dan heb ik ook nog eens een gruwelijke hekel aan die achterlijke offer-tradities en halal slachten. Afschaffen die handel. Walgelijke tradities.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:57

Maar als je zo redeneert zou ook heel nederland vegetarisch moeten eten op dierendag. Want je kan niet je hond verwennen en ondertussen een kip opeten.
Hoewel je hond verwennen ook lastig wordt, want die moet dan die dag ook aan de vegetarische brokken. ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:58

ik ben niet tegen dierendag, leuk om ff extra te denken hoor

maar ik ben elke dag structureel tegen halal slachten, dierendag of niet, moslim of niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:59

Volgens mij valt bijv. Kerst ieder jaar samen met 'slachtfeest' (bij wijs van spreke dus), voor Nederlanders, Amerikanen, etc: voor mensen over de gehele wereld... Daar hoor je dan weer niemand over, op de recepten voor varken of kalkoen na :+

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:59

Nessah schreef:
het antwoord op mijn vraag van de OP zou jij dus beantwoorden van: Nee, ik vind dit niet krom.

Prima, iedereen zijn eigen mening :) Maar de voorbeelden die jij noemt zijn voor mij anders. Noem het hypocriet of wat dan ook, het is gewoon mijn mening.

Op de dag voor de dieren, offert mijn buurman een schaap ( jaja, via de slager omdat je in nederland niet mag slachten zelf) Ik vind het een ironie. Wat misschien een beter woord is dan krom.

Inderdaad dat antwoord zou ik kunnen geven, ironisch ja ook (letterlijke betekenis ironie, even opgezocht lol: milde spot. Men zegt bijvoorbeeld het tegenovergestelde van wat men bedoelt)
Ik moest letterlijk even lachen toen ik je topictitel las.

Maar ja ik ben me al jaren bewust van dat de moslimkalender schuift, en dat het daardoor soms samen kan vallen met traditionele feestdagen en daarom ietwat kan botsen met de 'normale gedachte/gedragingen' (normaal in de zin van niet islamitisch).
Ramadan houden op Sinterklaas is ook niet erg leuk voor de moslims, overal staan bakjes pepernoten bij kassa's, kinderen (als deze al ramadan mee doen) kunnen niet meedoen met pepernoten die worden uitgedeeld enz.

Tja... en de nieuwe mand met dierendag...
Ik koop het wanneer ik wat geld over heb en het tegelijkertijd in de aanbieiding is... dit komt (heel) soms voor in de week voor dierendag, maar ze krijgt het dan toch echt zodra ik het in huis heb en niet op dierendag zelf :P. Ik koppel mijn dieren verwennen dan ook niet aan dierendag, want zoals ik in mijn eerdere post al zei... dat doe ik het hele jaar door.

Toevallig zie ik nu dat dierendag op een zaterdag valt dit jaar...
Op zaterdags ga ik altijd naar de markt en neem ik wat kippemaag mee van de poelier waar ze enorm van smult (en ach die 30 ct dat het me kost... die kunnen er altijd wel vanaf), toevallig valt dit dus nu samen met dierendag... maar in mijn geval krijgt ze het vrijwel iedere week :P

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:02

WildWings schreef:
Volgens mij valt bijv. Kerst ieder jaar samen met 'slachtfeest' (bij wijs van spreke dus), voor Nederlanders, Amerikanen, etc: voor mensen over de gehele wereld... Daar hoor je dan weer niemand over, op de recepten voor varken of kalkoen na :+

Nou ja...
Je hoort wel ieder jaar Flappie op de radio langskomen :')

fatixgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:02

Ik ben moslim EN een dierenliefhebster :j en voor de grappige bokkers onder ons , niet alleen schaap of geit. Maar van ieder diersoort. Dat zie je niet vaak := Iedere dag van het jaar behandel ik mijn dieren met respect en geef ze liefde. En op dierendag ? Geef ik ze extraatjes. Even zonder gekkigheid , maak je maar druk om verwaarloosde dieren die creperen en waar niemand naar omkijkt en hier een onzin ''discussie'' begint.
Laatst bijgewerkt door fatixgoldy op 22-09-14 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:03

Nessah schreef:
Jeetje mensen :)

Ik hoorde het op de radio en dacht gelijk, hmm apart. Dacht, ben benieuwd hoe Bokt daar over denkt.

Wees gerust, ik lig er niet om wakker. Zal niemand vragen dagen te verschuiven, ben niet in de veronderstelling dat alle slachtkoeien die dag worden overgeslagen met slachten en maak er geen punt van.

Wellicht had ik er Ironisch van moeten maken.. Maar neem het niet zo zwaar op, het was maar een vraag :) Ik was gewoon geïnteresseerd of ik de enige had die als eerste gedachte had "hmmm oké.."

Oh het is ook zeker wel ironisch, dat ben ik absoluut met je eens. Echt een stom toeval dat het offerfeest dit jaar op 4 oktober valt. Maar dat wil naar mijn idee nog niet zeggen dat we daar wat mee moeten (en ik zeg ook zeker niet dat jij dat zegt Nessah)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 15:05

fatixgoldy schreef:
Ik ben moslim EN een dierenliefhebster :j en voor de grappige bokkers onder ons , niet alleen schaap of geit. Maar van ieder diersoort. Dat zie je niet vaak := Maak je maar druk om verwaarloosde dieren die creperen en waar niemand naar omkijkt en hier een onzin ''discussie'' begint.

jammer dat je het gelijk beschrijft als onzin. Als jou mening verschilt van die van mij is dat prima. Maar waarom gelijk onzin :) En nogmaals, even geteld de 7e keer, ik maak mij er niet druk om :) Ik hoorde het op de radio en was benieuwd wat Bokt er van vond. Niks meer, niks minder :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:05

Het is natuurlijk ook een beetje ironisch dat de meeste mensen hun hond of kat op dierendag ook extra vlees voeren.

Ik vind eerlijk gezegd alle religie nogal onzinnig maar als ze die schapen gewoon opeten en er geen enorme verspilling plaats vind dan vind ik het opzich niet erg dat er voor een religieus feest dieren geslacht worden. Hoewel ik me wel eens afvraag waarom we bij feesten niet gewoon een boel aardappels slachten ofzo, zoveel vlees is vaak helemaal niet zo nodig of lekker :o? .

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:06

Even Los van het halal slachten.

Ik heb nog nooit gehoort dat een gewone slachterij met dierendag dicht is, en de dieren die in mesterijen zitten te wachten op op de slachting dag krijgen ook geen extra leuke dag, beetje dubbel om ons dan druk te gaan maken over het get dat dierendag en slachtdag op de zelfde datum vallen, vooral omdat veel van de lammeren waar van de strot wordt doorgesneden zonder verlammende stroom stok Vaak wel zijn opgegroeid bij Hun moeder en Lekker in het weiland hebben kunnen rondhobbelen.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:06

Ik ben moslim en vind het ook best rot dat het op dierendag valt, maarja daar is niks aan te doen.

Mijn schoonvader slacht een koe samen met 2 andere gezinnen en geven veel vlees weg aan mensen die op bezoek komen en niet het geld hebben om dat te kunnen doen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 15:07

pinto_1 schreef:
Maar als je zo redeneert zou ook heel nederland vegetarisch moeten eten op dierendag. Want je kan niet je hond verwennen en ondertussen een kip opeten.
Hoewel je hond verwennen ook lastig wordt, want die moet dan die dag ook aan de vegetarische brokken. ;)

ooh, maar ik vind het ook ironisch/dubbel dat mensen wél aan dierendag doen voor hun huisdier maar wel gewoon hun biefstuk eten die avond. ( de vergelijking dat je hond ook vlees eet vind ik dan weer nergens over gaan. Een hond heeft perse vlees nodig.)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 15:08

ilayda schreef:
Ik ben moslim en vind het ook best rot dat het op dierendag valt, maarja daar is niks aan te doen.

Mijn schoonvader slacht een koe samen met 2 andere gezinnen en geven veel vlees weg aan mensen die op bezoek komen en niet het geld hebben om dat te kunnen doen.

Nee, er is ook niets aan te doen :) het is gewoon stom toeval. Ik vind het net zo goed "rot" ( zoals jij het noemt) voor mensen zoals jij. ( en daar mee bedoel ik, mensen die het ook "jammer" vinden dat precies die 2 dagen op dezelfde dag valt)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:09

Nessah schreef:
safina schreef:

Maar voor een mens kan het nog wel "dubbel" of ironisch zijn? Maar blijkbaar ben ik in de minderheid als ik zeg dat het ironisch is. :)

Nee hoor, ik denk dat de meesten het ironisch vinden, echter staat er in je OP wat anders en dat schept verwarring. Mensen reageren daarop terwijl je eigenlijk net iets anders bedoelt (blijkt later) :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 15:11

Ik ga nu offline ( ivm werk) maar nogmaals.. Het was niet mijn bedoeling om er een groot punt van te maken. Ik hoorde het op de radio en dacht wat een toeval. Toen vond ik het boeiend om te weten wat Bokt er van vond dat die dagen op dezelfde dag vallen.

Dus naar niemand persoonlijk bedoeld en ook niet dat dan maar een dag verschoven moet worden.. Dus maak het niet groter dan het is, want dat was mijn bedoeling ook niet :) Dus excuus als mijn woordkeuze beter had gekund. Ik bedoelde het meer in de trant van "toevalig" "irnie" .

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:13

En waarom vind je Westers slachten nou precies beter? Beiden is geen pretje, halal slachten word nou eenmaal graag in een bepaald daglicht gesteld. Kwaad met kwaad vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:13

Ik vind niet dat ik in de positie ben om te zeggen dat ze niet mogen slachten.
Mijn honden krijgen vers vlees, ook op dierendag.
Ik zelf kan makkelijk een paar dagen zonder vlees maar mijn honden niet aangezien dat hun enige eten is naast een koekje.
De manier waarop geslacht word bij halal vind ik sowieso niet fijn maar dat is een andere discussie.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:14

ik schuif mij aan dat eigenlijk
dierendag zelf met de contradictie die erin zit veel ironischer is dan dat slachtfeest en dierendag op een dag vallen..

had daar nog niet eens bij stilgestaan met dank aan enkele recente reacties..

het is inderdaad ironischer om vanuit de gedachten van dierendag je hond te verwennen met een lekker stukje kip of rund.. waar is de dierendag gedachte voor de kip of het rund dan ineens.

moest hier even flink lachen om die tegenstrijdigheid.

ik wacht op de eerste actie om geen extra vlees meer aan dieren op dierendag te geven, omdat daarvoor een ander dier dierendag ontzegd wordt.. vanuit de ironie zal ik de eerste zijn die de petitie tekent.. *\o/*

maar wat doen we dan met de dieren uit de vleesindustrie, moet je die nu wel of niet juist een extra hapje eten geven die dag?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-09-14 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

fatixgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:15

Nessah schreef:
fatixgoldy schreef:
Ik ben moslim EN een dierenliefhebster :j en voor de grappige bokkers onder ons , niet alleen schaap of geit. Maar van ieder diersoort. Dat zie je niet vaak := Maak je maar druk om verwaarloosde dieren die creperen en waar niemand naar omkijkt en hier een onzin ''discussie'' begint.

jammer dat je het gelijk beschrijft als onzin. Als jou mening verschilt van die van mij is dat prima. Maar waarom gelijk onzin :) En nogmaals, even geteld de 7e keer, ik maak mij er niet druk om :) Ik hoorde het op de radio en was benieuwd wat Bokt er van vond. Niks meer, niks minder :)

Omdat moslims altijd afgezeikt worden etc. Tegenover Nederlandse slachtindustrie vind ik het onzin dat er een topic wordt geopend over dat slachtfeest dit jaar op dierendag valt... Maar goed , ieder zijn mening en die respecteer ik.

( Dit heeft een vriendin getypt. )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:15

fatixgoldy schreef:
Ik ben moslim EN een dierenliefhebster :j en voor de grappige bokkers onder ons , niet alleen schaap of geit. Maar van ieder diersoort. Dat zie je niet vaak := Iedere dag van het jaar behandel ik mijn dieren met respect en geef ze liefde. En op dierendag ? Geef ik ze extraatjes. Even zonder gekkigheid , maak je maar druk om verwaarloosde dieren die creperen en waar niemand naar omkijkt en hier een onzin ''discussie'' begint.

Hoe doe je dat dan met vlees eten? Ik neem aan dat je ouders het niet goed vinden als je normaal vlees eet?