Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:23

Ach, als men echt naar Walibi wil gaan, gaat men wel en hooguit zelf een schietgebedje doen als ze in de achtbanen stappen.

En als ze teveel mensen verliezen door het gebruik van een gebedsruimte, dan zal het wel weer een opslagplek worden.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-09-14 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:23

Een islamitisch pretpark, hoe ziet dat er uit? Zijn die attracties "halal"? :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:24

Kwanyin schreef:

Je hebt wel in America van die Jezus parken, die het verhaal vertellen en echt een soort pretpark zijn :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:24

Kwanyin schreef:
Tallie1979 schreef:
Dus Walibi zal misschien 100 moslims winnen, maar bij wijze van spreken het 10voudige aan "kaaskoppen" verliezen :)

En àls dat zou gebeuren, dan is die gebedsruimte ook zo weer weg hoor ;) . Want dan is hun opzet niet geslaagd. Maar eerst zien, dan geloven. Ik kan me alleszinds niet inbeelden dat mensen zich hierdoor gaan laten wegjagen. Zolang ze niet verplicht worden een hoofddoek te dragen bij het binnenkomen zal het wel meevallen :+ .

Dat denk jij echt? Denk je dat walibi dat uberhaupt gaat durven? Nee, want dat is het discrininatie, racisme. En wij in nederland doen ALLES om dat maar niet genoemd te worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:26

Ehm nee, een bedrijf mag zelf ook dingen bepalen. Een gebedsruimte opheffen mag gewoon. Wij mogen ook zo onze kapel dichtgooien namelijk. Sterker nog, was al gebeurd maar ja... Die "verrekte" katholieken misten het toch weer en geen overige gelovige of atheïst klaagde erover toen ie weer open ging :D

Ach, moet zeggen dat ik vooral fijne ervaringen hebben met andersgelovigen of geen gelovigen. Maar ja, ik sta er zelf óók open voor.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-09-14 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:27

vuurneon schreef:
Kwanyin schreef:

Je hebt wel in America van die Jezus parken, die het verhaal vertellen en echt een soort pretpark zijn :')

_O- Nou ja, ik bedoelde een pretpark in een islamitisch land :')

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:28

Marit schreef:
Ik snap de gedachtegang van Walibi volledig, maar ik vind dit echt idioot :+

Moet je eens proberen een Katholieke kerk in een islamitisch pretpark neer te zetten. Nou, de wereld is te klein. Reken er maar op dat er geen eens discussie over mogelijk is. Maar het dan wel normaal vinden dat dat hier gebeurd.

Ik vind dat je ervoor mag zorgen dat iedereen zich hier thuis voelt, en hen vrij moet laten in het geloof, maar een pretpark is géén plek voor geloofsovertuigingen, come on.

Misschien gebeurt dat niet omdat katholieken niet 5 keer per dag bidden zoals moslims. Dus dan is het ook niet nódig. Oke het is misschien een beetje overdreven, maar ik kan me het er niet bij voorstellen dat Walibi bezoekers die niet moslim zijn er last aan gaan ondervinden.

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:29

Ik vind het juist heel slim van Walibi, als er zo meer tickets verkocht worden is het een heel goede zet. De ophef hieromheen snap ik alleen niet zo goed. Het staat bij de ingang dus je loopt er langs en kunt voor de rest van de dag lekker van je dagje pretpark genieten. :)

Leven en laten leven toch?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:31

-O-

Ik stoor me hier best wel aan. Puur omdat ik het ontzettend irritant vind hoe alles hier aangepast moet worden naar alle 'minderheden' terwijl, in de originele landen van die 'minderheden' dat werkelijk NOOIT zou gebeuren. Ik denk dat als er dezelfde hoeveelheid aan aanvragen van Christenen zou komen voor een stille ruimte in het restaurant in Walibi om te bidden, dat ze daar niet eens gehoor aan zouden geven. Echter, bij Moslims doen ze dat wel omdat het anders weer discriminatie is enzo...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:32

Ik denk het juist wel, Thesserd. Ik denk dat als ze meer christenen zouden kunnen trekken door een gebedsruimte voor christenen in te richten, ze dat acuut zouden doen. Punt is echter dat dat voor een christen geen toegevoegde waarde heeft, dus dat er niet om gevraagd wordt, dus die er niet komt.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 12-09-14 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:33

Hoe naief om dat te denken. Dan komt walibi in de media als racistisch. Als walibi het weer neerhaalt, verliezen ze alle moslims en dat zijn er meer dan dat ze er door die ruimte bij krijgen. Weten jullie nou nog niet hoe het hier gaat in nederland?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:35

Geryon schreef:
Hoe naief om dat te denken. Dan komt walibi in de media als racistisch. Als walibi het weer neerhaalt, verliezen ze alle moslims en dat zijn er meer dan dat ze er door die ruimte bij krijgen. Weten jullie nou nog niet hoe het hier gaat in nederland?

En nu zijn de tegenstanders van een ruimte ook aan het mopperen en mensen aan het veroordelen. Ach, dat is dan weer wel oer-Hollands; er is altijd wat te zeiken :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:36

Marit schreef:
vuurneon schreef:

_O- Nou ja, ik bedoelde een pretpark in een islamitisch land :')

:P Ik weet het, sorry ik ben soms een beelddenker :P .

Maar dat hangt er ook maar vanaf hoor ;) . Stel in een strikt Islamitisch land waar kerk en staat niet gescheiden staan en waar het verboden is een ander geloof in het openbaar te beleiden (er zijn best wel wat landen die zeggen "natuurlijk mag je christen zijn, maar wel binnen je vier muren thuis"), daar zal je dit inderdaad niet krijgen.
Als Nederland een streng katholiek/protestants land was waarbij je je alleen maar als gelovige protestant mocht gedragen buiten en voor de rest niets, dan kwam het er ook niet. Dan kwamen vrijzinnige verenigingen er ook niet.

Als er echter een Islamitisch land zou zijn, waar je net als hier gewoon openbaar de vrijheid hebt om eender welke godsdienst te belijden, en er zou in dat land een grote opkomende groep christenen zijn, die om een of andere reden een pretpark zouden mijden, dan zouden ze daar evengoed maatregelen voor kunnen nemen. Ik weet alleen niet of er zo'n land bestaat en of zo'n bedrijf daar al aan gedacht heeft :Y) .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:38

vuurneon schreef:
Geryon schreef:

En nu zijn de tegenstanders van een ruimte ook aan het mopperen en mensen aan het veroordelen. Ach, dat is dan weer wel oer-Hollands; er is altijd wat te zeiken :D

Ik snap niet wat je reactie er toe doet. Waarschijnlijk omdat het er niet toe doet :)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:38

Noem het dan gelijk anders, want ik vind het geen Walibi HOLLAND meer.. Eerder Walibi Midden-Oosten :r
Je past je maar gewoon aan aan Nederland wanneer je in Nederland woont, in plaats van andersom. Ze vluchten uit hun eigen land omdat het daar niet fijn is, en vervolgens doen ze er alles aan om Nederland zo te maken als het land waar ze vandaan komen. Wtf? :?

Ik vind dit echt te ver gaan.
Laatst bijgewerkt door Esmee_RS op 12-09-14 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:39

Lekkere opmerking weer, Geryon -O-
Natuurlijk doet het ertoe. Wat Vuur probeert aan te geven, is dat het niet uitmaakt: wat je als bedrijf ook doet betreffende moslims (of andere gelovigen), je doet het nooit goed. Hollanders hebben altijd wat te zeiken, welke keus je ook maakt.

Nou nou nou, Esmee... Beetje minder kan ook wel. Walibi Midden-Oosten, puur en alleen omdat je je er als moslim af kunt zonderen om te bidden? Verder verandert er niets hoor, dus als dat alles is, was het om te beginnen al niet erg Hollands.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:40

Belachelijk.. wij moeten ons aanpassen aan hun?? Zelfs ons feest sinterklaas moeten wij nederlanders opgeven en dan wel voor moslims dit neerzetten?? Zoals iemand al zei, ik woon in Nederland, als ik me wil aanpassen en zelfs mn feestdagen ervoor op wil geven had ik wel naar t buitenland verhuisd

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:41

Marit schreef:
Ik snap de gedachtegang van Walibi volledig, maar ik vind dit echt idioot :+

Moet je eens proberen een Katholieke kerk in een pretpark in een islamitisch land neer te zetten. Nou, de wereld is te klein. Reken er maar op dat er geen eens discussie over mogelijk is. Maar het dan wel normaal vinden dat dat hier gebeurd.

Ik vind dat je ervoor mag zorgen dat iedereen zich hier thuis voelt, en hen vrij moet laten in het geloof, maar een pretpark is géén plek voor geloofsovertuigingen, come on.

Edit; Pretpark gebeuren even verduidelijkt :D

Het katholieke geloof schrijft niet voor dat je 5x per dag bidt.

je spreekt nu aannames..
ik spreek uit ervaring dat men rekening hield met dat ik mogelijk christen was midden in strict moslim gebied en tijdens de ramadan..

zoals ik eerder al aangaf, ze vragen daar nog netjes of je een kerkdienst wilt bij wonen en bewegen dan hemel en aarde als het moet om dat mogelijk te maken..

en hier zitten we te mekkeren als ze om een klein plekje vragen om te mogen bidden.

vaak zijn dit nog inderdaad algemene gebedsruimtes ook en kun je daar als je behoefte hebt ook rustig Gaia gaan aanbidden en/of Wodan..

nu we toch over Wodan spreken..

Hoe denk je dat de oude germanen zich hebben gevoeld toen de christenen ineens een stempel op Nederland zette? Dus we kunnen wel leuk zeggen 'wij en zij'.. maar wij hebben ook met grof geweld ons geloof op de kaart gezet.. met nog wel grover geweld dan de moslims die hier nu wonen en een plekje vragen om te mogen bidden in een pretpark.. Nederland is niet van moslims, of van christenen of van athiesten, of van duivels aanbidders.. Het is van mensen, van nederlanders (ongeacht welke herkomst)..

als ik zo het nederlandse telefoonboek doorblader kom ik nog een hoop achternamen tegen die duiden op oud Rusisch bloed, en wat denk je van de vele zuid eurpeanen die hier ooit zijn komen wonen.. Jullie, degenee met donkere krullende haren, donkere ogen en veel te hoog temperament.. Dat mag dan wel 200 jaar geleden zijn gebeurd.. maar voor je begint of ons en wij.. de zuid europese invloeden zijn hier ook maar gewoon welkom geheten..

Nederlanders.. pff sorry, maar het grootste deel van Ons Hollands bloed, is Buitenlands.. Inclusief de gewoonten en gebruiken die 'we' meegenomen hebben.

als je dan echt van het wij en zij verhaal bent.. dan moet je alle geloofsovertuigingen eruit gooien iedere belijdenis verbieden.. en ja, ook de atheisten zijn niet veilig in deze.. want het wordt dan ook verplicht om Wodan weer te gaan aanbidden en vragen dat hij de hemel niet op ons neer laat storten..

maar wijzen met vingertjes omdat je toevallig al wat langer in Nederland woont en toevallig een christelijke of atheistische achtergrond hebt en daarom vind dat er geen plek is voor iemand die een ander geloof wil beleiden en daar een stukje ruimte voor vraagt.. vind ik best kortzichtig..

bij deze trek ik mij ook terug uit deze discussie, want ik wordt niet helemaal lekker van het ons, jullie, zullie, en wij. ik ben overigens keurig netjes blond haar blauwe ogen hollands glorie met een oerhollandse voor en achternaam en nog christen ook.. Maar tegenover de nieuwkomers van de laatste zo'n 100 jaar schaam ik mij af en toe dood dat ik tot 'wij' behoor in hun ogen en ik daarmee over 1 kam wordt geschoren met anderen hier.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:42

Blue_Eyes schreef:
Natuurlijk doet het ertoe. Wat Vuur probeert aan te geven, is dat het niet uitmaakt: wat je als bedrijf ook doet betreffende moslims (of andere gelovigen), je doet het nooit goed. Hollanders hebben altijd wat te zeiken, welke keus je ook maakt.

Nou nou nou, Esmee... Beetje minder kan ook wel. Walibi Midden-Oosten, puur en alleen omdat je je er als moslim af kunt zonderen om te bidden? Verder verandert er niets hoor, dus als dat alles is, was het om te beginnen al niet erg Hollands.

Dat snap ik ook wel. Maar dat doet het er niet toe. Het gaat om de daadwerkelijke inkomsten.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:42

Arc_En_Ciel schreef:
Ik heb zelf absoluut geen problemen met andere geloofsovertuigingen, maar ik vindt dat dit aardig ver gaat.
Natuurlijk moeten we tolerant zijn en ruimte maken voor het hebben van een afwijkend geloof, maar ik ben het er niet mee eens dat er zelf bij Walibi een ruimte moet komen voor hen. Waarom alleen voor islamitische bezoekers? En waarom kunnen zij niet thuis bidden, of in de moskee?

Je kunt ook tever gaan met ruimte maken voor andere geloven. Ik heb zelf namelijk het gevoel dat de islaam (wel en niet bewust) de wereld overneemt. En dit klinkt misschien achterlijk, maar daar neigt het toch echt naar, wat dan weer niet prettig is, omdat dat de situatie voor groepen als bijv. de IS, makkelijker maakt.
Door steeds maar ruimte te maken voor een bepaald geloof, komt er toch ooit een punt waarop dit ten koste gaat van onze eigen levensstijl.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik heb echt het gevoel dat de islam Europa aan het overnemen is. (of toch voornamelijk West-Europa, die zijn ook het rijkst)
Ik heb met veel afgrijzen gekeken naar een reportage over een man die voor de IS is gaan vechten.
Hij heeft hier zijn hele leven gewoond, lekker geld getrokken en van alle voordelen geprofiteerd en dan gaat hij lekker naar Verweggistan om daar België zwart te maken en te zeggen dat 'ongelovigen' allemaal dood moeten :=

Maar oké, terug naar dit topic.
Voor de mensen die zeggen; daar heb je toch geen last van?
Nee, maar het is het principe.
Altijd maar toegevingen, speciale gebouwen, speciale dit dat...
Nee sorry, ik vind het ook te ver gaan...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:44

Blue_Eyes schreef:

Precies.

Al zet je Maria in een kleine ruimte daar: dan zullen de protestanten klagen dat zij niet in aanraking willen komen met het verheerlijken van Maria, zullen de moslims denken; gelukkig is het niet Mohammed, want die mag niet afgebeeld worden en de atheïsten mopperen wat al dat geloof toch daar moet en de natuuraanbidders huilen omdat er weer wat verspild is.
En gelukkig zal het overgrote gros van alle mensen denken, ongeacht geloof denken; 'ach....' De schouders ophalen en in de ellenlang rij staan. Als Maria wordt weggehaald omdat het mensen weg jaagt, is dat niet racistisch (en nee echt niet, dat zul je niet in de wet vinden).

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:47

Jezus Christus...

Dit is waarom ik me schaam voor mijn mede nederlanders en waarom het hele idee dat nederlanders tolerant zijn volledig achterlijk is. Wat een racisme en islamofobie! Jullie hebben het over minderheden, moslims, meerderlanders!? Dit zijn gewoon Nederlanders met toevallig een andere achtergrond en een andere religie en als zij die willen uitoefenen moeten ze dat gewoon kunnen doen. En als Walibi hun tegemoet wil komen door een ruimte in te richten waar Moslims rustig kunnen bidden, wat is daar in hemelsnaam mis mee!? Ik kan niet begrijpen dat mensen zo extreem xenofoob zijn dat ze werkelijk bang zijn dat moslims Nederland overnemen wanneer er een gebedsruimte in een pretpark wordt ingericht. Wat zijn jullie allemaal schijterds en jullie moeten je schamen. Echt werkelijk waar, heb je weleens met een moslim gepraat?! Weet je uberhaubt wel wat de Islam inhoudt? Gatverdamme echt wat een verschrikkelijke reacties. Hier wordt ik gewoon verdrietig van

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:49

melody7 schreef:
Het is toch te bizar voor woorden := iemand moet eens een katholieke kerk in een islamitisch land neerploffen, dan staat alles op zn kop. Nederland is echt gek om steeds maar aan te passen aan mensen die er zelf voor kiezen om in een ander land met een andere cultuur aan te passen..

:oo :oo :oo

Je bent duidelijk nog nooit in een islamistisch land geweest of je hebt niet goed gekeken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:50

Oliiviia schreef:

Uit principe? In principe vind ik dat een bedrijf zelf mag weten welk bedrijfsplan ze willen voeren, binnen de regels en wetten.
Of ze nou Maria bij de poort willen zetten of een bordje met 'Mekka ligt daar' of uit principes op zondag gesloten wil zijn.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-09-14 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:51

Citaat:

Het principe is vrijheid van religie. Tolerantie. En noem eens al die toegevingen, speciale gebouwen etc! Want ik kan niet bedenken wat die zijn.