170 honden gedood met donateursgeld van Hartstichting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:23

We hanteren in Nederland een schaal van 1 tot 6 geloof ik, om ongerief te 'meten' bij dieren. Pijn is niet alleen de meewegende factor, maar ook stress en ongemak. 5 is dus inderdaad al een verschrikkelijke hoge schaal.

Een tabel hoeveel ongerief er was in 2010. Matig tot zeer ernstig is vanaf schaal 3. In Nederland valt het best mee met hoeveel dieren in de hogere schalen zitten.
http://www.informatiedierproeven.nl/files/images/Ongerief.jpg

Ondanks dat veel dieren in de lagere schalen zitten en dus weinig ongemak of pijn door maken, overlijd ongeveer 85% van de dieren op wie proeven worden gedaan, dus ook die in de lagere schalen. Dit moet wel, vanwege onderzoek. Manieren van doden zijn gas of onder narcose. Kleine diertjes zoals muizen worden soms ook gedood door de nek te breken. Ze doden ze voor onderzoek, om ze van binnen te kunnen bekijken.

Niettemin, ik ben hoe dan ook standaard tegen dierproeven die veel ongerief/pijn veroorzaken en die de dood als gevolg hebben. Onderzoek op dieren zoals gedragstudie, metingen van bloed, urine, wat prikjes en al dat, prima... Dat kan ik nog enigszins begrijpen, zolang ze niet teveel ongemak meemaken, pijn, stress en ook niet de dood als gevolg heeft. Onderzoek is nooit slecht. Hoe meer onderzoek, hoe beter we de wereld begrijpen... Maar onderzoek ten koste van een leven, een niet vrijwillig gegeven leven, nee, absoluut niet. Ze onder narcose brengen, opereren, ze pijn laten meemaken, een tumor aan laten groeien, ademhalingsproblemen krijgen.. Nee. Gewoon nee. Die arme dieren. Het zijn levende wezens, met gevoelens, een verstand en ook pijn. Wat moeten ze bang zijn...

En waarvoor? Ja, zodat wij als mens erop vooruit kunnen. Zodat als wij problemen krijgen met ons hart, we oplossingen hebben. Zodat als jij een dochtertje hebt van 4 met een pacemaker die een lange levensverwachting heeft hierdoor.. Zodat de 80jarige nog wat jaartjes verder kan en een mooie oude dag heeft met zijn kinderen en kleinkinderen.. Allemaal prachtig.

Maar wie zijn wij om te oordelen over welk leven ons meer waard is? Wie zijn wij om te zeggen, het leven van dat 4 jarige kindje is meer waard dan 170 honden? Wie zijn wij om te beslissen dat we zoveel dierenlevens in ruilen om daarmee mensen te redden?

Wie zijn wij om te zeggen dat dierenlevens minderwaardig zijn aan die van ons? Want tja... Die 170 honden. Sneu. Maar ze redden ons er wel mee. Ja, dus? Waarom zijn wij meer waard dan hun?

We zijn god niet. We zijn niet meer waard dan een hond, een kat of een muis. Leven is toch leven.

Het is natuurlijk anders als het om jouw 4 jarige kindje gaat. Dan ruil je daar zo 170 hondenlevens voor in... Maar ik ruil ook zo 170 hondenlevens in voor het leven van mijn vader. Zonder een seconde na te denken. Dat is emotie.. Net zoals dat de ramp van het vliegtuig in Oekraïne zo verschrikkelijk was, want vele mensen kenden ze.. Je bent persoonlijk met ze verbonden. Het is dichtbij. Maar de paar 1000 slachtoffers in een oorlog ver weg, och...

Dat is dan ook geen criterium waar je zoiets als dit op moet baseren. Ja, als ik ooit een kind heb, dan wil je toch ook dat dit er is om haar of hem te kunnen redden.. Ja, natuurlijk wil ik dat.

Maar wat maakt mijn kind belangrijker dan dierenlevens? Omdat het mijn kind is... Maar eigenlijk is het niet belangrijker... Leven is leven... En dat heeft men te respecteren en niet te doden.. Je kunt niet 170 honden op een weegschaal zetten en mensen op een ander om te kijken wie meer waard is.. Je kan niet het ene leven inruilen voor het andere. Dat hoort gewoon niet.

Hoewel we ons als mens zo geweldig vinden en verheven boven de dieren, zijn we dat niet. We hebben het recht niet om levens voor elkaar in te ruilen op zo'n verschrikkelijke manier.

@Nessah: Maar het martelen en moorden van dieren is wel prima? Omdat het dieren zijn en geen mensen? Dat klopt toch niet. Natuurlijk kunnen zulke proeven op mensen absoluut niet... Maar waarom dan wel op dieren?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:25

antje_vip schreef:
Er is zoveel mogelijk tegenwoordig, kan een computer de reactie niet voorspellen ofzo?

Als dat mogelijk is dan moet je dat natuurlijk ook doen en zou je nooit toestemming krijgen voor een dierproef.

Maar er is helemaal niet zo veel mogelijk hoor, ik heb pas een vak gevolgd over programmeren van biologische processen (voornamelijk beweging) het is enorm ingewikkeld en je weet ook vaak lang niet voldoende om het proces met zekerheid te kunnen programmeren, en dan waren onze onderwerpen (rennen, lopen, springen etc.) nog niet eens zo ingewikkeld.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:30

Heel dubbel, deze onderzoeken zullen wel moeilijk op een andere manier te doen zijn. Maar desondanks dat werd ik een beetje misselijk toen ik het las en vind ik het verschrikkelijk dat de dieren zoveel ongemak en pijn moeten lijden. En honderdzeventig honden is wel erg veel hoor, ik vind het eigenlijk niet erg ethisch om zoveel levens op te offeren voor een onderzoek.

Verschrikkelijk lastige kwestie. :\

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:31

Ik vind het echt enorm triest.

Bij mijn vaders werk worden ook ratten gefokt, goed onderhouden maar gebruikt voor medicatie..
Om nieuwe antibiotica oid op te testen. Maar dat wordt betaald vanuit het instituut zelf.
Vreselijk dat geld zo misbruikt wordt, honden doden. Niemand kan toch tegenwoordig die behandelingen betalen of medicijnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:36

minikatje schreef:
Voor mij klinkt dat meer als een zoethoudertje om iedereen een beetje gedeisd te houden.

Precies. Even uitzoeken waar het lek zit dat naar buiten kwam dat die proef gehouden werd; lek elimineren en gewoon opnieuw beginnen. Zo kun je het ook heroverwegen.

Saaams schreef:
Ik vind het echt enorm triest.

Bij mijn vaders werk worden ook ratten gefokt, goed onderhouden maar gebruikt voor medicatie..
Om nieuwe antibiotica oid op te testen. Maar dat wordt betaald vanuit het instituut zelf.
Vreselijk dat geld zo misbruikt wordt, honden doden. Niemand kan toch tegenwoordig die behandelingen betalen of medicijnen.

Leg uit wat daar misbruik aan is??

Veel "goede doelen" bestaan om onderzoek te steunen en bij een deel van die onderzoeken zullen dierproeven nog steeds noodzakelijk zijn.
Degenen die nu stemming maken over dit onderwerp, hebben die ook serieuze sommen geld gedoneerd aan deze (en andere) goede doelen?? Wie zegt dat de donateurs niet op de hoogte zijn geweest?

ElineS

Re: 170 honden gedood met donateursgeld van Hartstichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:39

Ik doneer zelf niet. Ja, aan de voedselbank en een lokale stichting die zich in zet voor arme kinderen in de Molukken, maar ik ken de familie ook heel goed die zich daarmee bezighoud. Grote stichtingen waar de top een super lekker salaris verdiend krijgt mijn centjes niet :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:14

Nessah schreef:
Heb jij voor mij een bron die zegt dat het onderzoek is uitgesteld omdat het niet eerlijk voor de dieren zou zijn om te moeten afwachten??

Want mijn bronnen die ik zoek zeggen allemaal hetzelfde.

""Wij begrijpen dat er in de maatschappij zorgen leven ten aanzien van het gebruik van proefdieren, zoals honden'', schrijft de universiteit in een verklaring. Deskundigen van de universiteit gaan de komende tijd de voor- en nadelen van de proeven verder afwegen."

Dat ze nogmaals de voor en nadelen gaan afwegen van deze proeven.

En waarom zouden ze dat nogmaals moeten doen? Kunnen ze niet nu al genoeg motiveren waarom deze proeven noodzakelijk zijn?

http://nos.nl/artikel/690683-proeven-me ... chort.html

Dat zei ik ook niet, ik zei dat het onderzoek is uitgesteld - besluit 1 - en dat er toen bedacht is dat het zielig was als die honden moesten wachten tot het eventueel weer doorging, dus toen is er voor een aantal een ander huisje gezocht - besluit 2.

Dat heroverwegen doen ze om toch een beetje gehoor te geven aan de maatschappelijke onrust, al weten ze eigenlijk al dat er geen alternatieven zijn.

Citaat:
De labradors zouden met 31 soortgenoten worden gebruikt voor een onderzoek naar de verbetering van pacemakers. Dat veroorzaakte zoveel onrust, dat de universiteit besloot om de proef tijdelijk op te schorten. De universiteit is nu tot de conclusie gekomen dat de honden die al in de Centrale Proefdier Voorziening van de universiteit waren daar niet op kunnen wachten.

"Dit is geen omgeving waarin je normaal dieren houdt. Dit is een omgeving die erop gericht is om met dieren experimenten te doen", zegt een woordvoerder. "Daarom kunnen we ze beter laten uitplaatsen naar nieuwe baasjes."

http://nos.nl/artikel/693449-universite ... s-weg.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:24

Ik ben ook hartpatiente , maar ik schaam mij plaatsvervangend de ogen uit mijn kop, toen ik las hoe wreed die "onderzoeken" wel niet waren eigenlijk, met als klap op de vuurpijl een laatste 24 uur extreem lijden voor de dieren, om nog even het e.e.a. te kunnen testen. Ik vind het verschrikkelijk.
Maar ik moet ook eerlijkheidshalve melden dat ik nooit aan goede doelen geef, ja toen ik het nog missen kon aan dieren instanties maar nooit voor mensen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:27

ohjajoh6 schreef:
Ik ben ook hartpatiente , maar ik schaam mij plaatsvervangend de ogen uit mijn kop, toen ik las hoe wreed die "onderzoeken" wel niet waren eigenlijk, met als klap op de vuurpijl een laatste 24 uur extreem lijden voor de dieren, om nog even het e.e.a. te kunnen testen. Ik vind het verschrikkelijk.
Maar ik moet ook eerlijkheidshalve melden dat ik nooit aan goede doelen geef, ja toen ik het nog missen kon aan dieren instanties maar nooit voor mensen.

Je kunt het ook omdraaien en de dieren dankbaar zijn die het bestaan van pacemakers mogelijk hebben gemaakt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:32

De héle natuur bestaat uit moord en doodslag: eten en gegeten worden, maar wij vallen over dierproeven ten behoeve van de medische wetenschap. Tja...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:39

wees blij dat dingen kunnen worden uitgevonden voor ons mensen al dan niet door gebruik van dieren.

maar ik kan t eerlijk gezegd niet erg vinden omdat ik gewoon blij ben dat er dingen uitgevonden kunnen worden waardoor mensen levens gered kunnen worden.
t zijn maar 170 honden vind dat niet zoveel eerlijk gezegd. in tegenstelling tot al die schattige andere huisdieren die voor onze cosmetica enz te testen worden gebruikt.

die 170 honden konden ook zomaar eens asielhonden zijn en ja de proeven zijn wreed en niet eerlijk maar hey t hele leven is niet eerlijk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:42

NathalietjeB schreef:
wees blij dat dingen kunnen worden uitgevonden voor ons mensen al dan niet door gebruik van dieren.

maar ik kan t eerlijk gezegd niet erg vinden omdat ik gewoon blij ben dat er dingen uitgevonden kunnen worden waardoor mensen levens gered kunnen worden.
t zijn maar 170 honden vind dat niet zoveel eerlijk gezegd. in tegenstelling tot al die schattige andere huisdieren die voor onze cosmetica enz te testen worden gebruikt.

die 170 honden konden ook zomaar eens asielhonden zijn en ja de proeven zijn wreed en niet eerlijk maar hey t hele leven is niet eerlijk

Precies! Er zijn onlangs nog 239 mensen vermoord voor de aandacht van hun "goede zaak"...........

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:42

Typisch, ze vragen donaties voor onderzoek, maar als mensen weten wat voor onderzoek is het ineens allemaal schande en drama's. Maar NIEMAND! komt met een alternatief hoe ze dergelijke problemen zouden moeten onderzoeken etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:43

Zoolgangster schreef:
De héle natuur bestaat uit moord en doodslag: eten en gegeten worden, maar wij vallen over dierproeven ten behoeve van de medische wetenschap. Tja...

Hier is niets natuurlijks aan . Als je het aan de natuur wil overlaten dan sterven de zieke mensen, de gezonde mensen overleven. Maar dat kan dan ineens niet want wij zijn mensen.
Ja dieren gaan dood in de natuur, maar niet omdat ze een pacemaker krijgen en het roofdier eerst even wil kijken wat ze allemaal kunnen doorstaan voordat ze dood gaan zodat hij zijn soort kan helpen.

Ik vind het eerlijk gezegd allemaal een beetje te ver gaan inmiddels maar dat zal ik wel weer niet hardop mogen zeggen want als ze het niet doen sterven er meer mensen. Dat er dieren zijn die door helse pijnen moeten gaan voordat ze afgemaakt worden of zelf al overlijden doet er niet toe, wij willen het dus gebeurd het.
Hetzelfde idee met duizenden andere dieren die bedrijfsmatig gehouden worden (circus, dierentuin enz)
Eigenlijk is de mens gewoon arrogant en te ver door geëvolueerd naar mijn mening.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:47

Nessah schreef:
Dat idee krijg ik ook met proefdieren. Ik vind ( lees wel, vind) proefdieren niet per direct verkeerd.. Vaak ( lees dus niet altijd) komen er weldegelijk rapporten van dierenartsen die verklaren dat de dieren in een goede gezondheid zijn etc en zijn de verblijven ( moet je even googlen) gelijk aan die van een asielhond ( alleen dat veel schoner).

Alle proefdieren in Nederland staan onder toezicht van de Dier Ethische Commissie :) Als onderzoeker moet je goed kunnen verantwoorden waarvoor, hoeveel, hoe lang en waarom je de dieren gebruikt. Er zijn ook strenge eisen aan verzorging en dergelijke. (Bijvoorbeeld proefdierpaarden moeten een aantal uur buiten komen per dag en ratten/muizen moet 'kooiverrijking' hebben, zoals wcrolletjes en 'huisjes'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:47

Beste honden en onderzoekers; bedankt dat ik door al het onderzoek nog steeds mijn vader heb en dat hij een goed leven heeft. Voor zijn broers kwam hulp te laat, die zijn dood. Maar mijn vader is er nog, mede door nieuwe inzichten en technieken en het testen ervan.

En zoals velen al hebben aangegeven; als het onderzoek overbodig was, dan werden ze niet gedaan. Voordat je door de commissies heen bent en groen licht heb gekregen is er een flink onderzoek aan vooraf gegaan waarin er ook geen andere optie mogelijk was. Er worden alleen het aantal dieren gebruikt dat echt noodzakelijk is en ze moeten hun uiterste best doen het lijden te beperken en te zorgen voor een goede omgeving voor de dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:49

Dit vind ik echt niet kunnen :n
Misschien te snel gezegd, maar pak dan een seriemoordenaar of een andere crimineel om op te testen. Ik snap dat de medicijnen en andere dingen getest moeten worden, maar laat dan iemand die een zware fout heeft begaan dat testen ipv een onschuldig dier..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:50

DeniseBobby schreef:
Dit vind ik echt niet kunnen :n
Misschien te snel gezegd, maar pak dan een seriemoordenaar of een andere crimineel om op te testen.

Je weet dat na de honden dit ook experimenteel wordt getest op mensen hè? Dus het is niet of of maar en en.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:50

DeniseBobby, anders lees je even? Dat is al besproken in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:53

Sorry, ik wist niet dat het al besproken was. Excuses ;)

@vuurneon, dat weet ik en dat vind ik ook goed dat het meerdere keren getest wordt, maar om onschuldige dieren te gebruiken vind ik best sneu.

Maar goed, als dit al besproken is zal ik er niet over doorgaan :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:56

Ik stoor mij wel aan de stemmingmakerij in het artikel. Maar goed metro is toch onderdeel van de Telegraaf?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:07

Mijn eerste reactie is ook "blijf van die honden af" Daarbij de lieve koppies van mijn eigen honden voor ogen.Heel dubbel want met deze testen worden wel mensenlevens gered of de kwaliteit van leven van mensen enorm verbeterd.
Al enige tijd volg ik het blog van een klein jongetje die geboren is met een ernstige hartafwijking en nog leeft dankzij een interne defibrillator.: http://jortmeijers.blogspot.nl/

Helaas kan het soms niet anders dan vooruitgang in de medische wetenschap op dieren te testen. Wat ik wel vind is dat die dieren tijdens de testen een dierwaardig bestaan verdienen, voor honden dus niet in kooien maar in ruime kennels met voldoende gerief en een paar keer per dag eruit, voor wandelen, spelen met de andere honden en de normale verzorging. Vacht nagels en lekker kroelen met de verzorgers.

Dierproeven voor cosmetica vind ik uit den boze, daar werk ik echt niet aan mee net als voeding uit de bioindustrie, vlees-zuivel-eieren. Dat is een principe waar ik niet vanaf stap.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:11

Helaas Hartstichting, jullie zijn zojuist een donateur kwijt. Ik ga geen geld betalen voor dierproeven, wat ik blijkbaar dus al een tijd heb gedaan.. Echt jammer.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:12

Ik word er ergens wel misselijk van. Maar aan de andere kant als die proeven niet gedaan worden had mijn oom niet meer geleefd. Die heeft nu een pace maker. Vind het heel erg dubbel allemaal

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:12

aikon schreef:
Ik niet. Wil zo'n ding niet in mijn lijf hebben. Familie praat ik zo'n ding ook niet aan, maar respecteer hun keuze wel.
Mijn opa heeft van af zijn 72ste geweigerd om een pacemaker te laten plaatsen, had er volgens de artsen wel een nodig wou hij nog lang leven. Laat dat nou net niet zijn bedoeling zijn, maar is zonder pacemaker toch nog 91 geworden.

Wij mensen zijn te bang voor de dood dat we koste wat kost willen blijven leven, ook al heeft moedertje natuur een beperking/houdbaarheidsdatum ingebouwd waardoor de ene mens korter zou leven dan de andere. Hier door vinden de meeste mensen het heel "normaal" dat er dan maar andere levensvormen gebruikt worden om ons een langer leven te geven. Met als gevolg een overbevolking, vergrijzing en een fikse stijging in gezondheidskosten. Te zot voor woorden. Net als wat al aan gehaald is, het bewust kinderen op deze wereld zetten door mensen met een (ernstige) erfelijke aandoeningen. En het koste wat kost in leven houden van kinderen/volwassenen die niet meer zelfstandig kunnen leven zonder machines.

Ik denk dat dat te maken heeft met de natuurlijke overlevingsdrang van de mens, nouja, van ieder dier eigenlijk. De één zal dat meer hebben dan de ander. Het maakt ons wel heel egoistisch en dat is jammer. Dus het is inderdaad goed om te accepteren dat het soms afgelopen is. Maar moeilijk is dat zeker.

Vooral als het om jonge mensen gaat, om kinderen of tieners bijvoorbeeld.

Ik hoop dat er een alternatief kan komen op dierenproeven, maar ik denk dat dat nog een lange weg is... Ondertussen probeer ik er een beetje op te letten, met bijv. make-up :D