Ziektenkosten verzekering wanneer is de grens bereikt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:47

kirri schreef:
En dat is dus waar om gaat, beter dat je de 360 betaald, dan als je 2 weken in het ziekenhuis licht en hoppe tik maar 15.000 af. Dat is veel erger als de 360

Alleen hebben die dingen maar weinig met elkaar te maken. Die 360 euro maken niet dat die dure operaties wel bekostigd kunnen worden. Je kunt ook (beter zelfs) een zorgverzekeringssysteem in elkaar zetten zonder eigen risico.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:48

Aan de ene kant ben ik blij dat we in NL dit zorgsysteem hebben maar aan de andere kant rijzen de prijzen de pan uit. Het is toch van de zotte hoeveel je moet betalen. Kijk nou eens naar gezonde en zieke mensen. Gezonde mensen die bijna niks mankeren en nooit naar de dokter kunnen gaan zetten de grens van het Eigen risico op maximum en de chronisch zieken zijn met 1 keer apotheek al door het ER heen... Die betalen ook meer voor hun ziekenfonds.
Je gaat nu al een scheiding tussen arm en rijk creeëren. Mensen die weinig te besteden hebben omdat ze door de crisis thuis zitten en het moeten doen van een magere WW uitkering moeten nu de keus maken of ze naar de mondhygiënist gaan of niet. Of dat ze een keer het bezoek van de tandarts overslaan omdat ze gaatjes hebben. Of dat ze moeten kiezen tussen een keer ziekenfonds betalen of boodschappen.
En wat ik nog belachelijker vind is dat wanneer je je ziekenfonds niet kunt betalen je na 6 maanden aangemeld word als wanbetaler en dan nog eens meer moet betalen voor je rekening...

Ik zou het fijn vinden als er eens gekeken zou worden naar de verschillende belastingschijven. En dat er een pure inkomensafhankelijke premie zou komen, zonder de zorgtoeslag. Dan kunnen mensen die vrijwel tot niks te besteden hebben ook minder premie betalen.

En dat de kosten voor de zorg de pan uit rijzen ligt geheel aan het kabinet. Zouden die de doorvoering van de langdurige zorg al eerder onder de loep hebben genomen dan was dit probleem helemaal niet ontstaan. Want een persoon waar je alleen maar steunkousen aan moet doen en die voor de rest alles nog zelf doet, die hoort niet in een verzorgingshuis thuis.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:49

Sizzle schreef:
sanne1221 schreef:
Is er niet een regel in de EU dat ze alles gelijk willen gaan trekken? Dan lijkt dit me een goed begin.

Dat wil je helemaal niet. In Duitsland betaal je nog veel meer. Dat merk je alleen minder omdat het grootste deel direct van je loon wordt afgetrokken.
.

Dat valt reuze mee. Je betaalt een percentage van je bruto loon, ik meen 12% en dat voor het hele gezin. Hoe minder je verdient, des te minder je betaalt. Verder betaal je 5 euro voor een recept en eigen risico kennen we hier niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:50

purny schreef:
Aan de ene kant ben ik blij dat we in NL dit zorgsysteem hebben maar aan de andere kant rijzen de prijzen de pan uit. Het is toch van de zotte hoeveel je moet betalen. Kijk nou eens naar gezonde en zieke mensen. Gezonde mensen die bijna niks mankeren en nooit naar de dokter kunnen gaan zetten de grens van het Eigen risico op maximum en de chronisch zieken zijn met 1 keer apotheek al door het ER heen... Die betalen ook meer voor hun ziekenfonds.
Je gaat nu al een scheiding tussen arm en rijk creeëren. Mensen die weinig te besteden hebben omdat ze door de crisis thuis zitten en het moeten doen van een magere WW uitkering moeten nu de keus maken of ze naar de mondhygiënist gaan of niet. Of dat ze een keer het bezoek van de tandarts overslaan omdat ze gaatjes hebben. Of dat ze moeten kiezen tussen een keer ziekenfonds betalen of boodschappen.
En wat ik nog belachelijker vind is dat wanneer je je ziekenfonds niet kunt betalen je na 6 maanden aangemeld word als wanbetaler en dan nog eens meer moet betalen voor je rekening...

Ik zou het fijn vinden als er eens gekeken zou worden naar de verschillende belastingschijven. En dat er een pure inkomensafhankelijke premie zou komen, zonder de zorgtoeslag. Dan kunnen mensen die vrijwel tot niks te besteden hebben ook minder premie betalen.

En dat de kosten voor de zorg de pan uit rijzen ligt geheel aan het kabinet. Zouden die de doorvoering van de langdurige zorg al eerder onder de loep hebben genomen dan was dit probleem helemaal niet ontstaan. Want een persoon waar je alleen maar steunkousen aan moet doen en die voor de rest alles nog zelf doet, die hoort niet in een verzorgingshuis thuis.

Als dat gaat gebeuren dan neem ik een baantje bij de supermarkt en ga ik lekker van 9-17 werken iedere dag.
De mensen met hogere inkomens betalen al aanzienlijk meer belasting.
Nee dan doe mij, en ik denk vele met mij, maar een baan zonder verantwoordelijkheden waarbij ik lekker hersenloos werk kan doen. Scheelt ook aanzienlijk in studiekosten trouwens. Geen opleiding :)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:52

Shadow0 schreef:
kirri schreef:
En dat is dus waar om gaat, beter dat je de 360 betaald, dan als je 2 weken in het ziekenhuis licht en hoppe tik maar 15.000 af. Dat is veel erger als de 360

Alleen hebben die dingen maar weinig met elkaar te maken. Die 360 euro maken niet dat die dure operaties wel bekostigd kunnen worden. Je kunt ook (beter zelfs) een zorgverzekeringssysteem in elkaar zetten zonder eigen risico.

ja maar dat is een utopie, de nederlandse overheid zal dat nooit meer doen :n

het systeem in zweden vind ik ook fijn, enige is dat bv de tandarts alleen vergoed wordt als je een verzekering hebt bij de tandarts zelf en dat kost veel geld

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:53

Maar men gaat alweer aan de zorgtoeslag zitten knibbelen... dus de bevolkingsgroep die jammer genoeg niet genoeg hersens heeft, geen werk heeft en geen hoge functie in een bedrijf zijn dus weer de l*l...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:54

purny schreef:
Maar men gaat alweer aan de zorgtoeslag zitten knibbelen... dus de bevolkingsgroep die jammer genoeg niet genoeg hersens heeft, geen werk heeft en geen hoge functie in een bedrijf zijn dus weer de l*l...

Dus moeten degenen die dat wel hebben maar gestraft worden? of hoe moet ik dit precies zien?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:54

Kirri: het is geen utopie. Op dit moment staan we er niet zo voor open, maar het is veel minder onhaalbaar dan gedacht. (Alleen, hoe meer we meegaan in de beeldvorming dat het onmogelijk is, hoe moeilijker het is om er iets aan te veranderen.)

Rowdine schreef:
Nee dan doe mij, en ik denk vele met mij, maar een baan zonder verantwoordelijkheden waarbij ik lekker hersenloos werk kan doen. Scheelt ook aanzienlijk in studiekosten trouwens. Geen opleiding :)

Doen, zou ik zeggen :j Volkomen valide keuze. Als dat is wat je wilt, vooral doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:57

Rowdine schreef:
purny schreef:

Dus moeten degenen die dat wel hebben maar gestraft worden? of hoe moet ik dit precies zien?

Ik denk dat die groep minder gestraft word dan onze groep chronisch zieken, ouderen, gehandicapten en anderen. Weet je hoeveel medicijnen er niet worden vergoed zelfs als je ze nodig hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:01

purny schreef:
Rowdine schreef:

Ik denk dat die groep minder gestraft word dan onze groep chronisch zieken, ouderen, gehandicapten en anderen. Weet je hoeveel medicijnen er niet worden vergoed zelfs als je ze nodig hebt?

Ik vraag me altijd af hoe het van de andere kant gezien wordt.
Een studie kost veel geld. Niet alleen collegegeld, maar ook op kamers etcetera. Een studie in het buitenland kost nog veel meer geld (vaak!). Daarbij gaat er aanzienlijk meer tijd over een vwo+wo studie heen dan over een vmbo+mbo studie.
Kosten lopen in de tienduizenden euro's.
Vervolgens werken deze wo studenten. Een zeer verantwoordelijke baan, waarbij zo'n 14 uur per dag wordt gemaakt. Ook in het weekend moet er nog een halve dag gewerkt worden.
Dit is overigens niet anders voor bijvoorbeeld ministers, artsen, advocaten etc. Mensen met een dienstdoend beroep, die ook jij soms nodig hebt.
Is het niet oneerlijk dat zij, naast dat ze vele malen meer belasting betalen, ook nog voor de ziektenkosten opdraaien? Moet alles gelijk getrokken worden? En maakt het dan helemaal niet meer uit hoelang iemand heeft gestudeerd of hoeveel verantwoordelijkheid iemand draagt met zijn of haar baan? En let er daarbij op dat zij helemaal geen! aanspraak maken op toeslagen. Want boven modaal verdienen houdt dat tegen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-08-14 16:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:02

Rowdine schreef:
En juist daarom is een ziektekosten verzekering zo'n goed medium :)

Jij denkt dat mensen die geen voedsel meer kunnen betalen, geen schuld hebben bij de zorgverzekeraar? _O-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:02

purny schreef:

Ik denk dat dat heel erg vies tegenvalt. Zit zelf niet op modaal, maar kan geen aanspraak maken op toeslagen, de belastingdienst weet mij voor elk wissewasje te vinden en sociale huur zit er ook absoluut niet in want dat is ook verlaagd mbt het max inkomen. Ik zit ook niet te wachten op die 10 euro verhoging, maarja... Ik ben mij er wel van bewust dat er vorig jaar een verlaging was voor dit jaar ;)

Maar hey... Ik heb een goede baan, goede opleiding, geen studieschuld want ik heb sinds mijn 15de gewerkt...... dus schijnbaar moet ik ook meer betalen terwijl ik meer dan 40 uur per week werk terwijl ik zelf mijn handje niet ophoud ;)
Laatst bijgewerkt door Winged op 27-08-14 16:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:03

Mosh schreef:
Rowdine schreef:
En juist daarom is een ziektekosten verzekering zo'n goed medium :)

Jij denkt dat mensen die geen voedsel meer kunnen betalen, geen schuld hebben bij de zorgverzekeraar? _O-

Nee, dat denk ik helemaal niet. Gekke conclusie die je daar trekt uit hetgeen ik heb geschreven.
Ik denk wel dat de schulden nog veeeeeeeeel hoger zouden zijn als zij niet verzekerd zijn.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:11

Wat ik vreemd vind is dat we steeds meer betalen voor de zorgverzekering, we krijgen steeds minder vergoed en ook de zorginstanties hebben het zwaar vanwege de slechte vergoeding van de verzekeraars. De verzekeraars krijgen dus steeds meer geld en daarnaast ook steefs meer macht. Niet de zorginstantie of betreffende arts maar de zorgverzekering bepaald of en hoe je behandeld wordt. Hoever gaan we hiermee?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:21

Winged schreef:
purny schreef:

Ik denk dat dat heel erg vies tegenvalt. Zit zelf niet op modaal, maar kan geen aanspraak maken op toeslagen, de belastingdienst weet mij voor elk wissewasje te vinden en sociale huur zit er ook absoluut niet in want dat is ook verlaagd mbt het max inkomen. Ik zit ook niet te wachten op die 10 euro verhoging, maarja... Ik ben mij er wel van bewust dat er vorig jaar een verlaging was voor dit jaar ;)

Maar hey... Ik heb een goede baan, goede opleiding, geen studieschuld want ik heb sinds mijn 15de gewerkt...... dus schijnbaar moet ik ook meer betalen terwijl ik meer dan 40 uur per week werk terwijl ik zelf mijn handje niet ophoud ;)

Same here; geen zorgtoeslag, huurtoeslag of wat dan ook, maar intussen ook niet kunnen verhuizen uit mijn studentenkamer omdat ik teveel verdien voor sociale huur en te weinig voor particuliere huur. Als ik dan om me heen kijk en die dat mensen die een inkomen hebben wat een stuk lager is dan dat van mij wél een ruim appartement kunnen huren omdat ze een paar honderd euro huurtoeslag krijgen is dat op z'n zachtst gezegd toch wat irritant.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:24

Sizzle schreef:
sanne1221 schreef:
Is er niet een regel in de EU dat ze alles gelijk willen gaan trekken? Dan lijkt dit me een goed begin.

Dat wil je helemaal niet. In Duitsland betaal je nog veel meer. Dat merk je alleen minder omdat het grootste deel direct van je loon wordt afgetrokken.
.

Maar word ook veel meer vergoed. Tandarts is voor het grootste deel gedekt, controle en behandeling probleemloos. Een vaste vergoeding voor bruggen, kronen etc(die bij regelmatige controles over jaren hoger word) en zelfs mijn kaak repositiespalk werd 100% vergoed. Heb een jaar lang 2x per week fysio gehad, dus zo'n 100 behandelingen. Geen enkele verzekering in Nederland vergoed dat.

Eigen risico is afhankelijk van je inkomen (2%) en wordt bij chronische ziekte gehalveerd. Dit eigen risico wordt per familie berekend, niet pp voor bepaalde factoren (zoals kinderen) trekken ze nog het een en ander af voor ze het eigen risico berekenen. Kinderen die naar school gaan, een opleiding doen of studeren zijn tot 25 meeverzekerd, kinderbijslag loopt tot die tijd ook gewoon door. Ook is het niet zo dat je de eerste kosten helemaal zelf moet dokken maar je betaald oa 10% van je medicijnen(hier max 10 euro), hulpmiddelen, fysio etc zelf tot je aan je eigen risico zit. Ook ziekenhuisopnames betaal je 10 euro per dag voor max 28 dagen.

Denk niet dat ik nog terug naar Nederland ga :n
Dit is niet het enigste wat hier veel beter geregeld is. En over het studeren, sinds komend jaar vervalt ook hier het collegegeld weer.

http://www.krankenkassen.de/gesetzliche ... zahlungen/

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:27

Ammilia, zou het per Bundesland verschillend zijn? Wij kennen geen eigen risico en medicijnen kosten ons 5 euro.
Het is in ieder geval beter geregeld dan in Nederland.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:34

Rowdine schreef:

't Is maar net hoe je het wilt zien. Je kunt het zien als mazzel dat je een goede gezondheid, een goede intelligentie en werk hebt. Je kunt dan zien dat je meer geld overhoudt dan mensen die dat niet hebben, en dat je daarnaast over het algemeen ook nog leuke dingen kunt doen en een redelijk leven kunt leven. Je kunt bedenken dat je mazzel hebt dat je een uitdagende functie hebt en dat je zelf eigenlijk helemaal niet gelukkiger zou worden achter een lopende band.

Maar je kunt het ook alles als straf zien. De straf dat je uitdagend werk moet doen, dat je zorgpremie moet betalen, dat je belasting afdraagt. Allemaal vervelende zaken, want ook al was het mazzel dat je gezond bent, voldoende intelligentie hebt voor een uitdagende baan, het geluk hebt dat je niet bent aangereden, niet je school hebt moeten onderbreken omdat je op een cruciaal moment moest onderduiken voor geweld, geboren bent in een veilig land zonder oorlog, JIJ hebt puur door al die mazzeldingen meer recht op het geld dan wie dan ook, en zeker veel meer dan mensen die toevallig net het verkeerde lot uit de loterij trokken.

Het is maar hoe je het wilt zien.

(Al zijn sommige dingen niet zo subjectief. Maatschappijen met goed en toegankelijk onderwijs en een goed en toegankelijk zorgsysteem zijn veiliger, en mensen zijn gezonder en productiever, en dat geldt zelfs voor mensen die aan de mazzelkant zitten. Kortom: het delen met anderen helpt niet alleen anderen maar ook zeker jezelf.)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:35

Diablo schreef:
Ammilia, zou het per Bundesland verschillend zijn? Wij kennen geen eigen risico en medicijnen kosten ons 5 euro.
Het is in ieder geval beter geregeld dan in Nederland.

Idd vrijwel altijd 5 euro, bij ons ook dat is het minimum. Bij medicijnen boven de 50 euro is het 10% tot max 10 euro eigen bijdrage. Dit is min of meer ons eigen risico

Dit betaal je tot een grens, dan kun je een ''befreiungskarte'' krijgen bij je krankenkasse en betaal je de rest van het jaar niets meer. Dit gaat niet automatisch!

+ dat wij niets betalen bij de huisarts, ook niet voor onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:40

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:

't Is maar net hoe je het wilt zien. Je kunt het zien als mazzel dat je een goede gezondheid, een goede intelligentie en werk hebt. Je kunt dan zien dat je meer geld overhoudt dan mensen die dat niet hebben, en dat je daarnaast over het algemeen ook nog leuke dingen kunt doen en een redelijk leven kunt leven. Je kunt bedenken dat je mazzel hebt dat je een uitdagende functie hebt en dat je zelf eigenlijk helemaal niet gelukkiger zou worden achter een lopende band.

Maar je kunt het ook alles als straf zien. De straf dat je uitdagend werk moet doen, dat je zorgpremie moet betalen, dat je belasting afdraagt. Allemaal vervelende zaken, want ook al was het mazzel dat je gezond bent, voldoende intelligentie hebt voor een uitdagende baan, het geluk hebt dat je niet bent aangereden, niet je school hebt moeten onderbreken omdat je op een cruciaal moment moest onderduiken voor geweld, geboren bent in een veilig land zonder oorlog, JIJ hebt puur door al die mazzeldingen meer recht op het geld dan wie dan ook, en zeker veel meer dan mensen die toevallig net het verkeerde lot uit de loterij trokken.

Het is maar hoe je het wilt zien.

(Al zijn sommige dingen niet zo subjectief. Maatschappijen met goed en toegankelijk onderwijs en een goed en toegankelijk zorgsysteem zijn veiliger, en mensen zijn gezonder en productiever, en dat geldt zelfs voor mensen die aan de mazzelkant zitten. Kortom: het delen met anderen helpt niet alleen anderen maar ook zeker jezelf.)

Ik vind het echt heel vervelend hoe je mijn berichten interpreteert en er steeds vreemde conclusies uit trekt.
Met gestraft worden bedoelde ik MEER en meer afdragen. Niet het hard werken, het hard studeren, het betalen van belasting, premie of wat dan ook ansich.
En bovendien heb ik wel een chronische aandoening, waardoor ik altijd mijn eigen risico opmaak.

Je hebt het steeds maar over mazzel in je bericht. Er zijn er genoeg die er met de pet naar gooien, en waarbij mazzel gewoon geen rol speelt. Ik zou eerder willen spreken van pech in sommige gevallen en niet van mazzel.

En ik ben van mening dat wij een toegankelijk zorg- en schoolsysteem hebben :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:45

Ik heb een paar weken geleden een ziekenhuisopname gehad van 1 dag. Hoppa, daar ging mijn eigen risico van 360,-... Daar baal ik van.. Want dat kan ik gewoon niet in één keer kwijt op dit moment, dus ga het in termijnen betalen... Maar pfft, wat een bedrag. Het is voor mij nog wel te doen, maar het is toch wel even een hap en baal er ook van... Maar goed, ik red me er wel mee.

Veel anderen niet.

Mijn moeder (AOW) heeft last van heel veel verschillende dingen, maar weigert naar het ziekenhuis te gaan. Waarom? Omdat ze het eigen risico niet kan opbrengen. Dus die loopt al anderhalf jaar met ontzettend veel klachten waarvoor ze volgens de HA naar het ziekenhuis voor moet.. Maar dat doet ze dus niet.

Mijn zus (parttime werk) zit bij het GKB en krijgt 50,- in de week. Haar tanden staan zowat rot in haar mond, maar ze kan niet naar de tandarts. Ze leeft elke dag met ontzettend veel pijn... Maar de tandarts kan ze niet heen, want dat moet ze zelf betalen en daar heeft ze het geld gewoon niet voor.. En een aanvullende verzekering voor tandarts komt ze met haar gebit echt niet in, met alle regels die ze hebben. Daarnaast word daarvan zo weinig vergoed en moet je zoveel premie betalen dat het je misschien eens 100,- per jaar scheelt...

Mijn vader (AOW) zijn arm is voor een deel verlamd. Hier kreeg hij eerder altijd fysio voor en dus kon hij nog best veel met die arm. Met de nieuwe prijzen en regelingen omtrent wat vergoed word kan mijn vader niet meer naar de fysio, want daar heeft hij geen geld voor. De laatste jaren neemt de kracht in zijn arm steeds meer af en kan hij hem niet meer helemaal optillen.

Sinds wanneer is het in Nederland normaal dat de armen de zorg niet meer kunnen krijgen die ze nodig hebben omdat het te duur is? Dat is toch van de zotte... En dat het ook geaccepteerd word. Iedereen blijft het maar oké vinden. Wanneer gaan we er eens goed tegenin?
Laatst bijgewerkt door ElineS op 27-08-14 16:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:47

Rowdine schreef:
Je hebt het steeds maar over mazzel in je bericht. Er zijn er genoeg die er met de pet naar gooien, en waarbij mazzel gewoon geen rol speelt. Ik zou eerder willen spreken van pech in sommige gevallen en niet van mazzel.

Ook binnen Nederland is de groep die kan studeren op uni-niveau in de minderheid. De meesten kunnen het niet, zonder dat ze daar ook maar enige invloed op hebben gehad. Pure mazzel als je dat wel kunt :j

(En als je het wereldwijd bekijkt kun je helemaal niet ontkennen dat je heel veel geluk hebt dat je in dit stukje wereld in deze tijd geboren bent.)

Overigens
Citaat:
Het gestraft worden bedoelde ik MEER en meer afdragen

Misleiding. Het belastingstelsel in Nederland is in de praktijk niet progressief (rijkere mensen betalen relatief niet meer belasting dan mensen met lage inkomens), en met name de hoge inkomens gaan er verder op vooruit. Ze dragen dus niet steeds meer, maar juist steeds minder af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:05

Mensen met hogere inkomens dragen wel meer af, en het systeem is wel progressief, maar kent een minimum. Anyway ik trek me terug uit het topic want ik word een beetje moe van alle negatieve reacties en conclusies die er worden getrokken.
Het lijkt of iedereen weet hoe de samenleving dan wel in elkaar zou moeten steken, maar ondertussen zitten zij niet in Den Haag? Iets met de beste stuurlui :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:21

Rowdine schreef:
Ik begin me echt af te vragen of iedereen hier wel weet hoe de gezondheidszorg in elkaar steekt?
Weten jullie wat een MRI scan kost? Of een CAT scan? Of anesthesie?
Weten jullie wat het kost om zoveel personeel aan de gang te houden die bij een operatie aanwezig is? Of voor de nazorg? Hoeveel het kost om de laboranten onderzoek te laten doen? Hoeveel het kost als een leukemie patient in volledige afzondering moet liggen na een beenmergtransplantatie? Etc etc etc etc etc.
En hebben jullie er wel eens bij nagedacht wat je zou doen als je zelf deze zorg nodig hebt? Betaal je dan liever direct? of ben je dan ineens wel blij met ziektekosten verzekering? Ik denk het laatste.

Serieus, ik weet wat het kost. Maar d'r worden ook te veel fouten gemaakt of dingen dubbel gedaan die ons geld kosten.

Even mijn eigen voorbeeld. Ik kom bij de huisarts met benauwdheidsklachten na een operatie. Ik slik verschillende medicijnen na aanleiding van die operatie en het lijkt op een zware allergie. Toch wil mijn huisarts een longembolie uitsluiten. Hij stuurt me voor bloedonderzoek naar een kliniek. Kosten 90 euro. Volgende ochtend belt hij me op dat de uitslag niet eenduidig is. Vervolgens moet ik naar de eerste hulp van het ziekenhuis voor een longscan.
In het ziekenhuis doen ze vervolgens niet eerst dat onderzoek. Nee, ze doen eerst de zelfde bloedtest... Die mislukt, dus doen ze een tweede. Daarna doen ze eerst nog 3 andere tests voor ze de longscan doen. Elke test is negatief, ik ben er 8 uur geweest...

De tests zijn niet waar de huisarts mij voor gestuurd heeft. Maar in dit geval bepaald het ziekenhuis dat je niet dat ene onderzoek kan doen. Dat kan alleen maar als je netjes via de wachtlijsten gaat (en dan vaak nog niet, want dan beslist meestal de arts in het ziekenhuis alsnog). Die paar 1000 euro hadden bespaard kunnen worden als de procedure logischer was.

Er zou veel meer controle moeten zijn op wat waar gebeurd. En misschien is ons systeem van huisarten niet zo goed als ziekenhuizen er niet aan mee werken. (Mede omdat die vaak niet in loondienst zijn)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:41

purny schreef:

Dat is er al, er wordt een percentage ingehouden op het bruto salaris.
Dus hoe meer je verdient, hoe meer je betaald.

Daarnaast zegt het totaal niets dat iemand met een hoger inkomen ook meer te besteden zouden hebben.
Vaak hebben deze mensen ook andere vaste lasten (bv duurder huis) waardoor ze netto soms ook niet heel veel extra's overhouden.