ALS Ice Bucket Challenge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Re: ALS Ice Bucket Challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:21

*\o/* *\o/* *\o/*

As of Sunday, August 24, The ALS Association has received $70.2 million in donations compared to $2.5 million during the same time period last year (July 29 to August 24). These donations have come from existing donors and 1.3 million new donors to The Association.

Bron: http://www.alsa.org/news/media/press-re ... 82414.html

*\o/* *\o/* *\o/*

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:28

Dimple schreef:
Hype of geen hype. Lol of geen lol. Het gaat erom dat mensen er bekend mee worden, geld doneren etc.

Hoe je het zelf ook vindt...........hoeveel lol je er mee hebt om het filmpje te maken, dat boeit toch allemaal niet? Alsof het alleen maar serieus moet zijn, alsof ze het belachelijk maken? Kom op zeg.

Kijk naar het groter geheel!

het gaat er om... Nee jij vindt dat het daar om gaat. Maak van een mening geen feit, zoveel mensen zoveel meningen. En iedereen is vrij om zijn mening te uiten.

Wat mij betreft zou het er om moeten gaan om mensen bewust te maken, niet om er alleen mee bekend te worden. Ik ben ook bekend met Embola, maar ik ben mij er niet bewust van. Dus heb ik gestort? Nee. Help ik mee? Nee. Denk ik er aan in mijn leven? Nee. heel hard, maar nee. Embola is een "ver van mijn bed show" en ik heb er nog geen campagnes over gezien behalve een aantal nieuwsberichten. Ik ben er dus wel bekend mee, maar me niet bewust er van. Wanneer ik er echt bewust van zou zijn, zou het mij vast veel meer aangrijpen en zal ik ook eerder geld storten.

Ik vind dus dat je mensen bewust moet maken met een campagne, niet bekend. en met iets als ALS kan dat alleen maar door er serieus over te zijn, want het is iets bloed serieus. Met een lolletje maak je misschien mensen met de ziekte bekend, die zullen met wat mazzel eenmalig een donatie doen.. Maak je mensen bewust? Dan zullen er veel mensen donateur worden en geld blijven storten.

Maar he, dat is maar mijn mening :)
Laatst bijgewerkt door Nessah op 25-08-14 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:29

MacavityL schreef:
*\o/* *\o/* *\o/*

As of Sunday, August 24, The ALS Association has received $70.2 million in donations compared to $2.5 million during the same time period last year (July 29 to August 24). These donations have come from existing donors and 1.3 million new donors to The Association.

Bron: http://www.alsa.org/news/media/press-re ... 82414.html

*\o/* *\o/* *\o/*

Dat is super nieuws zeg! Hopelijk is dit het begin van een medicatie wat ontwikkeld kan worden vanwege nieuw geld.. Ik hoop het!

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:39

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:38

Ja hoor, net ook een bak ijswater over m'n hoofd gegooid... Poeh, was kouder dan verwacht :+

EDIT; hier in mijn omgeving stond er bij elk filmpje dit; "als je het niet binnen 24 uur doet doneer je 25 euro aan het ALS fonds."
Dan doen die mensen dat en doneren ze niks. In mijn ogen lijkt het dan alsof je het doet omdat je niet wilt doneren. Maar oke, hun geld.

Ik ga trouwens wel wat doneren *\o/*
Laatst bijgewerkt door lotlot2 op 25-08-14 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:48

Heimdallr schreef:
Naskapower schreef:
Ik zou er absoluut niet blij mee zijn als ik genomineerd zou worden. Ben zeker niet van pan om een emmer ijswater over mijn hoofd te gooien, mocht ik aan het einde van de maand geld overhouden dan gaat dat op de spaarrekening. Als ik iets wil doneren bepaal ik zelf wel waaraan ik het doneer.

bedoel je hiermee te zeggen dat je niet zou doneren aan de ALS stichting?

er zijn zoveel ziektes... waarom zou ALS het verdienen? net als kika of iets... juist die krijgen al zoveel geld. dan liever een minder bekende even erge ziekte...

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:14

Precies, dit moet ieder voor zichzelf weten!
Ik doneer ook echt niet aan alles! Als je alleen al weet voor hoeveel ziektes ze aan de deur komen met een collectebus!
De een geef ik wel, de andere niet. En dat doe ik echt niet omdat de ene ziekte erger is als de andere.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:54

*\o/* *\o/* *\o/*

The ALS Association has received $88.5 million in donations compared to $2.6 million during the same time period last year (July 29 to August 26). These donations have come from existing donors and 1.9 million new donors to The Association, which is incredibly grateful for this tremendous outpouring of support.

*\o/* *\o/* *\o/*

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:57

Ik vind dat het zijn doel voorbij is geschoten. Vele kieperen de emmer 'zomaar' over hun hoofd.
Als ik doneer, hoeft niet iedereen het te weten. :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:04

Afbeelding

Mijn oude school doet vrijdag ook mee! :D
Dat wordt foto's maken :+

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:28

Hebben jullie dan ook gelezen dat juist de stichting nog heel veel proeven op dieren doet? :o Echt pijnlijke proeven die dodelijk zijn, nu hebben ze zoveel geld gekregen en zijn nog meer dieren de dupe ervan |(

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:32

Ärzteverein warnt vor Unterstützung grausamer Tierversuche der ALS-Forschung

Promis, Politiker und auch ganz normale Leute – alle schütten sich derzeit Eiswasser über den Kopf und spenden für eine Organisation in den USA, die die Erforschung einer seltenen Nervenkrankheit unterstützt. Den wenigsten dürfte bekannt sein, dass sie damit grausame und sinnlose Tierversuche finanzieren. Die bundesweite Vereinigung Ärzte gegen Tierversuche bittet alle Eiswassernominierten, nicht an die ALS Association zu spenden.

Bis vor wenigen Tagen den meisten Menschen sicherlich noch völlig unbekannt, ist die Amyotrophe Lateralsklerose (ALS) dank des originellen und sich lauffeuerartig im Netz verbreitenden Spendenaufrufs derzeit in aller Munde. Ist man nominiert, muss man sich entweder einen Eimer Eiswasser über den Kopf schütten oder an die ALS Association spenden. Viele Promis lassen sich nicht lumpen und tun beides – für den vermeintlich guten Zweck. Mittlerweile sind 80 Millionen Dollar Spendengelder zusammen gekommen, und täglich werden es mehr.

Die bundesweite Vereinigung Ärzte gegen Tierversuche mit ihren rund 1.400 Mitgliedern warnt, dass mit der gut gemeinten Aktion grausame und sinnlose Tierversuche finanziert werden.

„Die ALS-Gesellschaft macht keinen Hehl daraus, bei ihren Forschungen auf „Tiermodelle“ zu setzen, wie es im lebensverachtenden Jargon der Tierexperimentatoren heißt“, weiß Dr. med. vet. Corina Gericke, Vorstandsmitglied der Ärzte gegen Tierversuche. Hauptsächlich werden genmanipulierte Mäuse und Ratten verwendet, die durch Ausschalten eines Gens ähnliche Symptome aufweisen wie ALS-Patienten. Die Tiere leiden an fortschreitenden Lähmungen und sterben qualvoll.

„Dabei ist seit Jahren bekannt, dass Tierversuche für die ALS-Forschung ein völliger Fehlgriff sind“, erklärt Tierärztin Gericke.

Trotz jahrelanger Tierversuchsforschung sind bislang nur ein Dutzend Wirkstoffe, die bei Mäusen die Symptome linderten, in klinischen Studien am Menschen getestet worden. Alle – bis auf einen – versagten vollständig, und der eine Wirkstoff hat für ALS-Patienten nur einen marginalen Nutzen. Beispielsweise verlängert Lithium die Überlebenszeit von SOD1-Mäusen, einer häufig verwendeten Linie, um 30 Tage. Bei drei separaten klinischen Studien mit Hunderten Patienten und Kosten von 100 Millionen Dollar kam heraus, dass Lithium keinerlei therapeutischen Effekt hatte.

Die Ärztevereinigung warnt seit langem vor den Gefahren des Tierversuchs, denn schon gesunde Tiere und Menschen unterscheiden sich in ihrer Reaktion auf Substanzen wesentlich. Bei der ALS-Forschung werden künstlich durch Genmanipulation geschädigte Tiere verwendet, die das komplexe Krankheitsbild des Menschen nicht abbilden können. So stirbt die häufig verwendete Maus-Mutante TDP 43 an Darmverschluss, weil ihr Darm gelähmt wird und nicht an Muskelschwund wie die menschlichen Patienten. „Die Übertragung von Ergebnissen aus Tierversuchen auf den Menschen ist reine Spekulation“, ist sich die Tierärztin sicher.

Vor diesem Hintergrund überrascht es nicht, dass der amerikanischen Arzneimittelbehörde FDA zufolge 92 % der potentiellen Medikamente, die sich im Tierversuch als wirksam und sicher erwiesen haben, durch die klinische Prüfung fallen, weil sie gar nicht oder anders wirken oder aber schädlich für den Menschen sind.

Die Vereinigung Ärzte gegen Tierversuche fordert alle Eiswassernominierten auf, nicht an die ALS Association zu spenden, um sich nicht mitschuldig zu machen an deren leidvollen und unsinnigen Tierversuchen. Gleichzeitig fordert sie den ALS-Verband auf, die Forschung an Tieren umgehend einzustellen und die Spendengelder für tierversuchsfreie Tests mit menschlichen Zellen, Computersimulationen und Biochips einzusetzen. Nur so kann die ALS-Forschung zu Fortschritten kommen.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:03

Ik vind het mooi dat de nieuwste nominatie 'hype' een keer niet om zuipen of iets dergelijks gaat en dat de stichting zoveel geld op heeft gehaald. Toch sta ik hier niet helemaal achter.

hengstveulen schreef:
Hebben jullie dan ook gelezen dat juist de stichting nog heel veel proeven op dieren doet? :o Echt pijnlijke proeven die dodelijk zijn, nu hebben ze zoveel geld gekregen en zijn nog meer dieren de dupe ervan |(

Onder andere om dit soort redenen, heel veel mensen die het doen hebben zich niet verdiept in de stichting of weten niet eens wat de ziekte doet.

en dan ook nog alle mensen (vooral jongeren) die het voor de hype doen en dus niet doneren, vaak niet eens weten waar ALS voor staat.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:07

Mijn held _/-\o_
En voor er gezeur komt dat hij het niet over zich heen gooit...nou heel simpel hij vindt dat het gewoon normaal moet zijn om zoiets te doneren en hij is tegen al dat hype gedoe van ''als je het niet doet,kost het je een biertje/ijsje/bbq ect ect.
Ik ken mensen die hebben het gedaan want dan hoeven ze geen geld te storten,nou volgens werkt het spel niet zo maar ja ze staan wel met hun smoeltjes op FB en Youtube.......... :( echt zo jammer van eigenlijk een leuke actie.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:31

Cchanny schreef:
Ik vind dat het zijn doel voorbij is geschoten. Vele kieperen de emmer 'zomaar' over hun hoofd.

Maar er zijn ook 1.9 miljoen mensen die een emmer over hun hoofd hebben gekiept en wel hebben gedoneerd. *\o/*

hengstveulen schreef:

De stichting doet geen proeven op dieren, zij financieren onderzoeken die mogelijk dieren in hun experimenten meenemen. Wel/geen dierexperimenten bij wetenschappelijk onderzoek en de vooruitgang hiervan lijkt me verder niet in dit topic thuis horen, maar dierexperimenten worden (helaas) bij de meeste modellen voor ziekten gebruikt, dus ook voor kanker, MS, alzheimer, parkinson, etc, etc. Echter, de stichting financieert ook onderzoeken die geen (directe) diermodellen gebruiken (denk bijvoorbeeld aan MRI onderzoek bij mensen).

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:33

MacavityL schreef:
De stichting doet geen proeven op dieren, zij financieren onderzoeken die mogelijk dieren in hun experimenten meenemen. Wel/geen dierexperimenten bij wetenschappelijk onderzoek en de vooruitgang hiervan lijkt me verder niet in dit topic thuis horen, maar dierexperimenten worden (helaas) bij de meeste modellen voor ziekten gebruikt, dus ook voor kanker, MS, alzheimer, parkinson, etc, etc. Echter, de stichting financieert ook onderzoeken die geen (directe) diermodellen gebruiken (denk bijvoorbeeld aan MRI onderzoek bij mensen).

Maar dat weet niet iedereen en dit kan wel een reden zijn dat ze niet aan een stichting die dierproeven doet/moet doen willen doneren maar bijvoorbeeld liever aan iets als het WWF.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:52

Pearlx schreef:
MacavityL schreef:

Maar dat weet niet iedereen en dit kan wel een reden zijn dat ze niet aan een stichting die dierproeven doet/moet doen willen doneren maar bijvoorbeeld liever aan iets als het WWF.

Bijna alle medicijnen zijn ooit getest op dieren, voordat zij op de markt kwamen/komen, Dus ook jouw paracetemolletje. Moet je die ook niet meer slikken als je hoofdpijn hebt ;) Eigenlijk zou je dan ook niet onder narcose gebracht moeten worden etc etc. Hoe hard ook, maar de medische wereld wordt nu eenmaal getest op dieren. Gelukkig zijn ze steeds verder op weg om alternatieven aan te bieden. En je zegt dat weet niet iedereen, dat is struisvogel politiek. Of naïef zelfs. Moet dan altijd denken aan de kiloknallers in de supermarkt en dan zeggen dat je niet weet dat die dieren het slecht hebben gehad..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:55

maar op mijn Facebook is het zegmaar doneer aan ALS OF!! gooi een emmer water over je hoofd... dus iedereen die die emmer gooit doneert niets...

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:56

Dat weet ik, dat ook mijn paracetamolletje getest is op dieren, ik wil alleen mensen er van bewust maken dat het niet lollig een emmertje ijswater over je hoofd gooien is, maar dat er veel meer mee samen hangt :j

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:59

Nessah schreef:
Bijna alle medicijnen zijn ooit getest op dieren, voordat zij op de markt kwamen/komen, Dus ook jouw paracetemolletje. Moet je die ook niet meer slikken als je hoofdpijn hebt ;) Eigenlijk zou je dan ook niet onder narcose gebracht moeten worden etc etc. Hoe hard ook, maar de medische wereld wordt nu eenmaal getest op dieren. Gelukkig zijn ze steeds verder op weg om alternatieven aan te bieden. En je zegt dat weet niet iedereen, dat is struisvogel politiek. Of naïef zelfs. Moet dan altijd denken aan de kiloknallers in de supermarkt en dan zeggen dat je niet weet dat die dieren het slecht hebben gehad..

Alleen heb ik me goed ingelezen over 'mijn paracetamolletje' of kiloknaller, en zo ook ALS en de stichting. Anderen komen er misschien later pas achter dat ze doneren aan iets waar ze misschien niet volledig achterstaan puur omdat ze reageren op een of andere hype.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:38

unihorses schreef:
maar op mijn Facebook is het zegmaar doneer aan ALS OF!! gooi een emmer water over je hoofd... dus iedereen die die emmer gooit doneert niets...

Precies dit. Het lijkt dan alsof je niks wilt doneren.

Ik heb ijswater over mezelf heen gegooid maar heb ook gedoneerd.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:48

Iedereen maakt zich druk over die ALS Ice Bucket Challenge in plaats van zich druk te maken om 15.000 kinderen die per dag van de dorst sterven.
Het idee achter de ALS IBC vind ik erg goed. Maar absoluut waterverspilling!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:09

ik snap echt werkelijk waar niet waar toch elke keer die gruwelijke azijnpisserij vandaan komt...ik kan er woest om worden.
Kindjes in Afrika hebben dorst..de jeugd doet zomaar mee..wat een gezeik. ALS is gruwelijk en als je voor de arme kindjes wil gaan zonder water, verzin een actie of begin een jankactie op tv als een beetje humor al niet goed is.

IK vind het niet boeiend hoe ze het doen. Ik ben blij dat er op deze manier misschien een toekomst is voor mensen met ALS. Net zoals ik geef aan de arme kindjes in Afrika en oh ja, voordat je die weer krijgt. ik steun ook mensen in mijn eigen land. Heb ik zo alle randvoorwaarden gehad of valt er nog meer te zeiken. Echt triest dit.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:12

TinekeHorses schreef:
Iedereen maakt zich druk over die ALS Ice Bucket Challenge in plaats van zich druk te maken om 15.000 kinderen die per dag van de dorst sterven.
Het idee achter de ALS IBC vind ik erg goed. Maar absoluut waterverspilling!

Ik zou zeggen: doneer wat extra voor afrika. op stop een emmer ijsblokjes in een zak en stuur het daarheen..

waarom nou weer in plaats van..er is aandacht genoeg voor afrika. Mogen we ons daarom niet druk maken om de ellende hier??

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:16

gekvanfleur schreef:
ik snap echt werkelijk waar niet waar toch elke keer die gruwelijke azijnpisserij vandaan komt...ik kan er woest om worden.
Kindjes in Afrika hebben dorst..de jeugd doet zomaar mee..wat een gezeik. ALS is gruwelijk en als je voor de arme kindjes wil gaan zonder water, verzin een actie of begin een jankactie op tv als een beetje humor al niet goed is.

IK vind het niet boeiend hoe ze het doen. Ik ben blij dat er op deze manier misschien een toekomst is voor mensen met ALS. Net zoals ik geef aan de arme kindjes in Afrika en oh ja, voordat je die weer krijgt. ik steun ook mensen in mijn eigen land. Heb ik zo alle randvoorwaarden gehad of valt er nog meer te zeiken. Echt triest dit.

Als het andere hun leven kost vind ik dat best wel boeiend.
Ik vind het gewoon ambivalent dat er op deze manier geld wordt ingezameld voor ALS.
Je helpt mensen met ALS maar ondertussen verspil je verschrikkelijk veel water waar Nederland ook hard geld aan uit geeft.

Dat vind ik gewoon geen doordachte actie. Prima om geld in te zamelen voor ALS maar doe dat dan ook op een goede en eerlijke manier.

Edit: Het gaat hier niet specifiek om dat er meer geld en aandacht naar Afrika moet. Maar om het feit dat wij Nederland zelf geld uitgeven voor waterprobleem wereldwijd en bezuinigingen hierop. Vervolgens massaal water gaan verspillen vind ik hier dan niet helemaal bij passen.