Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joostvangestel schreef:Overigens, toen ik in Finland woonde sprak ik ook altijd Nederlands met mijn lotgenoten. Als er derden in het gesprek bijkwamen schakelden we dan netjes over in het Engels.
Klein testje: ongeveer 90% van de Nederlandse bevolking spreekt conversationeel Engels. Hoeveel van jullie spreken Engels met andere Nederlanders als je bijvoorbeeld in Londen bent?
Sammie schreef:Misschien zijn alleen Nederlanders daar zo principeel in? Ik heb ooit eens een docu gezien van de smeltkroes van Amerika en daar wonen bijv. Chinezen al voor tig jaar en die spreken geen woord Engels. Maar zijn wel succesvol met hun eigen zaak/ werk etc.
Ik vind het niet slim, maar het kan dus blijkbaar wel
phormicola schreef:Wij werden vandaag nog beledigd door een winkelier.
Mijn man is Amerikaans en probeert al jaren Nederlands te leren, maar is erg onzeker en heeft geen talenknobbel. Hij wilde vandaag op de markt iets vragen aan een oudere vrouw achter een kraam. Meteen zei ze 'versta er geen reet van, je spreekt maar Nederlands hier'.
Lekker dan voor iemand die zo z'n best doet, vond het echt zielig voor 'm
SAKKIA schreef:Ik weet niet of je weleens "Ik Vertrek" kijkt, maar het is beschamend hoeveel Nederlanders er naar het buitenland vertrekken om daar een zaak op te zetten, zonder ook maar 1 woord in de taal van het land waar ze naar toe gaan te spreken.
vrouwke schreef:KimD schreef:Wat die vrouw deed is fout, maar hoe jij reageert is imo ook ronduit asociaal.Klant is koning, en daar moet jij ten alle tijden netjes tegen blijven. Ook als je zo ontzettend geïrriteerd raakt. En imo ben je wel rascistisch als je zegt dat 'in deze winkel NL wordt gesproken.' Gaat lekker worden als wij in een ander land op vakantie zijn...
Dat vind ik niet.
Als een Nederlander in Duitsland komt wordt van verwacht dat die Duits spreekt.
Als een Nederlander in Engeland komt wordt er verwacht dat die Engels spreekt.
Als er een Engelse in Nederland komt wordt ook verwacht van de Nederlander dat die Engels spreekt.
Idem dito met een Duitser.
Slaat toch nergens op?
purny schreef:Ik ken genoeg Nederlanders die dat gedrag ook vertonen. Van dichtbij meegemaakt. Maar net wat ook al voorbij kwam. Als een Hollandse winkelier dit had gedaan, had hier dan ook een topic van geweest?
purny schreef:Hoevaak ik wel niet de mededeling kreeg als iemand 5 cent terug kreeg: Laat maar zitten. Dat legde ik altijd bovenop mijn kassa en als er dan iemand kwam en die had net tekort legde ik het eventjes bij van het extra geld. Of inderdaad mensen zijn te beroerd om te helpen of te geven.
Lange tijd geleden heb ik een keer een stuk brood van de Subway over gehad. De eerste beste dakloze die ik tegen kwam gaf ik mijn broodje en de man was dolgelukkig.
Ailill schreef:purny schreef:Hoevaak ik wel niet de mededeling kreeg als iemand 5 cent terug kreeg: Laat maar zitten. Dat legde ik altijd bovenop mijn kassa en als er dan iemand kwam en die had net tekort legde ik het eventjes bij van het extra geld. Of inderdaad mensen zijn te beroerd om te helpen of te geven.
Lange tijd geleden heb ik een keer een stuk brood van de Subway over gehad. De eerste beste dakloze die ik tegen kwam gaf ik mijn broodje en de man was dolgelukkig.
Dat bedoel ik dus, ik denk dat je als caissière vaker iets te veel mag houden dan dat je te kort komt, maar dit is mijn persoonlijke ervaring en dat was achter bar, niet geheel te vergelijken.
Dat laatste doe ik niet snel meer, begin dit jaar terwijl het echt koud was buiten, in Oxford voor een daklose meneer een grote koffie, twee broodjes en wat vers sap gekocht (11 pond). Kom ik terug en wil het aan de betreffende meneer geven, werd niet heel erg gewaardeerd
Sammie schreef:Ik denk dat een vakantie anders is dan dat je in een land woont. Ik snap trouwens heel goed dat mensen schakelen naar hun eigen taal, maar net doen of je iemand niet verstaat slaat natuurlijk nergens op. En dat gebeurt vaker dan je denkt.
JoopC schreef:Ailill schreef:Ik snap de vraag niet.
Door wie werd die actie niet gewaardeerd?
Ailill schreef:JoopC schreef:
Door wie werd die actie niet gewaardeerd?
Door die dakloze meneer, althans ik ben er van uit gegaan dat hij dat was. Meneer sloeg nog net niet de koffie uit m'n handen, zeker met z'n verkeerde been uit bed gestapt.
Alhoewel ik het me goed kan indenken dat ook dakloze mensen af en toe geen zin hebben in ongevraagde hulp.