Mensen worden steeds asocialer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:03

Misschien zijn alleen Nederlanders daar zo principeel in? Ik heb ooit eens een docu gezien van de smeltkroes van Amerika en daar wonen bijv. Chinezen al voor tig jaar en die spreken geen woord Engels. Maar zijn wel succesvol met hun eigen zaak/ werk etc.

Ik vind het niet slim, maar het kan dus blijkbaar wel

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:07

joostvangestel schreef:
Overigens, toen ik in Finland woonde sprak ik ook altijd Nederlands met mijn lotgenoten. Als er derden in het gesprek bijkwamen schakelden we dan netjes over in het Engels.

Klein testje: ongeveer 90% van de Nederlandse bevolking spreekt conversationeel Engels. Hoeveel van jullie spreken Engels met andere Nederlanders als je bijvoorbeeld in Londen bent?

Ik spreek graag Engels, vind het een leuke taal en toen ik in Amerika was sprak ik, ook als ik tegen de Nederlanders praatte, gewoon Engels. Ik sprak enkel Nederlanders als het Nederlanders onder elkaar is. Niet in het openbaar.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:10

Sammie schreef:
Misschien zijn alleen Nederlanders daar zo principeel in? Ik heb ooit eens een docu gezien van de smeltkroes van Amerika en daar wonen bijv. Chinezen al voor tig jaar en die spreken geen woord Engels. Maar zijn wel succesvol met hun eigen zaak/ werk etc.

Ik vind het niet slim, maar het kan dus blijkbaar wel

Ik vind dat altijd zo apart als ik bij de Chinese afhaal sta te wachten op mijn eten, de kassière dat doorgeefluik opengooit en begint te brullen in het Chinees. Vroeger eens gevraagd of ze boos was op de kok, maar dat bleek niet. :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:13

phormicola schreef:
Wij werden vandaag nog beledigd door een winkelier.

Mijn man is Amerikaans en probeert al jaren Nederlands te leren, maar is erg onzeker en heeft geen talenknobbel. Hij wilde vandaag op de markt iets vragen aan een oudere vrouw achter een kraam. Meteen zei ze 'versta er geen reet van, je spreekt maar Nederlands hier'.
Lekker dan voor iemand die zo z'n best doet, vond het echt zielig voor 'm :(

Leuk is anders maar wel begrijpelijk.

Want tegenwoordig zijn er zoveel buitenlanders die geen nederlands willen leren en dan zien ze het niet meer dat het je man is die zijn best doet.

Men is het gewoon zo zat, al die buitenlanders tegenwoordig en vaak zijn ze nog a-sociaal en onbeschoft.

En wees eerlijk, het loopt ook uit de spuigaten en niks dan ellende tegenwoordig, vreselijk.

Ze durven het zelfs in hun hoofden te halen dat het discriminatie is en of het erop te gooien, als wij iets doen en of zeggen wat hun niet bevallen terwijl ze zelf aan de allerergste discriminatie doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:14

SAKKIA schreef:
Ik weet niet of je weleens "Ik Vertrek" kijkt, maar het is beschamend hoeveel Nederlanders er naar het buitenland vertrekken om daar een zaak op te zetten, zonder ook maar 1 woord in de taal van het land waar ze naar toe gaan te spreken.

Ik vind dat niet zozeer beschamend als heel informatief: we hechten soms ook wel erg veel waarde aan de taal, terwijl het dus lang niet altijd zo'n probleem is als wij ervan maken. Al zie je wel dat het in een aantal gevallen zeker wel heel handig kan zijn om de taal te spreken, maar er zijn toch ook mensen die ver komen zonder dat.

Verder heeft een kennis van mij veel vervelende ervaringen. Hij is afkomstig uit Iran, woont hier al tijden, spreekt prima Nederlands, maar heeft ook kennissen in het buitenland die ook uit Iran komen. Die kennissen spreken als ze hier op vakantie zijn natuurlijk geen Nederlands, en dus spreken ze onderling (!, dus niet met mensen in de winkel of de buschauffeur of wat dan ook) Iraans en geen Nederlands. De opmerkingen die hij dan krijgt zijn behoorlijk niet netjes.

Terwijl een deel van mijn familie onderling Fries spreekt en daar toch nooit kritiek op krijgt, en ook op mijn eigen vakanties, als ik uitgebreid overleg met anderen in het Nederlands heb ik daar nog nooit iets op gehoord.

Ragdollcat

Re: Mensen worden steeds asocialer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:19

Ikzelf heb er geen problemen mee als ze nog niet goed nederlands kunnen, komt vanzelf wel met wat hand en voetenwerk en een paar woordjes.

Het is hun gedrag wat me behoorlijk irriteert en dat ze daarvan misbruik maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:22

Ik ken genoeg Nederlanders die dat gedrag ook vertonen. Van dichtbij meegemaakt. Maar net wat ook al voorbij kwam. Als een Hollandse winkelier dit had gedaan, had hier dan ook een topic van geweest?

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:25

vrouwke schreef:
KimD schreef:
Wat die vrouw deed is fout, maar hoe jij reageert is imo ook ronduit asociaal. ;) Klant is koning, en daar moet jij ten alle tijden netjes tegen blijven. Ook als je zo ontzettend geïrriteerd raakt. En imo ben je wel rascistisch als je zegt dat 'in deze winkel NL wordt gesproken.' Gaat lekker worden als wij in een ander land op vakantie zijn...

Dat vind ik niet.
Als een Nederlander in Duitsland komt wordt van verwacht dat die Duits spreekt.
Als een Nederlander in Engeland komt wordt er verwacht dat die Engels spreekt.
Als er een Engelse in Nederland komt wordt ook verwacht van de Nederlander dat die Engels spreekt.
Idem dito met een Duitser.
Slaat toch nergens op?

wat ben ik het hier mee eens zeg! we zijn in nederland dus onze taal onze cultuur en respect naar ons land wat je in huis doet moeten ze zelf weten maar op straat.. ik word echt zo ziek van die buitenlanders de laatste tijd! ik ben geen racist maar dit is gewoon keiharde waarheid! als ze niet onze taal en onze cultuur accepteren rotten ze maar lekker op dit is ook zo als wij als nederlanders ergens anders heen gaan dit is gewoon vrijheid van meningsuiting

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:25

Wat betreft je eerste voorbeeld, daar kan ik niet over oordelen. Er zijn te veel punten die niet bekend zijn (o.a. wat die mensen daadwerkelijk zeiden) om een oordeel te kunnen geven.

Wel heb ik een mening over het laatste voorbeeld (10 cent te kort komen). Ik begrijp heel goed dat een product een prijs heeft en dat er regels/wetten zijn. Toch had ik in dit geval die 10 cent laten zitten of uit eigen zak betaald, in mijn ogen is dit een stukje service naar je klant toe (max. 2 euro imo). Uiteraard moet dit niet 3 keer per week gebeuren.

Sta zelf regelmatig in de rij ergens en dan heeft iemand te weinig geld, vaak gaat het hier om jonge kinderen of verstandelijk beperkte mensen, al is dit voor mij niet van doorslaggevend belang. Van de week stond er een meneer met het syndroom v. down voor mij met een doos ijsjes en kwam 30 cent te kort, zowel de caissière als 2 mensen voor mij boden totaal geen hulp.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:28

purny schreef:
Ik ken genoeg Nederlanders die dat gedrag ook vertonen. Van dichtbij meegemaakt. Maar net wat ook al voorbij kwam. Als een Hollandse winkelier dit had gedaan, had hier dan ook een topic van geweest?

Mee eens!

Vind ze ook tegenwoordig irri en onbeschoft.

Niemand heeft nog respect meer voor elkaar en dat is ontzettend jammer.

Graag zie ik het zo:

Alles en iedereen en alle nationaliteiten en culturen en zwart, geel, rood of blank, dat die goed met elkaar omgaan en elkaar respecteren en in vrede leeft. Dat er goed samengewerkt wordt om de vrede over de hele wereld te bevorderen en te houden.

Dat de slechterikken direct goed aangepakt worden en afgevoerd................

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:29

Hoevaak ik wel niet de mededeling kreeg als iemand 5 cent terug kreeg: Laat maar zitten. Dat legde ik altijd bovenop mijn kassa en als er dan iemand kwam en die had net tekort legde ik het eventjes bij van het extra geld. Of inderdaad mensen zijn te beroerd om te helpen of te geven.

Lange tijd geleden heb ik een keer een stuk brood van de Subway over gehad. De eerste beste dakloze die ik tegen kwam gaf ik mijn broodje en de man was dolgelukkig.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:32

purny schreef:
Hoevaak ik wel niet de mededeling kreeg als iemand 5 cent terug kreeg: Laat maar zitten. Dat legde ik altijd bovenop mijn kassa en als er dan iemand kwam en die had net tekort legde ik het eventjes bij van het extra geld. Of inderdaad mensen zijn te beroerd om te helpen of te geven.

Lange tijd geleden heb ik een keer een stuk brood van de Subway over gehad. De eerste beste dakloze die ik tegen kwam gaf ik mijn broodje en de man was dolgelukkig.

Dat bedoel ik dus, ik denk dat je als caissière vaker iets te veel mag houden dan dat je te kort komt, maar dit is mijn persoonlijke ervaring en dat was achter bar, niet geheel te vergelijken.

Dat laatste doe ik niet snel meer, begin dit jaar terwijl het echt koud was buiten, in Oxford voor een daklose meneer een grote koffie, twee broodjes en wat vers sap gekocht (11 pond). Kom ik terug en wil het aan de betreffende meneer geven, werd niet heel erg gewaardeerd :o

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:36

Ailill schreef:
purny schreef:

Dat bedoel ik dus, ik denk dat je als caissière vaker iets te veel mag houden dan dat je te kort komt, maar dit is mijn persoonlijke ervaring en dat was achter bar, niet geheel te vergelijken.

Dat laatste doe ik niet snel meer, begin dit jaar terwijl het echt koud was buiten, in Oxford voor een daklose meneer een grote koffie, twee broodjes en wat vers sap gekocht (11 pond). Kom ik terug en wil het aan de betreffende meneer geven, werd niet heel erg gewaardeerd :o

Door de dakloze zelf of de fooigevers?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:37

Ik snap de vraag niet.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:37

Sammie schreef:
Ik denk dat een vakantie anders is dan dat je in een land woont. Ik snap trouwens heel goed dat mensen schakelen naar hun eigen taal, maar net doen of je iemand niet verstaat slaat natuurlijk nergens op. En dat gebeurt vaker dan je denkt. :=

Dat doen alsof ik een ander niet versta doe ik alleen maar met bedelaars op straat. Op goed geluk spreek ik minstens één taal die betrokkene niet verstaat. Is misschien wel asociaal, maar het is niet mijn taak om die mensen te financieren, zeker al niet als je weet wat er voor een big business er achter veel bedelaars schuilt. Een goeie tip: altijd iets in natura doen, nooit geld. Als ze sip gaan kijken van een broodje, dan weet je wel hoe laat het is..

Ik ben 11 jaar op "vakantie" geweest in het buitenland. Vaak is het een verademing om eens in je moerstaal te kunnen spreken met iemand die het ook vloeiend spreekt. Dan hoeft een tafeltje verderop niemand mee te luisteren.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:41

Ailill schreef:
Ik snap de vraag niet.

Door wie werd die actie niet gewaardeerd?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:42

Ik geef gewoon aan de plaatselijke daklozen. Op vakantie minder snel, ik voel me meer betrokken bij mijn eigen buurt.

Overigens - sip kijken van een broodje kan natuurlijk heel goed als je al wel heel veel broodjes hebt gehad maar nog geen geld hebt om weer een nachtje in de opvang te slapen. Dat is niet altijd een onredelijke reactie. Zonder dat je het vraagt weet je niet wat er achter zit en weet je dus niet 'genoeg'.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:47

JoopC schreef:
Ailill schreef:
Ik snap de vraag niet.

Door die dakloze meneer, althans ik ben er van uit gegaan dat hij dat was. Meneer sloeg nog net niet de koffie uit m'n handen, zeker met z'n verkeerde been uit bed gestapt.

Alhoewel ik het me goed kan indenken dat ook dakloze mensen af en toe geen zin hebben in ongevraagde hulp.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:49

Ailill schreef:
JoopC schreef:

Door die dakloze meneer, althans ik ben er van uit gegaan dat hij dat was. Meneer sloeg nog net niet de koffie uit m'n handen, zeker met z'n verkeerde been uit bed gestapt.

Alhoewel ik het me goed kan indenken dat ook dakloze mensen af en toe geen zin hebben in ongevraagde hulp.

Balen. Probeer je het goed te brengen... -O-
Hier altijd een centje in het bakje en de gebakken vis die over is aan het eind van de dag geven we nog wel eens mee aan de mensen met een financieel moeilijke situatie.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:53

Ik ben het eens met Sammie die zegt dat er verschil zit tussen vakantie en ergens wonen. Als je ergens woont moet je je inzetten om de taal te leren, op vakantie hoeft dat niet.

Maar..... hoe weet je dat? Sommige vakantiegangers kun je er wel uitpikken. Maar zoals die mevrouw op de markt tegen de vriend van phormicola, dat is ronduit onbeschoft. Zulke mensen zou ik graag een schop onder de kont geven en vertellen dat ze even normaal moeten doen. Ook bij andere talen overigens.

Als wij op vakantie zijn en kennen de taal niet willen we toch ook normaal worden behandeld? behandel die mensen dan ook zoals je zelf behandeld wilt worden.
Ik zie hier iemand zeggen dat ze geen racist is, maar dat het onze taal en cultuur is en dat ze anders lekker oprotten naar eigen land. Ik schaam mij diep om te moeten zeggen dat zij een landgenoot van mij is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:58

Ik was gister bij de eneco tour, tijdrit (wielrennen)
Toen de koers begonnen was mocht je logischerwijs het parcours niet meer oversteken.
Een man deed dat toch, en werd door de organisatie (een man in pak met stropdas) terug gefloten. Waarop een opgeschoten gozer van een jaar of 25 begint te roepen: "Hey! Hey stropdas! Hey! Doe niet zo moeilijk jonguh!" Op het nivo van new kids zeg maar.
Dan denk ik waar bemoei je je mee? Je hebt te luisteren naar officials. Beetje banketstaaf als er een renner met 65km/u tegen je aan knalt...
En dit was gewoon een hollander...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:03

Gelukkig is 1 van de Goudenstadsregels hier in Gouda: Spreek Nederlands!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:04

NikkiTazz schreef:
Gelukkig is 1 van de Goudenstadsregels hier in Gouda: Spreek Nederlands!

Wat betekend die regel inhoudelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:06

De 10 gouden stadsregels van Gouda waar de burgers van Gouda voor hebben gekozen, zijn:
Wat je stuk maakt, moet je zelf betalen.
Gebruik geen geweld
Ruim je afval zelf op
Intimiderend rondhangen is a-sociaal
Spreek Nederlands, dan begrijpen we elkaar
Respecteer elkaar altijd
Hard rijden is bloedlink, dus doe normaal
Ouders voeden zelf hun kinderen op
Pest, plaag en discrimineer niet
Agenten zijn er voor ons allemaal, respect graag.

Bron: http://www.christenunie.nl/k/nl/news/vi ... gouda.html

Duidelijk zat wat de inhoud is toch?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:12

Interessant project, begrijp ik het goed dat het hier om richtlijnen gaat i.p.v. geldige wetten?