Nederlanders kunnen wat leren van andere landen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 07:35

Je er niet langs laten gaan is idd niet netjes, maar nog geen reden om dan maar te gaan bumperkleven of seinen... Op de autosnelweg moet je minimaal 60km (kunnen) rijden, in België 70km en maximaal dat geen wat aangegeven staat. Dus men mág langzamer rijden dan de maximale snelheid. Niks asociaals aan dus. Als je bij de supermarkt 2 producten voor de prijs van 1,5 kan meenemen, ben je ook niet verplicht om er twee mee te nemen. Dan volstaat 1 product ook prima.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 07:43

Dat is echt appels met peren vergelijken. Haha. Als je zestig wil rijden ga dan lekker naar de rechterbaan. Onnodig links rijden is niet alleen asociaal maar je kunt er ook voor gestraft worden, kost je 230 euro. Gelukkig zien de meeste mensen wel dat als je iets dichterbij komt dat je er langs wil en gaan ze opzij.
Echt kleven op hoge snelheid laat ik wel ook liever aan anderen over hoor.

Sammie

Re: Nederlanders kunnen wat leren van andere landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 07:48

Eerst had je het over niet aan de maximale snelheid houden (wat dus niet hoeft!) en mensen niet langs laten gaan. Nu heb je het opeens over onnodig links rijden? Ik weet niet hoe jij je precies gedraagt, maar als ik af ga op wat je hier meldt....ooit wel eens bedacht dat mensen je er niet langs laten gaan vanwege het gedrag dat jij vertoond? Als iemand als een idioot aan komt rijden, op de bumper komt zitten en gaat lopen seinen dan snap ik heel goed dat iemand dan net even wat langszamer te werk gaat. Niet dat het gedrag dan maar goed is om te vertonen, maar begrip heb ik er wel voor. Wat meer geduld zou misschien wonderen doen. :)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 07:53

Het ligt er denk ik maar net aan waar je net op vakantie bent geweest,
Ik ben 2 x in Azië geweest de afgelopen jaren en daar is het pas echt smerig op straat en in de natuur! Nederland is echt heel schoon daarbij vergeleken. De mensen waren daar heel vriendelijk maarja ik ben een blanke toerist dus natuurlijk zijn ze vriendelijk. Ik denk dat een vakantie niet per se het goede beeld geeft van hoe een land echt is :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 07:57

Ik had het over die max. snelheid icm het er niet langs laten gaan :).
60 of 70 rijden waar jij het over had, heb ik geen last van tenzij ze onnodig links rijden. (
file buiten wege gelaten).
Het is erg moeilijk om goed te lezen en te interpreteren, ik snap het wel hoor.

Ook kom ik niet als een momgool aangereden, maar ik geef wel eerst aan dat ik er langs wil door wat dichterbij te rijden, de meeste mensen snappen dat gelukkig :). Sommige mensen kijken alleen nooit in de spiegels en ja, soms dan sein ik. Lijkt me niets mis mee.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 08:03

Oja dat staat er misschien niet bij maar op hawaii(in bonaire is dit net zo) rij je heel vaak op een 1 baans weg waar je af en toe de mogelijkheid krijgt om in te halen of die af en toe verandert in 2 baans waardoor je steeds een polonaise aan autos achter je hebt, maar als ze kunnen gaan Ze je niet voorbij. In Nederland met een slingers aan auto's achter je voel je gewoon die druk dat ze je in willen halen zelfs al rij ik altijd iets te hard.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 08:05

Sammie schreef:
Nederland et mogen misschien graag in discussie gaan maar ik zie niet in wat daar respecloos aan.

Nou, niet mee willen werken (je weet toch dat er een check is als je reist met een vliegtuig?) en vervolgens gaan tieren als de tas moet worden gevisiteerd en zeggen dat we allemaal nutteloos zijn..
Is een mening, maar vind hem niet respectvol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 08:22

Ik vind Nederland nog lang niet zo slecht hoor. Ja, waar ik woon vraagt iedereen altijd hoe het met je gaat. De barista, de bank medewerker, de kassajuf.. No one gives a oliebol. Het is geen vraag, het is gewoon hallo hier. :')

Er word hier ook veel troep weg gegooid, zelfs in de nationale natuurparken.
Bumperkleven is hier hartstikke normaal, zelfs al ga je over de speed limit, werd laatst nog afgesneden op de snelweg door een lelijke Franse. Kan allemaal. Als iemand bumper kleeft terwijl ik al over de speedlimit ga, dan ga ik lekker netjes de speed limit rijden. Veel plezier. :+

Het is overal wel wat. Als je op vakantie bent weet je sowieso niet eens wat een normaal leven in dat land uberhaupt is. Vakantieleven ja, misschien. :+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 08:40

Hihi Anthea waar woon jij dan? Kan ik niet zo gauw zien met mijn mobiel.

Wat ik me trouwens net bedacht, scheinheilige mensen zijn ook typisch Hollands. Dat zegt mijn vriend altijd haha en daar heeft hij wel gelijk in. Kan er een boek over volschrijven. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:17

Denken jullie dan dat dat in de USA niet is? Daar waar iedereen aan een wapen kan komen. Denken jullie dat daar geen steden of buurten zijn waar je in elkaar geslagen wordt alleen maar omdat je ademt?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:26

pandour4evuh schreef:
Waar ik me erg aan kan ergeren is roltrap gedrag
Gewoon midden op de roltrap gaan staan om vooral niemand erlangs te laten gaan.

Oh?? Daar heb dus nog nooit van gehoord. Ik sta dus ook - aan de verkeerde kant - stil op een roltrap. Ik zal iemand die er op loopt er natuurlijk wel langs laten.

Van wie had ik dat moeten leren? Niet van mijn ouders, want die weten het ook niet.

Trouwens het loopt immers helemaal niet lekker op een roltrap? Treden zijn veel te hoog.

Maar nu ik dit weet er proberen rekening mee te houden, weer wat geleerd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:31

Marie111 schreef:
pandour4evuh schreef:
Waar ik me erg aan kan ergeren is roltrap gedrag
Gewoon midden op de roltrap gaan staan om vooral niemand erlangs te laten gaan.

Oh?? Daar heb dus nog nooit van gehoord. Ik sta dus ook - aan de verkeerde kant - stil op een roltrap. Ik zal iemand die er op loopt er natuurlijk wel langs laten.

Van wie had ik dat moeten leren? Niet van mijn ouders, want die weten het ook niet.

Trouwens het loopt immers helemaal niet lekker op een roltrap? Treden zijn veel te hoog.

Maar nu ik dit weet er proberen rekening mee te houden, weer wat geleerd.

:') dit meen je niet... Dat is toch gewoon algemeen bekend?
De roltrap is bedoeld om wat sneller naar boven te lopen, je gaat op een trap toch ook niet stilstaan, of op die loopbanden bij Schiphol?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:34

Ik begin me al te ergeren zodra ik Nederland weer in kom.

Een maand geleden het hele Ov. Systeem weer vervloekt met die "handige" chipkaart, vertragingen en omleidingen.

Om het over de mensen op de wegen maar niet te hebben. Die kunnen of niet rijden, of ze denken allemaal dat ze shumacher zijn.
Heel eerlijk deed ik daar ook aan mee toen ik nog in Nederland woonde maar dat van je af laten vallen gaat heel snel.

Tuurlijk is in Frankrijk, waar ik nu woon, ook niet alles hemels. Zo kan ik me heel goed voorstellen dat het lastig is dat als je iets aan iemand wil vragen, maar je kan alleen maar Nederlands of Engels praten..
Of je wilt tussen de middag ff snel wat regelen, dit kan niet want dan is iedereen aan het eten en sluit alles, het hele leven staat stil.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:37

Marie11, veel roltrappen op NS stations hebben ook een sticker waarop het aangegeven staat. Ik geloof ook dat het nog niet zo heel lang geleden (minder dan 5 jaar) een hot newsitem is geweest.

En het gedrag van mensen op de snelweg :'). Tsjah. Soms vraag ik me af waar dezen en genen hun rijbewijs gehaald hebben en wat ze ervoor hebben moeten doen.
Maar dat geeft mij nog steeds niet het recht te gaan kleven. Bovendien, als je kleeft, breng je sowieso het leven van jezelf en anderen in gevaar.

Oh ja: iemand die 60 rijdt op een 100km weg wordt van de weg afgehaald en het rijbewijs in sommige gevallen wordt dan ook ingenomen. Dit vanwege het veroorzaken van gevaar voor jezelf en de weggebruikers om je heen.

Bovendien erger ik me meer aan de bestuurders die met een grote luxe (vaak nieuwe) auto de weg domineren. Die denken ècht dat ze alles zijn en gunnen degene met een kleinere (en minder nieuwe) auto het licht niet in de ogen.
Waardoor ze weer gevaarlijke situaties creëren voor henzelf en voor de weggebruikers om hun heen.

Ik vind echt dat dit land mag leren onthaasten. Het is geen zonde als je je gewoon aan de snelheidslimiet houdt. (Is bovendien in veel gevallen ook beter voor je portemonnee.)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:43

Wat me ook opvalt in België is het slechte management van de wegwerkzaamheden. Ik kan hier makkelijk twee maanden een afgesloten weg passeren.
Toen ik in Noorwegen was, werd de aanleg van een snelweg zo vlot aangepakt. Misschien was dat net een uitzondering maar hier zie ik bijna nooit iemand werken...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:47

AmyII schreef:
En het gedrag van mensen op de snelweg :'). Tsjah. Soms vraag ik me af waar dezen en genen hun rijbewijs gehaald hebben en wat ze ervoor hebben moeten doen.
Maar dat geeft mij nog steeds niet het
Bovendien erger ik me meer aan de bestuurders die met een grote luxe (vaak nieuwe) auto de weg domineren. Die denken ècht dat ze alles zijn en gunnen degene met een kleinere (en minder nieuwe) auto het licht niet in de ogen.
Waardoor ze weer gevaarlijke situaties creëren voor henzelf en voor de weggebruikers om hun heen.

Ik vind echt dat dit land mag leren onthaasten. Het is geen zonde als je je gewoon aan de snelheidslimiet houdt. (Is bovendien in veel gevallen ook beter voor je portemonnee.)

Ooit in zo'n dikke auto gereden? Dat rijd zo anders dan een klein autootje. Doordat die auto zoveel makkelijker doorrijd doe je dat automatisch. Ik zei ook altijd dat ik zo bleef rijden als in mijn kleine autootje maar dat wil gewoon niet. Niks ten afgunste van mensen met kleine of langzame auto's. Die heb ik zelf ook gehad dus ik weet hoe het is.

Los hiervan is er in elk land wel wat.
Waar ik woon begroet iedereen elkaar op straat, is het schoon op straat en wordt er schande gesproken als er iemand zooi rotzooi op straat gooit. Ik mag graag in dit stukje Nederland wonen, lekker doorrijden omdat het kan niet omdat ik haast heb maar omdat het gewoon lekker is om het gas in te trappen als er even de ruimte is, de vriendelijkheid op straat, het leveren laten leven mentaliteit,

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:50

geerke schreef:
ik vind belgen een stuk vriendelijker dan nederlanders...

Ik dus niet, ik vind Nederlanders sympathieker (en ben zelf Belgische)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:21

Nog even over de roltrappen. Ik kom uit het "hoge noorden" en daar heb je niet zoveel roltrappen. En eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit iemand op zien lopen. Verder reis ik eigenlijk nooit met de trein.
Ook vind ik roltrappen dus best wel eng om op te lopen, het beweegt en de treden zijn onhandig hoog. Hoe doen mensen dat met tassen in hun hand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:28

Volgens mij zijn roltrappen helemaal niet om sneller naar boven te 'lopen' :') Voor zover ik weet staat iedereen gewoon stil op die dingen. Je komt gewoon zonder moeite boven. Enkele uitzondering daargelaten zie ik nooit iemand op de roltrap lopen (en dan laat ik diegene er gewoon langs mocht ik in de weg staan en hij maakt dat kenbaar, al sta ik meestal gewoon rechts)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:30

Toen mijn zus en ik vorig jaar met de auto naar Duitsland gingen hielden we ons hart vast voor het verkeer daar. Aangezien daar op de snelwegen geen maximale snelheden gelden, zagen we al helemaal voor ons dat we een boel boze automobilisten zouden veroorzaken, maar niets bleek minder waar. Er werd juist heel veel rekening met elkaar gehouden in het verkeer, dat moet naar mijn idee ook wel als niet iedereen dezelfde snelheid rijdt. Dat was wel een heel groot contrast in vergelijking met het verkeer in Nederland.

Tijdens mijn vakantie in New York, een paar jaar geleden, viel het ook heel erg op hoe vriendelijk het personeel overal was. En of het nu gespeeld was of niet: ik heb nog liever een winkelmedewerker die gemaakt aardig doet, dan iemand die de moeite nog niet neemt om me netjes aan te kijken tijdens het afrekenen.

Mijn eerste keer in Londen kreeg ik ook uitgebreid instructies over de roltrappen: rechts sta je stil, links loop je door. Ik heb zelf ook het geduld niet voor een roltrap hoor, als er ruimte is dan loop ik altijd door. In Nederland word je gek aangekeken als je dit doet, hoewel ik steeds meer mensen het zie doen. Maar tot nu toe heb ik in Londen en New York meer mensen wél op de roltrap zien lopen, dan niet.

Ohja en over de snelweg-mentaliteit in Nederland, afgelopen week nog meegemaakt: door wegwerkzaamheden was de rechterbaan afgesloten en moest het verkeer op die baan naar links invoegen. Aangezien er op dat moment veel vrachtwagens reden, was dit een extra uitdaging. Enfin, ik heb altijd geleerd: je laat netjes één iemand ertussen en dan heb je, je plicht in principe gedaan. Dus, ik zorgde netjes dat er een vrachtwagen tussen kan. Je zou dan verwachten dat degene achter jou, het volgende voertuig ertussen laat, in dit geval was dit ook een vrachtwagen. Nou, niet dus he. Degene achter mij wist niet hoe dicht hij op mijn auto moest rijden om er maar niemand tussen te laten. Ik heb hem dus maar even extra laten wachten door stil te staan en ook de tweede vrachtwagen voor mij te laten.
Het mooie was: toen we eenmaal langs de werkzaamheden waren en we weer op normale snelheid konden rijden, haalde meneer achter mij me heel fel in, hij wist niet hoe hard hij het gaspedaal in moest drukken. Waarop hij een paarhonderd meter verderop weer op de rem kon omdat er vlak voor hem een vrachtwagen zou gaan inhalen. :=
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 10-08-14 10:38, in het totaal 3 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:33

Marie111 schreef:
Nog even over de roltrappen. Ik kom uit het "hoge noorden" en daar heb je niet zoveel roltrappen. En eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit iemand op zien lopen. Verder reis ik eigenlijk nooit met de trein.
Ook vind ik roltrappen dus best wel eng om op te lopen, het beweegt en de treden zijn onhandig hoog. Hoe doen mensen dat met tassen in hun hand?

Hangt er vanaf...
Als het druk is zet je ze voor jou op de andere roltraptrede of hou je ze voor je. Als het niet druk is, en niemand staat op de roltrap kan je doen wat je wil :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:33

Wat een onzin dat een grote, luxere auto ander rijgedrag goed zou moeten praten. Ik heb zelf een redelijk nieuwe, kleinere auto (Aygo). Rij altijd vlot door, hou de maximale snelheid aan etc. Enige wat hij niet doet is heul snel optrekken, verder is het gewoon een normale auto :+ Maar als ik word afgesneden, van de weg af gedrukt, zo'n beetje omver gereden wordt omdat ik :oo met 130km/h :oo een vrachtwagen in haal :oo dan is dat asociaal. Niets meer en niets minder. Of je dat nou doet met je Fiat Panda of je Audi A6. Je hebt je gewoon te gedragen. Overigens rij ik précies hetzelfde in mijn Aygo als in de Rav4 en daarvoor flink zware Touran van mijn paps. Namelijk: normaal. Dus anticiperen en andere mensen ademruimte geven op de snelweg. Die auto's hebben bergen meer vermogen dan mijn eigen auto en trekken fors sneller op, maar dat wil nog niet zeggen dat ik met die auto's dan maar ineens het recht heb om andere mensen in kleinere auto's te domineren.

Volgens mij is een roltrap nog altijd iets om zonder al te veel inspanning een verdieping hoger of lager te komen. De vergelijking met stilstaan op een trap gaat dan voor mij ook niet op, want je neemt het ding juist om ergens te komen. Net als de trap. Ik loop nooit op de roltrap, ik vind ze doodeng :')

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:01

Furrow schreef:
Wat me ook opvalt in België is het slechte management van de wegwerkzaamheden. Ik kan hier makkelijk twee maanden een afgesloten weg passeren.
Toen ik in Noorwegen was, werd de aanleg van een snelweg zo vlot aangepakt. Misschien was dat net een uitzondering maar hier zie ik bijna nooit iemand werken...

In Noorwegen is het zo dat er dikwijls maar 1 of 2 wegen ndaar een bepaalde bestemming leiden, dus die moeten snel en efficient hersteld worden. Terwijl in Belgie 4,5 omwegen beschikbaar zijn. Heb er nog over staan praten met een Zweedse werkman, omdat get mij ook opviel :j

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:37

Beetje off-topic, maar het verbaast mij hoeveel mensen roltrappen eng vinden? :')
En waarom ik loop op een roltrap..? Meestal staan die dingen op plaatsen waar ik vaak haast heb. Bij metro stations en treinstations. Heb een vrij directe aansluiting tussen mijn bus en mijn trein naar huis en ik moet vaak al het hele station over rennen.. Heb vaak geen tijd om rustig op de roltrap te staan, en lopen op een roltrap is nog altijd sneller dan op een trap waar net een complete trein aan mensen op loopt :P.

Tot nu toe haal ik mijn trein altijd net aan ;).

Als ik geen haast heb sta ik dus rechts ;).

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:30

Ik heb gewoon het geduld er niet voor. :=
Over roltrappen gesproken: ik heb er altijd een gruwelijke pesthekel aan als mensen precies op de tree achter die van jou gaan staan. Wat jullie?