Israel vs. Hamas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:23

Er zijn hier uiteindelijk alleen maar verliezers... aan beide kanten, en wie er nou de "schuldige" is...? Ik vond dit wel een goeie;

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:15

Ik denk dat het zou kunnen gebeuren als het juist een conflict was om land, maar nu het eigenlijk grotendeels een geloofsconflict is geworden vrees ik er voor.
Het laatste grondoffensief was ook tegen de radicale partij
Citaat:
After the failure of Hamas' rocket forces to inflict significant damage on Israeli towns in November 2012, they decided to build a large offensive-tunnel capability that would enable them to infiltrate assault teams into Israeli villages within a few kilometres of the border or place large bombs underneath these villages.

Daarom kreeg het ook steun van de overige landen, voor dat Israël er de hel op aarde van maakten.
Terrorisme bestrijden met terrorisme...
Laatst bijgewerkt door Furrow op 25-07-14 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Re: Israel vs. Hamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:24

Volgens mij is het juist veel minder een geloofsconflict, en veel meer een conflict om grond.

Lusitano: ik weet dat ook niet, maar ik weet ook werkelijk niet hoe bv de palestijnen het bij zouden kunnen leggen met Israel zonder diens medewerking. En Israel wil het niet bijleggen, die wil dat gebied hebben. Soms kun je je er dan eenzijdig bij neerleggen, ok, ik kap met strijden ongeacht wat de ander doet, maar ik weet niet of dat kan als dat inhoudt dat je je neerlegt bij een bestaan als rechtenloos mens. Ik weet ook niet of het daar beter van wordt. Het is bv helemaal niet gezegd dat als Hamas ophoudt met raketten afvuren, Israel ook ophoudt met land inpikken, huizen bouwen waar ze dat niet mogen, mensen oppakken zonder grond, gebieden afgrendelen, kortom, een normaal leven onmogelijk maken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:43

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:53

Hamas is ook niet altijd bereid om de wapens neer te leggen, zeker met de Iraanse steun aan de jihad militairen.
Alhoewel het nu wel minder is met de weggevallen steun van de Hezbollah.

Maar enkele dagen geleden wou hamas niet wijken onder internationale druk, gelukkig is dat veranderd. Spijtig dat het van beiden kanten altijd een tijdelijke humanitaire wapenstilstand is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:57

Furrow schreef:
Hamas is ook niet altijd bereid om de wapens neer te leggen, zeker met de Iraanse steun aan de jihad militairen.

Het punt is - voor de palestijnen heeft het neerleggen van de wapens maar zeer beperkte positieve gevolgen. En zolang er maar 1 gek is die wel blijft schieten (en daar heb je niet altijd wat over te zeggen), wordt iedereen collectief gestraft.

Dat is anders bij Israel, die kan wel eenzijdig het conflict veranderen door zich anders op te stellen. En als je dan 1 gek hebt die blijft schieten, hoeft dat niet te escaleren tot een oorlog. Die ongelijkheid is fundamenteel, in dat opzicht ligt de waarheid niet zomaar 'in het midden'.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:38

In het zuiden worden ze zo'n 14x per dag aangevallen (En dat is dan alleen nog op de stad Ashdod, de overige steden krijgen ook de volle laag). 14x per dag luchtalarm, 14x per dag meerdere raketten, en dan maar 15 seconden om jezelf en je kinderen in veiligheid te brengen. Het afweersysteem heeft dus ook heel weinig tijd om in te grijpen.
Het conflict loopt zeker niet eerlijk, maar dat er aan de Israëlische kant nog zo weinig slachtoffers zijn is eigenlijk ook maar een gelukje, als het aan Hamas lag waren er veel meer burgerslachtoffers gevallen.

Toen ik in Israël zat heb ik de app 'Red Alert' gedownload om zelf een beetje bij te houden wat er nou allemaal gebeurde. En die App bleef me maar meldingen sturen, heb hem uiteindelijk uit gezet.

Het zuiden werd al enkele maanden bestookt, nog voor die ontvoeringen. Ik kan mij ergens wel inbeelden dat je als land dan op een gegeven moment een grens trekt.

Nogmaals, ik keur de omstandigheden in Gaza niet goed. En met mij vele locals die ik gesproken heb. Zowel Arabieren als Israëlisch. Maar een ding was wel duidelijk, alle partijen vonden dat er actie ondernomen moest worden tegen Hamas.

Ik zag laatst ergens een plaatje van een protest waarin Moslims met borden liepen: "Free palestine. Free palestine from Hamas." Die vond ik wel sterk. In Jeruzalem kon je op de markt gewoon 'Free Palestine' shirts en vlaggen kopen. En dat was in de oude stad, dus niet in het Palestijnse gebied. Het was ook wel heftig om door het Palestijnse gebied van Jeruzalem te gaan.. Die spanning was daar bijna tastbaar.

Ik houd mijn hart vast. :n Het is zo'n moeilijke uitzichtloze situatie.. Zeker nu Israël zoveel burgerslachtoffers maakt, de haat groeit onderling alleen maar meer zo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:49

TammyVN schreef:
Het zuiden werd al enkele maanden bestookt, nog voor die ontvoeringen. Ik kan mij ergens wel inbeelden dat je als land dan op een gegeven moment een grens trekt.

Maar dat is dus wel een beetje het punt: waarom is het wel begrijpelijk dat Israel de grens mag trekken, maar Gaza niet? Waarom mag Gaza de grens niet trekken over de situatie waarin Gaza is gebracht (basically, een overbevolkt gebied waar men niet uit kan ontsnappen met te weinig middelen en erbarmelijke omstandigheden.) Waarom zou men dat wel moeten accepteren en niet terugslaan?
Waarom is Hamas fouter dan Israel, terwijl Israel toch in de afgelopen dagen een paarhonderd doden meer op z'n geweten heeft?

En wat betreft je verhaal over de luchtterreur en de schrik als het alarm weer klinkt: dat is vreselijk maar het is wel goed om te beseffen dat dit iets is dat voor beide partijen geldt. Ook Palestijnse kinderen worden uit bed getrokken om te schuilen (als dat mogelijk is) voor inslagen. Dat is voor al die kinderen ingrijpend en traumatiserend.

(Maar dan nog, zelfs daar zit een flink verschil. Want Israel heeft schuilkelders, de mensen in Gaza vrijwel niet. De mensen die in Israel schuilen weten toch wel redelijk dat ze beschermd worden door het afweergeschut, de mensen in Gaza niet. De mensen in Israel hebben over het algemeen een huis om naar terug te keren, de mensen in Gaza niet.)

Zitouna

Re: Israel vs. Hamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:06

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:17

TammyVN schreef:
In het zuiden worden ze zo'n 14x per dag aangevallen (En dat is dan alleen nog op de stad Ashdod, de overige steden krijgen ook de volle laag). 14x per dag luchtalarm, 14x per dag meerdere raketten, en dan maar 15 seconden om jezelf en je kinderen in veiligheid te brengen. Het afweersysteem heeft dus ook heel weinig tijd om in te grijpen.
Het conflict loopt zeker niet eerlijk, maar dat er aan de Israëlische kant nog zo weinig slachtoffers zijn is eigenlijk ook maar een gelukje, als het aan Hamas lag waren er veel meer burgerslachtoffers gevallen.

Toen ik in Israël zat heb ik de app 'Red Alert' gedownload om zelf een beetje bij te houden wat er nou allemaal gebeurde. En die App bleef me maar meldingen sturen, heb hem uiteindelijk uit gezet.

Nogmaals, ik keur de omstandigheden in Gaza niet goed. En met mij vele locals die ik gesproken heb. Zowel Arabieren als Israëlisch. Maar een ding was wel duidelijk, alle partijen vonden dat er actie ondernomen moest worden tegen Hamas.

Ik zag laatst ergens een plaatje van een protest waarin Moslims met borden liepen: "Free palestine. Free palestine from Hamas." Die vond ik wel sterk. In Jeruzalem kon je op de markt gewoon 'Free Palestine' shirts en vlaggen kopen. En dat was in de oude stad, dus niet in het Palestijnse gebied. Het was ook wel heftig om door het Palestijnse gebied van Jeruzalem te gaan.. Die spanning was daar bijna tastbaar.

Ik houd mijn hart vast. :n Het is zo'n moeilijke uitzichtloze situatie.. Zeker nu Israël zoveel burgerslachtoffers maakt, de haat groeit onderling alleen maar meer zo.

Inderdaad, dat was mij ook al opgevallen. Ook dat kan gewoon in Israël. Evenals de vrije pers. Mijn man spit dagelijks alle Israelische kranten door en alles kan gezegd en geschreven worden.
Het lijkt er sterk op dat de Israëlische pers nog vrijer is dan in Nederland, in ieder geval is er wel meer diversiteit! Iedere mening kan gezegd worden, of je nu zo rood als een kreeft of zo rechts als ik weet niet wat bent, voor of tegen de muur, voor of tegen de bezetting, als je in gewetensnood bent door je dienstplicht of tijdens je dienstplicht slecht behandeld bent vanwege je gewetensbezwaren, alles kan.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:20

Shadow0, ik zeg nergens dat Gaza het super goed heeft. Ik zeg nergens dat ik me niet realiseer dat het voor Gaza net zo is al dan niet erger. Maar ik heb zelf in Tel Aviv gezeten terwijl we dagelijks meerdere malen werden aangevallen, dat maakt het voor mij iets makkelijker om me te kunnen inleven in zowel de Israëlische bevolking als de Palestijnen in Gaza.

Ik heb in eerdere posts al aangegeven dat ik het begrijp dat er grenzen zijn voor de mensen in Gaza, maar random bommen afschieten op dorpen, tunnels graven om snachts die dorpen in te kunnen gaan etc, is terreur en valt niet goed te praten. Ze graven echt geen tunnels naar die dorpjes om een gezellig theekransje te gaan houden. Dat is puur om mensen daar te gijzelen, uit te moorden etc. En dat zijn toch echt onschuldige burgers die niets met die oorlog te maken willen hebben. Maar door alles wel getekend zullen worden en zelf ook haatgevoelens zullen gaan ontwikkelen..

Hetzelfde wat Israël nu doet, ik keur dit ook niet goed. Dit heb ik nu ook wel vaak zat aangegeven..

En over die schuilkelders.. In Gaza hebben ze die ook, maar daar zit de Hamas in met zijn bommen en wapens.. Dat is ook al meerdere malen aangetoond. Ze verstoppen zich zelfs in scholen. Ze gebruiken het menselijk schild, waardoor de lokale onschuldige bevolking nergens meer veilig is.

Ookal hebben ze een afweergeschut in Israël, dit bekent niet dat men zich er veiliger op voelt. Dat ze een afweersysteem hebben betekent echt niet dat het een hele relaxte situatie is. Overigens hebben ze echt niet overal in Israël schuilkelders. Alleen de nieuwbouw huizen hebben een save room of schuilkelder. Maar de meeste huizen hebben helemaal niets. In Tel Aviv moeten mensen onder de trap gaan zitten. En op het platteland moeten ze schuilen onder hun tafel of onder hun bed.
En om nog maar even duidelijk te maken, ik zeg niet dat de Palestijnen het beter hebben, die hebben het imo juist slechter. Maar vanaf de zijlijn kan je echt niet zeggen dat mensen in Israël zich maar veilig moeten voelen. Je hebt geen idee hoe het is, om in die situatie te zitten, hier in Nederland gaat 1x per maand een luchtalarm af en negeren we het..

Ik hoop gewoon dat het snel rustiger word, maar op dit moment lijkt een oplossing verder weg dan ooit..

Imo is de enige oplossing dat Israël stopt met aanvallen en alleen nog zichzelf gaat verdedigen. Vredes onderhandelingen zie ik de komende tijd niet gebeuren, maar wel een staakt het vuren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:21

Zoolgangster schreef:
Iedere mening kan gezegd worden, of je nu zo rood als een kreeft of zo rechts als ik weet niet wat bent, voor of tegen de muur, voor of tegen de bezetting, als je in gewetensnood bent door je dienstplicht of tijdens je dienstplicht slecht behandeld bent vanwege je gewetensbezwaren, alles kan.

Toch lijkt het me een schamele troost dat je mag zeggen dat je tegen de dienstplicht bent als gewetensbezwaarde, als je desondanks 6 keer opgesloten wordt. Ik bedoel - vrijheid van meningsuiting is belangrijk, maar werkelijke vrijheid om te gaan en staan waar je wilt is ook wat waard.

En ook dat je je standpunt mag uiten over de muur maakt de afsluiting op zich niet minder misdadig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:28

TammyVN schreef:
Ik heb in eerdere posts al aangegeven dat ik het begrijp dat er grenzen zijn voor de mensen in Gaza, maar random bommen afschieten op dorpen, tunnels graven om snachts die dorpen in te kunnen gaan etc, is terreur en valt niet goed te praten.

Maar wat moeten ze dan doen? Hoe kunnen ze zich verzetten tegen de situatie waar ze in gedrongen zijn? Hun land wordt afgepakt, ze kunnen nauwelijks meer bestaan. Moeten ze zich daarbij neerleggen volgens jou?

Citaat:
En over die schuilkelders.. In Gaza hebben ze die ook, maar daar zit de Hamas in met zijn bommen en wapens.. Dat is ook al meerdere malen aangetoond. Ze verstoppen zich zelfs in scholen. Ze gebruiken het menselijk schild, waardoor de lokale onschuldige bevolking nergens meer veilig is.

Zoals Dries van Agt het in zijn brief ook heel goed uitlegde: het gaat om een gebied van ongeveer 2 keer de grootte van Texel. Klein dus. Het is ontzettend overbevolkt, mensen kunnen geen kant meer op. Zelfs als men zou willen om ergens anders heen te gaan - het kan niet.

Daarnaast verzet men zich tegen een situatie die het leven voor alle inwoners van Gaza onmogelijk maakt. Dat is niet zozeer een 'levend schild' - dat is vooral een term om de meningen te kleuren.

Citaat:
Ookal hebben ze een afweergeschut in Israël, dit bekent niet dat men zich er veiliger op voelt.

Tsja. Feiten doen er toch toe. Het maakt uit of er enkele mensen gedood worden, of honderden. Het maakt uit dat er meer dan 100.000 palestijnen geen thuis meer hebben, of dat je over het algemeen wel een huis hebt. Het voelt nog steeds bedreigend, verschrikkelijk beangstigend, natuurlijk en dat zal ik niet ontkennen, maar de situatie is niet hetzelfde. Gevoel is niet alles, de werkelijkheid doet er ook toe.

Daarnaast is het te makkelijk om er een emotioneel verhaal aan te hangen dat je wel aan de ene kant van de mensen hangt (hoe schokkend en beangstigend het is voor de mensen in Israel), en niet aan de andere kant (dus de mensen in Gaza.)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:30

@Shadow natuurlijk is het een schrale troost dat je wel iets mag zeggen, maar wel in de praktijk met de gevolgen zit. Maar als je kijkt hoe het in andere landen met de pers gesteld is... zo is er zelfs nu, 20 jaar na de Sovjetunie, nog steeds een gecensureerde pers in Rusland, net als in de tijd van de Sovjets bijvoorbeeld!
En het feit dat mensen in Israel vrij kunnen schrijven heeft al wel medestanders opgeleverd voor die pechvogels die in de problemen zijn geraakt, en die mensen vinden ook steun bij elkaar en symphatisanten, en ook in het buitenland weet men er vanaf.

Waarom denk je dat er in totalitaire systemen zoals Noord Korea geen vrije pers bestaat? Omdat ze weten dat het volk domhouden de minste problemen voor de regering geeft.
Opinievorming begint met de pers... controleer je de pers, dan heb je het volk onder controle.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:44

Zoolgangster schreef:
@Shadow natuurlijk is het een schrale troost dat je wel iets mag zeggen, maar wel in de praktijk met de gevolgen zit. Maar als je kijkt hoe het in andere landen met de pers gesteld is... zo is er zelfs nu, 20 jaar na de Sovjetunie, nog steeds een gecensureerde pers in Rusland, net als in de tijd van de Sovjets bijvoorbeeld!

Dat heeft hier niet zo gek veel mee te maken, en is meer een afleiding dan iets dat wat zegt over de oplossing van het conflict daar. Meer iets dat op wil roepen 'zo erg zijn we niet, valt allemaal best mee'.

Maar zelf ben ik wat eenvoudiger in de benadering. Zowel het onmogelijk maken van het leven in Gaza als het neerschieten van kinderen als honderden doden op deze manier zijn niet aanvaardbaar en kunnen niet weggebalanceerd worden met hoeveel vrije meningsuiting dan ook. Geen gelijksoortige grootheden.

(Daarnaast, hoewel er wellicht vrije meningsuiting bestaat, is het met de vrije informatie natuurlijk nog wel droevig gesteld, zoals getoond wordt. Eenzijdige berichtgeving, het verzwijgen en soms keihard onjuistheden verspreiden... Nee. Heb je ooit Luyendijks 'het zijn net mensen' gelezen?)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:02

http://www.israelvideonetwork.com/the-m ... -ever-made

En zo simpel is het..
Sinds wanneer wordt terroristen de hand boven het hoofd gehouden... en sorry maar alle antisemitische bewoordingen zie ik hier ook voorbij komen

Net als FB pagina's waarbij constant wordt geroepen dood aan de joden en die niet worden gesloten...

Eenzijdige journalistiek en niets anders is het....
Grootste antisemieten zijn Dries van Agt en Greta Duisenberg...

Gisteren ook weer een demonstratie in Den Haag

http://nos.nl/artikel/678996-antijoods- ... -haag.html

En dat mag hier gewoon n Nederland...zonder dat er verder wordt gekeken...

ik zal hier verder niet mee discussieren, heb mijn handen al vol aan het melden van pagina's op facebook...
Maar nu ik hier een beheerder dezelfde aantijgingen zie maken wilde ik toch even reageren

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:08

@Shadow, Ik praat niets goed, maar ben me ervan bewust dat er meer speelt en dat er ook de hele tijd besprekingen gesaboteerd worden. En ik ben me er van bewust dat wij hier in NL makkelijk praten hebben.
Maar er bestaat geen objectief verhaal...net wat Luyendijk zegt... je moet uit een wirwar van informatie een gemiddelde halen om een beetje een beeld te krijgen van wat er speelt.

De feiten van nu zijn dat er wéér bloedvergieten is en dat de zaak uit de klauw loopt.
Van mij mogen ze heel Gaza volplempen met VN soldaten en Israël erbij als dat helpt een einde te maken aan dat bloedvergieten.

Maar ik zeg er wel bij: op dit moment is er een terroristische groep (ISIS) die hele gebieden verovert en bloed vergiet zonder een muur of ingepikt land in 1948 als excuus te hebben.
Oftewel: als men het eens wordt over een herverdeling van het land, biedt dat geen garantie dat het bloedvergieten en de raket aanvallen stoppen (er zijn in de loop der jaren 14000 raketten afgevuurd op Israëlisch grondgebied, hoeveel daarvan zijn er in de Nederlandse pers genoemd?).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:08

Echwel schreef:
Sinds wanneer wordt terroristen de hand boven het hoofd gehouden... en sorry maar alle antisemitische bewoordingen zie ik hier ook voorbij komen

Antisemitische bewoording? Dat vind ik nogal wat. Het is mogelijk om iemands acties te veroordelen zonder dat je iemands religie erbij haalt. Ik veroordeel het doden van honderden mensen, grotendeels onschuldig, en het opleggen van maatregelen waardoor een gebied zo goed als onleefbaar wordt voor de mensen die er wonen.

En dat gedrag is het gedrag van de staat Israel, en dat gedrag veroordeel ik.

Maar ik veroordeel niet Israel als geheel, en zeker niet alle mensen die joods zijn, ik pieker er niet over!

Ook in de brief van Van Agt heb ik geen antisemitische woorden ontdekt. Over zijn motieven kan ik uiteraard niets zeggen, want ik ken de beste man niet, maar het leveren van beargumenteerde kritiek op het handelen van een staat, ook al is die staat Israel, is GEEN antisemitisme en hoeft ook niet zo genoemd te worden.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:40

Ik reageer even dik gedrukt:

Shadow0 schreef:
TammyVN schreef:
Ik heb in eerdere posts al aangegeven dat ik het begrijp dat er grenzen zijn voor de mensen in Gaza, maar random bommen afschieten op dorpen, tunnels graven om snachts die dorpen in te kunnen gaan etc, is terreur en valt niet goed te praten.

Maar wat moeten ze dan doen? Hoe kunnen ze zich verzetten tegen de situatie waar ze in gedrongen zijn? Hun land wordt afgepakt, ze kunnen nauwelijks meer bestaan. Moeten ze zich daarbij neerleggen volgens jou?

Nergens zeg ik dat ze zich erbij neer moeten leggen, maar ik zeg wel dat random bommen gooien, onschuldige burgers willen gijzelen en afslachten geen oplossing is. Of vind jij dit dan wel een normale gang van zaken?

Citaat:

Zoals Dries van Agt het in zijn brief ook heel goed uitlegde: het gaat om een gebied van ongeveer 2 keer de grootte van Texel. Klein dus. Het is ontzettend overbevolkt, mensen kunnen geen kant meer op. Zelfs als men zou willen om ergens anders heen te gaan - het kan niet.

Daarnaast verzet men zich tegen een situatie die het leven voor alle inwoners van Gaza onmogelijk maakt. Dat is niet zozeer een 'levend schild' - dat is vooral een term om de meningen te kleuren.

Waarom zou je het goedkeuren dat de Hamas veilig vanuit de schuilkelders bommen zit af te schieten op burgers, terwijl de burgers die al zo weinig hebben dus nergens heen kunnen? Die hebben geen eens een keuze.

Citaat:
Ookal hebben ze een afweergeschut in Israël, dit bekent niet dat men zich er veiliger op voelt.

Tsja. Feiten doen er toch toe. Het maakt uit of er enkele mensen gedood worden, of honderden. Het maakt uit dat er meer dan 100.000 palestijnen geen thuis meer hebben, of dat je over het algemeen wel een huis hebt. Het voelt nog steeds bedreigend, verschrikkelijk beangstigend, natuurlijk en dat zal ik niet ontkennen, maar de situatie is niet hetzelfde. Gevoel is niet alles, de werkelijkheid doet er ook toe.

Daarnaast is het te makkelijk om er een emotioneel verhaal aan te hangen dat je wel aan de ene kant van de mensen hangt (hoe schokkend en beangstigend het is voor de mensen in Israel), en niet aan de andere kant (dus de mensen in Gaza.)

Natuurlijk doen feiten er toe, maar nogmaals, hoe makkelijk is het om vanaf de zijlijn dit soort dingen te gaan roepen? ;) En hoe makkelijk is het om te gaan roepen dat het 'gevoel' niet meetelt? Ik denk dat je snel van mening bent verandert als je zelf een weekje in zuid Israël hebt mogen vertoeven. Ik ben iig wel van mening verandert, en ik kan je vertellen dat daarmee mijn mening over Gaza en Palestina niet is verandert. Ik blijf het verschrikkelijk vinden voor deze mensen en de dingen die Israël doet afkeuren. Maar zo'n ervaring zal je mening wel degelijk doen veranderen.

Een emotioneel verhaal eraan hangen?? Ik hang er een realistisch verhaal aan, een feit. Het is een feit dat mensen bang zijn. En ik zeg ook dat het in Gaza nu vele malen erger zal zijn. Ik kan niet uit ervaring spreken over Gaza omdat ik daar niet geweest ben. Wel kan ik uit ervaring zeggen dat het dood eng is, en dat het dus in Gaza nog vele malen erger is. Je kunt natuurlijk ook alles gaan lezen zoals je het zelf wilt opvatten. :)

Ik geloof dat ik nu al heel vaak heb aan gegeven dat het een verschrikkelijk moeilijke situatie is en dat het zoveel makkelijker is om vanaf de zijlijn dingen te gaan roepen. Ik vind het alleen nog maar moeilijker geworden nu ik er zelf een deel van heb meegekregen. Niemand wilt oorlog. En vele keuren de onderdrukking van Gaza/de Palestijnen af. Geweld is duidelijk niet de oplossing. Maar hoe ze dit dan wel gaan oplossen, geen idee.. Er zitten helaas een paar fanatiekelingen in Israël met te veel macht. Maar dit geld dus ook voor Hamas. Ik denk niet dat die zo vredelievend zullen zijn als die de macht krijgen over de staat Israël.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:50

Het is niet omdat je Hamas veroordeeld dat je Israël niet veroordeeld. Het is gewoon objectief genoeg zijn om te zien dat dit een gevecht is tussen twee kwaden, met één verliezer en dat is het volk.

Hamas staat niet voor niets bekend als een extreem radicale groepering, het handvest waar ze naar toe leven is ook niet geschreven in vredewoorden.
En dat maakt het een godsdienstige strijd (wat in het handvest zelf ook staat), onder het propaganda een volkeroorlog.

Hamas heeft talrijke oorlogsmisdaden gedaan tegen de mensheid, en nog erger is dat veel strijders geen Palestijnse oorsprong hebben. En dat de Palestijnse niet zitten te wachten op de Hamas.
De situatie wordt alleen erger gemaakt, en een regering onder extreme radicalen heeft niemand een beter leven gegeven.

Ik kan er werkelijk niet omheen dat mensen dit gedrag normaal vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:00

Furrow schreef:
Het is niet omdat je Hamas veroordeeld dat je Israël niet veroordeeld. Het is gewoon objectief genoeg zijn om te zien dat dit een gevecht is tussen twee kwaden, met één verliezer en dat is het volk.

Maar op dit moment is het Israel die een verschil kan maken door een andere strategie te kiezen, en Hamas eigenlijk niet. Dat is wel belangrijk lijkt me. Op dit moment heeft Israel de mogelijkheden om te deescaleren en het gesprek aan te gaan, en Hamas niet en de palestijnen al helemaal niet, want ook al zouden zij stoppen met alle verzet, aan de onbalans is dan nog steeds geen einde gekomen en de omstandigheden zijn dan nog steeds niet leefbaar.
Dat verschil in verhoudingen is belangrijk.

En nee, ik vind het gedrag niet normaal - maar ik kan wel begrijpen dat men zich (desnoods met geweld) verzet tegen de onleefbare omstandigheden. Hoe meer je een groep in een hoek drukt, hoe minder mogelijkheden ze hebben om voor een andere route te kiezen.

Maar zou Israel de handreiking doen (en dan dus echt eenzijdig of in overleg kiezen voor een oplossing die voor het grootste deel van de palestijnen aanvaardbaar is), en het geweld gaat dan door, dan ligt het weer bij de agressors van dat moment. En dan kunnen we ons daarop gaan richten. Maar op dit moment vind ik het geweld van Israelische zijde onaanvaardbaar, en zijn zij de enigen die kunnen kiezen hoe ze de situatie willen voortzetten.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:05

Zitouna schreef:
Hamas is al lang met een heel redelijk vredesvoorstel gekomen, de mainstream media zwijgt dat echter dood.
http://mondoweiss.net/2014/07/deafening ... posal.html

Eerlijk denk ik niet dat het stilzwijgen is, maar de harde waarheid is dat er niemand iets om geeft.

Enkele dagen geleden is in Oekraïense de burgeroorlog verklaart, en werd er in het artikel een kleine opsomming gegeven over welke oorlogsmisdaden er al waren gebeurd. Dat stond in een klein artikel ergens helemaal onderaan.
Zoals bokt het goed kan zeggen, als het dicht aan mijn bed is trekken we het ons meer aan.

Daar ben ik wel mee eens Shadow!
Erg triest eigenlijk dat de gene die toestemming gegeven heeft voor het grondoffensief nog kan slapen.
Dat je het voor jezelf kunt goed praten dat er voor één radicaal 100 onschuldige slachtoffers mogen vallen.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:06

Maar Israël is toch ingegaan op een staakt het vuren van Caïro? Beide partijen zouden toen naar Caïro afreizen om te onderhandelen. Maar Hamas weigerde dit. Dit was ergens in het begin van de beschietingen op Gaza.

De optie is er dus wel geweest, om te onderhandelen..

Ik hoop nog steeds dat ze zullen stoppen met de beschietingen (en dan doel ik op Israël). Het gaat niets oplossen. Alleen het vernietigen van de tunnels zal de burgers in de omgeving wat meer veiligheid bieden.. Maar thats it..

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:26

In perils of ignoring gaza's leadership wordt dat besproken, hoe en waarom ze het vredesoverleg toen hebben tegengegaan.
Gaat ook in op de terreur die ze voor hun "eigen" volk vormen, straffen, mishandelingen enz.
Erg eigenlijk dat je nu kan zeggen dat het in het niets valt met de Israëlisch acties.
Ook geeft het aan dat de gemiddelde Palestijns of Israëliër wel degelijk gewoon naast elkaar wil leven.

Ik hoop gewoon dat ze deze humanitaire wapenstilstand behouden, en dat de mensen kunnen beginnen rouwen om dit vreselijk bloedbad.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:04

Israel heeft inmiddels driekwart van de wereld tegen..Het is gewoon volkerenmoord.

Zo als Erdogan het gisteren verwoorde "Ze hebben niks geleerd uit het verleden ze herhalen het verleden nu op hun manier".