Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:After the failure of Hamas' rocket forces to inflict significant damage on Israeli towns in November 2012, they decided to build a large offensive-tunnel capability that would enable them to infiltrate assault teams into Israeli villages within a few kilometres of the border or place large bombs underneath these villages.
Fiffill schreef:Er zijn hier uiteindelijk alleen maar verliezers... aan beide kanten, en wie er nou de "schuldige" is...?
[ Video ]
Furrow schreef:Hamas is ook niet altijd bereid om de wapens neer te leggen, zeker met de Iraanse steun aan de jihad militairen.
TammyVN schreef:Het zuiden werd al enkele maanden bestookt, nog voor die ontvoeringen. Ik kan mij ergens wel inbeelden dat je als land dan op een gegeven moment een grens trekt.
TammyVN schreef:In het zuiden worden ze zo'n 14x per dag aangevallen (En dat is dan alleen nog op de stad Ashdod, de overige steden krijgen ook de volle laag). 14x per dag luchtalarm, 14x per dag meerdere raketten, en dan maar 15 seconden om jezelf en je kinderen in veiligheid te brengen. Het afweersysteem heeft dus ook heel weinig tijd om in te grijpen.
Het conflict loopt zeker niet eerlijk, maar dat er aan de Israëlische kant nog zo weinig slachtoffers zijn is eigenlijk ook maar een gelukje, als het aan Hamas lag waren er veel meer burgerslachtoffers gevallen.
Toen ik in Israël zat heb ik de app 'Red Alert' gedownload om zelf een beetje bij te houden wat er nou allemaal gebeurde. En die App bleef me maar meldingen sturen, heb hem uiteindelijk uit gezet.
Het zuiden werd al enkele maanden bestookt, nog voor die ontvoeringen. Ik kan mij ergens wel inbeelden dat je als land dan op een gegeven moment een grens trekt.
Nogmaals, ik keur de omstandigheden in Gaza niet goed. En met mij vele locals die ik gesproken heb. Zowel Arabieren als Israëlisch. Maar een ding was wel duidelijk, alle partijen vonden dat er actie ondernomen moest worden tegen Hamas.
Ik zag laatst ergens een plaatje van een protest waarin Moslims met borden liepen: "Free palestine. Free palestine from Hamas." Die vond ik wel sterk. In Jeruzalem kon je op de markt gewoon 'Free Palestine' shirts en vlaggen kopen. En dat was in de oude stad, dus niet in het Palestijnse gebied. Het was ook wel heftig om door het Palestijnse gebied van Jeruzalem te gaan.. Die spanning was daar bijna tastbaar.
Ik houd mijn hart vast.Het is zo'n moeilijke uitzichtloze situatie.. Zeker nu Israël zoveel burgerslachtoffers maakt, de haat groeit onderling alleen maar meer zo.
Zoolgangster schreef:Iedere mening kan gezegd worden, of je nu zo rood als een kreeft of zo rechts als ik weet niet wat bent, voor of tegen de muur, voor of tegen de bezetting, als je in gewetensnood bent door je dienstplicht of tijdens je dienstplicht slecht behandeld bent vanwege je gewetensbezwaren, alles kan.
TammyVN schreef:Ik heb in eerdere posts al aangegeven dat ik het begrijp dat er grenzen zijn voor de mensen in Gaza, maar random bommen afschieten op dorpen, tunnels graven om snachts die dorpen in te kunnen gaan etc, is terreur en valt niet goed te praten.
Citaat:En over die schuilkelders.. In Gaza hebben ze die ook, maar daar zit de Hamas in met zijn bommen en wapens.. Dat is ook al meerdere malen aangetoond. Ze verstoppen zich zelfs in scholen. Ze gebruiken het menselijk schild, waardoor de lokale onschuldige bevolking nergens meer veilig is.
Citaat:Ookal hebben ze een afweergeschut in Israël, dit bekent niet dat men zich er veiliger op voelt.
Zoolgangster schreef:@Shadow natuurlijk is het een schrale troost dat je wel iets mag zeggen, maar wel in de praktijk met de gevolgen zit. Maar als je kijkt hoe het in andere landen met de pers gesteld is... zo is er zelfs nu, 20 jaar na de Sovjetunie, nog steeds een gecensureerde pers in Rusland, net als in de tijd van de Sovjets bijvoorbeeld!
Echwel schreef:Sinds wanneer wordt terroristen de hand boven het hoofd gehouden... en sorry maar alle antisemitische bewoordingen zie ik hier ook voorbij komen
Shadow0 schreef:TammyVN schreef:Ik heb in eerdere posts al aangegeven dat ik het begrijp dat er grenzen zijn voor de mensen in Gaza, maar random bommen afschieten op dorpen, tunnels graven om snachts die dorpen in te kunnen gaan etc, is terreur en valt niet goed te praten.
Maar wat moeten ze dan doen? Hoe kunnen ze zich verzetten tegen de situatie waar ze in gedrongen zijn? Hun land wordt afgepakt, ze kunnen nauwelijks meer bestaan. Moeten ze zich daarbij neerleggen volgens jou?
Nergens zeg ik dat ze zich erbij neer moeten leggen, maar ik zeg wel dat random bommen gooien, onschuldige burgers willen gijzelen en afslachten geen oplossing is. Of vind jij dit dan wel een normale gang van zaken?Citaat:En over die schuilkelders.. In Gaza hebben ze die ook, maar daar zit de Hamas in met zijn bommen en wapens.. Dat is ook al meerdere malen aangetoond. Ze verstoppen zich zelfs in scholen. Ze gebruiken het menselijk schild, waardoor de lokale onschuldige bevolking nergens meer veilig is.
Zoals Dries van Agt het in zijn brief ook heel goed uitlegde: het gaat om een gebied van ongeveer 2 keer de grootte van Texel. Klein dus. Het is ontzettend overbevolkt, mensen kunnen geen kant meer op. Zelfs als men zou willen om ergens anders heen te gaan - het kan niet.
Daarnaast verzet men zich tegen een situatie die het leven voor alle inwoners van Gaza onmogelijk maakt. Dat is niet zozeer een 'levend schild' - dat is vooral een term om de meningen te kleuren.
Waarom zou je het goedkeuren dat de Hamas veilig vanuit de schuilkelders bommen zit af te schieten op burgers, terwijl de burgers die al zo weinig hebben dus nergens heen kunnen? Die hebben geen eens een keuze.Citaat:Ookal hebben ze een afweergeschut in Israël, dit bekent niet dat men zich er veiliger op voelt.
Tsja. Feiten doen er toch toe. Het maakt uit of er enkele mensen gedood worden, of honderden. Het maakt uit dat er meer dan 100.000 palestijnen geen thuis meer hebben, of dat je over het algemeen wel een huis hebt. Het voelt nog steeds bedreigend, verschrikkelijk beangstigend, natuurlijk en dat zal ik niet ontkennen, maar de situatie is niet hetzelfde. Gevoel is niet alles, de werkelijkheid doet er ook toe.
Daarnaast is het te makkelijk om er een emotioneel verhaal aan te hangen dat je wel aan de ene kant van de mensen hangt (hoe schokkend en beangstigend het is voor de mensen in Israel), en niet aan de andere kant (dus de mensen in Gaza.)
Furrow schreef:Het is niet omdat je Hamas veroordeeld dat je Israël niet veroordeeld. Het is gewoon objectief genoeg zijn om te zien dat dit een gevecht is tussen twee kwaden, met één verliezer en dat is het volk.
Zitouna schreef:Hamas is al lang met een heel redelijk vredesvoorstel gekomen, de mainstream media zwijgt dat echter dood.
http://mondoweiss.net/2014/07/deafening ... posal.html